Apple breidt onderzoek accuproblemen iPhone 6s uit

Apple gaat in het onderzoek naar de uitvallende iPhone 6s-toestellen verder kijken dan alleen de exemplaren uit september en oktober 2015. Dit naar aanleiding van meldingen van gebruikers dat exemplaren die in andere tijdsperioden gemaakt zijn, ook uitvallen.

Apple benadrukt in het Chinees en in het Engels dat een klein aantal gebruikers de problemen heeft gemeld. Het is niet bekend uit welke periode de betreffende iPhones komen en hoeveel toestellen er zijn getroffen. Apple gaat volgende week een software-update uitgeven die diagnostische tools bevat, waarmee het bedrijf op afstand het probleem in kaart kan brengen.

Vorige week meldde Apple al dat 'een klein aantal iPhone 6s-toestellen een accuonderdeel bevat, dat te lang is blootgesteld aan gecontroleerde omgevingslucht voordat het bij de accu werd ingebouwd'. Daardoor neemt de kwaliteit van deze accu's sneller af dan normaal, wat ervoor zorgt dat de iPhone zichzelf uitschakelt. Op basis van het serienummer kunnen eigenaren van de iPhone 6s bepalen of hun toestel onder het euvel valt en of ze dus in aanmerking komen voor een gratis vervanging van de accu.

Het is het tweede programma voor een hardwareprobleem bij iPhones binnen een korte tijd. In november kwam de fabrikant met een 167 euro kostend reparatieprogramma voor problemen met het touchscreen in sommige exemplaren van de iPhone 6 Plus.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

06-12-2016 • 14:35

152

Reacties (152)

152
149
46
3
0
79
Wijzig sortering
Ik heb een iPhone 6 en deze heeft er ook last van. Maar daar is niks over te vinden. En besteden ze volgens mij ook geen aandacht meer aan?
Het is echt irritant, hij valt opeens rond de 30% uit. En als je hem dan even aan het stroom hangt, dan kan je weer verder met de laatste 30%.

En je kan wel via de Apple Support App uit de AppStore een diagnostics test doen.
Maar je ziet dan niet de resultaten. Maar je kan die dan wel weer opvragen via de chat.

https://itunes.apple.com/...support/id1130498044?mt=8
- Inloggen
- iPhone kiezen uit de lijst
- Batter, Power & Charging
- Battery requires service
- Run Diagnostics

En zelfs oud Apple medewerkers hebben er last van. ;) (Hij heeft wel een 6+)
https://twitter.com/tfadell/status/804215290871607296
https://twitter.com/tfadell/status/804232051595640833
https://twitter.com/tfadell/status/804234932511969280
https://twitter.com/tfadell/status/804245060443402240
https://twitter.com/tfadell/status/804215290871607296
Mijn 6s 64GB komt in aanmerking voor het verwisselen van de batterij. Maar ik heb nooit echt problemen gehad. Zal ik hem alsnog laten vervangen?
Zeker doen. Ik had aanvankelijk ook geen problemen, het is zich pas de laatste drie maanden beginnen manifesteren. Op 50% viel mijn telefoon vaak uit en was hij niet meer op te krijgen.

Ik had op internet een truukje gelezen waarbij je de telefoon helemaal moet opladen, vervolgens instellen dat het scherm niet uitgaat, de helderheid op minimum zetten en vliegtuigmodus opzetten. Zo heb ik de batterij zonder uitvallen kunnen laten leeglopen. Na het opladen tot 100% (ik had hem uitgezet op het moment dat hij na de lege batterij terug aanging) + 2 uur extra laden viel hij niet meer uit op 50% maar was de batterij gewoon leeg na een uurtje of zes.

Ik heb de iPhone bij een easy-m (België) binnengebracht en heb hem na een anderhalve week weer terug (drie à vier weken werden voorop gesteld wegens leveringsproblemen van de batterij - die zijn inmiddels opgelost).

Mijn telefoon is nu na een drietal uur normaal gebruik nog 94% geladen. Heerlijk.

Ik zou zeggen, neem het zekere voor het onzekere en laat de batterij wisselen.
Zou ik gewoon doen. Batterij vervangen kunnen ze vrij snel.
Kost ongeveer 3 uur bij de Apple store. Maak een afspraak via de site. Je kan een tijdslot kiezen, de telefoon inleveren en 3 uur later weer ophalen.

Je krijgt hiervoor wel een nieuwe accu die zoiezo langer mee gaat dan een jaar oude accu :)

Ze hebben wat voorraad problemen gehad met de accu's, daardoor worden reparaties soms wel uitgesteld, dit hoor je helaas pas tijdens het brengen en dan krijg je een nieuwe afspraak.

Overgins is Apple wel precies in de voorwaarden, met name dat er geen grote deuken in de behuizing mogen zitten (apple noemt deuken al snel groot). Omdat ze dan het risico lopen dat ze de telefoon niet meer in elkaar kunnen zetten doen ze de reparatie maar in het geheel niet.
100% doen.
Mijn telefoon kreeg dit issue plotseling, toen heb ik zelf de accu vervangen ondat apple geen garantie boodt.

2 weken later dit bericht :'(
Ik zou proberen om contact met Apple op te nemen. Hopelijk heb je de bon van de reperatie nog en misschien zijn ze wel zo coulant om je het bedrag te vergoeden. Het probleem bestond namelijk twee weken geleden ook al, alleen was het officieel nog niet erkend door Apple.
Hier hetzelfde probleem
Hier ook.

Het volgende gedaan;

- Telefoon hersteld met laatste iOS versie via iTunes. Zonder backup terug te zetten
- Verversen op achtergrond uitgezet.
- Letten op Bluetooth en WiFi gebruik. Maakt ook niks uit.

Altijd tussen de 20/35% valt hij uit. Een minuut aan de lader en het gaat weer goed.
Hier idem op de gewone iphone 6.
Dit wordt ook mijn laatste iphone als ze dit niet oplossen.
vooral bij koude temperaturen.
Met de wintersport valt hij bij 30% zowieso uit
Ik heb hetzelfde voor gehad met mijn Iphone 4 en 5S. Hoort gewoon bij een gebruikte batterij volgens mij.
Recentelijk nog iemand geholpen met een 6 met problemen. Gewoon langsgaan, je problem uitleggen. Bij ons was de procedure als volgt; reset de telefoon zonder ook maar iets terug te zetten zodat het geen software / configuratie foutje is en kom terug als het problem blijft bestaan. Enige tijd later zonder mokken een nieuwe gekregen, sterker nog er werd excuses gemaakt voor de hinder.
Anoniem: 494998 @T-Junkie6 december 2016 20:18
Kan zijn dat je batterij gewoon versleten is, batterij verliest namelijk al zijn capaciteit bij 400 a 500 cycles.
Ik had hier ook last van. Mijn telefoon viel idd ook uit rond de 30% als het koud is buiten en zegt dat hij leeg is. Zelf heb ik ook een iphone 6
Mijn iPhone 6 hetzelfde, bij een 30% ook opeens naar 5, dan leeg, na een korte tijd weer aanzetten en weer 30%, dit treed op sinds de iOS 10 update.

Verder last van non responding touch acties in de mail app, die blijft dan een minuutje hangen voor ik een mail kan openen.

Verder moeite met WiFi, ik moet regelmatig het toestel uit en weer aan zetten om verbinden te blijven met WiFi netwerken. Eigenlijk pas opgemerkt sinds de laatste update van iOS.
Mijn iPhone 6 heeft ook dit probleem dat hij bij 30% uitvalt. Ik laat hem dan altijd 10 minuutjes liggen en dan kan ik hem weer opstarten.

Als ik hem voor die 10 minuten probeer op te starten krijg ik het icoontje van een lege batterij.

Als hij weer is opgestart kan ik gewoon weer verder werken met nog 30% resterend 8)7

Maarja, de iPhone 6 zal wel weer te oud zijn. Daar kijkt apple echt niet meer naar. Tenzij je flink wat geld wilt gaan betalen. Maar zou dit niet komen door een software update? Aangezien ik voor iOs 10.0 hier geen problemen mee heb gehad.
Gisteren ook nog hetzelfde voorgehad met iPhone 6.
Ik check mijn GSM: 35% battery left.

5min later pik ik hem terug op: 1% battery left.

Ik hang hem aan de stroom en direct terug 35% battery.

Naargelang ik las gaan ze in de nieuwste ios update diagnostische informatie verzamelen over de batterij om zo proberen het probleem te traceren.
Ik had hetzelfde probleem en onlangs mijn batterij laten vervangen (door een derde partij, voor 50 euro). Batterij gaat nu wel een stuk langer mee maar niet zoveel langer als ik verwacht had.
Hier hetzelfde met een iPhone 6 van oktober 2014. JHeb pas de afgelopen 2 maanden last van het feit dat (tot nu toe) tussen de 20% en 5% batterij dat de telefoon uitvalt en als je dan aan het stroom zet dan doet hij het weer met hetzelfde percentage. Gisteren Apple aan de lijn gehad hierover en uit de diagnose bleek dat de batterij nog prima is (91%), en dat het dus aan de software moet liggen. Er werd aangeraden om opnieuw te installeren via iTunes (via probleemoplossing, kende ik nog niet: Aan iTunes hangen, harde reboot met aan/uit-knop & homeknop, aan-uit knop loslaten totdat iTunes aangeeft dat of je probleemoplossing wil doen). Weet nu nog niet of het geholpen heeft.

Zeer opvallend dat Apple dit linkt aan een batch 6S-en terwijl dit issue overduidelijk ook bij andere modellen voorkomt. Zal wel door een iOS update opgelost worden maar is niet netjes.
iPhone 6 heeft hier ook last van.

Het lijk erop dat er 2 problemen zijn:
1) slechte batterij
2) bug in update iOS10 http://www.iculture.nl/nieuws/ios-10-1-1-accuprobleem/

[Reactie gewijzigd door Toin op 23 juli 2024 09:43]

Same here. Vraag mij ook een beetje af of het niet softwarematig is, ik heb het idee dat het vrij spontaan (wellicht samen met een iOS-update) is komen opzetten.
Sowieso vind ik iOS 10.1.x een slechte update.

- met Telfort wegvallende inkomende gesprekken na 5 sec (hoor ik),
- iPad Air 2 scherm dat vast hangt en niet meer geroteerd kan worden (pas na uit- en aanzetten werkt het weer),
- iPhone 7 die best snel leeg raakt (heeft dit ook hiermee te maken?),
- externe keyboards die niet werken met locatie bij ingeven van een nieuwe afspraak.

To name but a few...
Ik kan me in geen enkele van deze problemen vinden.
Heb ook een iPhone 7 en een iPad Air 2, maar ervaar al deze problemen niet. Oo
Met SwiftKey geïnstalleerd, ga naar Calendar. Maak een nieuwe afspraak en klik dan op "location". Je zult zien dat het keyboard hier niet aanwezig is. ('Enter location' staat ook niet gecentreerd, maar uitgelijnd aan de linkerkant)

Scherm even naar beneden trekken en dan komt het op.

Met SwiftKey niet geinstalleerd en standaard Apple toetsenbord werkt alles naar behoren.
Dat is een bekende bug van SwiftKey, dat staat ook bij de release notes van hun laatste versie van 11 November... Waarin ze zeggen snel een oplossing te hebben, al is dat alweer een maand geleden :P

Ik gebruik SK niet vanwege veel teveel toegang die het vereist en onzekerheid over privacy/keylogging, maar daarnaast vond ik het voor geen hol werken; dus kan je helaas niet helpen verder te debuggen - maar ik zou ff wachten op een update.
Dat niet meer meedraaien e.d. gebeurt ook met grote regelmaat op mijn iPhone 6s Plus en iOS 9

Gewoon slordig.
Dit is - naar mijn idee - niet softwarematig.

Mijn iPhone 6s komt hiervoor in aanmerking, en heeft dit probleem ook. Dit had ik al een aantal maanden nadat ik hem had gekocht (gekocht: direct toen hij uit was in duitsland). En nu, met het koude weer, heb ik het weer.

Echter heb ik nu IOS10, en toen der tijd was het (denk ik) IOS 9?

Er bestaat natuurlijk een kans dat het een bug is in beide IOS versies, maar mij lijkt dat niet waarschijnlijk. Al kan ik er natuurlijk volledig naast zitten.

Ik wil echter mijn iPhone 6s niet laten repareren zomaar, want dan ben ik hem weer 10 dagen kwijt, al niet langer. Misschien toch maar eerst de 7 kopen 8)7
Volgens mij is de doorlooptijd van een repair 5 werkdagen hoor.
5 dagen te lang! :p

Ik gebruik mijn telefoon voor nogal veel namelijk.

Van foto's maken tot muziek luisteren en van Whatsapp tot prive/werkmail.
Ik kan niet zonder! Wat toch weer mooi aantoont hoe afhankelijk we van apparaten zijn.

Nou heb ik wel nog 5 andere oude telefoons die werken, maar allen Android (Samsung voornamelijk). Sinds ik eind 2015 ben overgestapt naar IOS, vind ik Android vaak niet lekker meer werken, maar wellicht ligt dat aan de bloatwareversies van Samsung.
DUs je kan pirma 1 van de 5 toestellen gebruiken 5 dagen is te overleven op een ander OS

*Mug Olifant verhaal
Ligt zeker aan de bloatware, probeer eens een kale Android versie.

Ben er zelf zeer tevreden over...

Moto
Ik heb incl mijzelf 4 mensen om mij heen die een iPhone 6 hebben en die uitval problemen hebben sinds iOS10, zie ook mijn eerdere reactie: adis in 'nieuws: Apple voert bugfixes door in iOS met release versie 10.0.2'
Ik heb hier ook een iPhone 6 die sinds iOS 10 vanaf de 20 procent melding in eens leeg is en als ik hem dan weer opnieuw opstart is hij gewoon 30 procent en gaat hij nog de heledag mee

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 09:43]

Ik heb exact hetzelfde. Wel allemaal sinds iOS10
Sinds de update naar iOS 10 valt mijn iPhone 6 onder de 40% spontaan uit. Stekker er in en percentage schiet terug of paar procent omhoog ... alle opties welke op internet staan geprobeerd, maar zonder succes.
Kan er niet echt meer op vertrouwen nu.

[Reactie gewijzigd door Ralph88 op 23 juli 2024 09:43]

Bij mij is dat opgelost na calibratie
Ook met nieuwste beta geen problemen meer
Bij de 6 is er evhter dikke kans dat de accu zelf ook gewwoon versleten is. Die van mij heeft sinds die rare video bug (memory leak) continu problemen met het calibreren van de accu. Na een aantal keer goed laden is deze weer enigszins op peil, maar ik ben al zeker 30% capciteit kwijt aan slijtage (over de 600 cycli dus ook wel logisch)
Anoniem: 504317 @Ralph886 december 2016 23:37
Ik heb een 5S en die is sinds de nieuwe IOS staat geinstalleerd ook tweemaal gaan uitschakelen rond 30% resterende batterij. Die kon daarvoor tot op 1% gebruikt worden. Calibratie issue?
Ik heb nog iOS9 en ik heb exact het zelfde probleem...
"Vorige week meldde Apple al dat 'een klein aantal iPhone 6s-toestellen een accuonderdeel bevat, dat te lang is blootgesteld aan gecontroleerde omgevingslucht voordat het bij de accu werd ingebouwd'. Daardoor neemt de kwaliteit van deze accu's sneller af dan normaal, wat ervoor zorgt dat de iPhone zichzelf uitschakelt. Op basis van het serienummer kunnen eigenaren van de iPhone 6s bepalen of hun toestel onder het euvel valt en of ze dus in aanmerking komen voor een gratis vervanging van de accu." dit staat er in het artikel :)
Anoniem: 35775 @Toin6 december 2016 15:05
Ook de 6s Plus van mijn vriendin heeft hier last van, helaas is er geen recall voor de plus op het moment dus mag ze het fijn zelf uitzoeken.
Ja ik heb hier dus ook last van, enige wat ze kunnen aanraden bij mij was het via T-Mobile regelen omdat ik over de 1 jaar fabrieksgarantie zit en consumentengarantie bij T-Mobile moet claimen. Als je een iPhone hebt die buiten de range van Apple zit qua serienummer maar toch deze problemen heeft, ga gewoon langs bij de Apple Store als je telefoon minder dan 1 jaar oud is/ minder dan 2 jaar oud en bij Apple zelf aangeschaft. Ze kunnen zien dat er wat mis is dus doen ze er ook wat aan.

Een tip: Reset je iPhone en zet geen backup terug of geef aan dat je dat gedaan hebt! Dit is namelijk het eerste wat ze aanraden dus als je gelijk aangeeft dit gedaan te hebben zijn ze eerder geneigd het serieus te nemen.
Ik heb ook een 6s+ met exact dezelfde issues. Regelmatig valt hij uit als hij nog tussen de 20-30% battery charge heeft. Probeer ik hem weer aan te doen dan krijg ik het "stop een kabel erin, de batterij is leeg" icoon. Hang ik hem dan aan de lader dan staat er vrolijk weer 25% charge bv.
Yup, hier ook een 6 met hetzelfde probleem.
Ben daarom ook blij te horen dat China Apple pusht om ook dit model te vervangen.
Hm, ik persoonlijk niet, maar heb dan ook een behoorlijk nieuw toestel. Screen-on-time van 10 uur en dan 48 uur standby oid voordat ie leeg is en uitvallen doet 'ie alleen als ik 'm dan niet oplaad.. zal wel een bepaalde batch zijn inderdaad.
Anoniem: 583079 @Toin6 december 2016 16:09
Het kan op een bepaald momentnatuurlijk ook een probleem van een "normaal" versleten batterij zijn, afhankelijk van je gebruik de voorbije jaren.
Precies dat, ik heb veel collega's om me heen met het zelfde probleem, een deel daarvan komt in aanmerking voor het reparatieprogramma maar de rest gooi ik denk ik op iOS10 problemen.

Ergens wel blij dat ik voor een SE gekozen heb. True, kleiner scherm enz maar de accu ervan is echt top, gaat rustig 2 dagen mee met veel gebruik.
Ik heb er ook last van, draai nog op iOS 8! Ook bij lage percentage, als ik bijvoorbeeld de camera wil gebruiken, pleurt ie uit. Dan is enkel een lightning kabel zonder dat ie aan het stroom ligt al voldoende om hem weer op te laten starten. (Wel jb, maar sinds kort doet ie vaag)

Dus denk niet dat het aan iOS 10 ligt.

[Reactie gewijzigd door QuerulouS op 23 juli 2024 09:43]

ja ik heb een model wat buiten het officiële programma valt, maar toch het probleem heeft. ben naar de appelstore gegaan en ze zouden er naar kijken. heb volgende week een afspraak.
Vriendin heeft een iPhone 6 (geen S dus) die plotseling uitviel, ze dacht door de kou want het was tijdens het hardlopen maar 2-3 graden buiten moet zo'n ding toch wel tegen kunnen?
Dat komt waarschijnlijk niet door de kou, want hoe kouder computers zijn, hoe beter.
Voor computers misschien wel, batterijen vinden dat echter een pak minder leuk!
Volgens mij vinden batterijen het geen punt om het koud (rond de 0 graden Celsius) te hebben. Het opladen bij temperaturen onder het vriespunt gaat het mis, maar ontladen is volgens mij geen punt. Hooguit iets minder energie beschikbaar. Ik heb zelfs begrepen dat lithium-ion batterijen minder degraderen bij koude temperaturen. Veel info is te vinden op http://batteryuniversity.com
Er zijn evenveel bronnen te vinden die stellen dat Li-Ion wel degelijk problemen heeft bij sub-zero temperaturen:

Bijvoorbeeld het wetenschappelijke IEEE, met een artikel dat stelt dat er wel degelijk een probleem is, en researchers een mogelijke oplossing hebben bedacht:
* http://spectrum.ieee.org/...s-in-subzero-temperatures
Ik kan je melden dat een batterij bij koude omstandigheden hele rare taferelen kan geven.
Speel in de airsoft en electrisch schieten geeft gewoon een probleem bij enorme kou, iets waar ik met co2 geen last van heb.
Batterijen/accus spelen het liefst op kamer temperatuur
Anoniem: 839229 @Aardmens6 december 2016 23:40
Rij maar eens in een tesla, dan is de buurtsuper bereiken zelfs lastig.
Ligt eraan of het ook vochtig is buiten. En oppassen met condens.. dus als je daarna thuis komt in een verwarmde ruimte.

Plus dat je accu's dat niet echt leuk vinden, dat soort temperatuurwisselingen.
Volgens mij is hier wel degelijk een verband in te vinden. Heb zelf een 6s die onder dit programma valt. En sinds het koud is in het land valt die weer spontaan uit met 1% accu(zelf als deze net van de lader komt).
Ik heb mijn 6 een keer met een klipje tegen de airco(ventilatierooster) vastgezet in de auto. Binnen 2 minuten van 50% naar 0% en uitgevallen door de koude lucht. Wel geleidelijk trouwens, niet zoals hier beschreven 30% en dan opeens uit. Van het rooster afgehaald en even opwarmen later stond de telefoon weer op 48% bij het aanzetten. Kou heeft dus wel invloed op de accu.

[Reactie gewijzigd door rnenator op 23 juli 2024 09:43]

Gebruik iOS-apparaten in een omgeving met een temperatuur tussen 0 en 35 ºC (32 en 95 ºF). Als de temperatuur lager of hoger is dan aanbevolen, werkt het apparaat mogelijk anders om zijn temperatuur te reguleren. Wanneer een iOS-apparaat in een heel koude omgeving wordt gebruikt, kan dat de gebruiksduur van de batterij tijdelijk korter maken en kan ervoor zorgen dat het apparaat wordt uitgeschakeld. De gebruiksduur van de batterij is weer normaal wanneer het apparaat opnieuw in een hogere omgevingstemperatuur wordt gebruikt.
Dus ja 2-3 graden met hardlopen kan wel degelijk voor een kortere accuduur zorgen. Dat zit echt net tegen het randje namelijk. Grote kans dat door wind het toestel blootgesteld wordt aan een lagere gevoelstemperatuur.

Bron: https://support.apple.com/nl-nl/HT201678
[...]


Dus ja 2-3 graden met hardlopen kan wel degelijk voor een kortere accuduur zorgen. Dat zit echt net tegen het randje namelijk. Grote kans dat door wind het toestel blootgesteld wordt aan een lagere gevoelstemperatuur.

Bron: https://support.apple.com/nl-nl/HT201678
gevoelstemperatuur werkt niet voor niet zwetende apparaten :)
Door de vrij hoge luchtvochtigheid van de afgelopen weken kan het wel degelijk kouder zijn dan de thermometer aangeeft. Ook voor elektronica.
Niet volgens de natuurkundige wetten die gelden voor elektronica.
Hoezo zou de luchtvochtigheid de temperatuur (in combinatie met wind) het apparaat kouder kunnen maken?

De temperatuur die het apparaat omgeeft bepaalt de temperatuur die het apparaat wordt. Wind en vocht kunnen alleen effect hebben op de snelheid waarmee dit gebeurt. Mocht jou redenatie waar zijn dan heb je een prachtige case studie om supergeleiding mogelijk te maken bij hogere temperaturen.
Bovendien zat de telefoon in zo'n hoes die je om je arm bindt dus dat zal ook nog schelen wellicht.
Op dezelfde manier dat water ook verdampt buiten terwijl het nog geen 10 graden is. Je ziet het met auto's ook hoor.

Laatste nog bij mij gebeurt. Na het krabben de autoruit gespoeld met de ruitensproeier niks aan de hand op dat moment. Daarna rijd je weg en 50 meter verderop kon ik weer opnieuw beginnen. En dat terwijl de thermometer toch echt 1.0 aangaf. Die 2-3 graden kan overigens ook best de temperatuur in de bilt zijn terwijl meneer uit den haag komt of van mij part leeuwarden. Ook dergelijke verschillen heb je nog. Ik zie de temperatuur in de auto vaak toch nog een tikkie teruglopen als het koud is en ik ga rijden. Omgevingsfactoren zijn wel degelijk van invloed op de temperatuur van elektronica.
Met alle respect, maar als het boven nul is, bij aardse druk etc, dan bevriest je ruit niet.... oftewel je temperatuurmeter klopt niet.
Vrij simpel, vriespunt van water is ca. 0 graden

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 839229 op 23 juli 2024 09:43]

Met alle respect, maar als het boven nul is, bij aardse druk etc, dan bevriest je ruit niet.... oftewel je temperatuurmeter klopt niet.
Vrij simpel, vriespunt van water is ca. 0 graden
Je bewering is niet helemaal compleet. De autoruit raakt ook door uitstraling richting de hemel warmte kwijt.
De ruit kan dus inderdaad een temperatuur net lager dan 0 graden krijgen vanwege de uitstraling van warmte.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Radiative_cooling en http://www.asterism.org/t...20Radiative%20Cooling.pdf
Ik begrijp dat je denkt dat dit zo werkt.
Maar helaas science spreekt je hierin tegen.

Verdamping kan door het wegnemen van warmte voor het verdampingsprocess inderdaad een oppervlakte koelen maar ijs kan niet (hier op aarde, in nederland) ontstaan boven de 0 graden.

De hoeveelheid warmte die je moet ontrekken om je autoruit vloeistof te laten bevriezen kan alleen maar naar de lucht om je heen gaan en die moet dan kouder dan 0 zijn om het water dusdanig koud te krijgen dat je ook daadwerkelijk ijs zult zien.

Tip van de dag... antivries. Nee dit bevriest niet boven 0 maar zorgt voor vriespuntsverlaging door het mengen van verschillende vloeistoffen in water (net als zout dat kan doen)
Ik denk dat het verstandig is om dit verder te laten rusten, het is redelijk off topic en welles/nietus discussies over wetenschappelijke feiten zijn nogal onzinnig.
En dat is dus ook exact wat ik bedoel te vertellen. De thermometer kan wel doodleuk 2-3 graden aangeven, maar als deze in de zon hangt kan deze waarde puur plaatselijk zijn. De daadwerkelijke lucht temperatuur kan wel degelijk lager zijn en dus kan een iPhone tijdens beweging en onder invloed van wind wel degelijk die 0 graden bereiken.

Ik zeg niet dat de boel koeler wordt door lichtverplaatsing, maar dat de thermometer warmer is dan de daadwerkelijke temperatuur.

Exact de reden waarom we airflow willen in een computerkast. De energie wordt niet verdeelt. een thermometer warmt nou eenmaal altijd sneller op in de volle zon dan de lucht om die thermometer heen. Dat is ook het effect wat je ziet met de waterdampen bij zon op een nat gazon. De overall temperatuur is misschien 10 graden gemiddeld, maar die paar watermoleculen die verdampen hebben genoeg energie op kunnen nemen om te vervliegen, omdat ze de energie niet kwijt kunnen door isolatie door andere moleculen er omheen.

Wat er gebeurt dankzij de hogere luchtvochtigheid is dat water condenseert op apparatuur die temperatuur meet en dit vormt hierdoor een isolerende laag. Daarom wordt de temperatuur in de auto vaak ook pas stabiel na een aantal minuten rijden.

Hoe hoger de luchtvochtigheid laag bij de grond in dit soort maanden, hoe dichter je tegen de 0 graden aanzit. Vaak heb je tot een cm of 10-20 al een temperatuur onder het vriespunt.
onjuist.
gevoelstemperatuur is een fysiologisch begrip, geen fysische grootheid.
Joh. Ik bedoelde ook helemaal niet gevoelstemperatuur an sich. Je weet zelf ook wel dat een thermometer die stil hangt op een windstille plek vaak een hogere readout heeft dan eentje die in de wind hangt of eentje die lager bij de grond hangt. Daar zitten ook al verschillen in.
helaas, ook dat klopt niet.

een thermometer die niet vochtig is en niet in de zon hangt geeft een temperatuur aan onafhankelijk van luchtvochtigheid en wind.
Wanneer de lucht vochtig is in combinatie met kou kan het toestel zichzelf uitzetten om eventuele schade te voorkomen. Wanneer het toestel weer op temperatuur is zal je zien dat het toestel weer ineens aan kan. Is mij ook een keer of twee overkomen.
Ah ok dat kan dan inderdaad niet gerelateerd zijn aan dit probleem. Het was idd wel koud en vochtig.
Zowel Apple als Samsung hanteren 0-35 graden, dus je zit op de limiet.
Komt waarschijnlijk niet door de kou want mijn iPhone 6 heeft hetzelfde probleem. En ik leer op meerdere fora dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben met hun iPhone 6
Vanaf lancering in Nederland. September 2014 was dat geloof ik.
Ah dan is deze waarschijnlijk gewoon versleten nu. Dan kan het zijn dat het percentage niet goed wordt doorgegeven waardoor hij eerder een te lage spanning heeft dan dat het toestel verwacht. Dan is er in de meeste gevallen een unexpected shutdown. Door kou kan dit echter ook sneller gebeuren.
Als de accu versleten is dan gaat hij snel leeg en dan gaat hij niet bij 40% uit, vervolgens 2sec aan de lader en hij gaat weer vrolijk verder naar 1%
Jawel hoor. Dat is perfect mogelijk. Mijn 6 plus vliegt op en neer qua accu. Van 11 naar 58 terug naar 8% ik heb het vorige week nog gehad. En dan rustig de dag door met 8% de hele dag. Terwijl ik hem soms met 30% kwijt ben ik dan ff een paar minuten moet wachten. Dan kan ik hem wel weer aanzetten.
Die van mij valt helaas ook buiten het officiële programma maar helaas ook dezelfde problemen.
Soms valt hij gewoon al uit bij 20-25%!
Jazeker meerdere keren....
Dan gewoon contact opnemen met Apple en verzoeken dat ze jou toestel ook gaan repareren. Als ze je naar een derde partij willen sturen moet je gewoon zeggen dat je dat niet wilt vanwege slechte reputatie en het vragen van torenhoge onderzoekskosten.
Yep, hier een iPhone 6s uit november 2015 die ook het probleem heeft.. Soms op 15 tot 23% gewoon tijdens het browsen valt hij gewoon uit...
Dat valt nog mee, onder 45% is het meestal wel gedaan, soms zelfs 55%.

Van de week gebeld met een Apple punt, Amac, die konden me op de lijst zetten. Dan ben je hem 2 weken kwijt want ze sturen hem op; dat gaat niet want het is mijn werktelefoon.

Een afspraak maken bij de officiële Apple store lukt telkens niet.
Stuur hem dan gewoon op naar een Service Provider (https://www.cardservices....gramma/iphone-6s-batterij). Of je gaat er 's morgens langs en haalt 's avonds weer op. Heb hem zelf opgestuurd en binnen een paar werkdagen was hij gerepareerd en op de terugweg.
Je moet gewoon langs gaan bij de Apple store. Vaak hebben ze gewoon een wachtlijst van die dag en krijg je een SMSje tien minuten voor je aan de beurt bent. Ik ben nog nooit geweest dat er geen plek was, en was vannochtend binnen een half uur helemaal klaar.
Oh ik heb zelfs gehad, ik had een afspraak was 3 minuten te laat. En het was like ja sorry wij kunnen je niet helpen je was er niet op tijd.
Uiteindelijk nog een uur gezeten, geholpen? nee hoor, ik kon weer gaan.
Dus mijn ervaringen met de Apple store zijn iets anders ;).
Idem. Bij mij hetzelfde probleem. Ik zit nog niet in de batch... maar als ik de reacties zo lees passen ze het beleid wel aan..
Heb zelf een iPhone 6, ge-update naar de nieuwste iOS versie en had dezelfde issues.
Batterij van 100% naar 0% binnen een uur tijd. Het lijkt een update te zijn die dit veroorzaakt.
Ik heb me daarom ook ingeschreven bij Apple Beta Tester Program, hierdoor kun je de nieuwste updates downloaden vanaf Apple.
Deze methode heeft geholpen waardoor ik nu geen batterij issues meer heb.

Misschien een tip voor andere gebruikers?
Ze schuiven gewoon de maximale ontlading op, probleem lost zich na elke power failure uiteindelijk vanzelf op. Accu duur wordt wel hard minder.
Mijn iPhone 6s heb ik in San Jose gekocht in maart omdat toevallig daar mijn toestel kapot ging.
Heb ook last van dit probleem, gisteren was er nog ongeveer 25% batterij over maar hij was toch uitgeschakeld. Vervelende was dat ik een afspraak had, buiten aan het wachten was op een belletje en er net op tijd achter kwam dat mn telefoon niet meer aan wou. Terug in de auto aan de lader stond ie gewoon in het groen.
Ik heb ervaren dat het verkrijgen van een beetje gerichte informatie lastig blijkt te zijn.

Via een Chat sessie met een Apple service medewerker werd mij verteld langs te gaan bij een Geautoriseerde handelaar of Apple store zelf.

Na email contact met een iCentre werd mij ten eerste aan geraden om een volledige restore te doen en het toestel als nieuw in te stellen. anders moest het toestel worden opgestuurd en als blijkt dat het om een software fout zou gaan ik gewoon zou moeten betalen.

Ik wel al dat mijn toestel onder het programma zou vallen, maar ik heb dit toch maar even gedaan. aangezien er niet reuze veel opstaat.

Probleem bleef daarna ook nog bestaan.
Vervolgens gebeld met Apple Store Amsterdam.
Die wisten mij te vertellen dat ik dan beter langs kon komen, ze vertelden echter niet dat dit wel op afspraak gebeurd ( hier is overigens niet zo snel iets over te vinden op hun site, of ik heb niet goed genoeg gezocht).

Anyway, ze hebben voor het programma een uitzondering en je hoeft geen afspraak te maken.
Na het aanmelden, wordt er een Accu besteld, zodra deze binnen is wordt je gebeld en heb je 10 dagen de tijd om langs te komen.
Ze vervangen hem vervolgens, dit duurt ong 1 uur tot max 3 uur.
Je bent dus niet je toestel 10 dagen kwijt, wat ik wel cool vind.
According to Apple, in a statement on its Chinese support website, a small number of iPhone 6S handsets made in September and October 2015 “contained a battery component that was exposed to controlled ambient air longer than it should have been before being assembled into battery packs.

"As a result, these batteries degrade faster than a normal battery and cause unexpected shutdowns to occur.”

http://www.techradar.com/...em-is-and-how-to-solve-it
Sinds de laatste update heeft mijn 5s er juist last van. Valt gewoon halverwege een gesprek uit.
Mijn 6s blijft juist zonder problemen werken....

Maar wat mij opviel in de tekst:
een accuonderdeel bevat, dat te lang is blootgesteld aan gecontroleerde omgevingslucht voordat het bij de accu werd ingebouwd'. Daardoor neemt de kwaliteit van deze accu's sneller af dan normaal, wat ervoor zorgt dat de iPhone zichzelf uitschakelt.
Nu vraag ik me ernstig af of de accu een 'kill-switch' heeft ingebouwd.
Een accu is niet luchtdicht. En als dit besponderdeel het dus 'langzaam en gecontrolleerd' begeeft dan is te controleren hoe lang het duurt voordat een accu het uiteindelijk (elektronisch) begeeft.
Uiteraard kunnen ze dingen bijstellen aan hoe de controller omgaat met de accu. Advies blijft, met problemen met je Apple telefoon kun je beter bij Apple langs gaan dan er mee blijven zitten tot het helemaal niet meer werkt.

Apple leeft de consumentenwet gewoon na, en gezien de te verwachten levensduur van een iPhone op meer dan 2 jaar ligt kan het goed zijn dat ze hem kosteloos repareren of vervangen (hierbij hoef je in principe niet eens een refurb te accepteren).

http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
Ik ging 19 november voor het batterij probleem naar de Apple Store, net voor de publieke aankondiging van dit probleem. Gratis een nieuw toestel gekregen nadat ze uit de diagnose test inderdaad een batterij probleem vonden. Per direct omgeruild, geen wachttijd, super service. Mijn telefoon gekocht op de dag van de NL release, niet bij Apple maar bij Coolblue.

Van deze service kunnen veel fabrikanten wat leren.

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 23 juli 2024 09:43]

Lees anders ook ervaringen van anderen, mooi dat jij zo goed geholpen bent. Top! Maar niet iedereen als je andere reactiea leest helaas.
Ik zie voornamelijk dat veel mensen het zelfde probleem hebben, echter geen ervaringen met de daadwerkelijke service bij de Apple Store. Deze wou ik daarom even hier delen. Overigens was ik niet alleen, er werden tientallen telefoons verwisseld toen ik kwam voor de swap.
De meeste mensen gaan ook niet naar de Apple Store, maar naar een derde partij. En dan moeten ze gemiddeld wel 3 hele dagen wachten op reparatie of nieuw toestel... Wat echt klinkt als een ramp :')
Veelal is het Dynafix die voor veel reputatieschade zorgt. Men denkt dan dat ze hun telefoon opsturen naar Apple na contact te hebben gehad met hun provider maar Dynafix vraagt overal geld voor en accepteerd producten die ze op dat moment helemaal niet kunnen repareren (eerder op Tweakers: schandaal met defecte S7 toestellen).
Dynafix en HarmonyFS zijn inderdaad slechte reparatiecentra, waar je echt moet vrezen voor je apparaat als het daar naartoe wordt gestuurd.
Dat zeker, service bij de Apple store is over het algemeen erg goed. Ik had met m'n SE in het begin een erg luidruchtige home button, klonk als een blik met spijkers erin. Werd gewoon zonder gezeur omgeruild voor een nieuw exemplaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.