Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Apple zou het studentenaanbod van zijn muziekstreamingdienst Music uit willen breiden naar meer dan twintig aanvullende landen, waaronder Nederland en BelgiŽ. Door het aanbod is de dienst tegen een lagere prijs van vijf euro per maand beschikbaar voor studenten.

AppleNormaal gesproken kost de dienst tien euro per maand, schrijft MacRumors. Tot nu toe was de studentenkorting in een beperkt aantal landen beschikbaar, waaronder de VS, Duitsland, het VK en Denemarken. Op de Nederlandse site van Apple is nog niets over het aanbod te vinden. Volgens MacRumors kan de korting per land verschillen; in een schermafbeelding is te zien dat de europrijs neerkomt op vijf euro in Frankrijk.

Het is te verwachten dat de prijzen in de Benelux van hetzelfde niveau zullen zijn. Doordat er nog geen officiële informatie beschikbaar is, is niet duidelijk op welke manier het studentenaanbod precies aan te vragen is. In andere landen, waaronder Duitsland, verloopt dit proces via Unidays, dat kortingen aan studenten biedt. In Duitsland komen zowel studenten aan een universiteit als die aan een hogeschool voor de korting in aanmerking.

Concurrent Spotify biedt eveneens studentenabonnementen aan, maar doet dit vooralsnog niet in Nederland of België. In de VS en in Duitsland is deze abonnementsvorm al wel te verkrijgen. Deze versie kost eveneens vijf euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Jammer dat MBO scholieren buiten de boot vallen. De optie voor student abonnement staat al tussen de opties bij je Muziek Apple ID

Waarom is dit offtopic of irrelevant? Mocht je die waardering geven, onderbouw het dan ook graag. Het is voor mij niet begrijpelijk waarom het zo zou zijn.

[Reactie gewijzigd door marineII7 op 30 november 2016 13:37]

Ik heb net toch echt een abbonement voor studenten van 5 euro afgesloten :) Op UNiDAY kan je je ook aanmelden met je school mail als je de optie "Mijn school staat er niet tussen" aanvinkt. Dan krijg je even later een email van UNiDAY om je account te bevestigen en kan je als MBO 4 student gewoon gebruik maken van de korting.
Hoe bedoel je hebt toch afgesloten? Kan je nu al Apple Music afsluiten dan via Unidays?
Ja dat kan al, hoe ik het gedaan heb.
1. Je opent de apple music app
2. Ga naar het tabje "for you"
3. Klik op je pf > Je gaat nu naar je account
4. View apple ID > Je logt in op de iTunes store
5. Ga naar Subscriptions of abbonementen
6. Selecteer "Student (1 month)"
7. Daarna word je doorgestuurt naar een scherm waar je je subscription moet verifiŽren met een uniday account.
8. Profit! :)
Ik krijg geen optie te zien van mijn school staat er niet tussen?
Kijk naar mijn reactie op @marineII7 :)
Dat is juist het probleem de optie zoals aangegeven staat er bij mij niet tussen.
Bedankt voor de tip! Zojuist gelijk besteld met studentenkorting.
Dankjewel! Dit werkt ook voor mij
Idd.. En dan ook nog eens Niveau 4 studeren, wel jammer weer dit van Apple. Denk dat als ze alle studenten vanaf 't MBO toegang geven tot de §5 per maand optie dan ze dan een stuk meer abonnees hebben.
Veel studenten op het MBO die ik ken vinden het al knap als ze Spotify kennen en gebruiken, velen weten niet eens af van Apple music. Maar voor de ict student die er wel vanaf weet is het jammer
Ik studeer dierverzorging (voorheen ICT) en ik gebruik al sinds m'n 18e spotify. Maar je hebt gelijk, verder gebruikt niemand in mijn klas Spotify..
Eh, hoe bedoel je, dat ze het 'bestaan' van spotify niet kennen of dat simpelweg niemand het wenst te gebruiken, omdat ze allemaal via YouTube luisteren?
Het is goed mogelijk dat het abonnement ook gewoon geldt voor MBO studenten. Dit nieuws komt hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks uit de USA waar het onderwijssysteem geen MBO kent zoals hier in Nederland. MBO zit daar tussen college en highschool in.
Ik heb zelf al Apple music en de aanmeldmethode voor studentenabbonement staat er al. Alleen de scholen die er tussen staan waarmee ik me kan aanmelden zijn volgens mij alleen hoge scholen ( hbo ) en universiteiten. ROC, Deltion, Landstede zie ik er niet tussen staan helaas. Misschien komt het nog.
Zou een abonnement als dit studenten over de streep trekken?
Ik denk dat veel mensen toch al een tientje betalen. Anderzijds zegt dit ook iets over het verdienmodel. Blijkbaar kunnen de kosten gehalveerd worden. Zonder nu uitlatingen te gaan doen over het luistergedrag van studenten ten opzichte van niet-studenten (want ik kan niets onderbouwen) vindt ik dat wat typisch. Vooral omdat het volkomen onduidelijk is waar de besparing zit. Is dat aan de kant van Apple, of is dat aan de kant van de artiesten (die toch met enige regelmaat aangeven dat ze zo weinig opbrengst krijgen uit streams).
Is dit niet gewoon investeren in je toekomst als het ware? Als je de studenten nu binnenhaalt en laat wennen, blijft er waarschijnlijk een grote groep hangen als ze de arbeidmarkt bedreden en dus het volledige tarief moeten betalen...
Wellicht maken ze er wel winst op. De familieabonnementen zijn §15 voor 6 personen (§2,50 p.p.).

Familie (met zes man): §2,50/maand p.p.
Studenten: §5,-/maand p.p.
Standaard: §10,-/maand

Kosten kunnen dus meer dan gehalveerd worden want de abonnementen van §15 zijn ťcht wel winstgevend of op z'n minst kosten dekkend.
De kanttekening is wel dat je 5 anderen moet vinden die ook een abonnement willen. Dit aanbod is op enkelingen gericht, niet op families of groepen...
Als je met z'n tweeen bent betaal je 7,50 en met z'n 3-en ook 5 euro :)
Dus is het voor 2 of 3 interessanter om gewoon het studentenabonnement te nemen als je student bent. Snap de meerwaarde van je reactie niet...
Het is nog goedkoper voor die studenten als ze gebruik maken van het familie abonnement dat door pa of ma wordt betaald :)
Kosten kunnen dus meer dan gehalveerd worden want de abonnementen van §15 zijn ťcht wel winstgevend of op z'n minst kosten dekkend.
Waarop baseer je dat?
Tja, waarom maakt spotify dan nog steeds verlies ;)
Waarschijnlijk niet.
Spotify werkte tot de komst van Apple Music met 10§ per persoon en hebben nog nooit winst gemaakt.
Apple kan misschien wel goed onderhandelen, maar het zou me verbazen dat ze zoveel betere voorwaarden uit de brand heeft kunnen slepen.
Familieabonnementen en studentenabonnementen lijken mij lokkertjes die weinig geld opleveren.
Dit is de reden waarom er kortingen en speciale tarieven zijn voor studenten. Bedrijven vinden studenten niet aardiger of leuker dan andere klanten. Ze weten gewoon dat de jeugd de toekomst heeft en daarin investeren levert meer op dan het kost. Pure klantbinding.
Je vergeet een belangrijk punt, je moet een iphone hebben 😜. Daar zit apples verdien model. Hardware verkopen.
Hier staat toch echt dat het ook voor Android is.
http://www.apple.com/nl/apple-music/membership/
Afgezien daarvan gaat dit om klantenbinding met betrekking tot Apple Music, ik heb het hier niet over de hardware.

Je denkt toch niet dat Apple Music tegen kostprijs of met verlies aangeboden wordt? Volgens jou zou Spotify dan ook weinig bestaansrecht hebben, die alleen maar abonnementen verkoopt en geen hardware.

[Reactie gewijzigd door Durazno op 30 november 2016 13:48]

Er is ook een Android versie.
Ik heb nu niet onmiddellijk het idee dat een een korting van 50% op een tientje (wat sowieso een redelijk eenvoudig te omzeilen bedrag is) een heel erg vette vis is.
Ik vraag me vooral af uit wiens zak die korting van wordt betaald.

Daarnaast... ik denk dat de Spotify's en iTunes al best hun zaakjes op orde hebben, qua dienstverlening en klanten. Iedereen kent het, en de klantenkring blijft maar groeien. En ik heb an sich niets op die diensten tegen. Ze zouden wat obscuurder shizzle moeten aanbieden ;)
Er hoeft niet noodzakelijk een besparing te zijn aan de kosten kant om dit een zinnig model te maken. Studenten zijn normaal gesproken een aantrekkelijk doelgroep omdat ze doorgaans maar een paar jaar studeren en daarna juist bovengemiddeld gaan verdienen.

Verder is het goed mogelijk dat Apple dit uit eigen zak betaalt. Ze zullen geen aparte verrekening naar een artiest hebben in de trant van lagere vergoeding als een track beluisterd is door een student. Ze zullen eerder hebben uitgerekend dat studenten een zeer belangrijke doelgroep zijn. Als je dan becijfert dat een studentenkorting X nieuwe klanten oplevert in de gewenste doelgroep bij Y kosten terwijl een reclamecampagne richting diezelfde doelgroep een lagere return on investment heeft dan kan het slimmer zijn om geld uit geven aan een studentenkorting die in het voordeel van een studentenkorting uitvalt.

Tel daar dan bij op dan een bepaald deel van de nieuwe studenten volgend jaar afgestudeerd is en de volle mep gaat betalen, een bepaald deel dat over twee jaar doet, een bepaald deel dat over drie jaar doet etc. en je kunt een mooie kosten/baten analyse maken.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 30 november 2016 13:05]

Vraag me dat ook af, en doel dan op dit stukje:

Vooral omdat het volkomen onduidelijk is waar de besparing zit. Is dat aan de kant van Apple, of is dat aan de kant van de artiesten (die toch met enige regelmaat aangeven dat ze zo weinig opbrengst krijgen uit streams).

Ik vermoed, het grootste struikelblok zit hem bij de labels. Hun aandeel is nog altijd aanzienlijk terwijl ze veel minder uit hoeven te geven om de artist in de spotlight te zetten vandaag de dag.
Dit is toch niet anders dan met alle andere voordelen voor studenten. Denk aan CJP, Office, e.d. Het kan best zijn dat er (tijdelijk) geld op wordt toegelegd, maar dit zijn wel de mensen die later naar verwachting meer dan gemiddeld te besteden hebben en vaak beslissers worden. Die moet je aan je binden.
Mij wel, als gebruiker van het oude Spotify Unlimited was ik in staat reclamevrij onbeperkt muziek te luisteren voor 5 euro per maand, sinds die optie weg viel heb ik mijn abonnement stopgezet.
Reclamevrij is de enige functie die ik gebruik (en tegenwoordig de optie om fatsoenlijk een album van begin tot eind af te spelen) en daar wil ik geen 10 euro voor betalen.

Ik gebruik youtube, spotify free af en toe en koop 1-2 CD's per maand, het is niet dat ik geen 10-20 euro over heb voor muziek, maar dat is anders als de muziek niet jouw eigendom word.
Hopelijk zetten ze een trend en volgt Spotify snel. :)
Wat is het nut van een student plan als je met een family plan per saldo het zelfde kunt bereiken? (als je uit gaat van 1 persoon Spotify Premium)

Met de family abonnementen betaal je 15 eu * 12 maanden = 180 eu / 6 accounts = 30 eu per account wat neer komt op 2,5 eu per persoon per maand en per saldo dus net zoveel kost als een studentplan.

En wat zijn de verschillen of criteria om in een aanmerking te komen voor een student plan, en wat zijn die verschillen dan t.o.v. een family plan. Bij een family plan zeggen ze dat alle leden afkomstig moeten zijn uit een familie, maar er wordt niet gecontroleerd wie je opgeeft.

Had ik de studenten toch slimmer ingeschat, als het om geld te doen is, had iedereen toch al lang een family plan gehad en dat gedeeld met het max. aantal personen.

Afgezien van het feit dat een goedkoper abonnement een goed iets is voor de consument, vind ik wel dat men niet zomaar alle nummers van alle artiesten te grabbel moet gooien om maar zieltjes te winnen. Kwaliteit kost geld. Als Spotify 200 of 300 eu per jaar zou kosten, zou ik er nog steeds voor betalen. Ik vind 5 eu per maand niet in verhouding staan met de hoeveelheid die ik luister bij Spotify (dan zou ik meer moeten betalen).

edit: rekenfoutje moet kunnen. de berekening was goed, de uitkomst niet.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 30 november 2016 13:28]

Voordat je andere mensen slimmer inschat... Waarom doe je eerst * 12 om vervolgens een maandbedrag te berekenen? 15 euro / 6 personen = 2,50 pp per maand en dus een stuk goedkoper ;)
John waarom simpel maken als het moeilijk ook kan en je meer kans hebt op fouten om zo je initieel punt te kunnen bewijzen ?
Dat is eigenlijk het moeilijk uitleggen in de hoop dat niemand de berekeningen zelf maakt.
Helaas voor loewie dat al herhaaldelijk voor hem gezegd werd dat het de helft goedkoper is via de family pack ipv gelijk.

of en hoop het van niet heeft iemand hem dat zo uitgelegd en betaalt hij 5§ voor zijn aandeel in een family pack.
Met de family abonnementen betaal je 15 eu * 12 maanden = 180 eu / 6 accounts = 30 eu per account wat neer komt op 5 eu per persoon per maand en per saldo dus net zoveel kost als een studentplan.
Correctie: §2,50 / persoon / maand.

Moet je ook wel even verder denken. Je moet er wel 180 euro voor neertellen. En wie zegt er 5 andere geÔnteresseerden zijn die een abonnement willen? Anders ben je nog duurder uit. Het is niet zo simpel als je denkt en ze zijn niet zo dom zoals jij ze voorhoudt.

Dit is gericht op enkelingen die een abonnement willen afsluiten. Waar jij over spreekt zijn families / groepen die een abonnement willen afsluiten. Een heel groot verschil dus...
Bij een family plan zeggen ze dat alle leden afkomstig moeten zijn uit een familie, maar er wordt niet gecontroleerd wie je opgeeft.
Spotify heeft aanvullende regels/voorwaarden: je moťt op hetzelfde adres wonen. Bij Apple Music hoef je alleen in hetzelfde land te wonen (waarmee wordt bedoeld dat je je ook op Mars kunt bevinden, zolang je account tot bv. de Nederlandse Store behoort) en wordt het factuuradres van het familiehoofd gewoon overgenomen
Zouden ze dat ook echt controleren of iedereen op 1 adres streamt met spotify, want ik zit er weleens aan te denken om een family abbo te nemen omdat ik Netflix van me moeder kijk.
Slim ook om 1 persoon te laten betalen en de kosten proberen te verhalen op de anderen.
Dan zou het een succesvolle strategie van Apple zijn om Spotify kapot te maken. Spotify maakt nog steeds geen winst, en Apple heeft genoeg geld om heel lang onder de kostprijs iets te leveren. Dat wordt voor Spotify een onhoudbare situatie als ze mee moeten gaan in een prijzenoorlog. Als consument wordt je daar uiteindelijk ook niet blij van.
Veel studenten in mijn omgeving hebben met 6 personen een familie-abbonement op spotify, dan betaal je slechts 2,50 pp. Volgens mij heeft apple deze optie ook.
Natuurlijk niet helemaal de bedoeling, maar ja wat doen ze er aan. Voor studenten natuurlijk wel handig, hebben meestal toch al niet heel veel geld.

Ik zit bij het familie abonnement in van iemand in de VS, moest even via VPN een US account aanmaken, maar het werkt allemaal perfect en het kost me letterlijk niets, ze moest niets hebben van dat ik mee wilde betalen.
Volgens mij heeft apple deze optie ook.
Klopt, het voordeel van Apple's aanbod is dat je ook direct alle andere voordelen van Family Sharing meekrijgt en het grootste voordeel is dat je alle aankopen (iOS/macOS apps, iTunes muziek, iBooks, etc.) met elkaar kunt delen en met iTunes credit kunt betalen (je kunt vaak 20% bonustegoed krijgen in Nederland).

[Reactie gewijzigd door Blizz op 30 november 2016 14:16]

Als ze dan ook studentenprijzen voor hun telefoons zouden rekenen of voor hun laptops. Want 5 of 10 euro is relatief wel een groot verschil, maar absoluut niet en dat is denk wat eerder telt bij studenten. 10 euro vind ik niet veel, 500 euro of 30 euro per maand is echter wel veel.

Uiteraard is korting mooi meegenomen.
http://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/macbook-pro

Alsjeblieft.

Studentenkorting voor telefoons is onzin vind ik. Een telefoon is niet echt nodig voor je opleiding. Een computer/ipad kan wel noodzakelijk zijn.

Je kan studenkorting krijgen op een:
- Macbook
- Macbook Air
- Macbook Pro
- iMac
- Mac Pro
- Mac Mini
- iPad Pro
- iPad Air 2
- iPad mini 4
- iPad mini 2

[Reactie gewijzigd door JST94 op 30 november 2016 13:02]

Als ik zo snel kijk, scheelt het ongeveer 100 euro. Van 1699 voor 1599 (97) voor de eerste de beste Macbook Pro die ik bekijk. In hoeverre 100 euro het betaalbaarder maakt voor studenten...
Zoals ik al zei is 5 euro op 10 euro relatief veel korting, maar mijn inziens niet echt noodzakelijk. Bij dergelijke duurdere aanschaffingen is wat mij betreft 100 euro nog weinig korting voor de doelgroep. (En ja, ik ben zelf student).
Als ik 1600 euro over heb, heb ik ook wel 1700 euro over. Het gaat pas echt korting zijn voor deze doelgroep als er om maand huur gaat of iets dergelijks.

(en dat vind ik ook bij andere bedrijven die dan roepen, korting 100 euro, van 1400 voor 1300. Dat is nog een boel geld)

Overigens is een telefoon voor een student vele malen belangrijker dan een laptop of iets dergelijks (tenzij je zware applicaties moet draaien, maar dan wil je sowieso een veel betere laptop). Computers van universiteiten zijn voor de meeste studenten zeer geschikt als het echt moet.

[Reactie gewijzigd door fjjl op 30 november 2016 13:23]

@fjjl

Wees blij dat je 100 euro korting kan krijgen als student. Verder, als jij als student beweert een Macbook Pro nodig te hebben, neem ik ook aan dat je financien toereikend zijn. Het zou natuurlijk gek zijn wanneer een student een Macbook Pro tegen immense korting zou kunnen aanschaffen.

Verder een telefoon vele male belangrijker? Hoezo?
Exact, dat is mijn punt. Waarom relatief veel korting geven, als die 10 euro ook prima betaalbaar is?
En uiteraard blij mee zijn, maar het is niet geheel logisch van Apple als ze dan hun producten die benodigd zijn duur houden en alleen relatief weinig korting opgeven. Zeker gezien de doelgroep.

Contact. Dat is essentiŽler dan een multimedia-apparaat, als universiteiten ook computers ter beschikking stellen. Dus je zou eerder studentenkortingen op telefoons verwachten dan op laptops. Voor de gemiddelde rechtenstudent is een universiteitscomputer namelijk in principe voldoende.
Maar contact hebben met anderen staat volledig los van je studie. Dus hoeft Apple daar mensen niet in te ondersteunen.
De default studentenkorting scheelt om en nabij 10%, normaliter niet minder dan 8%. Soms kunnen studenten via een portal ŗ la Surfspot / direct via de instelling meer korting krijgen.
Als ze op hardware flinke kortingen zouden geven dan gaat men wel truuckjes bedenken om via een familielid dat studeerd goedkoop een MacBook te scoren. Hmmm schiet me ineens een idee binnen heb nog een paar nichtjes die studeren ff vragen of ze applemusic gebruiken :Y)
Ik verwacht dat het verkrijgen van korting hetzelfde gaat als bij Surfspot. Je logt in met je account van je hogeschool/universiteit en komt op die manier te weten of je in aanmerking komt.
Meeste studentenkortingen die ik kreeg was d.m.v. emailverificatie. Het adres matchen ze tegen een lijst met domeinen bij hogescholen/universiteiten horen.
Ook handig voor personeelsleden van de hogescholen/universiteiten. ;)

[Reactie gewijzigd door biglia op 30 november 2016 13:47]

Mua, wat heb je nog aan een studentenabo als je met 6 man op een Family abo kan zitten (tenzij je echt niemand kent die een muziek streaming dienst wil). Spotify en Apple Music bieden dit beide voor §15pm, voor 6 gebruikers.

Leuk dat ze het gaan aanbieden, maar degenen die voor §5 wel overstag gaan zijn degenen die juist dus minder willen betalen. Dan lijkt het me dat deze mensen liever voor nog goedkoper gaan en een Family abo afsluiten met 5 anderen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 30 november 2016 12:54]

Er zijn ook veel mensen die zo een abbonement nog niet gratis willen... Voor mij bijvoorbeeld omdat ik niet mijn muzieksmaak wil versmallen en geen behoefte heb aan meer accounts waarvoor dan ook.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 30 november 2016 13:03]

Ik ben al een geruime tijd overgestapt naar Apple music. Als je een Apple eco systeem hebt is dit bijna een must (macbook Apple TV. Ipad en iphone) het werkt naadloos en prima. Ik denk echter niet dat deze studentenkorting veel gaat uitmaken. De meeste mensen die ik ken met Apple music gebruiken het Family abbo.
Hoewel ik ook in het ecosysteem zit zie ik geen meerwaarde in Apple Music. Ik gebruik sinds dag 1 spotify en ben er zeer tevreden mee. Het werkt ook overal naadloos en prima.
Ik vraag me af wat de driver hierachter is. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het is omdat studenten een doelgroep is waar er enorm veel illegaal gedownload wordt, en men op die manier hen tracht naar legale alternatieven te lokken.
De driver is dat als je studenten binnenhaalt en ze een hele collectie opbouwen, ze dan geneigd zijn bij je te blijven na hun studententijd. Zo bouw je niet alleen streamloyaliteit op, maar open je ook deuren om iemand je ecosysteem binnen te trekken. Spotify heeft nog niet echt een eigen ecosysteem, wel een van accessoires, maar Apple heeft veel te bieden en dus veel te winnen.
HEt is niet alleen de collectie die je opbouwt. Het is ook zo dat de meeste mensen helemaal geen zin hebben om over te stappen op iets anders als wat ze hebben doet wat ze er van verwachten.
Dat valt erg mee tegenwoordig. Telefoonproviders zijn een mooi voorbeeld. Mensen stappen erg gauw over, vroeger was dat wel anders. Nu je zoiets makkelijk via internet kunt doen en mensen vinden dat ze beter verdienen, is merkloyaliteit vaak iets van het verleden. Tenzij er een ecosysteem bestaat. Of je klanttevredenheid zo goed is als die van Apple.
Ik kan in mijn Apple ID account aangeven dat ik over wil naar het studentenabonnement voor 4,99 euro (i.t.t. het huidige tarief van 9,99). Activeren kan via UNiDAYS en je krijgt dan de volgende email:

Je moet je op de campus bevinden en verbonden zijn met het wifinetwerk van je universiteit om je studentenstatus met UNiDAYS te verifiŽren.
Maak verbinding met het wifinetwerk van je universiteit voordat je verder gaat.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2