Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Muziekstreamingdienst Deezer heeft een Family-abonnement gepresenteerd. Daarmee kunnen tot zes gezinsleden voor 14,99 euro per maand een abonnement nemen op de dienst. Concurrenten als Spotify en Apple Music deden dat al eerder.

Naast de mogelijkheid dat alle gezinsleden zonder beperkingen en advertenties muziek kunnen streamen, heeft Deezer ook gezamenlijke playlists gemaakt met de naam Family Mix. Ook beschikt het Family-abonnement over Deezer Kids, met audioboeken en muziek voor kinderen. De Family-optie is sinds vorige maand ook beschikbaar voor klanten van T-Mobile, schrijft Deezer. De streamingdienst heeft een overeenkomst met de provider, die Deezer als optie aanbiedt bij mobiele abonnementen.

Deezer volgt met het Family-abonnement de concurrentie. Apple Music begon bij de release van de dienst vorig jaar met een Family-abonnement, waarbij zes gezinsleden voor 14,99 euro per maand een abonnement kunnen afsluiten. Google volgde eind vorig jaar en Spotify zette die stap dit voorjaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Hoe kan je tegen concurrenten als Spotify etc het opnemen?

Is dat niet vaak een verloren zaak? En kan je beter je op iets vervrissends focussen??

*Ik heb het hier puur over de ''dezelfde functies''

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 september 2016 12:02]

Mee eens, de enige 'plus' die ik bijvoorbeeld kon vinden bij Apple Music was dat de integratie fijn was in iOS. Vervolgens vond ik iTunes een draak van een programma om je afspeellijsten van Apple Music te beheren, dus ben ik van de week weer overgestapt op Spotfy.

Spotify zit naar mijn idee ook met meest logisch in elkaar, ook al is dit natuurlijk meer een kwestie van opinie. Het zou erg vet zijn al zou er bijvoorbeeld support komen voor lyrics en music video's. Dit is het enige dat ik nog echt mis.

Wat ik wel jammer vind is dat je sommige artiesten niet op elke dienst heb staan, je zou meerdere diensten af moeten sluiten om vervolgens al je favoriete artiesten te beluisteren. Als dit het geval is schakel ik terug naar de nieuwsgroepen en download ik de muziek van deze artiest gewoon. Het liefste steun ik alle artiesten en download ik zo weinig mogelijk, alleen zij mogen hierin ook meewerken. :D
Check anders eens Google Play Music. Daar kan je nummers zelf uploaden en als je een abonnement hebt kan je miljoenen liedjes overal streamen. Ik gebruik het nu een aantal jaar en ben echt zeer tevreden met Play Music.

Edit: en als Youtube-Red ook goed beschikbaar is in NL dan heb je je music video's probleem ook opgelost (voor de zelfde prijs). Want een Google Play Music + Youtube Red abonnement kost een 10tje per maand (zijn gekoppeld standaard).

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 22 september 2016 12:25]

Edit: en als Youtube-Red ook goed beschikbaar is in NL dan heb je je music video's probleem ook opgelost (voor de zelfde prijs). Want een Google Play Music + Youtube Red abonnement kost een 10tje per maand (zijn gekoppeld standaard).

Ik gebruik GPM ook al een aantal jaar (Spotify deed vroeger niet aan Chromecast) maar we wachten al te lang op Youtube Red en, nog veel belangrijker, een familie abo. Ik overweeg om terug te gaan naar Spotify.
familie abo op GPM bestaat al.... ook 14,99

edit, hmm, blijkbaar toch niet beschikbaar, gisteren had mijn collega een abo genomen en stond gewoon de mogelijkheid voor een family plan.... Maar als ik kijk op google support staaat België en Nederland er niet tussen.

[Reactie gewijzigd door sycological op 22 september 2016 14:54]

Edit: niet beschikbaar

[Reactie gewijzigd door oef! op 22 september 2016 19:05]

Toevallig net geprobeerd. Kostte me 1 euro :P. Vanaf Linux kan je de app voor google music play installeren, alleen in Chrome browser trouwens (nadeel, ik wil opera of firefox) maar vervolgens zegt tie dat tie niet is geinstalleerd en installeert tie hem vervolgens nog een keer. Oke nu staan er 2 apps maar dan werkt het wel. Vervolgens probeer ik een nummer te uploaden en zegt tie dat tie mijn computer niet kan valideren. Maar nergens staat hoe je dat moet doen.

Blijkt dat de google app voor music play dus gewoon niet werkt op Linux.

Dat was de enige reden voor mij om van spotify over te stappen op google play. Jammer dan!
Net een upload test gedaan onder Ubuntu (16.04 + Chrome 53.0.2785.116 (64-bit)) en dat werkt prima. Interessant dat het bij jou niet lukt.
Dat is niet interessant maar irritant. En niet alleen bij mij maar bij heel veel mensen. het is niet iets dat aan mij ligt, jij hebt dan gewoon mazzel dat het wel werkt.
"Mazzel" lijkt me onwaarschijnlijk. Er zal een verschil zijn tussen de twee systemen.

Wellicht Chrome vs Chromium? Of een oudere versie? Met een beetje onderling contact moet hier uit te komen zijn.
Uploaden van nummers is ook mogelijk bij Deezer.
Awesome! Wist ik Niet.
Lyrics komen (terug) naar Spotify.
Lyrics zijn nu reeds terug, via MusiXmatch. Met de gsm werkte MusiXmatch al perfect, nu hebben ze sinds enkele dagen ook een app voor de desktop uitgebracht. Werkt perfect! Dus integratie in Spotify is er niet, maar is er eigenlijk ook nooit geweest bij de gsm.
Deze is overigens te vinden in de Windows store. Was even zoeken want er staat niks over op de website. EDIT: In de app zelf lijkt alleen Groove music integratie aanwezig te zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 september 2016 13:38]

Die van de store is nog een andere app (noemt Musixmatch lyrics and music player). Daarin zit geen integratie met Spotify, die scant je pc op muziek en voorziet die dan met lyrics.

De desktop-app (voor Spotify) zit nog in beta.. Ik wou de link hier posten, maar ze is niet meer valid :( Hopelijk dus snel beschikbaar voor iedereen, want de app werkt perfect met Spotify!
Ooit zullen ze terugkomen ja. Maar dat zal nog lang duren.
Dat doe ik ook. Bij Apple Music werkt dat erg fijn. Elke artiest die niet in Apple Music staat load ik up. En als er nummers uit een album ontbreken, load ik een download ook up... geen idee of er dan play-counts geregistreerd worden maar frankly, I don't care.
Ik heb nu echt de instelling: ik betaal weer voor muziek, het werkt fijn en als je niet mee doet, dan maar niet. De tijden van 25 euro voor een CD zijn echt voorbij. En wisselen tussen Spotify, Deezer en Apple Music ga ik met exclusives echt niet doen.
ik ben van spotify overgestapt naar Deezer en er zijn wel verschillen. Deezer heeft me iets meer te bieden op mijn muzieksmaak qua stijlen en ik vind hun mixoptie een stuk beter (curated playlists zijn ook erg prettig).

Het grootste onderscheid denk ik dus dat je maakt tegenwoordig door de services die je te bieden hebt, niet persé meer de content (die is bij alle partijen wel prima in orde).
Curated playlists heeft iedereen nu al wel.
klopt maar de waarde wordt bepaald door hoe goed de curators hun smaak op de smaak van een luisteraar aansluiten en voor mij was dat een verschil met wat spotify te bieden had :) Imo geen beter of slechter dan andere providers van streaming muziek, gewoon een smaakissue.
UI is ook een groot verschil naar mijn mening. Ik heb Deezer genomen, puur omdat ik de Spotify UI maar niks vond.

Ook een algemene vraag: ik gebruik nu Deezer met 3 mensen tegelijk. Heeft het Family abonnement dan nog meerwaarde behalve de kinderafdeling (waar ik niks mee doe)? Het kost ten slotte ook weer ¤5 extra.
Als je gezamenlijk gebruik maakt van 1 abonnement kun je geen afzonderlijke playlists maken per gebruiker. Dit is wel mogelijk met het family-abonnement.
Als je gezamenlijk gebruik maakt van 1 abonnement kun je geen afzonderlijke playlists maken per gebruiker. Dit is wel mogelijk met het family-abonnement.
Oké, bedankt. Daar heb ik geen ¤5 per maand voor over ;)
Dat is uiteraard een keuze.
Deezer bestond al voor Spotify ;)
Dacht dat spotify ongeveer een jaar voor Deezer uitkwam?

Ik wissel een beetje tussen de twee. Begonnen met spotify. Daarna een tijdje Deezer, maar uiteindelijk weer bij spotify uitgekomen. Ondertussen weer benieuwd naar Deezer weer :-)
Precies andersom. Nou ja, is ook niet belangrijk, maar van volgen is niet altijd sprake. Zo kan je met het huidige abonnement van Deezer van ¤9,99 all met 3 apparaten tegelijk gebruik maken van de volledige service. Dit is al jaren zo.
GUI design van Deezer verkies ik elke dag boven dat van Spotify en Tidal. Het is dat ik gratis spotify heb anders lag de voorkeur toch echt bij Deezer.
Aanbod van Deezer lijkt ook diverser (niet per se groter, maar niet alleen album's zeg maar) dan bij Spotify en zeker Tidal.
Er zit een groot verschil in de redacties. Bij Qobuz en in mindere mate Deezer vond ik de redacties meer op mijn smaak aansluiten. Spotify heeft minder "redactioneel" maar weer heel veel "mood" playlists.

Uiteindelijk ben ik weer naar Spotify gegaan vanwege de integratie met mijn versterker. Het is uitermate jammer dat andere diensten niet zo eenvoudig streamen.
Niet helemaal mee eens. Ik ben overgestapt van Spotify naar Deezer om 2 redenen, aanbod op Deezer is groter (diverser zoals bv. ook live opnames van artiesten naast de studio albums) en de geluidskwaliteit vind ik beter.
Spotify misschien wel, maar Google Music bvb heeft in Nederland nog niet eens het familie abonnement beschikbaar gemaakt :(

Ik denk dat er echt nog wel ruimte voor concurrentie is.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 september 2016 12:08]

Ik heb nu Spotify Family, maar zodra Youtube RED Family in NL beschikbaar is ga ik daar naar over... icm. Youtube Music app ed.

Er zijn best veel Google diensten die alleen in USA werken :(
Ik ben sinds kort overgestapt van Spotify naar Groove. Voornamelijk om 1 rede;
Ik heb automatisch de muziek die ik op mijn OneDrive heb beschikbaar op Groove. Herkent de albums, artiesten en genres.

Bijkomstigheid van de verandering is dat ik weer toegang heb tot een aantal artiesten die bij Spotify verdwenen waren.
Helemaal eens met het OneDrive punt.

Ik had een Windows Phone dus ik had ook Groove genomen en werkt prima.
Nu een Android phone gekocht, dus ik heb van Spotify en Deezer een proefabonnement genomen om even rond te kijken. Echter bij beide vond ik niet zo'n mooie integratie als Groove dat heeft met Onedrive (ik heb klassiek, japans, en Soundtracks op mijn onedrive).

- Bij Spotify moet je het perse downloaden naar lokaal. Echter de klassieke nummers zijn Gbs aan data dat ik niet heb op de telefoon (veel groter dan mijn music pass collectie) en ik luister die maar af en toe.
- Bij Deezer moet je het vanaf de desktop naar hun uploaden. Erg irritant omdat het een aantal (handmatige) extra uploadstappen zijn. Echter dit is dan wel weer te streamen zover ik kon zien.
(Ook vind ik dat Deezer geen overzichtelijke collectie heeft, werkte niet zo lekker als Spotify/Groove)

Ik neem even aan dat je de Windows app hebt, maar de android app van Groove loopt erg achter op de windows app. Zo kan ik niet mijn hele collectie tegelijk downloaden, wat op W10M wel kan. Dus na installeren van de app moet ik mijn hele collectie album voor album afgaan en downloaden, erg irritant. Bij de windows app kon ik gewoon naar 'Songs' gaan en daar 'Select All' doen. Deze optie is er op android niet.
Echter de Onedrive integratie (en het niet hoeven downloaden naar lokaal daarvan) houdt me vooralsnog bij Groove, dat is chronisch en het downloaden is een eenmalig iets.

[Reactie gewijzigd door Nivve op 22 september 2016 15:25]

Toevallig vandaag nog dit Wikipedia artikel tevoorschijn gehaald:
https://en.wikipedia.org/..._streaming_music_services

Blijkbaar heeft Deezer toch een kleine 10 miljoen tracks meer tegenover de in totaal 30 miljoen van Spotify. Scheelt toch wel wat aan tracks. :) Waar het door komt, weet ik niet. Misschien door betere deals met platencontracten?

Zelf ben ik een tevreden klant van Spotify, zat er al op sinds 'before it was cool' 8-)
Goh wat een toevallige prijs. Het lijken wel prijsafspraken tussen de aanbieders.

Als Deezer echt wat gewild had qua marktaandeel, dan hadden ze hier 10 euro van gemaakt.
Sterker nog, voor Deezer ik betaal nu ¤ 5,99 per maand icm mijn T-Mobile abonnement, als ik wil opwaarderen naar Deezer family ga ik ¤ 14,99 per maand betalen.
Ik ben dus goedkoper uit met twee losse abonnementen ipv een Family abonnement :?
Met twee personen is dat inderdaad het geval, maar daarom is het ook een 'Family' abonnement :) Stel nou dat je een kind hebt die ook graag muziek luistert is het net zo makkelijk om een aantal euro meer te betalen zodat junior ook lekker voor zichzelf kan luisteren.

Edit: Heb je geen T-Mobile, betaal je bij Deezer ¤9,99. Dus dan is het voor twee personen al goedkoper

[Reactie gewijzigd door sanderth op 22 september 2016 13:31]

Als Deezer echt wat gewild had qua marktaandeel, dan hadden ze hier 10 euro van gemaakt.
Maar dan waren ze binnen een paar maanden falliet. Onthou dat al dit soort services wankel op de benen staan omdat de marges zo ongelofelijk klein zijn ( (60% to master owner, 10% to publishing owners, 30% for themselves). Ze slagen er net in de kosten te betalen.
Van welk geld?
http://www.bnr.nl/nieuws/...amt-nog-steeds-geen-winst

Spotify kan niet echt goedkoper. Zal eerder duurder moeten worden(of minder naar royalty's). Maar Deezer kan het echt niet voor 10 euro aanbieden. Ze kunnen hooguit 14.50 gaan rekenen. Maar meer ook niet.
Je zou hen bijna gaan verdenken van prijs-afspraken... ¤9.99 voor individuele user, ¤14.99 voor familie-abonnement, en dat zo bij Spotify, Google Play Music, Apple Music, Deezer...
Ze zijn elkaar eerder gaan volgen. Spotify was voorheen veel duurder als er meerdere personen tegelijkertijd wilde luisteren. Eerst mocht je gewoon allebei 9,99 betalen, toen kwam de 5 euro extra per persoon optie en sinds Apple Music mee doet is het nu voor 6 personen 14,99.

Enige die niet meedoet met deze prijzen is Tidal. Die denkt zich op hogere kwaliteit te onderscheiden en misschien een paar exclusieve artiesten.
Dan heb je ook nog Qobuz. Die richt zich voornamelijk net als Tidal op de audiofielen. http://www.qobuz.com/nl-n...ic-streaming-subscription

(Als we dan toch alle merken noemen mag je deze niet vergeten)

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 september 2016 13:55]

Ze kunnen elkaar volgen,
maar wie van de partijen maakt dan winst? Spotify maakt nog gewoon verlies.

Wat vaststaat is dat de diensten in de regel geen eigenaren zijn van de muziek en dat ze contracten afsluiten met andere partijen.

Of er onderling afspraken zijn gemaakt is gissen, dat de eigenaren van de muziek afspraken hebben gemaakt acht ik groter. Die partijen werken ook samen in clubs als buma-stemra.
Muziekdiensten als Spotify, Deezer, Google Play of Apple Music weinig in de pap te brokken hebben in hun prijszetting. Het zijn de muzieklabels die er de wet dicteren. Goedkoper zal echt niet kunnen. Misschien hoogstens een familielid meer of minder, of een device meer of minder, maar dat is het dan ook qua speelruimte.
Play music heeft die functie, mar niet in Benelux :/
Tijdje terug overgestapt van Spotify naar Deezer, via een Poolse actie betaal ik daar iets van ¤ 2,50 p/m voor, en was dan ook de enige reden om over te stappen.

Helaas zie ik voornamelijk nadelen van Deezer. Ik gebruik het vaak in de auto, dus met Deezer gaat mijn data er veel harder doorheen, omdat ze mp3 gebruiken waar Spotify voor OGG kiest.

Ook maken ze er bij sommige artiesten een zooitje van. 2 Bands met dezelfde naam: alle albums staan door elkaar heen. Daarnaast missen bij 1 van die 2 bands 2 albums. Op albumnaam zoeken kan, waarbij de artiestennaam ook klopt. Echter is dat album nooit te vinden middels zoeken op artiest.

Al die live-albums, weg ermee. Is volgens mij vooral vulling om meer nummers in het systeem te hebben dan concurrentie. Als ik op 'Metallica' zoek, dan wil ik albums van hun zien. Zeg dan gewoon dat je die artiest niet in het systeem hebt en gooi al die live meuk eruit.

Artiesten die niet beschikbaar zijn, graag niets van tonen! Zoek bv eens op 'K3' (ja, kinderen...), en de artiest verschijnt met een K3 foto. Echter is er helemaal niets van K3 beschikbaar en kom je bij een hele andere artiest die ook 'K3' heet, met een achtergrond van De Toppers...
96/24 SACD geluidskwaliteit. Albums van minimaal 500 tot 2 GB. Dan ben ik over. Tot dan blijf ik mooi bij PS3 SACD rips of eigen import uit Japan. Want hier doen ze niet aan SACD.
Dat is je goed recht, alleen zal het nog wel een tijdje duren voordat dat zal gebeuren denk ik. Persoonlijk heb ik ook alles het liefst in de beste kwaliteit, dat geldt ook voor video. Van een dienst van YouTube vind ik het bijvoorbeeld jammer dat de bitrate zo laag is. Voor het gros van de mensen is bijvoorbeeld mp3 320kb/s kwaliteit CBR of een vrij hoge VBR bitrate meer dan genoeg. Er zijn weinig mensen die überhaupt het verschil horen. Zelfs op goede setups of oortjes/headphones is het verschil zeer lastig te onderscheiden. En als er dan al verschillen zijn kan dat ook te maken hebben met verschillen tussen opnamen of 'edits' tussen de (nummers op) edities tussen cd's onderling (en sacd's). Sacd maakt het mogelijk hogere kwaliteit te bieden, maar dan moet het wel goed opgenomen zijn.

Maar wil je de beste kwaliteit en heb je de apparatuur ervoor, neem je blijkbaar voor lief dat je het aanbod en de functionaliteit van deze streamingdiensten mist. Het is goed en leuk dat mensen zich hiermee bezig houden, evenals dat vinyl weer in opkomst is.

Dit gezegd te hebben, ik vind de kwaliteit op Spotify behoorlijk in orde (geen mening over andere diensten). Kan echt niet zeggen dat mijn muziekbeleving minder is dan mijn flac-verzameling van (sa)cd's. En beide soorten bronnen worden op dezelfde 'audiofiele' setup gedraaid.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 22 september 2016 14:08]

laatst iets van op televisie gezien die muziek stream diensten was behoorlijk interessant.
Dat is niet afkijken maar simpele concurrentie. Ze hebben geen keus, en de rest zal moeten volgen (lees je mee google?) willen ze hun marktaandeel behouden.
Als dat putje een goede muziek streaming dienst is met +30 miljoen tracks wil ik het nog wel overwegen :)