Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple ontkent brandgevaar iPhone 6 na waarschuwing Chinese consumentenbond

Door , 173 reacties

Volgens Apple zijn de gevallen van in brand vliegende iPhone 6-exemplaren in China niet het resultaat van een productiefout, maar van fysieke schade. Dat stelt het bedrijf op basis van een analyse van de getroffen toestellen.

Afgelopen vrijdag kwam de Chinese consumentenorganisatie Shanghai Consumer Council met een rapport waarin stond dat in het land acht gevallen van in de brand vliegende iPhone 6-toestellen gemeld waren. Ook zou de organisatie ingelicht zijn over zes exemplaren die uitvielen terwijl de accu nog lading had. De Shanghai Consumer Council is losjes verbonden aan de Chinese staat, zo schrijft The Wall Street Journal. De bond riep Apple op om te reageren en dat heeft het bedrijf nu gedaan.

Tegenover Reuters laat Apple weten dat onderzoek tot nu toe uitwijst dat fysieke schade waarschijnlijk de boosdoener is geweest voor het in brand vliegen en niet een productiefout. De falende accu's komen wel door een productiefout en Apple had daar al een reparatieprogramma voor ingesteld. In reactie op vermoedens dat de problemen wijder verspreid zijn dan aanvankelijk ingeschat, heeft Apple nu het onderzoek uitgebreid. Mogelijk wordt de hoeveelheid toestellen die in aanmerking komen voor een gratis accuvervanging dus nog uitgebreid.

Reacties (173)

Wijzig sortering
Meldingen, meer nog niet. Geen onderzoek hoe het is gekomen. Ik gok op slechte opladers die vaker de schuld zijn van dit soort zaken.
Maar laten ze het maar eens onderzoeken, voordat ze wat brullen.
Zelfs een slechte lader mag een toestel niet laten branden. Als er op de voedinglijnen een fatsoenlijke spanningsregelaar zit eventueel met een zenerdiode er overheen heb je nergens last van. Hooguit dat je toestel defect raakt en niet meer opgeladen kan worden.
Als je maximaal gaat bezuinigen en geen enkele bescherming in bouwt heb je als fabrikant van het toestel een probleem.

Dit is onafhankelijk van de fabrikant/merk/type.
Als er op de voedinglijnen een fatsoenlijke spanningsregelaar zit eventueel met een zenerdiode er overheen heb je nergens last van.
Dan ga je er echter vanuit dat deze laders netjes geshield zijn en het alleen gaat om een overspanning van een paar volt DC. Sommige laders stouwen gewoon 230V AC over de ground pins. Daar kan je vrij lastig tegenaan beveiligen daar dit gewoon complete shorts in alle circuits leid. Dit kan uiteindelijk wel doorslaan naar de accu.
En wat is het potentiaal verschil tussen de pennen/mantel?
Zolang dit 5-20 Volt is zal er weinig met de telefoon gebeuren. Enkel krijgt de gebruiker een flinke opdonder als deze de massa pen aanraakt.
Ik heb de schema's gezien, en geloof me, in zo'n iPhone moederbord zit VEEL meer beveiliging in dan je zou verwachten. Het is niet alleen een simpele zener diode, spanningsregelaar en een zekering (als dat er niet tientallen zijn).

[Reactie gewijzigd door mohf op 7 december 2016 12:07]

Tuurlijk, en net daarom zou het niet mogen gebeuren. De voeding is wel degelijk goed uitgedacht.
Dat mag je wel vinden maar qua MacBooks komen kloonladers voor meer dan 90% überhaupt niet door de keuring heen. Ik geloof niet dat het helemaal te voorkomen is dat een slecht ontworpen lader schade aanricht.
Dat een foute lader geen schade aan kan richting zeg ik niet. Enkel dat deze er niet voor zou moeten kunnen zorgen dat de accu in brand vliegt.

En waar worden de 90% van de laders op afgekeurd? Er was een tijdje terug een test van een consumentenbond die laders als onveilig aanmerkte als er geen correcte documentatie bij zat.
Dit is bescherming binnen het device. Een slecht geisoleerde socket kan al behoorlijk wat warmte veroorzaken bij de overgang van adapter naar Telefoon.

Ik het hier bij een tablet ook al last van gehad waarbij de tablet van dusdanige slechte kwaliteit was dat tijdens het laden de USB socket onderling contact maakte wat na enige uren tot behoorlijk wat warmte kon leiden. Dit zou natuurlijk ook kunnen dat dit bij de USB stekker kant kan gebeuren.
Tevens kan een vloeistof ervoor zorgen dat deze crossconnects er komen. Dit is buiten de telefoon en adapter om.

Toch moet Apple wel adaquate reageren hierop en niet zonder nader onderzoek dit verklaren met beschadigingen. Iets wat trouwens ook al spannend is. Als een keer je Iphone laten vallen dit ding in een gevaarlijk apparaat kan veranderen verdient ook geen schoonheidsprijs.
Deze ontbrandingen kunnen samenhangen met die iPhone 6 accu's die het aan het begeven zijn. In tegenstelling tot Samsung heeft Apple wellicht een tijdbom gemaakt in plaats van een handgranaat.
Alle onderzoeken spreken dat echter heel duidelijk tegen, dus is dat niet zo.
Dat mensen heel hard hopen dat Apple eenzelfde fiasco krijgt als de Note 7: helaas, jullie zullen worden teleurgesteld.
Zo begon het ook bij de Note 7, met wat accuproblemen.
En ook de iPhone 6s en 7 zijn al diverse malen in de fik gevlogen.

Apple door dik en dun verdedigen lijkt me dan ook niet zo slim.
Die onderzoeken komen van Apple, de fout aangemerkte series komen van Apple.
De problemen komen voor bij veel gebruikers die niet in die produktieserie zitten.
Dus met een beetje pech moet Apple inderdaad al zijn 6s-en (en 7) terugroepen.

Want hoeveel fik is verantwoord voor "het duurste toestel op de markt"?
Wat doet dat met je naam als er maar 4 mensen invalide door worden op 10 miljoen geleverde (fictief getal maar je snapt wat ik bedoel)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 7 december 2016 19:42]

Alleen de Note 7 was nog nauwelijks op de markt en in ekele weken tijd tientallen keren zonder enige reden in de fik gevlogen. Nu gaat het om een paar toestellen in een land die blijkbaar fysieke schade hebben.

Er zijn van elk type smartphone met miljoenen oplage wel een paar exemplaren die in de hens vliegen om wat voor reden dan ook, vaak door fout gebruik; geen reden tot hysterie, anders hadden we alle smartphones tot nu toe wel kunnen recallen. Iets wat die link je die daar plaatst nog uitdrukkelijk vermeldt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 december 2016 23:36]

Zoals ik al eerder opmerkte, Apple houdt een slag om de arm wat dit betreft.
Uit hun onderzoek komt niet iets duidelijk naar voren maar geven ze aan dat het waarschijnlijk door externe schade komt. (Zie artikelbron Reuters).

Zolang ze niet met een duidelijke oorzaak komen is het net zo waarschijnlijk dat het wel aan een productiefout ligt. ;)
Alle onderzoeken? Alleen apple zelf heeft een 'onderzoek' gedaan. Wij van wc eend raden wc eend aan.
Ah, ja, onderzoek tussen aanhalingstekens want het kan natuurlijk niet zo zijn dat dit gewoon de werkelijke bevindingen zijn...
Dat internationaal niet alle waakhonden onmiddelijk onderzoeken instellen en vliegmaatschappijen ze niet weren is ook een groot verschil dat we maar even over het hoofd zien... Ja het is echt precies dezelfde situatie op dezelfde schaal als met de Note 7. :')
Nou op het moment probeer ik een software RAID10 die om onbekende reden de array niet herkent terug in werkende staat te krijgen, al werken alle conventionele methodes niet.

Het lijkt erop dat het vernietigen van de partitietabellen en dan een scan uitvoeren op verloren partities prima z'n werk doet, al is de vraag of mdadm het zal oppikken zodra ik deze tabel naar de schijven wegschrijf; dat ga ik zo zien, maar ik heb er alle vertrouwen in omdat vanaf dat moment mdadm de metadata weer zou moeten kunnen lezen en dan de hele array kan re-syncen. :) Dat heeft eerder voor me gewerkt, al blijft het altijd een eng klusje.

Het is een onorthode aanpak, maar het lijkt er op dat dit mijn probleem op het moment oplost.
Natuurlijk heb ik backups, maar dit is veel interessanter... Nerds gonna nerd he? :) Echt een probleem is het dus niet.

Dank voor de getoonde interesse! :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 december 2016 00:40]

Adem in adem uit! Goed om te horen dat je er alle vertrouwen in hebt. Je klonk een beetje zuur vandaar mijn zorgen.

Het is gelukig niet zo erg als de vcm die opeens op 2 schijven poef doet

Gelukkig waren het niet 2 schijven die achter elkaar kwamen in raid 10.

In iedergeval succes!
wacht dan ook de onderzoeken af voordat je gaat gokken ;)
Apple kan dit niet onderzoeken, zij zullen altijd zeggen dat het geen probleem is. Zelfs Amerikaanse instanties zullen Apple beschermen. In tegenstelling tot Samsung en Volkswagen. Hoe gek het ook klinkt, China is op dit vlak de meest geloofwaardige partij.
Misschien ook niet "Ik gok op slechte opladers" brullen voordat er onderzoek is geweest?
Met al die verhalen over namaakproducten in China, weet ik ook niet of je veel geloof moet hechten aan de Chinese consumentenbond.
Dan zou Apple die zegt de toestellen geanalyseerd te hebben dat wel als reden geven ipv het weer op de gebruiker af te schuiven.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 december 2016 11:20]

de uitspraak "The units we've analyzed so far have clearly shown that external physical damage happened to them which led to the thermal event," zonder meer uitleg is natuurlijk geen uitleg.

Hadden ze een overduidelijke reden gevonden, had ik verwacht dat dit ook wel meegedeeld zou worden
Hadden ze een overduidelijke reden gevonden, had ik verwacht dat dit ook wel meegedeeld zou worden
clearly shown that external physical damage

Lijkt me duidelijk toch? Deze telefoons hadden duidelijke fysieke beschadigingen, zodanig dat blijkbaar de batterij vlam vatte.
Dus als ik een barst in mijn scherm zou hebben, dan moet ik misschien wel uitkijken dat de batterij niet ontploft? Never maar dan ook never dat ik zoiets zou accepteren.
Nee, maar fysieke schade zal in dit geval ook wel een behoorlijke deuk in de achterkant van het toestel zijn bijvoorbeeld.
Ja bijvoorbeeld ja. Waarom kunnen ze dit dan niet gewoon zo uitleggen zoals jij hier doet? Nu is het weer zo makkelijk. Ik zou juist denken dat je dit zo transparant mogelijk naar je klanten communiceert. Nu lijkt het alsof ze zich er makkelijk van af helpen. Terwijl ze misschien wel hartstikke in hun recht staan!
Vaak is het zo dat hoe meer je uitlegt, hoe meer vragen er zijn.
Als Apple bv een plaatje laat zien, komt iemand anders weer met de exacte dimensies of buiging. Zo kun je altijd door blijven vragen, we zijn echter geen kleine kinderen dus:

Als Apple zegt "clearly shown that external physical damage" Kun je er vanuit gaan dat schade voldoende groot is dat de batterij kan kortsluiten en dus in de brand kan gaan want vergeet niet, er zit wel lithium in.
En was die schade dan ?

Als jouw telefoon defect is en ze antwoorden "geen garantie wegens externe schade" zonder meer uitleg, ga jij dat zomaar aanvaarden ?

En zal een consumentenorganisatie (al dan niet verbonden met de staat) zelf niets onderzocht hebben? Die zullen toch ook wel zien dat iets zo erg beschadigd is dat de batterij vlam kan vatten
Voor het nieuwsbericht doet het er niet toe. En het was mijn of jouw telefoon niet dus gaat het ons niets aan wat er met die privé telefoon precies gebeurt is.
Voor ons is het voldoende om te weten dat de schade voldoende was dat schade voldoende groot is dat de batterij kan kortsluiten en dus in de brand kan gaan want vergeet niet, er zit wel lithium in.
Wat ik uit het nieuwsbericht haal, is dat er ontvlammende batterijen zijn en dat Apple beweert dat het niet hun fout is, zonder ook maar iets van verklaring of uitleg. Als de schade effectief zo groot is, hadden ze evengoed een fotootje of zoiets kunnen tonen.

Ik wil niet beweren dat dit vuil spel is van Apple. Gelijk welke firma die op deze manier iets communiceert, is (in mijn ogen) niet zo goed bezig. Dan kan je verschillende conclusies trekken zoals "er is effectief iets meer aan de hand en apple wil het toedekken" of "er zijn effectief defecte toestellen door invloeden van buitenaf maar apple wil dat de storm (meer een flauw windje) gaat liggen" of ...
Ze kunnen evengoed deze week nog foto's publiceren van de schade of zo
Er zijn heel veel oudere iPhones met fysieke beschadigingen; en die vliegen niet in brand.
Dat wijst op zijn minst richting ene fout bij Apple. Slechte accu's en/of andere design wijzigingen waardoor de telefoon extreem kwetsbaar is geworden.
Volgens mij valt dat 'extreem kwetsbaar' wel mee, anders hadden er wel veel meer in de brandt gevlogen. Overdrijven is ook een vak.

Blijkbaar waren deze schade's voldoende groot (wat voor rede dan ook..) dat dit zou kunnen gebeuren.
Waren van de 400 imitatie-opladers er niet maar 3 veilig?
Wat hebben laders hiermee te maken ? Zoals hieronder door Z80 en mohf wordt gezegd, is een telefoon beveiligd tegen dergelijke zaken.

In het artikel dat jij linkt, wordt er gesproken over electrocutie. Niet over batterij schade
Een lader die een hoge piekspanning geeft kan prima voor problemen zorgen met de accu van de telefoon.
Probeer voor de lol eens even 220V op je lightningpoort(of hoe die ook heet bij Apple) te zetten en vertel me even of je accu, software en hardware beschermd waren daartegen, want volgens jou geeft het geen probleem :+

Dus faulty laders "kunnen" een oorzaak zijn, helemaal in China lijkt me dat daar best een paar van verkocht kunnen zijn. ;)
Mijn telefoon zal misschien om zeep zijn door de ingebouwde veiligheden die doorslaan maar ik verwacht zeker niet dat de stroom effectief tot aan de batterij geraakt en deze doet ontbranden

Maar het punt dat ik wil maken, is dat Apple niet goed communiceert. Zij spreken over duidelijk sprake, jij begint over laders. Terwijl dat er misschien helemaal niets mee te maken heeft. Dat ze gewoon tonen wat "external physical damage" betekent
PRECIES! Altijd maar weer de schuld van gebruiker en altijd is het in ieder geval niet Apple. Totdat er teveel mensen zijn die volledig terecht gaan "zeuren" en dan komt er een reparatietraject, waar je in sommige gevallen nog voor betaald ook. En dat voor product die als extra premium in de markt gezet worden, zowel in prijs als in hoe het aangekondigd wordt.
Als er van de honderden miljoenen iPhone's er 8 vlam vatten dan lijkt me dat niet een productiefout.

Je weet nooit wat de gebruiker met die telefoon heeft uitgespookt.
Dus meerdere gebruikers hebben wat met de telefoon uitgespookt, dat kan inderdaad kloppen, zeker omdat het er maar 8 zijn. Maar als Apple zijnde wil je je toch verdedigen? Kom dan ook gewoon met een complete uitleg, in plaats van: Fysieke schade -> dus gebruiker -> dus doei!

Fysieke schade kan zoveel zijn, en je moet toch met mij eens zijn dat het erg makkelijk is om het daarop af te schuiven? Samsung ( Dynafix ) doet dit bijvoorbeeld ook heel erg makkelijk en LG ook.
Dit toestel is al vrij oud, lijkt me heel onlogisch dat er nu nog accuproblemen ontstaan, behalve die door niet goede opladers enz.
dit toestel word nog steeds gemaakt
mijn toestel is nog niet eens 1 jaar oud
en heb er al problemen mee
Dan gebruik je toch gewoon je garantie?
het probleem is er al langer. alleen nu word er pas onderzoek naar gedaan. ;)
Maar de versie die nu geproduceerd wordt kan andere onderdelen hebben dan de eerste.
Apple lijkt het verbruid te hebben bij de Chinese overheid. Maar wat hebben ze gedaan? Het lijkt een beetje fout gegaan te zijn sinds de move naar India. Of de move naar India kwam na het probleem de overheid. Het is in ieder geval wel een beetje de standaard te worden van China om op allerlei manieren buitenlandse concurrenten van de markt af te werken. En maar zeuren om open markten als het om de omgekeerde richting gaat natuurlijk.

Dit spontane zeer kritische probleem wat ontdekt wordt bij een telefoon die al zo lang op de markt is....daar geloof ik niet zo in.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 december 2016 11:18]

Apple is niet zo'n grote speler op de Chinese markt zoals het dat wel in Europa / VS is. Maar aangezien de opkomende rijke generatie daar begint te groeien en Apple veelal als een luxeproduct wordt gezien kan ik begrijpen dat ze (daar zijn meerdere testorganisaties gevoelig voor) liever voor producten uit eigen land willen opteren dan buitenlandse merken. Zie ook de afzet van BMW/Mercedes/Audi in die landen. Per kwartaal worden daar meer high end, verlengde modellen verkocht in China alleen dan in de rest van de wereld combined per jaar (!).
Apple is niet zo'n grote speler op de Chinese markt zoals het dat wel in Europa / VS is.
Geen idee hoe je daarbij komt maar Apple & Samsung zijn verre weg de grootste spelers in de Chinese markt. Al jaren. Kijk de IDC / Gartner cijfers er maar op na.
Allang gedaan. Ik werk in die hoek.
Marktaandeel cijfers Q2-2016:

Apple: 7.8%
Huawei: 17.2%
OPPO: 16.2%
vivo: 13.2%
Xiaomi: 9.5%
Others: 36.1%

(bron: UK Business Insider)

[Reactie gewijzigd door Typhone op 7 december 2016 12:00]

Dan pak je ook wel het kutste kwartaal voor Apple. 2015 eindigde ze op 14,6%. 2016 is (om meerdere redenen) nogal een terugval voor Apple.
Ja zo kun je terugredeneren tot je gelijk krijgt en de markt in China non existent was. Ik pak gewoon de meest bekende recente cijfers erbij.
Overigens midden 2015 waren OPPO en vivo met +/- 7.5% kleinere spelers. Die staan nu ruim boven de 15%. De verschuiving (gerelateerd aan Apple) speelt daar dus maar een marginale rol.

Als ik nu even 2016 in de USA pak:

Apple: 43.6%
Samsung: 28.5%
LG: 9.6%
Motorola: 5.0%

Hou in je achterhoofd dat in China bijna 2 miljard 1,3 miljard mensen leven dus 11% in China kan meer zijn (in volume) dan heel de VS bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 8 december 2016 08:42]

Over de laatste jaren gezien is Apple gewoon een grote speler in de Chinese markt. Cijfers bewijzen dat. Dat het de laatste maanden klote gaat wil niet zeggen dat het ineens geen grote speler is.
Je hebt 100% gelijk hè. Apple is geen kleine speler. Maar niet zo'n grote als op de Amerikaanse en Europese markten. Vergeet de pure omvang van China (qua aantallen!) niet. Ik beweerde ook niet dat Apple klein zou zijn in China.
Maanden in de telefoonindustrie zijn veelzeggend. Ik noem voorzichtig een naam die 36 maanden geleden nog groot was: Blackberry

[Reactie gewijzigd door Typhone op 7 december 2016 12:13]

Ok, dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses. :)
Accepted. Was niet de bedoeling jou (of iemand anders) op het verkeerde been te zetten in elk geval :)
2 miljard? Het worden er steeds meer. :Y)
1.30 inderdaad :). Mi excuse.
Apple heeft er 10-12% van de markt. Dat is geen kleine speler.
De eigen Chinese merken zijn er veel groter dan Apple is. Maar die worden allemaal niet zo snel als premium gezien en hebben vooral een groot aandeel in de markt omdat ze relatief goedkoop zijn en voor de burgers te betalen. Apple is voor een groot deel heel erg groot omdat ze in veel markten actief zijn (tablets, schermen, telefoons, laptops) in China.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 7 december 2016 11:57]

Spontaan is het zeer zeker niet. De klachten spelen al langere tijd. Dat dit in Westerse media niet naar boven komt wil niet zeggen dat het niet speelt.

De Chinese overheid heeft er helemaal geen baat bij om Apple tegen te werken. Immers is Apple een van de grootste aanduwers van de economie (dmv Foxconn, toeleveranciers, accessoire fabrikanten etc).
Meer dan 50% van wat de Chinese consument betaalt voor een iPhone verdwijnt richting de VS terwijl ze bij Chinaphones met stock Android de volle mep binnen het land houden. En ook nog een OS wat het lastig maakt om kritische mensen te bespioneren.

Daar bovenop de tegenwerking die alle Amerikaanse bedrijven hebben gekregen bij het betreden van de Chinese markt. Noem er eens één die geen gezeur heeft gehad?).
Foxconn is verreweg de grootste werkgever in China op de overheid na. Als bij Foxconn ineens de grootste afnemer (Apple) verdwijnt dan zit de Chinese overheid met een groot probleem waar ze absoluut niet op zitten te wachten. Tel daarbij op de gigantische hoeveelheid werk die komt uit de fabricage en verkoop van accessoires etc.

Ja, veel Westerse bedrijven ondervinden tegenwerking op de Chinese markt maar de Chinese overheid gaat echt niet zo ver dat ze Apple willen weren uit China.

Als je trouwens met Chinaphones merken zoals Elephone, Doogee etc bedoelt dan behouden ze niet de volle mep. Veel van dat soort fabrikanten zijn niet in China geregistreerd en dat geld verdwijnt even hard naar het buitenland.
Precies maar zo lang alle Westerse bedrijven nog klakkeloos al hun productie over blijven hevelen naar China ondanks dat het al lang duidelijk is dat ze buitenlandse bedrijven die wat willen verkopen tegenwerken houden ze er ook niet mee op.

Daarom zei ik ook: "of is Apple gaan investeren in India nadat ze werden tegengewerkt?"

Als je dit leest gaan er wellicht toch wat dingen veranderen voor China:
https://9to5mac.com/2016/...xpansion-investment-jobs/

Als een high profile manufacturer als Apple dingen weer in de VS gaat maken of desnoods een ander Aziatisch land als India dan gaan mensen dat als een trend zien die ook gevolgd gaat worden en dat kan duurder zijn voor China op lange termijn dan Uber en co het land niet uit pesten.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 december 2016 14:03]

De reden dat Foxconn uitbreidt naar de US heeft helemaal niks te maken met tegenwerking. Foxconn is al jaren bezig arbeid over te hevelen naar andere landen zoals Brazilie.
Dit omdat de loonkosten in China al jaren stijgende zijn en het voor fabrikanten steeds lastiger wordt goedkope arbeiders te vinden.

Uber is niet weggepest uit China. Uber heeft nooit marktaandeel kunnen veroveren omdat ze niet dezelfde middelen hadden als Didi en een zeer slechte marketing strategie hadden.
Foxconn is verreweg de grootste werkgever in China op de overheid na. Als bij Foxconn ineens de grootste afnemer (Apple) verdwijnt dan zit de Chinese overheid met een groot probleem waar ze absoluut niet op zitten te wachten. Tel daarbij op de gigantische hoeveelheid werk die komt uit de fabricage en verkoop van accessoires etc.
Juist omdat er geen alternatief voor Foxconn en de hele Chinese smart phone industrie is, kan Apple niet om ze heen dus daar is China ook helemaal niet bang voor. Integendeel daar maken ze juist gebruik van door bedrijven zoals Apple onder druk te zetten als het ze uitkomt.
Ja, veel Westerse bedrijven ondervinden tegenwerking op de Chinese markt maar de Chinese overheid gaat echt niet zo ver dat ze Apple willen weren uit China.
Weren zeker niet, maar op 'politieke wijze' laten weten wie er de baas is, of dat nou tegen burgers, kleine buurlanden of bedrijven is, daar is de Chinese overheid meester in. Het is geen open of vrije economie. De staat bepaalt wat er gebeurt.
En maar zeuren om open markten als het om de omgekeerde richting gaat natuurlijk.
Dat is gelukkig wederzijds. Wij zeuren ook over staatsteun in China om vervolgens zelf miljarden subsidie uit te delen...
Wij zeuren inderdaad over de Chinese staatssteun, maar staan wel stoer te vertellen dat we weer wat besteld hebben bij DealExtreme of Ali zonder verzendkosten. Die door de Chinese overheid worden betaald....
Die door de Chinese overheid worden betaald....
Verzendkosten worden helemaal niet door de Chinese overheid betaald.
De verkopers moeten gewoon verzendkosten betalen. Door bulk korting en internationale tarieven die gebaseerd zijn op volume zijn de kosten lager maar er wordt helemaal niks door de Chinese overheid betaald. Dat is urban myth ...
Is er bewijs van een Westers bedrijf wat niét vroeg of laat tegengewerkt werd door de Chinese overheid? Apple is een van de weinigen die überhaupt eerst nog voet aan de grond heeft mogen krijgen.
Het is eerder andersom. Apple wordt beschermd in Amerika en zal daarom nooit daar worden aangevallen zoals Samsung en Volkswagen. China is daarom eerder te vertrouwen dan Amerikaanse instanties, laat staan Apple zelf.
Nog maar te zwijgen over de onmetelijk persvrijheid die China geniet en het enige land met een internet zonder grenzen. Een overheid die zo veel geeft om transparantie en het eerlijke verhaal van twee kanten geeft kan ik eigenlijk alleen maar knuffelen knuffelen knuffelen O+

En de VS beschuldigen van protectionisme terwijl bijna alles wat daar in de winkel is gemaakt is in het buitenland vind ik wel een knappe U-bocht. Apple vs Samsung is ook niet enorm in het voordeel van Apple uitgevallen ondanks dat de oudere Galaxy S modellen overduidelijk iClones waren. De vorm van de home knop was verschillend en het merkje, voor de rest moest je wel heel goed kijken.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 7 december 2016 13:47]

Noem één Amerikaanse producent die in Amerika door een buitenlandse producent is aangevallen en gewonnen heeft. Die zijn er niet. Andersom wel.
Ben zelf een grote fan van Android, maar ik vind dit gewoon onzin om Apple gewoon negatief in het daglicht te zetten.
Wat is hier anders aan dan de berichten van de galaxy note 7?
Apple wordt gewoon hetzelfde behandeld alleen valt het nu (volgens apple) dus niet onder een fabricagefout maar gebruikersfout.

In dat opzicht lijkt apple het dus beter te doen dan hun grootste android concurrent. Waaruit je dus kan opmaken dat deze nieuwsgeving juist positief is voor apple.
Wat anders is: het gaat hier om een vermeend (dwz verre van bevestigd) probleem van een compleet andere grootteorde bovendien.
Wat is er compleet anders aan het spontaan in de fik vliegen van 6s en 7 toestellen?

Dat het vooralsnog niet op grote schaal gebeurd is waar, maar ook bij de Note7 was het maar een klein percentage. ;)
LiOn batterijen vliegen wel eens in de fik, idd, zelfs bij Apple. Gebeurt met één op een paar miljoen LiOn batterijen ooit. Bij Samsung Note7 was het massaal, zeg maar een factor >1000 keer meer dan "normaal" en bij spiksplinternieuwe exemplaren.
De 7 is ook nieuw...... ;)

Neemt niet weg dat Teijgetje zegt.
En de 7 heeft het ook totaal niet op dezelfde schaal, dus niet te vergelijken... Hoe graag je dat ook zo zou willen zien. :)
Hoe graag je dat ook zo zou willen zien. :)
Toont dit niet een beetje je bias aan naar mensen die iets zeggen over Apple dat jij niet als positief ervaart? ;)
Nee, dat vind ik niet.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat ik een foute conclusie heb getrokken op basis van het lezen van je posts, waarin je naar mijn mening een aantal keer probeerde het probleem op te blazen (no pun intended :P) om het op gelijk niveau te krijgen met de Note 7.

Dus wellicht hebben we elkaars bias verkeerd ingeschat. :)
Apple zou best eens wat meer in negatief daglicht komen te staan. Mijn iPhone 6 vertoont nu ook problemen met de accu en kan ik het dus naar de winkel gaan brengen te reparatie. Dat kost mij weer tijd en moeite en ik ben mijn telefoon kwijt. Erg vervelend. Hiervoor was het mijn macbook die direct terug kon na aankoop omdat de grafische kaart het niet naar behoren deed en 4 jaar later kon mijn Macbook retina terug naar de winkel omdat het scherm last had van ghosting.

Apple mag wel eens beter zijn best doen om zijn producten goed te testen en goed te produceren! Je betaald er VEEL geld voor en dan mag je verwachten dat je niet nog eens moeite en tijd kwijt bent om je pas gekochte product te laten repareren.

Daarnaast is er nog de hele andere issue van repareerbaarheid waar Apple het kleine bedrijven het zo lastig mogelijk maakt om hun producten te repareren. Maar goed dat is weer een heel ander verhaal..
Jij verwacht dus dat producten nooit kapot kunnen gaan? Je krijgt het toch onder coulance geregeld of begrijp ik dat fout? Waarom zou er dan negatieve publiciteit moeten komen volgens jou? Je koopt een product, product krijgt een defect (na 4 jaar...) en je wordt de mogelijkheid aangeboden het te laten fixen. Wat is daar mis mee?
Ik heb het over kapot gaan direct na aankoop. En dat mijn iPhone nu kapot is voelt voor mij als de zoveelste productiefout. (wat Apple ook heeft herkend)
iPhone 6 nu nog kopen? Ruil je hem om binnen 14 dagen (WKOA). Hoeveel iPhone 6 heb je al gehad dat het voelt als 'de zoveelste' productiefout?
Mijn 6 en 6S plus (eerste release) toestellen waren en zijn (bij familie in gebruik nu) nog gewoon prima.
Waarom zou je nu geen 6 meer kunnen/mogen kopen?
En hij heeft het over meer produkten die hij van Apple heeft, die allemaal wel wat hadden. Vandaar de zoveelste produktiefout.

En waarom kan hij geen problemen hebben met de 6? Omdat jij ze niet hebt?
Wat maakt jou dan geloofwaardiger dan hem?
Hij mag kopen wat hij wil maar dat er problemen zijn met iPhone 6 accu's bij bepaalde batches was al lang en breed bekend. Dan toch een model kopen daar zet ik vraagtekens bij. Of de producten van Apple allemaal wat hadden maakt me niet zoveel uit. Hij stelt keihard dat het om een productiefout gaat (die dus in grote aantallen zou moeten optreden) en daar zet ik terecht vraagtekens bij. Verder in dit topic noem ik de link waar je dat PRECIES kunt zien maar een screenshot posten die duidelijk aantoont dat het een foutieve batch betreft ho maar. Dan kun je alles blijven roepen hier en wie er dan geloofwaardiger is maakt me niet zoveel uit.

Mijn eigen ervaring blijft een subjectief iets en de discussie wat geloofwaardiger is mondt uit in een cirkelredenatie dus ik zou niet weten waarom ik daar iets over zou moeten zeggen.
Ze kunnen best stuk gaan maar bij zo een duur apparaat verwacht je dat hij langer mee gaat en niet zo snel stuk gaat.

Je betaalt immers 2x zoveel voor een apple laptop dan een gewone vergelijkbare laptop. Dan verwacht je ook 2x zoveel kwaliteit. Maar goed, wie ben ik toch>..
Hoe ziet 2x zoveel kwaliteit eruit volgens jou? Als je dus geen Apple overweegt dan ga je ook akkoord met het feit dat jouw, welk merk dan ook laptop, 2x minder kwaliteit heeft dan een laptop van 3000 euro? Wellicht eens in je aanname meenemen dat je verwachtingspatroon daar niet klopt en er geen causaal verband zit tussen kwaliteit - prijs. Valutakoers, inflatie, olieprijs en dergelijke spelen ook allemaal in rol in nominale en reële waarde van producten dus dan kan je wel eens van een koude kermis thuis komen.

P.S. mijn Lenovo was 3300 euro en die heeft een 1920x1080 resolutie en minder geheugen dan mijn Macbook Pro. Iets meer aansluitingen wel en ook een langere accuduur. En een ander toetsenbord layout. Dus die is 1/16e beter van kwaliteit dan mijn Macbook Pro?

[Reactie gewijzigd door Typhone op 7 december 2016 11:35]

Heb je ook een type MBP en Lenovo (Ideapad 17,3"?) om te vergelijken?
Of roep je maar wat?
Wellicht eens in je aanname meenemen dat je verwachtingspatroon daar niet klopt en er geen causaal verband zit tussen kwaliteit - prijs. Valutakoers, inflatie, olieprijs en dergelijke spelen ook allemaal in rol in nominale en reële waarde van producten dus dan kan je wel eens van een koude kermis thuis komen.
Aangenomen dat je beide producten op hetzelfde moment aanschaft zijn de door jou genoemde factoren gelijk.
Wel is er verschil in marge, de ene producent verdient liever 1000 x een kwartje, een Apple liever 10x 25 euro. ;)
Dus wbt causaal verband; die Apple hoeft inderdaad niet kwalitatief beter te zijn dan zijn concurrent van 1000 euro.

Terwijl je verstand zegt dat een duurder product beter van kwaliteit is/hoort te zijn.
En de Apple gebruiker vindt dat zijn laptop beter is.....want duurder.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 7 december 2016 20:50]

Macbook Pro Retina late 2014 / Macbook Pro Retina Late 2016
Lenovo W550s / Lenovo X260 / Lenovo P70. Roept u maar welke vergelijking u graag wil maken. Op mijn Surface Pro 4 na (op 30 euro) zijn alle systemen ruim boven de 2000 euro en 2 zelfs ruim boven de 3000 euro. De Apple gebruiker vindt niks (domme aanname die je hier doet).
Ik vind de workflow tussen mijn libraries en Adobe Lightroom en met Final Cut Pro lichtjaren verder dan vergelijkbare tools die ik in een Windows 10 omgeving heb gevonden. Aan de andere kant vind ik Explorer binnen Windows lichtjaren fijner dan Finder in Apple. Ik heb op het design na dan ook geen uitgesproken voorkeur voor systeem A of B en technische specificaties anders dan de kleuren in het beeldscherm i.c.m. resolutie en schaling interesseren me geen biet.

Vergelijkingsmateriaal genoeg dus. De vraag is of jij dat hebt op het gebied van Apple want daar zet ik ernstig snel mijn vraagtekens bij getuige de manier waarop je erover praat.
Nee, die heb ik niet. Ik herhaal wat de Apple gebruikers om mij heen me wijsmaken. ;)
Ik vond je edit alleen vreemd met een Lenovo die niet te vinden is. PW gaat tot 3000 en daar dan bij zeggen dat die minder geheugen heeft dan de MBP?
Dat is een custom samengesteld ding hè ;). Komt bij notebooksandmore.de vandaan en heeft onder andere wat uitbreidingsmogelijkheden op het gebied van SSD, beeldscherm (resolutie), accu, toetsenbord en windows versie. Je kunt als basis in principe gewoon een normaal Lenovo systeem hanteren.

Mijn tip: laat de Apple gebruikers in je omgeving maar lekker blaten. Het is altijd erg vervelend wanneer mensen blind en met 'holle' argumenten (drogredenen zo je wil) een product gaan beschrijven. Ik vind Apple producten erg mooi en veel zaken werken erg handig (of handiger in mijn beleving) maar het is nooit een medium an sich. Wat Microsoft heeft met de Surface Pro bijvoorbeeld daar komt Apple met de iPad Pro 12.x|" toch ernstig tekort in mijn ogen.

Met telefoons is het niet anders. Ik heb vanwege mijn baan (tijdzones) en taal (regio's) zes verschillende iPhone 6'en gehad en een privé iPhone 6 (de normale, niet de plus). Dan is het geschreeuw van veel mensen met een N=1 vergelijking i.c.m. de service van Apple niet altijd juist te noemen. Sterker nog: mede doordat er zoveel mensen zijn die het 'kijk ons premium zijn met Apple' ben ik ervan overtuigd dat veel mensen om het minste of geringste van leer trekken tegen Apple. En ik zet daar mijn vraagtekens bij of dat terecht is, meer niet.