Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Submitter: Nickkname

Een Nederlands team heeft zaterdag de tweede prijs gewonnen op de eerste Cybathlon in Zwitserland. Het team bestond uit onderzoeker Jason Farquhar en Toine Welling, die lijdt aan een dwarslaesie. Tijdens de wedstrijd bestuurde Welling een spel via elektroden op zijn hoofd.

Het magazine Voxweb schrijft dat de 56-jarige Welling erin slaagde om in de game een poppetje een parcours in 156 seconden te laten afleggen. Zo kon hij het personage laten springen door in gedachten zijn tong te bewegen en kon hij het laten sprinten door hetzelfde te doen met zijn rechterhand. Hij kon zijn poppetje laten glijden door in gedachten een bal hoog te houden. Daarmee was Welling snel genoeg om de tweede plaats te behalen op 's werelds eerste Cybathlon in het Zwitserse Kloten.

Deze 'Olympische Spelen voor cyborgs', zoals Voxweb de competitie beschrijft, onderscheiden zes verschillende disciplines. Van het afleggen van een parcours met beenprotheses of gemotoriseerde rolstoelen tot een behendigheidswedstrijd met armprotheses. Farquhar en Welling namen deel aan het het zogenaamde BCI-onderdeel, wat staat voor brain-computer interface. Het team Brain Tweakers wist de eerste plaats in het onderdeel te behalen en liet daarmee twaalf andere teams achter zich.

Welling trainde in totaal vijf weken voor de wedstrijd, veel korter dan andere deelnemers. Deze hadden een jaar de tijd, schrijft Voxweb. Hij trainde onder begeleiding van onderzoeker Jason Farquhar, die is verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit. Het instituut werkt samen met de St. Maartenskliniek in Nijmegen om methodes te onderzoeken die mensen met een beperking kunnen ondersteunen in het dagelijks leven.

Farquhar stelt tegenover Voxweb dat de deelname aan de competitie vooral een manier is om zijn onderzoek onder de aandacht te brengen. Het maakte hem niet uit welke plaats het Nederlandse BrainGain-team zou behalen, zolang het maar niet laatste werd. De onderzoeker kijkt vooral naar de toekomstige toepassingen van zijn onderzoek. Zo zouden bijvoorbeeld ALS-patiënten een bericht kunnen schrijven door in gedachten letters aan te wijzen. Ook moet het mogelijk worden om apparaten in huis op deze manier te besturen.

De Cybathlon werd georganiseerd door de Technische Hogeschool van Zürich en wist in totaal 4600 toeschouwers aan te trekken. Farquhar was maandag niet bereikbaar voor aanvullende informatie over zijn onderzoek.

Toelichting van de BCI-race

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ik was de "piloot" en heb een geweldige tijd gehad zowel tijdens het oefenen op het Donders instituut (Radboud universiteit) als in Zurich. We zijn compleet overvallen door de 2de plaats. Gelet op onze trainingstijd (5 weken) en de concurentie (tot 1 jaar) hadden we niets verwacht maar wilde in ieder geval geen laatste worden. Om even wat reacties na te lopen. Het is iid zo dat een beweging die via de normale zenuwbaan naar een hand of voet sneller is. Echter deze zijn bij mij verstoord en is dit voor mij de oplossing. Het blijft echter een gimmick. Maar wel een die op den duur uitgebouwd wordt tot een daadwerkelijk bruikbaar iets. Ik zal mij nooit lenen voor "militaire" doeleinden. Over de toegang. De Cybathlon werd gehouden in een mega ijshockeystadion dat uitverkocht was. Kennissen zonder kaartje kwamen er nier meer in. Heb niet het idee dat de entree als fondsen werving was bedoeld. Er zateen echt grote sponsors achter. Er waren 600 vrijwilligers betrokken bij de organisatie en alles liep met Zwitserse precisie geregeld. De Zwitserse tv heeft 8,5 uur live uitgezonden. Als je op de site van SRF op cybathlon zoekt kun je alles terug vinden. Er was veel meer te doen als alleen brain gamen. De opzet van het geheel was het uitdagen van onderzoekers (universiteiten,revalidaticentra) Mocht jev op de site willen kijken in het 4de tijdblok bij 2.00 uur vind je mijn finale.

[Reactie gewijzigd door lantaarn op 11 oktober 2016 13:09]

Snap dat dit een veel waardiger doel is, maar vraag me daarbij stiekem toch af wanneer het punt bereikt wordt, dat een dergelijke brain-computer interface vergelijkbaar of zelfs beter wordt dan traditionele controllers voor games.

Zeker wanneer voorkomen kan worden dat je jezelf echt beweegt, zou dergelijke besturing VR-gaming een stuk immersiever kunnen maken. Maar verwezenlijking van Sword Art Online zal vast nog ff duren. ;-)

Hoe dan ook, erg gaaf en goed gedaan door Jason en Toine.

[Reactie gewijzigd door Crovmon op 10 oktober 2016 17:08]

Het probleem van dit soort technieken is dat je veel artefacten hebt van bijvoorbeeld spierbewegingen in de buurt van je hersenen. Daarnaast duurt trainen lang en kan de accuracy per dag of zelfs per uur verminderen.

Dit soort BCI systemen zijn voor mensen zonder handicap zoals Toine eigenlijk niet nuttig, er zijn talloze manieren om een makkelijkere en betrouwbaardere mapoing tussen mens en machine te maken.

Ik heb zelf tijdens mijn studie een project mogen doen onder leiding van Jason: Brains on Fire. Een versimpelde versie van guitar hero spelen door middel van imagened movement gemeten met EEG. Trainen om iets betrouwbaars te krijgen duurt lang, maar om ALS-patiŽnten te helpen met communicatie en entertainment is veel waard.

EEG is beperkt en een erg indirecte manier van meten van hersenactiviteit. Door middel van verbeterde signal processing technieken wordt de signal-to-noise ratio beter en is het wel beter inzetbaar, maar hoe groot de verbeteringen nog zullen worden is afwachten.

Nevertheless: good job BrainGain-team!
Thanks we had fun
Snap dat dit een veel waardiger doel is, maar vraag me daarbij stiekem toch af wanneer het punt bereikt wordt, dat een dergelijke brain-computer interface vergelijkbaar of zelfs beter wordt dan traditionele controllers voor games.

Zeker wanneer voorkomen kan worden dat je jezelf echt beweegt, zou dergelijke besturing VR-gaming een stuk immersiever kunnen maken. Maar verwezenlijking van Sword Art Online zal vast nog ff duren. ;-)
zoals de technologie nu aan het verspringen is... dan gok ik toch wel een beetje rond de 10-15 jaar FULL (brain) control gamen op de E3
Er was ook een team van de TU Delft met een exoskelet. Alleen was het helaas vlak voor de wedstrijd te erg beschadigd geraakt:
http://projectmarch.nl/nl/nieuws
Dat was dan mooi Kloten.
Of eerder in militair gebruik? Lijkt me handige aanvulling op laser of oogbeweging gestuured, maar naar mijn weten niet gebruikt of in ontwikkeling
Het is een erg indirecte manier om iets te doen. Eyetrackers zijn veel betrouwbaarder en makkelijker te gebruiken (voor mensen die niet zover verlamd zijn dat ze nog spieren kunnen gebruiken in hun gezicht).

Ik zie niet hoe dit (in elk geval in dit stadium en deze vorm) een aanvulling zou kunnen zijn voor militair gebruik. Daar wil je grote betrouwbaarheid, en mobiliteit, dan moet je niet met EEG werken.

"Imagine your finger pulling the trigger to shoot".. :/
Met de huidige techniek ja.
Maar in de toekomst als de eigenlijke inpulsen naar de spieren onderdrukt kunnen worden (je zit/ligt dus stil) en foutloos uitgelezen kunnen worden?
Ook al zou dat dan kunnen, wat is daar het voordeel van dan in dit soort situaties?

Hetgeen dat "uitgelezen" wordt met EEG en opgepikt kunnen worden zijn hele duidelijk grote, herhalende patronen in hersenactiviteit (er kan bijvoorbeeld gedifferentieerd worden tussen het denken aan het optillen van je linkerarm, rechterarm, rechterbeen, linkerbeen en niks doen). Een simpele SNES controller met 4 knoppen is sneller te bedienen en sneller te analyseren.
In dit soort situaties? niks.
In toekomstige spellen a la swords arts online? Of het besturen van grote robots?
Wie weet wat er dan kan met zo'n technologie.
Super vet! Mijn vriendin promoveert bij Jason en heeft meegeholpen met dit project, en ik ben zelf nog proefpersoon geweest voor hun BCI-setup :). Dat ging best goed: hoewel ik maar 60-70% accuraat was (as in: het bedoelde commando gaf aan het spel), had ik toch best het idee dat ik de boel bestuurde.

Next stop: StarCraft :).
Ik zat tussen de 55 en 60% :)
Nice. Ik vraag me trouwens af of ik niet overdreven heb met mijn 60-70%. Misschien heb ik mede door 't idee dat het wel goed ging een te hoog percentage onthouden.
Ik vroeg me af of de 4600 toeschouwers ook betalende toeschouwers waren.
En dat zijn ze ook:
http://www.cybathlon.ethz.ch/en/for-visitors/tickets.html
Children (under 16), schoolchildren, apprentices, students and those receiving AHV or IV benefit and in possession of a valid permit are offered a reduced price of CHF 15 instead of CHF 20.

Families i.e. 2 adults with up to 4 children (under 16) may buy a family ticket for CHF 45.

Wheelchair users may purchase a ticket for themselves and an accompanying person for CHF 15. Please see our Accessibility page for further details.
1CHF is op het moment ~0,91 euro
https://www.google.nl/#q=1chf+in+euro

De prijzen zijn dus ongeveer ~§18 / ~§13 / ~§41
Indien je de goedkoopste optie pakt (2 volwassen + 4 kinderen) = 4600 / 6 * §41 = ~§31.433

Het is een mooie manier om bij te dragen aan onderzoek voor een zeer breed scala aan ziektes (en dergelijke).
Een nieuwe tak van sport die het wellicht mogelijk maakt om met de overgebleven winst in te staan voor onderzoek, of mensen met een beperking het leven wat aangenamer kan maken.

[Reactie gewijzigd door Innersteps op 11 oktober 2016 10:44]

er wordt entree gevraagd, dat wil nog niet zeggen dat je er zomaar mag van uit gaan dat iedereen heeft betaald, laat staan de reductiekorting voor een andersvalide, kind, groep heeft genoten. De deelnemers zelf kunnen ook als toeschouwer gerekend worden.

Dit soort events is om exposure te krijgen en alsnog fondsen te kunnen werven. Als ze break-even hebben gedraaid op de inkomsten dan zullen ze al blij zijn.
Het had me ook wel leuk geleken als ze head-bangend a la decathlon van vroegah tekeer zouden zijn gegaan.
Waar is de Politiek? Waarom staat Wim Alex hier niet te juigen? Ben hier minstens zo trots op als op de prestaties van 'onze' sporters in Rio. Voel me zelf hier meer mee verbonden dan met de olympische atleten en sporters.

Denk ook dat het belangrijk is dat we dit soort onderzoek onder de aandacht moeten brengen met dit soort aansprekende evenementen. Hier hebben we meer aan met zijn allen als Nederland, als aan iemand die heel hard op een fiets kan rijden.

[Reactie gewijzigd door RadioGnome1971 op 11 oktober 2016 12:02]

Toch grappig dat een fysieke interface nu nog sneller en betrouwbaarder is, niet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True