Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Submitter: Superdaantje

De Japanse objectievenbouwer Sigma gaat cinema-objectieven uitbrengen. Veel van de objectieven die het merk maakt, zoals de 18-35mm f/1.8 en 50-100mm f/1.8, zijn al populair bij filmmakers. Sigma lijkt zijn cinema-objectieven te baseren op de bestaande ontwerpen.

In totaal heeft Sigma acht cinema-objectieven aangekondigd. In november verschijnen een 18-35mm T2 en 50-100mm T2 in de High Speed Zoom-lijn. Deze objectieven zijn geschikt voor camera's met maximaal een super35mm-sensor; het filmformaat dat vergelijkbaar is met de aps-c-sensormaat voor dslr's.

In de FF Zoom-serie komt een 24-35mm T2.2 en in de FF High Speed Prime-lijn komen een 20mm, 24mm, 35mm, 50mm en 85mm T1.5. Deze zes objectieven, die geschikt zijn voor fullframe-camera's, zullen volgens Sigma in de loop van 2017 op de markt worden gebracht.

De cine-objectieven worden in een waterdichte behuizing geplaatst en hebben markeringen die gemaakt zijn van oplichtende verf. Dat moet het makkelijk maken om in het donker bijvoorbeeld de focusafstand af te kunnen lezen. Ook zijn de objectieven voorzien van tandwielen voor het aansluiten van followfocus-systemen en hebben alle exemplaren - met uitzondering van de 20mm - dezelfde filtermaat van 82mm. De diameter is eveneens bij alle cine-objectieven met 95mm gelijk. Verder heeft het cinema-glaswerk een traploos instelbaar diafragma. Autofocus ontbreekt, maar de lensvatting is elektronisch, zodat metadata aan de camera kan worden doorgegeven.

Sigma heeft nog geen details over de lensontwerpen bekendgemaakt, maar van alle aangekondigde cinema-objectieven heeft de fabrikant al een autofocusvariant voor fotografie in het assortiment. Het gaat dan om de 18-35mm en 50-100mm f/1.8 voor aps-c-camera's en de 24-35mm f/2 en de serie van vijf f/1.4-primes voor fullframe-toestellen. Het is aannemelijk dat Sigma het optische ontwerp van de cine-objectieven baseert op de bestaande objectieven.

Aanvankelijk komen de Sigma Cine-objectieven alleen in de VS en Japan uit. Adviesprijzen zijn nog niet bekendgemaakt. Er komen eerst varianten met Canon EF- en Sony E-vatting en later moeten ook versies met PL-mount verschijnen. Enkel de 24-35mm T2.2 verschijnt niet met PL-vatting.

Sigma Cine

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

In het artikel staat geen omschrijving van (of link naar) wat cinema-objectieven zijn. Wat zoeken leverde deze interessante beschrijving op.
Dat gaat over de échte Cine-lenzen, niet over fotografie-objectieven die geschikt gemaakt zijn voor video-doeleinden. Doordat DSLR's de laatste jaren nogal populair zijn geworden in de filmwereld zijn een aantal merken hun fotografie-lenzen ook als cinelenzen aan gaan bieden. Alles handmatig in te stellen, vaak een mooier design dan de standaard lenzen en met opties om een follow focus makkelijk te bevestigen.

Echte cinelenzen zijn echter vele malen duurder dan de vaak een paar honderd euro kostende 'nepperds'. Wil niet zeggen dat de 'neppe' cinelenzen niet goed zijn, want dat zijn ze wel, maar het mist vaak een beetje aan standarisatie. Dus veel van de voordelen die je op die website ziet staan zijn in veel gevallen afwezig, of in ieder geval niet uniform aanwezig.
Een 'echte' cine lens is tegenwoordig ook altijd anamorphic.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_format en ook http://www.red.com/learn/red-101/anamorphic-lenses

Dat effect kun je niet bereiken met een 'gewone' cameralens die aangepast is voor cine gebruik. Die lens blijft nl. een spherical beeld leveren...
Het is interessant om te zien of dit daadwerkelijk nieuwe lenzen zijn, of dat Sigma zijn geweldige Art series gewoon in een ander jasje steekt. De Zooms in de Art series dekken namelijk ook enkel een APS-C/Super35 sensor, en de Primes zijn allemaal Full Frame compatibel. Dit is ook terug te zien in de aangekondige Cine lenzen.

Dat zou helemaal geen probleem zijn, immers zijn de lenzen van de Art series bijzonder goed!

Als dit daadwerkelijk dezelfde lenzen in een nieuwe behuizing, met (nog) betere quality control - dan kunnen deze misschien heel erg aantrekkelijke prijzen hebben!

Bovendien zou het goed nieuws zijn, omdat het dan aan te nemen is dat de 85mm T1.4 ook als 85mm F1.4 voor fotografen te verwachten is ;)

[Reactie gewijzigd door xKeito op 7 september 2016 14:26]

T/1.4 is F/1.8 als ik me niet vergis, geen F/1.4. Maar ik ben benieuwd wat Sigma met de prijzen gaat doen! Volledig manual lenzen zijn een genot om mee te werken als je video doet.
T-stops zijn T-stops, en eigenlijk niet te vergelijken met een F-stop.

T = Gemeten licht doorlating
F = "Theoretisch" wat een lens aan licht kan doorlaten.

Als je een Carl Zeiss cinema lens hebt die T/1.4 is en een Sigma cinema T/1.4 laten ze allebei de zelfde hoeveelheid licht door.

Heb je een Canon Lens en een Sigma lens van beide F/1.8 kan het prima zijn dat de 1 een T stop heeft van T/2 en de ander een T/2.2.
Nee, F/1.8 kan nooit T/1.4 zijn, want de T staat voor lichtopbrengst. Een T/1.4 geeft dus de hoeveelheid licht door die een F/1.4 in theorie zonder enige vorm van lichtverlies zou doorgeven. In de praktijk zal een F/1.4 dus een T/1.7 kunnen zijn bij gemiddeld lichtverlies.
Vermoedelijk niet. Gelet op de omschrijving op deze website worden aan cinema-lenzen hele specifieke eisen gesteld. Zo hebben deze lenzen:
- geen uitstekende delen bij het zoomen en focussen;
- specifieke fysieke afmetingen;
- makkelijk in onderhoud;
- een veel langere focus throw (beweging van de ring);
- zeer betrouwbaardere instelwaarden.

Ook zijn ze zo kostbaar dat ze meestal gehuurd worden.
Dat zijn allemaal eisen aan de behuizing, niet aan het optisch ontwerp.
Ik veronderstel van niet. De "oude" 18-35mm geeft vignetting op de camera op de foto. (Dragon 6K sensor.)
Waarschijnlijk zijn het bestaande optische ontwerpen in een nieuwe behuizing. De marges op cinelenzen zijn véél hoger dan bij fotografielenzen, dus de laatste jaren zijn veel traditionele fotografiemerken de filmmarkt aan het verkennen. Gewoon een makkelijke manier om extra geld te verdienen.
Gewoon rehoused sigma art. lenzen designen is peperduur.
Sigma kennende zullen dit weer stuk voor stuk erg goede objectieven zijn.

Voor fotograven niet interessant ( autofocus ontbreekt) maar videograven zullen het waarschijnlijk wel kunnen waarderen.

Dan rest alleen nog de prijs. Fotografie is al een dure hobby, professionele videoapparatuur kost nog veel meer :Y)
Het ligt er aan wat voor fotgrafie je doet of autofocus handig is of niet. Met een lage DOF is het handig, maar met natuurfotografie met een hog DOF en verschillende elementen op verschillende afstanden in beeld zet ik em altijd op manueel.
Ik ben benieuwd naar enkele tests. :)
Ben erg benieuwd welke positie deze lenzen gaan innemen. 'Bold' move maar voor de onderkant van de markt misschien wel erg interessant!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True