KPN schaft roamingkosten af voor nieuwe mobiele Zorgeloos-abonnementen

KPN heeft nieuwe mobiele abonnementen gepresenteerd. Gebruikers van Zorgeloos-abonnementen kunnen met de nieuwe abo's zestig dagen per jaar in de EU roamen uit de eigen bundel zonder meerkosten. Huidige klanten kunnen dat vanaf eind september ook, tegen een meerprijs.

KPN vraagt aan huidige klanten die hun abonnement niet kunnen of willen verlengen een meerprijs van vijf euro per maand om de bundel in het buitenland te kunnen gebruiken. Daarmee komen voor het eerst bij de Nederlandse marktleider roamingkosten in het geheel te vervallen.

Als de bundel op is en een klant is in het buitenland, zet KPN de dataverbinding dicht en krijgen klanten de mogelijkheid om data bij te kopen in een bundel. In Nederland verlaagt KPN de snelheid. KPN loopt daarmee vooruit op het afschaffen van de roamingkosten. Dat gebeurt vermoedelijk medio volgend jaar.

Alle abonnementen zijn vanaf 26 september sim-only. KPN blijft toestellen verkopen, maar die kunnen gebruikers aanschaffen door het aankoopbedrag in een keer op te hoesten of door gespreid te betalen.

Nederland

Inhoud

2 jaar

1 jaar

Budget 150 min/sms € 15,- € 16,-
Basis 200 min/sms/1GB € 20,- € 22,50

Binnen de EU

Inhoud

2 jaar

1 jaar

Zorgeloos Instap Onbeperkt min/sms/1 GB € 25,- € 32,50
Zorgeloos Standaard Onbeperkt min/sms/5 GB € 30,- € 37,50
Zorgeloos Premium Onbeperkt min/sms/10 GB/Spotify Premium € 40,- € 47,50

EU, VS en Canada

Inhoud

2 jaar

1 jaar

Zorgeloos Premium Plus Onbeperkt min/sms/20 GB/Spotify Premium € 99,- € 104,-

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-09-2016 • 10:26

254

Reacties (254)

254
252
121
2
0
123
Wijzig sortering
Tabel in het artikel klopt niet. Zie de pagina van KPN:

https://www.kpn.com/mobiel/nieuwe-bundels.htm

EU, VS en Canada kost 99 euro per maand
Nederland + EU kost max 40 euro per maand.
€99,- per maand. Dat is echt te absurd.

In Denemarken heb ik een abonnement van €28,- met 10gb, onbeperkt sms/mms/bellen en roaming uit m'n bundel in 40 landen (heel de EU + USA en Hong Kong en Singapore).

Een abonnement van €99,- neemt toch niemand? €1200 per jaar om een beetje te kunnen roamen? Dat moet goedkoper kunnen met een dedicated SIM-kaart voor die paar dagen per jaar dat je in het buitenland zit.
€99,- per maand. Dat is echt te absurd.

In Denemarken heb ik een abonnement van €28,- met 10gb, onbeperkt sms/mms/bellen en roaming uit m'n bundel in 40 landen (heel de EU + USA en Hong Kong en Singapore).
Is er een reden te bedenken voor Nederlanders om niet zo'n Denemarks abbo te nemen in plaats van welke Nederlandse (veel te dure) provider dan ook maar?

Zijn er beperkingen voor mensen uit andere landen waardoor het lastig wordt zo'n abbo af te nemen (registratie plicht, lokale BKR toetsing) o.i.d.?
Ja, in de EU roaming regels zit een "fair-use" uitzondering: je moet het grootste gedeelte van de tijd in je thuisland zijn.

Roaming charges and open Internet: questions and answers:

"The rules prevent abusive uses: for example, if the customer buys a SIM card in another EU country where domestic prices are lower to use it at home; or if the customer permanently stays abroad with a domestic subscription of his home country."
Ja, in de EU roaming regels zit een "fair-use" uitzondering: je moet het grootste gedeelte van de tijd in je thuisland zijn.

Roaming charges and open Internet: questions and answers:

"The rules prevent abusive uses: for example, if the customer buys a SIM card in another EU country where domestic prices are lower to use it at home; or if the customer permanently stays abroad with a domestic subscription of his home country."
Vreemd. Dit gaat rechtstreeks in tegen het volgende lijkt me?
Handel tussen EU-landen
Als ondernemer die handel drijft binnen de Europese Unie, de Europese Economische Ruimte (EER) en Turkije mag u in principe goederen onbeperkt in- of uitvoeren. De overheden mogen u geen beperkingen opleggen voor wat betreft de hoeveelheden die u in- of uitvoert en mogen de handel ook niet op andere wijze beperken.

Als u een probleem heeft met de autoriteiten, kunt u hulp en advies krijgen.

Het recht op vrije handel houdt ook in dat u binnen de EU goederen onbeperkt mag doorvoeren. Als een product zich eenmaal in de EU bevindt, mag u het ongehinderd door de hele EU vervoeren, zelfs als het buiten de EU is geproduceerd.
http://europa.eu/youreuro...mport-export/index_nl.htm

Ik ben geen jurist, maar deze lijkt me niet moeilijk aan te vechten als het tot een rechtszaak zou komen?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 juli 2024 06:39]

Ik vind het ook een rare regel, maar ik zie niet direct hoe het tegen de vrije handel in gaat. Je kan als Nederlander namelijk zoveel abonnementen in Denemarken afsluiten als je wil, als je ze maar voornamelijk in Denemarken gebruikt.
Ik vind het ook een rare regel, maar ik zie niet direct hoe het tegen de vrije handel in gaat. Je kan als Nederlander namelijk zoveel abonnementen in Denemarken afsluiten als je wil, als je ze maar voornamelijk in Denemarken gebruikt.
"als je ze maar voornamelijk in Denemarken gebruikt." = hele duidelijke onbetwistbare beperking van vrije handel lijkt me?

Dat zou hetzelfde zijn als stellen "je mag best over de grens in Duitsland tanken, als je maar voornamelijk in Duitsland rondrijdt"... sja...
Helemaal mee eens, net als dat je geen drank vanaf de canarische eilanden mee mag nemen, ja maximaal één fles terwijl het ook gewoon EU is. Want ja daar is het toevallig stukken goedkoper stel je voor dat de burger ergens een voordeeltje haalt dan verdienen ze niks meer.
Het gaat over vrije 'handel' van een ondernemer. Ik kan als ondernemer best heel veel drank van de Canarische eilanden importeren, maar als ik het dan hier wil verkopen zal ik toch echt accijnzen moeten heffen en dan komt de prijs weer op de 'normale' prijs.
Ttenminste, dat denk ik, ik heb geen flauw idee of het klopt wat ik zeg. Maar ik wil hiermee zeggen dat er wel verschil is tussen vrije handel door ondernemers en vrij vervoer door consumenten.
Daar komt het op neer ja. Concreet is dit on-topic dus dat een Deense telco diensten mag aanbieden zoals zij dat zelf willen. Als in de van toepassing zijnde FUP staat dat je in ieder geval de meerderheid van de tijd/het gebruik in Denemarken zelf moet zijn dan zijn dat gewoon de voorwaarden van het aanbod wat een consument wordt gedaan. Niets mis mee.
Dat klopt niet, het idee is dat het buiten het Europese continent ligt en daarom niet eronder valt. Maar je kan er wel zo heen vliegen zonder paspoort.

Naar mijn idee is er enkel vrij verkeer van goederen als het de bewuste personen het beste uitkomt.
Ik vind het niet zo belachelijk. Dan gaat iedereen een mobiel abonnement afsluiten bij een Oost-Europese telco met lage lonen.
Dan kun je er zeker van zijn dat KPN, Vodafone, T-Mobile, Proximus etc nog met plezier in hun netwerken investeren.
Dit soort van " bescherming" vind ik dus nog logisch, zeker in het begin.

Het tanken verhaal is anders omdat je de brandstof nog fysiek moet gaan halen en het toch voornamelijk aan taxen ligt.
Ik denk niet dat iedereen dat gaat doen. Het gros van de mensen vind het teveel moeite of maakt zich zorgen dat een buitenlands nummer bepaalde nadelen heeft.

De groep die het zal doen zal wel aanzienlijk zijn, groot genoeg on de providers te laten zweten, en dat lijkt me juist wenselijk. Maar omvallen zullen de Nederlandse telco's niet.
Klopt, ik schetste uiteraard de meest extreme situatie. Maar het punt is dat ergens het evenwicht zoek raakt zonder "rem".
Volgens mij moet je het meer zien als, je mag het fulltime op het netwerk van de provider zelf gebruiken en daarnaast nog x aantal dagen roaming in de rest van de EU.

Want anders hoef je als telefoon provider slechts ergens 1 telefoonmast in de EU op te zetten, minimale kosten te maken. En vervolgens aan de rest van de EU goedkoop simkaartjes leveren voor gebruik op andere andere netwerken.
Het verschil zit 'm in een beperking van een overheid vs. een beperking van de onderneming. De aanbieder (onderneming) mag prima beperkingen opleggen m.b.t. gebruik in het buitenland (cq. meer algemeen: onder welke voorwaarden een bepaalde dienst kan worden afgenomen). Een overheid mag deze beperking echter niet afdwingen (protectionisme).

[Reactie gewijzigd door Plague op 23 juli 2024 06:39]

Het verschil zit 'm in een beperking van een overheid vs. een beperking van de onderneming. De aanbieder (onderneming) mag prima beperkingen opleggen m.b.t. gebruik in het buitenland (cq. meer algemeen: onder welke voorwaarden een bepaalde dienst kan worden afgenomen). Een overheid mag deze beperking echter niet afdwingen (protectionisme).
Als dat inderdaad de reden is voor de policy dan is het een kwestie van wachten tot er 1 bedrijf komt in de EU die geen "fair"-use hanteert :)
Dat zou tof zijn. Een bedrijf die sim kaarten verkoopt aan heel Europa. Zonder roaming kosten gaan die veel geld verdienen. En gaan de prijzen per land ook zakken (hoop ik)
Want het netwerk staat er toch en heeft geen investeringen meer nodig???
Dan verwacht ik eerder een 'europese' sim van een grotere keten zoals Vodafone. Waarbij je dan wel bij je lokale telco zit maar Europees je belminuten en data kunt gebruiken. Maar door verschillen in loonkosten, frequentieveiling, wettelijke verplichtingen, energieprijzen, tax, etc kunnen die prijzen gewoon niet in elke land hetzelfde zijn. De kosten zullen ook anders zijn.
Ik had het meer over die "fair"-use regel. Stel dat denemarken dat niet doet en je mag toch 10 gb per maand in het buitenland verbruiken, dan gaan er toch veel gewoon een abonnement daar kopen en hier gebruiken. Vindt hier eens een abonnement voor dat geld...

Vandaar als er een bedrijf dat kan doen zonder regels en onbeperkt moeten de landelijke providers volgen. Als ze het in aan ander land kunnen waarom dan niet in Belgie ? Zo ver ik weet zijn de lonen van een deen niet minder dan belgie of nederland.
Ja inderdaad op die manier. Eerlijk gezegd weet ik niet of een investering in Denemarken of Nederland/Belgie hetzelfde is maar het zal we in de buurt van elkaar liggen.
Maar anderzijds, als alle NL'rs een Deens abo kopen, en lekker in NL gaan gebruiken (op NL netwerken van providers die wel het onderhoud doen maar plots geen inkomsten hebben)? Dan gaat men toch " iets" moeten doen.
Vervoeren is iets anders dan gebruiken. Koop een auto in Duitsland en probeer hem te importeren in Nederland. Dan is die vrije handel ook niet zo vrij meer, betaal je een godsvermogen aan importheffingen.

En als Nederlander rijden in Nederland in een auto met Duits kenteken? Dat is verboden, want wegenbelasting. :') Tenzij je een ontheffing krijgt, maar dan moet je een lease-bak krijgen van een firma in t buitenland waaraan je gedetacheerd bent.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:39]

Geheel off-topic maar hoe zit dat dan met al die Polen die hier werken en wonen maar wel gewoon in een auto met Pools kenteken rijden?
Heeft de Belastingdienst wat te doen!
Polen die hier wonen en werken (dat zijn er veel....) rijden zonder uitzondering rond met een Pools kenteken.
Niet een paar weken ivm seizoenswerk maar vaak permanent.
Vaak werken of verblijven ze juist daarom minder dan 6 maanden in Nederland, om de belasting de ontduiken. Het jaar daarna komen ze gewoon weer, daar niet van :)

[Reactie gewijzigd door Styreta op 23 juli 2024 06:39]

Vervoeren is iets anders dan gebruiken. Koop een auto in Duitsland en probeer hem te importeren in Nederland. Dan is die vrije handel ook niet zo vrij meer, betaal je een godsvermogen aan importheffingen.

En als Nederlander rijden in Nederland in een auto met Duits kenteken? Dat is verboden, want wegenbelasting. :') Tenzij je een ontheffing krijgt, maar dan moet je een lease-bak krijgen van een firma in t buitenland waaraan je gedetacheerd bent.
Nog een perfect voorbeeld van iets dat ik totaal niet snap met het "vrije handel" EU-credo in het achterhoofd.

Inderdaad genoeg voorbeelden van hoe handel binnen de EU van alle kanten beperkt wordt.

Ik vind ook dat je in dat voorbeeld van de auto prima kan stellen dat een Duitse autoverkoper beperkt wordt zijn product aan Nederlanders te slijten.
Dat geld alleen voor goederen, niet voor diensten. Overigens zelfs voor goederen zijn er genoeg restricties (denk aan vuurwerk, op echt gelijkende nepwapens etc), doorvoeren mag wel, verkopen weer niet.
Dit betreft geen handel van goederen, waarin je 100% gelijk hebt. Dit betreft een aangeboden dienst, een connectie op een mobiel data netwerk.

Waarom denk je dat wij bijvoorbeeld in Nederland je bijvoorbeeld niet een abonnement kan afsluiten via http://www.vodafone.es/particulares/es/

Nu kan je roepen, omdat dat een Spaanse draad betreft, maar zoals je zelf zegt: vrij handelen... erhm nee, niet betreft diensten. Dit betreft enkel en alleen goederen.

Een 'dienst' kan je niet 'invoeren'. Geld mag je ook niet 'vrij' parkeren in Zwitserland, was ook een aantal jaar een misvatting over bij diegenen die daar een bankrekening konden veroorloven.
Dit betreft geen handel van goederen, waarin je 100% gelijk hebt. Dit betreft een aangeboden dienst, een connectie op een mobiel data netwerk.

Waarom denk je dat wij bijvoorbeeld in Nederland je bijvoorbeeld niet een abonnement kan afsluiten via http://www.vodafone.es/particulares/es/

Nu kan je roepen, omdat dat een Spaanse draad betreft, maar zoals je zelf zegt: vrij handelen... erhm nee, niet betreft diensten. Dit betreft enkel en alleen goederen.

Een 'dienst' kan je niet 'invoeren'. Geld mag je ook niet 'vrij' parkeren in Zwitserland, was ook een aantal jaar een misvatting over bij diegenen die daar een bankrekening konden veroorloven.
Een dienst kun je prima invoeren. Ik kan als Nederlander een dienst verlenen aan een Duits bedrijf. Dan voert dat Duitse bedrijf dus een dienst in. Een telecom bedrijf kan het netwerk huren van buitenlandse telco's en daar een dienst verlenen aan buitenlanders en dus een dienst exporteren.

Dus je logica ontgaat mij volledig.

Vrij handelen zou (in theorie) binnen de EU dan ook met diensten moeten kunnen:
Diensten verlenen in het buitenland
Als u in uw woonland een geregistreerd dienstverlenend bedrijf heeft (bijv. als architect of toeristische gids), mag u die diensten ook in een ander EU-land aanbieden zonder daar een bedrijf of filiaal op te zetten.

Dit kan nuttig zijn als u:

uw diensten daar tijdelijk wilt aanbieden
uw diensten daar aan een specifieke klant wilt aanbieden
de markt wilt verkennen voordat u uw bedrijf daarheen verplaatst
In theorie mag u diensten verlenen in een ander EU-land zonder dat u aan alle administratieve procedures en regels hoeft te voldoen, zoals het verkrijgen van voorafgaande toestemming. Maar soms bent u wel verplicht aan de autoriteiten te melden dat u diensten gaat verlenen in dat land. Het andere land moet geldige redenen hebben om eigen voorwaarden op te leggen.

Als u een probleem met de autoriteiten heeft, kunt u hulp en advies krijgen.

Let op: Als u telecommunicatie-, omroep- of elektronische diensten verleent, wordt de btw Deutsch français English daarover geheven in het land waar uw klant woont. Voor een particulier is dat de plaats waar hij is gevestigd, een vast adres heeft of gewoonlijk verblijft. Voor een zakelijke klant is dat het land waar het bedrijf zijn hoofdkantoor heeft of een vaste vestiging waar het diensten afneemt.
http://europa.eu/youreuro...ce-providers/index_nl.htm

De enige reden, waarom op handel in diensten (en ook goederen trouwens) beperkingen van toepassing zijn, is omdat de EU haar eigen beloftes/streven van vrije handel zonder beperkingen binnen de EU niet waar kan maken.

Telecom is daar juist een perfect voorbeeld van. Een dienst die technologisch prima valt te exporteren en totaal geen grenzen hoeft te kennen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 juli 2024 06:39]

Nee, een dienst KAN je niet invoeren, want die verlaat technisch gezien nooit zijn bestemming, roaming? Je kan wel een Duitse monteur inhuren, maar dat valt niet onder de categorie waar we het nu over hebben. Maar die Duitse monteur betaal jij met Nederlands geld die hij toch weer in de Duitse Economie terugbrengt, dus in hoeverre voer jij dan een dienst in? Niet... Jij blijft in Nederland en die monteur rijdt echt wel terug naar Duitsland en omgedraaid is het idem dito, tenzij je emigreert. Maar dan neem je ook je Nederlandse beurs mee naar de Duitse economie en diens belasting cultuur.

Je kan simpelweg geen Spaans abonnement in Nederland afsluiten, omdat wij EU zijn, heb je vrij handelen in verkeer van goederen niet in diensten omdat JOUW simkaart nooit uit land van herkomst verdwijnt. Je 'technische' gegevens blijven in het genoemde Deens voorbeeld ten aller tijden met Denemarken gelinkt. Hench "roaming" oftewel, gebruik maken van de infrastructuur van een andere leverancier. Dus dat het je ontgaat; betekend in mijn ogen dat je niet de doelgroep bent die KPN wilt aanspreken met het 99,00 abonnement.

Persoonlijk toen ik zakelijk veel in het buitenland was kon het mij geen bal interesseren namelijk wat het koste, ik wou met dezelfde telefoon, hetzelfde nummer gewoon bereikbaar zijn voor zowel kantoor, als thuis als 'buitenlands' kantoor.

Feit dat roaming niet meer zo duur mag en hoeft te zijn is juist door de EU, en daar ben ik als consument alleen maar blij mee.

Nu meer duidelijk?
Handel voeren in deze zin is toch gewoon verkopen - kopen?
Oftewel Nederland mag gerust producten verkopen aan Duitsland..

We hebben het hier over een abonnement oftewel een dienst. Niet een product kopen - verkopen waar jij het over hebt.

Lijkt me dus heel moeilijk aan te vechten als je Apple niet zo smaakt als een Peer.
Handel voeren in deze zin is toch gewoon verkopen - kopen?
Ja. En zowel diensten als producten kun je "gewoon verkopen en kopen".
Oftewel Nederland mag gerust producten verkopen aan Duitsland..
In theorie wel: dat is het hele argument voor de economische EU volgens mij. In de praktijk niet: Duitsland mag geen benzine verkopen in Nederland zonder accijns barrières (en dus verschillen per land en dus beperking), hetzelfde geldt voor alcohol. Voor diensten gelden ook verschillende regels. Telecom kan blijkbaar ook niet blijkt uit dit artikel (tenzij de beperkingen in roaming keuzes zijn van de bedrijven zelf).
We hebben het hier over een abonnement oftewel een dienst. Niet een product kopen - verkopen waar jij het over hebt.
?? Een dienst = economisch gezien een product?


Verder van dezelfde website:
Diensten verlenen in het buitenland
Als u in uw woonland een geregistreerd dienstverlenend bedrijf heeft (bijv. als architect of toeristische gids), mag u die diensten ook in een ander EU-land aanbieden zonder daar een bedrijf of filiaal op te zetten.

Dit kan nuttig zijn als u:

uw diensten daar tijdelijk wilt aanbieden
uw diensten daar aan een specifieke klant wilt aanbieden
de markt wilt verkennen voordat u uw bedrijf daarheen verplaatst
In theorie mag u diensten verlenen in een ander EU-land zonder dat u aan alle administratieve procedures en regels hoeft te voldoen, zoals het verkrijgen van voorafgaande toestemming. Maar soms bent u wel verplicht aan de autoriteiten te melden dat u diensten gaat verlenen in dat land. Het andere land moet geldige redenen hebben om eigen voorwaarden op te leggen.

Als u een probleem met de autoriteiten heeft, kunt u hulp en advies krijgen.

Let op: Als u telecommunicatie-, omroep- of elektronische diensten verleent, wordt de btw Deutsch français English daarover geheven in het land waar uw klant woont. Voor een particulier is dat de plaats waar hij is gevestigd, een vast adres heeft of gewoonlijk verblijft. Voor een zakelijke klant is dat het land waar het bedrijf zijn hoofdkantoor heeft of een vaste vestiging waar het diensten afneemt.
voor alle duidilijkheid is hier de hele rits:

The rules prevent abusive uses: for example, if the customer buys a SIM card in another EU country where domestic prices are lower to use it at home; or if the customer permanently stays abroad with a domestic subscription of his home country. This is not the usual use of roaming as the vast majority of Europeans experience it. These unusual behaviours are also called 'permanent roaming' and could have a negative impact on domestic prices, and ultimately on consumers. This is why there is a fair use safeguard. Once that limit is reached while being abroad, a small basic fee can be charged. This will be much lower than current caps (maximum prices that operators can charge consumers for roaming in the EU) and is likely to decrease even further. The Commission has been mandated to define the details of the fair use limit.
Mensen die jou bellen betalen extra.
Ik heb even de regels bekeken en roaming wordt geblokkeerd als je meer dan 30 dagen achter elkaar roamt. Nu zal dit makkelijk op te lossen zijn als je een wereldreis aan het maken bent ofzo, maar zit je al die 30 dagen in Nederland, dan zal dat lastig te verantwoorden zijn :)

En daarnaast wat PmBb zegt: naar jou bellen en sms'en kost voor die persoon extra veel geld.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 23 juli 2024 06:39]

Zelfde geldt voor Three UK. Heb het ook overwogen één te nemen echter staat in hun algemene voorwaarden dat dit alleen 2 maanden per jaar in het buitenland gebruikt mag worden. Het voordeel is wel dat er ook Aziatische landen in het rijtje staan en nog wat andere landen.
Ik heb inderdaad ook 3 hier in Denemarken. In onze voorwaarden staat "als het overgrote deel van een 30-daagse-periode wordt geroamed, blokkeren we roaming". Beetje rustig roamen en een paar dagen niet, zou dit moeten voorkomen.

Er staat ook in de regels dat je je internet niet mag delen, maar heb toch echt mijn internet gedeeld met m'n vriendin, zodat we de 4 dagen in Hamburg een beetje Pokémon Go konden spelen en daar werd niets geblokkeerd.
Three in UK doet over het algemeen niet moeilijk, toen ik daar was heb ik het maanden gebruikt en tethering mocht toen gebruikt worden. ik misbruikte het letterlijk en had gemiddeld 60GB data verbruik per maand aangezien ik geen vaste internet had thuis. had één keer een uitschieter van meer dan 200GB. Echter nooit wat gehoord en ben ook nooit geblokkeerd oid.
Mensen die echt geinteresseerd zijn om op regelmatige basis wereldwijd te roamen, zijn waarschijnlijk ook de (zakelijke) gebruikers voor wie €99 per maand een peuleschilletje is. Als je de helft van het jaar in hotels en vliegtuigen doorbrengt (wat dat niet kost), ga je niet voor die slechts €99 met steeds andere (per land) verschillende simkaarten in de weer en dito verschillende 06-nummers.

Dat de toerist die eens een keer de VS bezoekt niet meteen voor 2 jaar zo'n bundel afsluit, verwachten ze bij KPN waarschijnlijk zelf ook niet.
Dan ben je ook wel meer dan 60 dagen in het buitenland dus.
Dat boeit vziw niet met Premium Plus.
Het is dan het gemak, plus de totale besparing per jaar. En ik denk dat het ook wel praktisch gevonden wordt dat je alles op 1 factuur betaalt/bij het bedrijf declareert.

Wat ik verwacht is dat KPN zeker aan het begin kijkt hoe het gebruik van de nieuwe bundels zich ontwikkelt. Voor een maandprijs van 99,- per maand zal iemand die reist tussen Nederland en de VS en daarmee toevallig in totaal meer dan 60 dagen per jaar in het buitenland is, niet meteen een sanctie gaan opleggen. Eerder zal KPN iets doen aan iemand die continu in het buitenland is of als iemand langer dan 60 dagen aaneengesloten in het buitenland is. Een soort van fair use zonder dit meteen tot 3 cijfers achter de komma vast te leggen. Wordt de sim in een belhuis/simbox gebruikt, dan zal KPN vast veel eerder dan de 60 dagen aan de bel trekken met maatregelen.

Goede ontwikkeling dat KPN dit nu al doet voor nieuwe klanten. Wel jammer dat bestaande klanten en zeker klanten die net een paar weken verleng hebben of nieuw zijn gekomen toch 5,- per maand bij moeten gaan betalen. Met de 10 of 20 GB bundel is dat peanuts natuurlijk, maar het gros van de klanten zit nog op 1 of 2GB maximaal in de bundel. Ook is niet helder gemaakt tot wanneer bestaande klanten de 5,- euro per maand moeten bijbetalen. Zodra in de zomer van 2017 de EU wetgeving ingaat en EU bellen inclusief moet zijn zullen die kosten er toch weer af moeten om te voorkomen dat jlanten zich toch bekocht gaan voelen.
zakelijke mensen, zou deze wel nemen.

en jij als NL gaat geen denemark nummer nemen, want dan is voor anderen mensen te duur om jou te bellen (unless.... iedereen heeft +/- onbeperkt EU). maar goed zakelijk kijken ze niet echt aan kosten
Ik heb bij Vodafone een aantal jaar geleden gewerkt en was daar al toen redelijk normaal als je hun "World Bundle" had dat je overal waar Vodafone maar bereik had je kon bellen vanuit je zakelijk tegoed. De oud zakelijke abonnementen hadden de stelregel dat je tegoed opmaakte nav het land waarin jezelf bevond. Dus als je bijv. in België 80 cent per minuut betaalde en je tegoed bestond uit 8,00 € dan kon je 10 minuten bellen. Datzelfde tegoed was in Nederland dan bijv met 8 cent per minuut 100 minuten waard :)

99,00 is een appel en een ei vs de huidige roaming kosten die een zakelijke gebruiker NU heeft, dat je dit ook als consument kan afsluiten is wenselijk, want er zijn ook zakelijke gebruikers bij zoals ikzelf bijvoorbeeld die graag het bedrijfsabonnement ook privé wil kunnen afsluiten zodat de werkgever niet letterlijk alles kan meezien wanneer ik gebruik maak van de telefoon of wie ik bel. Niet dat het me interesseert maar gaat ze in feite niets aan. Principe gevalletje.

Neem maar van mij aan dat CEO's en co het helemaal niet uitmaakte hoe duur je roamingkosten zijn. Eens gekeken hoeveel een zakelijke stoel naar New York kost via KLM ofzo? Niet schrikken... :)
Om met mijn Deense klanten in contact te zijn via 3.dk een onbeperkt abo van omgerekend ongeveer €18, ( 130 DKK) (omgekeerd) roamen dus, onbeperkt bellen naar Deense nummers en sms , 3 GB mobiel internet in heel Europa. Ben nu in Italie en maak daar natuurlijk gewoon ook gebruik van. Alleen niet automatisch 4g in sommige landen.
Nogal kortzichtige reactie, ben nog nergens een ander abonnement tegengekomen waarmee naast voor EU ook de VS en Canada op een dergelijke manier afgekocht kunnen worden. Zeker wel genoeg situaties te bedenken waarin deze propositie nog steeds veel voordeel voor de klant oplevert.
Waar zijn de prijzen voor "Vooral Internet"?

https://mobiel.kpn.com/sim-only

Die zijn nu €25 voor 5GB ipv de €30 hierboven.
De vooral internet abonnementen komen te vervallen.

Alleen het Zorgeloos premium staat niet goed vermeld!
Dan is dit toch een soort prijsverhoging van KPN. Ik was van plan te verlengen met een 5GB voor €25. Als ik dat snel doe, moet ik alsnpg €5 extra premium betalen om in de EU te kunnen internetten.

Kom ik alsnog op €30.
€25 voor 5GB bestaat dus niet meer.

Extra info:
5GB voor €25 is idd met 200 min. Dat is voor mij genoeg.
Met KPN Compleet heb je 10GB en 400 min. Onbeperkt bellen is niet nodig. Dit is dan een 'upgrade' met hogere abo bedrag.

Vraag ik me nog af wat er volgend jaar gebeurt als EU roaming volledig wordt afgeschaft. Hoef je dan die €5 premium dan niet meer te betalen om binnen de EU te kunnen internetten?
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb geen totaal pakket van KPN, maar deel wel een abonnement op hetzelfde adres. Netto komt dat neer op 20 euro in de maand voor 5GB met 200 minuten (die ik bij lange na niet op krijg).

Wanneer ik een vergelijkbaar nieuw abonnement aansluit (en daar dezelfde korting mogelijk is), ben ik over 2 jaar 120 euro duurder uit. Zo niet, dan zou het abonnement 240 euro duurder zijn over 2 jaar..
Klopt, enige oplossing is dus niet verlengen.

Ik zit met een Sim Only, waar ik nu 16.50 voor betaal met alle kortingen etc. Ik mag al een jaar verlengen, maar het abonnement wat het dichts in de buurt komt van mijn abonnement, kost me bijna 2 keer zoveel.

Ik blijf dus lekker onbeperkt op mijn oude abonnement zitten.
Hier hetzelfde. 10gb internet en onbeperkt bellen voor +- 20€. (Met verdubbeler korting etc) Klantenservice raadde me ook aan het lekker zo te laten.
Jawel, met compleet krijg je bij de nieuwe abonnementen voor €25 per maand 10GB... Met enkel mobiel korting krijg je 5GB voor €25... Zonder enige vorm van compleet is het inderdaad €30 voor 5GB.
Misschien hebben we het allebei net over iets anders, of toch niet... Voor de duidelijkheid toch even de vergelijking hieronder:

Nu:
  • € 20,00 Vooral Internet 5+5 GB en 200 + 200 minuten (incl KPN Compleet) _/-\o_
  • € 27,50 Zorgeloos 5 + 5 GB en onbeperkt bellen (incl KPN Compleet)
Straks, alleen:
  • € 25,00 Zorgeloos 5 + 5 GB en onbeperkt bellen in EU (incl KPN Compleet)
Voor diegenen zoals ik, die genoeg hebben aan 200 + 200 minuten per maand en vooral data gebruiken, is er geen keus meer behalve € 5 meer te betalen per maand. ;( En wellicht mag je per juli 2017 alsnog met je "Vooral Internet" abonnement wèl internetten in de EU uit je bundel.
Die zijn nog niet bekend gemaakt. - Edit: die komen te vervallen. Daarnaast is het nog niet duidelijk of dit de adviesprijzen zijn of de 'actieprijzen' die eigenlijk het hele jaar door beschikbaar zijn.

Momenteel kost 5GB + onbeperkt €42,50 en als 'actieprijs' €32,50. Dan is de €30 die hier boven in de tabel staat een hele mooie prijsverlaging volgens mij, zeker als je bedenkt dat je deze databundel in de gehele EU mag gebruiken :)

Zelf hoop ik dat ze bij deze abonnementen weer een fatsoenlijke verlengaanbieding gaan bieden (ipv de +250mb die het nu is). Het lijkt me in ieder geval dat het gaat veranderen, want momenteel is verlengen niet mogelijk binnen MijnKPN. Daarnaast hoop ik dat er inderdaad mooie 'vooral internet' bundels komen - Edit: die komen blijkbaar te vervallen...

Tot nu toe ziet het er iig interessant uit, naar mijn mening. Het lijkt erop dat je, voor de prijs van een 'vooral internet' abo, nu een abo met dezelfde databundel kan krijgen, maar dan met onbeperkt bellen/sms'en en datagebruik in de EU. Betere voorwaarden voor hetzelfde geld.

[Reactie gewijzigd door Richh op 23 juli 2024 06:39]

Dit ziet er juist niet interessant uit. Als je dit vergelijkt met de "Vooral Internet" sim-only van KPN, ben je straks duurder uit.

Sites als NU.nl nemen het persbericht van KPN klakkeloos over, zonder de kritische noot: "Vooral Internet" verdwijnt, maar wel met de opmerking "prijzen blijven in lijn met wat ze nu zijn." |:( Ze vergeten ern goede vergelijking te maken met de huidige situatie.

Niet helemaal waar. Gelukkig is dat minder erg bij dit bericht van Tweakers. O-)
Wat ik niet begrijp is het volgende:

Op de sim-only pagina staat Zorgeloos Premium Plus

Met het Zorgeloos Premium Plus abonnement kun je onbeperkt bellen en voor 1 GB internetten in en naar de EU, VS en Canada. Daarnaast heb je 20 GB internet per maand voor gebruik in Nederland.

Ik dacht dat met zorgeloos abonnementen je gehele bundel kan roamen? Of is pagina van KPN nog niet up to date?
KPN heeft nu overigens wel een leuk deal als je ook in de markt bent voor een iPad.

Zorgeloos Premium + in Europa is 40 in de maand, Neem je er een 16GB iPhone 6S bij dan zit je op 69 in de maand plus eenmalig €29 (dus stiekem gewoon €70 in de maand en eenmalig €5, maar 69 staat beter). Vervolgens krijg je nog een optie om voor €149 een iPad mini 2 of voor €279 een iPad air 2 16GB bij te bestellen. Dat is een prima deal en scheelt toch zo weer €100-150 als je er toch al naar op zoek was.
70/maand voor een 16GB iPhone is volgens mij in geen enkel opzicht een goede aanbieding... zelfs niet als die iPad er gratis bij zou zitten.
volgens de nieuwe EU regels mag je tot 90 dagen per jaar uit je binnenlandse bundel gebruik maken..
http://www.nu.nl/internet...-zonder-extra-kosten.html

Dus lijkt mij deze bundel van KPN lijkt me beetje overbodig, als je niet te veel reist, en binnen de EU blijft.
Ik mag toch hopen dat deze prijzen inclusief een toestel is... Als het sim only is, dan is het veel te duur in vergelijking met andere aanbieders die ruim onder de 10 euro zitten voor 150 minuten/150 sms.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door friggler op 23 juli 2024 06:39]

Mee eens enorm duur.
Is ziggo een stuk voordeliger 😊
Ook als je geen Ziggo klant bent?
Anoniem: 34124 @Dorank5 september 2016 12:53
Uhhgm geen idee eerlijk gezegd 😉
https://www.ziggo.nl/mobiel/

* Ziggo Mobiel is alleen beschikbaar voor klanten van Ziggo. Zeg je in de toekomst je vaste diensten op dan kun je Ziggo Mobiel behouden, maar dan vervalt de korting van € 5 p.m. en de extra data.

Helaas moet je klant van ziggo zijn.
Als je veel data wilt (en meer dan 12mbit internet thuis wilt), kom je bij KPN best goed uit in vergelijking met Ziggo. Door meerdere abonnementen op 1 adres af te sluiten krijg je 5 euro per maand korting op elk abonnement. Daarnaast zit de 10 euro die ik normaal los aan Spotify betaalde nu in mijn abonnement, en heb ik dus omgerekend voor 22,50 per maand 10GB data. Bij Ziggo kom ik dan (zelfs als Ziggo abonnee) uit op 45 euro voor 8GB data, zonder Spotify.

Die 10GB komt bijna maandelijks wel op omdat ik dagelijks met de trein van Rotterdam naar Amsterdam en vice versa reis.
ik mag hopen dat er bij 'basis' dan nog wel iets van data zit of goedkoop een bundel van 512mb / 1gb erbij kan of zo.

Ik zit nu op 200min/sms wat ik niet opmaak met 2gb data, _met_ een toestel van pak 'm beet 400,-. Dat is voor 2 jaar 35,-. p/m. Oftewel een kleine 17 p/m voor m'n toestel.

Zoals ik dit tabelletje lees moet ik dan 'basis' hebben, dan zit ik op totaal 37,- p/m (20 + 17) maar dan wordt er nog niet over data gesproken... !?!?

Of zorgeloos instap voor 25 + 17 = 42 p/m maar dan ga ik in data achteruit...

Oftewel ik ga sowieso meer betalen voor minder.

Zit bij Hi / KPN sinds sep' 2000, maar denk dat dit nu het laatste jaar zal zijn.

edit:
In de tabel staat nu 1gb bij 'basis' dat maakt het al beter.

Aangezien de abbo's pas de 26e in gaan krijg ik op de verleng-aanbod sites en zo nu nog de oude abbo's te zien. Misschien nog even snel toehappen of zo.

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 23 juli 2024 06:39]

Ze hebben een basis van 500 mb + 150 min/sms voor 20,-/mnd
Ja die stond toen nog niet in het tabelletje van Tweakers compleet.

Het is basis met 200 min/sms en 1GB voor 20 p/m, ik weet niet waar de 150 min/sms + 0.5 GB voor 20 p/m staat die jij noemt maar ik vind de 200/1GB voor 20 p/m beter passen :).

Leek me al raar als er geen data zou zitten bij iets wat 20 p/m sim-only kost.
ja dat is actueel... niet de nieuwe bundels / abbo's die vanaf eind september in gaan.

Waar je naar linkt is dus de oude situatie :)
my bad, doe maar -1 :+
Er bestaat alleen nog maar Sim-Only.
Als je een toestel op afbetaling wil, komt dat separaat op je rekening. Met een BKR-vermelding uiteraard..
Komt BKR terug ja? Volgens mij waren ze dat niet verplicht, en dat is maar goed ook. BKR zit heel erg slecht in elkaar en is gewoon een disproportioneel systeem zonder safeguards en eerlijke regels. De providers waren er juist vanaf gestapt omdat de situatie zich soms voordeed dat ze verplicht waren bij BKR een achterstand van een paar euro te melden. (Eg: 5 tot 20 euro) En die mensen kunnen dan 5 jaar geen hypotheek of lening krijgen. :') Toen zijn ze Preventel begonnen...
Voor telefoons vanaf €250.
Uitspraak Hoge Raad

Kamerbrief betreffende toepasselijkheid Wft in telecomsector

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 23 juli 2024 06:39]

Daar staat nergens dat ze verplicht worden om het bij het BKR te registreren.
Er staat dat men graag "een koppeling wil" tussen Preventel en BKR waardoor bijvoorbeeld banken een volledig overzicht kunnen krijgen door zowel BKR als Preventel om status te vragen. Daarnaast:
Daarnaast behoort het rechtstreeks opnemen van de telefoonkredieten in het BKR ook tot de mogelijkheden
Tot de mogelijkheden != verplicht.

Als ik het zo lees, dan blijven ze dus wel degelijk bij Preventel; in plaats van klanten aan te melden bij het BKR. En dat is maar goed ook.
Ik vind het zelf nog erg onduidelijk en koop mijn telefoon zoals met alles zonder afbetaling. Enige uitzondering is mijn huis :-)
Voor instap is KPN inderdaad duur. Ik denk ook dat ze die klanten helemaal niet willen hebben. Zodra er data bij komt kijken, is er eigenlijk weinig verschil.
Dat idee heb ik inderdaad ook. Voor de €15 per maand van het allergoedkoopste abonnement uit de lijst heb ik ook 150min/sms EN 2GB aan data. En het is maandelijks opzegbaar (Tele2).

Zodra je een zwaarder abonnement neemt en het ook nog eens kunt combineren met een alles-in-1 pakket voor ineternet/TV hebt zal het ongetwijfeld een goede deal zijn, maar hun goedkopere abonnementen zijn gewoon veel te duur voor wat je krijgt.
als je het bericht leest zie je dat het simonly is...
Alle abonnementen zijn vanaf 26 september sim-only. KPN blijft toestellen verkopen, maar die kunnen gebruikers aanschaffen door het aankoopbedrag in een keer op te hoesten of door gespreid te betalen.
en ik denk dat er weinig mensen nog een basis of standaard (alleen NL) meer kopen, helemaal daar dat er geen data bij zit.
Of ik ben scheel, of dit is naderhand nog toegevoegd :)
Huidige KPN propositie heeft standaard € 5 / € 10,- korting op de list price.
Dus ik denk dat hier nog wel wat vanaf gaat. Als je de listprice lekker hoog zet kun je ook makkelijk veel korting communiceren, zeg maar alla iBood.

En eventueel krijg je nog je compleet korting en dan heb je een marktconform abonnement :+
maar ja wel alles bij KPN dan, dus ze locken je goed in.
Het kan zeker goedkoper, maar de prijzen van KPN zijn aardig in lijn met de prijzen van hun 2 concurrenten Vodafone en T-Mobile. De abonnementen van het merk KPN zijn niet bedoeld om te concurreren met de MVNO's.

Ik sta op het punt een nieuwe abonnement te nemen danwel te verlengen, maar ik denk dat hierdoor KPN een klant rijker is en Vodafone eentje armer: het feit dat je nu 60 dagen in het buitenland kunt roamen scheelt mij gewoon een hoop geld.
Ik mag toch hopen dat deze prijzen inclusief een toestel is... Als het sim only is, dan is het veel te duur in vergelijking met andere aanbieders die ruim onder de 10 euro zitten voor 150 minuten/150 sms.

Edit: typo
Sim-only zie:
Alle abonnementen zijn vanaf 26 september sim-only. KPN blijft toestellen verkopen, maar die kunnen gebruikers aanschaffen door het aankoopbedrag in een keer op te hoesten of door gespreid te betalen.
Alles is sim-only uit deze tabel. Als je zo weinig gebruikt moet je ook niet bij KPN zelf gaan zitten, daar heeft KPN budgetmerken zoals Telfort en Simyo voor.
Netjes van KPN, ook de prijzen lijken niet te zijn gestegen terwijl er dan wel 60 dagen 'gratis' kan worden geroamd in de EU (bij Zorgeloos standaard). Wel vind ik de prijs van Zorgeloos Premium Plus een redelijk absurde stap omhoog vanaf Zorgeloos Standaard/Zorgeloos Premium, hoe kan die prijs ineens zo hoog zijn tov de andere abonnementen?
Netjes van KPN, ook de prijzen lijken niet te zijn gestegen terwijl er dan wel 60 dagen 'gratis' kan worden geroamd in de EU (bij Zorgeloos standaard). Wel vind ik de prijs van Zorgeloos Premium Plus een redelijk absurde stap omhoog vanaf Zorgeloos Standaard/Zorgeloos Premium, hoe kan die prijs ineens zo hoog zijn tov de andere abonnementen?
Is dat gratis roamen een koop argument? per 2017 geldt dat voor iedereen.
reviews: Het einde van roaming is in zicht: eindelijk zorgeloos internetten o...
Erg belangrijk is het niet nee, maar toch wel netjes dat ze het nu al aanbieden ipv dat ze ermee wachten totdat het verplicht is.
Erg belangrijk is het niet nee, maar toch wel netjes dat ze het nu al aanbieden ipv dat ze ermee wachten totdat het verplicht is.
Vind ik niet.
KPN vraagt aan huidige klanten die hun abonnement niet kunnen of willen verlengen een meerprijs van vijf euro per maand om de bundel in het buitenland te kunnen gebruiken.
Die € 5,- krijg je in 2017 echt niet terug c.q. je abonnementskosten worden niet met € 5, - verlaagd per 2017.
Tevens is de vakantie voorbij en 60 dagen is voor een grensarbeider een lachertje.
Dus niet upgraden, is erg dom om het wel te doen.
Waarom zou je die 5 euro niet terugkrijgen. Is echt nergens op gebaseerd. Wie weet is het een pakket dat maandelijks opzegbaar is en je dus 5 euro per maand gebruik kwijt bent?
Waarom zou je die 5 euro niet terugkrijgen. Is echt nergens op gebaseerd. Wie weet is het een pakket dat maandelijks opzegbaar is en je dus 5 euro per maand gebruik kwijt bent?
De kans lijkt me zeer klein, zeker nu KPN op de valreep een EU roaming pakket uitbrengt. Ik ben geen KPN abonnee, ik zou het niet riskeren.
Mensen die het wel riskeren, succes.

Per maand opzeggen, bij sommige gata dat sowieso niet, zie.
huidige klanten die hun abonnement niet kunnen of willen verlengen
Spotify en andere bundels buiten het reguliere abonnement om zijn bij KPN vrijwel allemaal maandbundels. Wat wil zeggen maandelijks opzegbaar. Als ze 5 euro per maand vragen is dat dus in de regel maandelijks opzegbaar.
Als KPN iets voor 5 euro p/m aanbied wat in 2017 gratis moet zijn. Gaan ze binnen no time weer een rechtzaak aan hun broek hebben. denk dat ze wel uitkijken. Tenzij ze aankomende rechtzaak winnen.
Vind ik wel. Ze zijn er de eerste mobiele aanbieder mee in Nederland. Voor wie nu in 2016 leeft en niet in 2017 is het wel degelijk een valide koopargument - al is het voor grensarbeiders inderdaad interessanter om af te wachten of elders in de EU een abo te kopen.
[...]


Is dat gratis roamen een koop argument? per 2017 geldt dat voor iedereen.
reviews: Het einde van roaming is in zicht: eindelijk zorgeloos internetten o...
Je haalt een artikel van meer dan een jaar geleden aan, terwijl de exacte implementatie nog niet duidelijk is.
De providers mogen geen roamingkosten meer rekenen, maar het is nog altijd niet gezegd dat de verbruikte data uit de bundel moet komen.

Best kans dat je gewoon een buitenbundel-rekening gaat krijgen, alleen dan niet meer tegen 75ct, maar tegen bv. 6ct/mb
Zolang de EU zelf nog niet weet wat ze willen, want het blijft een rommeltje met de verschillende culturen, ideeën en wensen, zal de consument er echt niet beter op worden ...
[...]


Je haalt een artikel van meer dan een jaar geleden aan, terwijl de exacte implementatie nog niet duidelijk is.
Hier heb je een nieuwer artikel op in principe o[ het zelfde neerkomt.
nieuws: Roamingkosten zijn vanaf juni 2017 binnen Europa definitief verleden ...
De providers mogen geen roamingkosten meer rekenen, maar het is nog altijd niet gezegd dat de verbruikte data uit de bundel moet komen.

Best kans dat je gewoon een buitenbundel-rekening gaat krijgen, alleen dan niet meer tegen 75ct, maar tegen bv. 6ct/mb
Zolang de EU zelf nog niet weet wat ze willen, want het blijft een rommeltje met de verschillende culturen, ideeën en wensen, zal de consument er echt niet beter op worden ...
En nee ze mogen geen buiten de bundel bedragen vragen als de bundel nog niet opgebruikt is.
Het basisidee is volgens de Europese Commissie iets dat men in Brussel uitdrukt met de afkorting RLAT, wat staat voor "Roam Like At Home". Dat houdt in dat elke Europeaan in elk Europees land mobiel internet, sms en telefonie moet kunnen gebruiken zoals thuis. Daarom mogen providers vanaf juni 2017 geen extra kosten meer rekenen voor het gebruik van de smartphone in het buitenland. Als je een bundel hebt, moeten minuten, sms'jes en MB's daar af gaan.
Dat iemand die een hoog karma heeft binnen "Mobiele netwerken" dat niet weet. :?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 23 juli 2024 06:39]

hoog karma wil niets zeggen over daadwerkelijke kennis ...
Zolang je maar genoeg posts maakt in afdoende topics, komt dat karma vanzelf wel

Jouw link is nog steeds ( bijna) een jaar geleden.

Maar zolang er nog géén daadwerkelijke afspraken zijn, en die naar het publiek gecommuniceerd zijn, hou ik mijn adem niet in hoor.

geen roamingkosten meer mogen berekenen
Wat zijn roamingkosten, die te dure MB's omdat er geen zicht op was, of het werkelijke plaatje van personeels, administratie en afschrijving op de aparatuur ?
Want de gemaakte MB's moeten geregistreerd worden, doorgegeven aan de eigen provider.
Gemaakte gesprekskosten moeten verhaald worden, die dingen kosten gewoon geld.
Geen 4€/MB maar toch kosten ze geld in personeelsbezetting.

* als je een bundel hebt, moet het daar van af gaan *
Ja, maar WAT voor een bundel, een thuisbundel, of een buitenlandbundel ?
Want het begrip bundel is niet 100% sluitend natuurlijk.

Je denkt toch werkelijk zelf niet als "worldcitizen" dat je iets goedkoper krijgt, zonder dat daar iets tegenover staat ?
Of zouden de werknemers binnen de telecomproviders genoegen nemen met minder salaris, omdat jij en ik zonodig in het buitenland op internet moeten. ?

Het komt van links, of rechts .... maar het komt ergens vandaan, niet uit de lucht vallen.

* FreshMaker wacht de ECHTE vermeldingen af, ALS ze 2017 al halen, meerdere projecten werden steeds vaker op de langere termijn gezet.
Deze link die ik je al gaf is het officiële besluit van de EU.
nieuws: Roamingkosten zijn vanaf juni 2017 binnen Europa definitief verleden ...
Het Europees Parlement heeft regelgeving aangenomen, waardoor roamingkosten voor mobiel dataverkeer per 15 juni 2017 worden afgeschaft. De regels zitten er al jaren aan te komen, maar zijn met de stemming dinsdag eindelijk definitief.
Als je het artikel gelezen had, had je het gezien.
Yep, Bij de EU blijft het motto "eerst zien, dan geloven"

* FreshMaker heeft geen vertrouwen in die club
Spijker op de kop. Vanaf 15 juni 2017 mag elke provider geen roamingkosten meer rekenen in de EU, dus providers proberen nu snel mensen te lokken door t/m 15 juni 2017 voordeeltjes te geven. Feitelijk krijg je bij KPN nu 'slechts' 10 maanden een voordeeltje, want daarna had je het sowieso gehad. T-Mobile kwam hier in april ook al mee: nieuws: T-Mobile laat klanten tot 250MB per maand uit hun bundel in EU verbru...

Mijn advies: zolang je het komende jaar niet veel naar het buitenland gaat, wacht dan lekker af om te zien wat de situatie is na 15 juni 2017 en laat je niet verleiden tot het nemen van een abonnement wat je over een paar maanden bij elke provider kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 juli 2024 06:39]

met de zorgeloos premium plus kun je op dit moment onbeperkt bellen en 1.000 MB gebruiken in de EU, VS en Canada.

waarschijnlijk bl;ijft dit bij de nieuwe abonnementen ook zo;)
Dat abonnement is dan ook 20GB i.p.v. 5GB welke 30 euro kost. Dus in verhouding valt de prijs dan wel mee.
Het verschil tussen 1/5GB is 20%, terwijl je hier 5x zo veel data bij hebt. Bij 5/20GB betaal je ruim 3x zo veel voor 'slechts' 4x zo veel data, das toch niet heel logisch lijkt me aangezien data in theorie steeds goedkoper wordt per GB naarmate je er meer van gebruikt.
Bij vergeleken zorgeloos premium is het wel weer heel duur en is het abonnement ook niet te gebruiken in VS/Canada.
Ik mis een beetje een abonnement met ~10 GB. 99 euro is wel erg aan de dure kant. Op dit moment betaal je bij KPN voor Spotify Premium 7,50 euro, dus dan betaal je 91,50 per maand aan je abonnement. Als je daadwerkelijk de hele dag aan het bellen bent of elke dag veel streamt in de trein kan dat het waard zijn, maar er zit wel een groep tussen die vooral meer data zoekt.

Door een opeenstapeling van acties heb ik een half jaar 9,5 GB data gehad bij KPN. Gemiddeld gebruikte ik na verloop van tijd daar vanzelf 7 GB van, terwijl ik m'n best deed om op het werk en thuis wifi te gebruiken. Ik zou dus niet meer heel ruim zitten met 5GB, maar omdat ik ~50 minuten per maand bel en helemaal niet SMS vind ik 91,50 euro veel te gortig.

Als je trouwens elke dag een uur Netflix zou kijken in de trein dan heb je denk ik zelfs aan 20GB een krappe bundel.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 23 juli 2024 06:39]

KPN heeft gewoon (en staat ook in de tabel) een abonnement met 10GB :) Zorgeloos Premium kost alleen wel ~€40 per maand, tenzij je ook een triple-play pakket hebt; zover ik weet krijg je dan €5-€10 per maand korting of zo.
Ah nu zie ik het inderdaad, daar heb ik overheen gelezen. Apart dan dan juist die wel in de VS en Canada bruikbaar is terwijl hij niet bijzonder veel meer kost. Het ziet er inderdaad uit als een prima deal, al helemaal in combinatie met KPN Compleet.

Edit: De tabel zoals hij er nu staat is fout overgenomen van KPN, Premium en Premium Plus horen omgekeerd.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 23 juli 2024 04:42]

Klopt...dat viel mij ook al op! Heb er al een feedback topic voor aangemaakt.
Met triple pay heb ik op het moment 11GB / 400 minuten per maand voor 20 euro.
Als je thuis KPN alles-in-1 hebt dan krijg je, neem ik aan dat dit nog steeds geldt tenminste, een verdubbeling van data budget. Oftewel een abonnement met 5GB wordt eentje met 10GB, daarnaast zijn er nog andere voordelen zoals 5€/maand korting en extra tv zenders naar keuze.
Zorgeloos Premium Onbeperkt min/sms/10 GB/Spotify Premium € 40,- € 47,50

Tweakers heeft de volgorde en ordening helemaal verkeerd staan.
Volgens mij staat er gewoon een optie met 10 GB
Zorgeloos Premium Onbeperkt min/sms/10 GB/Spotify Premium € 40,- € 47,50

in nieuws bericht lijken mij deze en de premium Plus omgedraaid.
Nee bedankt, veels te duur weer..ik heb momenteel 20 GB +(120m) T-mobile voor 30,50 euro p/m, onbeperkt bellen EU erbij is 5 euro meer, tientje Spotify..dan zit je op nog geen 50..voor die keer dat je EU ingaat is een extra bundel dan alsnog goedkoper (als je meer dan die 250 MB nodig hebt).
Overigens verder wel goede ontwikkeling dat de bundels de grens overgaan, maar jammer nog van deze prijzen..
Valt me ook op dat de 1 en 2 jaar prijzen bij KPN nu 7,5 verschillen, ik snap dat ze je willen binden, maar ze zijn hiermee ook meteen de duurste providers, meestal 1 of 2 euro verschil maar bij andere providers..

Edit, zie een paar berichten lager, de tabel van tweak klopt niet helemaal, de prijzen van de 20GB liggen wel meer in lijn met wat ik nu betaal bij Tmobile.

[Reactie gewijzigd door Only op 23 juli 2024 06:39]

Anoniem: 532949 @Only5 september 2016 10:55
Ik zal het nog sterker maken, ik betaal nu 22 euro per maand bij KPN zelf en maak gebruik van kpn totaal, krijg 10GB 4G + 400 bel minuten en sms en spotify !
Ben blij dat dat abonnement voor 2 jaar vast staat want zo te zien word KPN nu in eens weer duurder.
Dit zal zijn i.c.m. met een verdubbelaar en de 5 euro korting p.m. waarbij je ook internet hebt afgesloten van KPN. Alle bovenstaande kosten zijn zonder enige actie o.i.d.
KPN heeft zich met de huidige prijzen ook helemaal oninteressant gemaakt als je geen gebruik kan maken van de acties. Als je echter wel gebruik kan maken van die acties, dan kan het heel mooi uitpakken. Ik zit daarom zelf qua adres bij een familielid, waarmee ik mijn MB's deel, zij hebben een hele kleine databundel :P

Betaal ongeveer €19,50 voor 16GB 4G+ (oud Hi-abo met veel kortingen en verdubbelaars) + 200 minuten (gebruik max 30) sim-only.
Dan ga je met de nieuwe abonnementen dus €3 meer betalen, maar mag je wel in het buitenland je bundel gebruiken en heb je onbeperkt bellen/smsen.
Of dat werkelijk duurder is zal dus liggen aan je verbruik, maar voor €3 extra is het voor mij een geweldige deal en is KPN juist veel goedkoper geworden. ;)
2 jaar wil je niet nemen dan wordt je genaaid. roamingkosten moeten dacht ik midden 2017 tot het verleden behoren. Met een 2 jarig contract zit je dan aan een duur tarief vast.

60 dagen is leuk en voor de doorsnee Nederlander maar zorgeloos is dat niet je moet toch weer nadenken als je vaker in het buitenland zit of aan de grens woon en vaker op en neer aan het rijden ben.

Prijzen zijn ook niet spectaculair te noemen. Als zakelijk gebruiker neem je beter vodafone red business waarmee je 365 dagen in 41 landen voor 49,60 ex btw wel onbeperkt kan bellen en 1gb data in die landen hebt.
2zo dat zijn nog aardige hoge prijzen voor simonly, lomp eigenlijk dat de 1 jaar duurder is dan 2 jaar.. Maarja, klantenbinding.
Dat is redelijk standaard in de telecom. Of je nou met een budgetprovider zoals ziggo te maken hebt, of vodafone
Ik zit al bijna 8 jaar bij Vodafone, mijn 1 jarig was altijd gelijk aan 2 jarig, enige verschil in het verleden was de toestelbijdrage.
T-mobile heeft dat ook, 2 jarig is goedkoper dan 1 jaar. Zelfde bij MVNO's waar je met maandabbonementen kunt werken, die zijn ook duurder.
Anoniem: 455473 5 september 2016 10:31
Dit is Sim-only, KPN is echt duur, maar heeft veel kortingen voor klanten met TV en vast internet. Ook hebben ze helaas geen maand abonnementen.
KPN is dan ook geen provider die zich richt op de budget markt, maar op klanten die service en kwaliteit zoeken. Daarom zijn de goedkoopste sim-only's behoorlijk duur, maar zijn de top-abonnementen prima concurrerend en met KPN Compleet zijn ze vaak zelfs de goedkoopste; terwijl je er wel 24/7 klantenservice hebt en het beste netwerk. Dat zijn gewoon goede deals :)
terwijl je er wel 24/7 klantenservice hebt
De beste provider is degene die helemaal geen klantenservice heeft, gewoon omdat die niet nodig is. Als je een 24/7 klantenservice in de lucht moet houden krijg ik daar de kriebels van, dan is er iets ernstig mis in de dienstverlening.
Ah. Roaming wordt afgeschaft... dan maar de prijzen over de gehele linie verhogen. :(
Ah. Roaming wordt afgeschaft... dan maar de prijzen over de gehele linie verhogen. :(
En vanaf 2017 mag roaming niets extra's kosten.
reviews: Het einde van roaming is in zicht: eindelijk zorgeloos internetten o...
Nee, dus gaat iedereen meer betalen. Dat is nu al een merkbaar gevolg van de EU-regelgeving; prijzen worden ietsjes hoger omdat de omzet toch ergens vandaan moet komen. Ook tarieven buiten de EU zijn in een aantal gevallen hoger geworden (bijv. Vodafone zakelijk).
De vraag is dan ook of deze EU regels nou echt nut hebben of weer de zoveelste wassen neus PR-reclame. Dat de prijzen gingen stijgen zag iedereen wel aankomen.

Als je nu 2 weken per jaar in het buitenland op vakantie gaat, kost een EU bundeltje gemiddeld €7,50 voor die periode. Stel je gaat nog eens wat dagjes random de grens over, gemiddeld €10 per jaar aan buitenlandkosten.
Nu ga je gemiddeld zo'n €3 a €5 per maand meer betalen, wat uitkomt op €36 tot €60 meer per jaar...

Het enige moment waarop die regels dan boeiend zijn is als je tot de kleine groep mensen behoort die heel veel buiten het eigen land zijn, of mensen die in grensgebieden wonen en bijvoorbeeld veel over de grens boodschappen doen. (Al is dat uurtje zonder internet vast te overzien :P Dus alsnog op kosten gejaagd)

Ik kom veel in andere EU landen en kom gemiddeld zo'n 35 tot 50 dagen per jaar over de grens. Voor mij is het heerlijk om een doorlopende EU bundel te hebben voor slechts een paar euro meer, waarbij ik een veel hoger datalimiet heb dan de huidige vakantiebundels... Maar voor de meeste mensen, die dus vrijwel uitsluitend voor vakantie in andere landen komen, wat hebben die hieraan? Ja reuze leuk dat je mag roamen door heel de EU, als je echter maar 2 a 3 weken per jaar weggaat maar wel het hele jaar betaald voor die roaming schiet je er geen hol mee op...
Zorgeloos standaard kost nu 32,50, in de nieuwe situatie incl EU 30 euro. Dat klinkt dus eerder als goedkoper in plaats van duurder.
KPN geeft alleen meestal lifetime korting van 2,50-10 euro. Daarnaast krijgen compleet klanten ook nog eens 5 euro korting
De officiële site van KPN zegt dat de actieprijs € 30 is (x korting zolang je abonnement loopt!), maar de normale prijs € 45. Dus je moet daarna verlengen (vaak nieuwe voorwaarden/andere indeling data/minuten/sms) óf € 15/maand meer gaan betalen.
Huidig is de 'normale' prijs (voor 2 jaar) €30 waar je dan € 5 korting op krijgt.

Je krijgt dus meer korting maar het basisbedrag ligt ook veel hoger.
Dat valt relatief gezien wel mee. Bijvoorbeeld Zorgeloos Standaard. Ik weet niet hoe jij bij die €30 komt? De prijzen die jij noemt kan ik niet vinden, want volgens de KPN site is het nu voor Zorgeloos Standaard:
Basisprijs €42,50 en de actieprijs €32,50.
Dat wordt nu: €45 basisprijs en €30 actieprijs, en dat mag je dan in heel de EU gebruiken ook.
Bij beide vormen kan je nog €5 compleet korting krijgen.

De prijzen zijn dus naar mijn mening juist lager, alleen als je het abonnement door laat lopen nadat de korting vervalt (2 jaar): dan wordt het €2,50 duurder ja. Al is dat best redelijk met dat EU roaming erbij.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 06:39]

Juist, en zo betalen we allemaal weer de prijs van de open grenzen :(
Het Zorgeloos Standaard abonnement is nu ieder geval lager dan wat ik nu zou betalen zonder de "KPN Compleet" korting. Dat prijzen over de gehele linie zijn verhoogd klopt dus niet.
Momenteel ben je voor 5GB + onbeperkt bel/sms €32,50 kwijt, dat gaat dus naar €30.
Voor wie weinig belt (like me) gaat inderdaad de prijs omhoog, omdat die vooral internet abo's verdwijnen. Maar puur stellen dat de prijzen verhoogd worden, is niet helemaal het geval.
Ik ziedit als een laatste stuiptrekking om nog ff snel veel abonnementen af te sluiten voor het open gegooid wordt volgend jaar en ze gewoon 100% roamen moeten aanbieden zonder meerprijs.

Of zit ik er nu volledig naast?
Fair Use Policy bij het Roamen zorgt ervoor dat je alsnog in aanmerking komt voor een meerprijs. Dus 100% roamen is niet geheel zonder meerprijs.
Ja oké dat is net als de FUP was bij internet in NL toen het nog "onbeperkt" was.
Ik zie niet snel veel mensen daar overheen gaan.

Mijn vriendin kwam al met deze abonnementen op de proppen om over te stappen want "gratis" roaming erin. Ik heb al gezegd sluit liever nog ff ergens anders een jaar abonnementje af en ga daarna weer kijken.
Dat is niet helemaal waar, er zitten nog steeds allemaal restricties aan zoals een FUP, en de eis dat je het merendeel van de tijd aan je thuisland verbonden zit. Echt 100% roamen gaat het dus wettelijk gezien niet worden. KPN biedt het nu al wel aan (voor 60 dagen/jaar).
Lijkt er inderdaad op.
Dat hele FUP moet ook nog maar zijn beslag krijgen omdat het nergens keihard is omgeschreven binnen welk gebruik je moet blijven. Daar gaat nog wel een rechtzaakje komen denk ik. Wat is misbruik als je er voor betaalt?
Overstappen kpn gaat dus ook niet meer worden, ze hadden leuk abbo

200 of 300 bel/sms en 5Gb data, dit voor iets van 22,50 per maand.
Dit abbo wordt dus nu minimaal 30 euro per maand voor simonly!!, ja leuk standaard voor eu betalen voor die paar keer per jaar hoeft dit niet(Net als voor onbeperkt bel en sms)
Precies!

Ik heb nu een abonnement van 200/5GB en vanwege KPN compleet word dit 400/10GB en dat voor €20 per maand. Gezien het feit dat ik nog niet eens 100 minuten per maand bel, ga ik dadelijk €5 per maand extra betalen voor onbeperkt bellen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.