Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN gaat grotere mobiele databundels aanbieden

Door , 203 reacties

KPN gaat vanaf 1 juni nieuwe mobiele abonnementen aanbieden met meer data. Het gaat minimaal om een verdubbeling van de maandelijkse databundels. De verdubbeling zal gaan gelden voor zowel huidige als nieuwe klanten.

Het Zorgeloos Instap-abonnement gaat van 1GB naar 2GB en afnemers van het Zorgeloos Standaard-abonnement krijgen vanaf 1 juni 10GB in plaats van 5GB. Gebruikers van Zorgeloos Premium-abonnement kunnen 25GB aan data verstoken, terwijl dat eerder nog 10GB was.

De prijzen blijven gelijk, behalve voor twee bundels. De bundel die van 1GB naar 2GB gaat kost niet langer 25 maar 26 euro per maand. En de bundel die 5GB naar 10GB gaat, wordt 3 euro duurder en kost vanaf 1 juni 31 euro per maand. Deze twee prijsverhogingen gelden alleen voor nieuwe klanten; bestaande klanten blijven het oude tarief betalen.

Alle abonnementen zijn vanaf 1 juni geldig in de hele EU. Klanten die KPN Compleet hebben kunnen hun databundel in de hele EU delen met alle KPN-abonnementen op hetzelfde adres. Ook onderdelen zoals gratis onderling bellen met KPN-nummers en de dubbele data gelden vanaf 1 juni in de hele EU.

Vorige week meldde KPN dat het abonnement voor onbeperkt mobiel internet per 1 juni overgaat in een abonnement met een databundel van 10GB. Deze bundel is dan geldig in de gehele EU. KPN heeft klanten per sms ingelicht over de wijziging. Het gaat om oudere abonnementen voor onbeperkt mobiel internet, zoals Surf&Mail Totaal en Extra Snel, die het bedrijf omzet naar 10GB-bundels.

Abonnement Data oud Data nieuw Bellen/sms Oude prijs Nieuwe Prijs
Budget - - 150 bel/sms €16 €16
Basis 1GB 1GB 200 bel/sms €25 €25
Zorgeloos Instap 1GB 2GB Onbeperkt €40 €40
Zorgeloos Standaard 5GB 10GB Onbeperkt €45 €45
Zorgeloos Premium 10GB 25GB Onbeperkt €55 €55
Zorgeloos Premium Plus 20GB 50GB Onbeperkt €109 €109

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-05-2017 • 13:27

203 Linkedin Google+

Reacties (203)

Wijzig sortering
KPN heeft toch wel ballen hoor. T-Mobile en Tele2 zijn nu een jaar of 2 bezig met het drukken van de prijzen en bieden steeds grotere bundels aan voor steeds minder geld. En ondertussen zit KPN gewoon doodleuk prijzen te verhogen :P

Zelfs als je de Compleet-korting n de dataverdubbelaar meerekent, is er geen enkel prijspunt waarop ze de goedkoopste zijn of de beste voorwaarden bieden.
2GB/400/15 - Dit doet Simpel voor hetzelfde geld, maar dan met onbeperkt bellen.
4GB/onb/21 - Tele2 biedt 5GB voor dat geld. T-mobile doet ook 5GB, icm Samen voor 19.
10GB/onb/26 - Tele2 25, T-mobile (Samen) 23, Vodafone (Directsales + Ziggo) 21.
50GB/onb/33 - T-mobile doet onbeperkt alles voor 30 (icm Samen).
De wereldwijde bundel is tot slot duurder dan het aanbod van T-Mobile en die van Vodafone.

En dan nog: KPN biedt geen mogelijkheid tot een kleinere belbundel, waardoor (als je gebruik aansluit) Tele2 en Vodafone nog goedkoper kunnen zijn. Ook biedt KPN (itt Tele2 en T-Mobile) geen aantrekkelijke toestelsubsidies aan, mocht je daarvoor in de markt zijn.
Is het dan het netwerk waardoor je bij KPN moet zitten? Nee. Technieken zoals VoLTE? Meer support bij Tele2. Technieken zoals VoWifi? Vodafone. NFC-SIM? Hebben ze ook bij Vodafone, met betere support (Wallet). Klantenservice? Die net zo goed bij de andere 3...

Ik zie echt geen enkele reden waarom je (met deze nieuwe voorwaarden) nog een abonnement bij KPN af zou willen sluiten.

Edit: ik heb hierboven een foutje gemaakt; het is 20gb + onbeperkt bellen voor 26 euro; daar zijn ze volgens mij wel het goedkoopste mee - mits je dus bij KPN zit voor internet. Het is dan ook een heel groot gat van 4GB naar 20GB :P
Daarnaast is het delen van MB's nog iets, ga je voor het 50gb abo en sluit je twee familieleden aan op de goedkoopste, dan heb je met z'n drien flink wat data voor vrij weinig geld.

[Reactie gewijzigd door Richh op 2 mei 2017 19:50]

Het KPN netwerk is nog altijd superieur ten opzichte van de anderen, zowel qua bereik als stabiliteit. Niet qua gemiddelde snelheid, dat klopt! :) Ik ga zelf liever voor kwaliteit in plaats van kwantiteit... Het gebrek aan VoLTE op de iPhone op dit moment is jammer, maar ehh: via 3G kan je ook prima bellen. :P Dat VoLTE pas later dit jaar komt is dus absoluut geen dealbreaker.
Daarnaast heeft KPN goed opgeleide medewerkers die 24/7 bereikbaar zijn, dat kan je van geen van de andere providers zeggen - Tele2 was in mijn klantenservice ervaring helaas de slechtste. (Al kwam Simpel ook een heel eind ;))

De redenen om een abonnment bij KPN af te sluiten zijn heel simpel:
- Stabielste netwerk met het beste bereik door heel Nederland
- 24/7 bijzonder goede klantenservice als je ze nodig hebt
- Zeer goedkoop in vergelijking met anderen als je compleet bent (50GB voor 33, en t scheelt me Spotify - dus ik betaal de facto eigenlijk 23 per maand voor 50GB internet en onbeperkt bellen. Geen enkele provider waar ik dat goedkoper kan krijgen!)

Kortom: voor mij juist alle redenen om absoluut bij KPN te blijven en deze maand direct te gaan verlengen. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 2 mei 2017 15:22]

- Twee jaar geleden zou ik 100% met je instemmen en was er geen haar op mijn hoofd die uberhaupt de overstap naar T-Mobile zou overwegen, daar ik thuis onbereikbaar was op dat netwerk. Tegenwoordig heeft mijn vriendin op het roze netwerk beter bereik bij mij thuis dan ikzelf.
KPN weet inderdaad heel goed het imago vast te houden van vroeger, toen ze voorop liepen met de 4G-uitrol. Tegenwoordig durf ik dat echt niet meer te zeggen, en de P3-benchmark onderschrijft dat ook. Ik heb bij KPN wel eens op een station op een overbelast netwerk gezeten.

- Simpel en Tele2 zijn inderdaad qua service flink slechter, maar ondergetekende was de gehele afgelopen maand ook gewoon onbereikbaar door een mislukte simwissel bij KPN... Ik denk echt niet dat Vodafone en T-Mobile onderdoen voor KPN.

- De oude deal is sterk inderdaad, omdat je Spotify behoud. Die krijgen nieuwe klanten er dus niet bij. Ik zou dan ook zeker niet verlengen als ik jou was, maar gewoon je oude abonnement door laten lopen en genieten van de upgrades.
Spotify kost overigens 2,50 per maand als je een Family-abo start en een paar vrienden hebt.

[Reactie gewijzigd door Richh op 2 mei 2017 15:33]

- P3 is wel enkel rond wegen es getest. Sommige provincies zijn zelfs compleet overgeslagen en er is niets binnenshuis getest. Ik vind dat niet representatief, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening :) Het is ook een stukje persoonlijke ervaring, ik moet veel door Nederland heen reizen naar klanten die op locatie hulp nodig hebben, dan merk ik met andere providers toch vaker terugschakeling of geen bereik; en dat kan ik nou nt niet gebruiken. :) Ik woon zelf ook in de middle of nowhere, T-mobile heeft hier buitenshuis een sprankje bereik - maar binnenshuis kan je het vergeten. KPN heeft volle bak. (Weliswaar "maar" 75Mbit, maar eerlijk is eerlijk is dat voor mobiel wmb ruim voldoende.)
Het zal natuurlijk aan de usecase liggen. T gros in de randstad heeft daar ook geen last van, dus geheel representatief zal ook ik niet zijn. :) Net als die P3 test dus :P

- Fouten kunnen overal voorkomen, ik zeg dan ook niet dat KPN feilloos is. Ook ik heb wel eens problemen gehad, zo hadden ze de oplevering van m'n Glasvezel verziekt en duurde een week langer, 2x de verkeerde monteur gestuurd en daarna hebben ze de creditering verziekt. Daarvoor kreeg ik na een klacht ingediend te hebben echter wl als excuses 6 maanden 50 korting n contract vrijgave. En DAT is service, dat heb ik bij Ziggo bijvoorbeeld nooit gehad - en Vodafone weigerde maandenlang om een crediterig voor een foute factuur door te zetten tot ik ging dreigen via de advocaat. :P
Dusja... Fouten worden gemaakt, maar het uiteindelijke totaalplaatje is waar ik op beoordeel.

- Ah, maar dat is t mooie... Ik mag nu verlengen. Als ik dat nu doe, dan krijg ik nog wel Spotify: en de bundels worden dan in Juni verhoogd :D

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 2 mei 2017 15:38]

Het is zeker een stukje persoonlijke ervaring, maar ik heb de afgelopen tijd echt een grote sprong gemaakt zien worden bij T-Mobile. Ook binnenshuis :) En ik moet inderdaad ook wel zeggen dat ik een prima vergoeding van KPN heb ontvangen voor die periode.

In dat geval, als je hardcore Spotify gebruiker bent, zeker doen :)
Zelf heb ik vorig jaar mijn 7,50 abo uitgeschakeld om gebruik te maken van Spotify Family van 2,50, maar die wijziging is nooit bij KPN doorgekomen. Ik betaal geen 7,50/maand meer maar Spotify Premium is nog altijd actief 8)7
"Ik betaal geen 7,50/maand meer maar Spotify Premium is nog altijd actief 8)7"

Ik ken meer mensen die dat hebben... Ik ben benieuwd of dat ook de reden is dat ze Spotify langzaam gaan uitfaseren bij abonnementen: er gaan dingen mis. :P
Haha ik zie het nu ook ik heb Spotify stopgezet, het zou 1-5 gratis versie worden het is nog steeds premium haha.
Al deed ik het dan niet via KPN maar gewoon zelf aan Spotify betalen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 2 mei 2017 16:05]

Dat kn dan helaas nog veranderen ivm tijdzone veranderingen en geen real-time expiration.

Maar hee, elke dag die je er gratis gebruik extra gebruik van kan maken is alsnog mooi meegenomen toch :P
Ik heb echter al verwijderd app van me telefoon enzo, alleen nog op de pc staat het aangezien ik beetje bij beetje muziek aan downloaden weer ben wat ik in een lijstje had.

Ik luisterde bijna nooit en meestal staat de radio aan, dus had geen zin meer om voor spotify te betalen.
Verkeerde persoon aangeklikt

[Reactie gewijzigd door n-evo op 3 mei 2017 16:57]

Ik heb Spotify stopgezet via de Spotify website, ik heb geen kpn.
Sorry reactie was voor Richh bedoeld klikte jou per ongeluk aan.
Idem. Stopgezet maar is toch gratis blijven doorlopen.

Daarom twijfel ik nu of ik gebruik moet maken van deze nieuwe bundels. Kan best dat na een wijziging opeens mijn Spotify opgezegd wordt. Ik ga er ook niet op vooruit volgens mij. Heb 2GB/150min voor ong. 20. Dat is niet super, maar bij overstap zou ik Zorgeloos Instap moeten kiezen voor 26. Krijg dan wel onbeperkt bellen, maar ik krijg mijn minuten nu ook niet op.
Geen compleet? (Minstens 1 andere KPN aansluiting (non-prepaid) in huis of vast van KPN) Want dan verandert de zaak.

Als je 150 minuten niet opkrijgt, is de goedkoopste optie voor jou met Spotify:
1GB + 200 minuten = 20 + 7,50 Spotify Premium, waardoor het wordt:
2.5GB + 200 minuten = 27,50 per maand, incl Spotify.
Echt er op vooruit gaan doe je dan niet nee.

Als het compleet is dan wordt het een ander verhaal, dan krijg je:
3.5GB + 400 minuten = 22,50 per maand, inclusief Spotify.

Het ligt eraan hoe je 't ziet en wat je nodig hebt of je er dan op vooruit bent gegaan of niet. Als je Spotify blijft werken na verlenging, dan is het natuurlijk goedkoper maar minder data.
(1GB + 200 minuten = 20/mnd, 2GB + onbeperkt bellen = 26, inderdaad.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 31 mei 2017 15:40]

Hoe heb je Spotify uitgezet? Via de Mijn KPN app of SMS?
Via de app denk ik, maar het is inmiddels ook meer dan een jaar geleden dus ik weet het niet zeker :P
Haha thnx!
Neen, het is nu al twee jaar op rij aangetoond dat T-Mobile het beste netwerk heeft. Geen idee dus waar u uw informatie vandaan heeft.
Als je enkel uitgaat van de P3 test wel ja... Ik check vaak meerdere bronnen. KPN was vorig jaar in 3 van de 4 tests de winnaar. Enkel in de P3 test kwam T-Mobile als winnaar uit de bus.
Neen, het is nu al twee jaar op rij aangetoond dat T-Mobile het beste netwerk heeft. Geen idee dus waar u uw informatie vandaan heeft.
Je vraagt naar zijn bron en claimt vervolgens zelf zomaar iets, zonder bron 8)7

P3 onderzoek is zoals je hierboven leest niet echt representatief voor NL.
Yup, ik twijfelde nog om over te gaan naar t-mobile, maar daar komt dan wel weer bij dat ik een los spotify abbo nodig zal zijn, plus dat het netwerk van t-mobile hier ook niet altijd even goed is bij het grensgebied. Met dit nieuws is het een makkelijke keus. Bij KPN blijven.
Let op dat je dan wel moet verlengen voor de verhogingen, anders is Spotify weg. Tenzij je niet hoeft te verlengen omdat je nu al de juiste sim-only prijs hebt, dan boeit t niet en kan je t contract door laten lopen. :P

Ik moet wel verlengen ivm nu nog toestelprijs bijbetaal.
Klopt ja, thanks for the heads up, ik heb nu nog met toestel, maar ga deze zelf los kopen, dus zou ook moeten verlengen naar een sim-only inderdaad :)
Idem dito hier, was er al aardig gelukkig mee maar nu ga ik dus naar 50GB :')
Ik ben vorig jaar van T-Mobile naar KPN gegaan omdat mijn ouders dat ook hebben en ik een stuk goedkoper uit zou zijn. Ook had ik al eerder ervaring met KPN, en was ik daar erg blij mee (vooral het bereik, snelheid was toen nog niet zo'n issue voor mij). Ook hoorde ik van velen om mij heen dat KPN gewoon het beste was, en daar was ik het mee eens, ook toen ik overstapte naar T-Mobile.

De snelheid van het T-Mobile netwerk was vele malen hoger (180mbits down/70ish up). Het bereik van KPN is vele malen slechter (binnenshuis, in de trein, onder de grond, in de metro). Ik ga weg van KPN zodra het kan, aan het eind van mijn contract. Misschien zit het verschil hem in waar we wonen (Amsterdam hier), maar dat maakt natuurlijk niet uit: voor mij persoonlijk blijkt KPN een slechte keus te zijn geweest, en ga ik na mijn contract terug naar T-Mobile (ik ga er beter over nadenken als KPN ook met onbeperkt komt, maar tot die tijd...).
Mwah, voor de redenen die je opnoemt zou ik echt niet willen overstappen en meer betalen.
- Stabielste netwerk met het beste bereik door heel Nederland
Dat is locatiegebonden. Op de ene plek heeft KPN beter bereik, op de andere plek, T-Mobile, enz. Ik heb in Gelderland vrijwel altijd bereik met T-Mobile. Op enkele platteland vanuit de trein na, maar dat is maar voor korte duur.
- 24/7 bijzonder goede klantenservice als je ze nodig hebt
Een tevreden klant is een klant die de klantenservice nooit zou hoeven bellen. ;)
Ik heb nmalig T-Mobile benaderd via Twitter en werd ter plekke geholpen. Voor de rest nog nooit met de klantenservice gebeld.
- Zeer goedkoop in vergelijking met anderen als je compleet bent (50GB voor 33, en t scheelt me Spotify - dus ik betaal de facto eigenlijk 23 per maand voor 50GB internet en onbeperkt bellen. Geen enkele provider waar ik dat goedkoper kan krijgen!)
Ieder z'n eigen keuzes. T-Mobile biedt Deezer aan met korting en die heb ik dan ook. Zelf heb ik geen behoefte aan "compleet". (Ik ga ervan uit dat het TV + vast internet + telefoon + mobiel is?) Vast internet van KPN zou 11 Mbps ADSL betekenen op mijn adres, wat voor mijn huishouden te langzaam is. Aan TV en vaste telefonie heb ik geen behoefte, dus wordt KPN me al te duur.

Ik heb nu de GO Unlimited EU van T-Mobile i.c.m. T-Mobile samen en Deezer en wil er niet van af.
Prijzen zijn juist verlaagt Richh. Als je zorgeloos premium hebt zoals ik kun je nu je abonnement lekker verlagen naar zorgeloos standaard en krijg je hetzelfde er voor terug. Of je past het niet aan en dan heb je zonder extra kosten 20 GB ipv 10 GB. Waar haal jij het vandaag dat het duurder word. KPN maakt het juist makkelijker voor iedereen om een goedkoper bundel af te sluiten en daar meer bij te krijgen. En klanten die nog meer willen dan de huidige abonnementen aanbieden kunnen nu iets meer betalen om nog meer data te krijgen.

Snap dus totaal niet waarom je een +3 krijgt

Ik ben het met je eens dat KPN duur is. Dat zeker. Maar deze actie geeft iig wel een voordeel mee aan die prijs. En dat is gewoon enorm veel data voor dat geld. En dan pak ik express T-mobile niet want daar is gewoon de kwaliteit laag. Al is het maar 35/36 euro voor onbeperkt Data en bel/sms in hele EU(vanaf 1 juni)

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 2 mei 2017 15:24]

Het is een beetje hoe je het bekijkt en waar je behoefte aan hebt denk ik.
Stel je hebt nu 5GB, 1GB is veel te weinig en 5GB is eigenlijk net te veel. Zit je dan te wachten op een bundel van 10GB waar je ook meer voor moet betalen dan je nu voor de 5GB doet?

Huidige situatie met 1GB = 20 euro/GB
Nieuwe situatie met 2GB = 13 euro/GB

Huidige situatie met 5GB = 5,6 euro/GB
Nieuwe situatie met 10GB = 3,1 euro/GB

Huidige situatie met 10GB = 3,8 euro/GB
Nieuwe situatie met 25GB = 1,53 euro/GB

Ben het met je eens, de kosten per GB worden lager, maar zitten zoveel mensen te wachten op grote bundels van 10GB en meer? Ik vraag het me af, maar daarvoor zouden we ergens gebruikscijfers boven water moeten halen. Ik zou toch nog graag een tussenstap zien. van 2GB naar 10GB is mijn inziens wat groot.

Anderzijds zou je toch ook mogen verwachten dat KPN dit niet zomaar even doet als een soort van natte vingerwerk, dat ze ook echt gekeken hebben naar het huidige verbruik van hun klanten en het verloop van het verbruik door de tijd heen. Er zal dus wel een theorie achter zitten, alleen ik zie hem nog niet zo.

[Reactie gewijzigd door l3art op 2 mei 2017 15:44]

Nouja je betaald pas meer als je contract voorbij is. Tegen die tijd kun je dus een stapje omlaag en betaal je minder maar krijg je alsnog die 5 GB nu als voorbeeld genomen. Dus het is wel degelijk goedkoper. Je hoeft toch niet bij hetzelfde bundel te blijven. Je kan een tree omlaag en krijgt dan hetzelfde voor minder geld!
Ik denk dat ze er inderdaad goed over hebben nagedacht.
Stel je hebt 3GB nodig, nou dan "moet" je maar 10GB nemen.
Vervolgens ga je wennen aan het hebben van 10GB, en dan meen je dat op een gegeven moment ook nodig te hebben.
Als ze dan van de 2GB, 4GB maken (en van de 10GB, 20GB), dan ga je niet meer terug naar 4GB maar ga je wennen aan 20GB (die ook weer iets duurder wordt dan de 10GB).

Volgens mij kost het dataverkeer zelf hen toch niet zoveel, de grote kosten zitten in de infrastructuur en personeel enzovoort.
Maar die zijn/worden sowieso al betaald, en moeten worden terugverdiend.
Dus misschien kunnen ze op deze manier zoveel mogelijk eraan verdienen.

Ze kijken iig niet per definitie naar wat het beste aansluit bij de wensen van hun klanten, maar eerder hoe klanten te bewegen tot zoveel mogelijk inkomsten genereren.
(Natuurlijk wel met inachtneming van, we kunnen het niet te bont maken anders gaan ze weg).
10 GB is voor de gemiddelde gebruiker nu al de grens van haal ik deze maand wel of niet, daarom is een uitbreiding voor op langere termijn alvast goed.

kijk het scherm van de S8, daar wil je zo vaak mogelijk een video in Full HD op kijken zonder na te hoeven denken om je data. dus kom maar door met de MB verhoging :)
Een jaar geleden lag het gemiddelde in Nederland op 1GB. Lijkt me sterk dat het nu een jaar later opeens 10GB is. Het verbruik groeit snel, maar niet snel.

Bron: nieuws: Nederlanders gebruiken gemiddeld bijna 1GB aan mobiele data per maand
Dat klopt inderdaad, alleen openbare WiFi punten worden steeds gevaarlijker. ook wordt er aangeraden om je eigen data bundel te gebruiken...

dat het niet 10GB gemiddeld in Nederland is klopt inderdaad, bedoelde meer mijn eigen omgeving (werk-sport-vrienden).

Het gebruik van Netflix, spotify, youtube, facebook, instagram zorgt al snel dat je over de 1GB per maand gaat.

hoe ziet uw gebruik er uit?
De 3GB red ik nooit.
Maar Facebook doe ik nauwelijks, Spotify wel regelmatig. Youtube zelden op de telefoon. Instagram bijna alleen maar thuis op de bank dus met wifi.
Dat blijft er nog wat internetten en whatsapp over. That's it :)
Netjes, ik kijk zelf ook regelmatig een voetbalwedstrijd onderweg in de auto (als bijrijder), dit kost al snel 1GB per keer.

zo kom ik zelf ook makkelijk aan de 10GB.

voor de formula 1 league op de playstation bekijk ik vaak youtube streams terug van deelnemers om ongelukken te beoordelen. ik beschouw mezelf dan ook niet als een gemiddeld gebruiker ;)

ik ben eigenlijk meer een voorstander van mijn 4G thuis dan WiFi, ik vindt het sneller gaan.

gebruik je ook 4G?
Ja, zo kan je het ook bekijken. De grote databundels zijn inderdaad goedkoper geworden dan dat ze waren. Toch lijkt me dat vrij irrelevant, want de concurrentie is nog vl goedkoper.
Maar in veel gevallen is zowel Tele2 als T-Mobile als Vodafone gewoon goedkoper, al helemaal als je de Ziggo-korting meeneemt :P

Over de kwaliteit van T-Mobile heb ik hierboven/hieronder wel genoeg gezegd.
Ik wel ... misschien helaas, maar het bereik van KPN is op de locaties waar IK kom, nog altijd vele malen beter dan elke andere aanbieder.
KPN hoeft dan niet als beste getest te zijn, maar met T-Mobile kan ik thuis en op mijn werk niks, Tele2 kan ik thuis niks en Vodafone geeft 1 streepje als ik uit mijn zolder raam klim en linksom mijn schoorsteen hang zegmaar.

Nu zal dat nier voor iedereen zo zijn, maar het beperkt de keuze van veel gebruikers nog altijd.
Ik zit zelf sinds 2013 bij KPN (en laat dat Hi-abonnement met enkele verdubbelingen nog lekker doorlopen, het is flink goedkoper dan wat ze nu aanbieden) - en destijds waren ze de enige met 4G buiten de Randstad. KPN liep overduidelijk voorop waar T-Mobile inderdaad een slechte dekking had.

Maar de afgelopen jaren heeft KPN stilgestaan en hebben de 3 concurrenten wel flink in het netwerk genvesteerd. Mijn vriendin zit bij T-Mobile en heeft inmiddels meer 'streepjes' dan ik, terwijl je voorheen bij T-Mobile onbereikbaar was bij mij thuis. Die P3-benchmark heeft ook in de buitengebieden getest en ik denk dat je daar objectief wel mee kan zeggen dat T-Mobile een betere dekking heeft :P
Beetje kromme vergelijking, je vergelijkt KPN ZONDER Compleet voordelen (5 korting, verdubbeling data) met anderen MET combinatie voordelen, beetje trollen dit..
Nee hoor, als je goed kijkt zijn dit de prijzen mt dataverdubbeling n 5 euro korting. Komt die -1 van jou?

[Reactie gewijzigd door Richh op 2 mei 2017 15:42]

Mijn reden is simpel.. Bereik. Hiervoor zat ik bij T-Mobile en dat was gewoon te vaak drama. Nu al een aantal jaren bij KPN en gewoon nooit problemen. Zijn zelfs plaatsen en plekken (in het bos bijvoorbeeld) dat ik zoiets heb van, dat ik hier nog bereik heb zeg.

Ook al zou het netwerk bij T-Mobile nu verbeterd zijn (wat je niet goed kan testen) is KPN in mijn ogen qua bereik altijd het beste netwerk geweest.
Is het dan het netwerk waardoor je bij KPN moet zitten? Nee. Technieken zoals VoLTE? Meer support bij Tele2. Technieken zoals VoWifi? Vodafone. NFC-SIM? Hebben ze ook bij Vodafone, met betere support (Wallet). Klantenservice? Die net zo goed bij de andere 3...

Ik zie echt geen enkele reden waarom je (met deze nieuwe voorwaarden) nog een abonnement bij KPN af zou willen sluiten.
Leuk al die technieken, maar als je buiten de randstad woont en je hebt stomweg geen dekking op het brakke T-Mobile netwerk of er zitten steeds gaten in in Oost-Brabant zoals Vodafone dan heb je er weinig aan. Met KPN heb ik tenminste overal bereik, zelfs in nationale parken.
Ik zie zeker wel een aantal redenen om een abonnement bij KPN af te sluiten:
-veruit het beste bereik. Zeer handig wanneer je in de minder dichtbevolkte delen van het land woont.
-de beste klantenservice met 24/7 support
-kpn compleet wanneer je met zijn allen een kpn abbo pakt
Ik ben juist van T-mobile naar KPN overgestapt, omdat T-mobile enorm veel gaten in het netwerk heeft zitten hier in Limburg. Met kpn ben ik al naar heel veel plekken geweest en heb ik overal bereik. Dat was met T-mobile wel anders...

[Reactie gewijzigd door daanb14 op 2 mei 2017 18:20]

Ik werk in een ziekenhuis KPN is de enige provider die daar bereik heeft.
t-mobile zat ik eerst bij en kreeg ik geen thuis toen ik aangaf dat er geen bereik was. op een punt zelfs zo erg dat ik niet eens meer een oproep gemist bericht kreeg en ook daar geen reactie vanuit t-mobile.

Dus KPN kan iets duurder zijn maar in dit soort gevallen zijn ze wel de beste en enige optie + de service van KPN is tegenwoordig echt goed.
KPN Compleet is juist hetgeen waarmee je het voordeel eruit kan halen, dus MBs delen ten opzichte van de andere telco's. Zeker met deze bundel vergroting op de zware data bundels kun je zoals je zelf achter bent gekomen met 8,50 per gezinslid dat weinig belt met een 33,50 bundel makkelijk tot 9 andere personen op hetzelfde factuur adres van data voorzien. Terwijl je bij de andere telco's juist moet zorgen dat je allemaal apart data hebt. Ik kan bijv. 1 nummer gewoon 50 MB geven en das meer dan genoeg voor buiten de deur whatsapp gebruik want meer doet die persoon er toch niet mee. Bij een ander zit je dan snel op 15 euro (mits je niet gaat kijken op budget aanbieders)
KPN heeft toch wel ballen hoor. T-Mobile en Tele2 zijn nu een jaar of 2 bezig met het drukken van de prijzen en bieden steeds grotere bundels aan voor steeds minder geld. En ondertussen zit KPN gewoon doodleuk prijzen te verhogen :P
De rest van de providers zal nu ook zijn prijzen gaan verhogen, let maar op. Zomaar even 'gratis' de bundels vergroten is een utopie tegenwoordig. Zeker op lange termijn is dat niet houdbaar gezien de investeringen die hiermee gemoeid zijn. Zie ook de beperking mbt het 'onbeperkte' internet.
Alleen de goedkoopste abonnementen, die geen onbeperkt bellen en sms'en aanbieden, zijn exclusief geldig in Nederland.
Zoals hier te zien is klopt dat niet: https://forum.kpn.com/mob...igingen-eu-gebruik-432542

Per 1 Juni gelden die ook in de hele EU.
Het is overigens pas vanaf 15 juni.
Nee, de wetgeving gaat per 15 juni in.
In ieder geval KPN en Vodafone hebben er nu voor gekozen om per 1 juni al te voldoen aan die wetgeving. Waarschijnlijk om administratieve rompslomp midden in de maand te voorkomen.
Dit klopt. Dit is namelijk gewoon verplicht dus KPN zal wel moeten.
Ik vond dat ook al raar. Per 1 juni aankondigingen dat ze er niet onder vallen, terwijl 15 dagen later ze er onder moeten vallen. Kunnen ze alles weer gaan aanpassen.
Klopt, ik had even de oude en nieuwe situatie door elkaar gehaald. Heb dat verbeterd in het bericht. Alle abonnementen gelden inderdaad vanaf 1 juni in de hele EU. Thanks!
Als ze nu nog een fatsoenlijke databundel met modem op de markt brengen voor de vaste aansluitingen waarvoor ze te lui zijn om het koper te verglazen (eerst toezeggen daarna terugkrabbelen) dan zijn ze misschien weer op goede weg.

Ik vermoed dat de wijziging van de abo's als antwoord is op de verdubbeling van de databundels voor de Vodafone-Ziggo klanten.
Dat moet dan wel echt een verdraait charmant pakket zijn... ik zou ook wel wat anders willen dan Ziggo thuis maar als de datalimieten minder dan zegge 150~200GB zijn vind ik het niet boeiend.
Aangezien je hier maandelijks met 100 euro over de brug moet komen voor 50GB zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Ik ben niet eens echt een downloader, maar met twee gaming consoles waar games op geparkeerd worden die gemiddeld 40GB verstroken en er doorlopend streaming media als muziek en youtube geconsumeerd wordt gaat het evengoed hard met de data bij tijd en wijle. :)

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 mei 2017 14:27]

Dat moet dan wel echt een verdraait charmant pakket zijn... ik zou ook wel wat anders willen dan Ziggo maar als de datalimieten minder dan zegge 150~200GB zijn vind ik het niet boeiend.
Als je maandelijks met 100 euro over de brug moet komen voor 50GB zie ik dat nog niet zo snel gebeuren helaas.
dr wringt de schoen, je wil wel, maar niet betalen :+
Dat opzich is niet waar, maar als ik met mijn huidie internetgebruik 200~250 euro kwijt ga zijn (natte vinger) aan een internetabonnement wat, zelfs het dure Ziggo, levert voor 50 is het natuurlijk geen realistische optie.
Die telco's moeten gewoon van dat datalimiet af, uberhaupt.
Geloof er geen reet van dat dat echt zo veel moet kosten.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 mei 2017 14:31]

Het probleem IS nu juist dat dataverbruik.
Als iedereen zijn 4G in gaat zetten als thuisverbinding, kost het de aanbieder meer dan die huidige prijzen.
Men gaat er bij de provider van uit, dat niet iedere 10GB abo ook echt 10GB verbruikt ( overboeking )
Als er 10000 4G modems geplaatst worden op unlimited, worden die ook daadwerkelijk belast, thuis verbruik je meer dan onderweg.

Vandaar dat Tmobile het niet toestaat, maar omdat het niet 100% controleerbaar is, laten ze je een sms sturen als je de 5GB voorbij gaat ( ontmoedigingsbeleid )
Op je telefoon is dat prima te doen, maar tijdens een film op je mediaplayer, halverwege geen verbinding meer hebben en een sms versturen is lastig.
Voor de tweaker alleen op zijn zolderkamertje overzichtelijk, maar ik denk dat mijn vrouw en kinderen al snel klagen dat het WEER moet gebeuren


Ziggo heeft vaste verbindingen, elke kabel die ze trekken heeft een afschrijvings/onderhoudsdatum dus kosten zijn overzichtelijk
Data op het netwerk kan veel gecached worden, samenwerken met bedrijven als Netflix / Spotify om de data alvast "in" het netwerk te hebben, scheelt dure overzeesche verbindingen.

data is dan wel data, maar de manier van transport is wel degelijk anders
Alstublieft: https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

KPN biedt het gewoon aan. Alleen het is jammer dat ze het recent gewijzigd hebben, je had voorheen meer informatie en o.a. ook bundels van 50GB die je erbij kon kopen. Ook het 's avonds zonder limiet kunnen downloaden was hier onderdeel van. f ik verwar het met T-Mo, zij hebben het beter voor elkaar:

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

25 gigabyte per maand voor 30
50 gigabyte per maand voor 40
100 gigabyte per maand voor 50

En dan heb je nog tussen 12 en 6 geen datalimiet. Als je dus een beetje handig bent en e.e.a. cached in een proxy (hetzij extern) en je youtube video's kan downloaden en je netflix de deur uit sodemietert zolang ze geen offline spelen toestaan... Dn wordt dat ook interessant. 3GB is prima te doen voor een persoon aan browsen en surfen per dag. De avond lekker je youtube video's downloaden, al is het 30GB of 50GB wat je op een avond binnen hengelt. Je zal moeten accepteren dat je niet alles realtime kunt zien, dat kost je dan gewoon data.

[Reactie gewijzigd door Nox op 2 mei 2017 15:20]

Je zal moeten accepteren dat je niet alles realtime kunt zien
Lijkt me niet het juiste uitgangspunt voor moderne vormen van internettoegang.
Bovendien weet ik niet van te voren welke youtube filmpjes ik wil kijken en Netflix de deur uit doen vind ik ook vrij stevige randvoorwaarde in een modern huishouden. Zeker als je niet alleen bent of kinderen hebt.
Zo gaat het in ieder geval voorlopig geen toepassing vinden in de vervanging van huis tuin en keuken internet, waar mijn reactie oorspronkelijk over ging.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 mei 2017 15:25]

Het uitgangspunt van jou en je provider zijn gewoon niet hetzelfde. Jij wilt snel, onbeperkt en goedkoop internet. Je ISP wil graag wat geld verdienen. Nou, die 2 zijn nogal contra want goedkoop, onbeperkt en snel kan alleen door de massa mogelijk gemaakt worden.

Als jij dus 2 van die 3 opties kiest kan het nog eens wat worden ;) tot 5g zal je waarschijnlijk nog met databundels moeten werken.
Je kan nu tot 100GB thuis krijgen dus, je moet alleen zef t modem kopen. ;)
Overigens heeft geen glas uitrol niets te maken met luiheid, maar met kosten en oneerlijke regels waar KPN aan gebonden is. De DSL snelheden worden op steeds meer plekken enorm geboost, dat is ook mooi. :)
Nochtans vind ik die vooruitgangen maar gematigd.
Elke vooruitgang in theoretische DSL lever snelheid ging tot dusver echter ook samen met een krimping in het servicebare gebied. Het aantal mensen dat dus wat heeft aan die nieuwe ontwikkelingen op koper krimpt hoe sneller het wordt, en nou net daar waar je het nodig hebt (kleine dorpjes, platteland) heb je er dus relatief gezien weinig aan omdat de gemiddelde afstand tot de WC in dat soort gebieden de leveringen van die snellere DSL vormen bemoeilijkt.
4G heeft daar volgens mij een hele mooie rol te vervullen.

Dit is overigens niet uitsluitend het platteland, zelfs in mijn appartementje in Den Haag Zuid komen ze niet verder dan 10~15 megabit ADSL want VDSL begint te klapperen op hogere snelheiden dan dat.
Dan is de afname van internet over Coax al snel de enige realistische optie waarmee Ziggo ook in veel DSL gebieden een verkapte monopoly heeft. Je gaat immers niet voor 50 euro bij KPN 15 megabit afnemen als Ziggo voor om en nabij diezelfde 50 euro een vier/vijfvoudige snelheid kan leveren.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 2 mei 2017 15:37]

Ik denk dat het niet zozeer een antwoord is op Vodafone/Ziggo. Meer een antwoord op de algehele prijsontwikkelingen binnen de telecomsector n de nieuwe wetgeving per 15 juni. Er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen NL en EU bundels, daar past de huidige abonnementsstructuur niet echt bij, die er wel onderscheid in maakt.
Bovendien hadden ze nog wel wat ruimte om de prijzen te laten zakken/bundels te vergroten na de prijsverhoging eind vorig jaar (met als excuus "nu geldig in Europa")

In deze periode van het jaar introduceren providers vaker nieuwe abonnementen. De abonnementsvormen van Vodafone zijn nog niet over de hele linie roaming-ready, daar zal voor 1 juni ook nog wel het eea veranderen.
Dan moet je T-Mobile thuis overwegen, dan krijg je redelijk betaalbare 4G bundels met router
Wat gebeurt er met de abo's die t/m 26 september 2016 kon worden afgesloten?

20 voor 5+5 Gb als je compleet meerekent?

En heel sniki: kan je nu je abo "upgraden" naar de nieuwe EU vorm en dan per 1 juni opzeggen, omdat de prijzen wijzigen?
Hoe heet dat abonnement?
KPN 2015 SO Vooral Internet Standaard 200 Minuten en 5GB voor 25 Met compleet 400 Minuten en 10GB voor 20 Euro.
Daar verandert niets voor v.z.i.w.
Robin,

bedoel je dat dit blijft zoals het nu is?? Dus om te profiteren van de wijzigingen moet ik dan overstappen naar een andere abbo??

[Reactie gewijzigd door ducky019 op 2 mei 2017 14:12]

Voor zover ik weet.

Volgens mij bedoelt Robin het zorgeloos standaard abonnement.

[Reactie gewijzigd door SuperTweakerX op 2 mei 2017 14:13]

Volgens mij praten we nu over het abonnement KPN 2015 SO Vooral Internet Standaard
Qua prijs verandert in iedergeval niets en je data wordt in iedergeval niet minder. Dan zou je namelijk persoonlijk op de hoogte worden gesteld van deze wijziging en mogen opzeggen (wat sowieso al bijna kan).
Als het goed is is de bundel vanaf 15 juni ook geldig in de EU want dat zijn gewoon de regels.

Vziw = voor zo ver ik weet.
Qua prijs verandert in iedergeval niets en je data wordt in iedergeval niet minder. Dan zou je namelijk persoonlijk op de hoogte worden gesteld van deze wijziging en mogen opzeggen (wat sowieso al bijna kan).
Als het goed is is de bundel vanaf 15 juni ook geldig in de EU want dat zijn gewoon de regels.

Vziw = voor zo ver ik weet.
@Mir64za

Hier ook zo'n zelfde abo, maar de contracten daarvan lopen tot max.einde dit jaar ( verlengingsdatum )
Rond maart/juni '18 zijn die allemaal 'vrij' en opzegzebaar
Ik moet voor die ene ook nog even afwachten wat het gaat worden, maar ik raad niet aan om ntje hoger te gaan, dan val je onder zorgeloos standaard, dezelfde 5GB, maar onbeperkt bellen/sms
Maar wel 12,50 duurder ( dus als het je waard is, hier niet )
Voor Zover Ik Weet ;)
Voor zover ik weet :)
Ik vind het allemaal vrij onduidelijk wat er gebeurt met oude abonnementen maar dit staat op het forum van KPN: "De upgrade geldt ook voor de Alles-in-1 mobiel abonnementen Instap, Standaard en Premium uit 2013 en 2014."

Ik heb een 'KPN 2015 SO Vooral Internet Standaard' dus ik ga ervan uit dat ik ook 10GB krijg (of zelfs 11,5GB met de Spotify-bundel?)?
Maar, de Sim Only Vooral Internet Standaard is niet hetzelfde als Alles-In-1 Mobiel. Die komen volgensmij overeen met de wat nu Zorgeloos is.
Als je nu upgrade, dan blijf de abonnementskosten van vr 1 juni betalen.
KPN heeft tegen mij bevestigd dat de abonnementen gelijk blijven. De roaming tarieven komen wel te vervallen.

Op zich erg jammer gezien ik juist hetzelfde abonnement heb.
Wij zijn tevreden gebruikers van KPN Compleet maar sinds de aankondiging dat HBO wegging lijkt het wel alsof ze iedere paar maanden/weken/dagen met 'slechter' nieuws komen... :'(

Het voelt allemaal niet meer zo compleet als een tijdje geleden namelijk..
Maar, als bestaande klant verandert er praktisch niets toch? Je krijgt alleen meer data.

Volgens het overzicht wordt 1 abonnement in sommige gevallen 2 duurder maar daar krijg je dan ook 5GB extra voor (wat ook in de EU geldt)

[Reactie gewijzigd door RobinF op 2 mei 2017 13:34]

Als je dit bericht alleen zou lezen wel idd.. Dan klinkt het goed, het gaat mij erom dat sinds een maand of zes het 'compleet' pakket op velen vlakken minder compleet lijkt te worden.. (nu geen tijd om alles uit te zoeken maar ik ben in ieder geval al van premium naar standaard gegaan omdat ik FOX Sports gn vervanging van HBO vind..)
Dat de data in de EU geldt, is vanaf 15 juni toch geen coulance vanuit de provider, maar een verplichting in de EU? Je lijkt het nu te brengen als iets wat heel speciaal is, maar het is een verplichting toch?

Helaas ben ik het ermee eens dat de KPN Compleet gebruikers vanaf 1 juli op moeten letten als ze het thuisabonnement aanpassen, want je kunt dan in een keer 1-3 gratis tv pakketten verliezen.
Waar je meer voor moet betalen. Ik heb bewust het laagste abbonement dat er is, omdat ik het niet veel nodig heb. Gebruik net iets meer dan 1GB per maand, heb 1+1 (want compleet) =2 GB, dus ruim voldoende. Nu wordt het in mijn geval dus 2+2 = 4GB, euro meer betalen maar ik heb er helemaal niets aan.
Hier is vermoedelijk gewoon een mooie data analyse overheen gegaan bij KPN dat ze uiteindelijk dus helemaal niets meer hoeven te leveren want de klant gebruikt het toch niet, maar mooi wel per klant een paar euro's meer binnenharken.

[Reactie gewijzigd door sig69 op 2 mei 2017 13:38]

maar mooi wel per klant een paar euro's meer binnenharken.
Niet bij iedereen hoor als je 10GB blijft gebruiken stap je over van
'oud' Premium (38,-) naar 'nieuw' Standaard (31,-) ben je zelfs 7, - goedkoper uit... ;)
En dan ben je Spotify kwijt....
Of je doet een downgrade voor de nieuwe abbos in gaan, en overbrugd een maandje met minder data 😉
Dan ben ik toch nog steeds net zoveel kwijt? 28 voor 10GB en een tientje voor Spotify.... Kan ik net zo goed 38 betalen voor 25GB en Spotify.
My bad, Dacht dat spotify er bij de oude 5gb abbos al bij zat.
Vandaag gebeld, nu een 5GB bundel met onbeperkt bellen en losse Spotifybundel. Krijg 1500MB erbij en per 1 juni 5GB, dus dan 11500MB per maand en 2,50 per maand goedkoper uit.
Bestaande abo's worden niet duurder, want dan zou je mogen opzeggen.
( ook in dat geval is het voor mij prima, dan gaan er 3 abo's uit, en krijg ik hetzelfde bij de andere aanbieders )

De prijzen die verhoogd worden, zijn de prijzen voor nieuwe abo's

edit:
@SSDtje - wat interesseert jou dat, dat zijn toch mijn zaken ?

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 2 mei 2017 14:23]

Ze kijken alleen maar naar het bedrag dat je voor je telefoon 'leent' boven de 250 euro.

Dat is het hele kromme aan de BKR situatie. Stel je neemt een abo van 90euro in de maand (bijv 100GB data + bellen - ik verzin maar iets) en je betaald 5 euro paar maand extra voor je telefoon. Is de kans groot dat het toegestaan wordt. (Totaal 95,- per maand)

Maar betaal je 15 euro voor je abonnement en 20 euro voor je telefoon, is de kans aanwezig dat ze het niet goedkeuren. (totaal 35,- per maand)

Heel vreemd. Het gaat dus met name om de financiering van het toestel.
Ik vind dat niet echt vreemd hoor. Als je niet betaalt kunnen ze gewoon met minimaal verlies je abonnement stopzetten, dat kunnen ze niet met de telefoon.

Stel dus ik heb een abo voor 15 euro per maand met 20 euro voor de telefoon en ik betaal 2 maanden niet en ze sluiten mijn abo = verlies 30 euro op het abo zelf. Maar op die telefoon die ik niet meer afbetaal is het verlies kost het 20*24 = 480 euro. (Even in onderstelling dat je vanaf begin niet betaalt).
Ja maar deze regels werden geintroduceert om de consument te beschermen. Niet om de telco te helpen. En dat lijkt nu wel het gevolg.
omdat je het toestel op afbetaling koopt (dus lening) terwijl je abo gewoon de kosten per maand voor een dienst is.

Ja het zijn in beide geval maandelijkse kosten maar blijkbaar voor de wet toch 2 verschillende dingen.
Is het dan ook zo dat ze de prijzen van dat abbo dan ook een jaar later plots omhoog mogen gooien, terwijl mijn abbo 2 jaar duurt bijvoorbeeld.
Dan kan je opzeggen, weet dan alleen niet of je je toestel mag houden.
En dat maakt het naar mijn idee dan ook nog krommer dan dat het al is.
Maar goed, we gaan het vanzelf meemaken in de toekomst, dus dat is maar even afwachten.
Of je je toestel wel of niet mocht houden was ook al voor 1 mei 2017, dat staat geheel los van de BKR check.
Precies, daarom ga ik deze maand ook compleet weg bij KPN. Ze beloofden compensatie voor het verdwijnen van HBO middels een uitgebreider Pluspakket. Dit is nooit gekomen. Deze maand stap ik dus over en nu ik alle aanpassingen lees afgelopen dagen heb ik daar geen spijt van.
Zonder compleet, dus nog steeds ver weg blijven bij kpn....
Valt mee hoor. Ik heb KPN en Vodafone tegen overelkaar gezet (beide A-providers). T-Mobile heb ik waar mogelijk ook toegevoegd maar die bieden niet overal EU data aan.
Of Tele2 ook een A-provider is valt over te argumenteren maar heb ik toch maar toegevoegd.

Vergelijken tegenover budgetproviders zou geen eerlijke vergelijking worden.

2GB + Onbeperkt Bellen:
KPN (zonder Compleet): 26
Vodafone (zonder Ziggo): Bied alleen 1,5GB voor 25 (20 als je minder minuten wilt)
T-Mobile (zonder T-Thuis): (geen onbeperkt bellen) 18
Tele2: 19

5GB + Onbeperkt Bellen:
KPN (zonder Compleet): Alleen 10GB voor 31
Vodafone (zonder Ziggo): 28
T-Mobile (zonder T-thuis): 24

10GB + Onbeperkt bellen:
KPN (zonder Compleet): 31
Vodafone (zonder Ziggo): Alleen 12GB voor 34
T-Mobile (zonder T-thuis): 28,-
Tele2: 21,-

25GB + Onbeperkt bellen:
KPN (zonder Compleet): 38,-
Vodafone (zonder Ziggo): 89,-
Tele2: (24GB) 35,-
T-Mobile past hier niet helemaal bij maar je kan argumenten dat hier 35,- moet staan.

EDIT: Ik heb geprobeerd alle commentaar hier onder in mijn overzicht te verwerken.

EDIT2: Persoonlijk zou ik zeggen dat KPN redelijk mee komt. T-Mobile zet goed de aanval in en Tele2, tja, die is gewoon erg goedkoop in vergelijking met alles

[Reactie gewijzigd door RobinF op 2 mei 2017 14:08]

Huh? Alsof vodafone en kpn de enige providers zijn....

Al is het idd wel zo, dat de 25gb bundel bij vodafone echt bizar duur is.

[Reactie gewijzigd door fl2001 op 2 mei 2017 13:50]

Robin mobile 4G
echt onbeperkt....
Tegen een lage snelheid en een fair use policy.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 2 mei 2017 14:10]

Maar wel bijna dezelfde prijs als 25GB van KPN :)
"Echt onbeperkt"? Heb je het over dat abonnement van 40 van ze? Dat is toch echt gewoon beperkt tot 20GB, daarna krijg je een datacap. Net zoals bij KPN, Vodafone en T-Mobile dus. Daar kan je ook gewoon door internetten op lage snelheid.

En dan te bedenken dat T-Mobile voor 10 per maand minder wl echt onbeperkt aanbied. Op 300 mbit tegenover de 15mbit van Robin.
Tmobile onbeperkt data / sms / bellen (+ 10GB bundel in de EU) is 35,- per maand. (en als je je aanmeld bij een willekeurig groepje van 2 andere Tmobile gebriukers gaat daar nog 5,- per maand van af.) Dus dan heb je dat voor 30,- per maand.

(En als je dit abo al had voor 1 mei, dan heb je zelfs 60 dagen per jaar onbeperkt internet in de EU).

Dat lijkt me een veel betere aanbieding dan de 2 duurste abo's van zowel KPN/Vodafone uit jouw voorbeeld. (10 en 25GB).

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 2 mei 2017 13:56]

Vergelijk het ook nog even met Tele2 en T-mobile...
Edit: ik zie dat je zelf al T-Mobile en Tele2 erbij hebt gezet. En je conclusie hebt weggehaald :P KPN is echt duur.

Ik zie telkens een gat van 5 tot 10 euro verschil. En dan te bedenken dat je met iedereen een T-Mobile groep aan kan maken en dus niet verplicht je vaste internet of TV bij hun af te nemen.
Zowel KPN als Vodafone zijn veel te duur als je geen vaste aansluiting-korting van ze hebt. En zelfs al heb je dat wel, dan vind ik de gaten nog vrij klein eigenlijk.

KPN begint door haar unique selling points heen te raken. Vroeger waren ze de eerste met 4G en liepen ze voorop met apps en service. Maar nu, qua netwerk lopen ze volgens de T3-benchmark gewoon achter. Qua techniek en mogelijkheden is de VoLTE-supportlijst erg kort, VoWifi is enkel nog bij Vodafone. De hoogste snelheid vind je bij T-Mobile. Qua service dan? Dat is bij allemaal volgens mij wel oke tegenwoordig (ohja, ondergetekende was de afgelopen maand onbereikbaar bij KPN door een mislukte simwissel...).

[Reactie gewijzigd door Richh op 2 mei 2017 14:04]

Maar je vergeet wel wat belangrijke voordelen niet bij te zetten bij sommige abonnementen.

Bijvoorbeeld, bij de T-Mobile 10 GB Bundel, kan je gewoon nog door internetten na 10GB , en dan niet op 64 kbit/s zoals bij kpn, maar op 384 kbit/s waardoor je nog redelijk wat zaken gewoon kan blijven gebruiken + dat veel muziek data momenteel niet van je bundel afgaat....
Ik heb een Zorgeloos Premium-abonnement in combinatie met KPN Compleet. Mijn 10GB wordt hierdoor verdubbeld en is dus 20GB. Wordt dit nu 25GB*2=50GB? Dan moet ik wel erg mijn best doen om het op te gaan maken. :)

Op het moment betaal ik 49 voor onbeperkt bellen/sms + 20GB internet + Spotify Premium + gratis Lumia 950XL (die ondertussen al vervangen is). Mocht 20Gb dus 50 worden, hoor je mij zeker niet klagen!
Yup, die 25GB gaat gewoon verdubbeld worden. Bovendien hou je als bestaande klant ook nog Spotify (die krijgen nieuwe klanten er niet meer bij). 50GB data + onbeperkt bellen/sms'en + Spotify Premium voor 33 (ex toestel) is een tamelijk nette deal voor wie in die situatie zit :)
Je kan ook je abonnement een tandje omlaag schroeven natuurlijk, dan bespaar je nog een beetje.
Maar dan raak je Spotify ook kwijt meen ik. In mijn geval zou dat niet gunstig zijn, aangezien het verschil minder dan 10 is en ik graag gebruik van Spotify oid maak.
Als je je abonnement omlaag schroeft raak je Spotify kwijt inderdaad. Maar met een Spotify Family-groep ben je voor 2,50/maand al voorzien van Spotify Premium, als je dat goed regelt kan dat voordeliger zijn dus.
Edit: foutje, oude 5gb heeft geen spotify

[Reactie gewijzigd door Mirx_NL op 3 mei 2017 12:54]

Ik heb een Zorgeloos Premium-abonnement in combinatie met KPN Compleet. Mijn 10GB wordt hierdoor verdubbeld en is dus 20GB. Wordt dit nu 25GB*2=50GB? Dan moet ik wel erg mijn best doen om het op te gaan maken. :)

Op het moment betaal ik 49 voor onbeperkt bellen/sms + 20GB internet + Spotify Premium + gratis Lumia 950XL (die ondertussen al vervangen is). Mocht 20Gb dus 50 worden, hoor je mij zeker niet klagen!
Yep, 50GB
En volgens mij ook alle mb's die je onderling deelt bruikbaar in de EU
Dat is nu nog niet zo, alleen je 'eigen' bundel + verhoging is EU bruikbaar, de rest viel er buiten ( in de + 5 regeling )

Deze aanpassing betekent voor mij dat er 125GB data te verdelen is maandelijks :+
Ik verwacht van wel, genieten :)
Ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat KPN na T-Mobile de hoogste bundel wel zou gaan veranderen naar onbeperkt NL (of NL+EU) ben benieuwd wat Vodafone en TELE2 gaan doen
Precies, dat had ik dus ook gehoopt. Vind het ook jammer dat er niet zo'n optie bij zit. Al is een 50 GB databundel natuurlijk ook wel behoorlijk fors, als je compleet bent :)

Als je niet compleet bent, dan is KPN met deze abo's nog altijd veel en veel te duur :P
Ik had dat wel verwacht, maar vooralsnog is 25/50 GB ook voldoende, wat de toekomst brengt ( aan datahonger ) is voor die orde.
Jammer alleen dat ze Spotify hebben geschrapt uit de premium abonnementen, of zie ik dat verkeerd?
Ach als je al een abonnement hebt, gewoon niet verlengen. Bij KPN betaal toch altijd al de prijs met korting zolang je abonnement loopt (dus geen terugval naar een dure listprijs zonder korting). En je data wordt al gratis verdubbeld, dus ook geen reden tot verlengen, tenzij je echt meer nodig hebt. En heb je een nieuw toestel nodig? Dan ook maar niet verlengen, maar gewoon zelf los kopen. Scheelt je in ieder geval al weer 12*7,50=90 euro
Probleem is dat ik nu nog betaal voor abo met toestel, en switch naar SO. Moet dus verlengen :P
Heb je daar een bron van? Ik kan namelijk nu verlengen, en ik heb zojuist met KPN gebeld om te informeren hoe het zit met Spotify en hun nieuwe abonnementen, en daar werd mij verteld dat Spotify ook bij het nieuwe premium abonnement inbegrepen zit, mocht ik pas verlengen als hun nieuwe abonnementsvormen in zijn gegaan.
Van de KPN site:
Heb je al Spotify in je bundel?
Er verandert niets aan je huidige abonnement met Spotify Premium. Wanneer je verlengt, kun je Spotify Premium los aanzetten. Bestel je deze tegelijk met je verlening? Dan loopt je Spotify account gewoon door. Als je deze niet bestelt tegelijk met je verlenging, wordt je Spotify Premium account stopgezet.