'Fabrikanten moeten garanderen dat apps op smart-tv's blijven werken'

De Consumentenbond wil dat fabrikanten 'verantwoordelijkheid nemen voor apps die ze op hun smart-tv's installeren'. Fabrikanten schuiven de verantwoordelijkheid voor 'apps van derden' af op de makers van deze apps.

Het onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat apps een belangrijk onderdeel van de smart-tv zijn geworden. De applicaties worden door veel van de achtduizend respondenten in het onderzoek gebruikt. Meer dan de helft van de ondervraagden bezit een smart-tv. Van de personen onder de 35 jaar gebruikt 30 procent dagelijks een app op de tv en bij de mensen boven de 55 jaar gebruikt een kwart minstens één keer per week een app.

Het belang van apps op een tv is volgens de bond dan ook steeds groter. Consumenten letten bij de aankoop van een nieuwe smart-tv steeds meer op de aanwezigheid van apps. Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de respondenten wil dat er een Netflix-app op de tv staat. De top-vijf van apps waar mensen op letten bestaat na Netflix uit: Spotify met 47 procent, NOS en YouTube beiden met 42 procent, en NPO met 41 procent.

Omdat het belang van apps zo groot is geworden, hechten consumenten er steeds meer waarde aan dat ze ook blijven werken. Driekwart van de ondervraagden vindt dan ook dat apps net zo lang moeten blijven werken als de tv zelf.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bij negen procent van de ondervraagden apps ineens niet meer werken of van de tv zijn verdwenen. Zo verdween begin 2015 RTL XL van alle Philips-tv's die nog gebruikmaken van het oude NetTV-platform.

De bond vindt dat een consument moet kunnen verwachten dat apps niet 'zomaar elk moment kunnen verdwijnen', zeker omdat apps zo'n belangrijke reden zijn om bepaalde tv's aan te schaffen. De Consumentenbond kreeg in een reactie van de vijf grote televisieproducenten vooral ontwijkende antwoorden. LG zegt nooit voorgeïnstalleerde apps te verwijderen, maar dan moeten ze niet van derden zijn, zoals de YouTube- en Netflix-apps. Mochten LG-eigen apps toch verwijderd worden, dan 'compenseert LG gebruikers die eventuele schade hebben'.

Panasonic houdt appmakers verantwoordelijk voor de werking van apps en updates. Niet meer functionerende apps wijt het bedrijf dan ook daaraan. Philips heeft te maken met het overstappen van platform, waardoor tv's met het eigen NetTV minder goed functionerende apps hebben. Philips maakt nu gebruik van Android TV en heeft verder niet gereageerd op vragen van de bond naar het beleid van Philips rond de oudere tv's.

Samsung geeft alleen een algemeen commentaar zonder verder in te gaan op specifieke apps. Sony is volgens de bond het 'meest duidelijk'. De Japanse elektronicagigant zegt zelf op zijn website dat software en netwerkdiensten elk moment kunnen worden gewijzigd, onderbroken of beëindigd. Ondanks dat Sony het liefst zou zien dat apps nooit verwijderd worden, legt ook dit bedrijf de verantwoordelijkheid bij app-makers.

Dat tv-fabrikanten ontwikkelaars verantwoordelijk houden, ligt voor de hand. Het zou lastig zijn voor tv-fabrikanten om, zoals de Consumentenbond wil, apps te blijven ondersteunen, als bijvoorbeeld YouTube of Netflix dat niet meer doen, omdat de dienst een bepaald videoformaat niet meer ondersteunt.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

24-05-2016 • 11:33

183 Linkedin

Reacties (183)

183
180
87
13
2
85
Wijzig sortering
Heb dit zelf al eens meegemaakt met een Netflix app.

Keek er bijna dagelijks een serie op tot mij opviel dat de kwaliteit van HD opeens naar 240p ging. Natuurlijk gelijk internetverbinding met de televisie nagelopen maar die had de volle downloadsnelheid binnen acceptabele latency etc.

Daarna maar eens contact gezocht met de costumer support van Netflix. Deze vertelden mij dat ik contact moest zoeken met de fabrikant van de televisie en konden mij niet verder helpen.

Dus ik gebeld met de helpdesk van samsung, want dat is het merk van de tv. Daar vertelden ze mij dat Netflix iets had veranderd in de codering van de stream waardoor apps van een oudere versie dit niet meer ondersteunden.(tv was 1 jaar geleden nieuw aangeschaft)

Hierop vertelde ik dat ik de app up to date had en dat het probleem er nog steeds was. Vervolgens kreeg ik het antwoord van samsung dat ik dan een type tv had waarbij app updates niet meer gesupport werden omdat netflix samsung niet voorzag van de juiste software.

Lang verhaal kort, je gaat heerlijk van het kastje naar de muur als consument. Uiteindelijk maar een chromecast ertussen gehangen.
Heb een soortgelijke ervaring met mijn LG-televisie. Nieuwe gekocht (niet het meest recente model i.v.m. kostprijs), net uit de doos gehaald en aangesloten en binnen twee een maand na ingebruikname verscheen de melding dat apps X en Y automatisch verwijderd zouden worden i.v.m. het stoppen van support.

Dat is ook de reden dat ik überhaupt al die apps al niet ga gebruiken om mee te beginnen. Het is keer op keer een teleurstelling. Het is een enorm gesloten ecosysteem waar je geen invloed op hebt terwijl je het product voor langere duur wilt gebruiken. Ik ben niet zo'n voorstander van "hypes" in technologie die lang mee moet gaan.

Hetzelfde zie je terug in bv. Office. Op een gegeven moment was bloggen "in", en werd Office voorzien van een blogfunctionaliteit. Installeer je echter nu de betreffende versie van Office (2003/2007? daar wil ik vanaf zijn), dan is het merendeel van de genoemde blogproviders niet meer beschikbaar. Een zelfde soort iets zie je met Windows Live Workspaces. Inmiddels vervangen door SkyDrive. De techniek aan de achterkant ontwikkelt zich razendsnel, terwijl men aan de voorkant gewend is om jaren met een product te doen. Dit terwijl de software nog wel functioneel, en minstens zo belangrijk, ondersteund is!

En hoeveel links in oude versies van software verwijzen naar websites die niet meer bestaan? En iedereen kent ook wel iemand met "ingebouwde navigatie waar na 3 jaar geen updates meer voor te verkrijgen zijn".

We weten dat smartphones gemiddeld niet veel langer meegaan dan twee jaar, en ook websites zeer vergankelijk zijn. Dit tegenover de veel 'vastere' wereld waarin een auto 10 tot 15 jaar meegaat, een koelkast en een televisie net zo'n termijn. Ga je deze twee markten combineren, krijg je dan wel wat je wilt? Immers: zakt een bepaald online product onder een bepaald marktaandeel, leert het verleden ons dat de ondersteunende services en servers bij een dergelijke dienst offline worden gehaald. Voor software wordt dit nog enigszins geaccepteerd, maar hoe zit dat met zaken voor dagelijks gebruik?

Men combineert korte termijn met lange termijn zonder daar een goed servicemodel tegenover te stellen. Jezelf afhankelijk opstellen van dergelijke middelen is per definitie vragen om problemen.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 24 mei 2016 12:22]

Wat je beschrijft is de wens van veel mensen om weer terug te gaan naar de 'domme' TV. Een TV heeft gewoon een langere levensduur dan de apps die we er op willen afspelen, en dat zouden fabrikanten moeten erkennen.

Ze zouden fabrikanten niet meer moeten proberen om die smart functionaliteit zelf aan te bieden, want de afgelopen 10 jaar hebben ze consequent laten zien dat ze dit niet beheersen. Te langzame chips, extreem matige software en vrijwel uitblijvend update beleid. Wat er op neer komt dat je lang voordat je tv versleten is, je software onbruikbaar is geworden. Een chromecast, Apple TV, Mirracast Stick, media player ect doen dit allemaal gewoon veel en veel beter.

Fabrikanten moeten zich weer concentreren op het maken van een zo goed mogelijke TV. Een TV die basis zaken extreem goed doet. Perfect beeld wat je tot in de kleinste details kunt finetunen in het menu. Een sloot aan aansluit mogelijkheden, en dat alles razend snel kunnen.(Switchen tussen HDMI 1 en 2 zou niet langer moeten duren dan een halve seconde bijv.) Een tv die moeiteloos weer 15 a 20 jaar mee kan.

En er is zeker nog voldoende ruimte voor fabrikanten om ook bij 'domme' tv's te innoveren. Bijvoorbeeld Picture in picture goedwerkende krijgen, bij 4K tv's de mogelijkheid geven om 4 HD inputs tegelijkertijd weer te geven en 0 input lag voor gaming toepassingen ect. Betere support voor audio only toepassingen (bijv radio luisteren via je entertainment set, zonder die oer lelijke screensavers altijd) Er zijn genoeg zaken waar de fabrikanten zich mee bezig kunnen houden.

Geluid is ook iets wat optioneel moet zijn, zeker nu de TV wereld over stapt op oled TV's. De schermen worden zo dun dat je er echt geen fatsoenlijke luidsprekers in kwijt kunt. Het is dan ook zonde om dan toch de kosten te maken voor de matige speakers die je tegenwoordig tegenkomt in tv's. Hooguit een klein extreem goedkope luidsprekertje voor test doeleinden en diagnostiek maar niet meer dan dat.

[Reactie gewijzigd door MenN op 25 mei 2016 06:51]

Hoe worden TV's verkocht? Via een muur vol TV's, stickers met termen op het scherm waarvan je denkt op te kunnen maken dat ze iets met contrast, iets met beweging of wat ge-booms hebben. De marketing afdelingen van de fabrikanten denken, hoe meer stickers hoe meer er verkocht wordt.
Smart valt hier ook onder. Het moet werken, maar daar houd het ook wel mee op, anders dan bijvoorbeeld bij Smartphones wordt dat niet aangemerkt als belangrijk. Zo kopen de meeste mensen hun TV ook. Net als geluid. Met de huidige techniek is het best wel mogelijk om een beetje aardig geluid uit een dun scherm te krijgen, eventueel met een klein draadloos subje erbij. Maar wie luistert er nou bij de Media Markt naar het geluid?
Media Markt? Luisteren? Gewoon reviews lezen en de beste (bang for buck of kwaliteit) thuis laten bezorgen. Het enige dat ik wil horen (en zien) voordat ik het koop zijn gitaren. En ook daarvan heb ik goedkopere na het lezen van reviews thuis laten bezorgen. Twijfel ik, dan bestel ik gewoon twee apparaten en stuur er 1 terug. Scheelt me in ieder geval de slappe verkoop praatjes en de reis naar de winkel.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 mei 2016 09:53]

Om die reden begrijp ik ook niet dat de markt van grote monitoren van huiskamerformaat niet veel groter is. Omdat ik zelf alles via hifi, raspberry en htpc heb lopen, dacht ik aan gewoon een simpele platte monitor van 50 inch met puur alleen super-beeld. Maar dat is er gewoon vrijwel niet.
Ja een laptop of PC aan je TV hangen werkt veel beter dan die apps. Een TV moet voor mij een scherm zijn waar ik dingen op kan aansluiten.
Doe ik ook al jaren. HTPC Net zo makkelijk.
Als je bedenkt dat de kabelboeren weer gewoon losse kastjes/decoders pushen waar de tuner in zit dan snap je wel dat iedere koper van een TV veel te veel betaalt want ze gebruiken de ingebouwde DVB-C/-S/-T tuners helemaal niet.
Met een simpel computerscherm zonder deze tuner en apps ben je dan beter af, dan betaal je ook niet voor zaken die men toch niet gebruikt.
Voorstel aan fabrikanten : produceer kale schermen tegen een scherpe prijs en lever er een losse aansluitbox bij voor de aansluitingen en eventuele "smart"- of tuner functionaliteit optioneel van een fabrikant naar keuze. Dan krijgt de cunsument de keuze om wel of niet te kiezen voor die functionaliteit en kan men ook goedkoper doorgroeien zonder een hele nieuwe TV te moeten kopen.
Op zich denk ik dat Smart TVs op zich nog wel handig kunnen zijn, mits inderdaad de fabrikant de ondersteuning van de software kan garanderen. Er moet eigenlijk een open platform komen waarop al die apps gebaseerd kunnen worden zodat de app maker zelf ook niet 10 verschillende systemen per fabrikant moet ondersteunen. Ik kijk bijvoorbeeld naar bijvoorbeeld Android TV waarmee je een vast platform hebt waarop al die apps kunnen draaien.

Aan de andere kant: Dit kan ook weer voor fragmentatie zorgen door verschillende versies van hetzelfde OS, waar nu ook Android al last van heeft.
Anoniem: 126717
@cpt Iglo24 mei 2016 12:03
Bij jou werkt hij tenminste nog, zij het in lage kwaliteit. Op mijn Panasonic tv werkt Netflix helemaal niet meer. De tv is pas 2 jaar oud.
Vreemd genoeg werkt Netflix wel vanaf de BD speler van hetzelfde merk dus ik ben nog niet naar een Chromecast gedwongen. Maar mijn volgende tv zal zeker niet geselecteerd worden op de aanwezigheid van een smartgedeelte. Dat blijkt gewoon nutteloos te zijn.
Klopt, ik vind zelf ook dat de snelheid van de smart tv apps gewoon traag is. Gewoon een raspberry of een andere streamer aan hangen. Het ding is....je kan bijna geen ''non-smart tv'' meer kopen. Toch wel, een paar van philips:

[Reactie gewijzigd door Rubixd op 24 mei 2016 12:54]

Ja, gewoon een "domme" TV kopen en een mini PCtje er naast zetten.
Dan wordt je nooit meer out-of-date en hebt geen last van leverancier beperkingen.
En het werkt flitsend snel en je kunt *alles* doen vanaf de bank.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 25 mei 2016 22:06]

Of een raspberry pi met Kodi.
Addons zoals rtlxl en npo gemist zouden sporadies even niet kunnen werken maar de community zal hier in de meeste gevallen een fix voor maken.
Voor Tweakers is dat leuk, voor de gewone consument toch maar Windoozz :)
Je bedoelt een monitor.
Systeemintegratie is handig in een volwassen markt en fijn voor consumenten want je kan zaken op elkaar afstemmen in je ontwerp.
Systeemintegratie bij een (deel van de) markt die volop in beweging is en ook nog beïnvloed wordt door de contentindustrie ( 8)7 ) is vragen om problemen.

Consumentenbond kan nog zoveel willen, fabrikanten kunnen dit niet garanderen omdat het simpelweg teveel geld kost. Zolang consumenten het blijven kopen verandert er niks. Nu wordt 4k gepushed en over 5 jaar heeft iedereen toch weer een nieuwe tv.
Ik heb inderdaad een tijd geleden een "domme" tv gekocht, omdat ik alle apps wou afspelen via mijn xbox of horizon box. Waarom moet ik 3 apparaten hebben die allemaal smartfuncties hebben? Met mijn xbox en horizon heb ik er meer dan genoeg.
Ik heb hetzelfde probleem. .. maar dan met een philips smart bluray speler.

Heb een normale tv zonder smart, en had dus een BR-SPELER aangeschaft met smart-functies. wordt er in jan.2016 die functie er doodleuk uitgesloopt Door Philips (/Gibson). |:(
In het vervolg gewoon enkel kastjes/dongels kopen waar je vanaf je mobiel iets naartoe kan sturen (ChromeCast, Apple TV, WiDi/Miracast dongels). Werkt veel prettiger qua content selecteren, en de ervaring leert dat de fabrikanten deze draadloze video protocollen lang ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 24 mei 2016 14:02]

Miracast dingle zou ik niet doen voor Netflix ed. Dan kan je inderdaad beter een Chromecast, Roku of Apple TV halen. Of zelf een HTPC bouwen.
Miracast heb ik op mijn philips tv.. werkt perfect kan ook gewoon 4K stream (Netflix) doen op WIFI 5GHz,

Ook vanuit mijn mobiel werkt het perfect.
Maar je moet dan wel de applicatie open laten staan toch? Aangezien het een mirror is
Is niet nodig, hoef de app niet open te houden.
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem maar heb ter compensatie intussen wel een gratis google chromecast 2 gekregen. Persoonlijk vind ik het geen evenredige oplossing want nu heb je weer een extra bakje, maar ik had me toch al een mediaspeler aangeschaft die gewoon veel beter werkt dan de smartfuncties op tv of enig ander toestel.
Ik heb geen chromecast aangeboden gekregen... ik kon wel een 30% korting bon krijgen voor in de Philips webshop. :( ben er maar niet op ingegaan.
Mijn LG is inmiddels 2 jaar oud en daar werken alle beschikbare apps gewoon nog goed op dus vaag dat er zo'n verschil in zit..
Echter gebruik ik de xbox voor netflix wat ik net weer een stuk makkelijker en beter vind werken.

Vreemd dat het zo verschillend is allemaal.. Maar is dit wel de taak van de fabrikant of van de app maker?
De fabrikant moet toch gewoon hun toestemming geven aan bijv netflix en dan moet netflix er maar voor zorgen dat het draait? Ik bedoel; stel Netflix gaat een wijziging aan hun app doorvoeren waardoor de app niet meer werkt op mijn TV.. Dan is de laatste waar ik bij ga klagen LG..
Stel LG zou de firmware verbeteren van mijn TV waardoor het TV kijken een stuk beter wordt en de Netflix app vervolgens niet meer of niet naar behoren werkt.. Dan zal lijkt mij toch echt Netflix aan de app moeten sleutelen, lijkt me sterk dat LG dat zomaar even mag doen. Netflix wilt namelijk dat hun app op de tv's staan, LG geeft alleen toestemming om dat mogelijk te maken (lijkt mij?)..

Ik denk dat weinig tweakers behoefte hebben aan apps op de TV daar waar het hier een stuk populairder is om een volwaardige computer ernaast te hebben staan, maar voor het gros van de bevolking is dat uiteraard niet zo.
Ik heb maar 2 apparaten naast mijn TV en dat is de Horizon Mediabox en de Xbox One en ik kan alles doen wat ik wil (enige wat er nog een keer zal komen is een home cinema set). Horizon voor opnemen, pauzeren, terugkijken en etc en de xbox one voor games en af en toe Netflix.
Ach ik koop gewoon een atom or android kastje bij een tv.

een tv gaat 5-10 jaar mee. De apps er op niet. Een extern kastje kun je zelf updaten, niet snel genoeg na 3 jaar koop je een goudkoper sneller android / atom kastje.

Smarttv is wat mij betreft al dood en kun je gewoon niet meer serieus nemen.
Ik heb wel een Smart TV, maar alleen omdat ik niet de keuze had.
Als ik kon kiezen had ik liever een 65inch 4K monitor gehad.
Geen Smart, geen speakers, geen tuner, alleen een HDMI-CEC Aansluiting.
Het Smart gebeuren doet mijn Apple TV4, de tuner is m'n Dreambox (Satelliet) en de speakers zijn m'n 5.1 Yamaha reciever met Bose Speakers.
Alles zit via HDMI aan de reciever gekoppeld en 1 HDMI gaat van de reciever naar de TV.
65inch 4K OLED monitor en dan wel zo slank mogelijk _/-\o_
Dunne kleine bezels, super plat en lichtgewicht met inderdaad HDMI-CEC of een andere goede aansluiting.

IK WIL HET!

Welke "TV fabrikant" stapt in dat gat?
Nouja 240p is nou niet echt bepaald handig ofzo. alsof ze een aardappel hebben gebruikt om te filmen. Binnen de huidige standaarden is 240p gewoon onbruikbaar. 270p schaalt nog enigszins met FHD 1080p maar 240 is zo fantastisch dat het er geheel tussenin valt.
Hmm, ik heb een Panasonic plasma TV uit 2013, en die werkt nog prima met Netflix. Was destijds zelfs een ouder model, hij is in 2012 geïntroduceerd. Af en toe lijkt hij het niet te doen, dan kan je naar het Netflix servicemenu (te vinden op internet, iets met een combinatie van links, rechts en up en down) en daar kan je hem deactiveren. Een paar dagen later werkt dan alles gewoon weer. Ook de Netflix service desk kan soms van pas komen. Maargoed, ik weet ook niet alles van het update beleid van Panasonic...
Werd het geadverteerd op de doos, dan kan je misschien wel je geld terugkrijgen.
Lol? Dus stel Netflix zorgt ervoor dat hun app niet meer werkt op de TV die jij gekocht hebt, dan mag je zomaar het geld van je TV terugkrijgen?
Ik wist niet dat app makers zo'n machtspositie hadden waardoor ze in 1 klap alle TV fabrikanten konden uitroeien?
Dat is de verantwoordelijkheid van de fabrikant, aangezien deze heeft gekozen met een app te adverteren. Als er mee geadverteerd wordt mag je er van uit gaan dat dit ook(minstens tot eind van de garantie) blijft werken.

Als er op de doos wordt geadverteerd met 4K, maar na een bepaalde update kan de TV geen 4K weergeven, is dat toch ook niet normaal?
Een TV met een bepaalde specificatie: 4K is even een totaal ander verhaal dan een app van een 3e. Netflix is van alles, maar geen specificatie van een TV.
De Netflix app is toch van Netflix of zit ik er nu helemaal naast?

Ik begrijp het met adverteren wel, aangezien Netflix zegt: ej dames en heren, wij zullen ervoor zorgen dat jullie de Netflix app krijgen. Dan zou het flink krom zijn dat zodra Netflix de stekker eruit trekt dat alle TV fabrikanten het geld terug moet geven aan al hun klanten.

Ik koop een TV geen Netflix, Netflix huur ik bij Netflix niet bij LG. Uiteraard kan je heel bijdehand gaan doen richting de TV fabrikant, maar ik vermoed dat de vork net iets anders in de steel zit anders waren ze allang failliet verklaard allemaal (niet alleen de TV fabrikanten hoor, maar ook laptop fabrikanten, telefoon en noem alles maar op die met bepaalde functies adverteren die uiteindelijk door een 3e niet meer werkt).

Zijn er überhaupt TV dozen waar Netflix op geadverteerd wordt? Of zijn we hier gewoon van alles en nog wat bij elkaar aan het verzinnen om geld terug te kunnen krijgen wegens een (gratis) appje die niet meer naar behoren werkt?:P Bij mij op de doos stond van alles en nog wat, wat allemaal in beheer van LG is, maar niks van: Netflix of RTL XL app READY.

Misschien dat je hier iets aan hebt:
http://www.samsung.com/nl/netflix/
Overzicht met Samsung tv's die het zou moeten ondersteunen, uiteraard is het aan Netflix om dat ook zo te houden. Als Netflix zoiets heeft van ej we ondersteunen de 2012 modellen niet meer want onze app wordt te zwaar voor die TV dan houd het op, kan je vragen of Netflix de aanschafkosten van je TV terug betaald.

Maar goed ik ga LG wel aanklagen en voor mijn geld terug vragen want mijn router was laatst stuk waardoor LG SmartHome niet meer werkte. Enja LG adverteert op de doos wel met LG SmartHome (oid) maar dankzij een 3e werkte dat niet.

Kom op jongens, het is toch duidelijk dat je eerst moet weten wie de schuldigen is. Is het Netflix wat iets gedaan heeft waardoor de app niet meer werkt of is het de TV fabrikant?
Netflix is dan even een voorbeeld app..
Hoe kan een TV fabrikant garanderen dat RTL niet ermee stopt, of YouTube of Netflix...

Edit: stel alle apps (Netflix etc) zijn in beheer van LG, Samsung of wie dan ook dan zit ik er natuurlijk volledig naast.. Dus mijn vraag is dan ook: wie is verantwoordelijk. Heeft Samsung überhaupt de mogelijkheid om Netflix ''levenslang'' draaiend te houden op een TV? Levenslang staat tussen haakjes hé.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 mei 2016 13:36]

Ik heb een Bluray speler met daarop de Netflix stikker en op de afstandsbediening een aparte knop.

Speciaal om die reden gekocht. En ja, ook hier hetzelfde probleem: het werkt gewoon voor geen meter.
RMA indienen met claim "netflix knop werkt niet". En zo dom mogelijk blijven doen. Wie weet dat je een nieuwe tv krijgt.
Anoniem: 519928
@62911025 mei 2016 13:33
Gevoelsmatig heb je gelijk, maar ik denk dat het toch iets anders zit ;)
Als fabrikanten bepaalde apps aanbieden als onderdeel van de TV en hier ook reclame mee maken dan moeten ze zelf maar een vervangende app schrijven of anders geld teruggeven. Als ze het risico te groot vinden moeten ze maar niet adverteren met al deze third party apps of contracten afsluiten met de app makers.
Welke fabrikant doet dat?
Ik heb verschillende tv's binnen mijn fam voorbij zien komen, ook recente modellen (ik ben volgens mij met mijn LG met bouwjaar 2014 de achterloper) en op geen van alle heb ik iets van Netflix of RTL XL zien staan. En dan heb ik het over het reclame / advertentie gedeelte.. Zowel in de winkel als op de doos was hier niks over te zien.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 mei 2016 15:18]

hier is skype inmiddels weg
Dat die weg is zal me wat, het irritante vond ik is de melding die elke dag wel kwam 'op die en die datum stopt skype blabla' En ookal drukte ik op 'do not display this warning again' elke dag weer....

Zelf gebruik ik eigenlijk geen enkele app op mijn TV (Samsung) en doe ik alles via RPI/OpenElec (Exodus) en dat bevalt me best.

TV kijken doe ik toch al heeeel weinig, misschien wat Discovery/NatGeo en dan heb ik het wel gezien.
Ik gebruik ook bijna geen smart-functies op onze Sony TV, alhoewel ik het casten naar de TV vanuit de YouTube app wel erg prettig vind werken.
Inderdaad, ik heb dan ook dat 'screencast' wat heeeel af en toe gebruikt word.
Youtube naar TV casten werkt ook wel lekker inderdaad. En dit zijn dan de uitzonderingen.
Het geld van de waarde van de app. Die zal wel door de fabrikant heel laag worden ingeschat. Ik bedoel, een externe doos waar je alle apps op kunt draaien is goedkoop. ( 35 euro for chromecast, 75 euro (?) voor android tv stick. ) , en dan de waarde per app berekenen. app is dan enkele euri.

Geen wonder panasonics zegt dat gewoon te vergoeden. (De app, niet de tv)
Dit is waarom ik mijn tv ook gewoon als monitor gebruik al mijn app's beeld en geluid komen van externe bronnen.
Heb uiteindelijk m'n Shield ertussen gezet omdat ie daarop wel deftig afspeelde.
Heb nog altijd het probleem dat de app stopt met werken zodra je ondertitels op zet.
Is een TV van nog geen jaar oud op dit moments.
Was nog maar 6 maand gereleased op het moment ik het kocht, nochtans hetzelfde verhaal. Netflix kan niet helpen, Samsung kan niet helpen. App wordt niet meer ondersteund, enz.

Voor m'n volgende TV mag het Smart gedeelte er van af. Draagt noppes bij aan m'n kijk ervaring en je hebt er enkel problemen mee.
Je laat ook gelijk een ander probleem zien. Tot welk moment wil de consumentenbond support hebben.
Is dat x jaar vanaf het moment dat de tv op de markt komt, of x jaar nadat de laatste tv in de winkel is verkocht? Dat laatste is namelijk nogal lastig. Samsung kan al 2 jaar geleden gestopt zijn met de productie van een bepaald type tv, terwijl die in de mediamarkt voor een zeer zacht prijsje nog te koop is.

Enfin, beste oplossing zou zijn om het smart gedeelte weer uit de tvs te halen en een tussenkastje erbij te plaatsen die en goedkoop is en makkelijk vervangen kan worden als er nieuwe systemen komen.
Het belangrijkste is denk ik om niet 3rd partij apps in de marketing te gebruiken. Dat zijn namelijk beloftes die niet (eeuwig) waargemaakt kunnen worden, mogelijk. Je bent hier tenslotte als hardware fabrikant gewoon afhankelijk van de ondersteuning van de maker. Als die vindt dat het welletjes is geweest en zijn/haar/hun app van een bepaald platform afhaalt, om wat voor reden dan ook, dan ben je als fabrikant gewoon de pineut als je het wel op de doos adverteert.

Het lijkt me een slechte zaak als fabrikanten gedwongen worden om 3rd partij apps te ondersteunen tot het einde van de tv zijn levensduur, daar schiet niemand iets mee op. Eerder zou het verboden moeten worden om met specifieke apps te adverteren die niet in de controle van de fabrikant zelf liggen, maar ook dat zou eigenlijk te zot voor woorden zijn. De consument moet gewoon begrijpen dat een tv niet veel anders is dan de smartphone, apps zijn afhankelijk van het platform anders en niet een eeuwige zekerheid. Wil je zekerheid, neem dan een platform als Android TV, dan heb je de grootste kans op de langste ondersteuning. Maar het blijft een kansspel dat erg moeilijk te overzien is als 'simpele' consument...
Leuk en aardig, maar dan moet je als fabrikant ook geen grote Netflix button op je ab zetten. Daarmee beloof je volgens mij wel degelijk dat die gewoon blijft werken.
Maar is het de schuld van de fabrikant dat Netflix aanpassingen maakt waardoor het niet werkt zonder dat Netflix deze aanpassingen wenst door te voeren in oudere apps?
Anoniem: 670884
@Blokker_199924 mei 2016 12:53
Nee, maar wel van de fabrikant dat ze een netflix knop op de ab hebben gezet.

Volgens mij heeft een fabrikant twee keuzes:
  • netflix knop en contract/afspraak met netflix om die tv te blijven ondersteunen
  • geen (specifieke) netflix knop, wellicht een instelbare knop voor een app naar keuze
Dat dek je dan maar af in je contract met Netflix rondom die grote button.
Dat dek je dan maar af in je contract met Netflix rondom die grote button.
Precies dit zijn typisch zaken die gewoon tussen fabrikanten/leveranciers contractueel afgedwongen moeten worden, ja.

Op zo'n moment kan een TV fabrikant haar klanten ook schadeloos stellen en de kosten verhalen op de software leverancier die geen support meer wil bieden.

En kan de TV fabrikant ook een duidelijke support-termijn aan haar (potentiële) klanten communiceren, die hier voorafgaand aan de aanschaf van een toestel dan al inzicht in kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 mei 2016 13:17]

En dan maar hopen dat je tv andoid updates krijgt, dat valt bij telefoons al tegen en na 2 jaar is het bijna sowieso over en uit. Ik zie zo'n android tv geen 10 jaar meegaan, dus dan maar hopen dat je apps compatible blijven met een (hele) oude androidversie.
Het belangrijkste is denk ik om niet 3rd partij apps in de marketing te gebruiken. Dat zijn namelijk beloftes die niet (eeuwig) waargemaakt kunnen worden, mogelijk. Je bent hier tenslotte als hardware fabrikant gewoon afhankelijk van de ondersteuning van de maker.
Ik ben het hiermee eens, maar apps welke door een tv-fabrikant worden ontwikkeld zijn m.i. net zo bezwaarlijk. Zij ontwikkelen apps rondom een nu populaire applicatie of dienst. De app wordt echter niet of nauwelijks onderhouden of doorontwikkeld en verdwijnt plots uit de beschikbare apps lijst na een verplichte update van de smarttv-omgeving.
Fabrikanten doen het "smarttv" er even bij. M.i. werkt het hierdoor niet goed genoeg.

Daarnaast loopt smarttv deels via de server van de fabrikant. Is er geen verbinding met deze server, dan werkt geen enkele app. Dat is een minstens zo groot bezwaar en dit heb ik pas nog ondervonden met een Panasonic tv. Panasonic doet vrijwel niets met smarttv. De meest recente apps op mijn AS640E (2014) stammen uit november 2013 (voor de introductie van de 2014 modellen) en zijn nooit geüpdate en de Facebook app is al verdwenen. Nederlandse apps zijn er vrijwel niet omdat de aanbieders het bereik van Panasonic tv's niet interessant genoeg vinden (marktaandeel wereldwijd < 3,5%).

Er is m.i. geen enkele fabrikant die het goed doet, maar je bent relatief het beste af bij LG en Samsung, deze tv's hebben voldoende marktaandeel waardoor de contentaanbieders "gedwongen zijn" apps ontwikkelen voor deze tv-merken.
Maar je bent nog steeds volledig afhankelijk van de tv-fabrikant.

Samsung is ook niet best: op mijn Samsung tv: Piets Weerbericht werkt niet meer: zogenaamd geen netwerkverbinding (die er natuurlijk wel is); Meteo app loopt vast en de tv start opnieuw op. Dit speelt al ruim een jaar maar Samsung boeit het niet.
Fabrikanten moeten niet alleen garanderen dat apps blijven werken op smart TVs, ze moeten smart TVs ook uitrusten met capabele hardware (processor bijv.) waardoor je fatsoenlijk apps kunt gebruiken. Ik kom zeer regelmatig bij vrienden/kennissen die een prachtige 42"+ smart-tv hebben maar waarvan het smart gedeelte dramatisch is ingedeeld en bijzonder traag/schokkerig is en daardoor niet lekker werkt. Ik snap deze besparing echt niet aangezien het een wezenlijk onderdeel is van een Smart-TV; er worden soms trage, bijna antieke SOCs gebruikt in dergelijke TVs...

Ten slotte wordt er natuurlijk leuk geadverteerd met bepaalde apps (Netflix! Spotify!) en dat lijkt me niet handig. Stel dat een van beiden failliet gaat dan zit je met je loze belofte. Ik zou hier dan ook niet mee adverteren, of in ieder geval op een andere manier. Zo heb ik een Smart-TV van Sony gehad waarbij de Netflix app constant crashte en rare bugs vertoonde.. Contact gehad met Sony en die leggen het probleem bij Netflix neer. Maar er vervolgens wel mee blijven adverteren natuurlijk.

Edit: Ik ben zelf overigens geen fan van Smart-TVs aangezien ik liever m'n PC er aan hang middels een HDMI kabel. En anders hang je er een Chromecast, Xbox, HTPC of andere mediastreamer aan; dit werkt toch veel fijner en geeft meer mogelijkheden. Maar als een fabrikant per sé een smart-tv wil uitbrengen, zorg er dan voor dat de boel fatsoenlijk werkt en ook echt wat toevoegt ipv de boel enorm te vertragen met slecht gemaakte interfaces. Ik verkies beeldkwaliteit en aansluitmogelijkheden ver boven het zogenaamde 'smart' gedeelte; liever een dumb-tv zonder toeters en bellen maar wel een goed gekalibreerd beeld.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 24 mei 2016 11:46]

Tsja, Tv's zijn net zo als mobieltjes...
Vroeger gingen ze op een gegeven moment gewoon stuk, dan stopte je met gebruiken en kocht je een nieuwe.
De fabrikanten hebben een nieuwe manier gevonden om de levensduur enorm naar beneden te halen...zet er apps op en ondersteun die op een gegeven moment gewoon niet meer, kopen de mensen vanzelf wel weer een nieuwe.

Het vreemde is dat het mag...
Een apparaat heeft een bepaalde levensduur. Voor een TV mag je verwachten dat deze niet binnen 3 tot 5 jaar stuk gaat bij normaal gebruik. Meestal gaan ze een stuk langer, tot wel 10 a 15 jaar mee.
Ik vind dat apps/updates horen bij die levensduur. Immers, wat heb je aan een smartphone waar je op een gegeven moment alleen nog maar mee kunt bellen omdat de rest door het gebrek aan updates langzaam maar zeker afbrokkelt?
Hetzelfde met tv's. Als je een tv met apps functionaliteit ondersteunt, dien je er ook voor te zorgen dat die apps blijvend ondersteund worden en dat daar dus garantie op zit. Kun je dat als fabrikant niet garanderen, dan moet je dus die ondersteuning niet leveren.

Wat mij betreft mag hier snel regelgeving over komen. Lang leve organisaties als de Consumentenbond die daar de laatste tijd heel erg mee bezig zijn.

Tot dan heb ik gewoon een good old fashion pc aan mijn smart tv hangen. Kan ik alles zelf regelen en updaten en doen wat ik wil...
nou de nieuwe tvs gaan echt geen 10 jaar meer mee tegenwoordig.
de tvs van vroeger gingen 15-20 jaar mee in sommige gevallen,, maar de huidige tvs echt niet .
daarin heben de fabrikanten al een deel gehad omdat men natuurlijk wil dat mensen vaker een nieuwe tv kopen ..
al laat ik het smart deel van me tv zelf ook links liggen omdat ik een mini pctje gebruik met kodi om dingen te doen .. maar ben het verder wel met je eens , alles wat op die tv zit zou moeten blijven werken tot dat de tv weggemikt word omdat die op is ..
Hooguit 5 a 6 jaar daarna werkt er niet veel meer ...
Is dit niet net zoiets als eisen van Microsoft dat mijn games het altijd blijven doen op Windows? terwijl deze games toch echt door andere ontwikkelaars ge-update worden. of werkt dit op smart-TV's fundamenteel anders?
het punt is hier dat TV verkocht worden (en gepromoot) dat bepaalde app erop geinstalleerd staan, vooral netflix, spotify en youtube zie je vaak op de doos en dergelijke staan als je een TV wilt gaan kopen, dus wat dat betreft geef ik de consumentenbond gelijk dat de fabrikant ze dan ook moet ondersteunen. Je geeft de consument (als fabrikant) namelijk het idee dat het app zijn op de tv die jij als fabrikant erop hebt geplaatst. Je hebt als fabrikant niet aangegeven: Wij hebben een smarttv en geven derde partijen de mogelijkheid om iets op je tv te installeren.

Ik heb een samsung tv en daar staan een aantal apps op geinstalleerd die ik niet kan verwijderen, er is wel een appstore. Dat ze de apps uit de store niet blijven ondersteunen kan ik me voorstellen, maar de vaste apps vind ik wel een soort vastrecht. Ik kan ze zelf niet verwijderen, dus wat geeft de fabrikant wel het recht?
Skype heeft bijvoorbeeld besloten de ondersteuning van haar app te stoppen. Deze wordt dus niet meer voorzien van updates etc. Moet je dan van de fabrikant van de tv verwachten dat zij de app gaan overnemen en experts worden in Skype technologie?

[Reactie gewijzigd door Wren op 26 mei 2016 10:44]

Skype heeft bijvoorbeeld besloten het ondersteuning van haar app te stoppen. Deze wordt dus niet meer voorzien van updates etc. Moet je dan van de fabrikant van de tv verwachten dat zij de app gaan overnemen en experts worden in Skype technologie?
Nee. Je moet van ze verwachten dat ze vantevoren met de leverancier van die software contractuele afspraken gemaakt hebben omtrend doorlopende beschikbaarheid en/of support-termijn.

En in het geval van een gelimiteerde support-termijn (als deze bijv. maar zo kort zal zijn als 1 à 2 jaar) moet je verwachten dat de TV fabrikanten dit duidelijk bij de features in kwestie op de doos aangeven.

Nemen TV fabrikanten de moeite niet hiervoor, dan is dat hun probleem. Het zijn features die, omdat ze prominent op de doos vermeld staan of in de afstandsbediening verwerkt zitten (bijv. een Netflix knop), kennelijk zelfs door de fabrikant zelf als essentiële producteigenschappen gezien worden.

Als deze wegvallen, dan is dat achteraf een wijziging aanbrengen in de eigenschappen van het product en dat mag normala gesproken wettelijk niet zomaar. Enkel en alleen omdat het software betreft en de regelgeving omtrend software anders is dan fysieke goederen komt men hier nu wel mee weg.

Hoog tijd dat dit verandert.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 mei 2016 13:14]

Nee ik verwacht dat zij bij MS aankloppen meet fikse zak geld om support contract af te sluiten voor X jaar. Ms is de beroerdste niet als het gaat om support bijkopen. Doet de nederlandse overheid namelijk ook voor de komende zoveel jaar.
Uhh ja ? Ik koop toch een TV voor 1500€. Dan wil ik ook dat die werkt na 3 jaar.
Ahh ok, ik stond er niet bij stil dat hier actief reclame voor wordt gemaakt. Inderdaad als op de doos staat je een TV koopt "Met netflix" verwacht je dat netflix het blijft doen.

Ik dacht meer dat ze als soort van service alvast de meest gebruikte apps op hun TV zetten.
Ik denk dat TV fabrikanten 5-10 jaar geleden het idee (of de hoop) hadden dat de TV het centrum van het entertainment in huis zou worden. Alles zou moeten verbinden aan de TV: je foto's kijken via de TV, mailen via de TV, veel on-demand zaken via de TV: de TV is het centrum. Dat probeerden overigens de thermostaat-frabrikanten en de NAS-leveranciers ook.

De TV is echter niet het middelpunt geworden. Ik persoonlijk vind 't teveel gepruts om met een afstandsbediening een webpagina te openen of een spelletje te spelen dat op de iPad vele malen beter en sneller gaat. Daarbij is het aantal apps enorm (!!) beperkt, worden ze matig bijgehouden en zijn er hier en daar privacy-verhalen verschenen waarin de TV producent exact bijhield welke zender je opzette.

In plaats van de smart-TV is mijns inziens een apparaat als de Apple-TV of de Chromecast gekomen: sneller, toegespitst op wat 'ie moet doen (in plaats van een er min of meer achteraf ingeprutste feature) en eenvoudig te upgraden mocht je 'ie na 2-3 jaar niet snel genoeg meer zijn...
Zelfs al komt de app van de fabrikant zelf, dan blijft deze altijd afhankelijk van de externe dienstverlener (Netflix, Spotify, ...). Indien die dienstverleners hun protocollen aanpassen en geen toestemming geven om deze aanpassing op oudere TVs door te voeren dan heb je als fabrikant namelijk een groot probleem.
helemaal mee eens, maar dan zou de fabrikant er dus voor hebben moeten kiezen om te zeggen: we hebben een smarttv met appstore waarin app van derde partijen zitten. Dat een winkel dan zegt dat er in die appstore NPO, netflix en dergelijke zit is aan de winkel, maar daar is de fabrikant niet meer voor verantwoordelijk. Beter is om te kiezen voor een OS die door de hele industrie gedragen gaat worden. Hopelijk een vorm als Android TV.
Ik denk eerder de vergelijking: eisen van Microsoft dat de programma's die met Windows meegeleverd worden blijven werken zolang Windows werkt.

Maar ook zou je kunnen verwachten dat Microsoft hun api niet om zeep help, zodat programma's gemaakt door derden blijven werken...

De apps zoals Youtube en Netflix worden meegeleverd met de TVs, hoewel het apps van derden zijn...

[Reactie gewijzigd door V_J op 24 mei 2016 11:42]

Ik denk eerder de vergelijking: eisen van Microsoft dat de programma's die met Windows meegeleverd worden blijven werken zolang Windows werkt.

Maar ook zou je kunnen verwachten dat Microsoft hun api niet om zeep help, zodat programma's gemaakt door derden blijven werken...

De apps zoals Youtube en Netflix worden meegeleverd met de TVs, hoewel het apps van derden zijn...
Het verschil is dat je op een TV typisch weinig controle hebt over welke apps er op staan, de leverancier bepaalt welke apps er op mogen en kunnen. Als een bepaalde app wegevalt kun je meestal niet zelf een alternatief installeren of besluiten met de oude versie te blijven werken zoals dat wel met een PC kan.
Het verschil is dat je op een TV typisch weinig controle hebt over welke apps er op staan, de leverancier bepaalt welke apps er op mogen en kunnen.
Sony's smart TV platform is anders gewoon Android TV met de Play Store erbij. Dus alles wat daarop voor Android TV gepubliceerd wordt, is toegankelijk.
Mijn Sony TV (2 jaar oud) heeft geen Android.
Geef mij maar een dumb-tv. Maar die vind je natuurlijk niet meer...
Als je via een HDMI mediabox kijkt kan het ook nog zo pricewatch: Dell E5515H Zwart
Een PC monitor als tv gebruiken vind ik erg onhandig omdat je HDMI-CEC mist. Dat is wel essentieel. Sluit een Raspberry Pi 2 of 3 aan en je hebt een geweldig mediacenter dat sneller werkt dan alle smarttvs.
Dankzij HDMI-CEC heb je aan 1 remote (meestal die van je TV) voldoende en de HDMI receiver werkt dan ook volautomatisch. Alles gaat dus vanzelf aan/uit, 1 volumesysteem. Heel simpel.
Heb zelf weinig goeie ervaring met CEC en is dan ook 1 van de 1e zaken die ik uitschakel. Geen enkele controle meer over wat je toestellen doen. De HDMI receiver die zelf gaat beslissen wat hij gaat activeren. Laat maar, heb er alleen maar veel frustraties door gekregen.
Ik heb me een Harmony remote aangeschaft en een Flirc voor de RPI. Dat werkt altijd :)

Indien ik morgen een goeie UHD "monitor" kan aanschaffen dan verkies ik die boven de zoveelste "smart-TV" met "smart" functies die ik nooit gebruik. Huidige smart-TV wordt ook maar als monitor gebruikt. Geluid via receiver/surround systeem, Netflix/Youtube/... via Chromecast of via RPI (Kodi). En geen gezever of je nog updates gaat krijgen. RPI te traag, vervangen door een RPI2/3/4...
Ach, ik denk dat je op het moment dat je met Pi's en CEC begint te rommelen, je al aardig buiten het domein van de gewone consument zit.

Mijn mediacenter heeft een eigen afstandsbediening met een voor Kodi beter geschikte indeling, en een IR blaster om TV en audioapparatuur aan te sturen. Wat dat betreft is alles mogelijk.

Voor mij ook liever een simpele TV hoor. Goedkoop en goed beeld. Die software verzorg ik zelf wel.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 24 mei 2016 12:16]

Pi's is voor de gewone consument misschien een brug te ver, maar een Chromecast er in steken is ondertussen al wel bij de massa bekend.

Heb hier een Philips tv en een Samsung bd-speler, allebei smart en uit 2012. De smart van de tv nooit gebruikt, die was qua apps en gebruiksvriendelijkheid al inferieur aan de Samsung (Plex!) maar ook die is rete traag, en al meerdere keren zijn er apps weggehaald. Gek genoeg ook in de uitvergrote 'standaard' apps waardoor het startscherm nu 'gaten' heeft.

Begin 2014 direct een Chromecast aangeschaft en sindsdien is dat alles wat ik gebruik. De smartfunctie hoeft er van mij bij een nieuwe tv ook absoluut niet meer bij te zitten.
moet wel al je hardware up to date zijn, niet alle tv's ondersteunen CEC en receivers gaan vaak zolang mee dat veel mensen nog eentje zonder HDMI hebben...
Het is al lastig om een dumbTV te zoeken, maar een tv zonder CEC is nog lastiger...
Vergis je niet. Veel 'goedkopere' tv's hebben dat niet. En met goedkoop heb ik het gewoon over 400-500 euro.

Bijv.: pricewatch: Samsung UE48J5100AW Zilver, Zwart

[Reactie gewijzigd door Orian op 24 mei 2016 18:16]

Bijna niet nee, maar je kunt je TV natuurlijk wel op die manier gebruiken. Met een HTPC, Chrome Cast of ander aangesloten apparaat kun je je TV gebruiken om niet meer de toen dan beeld weer te geven (en eventueel geluid af te spelen).

Zelf heb ik liever een TV met goede beeldkwaliteit dan een TV met allerlei apps en features. Voor veel consumenten is dat echter niet het geval, die willen gemakkelijk apps opstarten via de TV zelf en hebben geen zin in extra apparaten en afstandsbedieningen. Overigens is iets als een Chrome Cast natuurlijk erg makkelijk te gebruiken evenals (waarschijnlijk, geen ervaring) iets als een Apple TV.
Bijna niet nee, maar je kunt je TV natuurlijk wel op die manier gebruiken. Met een HTPC, Chrome Cast of ander aangesloten apparaat kun je je TV gebruiken om niet meer de toen dan beeld weer te geven (en eventueel geluid af te spelen).
Maar zelfs dan ontkom je niet aan de gevolgen van een smart-tv, zoals een ellendig lange opstarttijd, irritant trage respons van de afstandsbediening en stroperige menu's. Alsnog erger je je dan aan je nieuwe TV zonder maar een app aangeraakt te hebben.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 mei 2016 11:49]

Maar wanneer gebruik je die menu's van de tv dan, als je alles via externe bronnen doet? Ik heb zelf eigenlijk ook alles extern lopen (Ziggo/UPC box, popcornhour, blu-ray speler) en de enige keer dat ik mijn TV ab gebruik is als ik eens van hdmi ingang moet wisselen. En ook dat hoeft maar zelden, omdat ik de meeste apparaten via mijn receiver heb lopen. De menu's van mijn TV zie ik dan ook maar zelden...
Zelfs al had je een dumb TV dan zou de opstarttijd echt niet veel beter zijn. Er word liefst zoveel mogelijk bespaart op productie en responsiveness kost geld.
Met tv's is het tegenwoordig precies hetzelfde als met bepaalde smartphones, toeters en bellen toeveoegen die overbodig zijn, half werken en vrij snel hun ondersteuning verliezen puur en allen om überhaupt een verkooppraatje te hebben ervoor.
Kijk anders een naar het nieuws hier net onder. Een 43" scherm met mogelijk 4 inputs. Nu is dit niet een native tv, maar je kan evengoed dat als TV gebruiken, zeker met de settop boxen tegenwoordig.

ontopic: hoewel ik de tv makers kan begrijpen, is het misschien nu wel aan hen om contracten te maken met app makers om hun tv x jaar (10 ofzo) te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Soggney op 24 mei 2016 11:40]

Kijk anders een naar het nieuws hier net onder. Een 43" scherm met mogelijk 4 inputs. Nu is dit niet een native tv, maar je kan evengoed dat als TV gebruiken, zeker met de settop boxen tegenwoordig.
Maar niet iedereen wil een settop box. Dus vertel mij even waar ik mijn CI+ module + CAI kabel in die 43" Dell kan prikken.
je zou bijna zeggen dat het een monitor genoemd wordt, alleen kan een monitor niets met je coax analoge signaal
Zal wel 0 krijgen, maar dit dus. Ik heb nog mijn plasma Panasonic, opstarttijd van krap 1,5seconde en geen vage toeters en bellen die of traag werken of een nutteloze interface heben icm afstandbediening. Voor media heb ik mijn directe hdmi vanaf m'n PC en mijn Xbox (die toch aan staan), desnoods via dongle met remote play (mirecast/chromecast), en als je de cijfers bekijkt, zijn er veel meer mensen die heel die functies niet gebruiken.
Helemaal met je eens. Ik heb ook een smart-tv, maar mijn volgende tv wordt weer zo dom mogelijk. Het opstarten van de tv gaat traag, een app via de afstandsbediening werkt vaak onhandig, officieel ondersteunt de TV DLNA, maar in de praktijk weigert hij vaak muziek/films vanaf mijn NAS af te spelen etc.
Veel handiger (en goedkoper) dus om een domme tv te kopen en die vanaf PC (via hdmi-kabel) en tablet (via chromecast) te gebruiken.
Ik ben het helemaal met je eens. Al die ingebakken apps zijn in mijn ogen totaal nutteloos. Heb zelf via HDMI mijn spelcomputer en HDPC er op staan. Televisie kijk ik nauwelijks nog en als ik kijk, doe ik dat via internet. Altijd up do date software op mijn PC, dus nooit gezeur dat iets niet of slecht werkt.
Jawel hoor, alleen niet in de formaten die de meeste mensen wensen. En natuurlijk wordt er geen topmodel gelanceerd zonder Smart platform.

Ik ben prima tevreden met mijn Samsung F5000. Geen fratsen, en alles gaat supersnel. Alles kan via de PC en Chromecast die wél snel zijn.
Wat dacht je van een standaard open platform op de TV aanleveren zonder Apps. DAN kunnen ze inderdaad alles op de 3rd party afschuiven. Nu koop je gewoon een product met een bepaalde functionaliteit waarvan je zou moeten kunnen verwachten dat die over de levensduur van het apparaat ook gewoon blijft werken.
Maar als ik zo de verklaringen lees schaf je ook een dumb-tv aan.

De producent creëert een platform en derden leveren de software. Weer wat nieuws voor de verkopers volgens mij.
Echter is het verwachtingspatroon van de consument toch anders dan wordt voorgeschoteld.
Ze zijn er nog wel maar meestal tot 42" nog, wij hebben zo'n simpele LG tv die heeft wel USB poorten om mkv video's mp3's en foto's af te spelen maar is echt (en gelukkig) geen smart TV.

Wij hebben meer plezier aan de Chromecast thuis, veel goedkoper en sneller dan de ellendig trage smart tv's van sommige fabrikanten.
Nou die zijn er wel hoor, zelfs in 4K, en nog is niet duur is ook, en nu al 4 verschillende merken die ze verkopen, allen is de 60" niet meer te koop op Tweakers, maar wel HIER van LG.

http://tweakers.net/categ...pVkfJ0MLEHCFjam5srFRbWwsA

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 mei 2016 17:38]

Aan de ene kant ben ik het er mee eens, aan de andere kant is het natuurlijk lastig om de verantwoordelijkheid te leggen bij de fabrikant van de hardware te leggen. Stel Netflix zou failliet gaan o.i.d. dan is het toch geheel buiten de schuld van de fabrikant?

Anderzijds heb ik zelf een Philips HTB3510 (home theater) deze had eerst tientallen apps (ik gebruikte er geen enkele), vandaag keek ik, en nu heeft hij Youtube, Netflix en een browser. Voor mij meer dan prima, echter kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die teleurgesteld zijn omdat ze andere apps gebruikten en deze nu niet meer kunnen gebruiken.
Het gaat dan ook over de apps, niet over de services waar de apps aan gekoppeld zijn.

Een betere vergelijking is dat Netflix veranderd hoe het informatie aan apps aanbied en jouw tv krijgt geen update zodat jij Netflix niet meer (volledig) kunt gebruiken ook al bestaat de service nog wel.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom het TV gedeelte niet losgekoppeld kan worden van het monitor gedeelte.
Dat kan wel, en dat heet settop box. Het exemplaar dat je gekregen/gekocht/gehuurd hebt van je TV leverancier kan ook gewoon aan je monitor en dat werkt net zo goed.
Dat kan idd, maar dan zit je vast aan het ecosysteem van bijv. ziggo. Moet je er dus een android tv/apple tv setup box tussen zetten en zit je voor het geluid ook nog met een av reciever.

Als je 'smart tv' setup box vervolgens een hdmi passthru heeft (zodat je het als fancy overlay kunt gebruiken) zul je dit ook nog ergens tussen moeten proppen (na je hdmi switch, maar voor je surround set zodat je de overlay overal hebt maar ook van alle inputs het geluid krijgt).

Vervolgens integreert het nogsteeds maar half en heb je 4 afstandsbedieningen naast elkaar liggen...
Panasonic legt de verantwoordelijkheid bij app-makers, maar laat wel al het netwerkverkeer via hun eigen servers lopen! Zodra die er uit liggen, wat recent nog was, werkt niets meer. Daarom dragen zij net zo goed die verantwoordelijk en is hun antwoord echt nonsens.
Ik ben het er mee eens dat fabrikanten ervoor dienen te zorgen dat apps op een smarttv blijven werken.
Zo heb ik nu een Sony SmartTV uit 2013 die opeens niet meer zo smart werd nadat ze YouTube hebben laten vallen vanwege overgang naar andere API. Er kwam niks voor in de plaats. Om NetFlix, NPO en andere apps op die tv te laten werken, moest je met een workaround werken omdat het Sony smartTV systeem met een vreemd kanalensysteem werkt(en niet met zo'n handig appsysteem als met Samsung). Helaas werkt dat ook niet meer, want er kwam een firmware update die alle workarounds blokkeert. Ik heb nu in feite dus een ex-SmartTV die gelijk staat aan een dumb tv. Enige wat ik nog "smart" kan met deze tv is content via interne netwerk afspelen.

Kortom: Ze laten apps niet alleen vallen, maar werken je ook tegen bij het vinden van een oplossing. De enige oplossing die Sony Support kan geven: "Koop ons nieuwste model SMartTV van €1050 en alles komt goed!"

Enige oplossing nu is dus een settopbox/androidplayer/chromecast aansluiten, maar daar heb ik mijn SmartTV niet voor gekocht!

[Reactie gewijzigd door timmie1 op 24 mei 2016 11:45]

1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee