Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Dell heeft de P4317Q beschikbaar gemaakt: een lcd-ips-monitor met uhd-resolutie en een beelddiagonaal van 43 inch. De Multi-Client Monitor, zoals Dell hem noemt, kan 1080p-weergaven van vier verschillende bronnen tegelijk tonen.

Dell kondigt de P4317Q aan en inmiddels is de monitor in de Benelux beschikbaar voor een prijs van iets meer dan duizend euro, al staat hij nog niet op de Nederlandse of Belgische Dell-site. Dell richt zich met het model vooral op toepassingen in financiële instellingen, op beursvloeren en voor softwareontwikkelaars, waar verscheidene schermweergaven zonder hinderlijke schermranden voordelig zijn.

De monitor beschikt over twee keer hdmi 1.4, displayport 1.2, minidisplayport 1.2 en vga. Het scherm kan beelden van verschillende bronnen ontvangen, waarbij de weergaven volgens Dell eenvoudig te wisselen en in- en uit te zoomen zijn.

Via de RS232-poort kan it-beheer op afstand worden uitgevoerd. Verder zijn er een vierpoorts-usb 3.0-hub en een upstream-usb 3.0-poort. De kijkhoeken bedragen 178 graden, de grijs-naar-grijs-responstijd is 8ms, de contrastratio is 1000:1 en de maximale helderheid bedraagt 350cd/m². Dell heeft bij de P4317Q twee 8W-luidsprekers geïntegreerd.

Begin april kondigde MMD al een 43"-monitor met uhd-resolutie aan: de Philips BDM4350UC.

DellP4317QDellP4317QDellP4317QDellP4317QDellP4317Q

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

Wat is hier bijzonder aan? Elk 4K scherm kan vier keer 1080 tonen en veel monitoren komen al jaren met meerdere aansluitingen. Het is niet dat deze monitor 4x displayport heeft of 4x Hdmi.
Het bijzondere is dat je 4 bronnen tegelijk kan weergeven. Ja, elk 4K scherm kan 4x 1080p video weergeven, maar niet 4x een BRON. Er is een verschil tussen 4x een 1080p video via je PC positioneren en 4x een apparaat aansluiten én tegelijk weergeven. Je kan dus bijvoorbeeld een PC en een mediaplayer via de DisplayPort aansluiten en een PS4 en Xbox One via de HDMI's en alles tegelijk weergeven.
Of misschien praktischer: je PC met 4 kabels aansluiten op het scherm en zo 4 verschillende werkvelden hebben, die elk als apart monitor worden gezien. Het 43" oppervlak wordt door 4 gedeeld, met elk aansluiting in 1080p. Zie het alsof je 4 monitoren hebt van 21", maar zonder schermranden ertussen.

De monitor heeft niet 4x DisplayPort of 4X HDMI nee, maar het heeft wel 2x HDMI, 1x DisplayPort, 1x miniDisplayPort en 1x VGA. Dus 5 aansluitingen, waar je er 4 van tegelijk kan weergeven. Bovendien bestaan er genoeg hulpstukken van HDMI-(mini)DisplayPort als je enkel HDMI kabels hebt.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 24 mei 2016 10:42]

Het is eigenlijk jammer dat er zo 'weinig' aansluitingen op zitten. Doe dan gewoon 4x DisplayPort, voor de rest heb je converters.
Ik zou op zo'n moment graag daisy-chaining willen zien binnen de monitor. Dan heb je slechts een kabel nodig om alle 4 aan te sturen voor 1 apparaat. Natuurlijk wel handig om in het menu verschillende mogelijkheden omtrent het selecteren van welke monitoren mee te daisy-chainen!

Ik zie iig genoeg opties om zo'n monitor te gebruiken!

Overigens wel grappig om te zien dat de meneer op het plaatje een thin client met DVI (digitale uitgang) met een adapter naar VGA (analoog signaal) om laat zetten, (een van de 4) monitor(-en) analoog aan te sturen. Beetje jammer voor zo'n scherm om de potentie naar beneden te krikken in een plaatje voor commerciële doeleinden... :o

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 25 mei 2016 13:38]

Ik heb 'm net besteld, in ieder geval, dus tijd om de reviewpen af te stoffen :-)
Dat hebben nog meer schermen hoor, zeker de grote en veel die goedkoper zijn. Snap dus echt niet dit nieuwsitem buiten gratis reclame.
Ik zeg ook niet dat dit het enige scherm is die dat kan toch? Rivanni stelt wat hier bijzonder aan is omdat ELK 4K scherm dit kan, dit is simpelweg niet waar. Zijn feiten kloppen niet en het is hem niet duidelijk wat dit scherm precies kan, zo komt het in ieder geval over bij mij. En dit is bijzonder omdat er weinig schermen zijn die het kunnen, ja er zijn meer schermen die het kunnen maar het zijn er weinig. Van de monitoren die er beschikbaar zijn is dit een specificatie die je weinig vindt, wat het dus bijzonder maakt.

Is het uniek? Nee, maar dat zeg ik ook niet. Bijzonder is het wel, want het komt weinig voor ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 24 mei 2016 12:01]

Dit is 43", dat is wel bijzonder
Alleen kunnen niet alle monitoren van vier bronnen tegelijk de uitvoer tonen (oftewel 2x picture-by-picture ondersteuning).
Misschien vanwege het feit dat die monitoren maar van één apparaat iets op het scherm kan laten zien. Deze monitor kan van verschillende bronnen tegelijk beelden laten zien.
Ik kan me zelf geen situatie voorstellen waar je van 4 verschillende computers / bronnen een signaal krijgt, je zou toch denken dat je gewoon 4 applicaties op 1 computer opent?
De programma's die tegenwoordig nodig zijn voor de beurs gebruiken een hele pc-power, de output is echter simpel en dus wil je meerdere bronnen op één monitor
Tja dan werk jij blijkbaar niet in de industrieën waar dit wel nuttig voor is.
Voor beveiliging en controlesystemen is dit wel een ideaal scherm, maar dan is één scherm vaak niet eens genoeg. Ook in de financiële sector (traders) zijn opstellingen met 6 of meer schermen niet ongewoon. Daar kan men prima met zo'n scherm uit de voeten.
Wat hierbij wel een gevaarlijk probleem wordt is dat het 1 grote single point of failure wordt, daar waar een multi-monitor setup ervoor zorgt dat je misschien een deel van je informatie zal missen, terwijl er iemand een paar minuten nodig heeft om het defecte scherm te vervangen
Ideaal nou juist als je meerdere bronnen hebt, ik gebruik een triple monitor setup, maar soms zou het handig zijn als in ieder geval 1 van die schermen 2 bronnen kon weergeven. Ideaal als je iemand zijn PC moet herstellen of software moet installeren voor iemand anders en tegelijkertijd je eigen PC nog wilt kunnen bedienen. (ja tuurlijk kan dat met meerdere monitoren, maar toch is dit een fijnere oplossing). En dan heb ik het nu over thuisgebruik, zakelijk zal dit scherm nog veel nuttige zijn schat ik.
Dan vond ik 700 Euro voor de Philips BDM 4350UC toch redelijker voor hetzelfde resultaat.
Met daarbij HDMI 2.0 in de philips en een gewichtsverschil van 14kg

[Reactie gewijzigd door killie01 op 24 mei 2016 10:26]

De BDM 4350u is inderdaad een fijne monitor met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Voor office werk wil ik niet meer terug naar een kleinere monitor, al was het alleen maar om je documenten & browser in portrait te kunnen lezen of om video timelines in de volledige breedte te kunnen neerzetten. Toch zitten er een paar nadeeltjes aan de Philips DBM 4345u
  • vaste voet zonder instel mogelijkheden
  • bij normale werkafstand is de kijkhoek in de hoeken (onder in mijn geval) te groot waardoor die effectief niet te gebruiken zijn. Bv om het klokje rechts onderin bij Windows af te lezen moet ik toch echt mijn hoofd naar rechts-onder bewegen.
  • de aansluitingen zitten aan de linkerkant, dat heeft de Dell beter opgelost
  • de userinterface met klein joystick is niet echt intuïtief
  • geen HDCP 2.2 voor bijvoorbeeld UHD Netflix
Op de Dell mis ik de powerd-USB 3.1 hub, in het midden en hogere segment is dat m.i. vandaag de dag een vereiste met voor gebruikers met een MacBook of vergelijkbaar device.

[Reactie gewijzigd door smartbit op 24 mei 2016 11:06]

  • De instelmogelijkheden van de voet had ik me op voorbereid, dankzij het minimale gewicht zijn er heel veel geschikte standaarden die je kan gebruiken met een VESA 200 adapter.
  • Zeker ook merkbaar, maar ook daarvoor heb ik de monitor op iets grotere afstand gezet en dat lost het probleem wel op, Als je deze dell op dezelfde afstand houdt zal er hetzelfde effect ontstaan vermoed ik.
Maar ook voor die kleine foutjes van de philips bespaar ik graag die 300 euro per monitor.

De philips gebruik ik nu dagelijks voor vermaak, design en software/game ontwikkeling en administratie, en daar is hij echt geweldig voor, ondanks de kleine foutjes.
Kun je met de Philips vanuit 4 verschillende pc's gesplit over 4 schermen aansturen? Van wat ik lees is het een "doodgewone" 43 inch monitor.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 24 mei 2016 11:16]

Dat kan ik helaas nergens vinden. Bewijs?
Pagina dat je gaf : PBP (4x devices)
Niet hetzelfde resultaat, ik heb hem hier voor mijn neus en deze kan niet vier ingangen tegelijk tonen.
dan kijk je niet goed of je hebt een andere monitor. De Philips "PIP/PBP mode" op "PBP 4win" doet 4 inputs tegelijkertijd exact zoals in de Dell advertorial :P
Precies. Dat werkte voor mij wel toen ik.het had getest.
geheid dat hier hele profesionele toepassingen voor zijn maar het enige wat ik voor me zie is 4 keer een xbox one en split screen 4x full HD forza 6 met vrienden spelen op de bank.
Moet je dus wel 4x aftikken voor een Xbox en 4x voor het spel zelf.
En je komt HDMI-aansluitingen tekort. Je hebt er bij deze monitor namelijk (maar) 2...
Display port > hdmi
Dat wordt dan HDMI naar DisplayPort, waar je een actieve, dure adapter voor moeten kopen.
Vanaf slechts ¤ 2,30 op http://www.aliexpress.com...port-to-hdmi-adapter.html (en dat is inclusief verzendkosten!) ;)
Dat is DisplayPort > HDMI schat :) je hebt HDMI > DisplayPort nodig, dat werkt namelijk niet allebei de kanten op.

HDMI -> DP = Actieve adapter nodig
DP -> HDMI = Passieve adapter nodig

Bij de actieve moet er een component tussen die het signaal omzet, terwijl DP al "backwards" compatible is.
wacht...

4maal xbox = 1200
1maal scherm = 1000

en dan gaan zeuren over 2 adaptertjes 8)7
Okay, popje :) maar ik vind ¤ 4,52 of ¤ 3,16 voor een actieve adapter ook nog steeds niet duur, inclusief verzendkosten: http://www.aliexpress.com...port-to-hdmi-adapter.html
je hebt nog steeds de verkeerde adapter.. het is van hdmi naar DP die duur is.. niet de actieve DP naar HDMi ;-)
http://www.allekabels.nl/...D1_ylaqWZCpu3kaAvmn8P8HAQ

Kost nog weinig in vergelijking tot de totaalprijs.
Ja ok, dan zou je nog 2 adapters moeten aanschaffen om de displaypoorten om te zetten naar hdmi.
gewoon je vrienden hun xbox laten meenemen, wel ruimtebesparend zeg maar
2x het spel kopen is voldoende. Scenario: je vriend en jij hebben allebei een xbox one, maak zijn xbox jouw Home xbox en maak jouw xbox zijn Home xbox. Log in op je eigen account op de xbox (en je vriend op de zijne) nu hoef je de spellen maar 1x aan te schaffen en het maakt niet uit wie dat doet en je kunt ze allebei spelen inclusief online play. Dit werkt met maximaal 2 xbox one consoles en is eigenlijk bedoeld voor als je meerdere xbox consoles in huis hebt. Is misschien off topic maar wel een handige truc om met een vriend of collega spellen te kopen voor de Xbox one.

On topic: dit scherm zou dus inderdaad 4 xbox consoles kunnen weergeven alsof je het splitscreen aan t spelen bent met zijn 4en en je zult dan ook 4 xbox ones nodig hebben. Maar je zou met dit scherm dus ook tv kunnen kijken, xbox en PC tegelijk kunnen gebruiken zonder dat je daar eerst van bron hoeft te veranderen. En er zijn genoeg toepassingen voor die zich daar voor lenen. Is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar dat ontneemt niet het feit dat het scherm nuttig kan zijn.
Lijkt me alleen maar hinderlijk, zie het liever met losse schermen. Vroeger, toen halo nog splitscreen ondersteunde, plakte we met vrienden karton op de tv in het midden zodat we geen beelden konden kijken van elkaar. Heerlijke tijden :D
Doet me denken aan de gouden jaren op de N64 met 3 vrienden en Goldeneye/Mario Kart 64 op een TV van amper 19" beeld diagonaal.
Jaaa heerlijk, die cassettes blazen. Met z'n 4en op 1 toetsenbord bomberman spelen was ook mooi altijd.
Klopt.

Bij een financiële instelling waar ik werkte gebruikten we een 2 x 4 24" monitor opstelling gekoppeld aan 2 pc's. die schermen hadden een full-hd resolutie en daarop draaiden we een 30-tal applicaties, waarbij op de bovenste 4 monitoren voornamelijk passief te monitoren applicaties stonden en onderop de actief te monitoren applicaties.
43" is niet veel meer dan 4 x 21", dus je zult je bank wel dichterbij het scherm moeten zetten :-)
Waarom dan niet ieder een apparte monitor. lijkt mij lekkerder spelen. heb nooit met splitscreen kunnen werken.
Redelijk vet idee, maar is het dan niet goedkoper om 4x een 1080p monitor te kopen?
[...] waar meerdere schermweergaven zonder hinderlijke schermranden voordelig zijn.
De schermranden zijn toch niet hinderlijk als je met 4 losse mensen speelt?
Klopt, maar daar is dit product dan ook totaal niet op gericht.

Lijkt mij meer iets voor een productief doeleinde.
Dat is precies wat ik ook zeg, maar hades zegt dat hij dit scherm perfect vindt voor met 4 verschillende xboxen.

Dit scherm is idd niet bedoeld voor gamen
Dat vind jij, maar de doelgroep waarvoor dit scherm is bedoelt niet.
De post van Mathijs is een reactie op de post van HADES2001 hierboven, niet op het artikel.
geheid dat hier hele profesionele toepassingen voor zijn maar het enige wat ik voor me zie is 4 keer een xbox one en split screen 4x full HD forza 6 met vrienden spelen op de bank.
Een groot voordeel van dit scherm t.o.v. 4 afzonderlijke schermen is de hoeveelheid plaats die je kwijt bent op je bureau. Zoals op fotootjes vier te zien is.
Het is nog goedkoper om gewoon een 4K capabele PC neer te zetten en daar vier XBO controllers op aan te sluiten denk ik.
ik denk niet dat "goedkoper" een argument is voor de doelgroep van dit product. Ik vermoed dat het vooral handig is dat het 1 apparaat is, minder ruimte in neemt dan 4 losse, minder hitte produceert dan 4 losse, etc...

In de zakelijke omgeving waar met meerdere schermen wordt gewerkt of in bv de beveiliging gaat het er wat minder om dat een scherm een paar tientjes duurder/goedkoper is in de aanschaf lijkt me zo.
Ik had het dan ook niet over het scherm, maar over het aansluiten van 4 losse consoles.

Dat zal inderdaad niet direct de doelgroep zijn waar Dell op richt.
Dan moet het spel dat je wilt spelen wel split-screen kunnen.
Wanneer spreken we af ;)
Via de RS232-poort kan it-beheer op afstand worden uitgevoerd
Is dit iets dat in de praktijk echt gebruikt wordt ? Een monitor beheren via serial communicate ?
Word nog heel veel gebruikt.

Bijvoorbeeld door een Extron of Gestron om de displays aan te sturen.
Denk daarbij aan het aan/uit zetten en het verwisselen van kanaal. maar ook kunnen er software updates via de RS232 poort worden gedaan.
Is UTP ethernet niet beter dan i.v.m. kabellengte en universeler?
Ja en nee.
(Ik gebruik meestal UTP kabel om de RS232 commands over heen te sturen. maar dat ter zijde)
Het voordeel van RS232 is dat (in mijn ervaring) stabielere en makkelijker werkt.
Je hebt geen switch nodig geen ip instellingen geen IT afdeling die moeilijk gaat doen omdat je een paar ip's nodig heb of een compleet eigen subnet.
Het nadeel is dat je meestal maar een 6 tot 20 RS323 aansluitingen hebt op een control unit. en dan meestal ook maar 1 richting op.

En daarbij komt ook dat je RS232 commands kan sturen via de commandpromt van windows door middel van een string te printen naar de comport waar de tv op aan zit.
Wat is beheren? Ik denk dat serieel prima is om het sigaal te geven "nu screen 1 full screen".
Opvallende prijsstelling zo net boven de 1000 Euro aangezien dezelfde monitor aan de andere kant van de grote plas gewoon voor $1350 in de webshop staat.

Het zou de eerste keer zijn dat dollar vs. Euro vs. BTW vs. import ineens honderden Euro's goedkoper uitvalt voor de Europese consument.
Typisch Dell, die prijzen die ze noemen komen vaak totaal niet overeen met de prijzen waarvoor het verkocht wordt. Vaak kan je via retailers of via Dell zelf, zeker als bedrijf, behoorlijk korting krijgen.
Bij IngramMicro kost 'ie 820 euro excl BTW. Dus de prijs klopt gelukkig wel.
Hier gaat mijn hartje sneller van slaan.

Als analyst zijnde zou ik deze setup verkiezen boven de 2x 23 inch monitors nu.

Zou er ook de mogelijkheid zijn om het bovenste deel samen te voegen (1 scherm) en de onderste in 2 te laten?
Weet niet, maar kan dat niet gewoon in windows? Daar kan je toch ook schermen aan elkaar koppelen dat het 1 geheel word? Of met het control panel van je videokaartmaker?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 mei 2016 10:20]

Je kunt met deze monitor video-input vanuit 4 verschillende machines ontvangen. Dat is iets anders dan in Windows schermen snappen.
Je kan ook 4 inputs van dezelfde machine erheen sturen natuurlijk. Of 2 van 1 pc en 2 van een ander pc, alsof die monitor hoeft te weten hoeveel PCs er achter staan die die inputs van beeld voorzien?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 mei 2016 11:11]

Je zou dan de bovenste 2 in eyefinity kunnen combineren en de onderste 2 gewoon als losse schermen laten staan.
Hoe wil je vanuit 1 enkele pc 3 andere pc's aansturen en beeld koppelen op een enkele besturingssysteem? Maak je het dan niet te moeilijk en complex? Is het überhaupt mogelijk?
Denk dat jij het niet snapt, de vraagstelling waar ik op reageerde gaat niet perse uit van meerdere machines, dat is iets wat jij er zelf bij haalt, ik geeft daarna enkel aan dat het voor het display echt niet uit maakt hoeveel machines er gebruikt worden, dat kan er net zo goed 1 zijn maar ook 4 (en alles er tussen ).

Het nu ter van geen idee, leg maar uit, jij haalt er meer machines bij ik niet ;)
En jij gaat ervan uit dat de beste meneer maar 1 machine gebruikt. Hij heeft het alleen over 2 losse monitors.

Gezien hij analist is, is de kans groter dat hij meerdere machines gebruikt. En zijn vraag lezend, gok ik erop dat hij op 1 monitor 1 machine gebruikt en op de tweede monitor 2 machines.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 24 mei 2016 11:25]

Uhm nee daar ga ik helemaal niet van uit, enkel dat de bovenste 2 schermen van 1 pc/device komen, hoewel dat niet verplicht is (software kan de overgang van de muis/tobo oplossen).

Enige wat ik zeg is dat het koppelen van de bovenste 2 door de driversoftware of windows kan gebeuren :D Dat is gewoon een mogelijke oplossing, niks meer en niks minder...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 mei 2016 11:34]

Voor de helft van die prijs heb je ook 2 U2515H's* waarbij de schermrand me echt niet stoort. Je werkt toch in aparte windows dus wat maakt dat centimetertje schermrand tussen je 2 beeldschermen nu uit?

* wel iets minder pixels
Je vergeet dat dit 4 schermen zijn en niet 2. Dus je moet het vergelijken met de prijs van 4 21.5 inch schermen. Dan heb je ongeveer hetzelfde werkoppervlak. Moet je nog een kleine ¤150 (afschatting) aftikken voor een ophangsysteem waar je vier monitors netjes tegen elkaar kunt hangen. Als je dan bijvoorbeeld deze populaire zakelijke monitor neemt: http://tweakers.net/price...ll-p2214h-(met-voet).html voor ¤180 per stuk zit je al bijna aan de prijs van dit scherm. Hoewel het een beetje afwachten is wat de beeldkwaliteit zal zijn, verwacht ik van dit scherm iets beters dan van de oude schermen. Daarom vind ik dit een hele schappelijke prijs.
Niet waar, je moet kijken naar het aantal pixels, mijn opstelling heeft 88% pixels van die nieuwe monitor. Dus mijn werkoppervlak is niet zo heel veel kleiner en een ophangsysteem heb ik niet nodig, staan gewoon netjes naast elkaar op hun stand.

Het werkoppervlak mag van die nieuwe monitor dan wel iets groter zijn, ik heb voldoende aan mijn werkoppervlak, zoals reeds gezegd kan ik 8 vensters van 1280x720 naast elkaar plaatsen met een dpi van 120 (wat trouwens meer is als die nieuwe monitor). Dus nee, ik vind dit echt geen betere monitor en vooral een dure koop
Ja maar het gaat vooral om de pixels in de hoogte. En dan is 1440p t.o.v. 2160p toch maar 67%. Dat scheelt dus aardig wat.
Als je zo rekent, dan kan hij vier vensters van 1440 hoog op zijn schermen toveren, terwijl je met dit scherm maar twee vensters van 2160 of vier vensters van 1080 tegelijk kan tonen. Dan winnen vier vensters van 1440 toch, hoor.

De -p bij 1440p en 2160p slaat op de manier waarop een videostream zijn frames opeenvolgend toont: i(nterlaced) of p(rogressive); die letter is dus onzinnig in combinatie met een schermresolutie waarbij het niet gaat over een videostream.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 24 mei 2016 13:18]

Akkoord, op twee QHD-schermen kan je tenminste vier vensters van formaat 1280x1440 open zetten, een véél praktischere resolutie dan vier vensters van 1920x1080. Breedte hebben we niet nodig, hoogte wél! En nee, 1920x1080 is niet breed genoeg om twee vensters naast elkaar open te doen, daarvoor is de breedte per venster (960 in dit geval) veel te weinig. Probeer maar eens een PDF-document, een tekstdocument in Office of een webbrowser te gebruiken op die breedte: het schiet tekort.

De hoeveelheid minder pixels is aanvaardbaar: maar 11,11% minder pixels bij 2xQHD dan bij UHD, terwijl de verhouding véél beter bruikbaar is.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 24 mei 2016 10:43]

Waarom zoveel duurder als vergelijkbare schermen? http://tweakers.net/pricewatch/compare/523175;542887;422540/

En dan gebruiken ze ws nog mst ook waardoor je niet eens daisychain kan gebruiken...
Omdat deze 4 inputs tegelijk kan laten zien ?
Kunnen andere ook verklaart niet de prijs.
Dit is dus eigenlijk een 4K scherm met PiP mogelijkheden?

Ik zoek nog wat toepassingen, maar een beetje KVM mogelijkheden zou ook nog handig zijn voor systemen die op verschillende netwerken hangen. Anderzijds, voor statische data te monitoren riskeer je toch ook wel een burn-in van het scherm, als bijvoorbeeld enkel een grafiekje in een stuk van het scherm wijzigt.
Nee pbp

PIP is een klein schermpje van een andere input ergens in een hoek, pbp is 2-3-4 verschillende inputs verdeeld overheen de monitor.
Haha, dan kun je Eyefinity op één scherm doen :D
denk niet dat de kwaliteit dan heel goed zou zijn, en werkt eyefinity niet met schermen die naast elkaar staan en dus niet boven elkaar? Heb zelf nog niet met eyefinity kunnen spelen heb maar twee schermen ;-;
In principe kan Eyefinity alle kanten op. Als jij er 6 boven elkaar wil, in portrait modus, ga je gang.
Moet je nagaan als je 6 van de Eizo Flexscan ev2730q boven elkaar zet, das pas een portrait mode waarvan je kan genieten haha.
Of deze, die is krom: pricewatch: Acer Predator Z35 Rood, Zwart
Maak je eigen regenboog! :+
man man man, dat zou idd een mooie regenboog zijn vooral als je het geld ervoor hebt haha.
Maarja het is allemaal leuke speculatie.
Ik heb ooit een eyefinity setup met 6 schermen gehad (3 in de breedtex2 in de hoogte)
Was leuk gamen, maar de Radeon 5870 trok het niet echt, en shooters waren waardeloos want de crosshair zat precies op de randen :+
Anyway, je kunt alles combineren, en dit scherm zou zich er perfect voor lenen. Maar er zijn ook 3840*2160 schermen voor minder (alleen dan heb je wel DP1.4 nodig als ik het goed heb)
Waarom is het eigenlijk voor veel bedrijven/fabrieken/centrales eigenlijk zo moeilijk om gewoon een 4k of 5k scherm neer te zetten, en vervolgens de vensters naast elkaar te zetten?
Simpel: windows management werkt veel fijner op losse schermen. Software matige windowsmanagement zit vaker in de weg dan het iets toevoegd. Althans, dat is in mijn situatie ;)
Omdat dat soort schermen niet tegelijkertijd 4 verschillende devices kunnen aansturen. Dit zijn monitors voor professionals die 4 verschillende pc's tegelijkertijd gebruiken.