Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 243 reacties
Submitter: scarhand

De Android-versie van de jogging-app Runkeeper stuurt gps-informatie naar derden, ook als de app zelf niet in gebruik is. Dat ontdekte een Noorse consumentenbond. Die heeft een klacht ingediend bij de Noorse privacyautoriteit, met de claim dat dit in strijd is met Noorse en Europese regels.

De Android-versie van Runkeeper bevat diverse trackers van derde partijen, ontdekte de Noorse consumentenbond Forbrukerrådet bij een onderzoek naar de impact op de privacy van 21 mobiele apps. Onder de data die de app doorstuurt, zitten gps-gegevens die naar de tracker kiip.me gestuurd wordt. "Runkeeper houdt de gps-positie zelfs bij als de telefoon niet in gebruik is", claimt de bond. Niet alleen zou het om bijhouden gaan, maar ook zou Runkeeper deze gegevens doorsturen als de app niet in gebruik is.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Scandinavische onderzoeksbedrijf Sintef en het doorsturen van gps-info werd ontdekt bij een 48-uurstest. Het onderzoeksbureau hield zowel de datastromen in de gaten bij het gebruik van een app als wanneer de smartphone 48 uur lang idle is. De meeste informatie die de apps doorsturen, bleek technisch van aard, zoals de specificaties van de mobiele telefoon, het ip-adres en de tijdzone. Volgens de bond kan de informatie gebruikt worden om de gebruiker te identificeren, al is niet duidelijk wat de derde partijen met de data doen.

De bond klaagt daarnaast tegen de Noorse databeschermingsautoriteit dat Runkeeper persoonlijke gegevens niet regelmatig verwijdert en ook niet op verzoek van de gebruiker. In het document verzoekt Forbrukerrådet de privacyautoriteit om te onderzoeken of Runkeeper de Noorse en Europese privacyregels breekt en ingrijpen noodzakelijk is. De klacht en het onderzoek zijn onderdeel van een campagne die de bond al langer voert tegen inbreuk op de privacy door apps. Het steekt de organisatie onder andere dat veel inbreuken worden afgevangen in de algemene voorwaarden, die zo omvangrijk en complex zijn dat niemand ze zou lezen.

Runkeeper is een van de populairste hardloop-apps. Deze week maakte Multiscope op basis van onderzoek onder zesduizend ondervraagden bekend dat een op de vijf Nederlandse hardlopers de applicatie gebruikt om statistieken bij te houden. De app wordt ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf FitnessKeeper Inc, dat nog niet op de aantijgingen heeft gereageerd.

Runkeeper Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (243)

Bij dit soort klachten over apps, telefoons, smarttv's met data die naar andere partijen gaat, vraag ik me eigenlijk altijd af: Hoe zit dat met andere partijen?
Waarom lijkt het er eigenlijk altijd op dat er maar 1 partij is gecontroleerd. Wat zijn de resultaten van andere apps (je kunt het onderzoek eenvoudig nogmaals uitvoeren met andere apps op andere telefoons).
Op dit moment heeft het onderzoeksbureau en lijst van apps die ze stuk voor stuk controleren.
Zie Hoofdstuk 2. Aim: http://fbrno.climg.no/wp-...l_rettelse_komprimert.pdf
In de iOS app is dat uiteraard niet zo. Enkel wanneer de app op de voorgrond actief is gebruikt het GPS data.
http://iculture.textopus....-locatievoorzieningen.png
Dat is wel jammer ja dat Android niet zoiets heeft, het is alleen maar allow of deny en niet in welke situatie.
Geeft Android niet steeds een "locatie" icoontje weer als een app de GPS gebruikt?
Ja, maar alleen wanneer de locatie opgehaald wordt. Wanneer dat b.v. elke 10 minuten gebeurt, heb je dat elke 10 minuten het icoontje even opflitst en weer verdwijnt, dat moet maar net opvallen. En zelfs dan weet je niet wie de boosdoener is, want bv. Google Now wil ook graag weten waar je bent.
Kan je niet net als bij iOS in een aparte locatie kijken welke app recent de locatie heeft gebruikt? (Ook wanneer deze op dat moment niet actief is)
Ja, maar dan moet je wel een reden hebben om dat te doen. Wanneer je denkt dat er niets aan de hand is, zal je ook niets controleren.
Als ik een pijltje zie die veel actief is, terwijl ik niks gebruik wat GPS gebruik op dat moment, dan ga ik daar kijken welke app/dienst hiervoor verantwoordelijk is, en neem ik maatregelen.
Dus die reden is vrij voor de hand liggend; het valt op als GPS meer gebruikt wordt dan verwacht wat evens invloed heeft op je accu.
Ik zie dat je deze vomment bij mij ook hebt gemaakt en ik moet je ook daar ongelijk geven.

Zo kan ik nu bijvoorbeeld ook zien dat er een applicatie is die nu mijn locatie gebruikt. Dit teken is nu ingekleurd dus gebeurt er nu iets met GPS, maar hij kan ook alleen omlijnd zijn en dan is er een app geweet die mijn locatie heeft gebruikt. Uiteraard heb je wel een aanleiding nodig om dan precies te kijken welke dat is (geweest), maar kennelijk kan een app op android even snel locatie opvragen zonder dat je daar ook maar iets van te zien krijgt later.

In mijn geval is de weer app de boosdoener daar deze te allen tijde mijn locatie mag opvragen. Dit is echter geen probleem daar het een Apple app is en als zij mij locatie echt willen hebben hadden ze dat ongemerkt op OS niveau wel gedaan. Daarnaats bewaar ik de GPS log in mn toestel voor het geval dat ik die ooit nodig heb. Als ik dan ooit wordt opgepakt voor moord... ;)
Ik zie dat je deze vomment bij mij ook hebt gemaakt en ik moet je ook daar ongelijk geven.

Zo kan ik nu bijvoorbeeld ook zien dat er een applicatie is die nu mijn locatie gebruikt. Dit teken is nu ingekleurd dus gebeurt er nu iets met GPS, maar hij kan ook alleen omlijnd zijn en dan is er een app geweet die mijn locatie heeft gebruikt. Uiteraard heb je wel een aanleiding nodig om dan precies te kijken welke dat is (geweest), maar kennelijk kan een app op android even snel locatie opvragen zonder dat je daar ook maar iets van te zien krijgt later.
Omlijnt en ingevuld zijn twee verschillende manieren van GPS gebruik:

Ingekleurd:
Exacte locatie meting

Omlijnd:
Geo-fencing. Wordt gebruikt om te kijken of je telefoon in een bepaald gebied bevind i.p.v. op een exacte locatie.

Paars:
Op dit moment in gebruik

Als de app/dienst recentelijk GPS heeft gebruikt dan verschijnt er überhaupt een pijltje. Ongeacht kleur in invulling.
In mijn geval is de weer app de boosdoener daar deze te allen tijde mijn locatie mag opvragen. Dit is echter geen probleem daar het een Apple app is en als zij mij locatie echt willen hebben hadden ze dat ongemerkt op OS niveau wel gedaan.
De weer app heeft bij mij helemaal geen rechten, meer omdat ik die app ook niet gebruik. Ik gebruik WeatherPro die het bij mij het vaakst bij het rechte eind heeft.
Daarnaats bewaar ik de GPS log in mn toestel voor het geval dat ik die ooit nodig heb. Als ik dan ooit wordt opgepakt voor moord... ;)
Daar ga je weinig aan hebben, je kan je telefoon ook aan iemand anders meegegeven ten tijde van een moord zodat 'je niet op die locatie was'. Dat zegt echt niks.
Dat is alleen zo in de instellingen. Als het icoontje in de statusbar ingekleurd is wordt er op dat moment gebruik gemaakt van je locatiegegevens als het goed is. Dit is voor mij het geval bij Weer en Buienradar, maar ook Agenda maakt er constant gebruik van.

Het icoontje in de statusbalk word namelijk niet paars. De enige icon die van kleur kan veranderen is de batterij indicator als het toestel wordt geladen, de batterij op minder dan 10% zit of als je energiebesparing aan hebt staan (resp. groen, rood en oranje). Voor de rest is het alleen zwart en wit.
Oke dat is dus best wel onopvallend. Wordt dat in de nieuwste update ook aangepast? Ik weet dat iOS sinds jaar en dag laat zien welke apps de laatste 24 uur je locatie hebben gebruikt en of dat was als je de app gebruikte of niet.
Dat kan bij Android ook. Maar dan moet je wel een aanleiding hebben om de instellingen in te duiken om dat op te zoeken.
Hoe kan dat in Android? Ik Ben daar wel benieuwd naar, nu heb ik het idee dat dit soort gegevens niet echt beschikbaar zijn.
Kijk bij Instellingen naar Locatie. Daar worden de apps aangegeven die recent de locatie hebben opgevraagd.
Dat valt op hoor. Meeste apps doen het frequent genoeg. Ik zie mijn Windows phone het ook regelmatig doen (dankje wel Cortana).
Als je steeds met je toestel in je hand zit valt het op....
Wat je niet doet tijdens het rennen...
1) Het gebeurd ook nav WiFi MAC addressen icm GPRS
2) Location bijhouden gebeurd bij een running app veel vaker dan elke 10 minuten
als de locatie ook wordt bijgehouden als de telefoon niet actief is, heb je niet veel aan een icoontje aangezien het niet te zien is
Wel als jij een nieuwsbericht leest, en de applicatie niet actief is, dan is het niet wenselijk dat deze je locatie gebruikt.
hoe kan je dan aan de hand van dat icoontje weten dat het om die app gaat ?
Kan toch ook de "vind mijn telefoon" (of zoiets) zijn die de positie doorgeeft.

Ik heb toch niets gezegd over wel of niet wenselijk zijn? Ik spreek over een icoontje dat je niet ziet als de telefoon niet actief is, wat toch een zeer groot deel van de dag is.
Bij iOS kan je bij de locatie voorziening in instelling zien welke app op dat moment gps gebruikt, of het recentelijk gebruikt heeft. Ik gebruik dat regelmatig. Als ik het icoontje zie oplichten, ben ik altijd benieuwde welke app dat gebruikt als ik enkel op Tweakers aan het kijken is. Dan is het bijvoorbeeld het systeem die de tijdzone eens in de zoveel tijd controleert.
Dit is wel lichtelijk off topic, maar ik zou dat uitzetten als ik jou was. Dit gebruikt een behoorlijke hoeveelheid data en stroom ongemerkt (1GB bij in het afgelopen half jaar). Daarnaast... Hoe vaak heb je dit nou daadwerkelijk nodig?
Daarom stond er 'bijvoorbeeld'. Heb zulke zaken al uit, net als iAd's op locatie basis etc. Toch bedankt voor de tip.
Ook als je het wel ziet heeft het weinig waarde: de informatie is dan al verzameld en verstuurd.
Klopt, maar daar heb je niets aan. Je kunt er niet mee zien welke app dat veroorzaakt, en je kunt em ook niet uitzetten (dat kan wel via een ander ding, maar dat is dan voor alle apps).
Aan de ene kant jammer, aan de andere kant krijg je dan dus per app per recht per situatie een vinkje om te zetten. En dat werkt weer een algemene 'OK' in de hand, niemand heeft trek om alle mogelijke opties uit te pluizen.

Maar ja... sommige apps wil je in de achtergrond wel toegang geven tot data/gps, andere weer totaal niet. Meest ideale implementatie zou een vinkje per app of je situatie-afhankelijke rechten zou willen gebruiken.
Er is geen algemene OK.
Als een app op een iPhone voor het eerst bij bepaalde data wil kun je aangeven of je het toestaat (dus niet bij installatie). Dat gaat voor ieder soort apart (contacten, microfoon, camera, gps) Als je deze instelling achteraf wilt veranderen, is daar een lijstje van in de settings.

Voor GPS kun je kiezen: nooit, altijd, wanneer app actief is.
Nieuwste android is dat ook zo geloof ik.
En ook dat is een probleem voor 95% van de toestellen ;)
Dat is weer een andere discussie.
I know. Was deels een grap, en deels ook een onderdeel van het beschreven probleem in het artikel.
In Android 6 kun je locatiegebruik alleen aan en uit zetten. Er is geen nuance aan te brengen. Dus je kunt niet kiezen wanneer een app dat mag (achtergrond / voorgrond / wel of niet tijdens scherm uit) en ook niet welk niveau van locatie (gps&glonas / cell towers / wifi / niks).

Android M verbetert dat misschien, maar die is nog niet uit, en dus (nu nog) niet relevant.
EDIT: irrelevant na lezen verdere commentaren...

[Reactie gewijzigd door GORby op 13 mei 2016 12:17]

Ik zie het negatieve niet in van je andere kant.
Graag een Y/N per app, per resource.
Voor de schaapjes maakt het me niet uit dat ze dan maar op alles Y gaan duwen. Wat je voorstelt is de mogelijkheid om zelf je keuzes te maken uit handen te geven omdat er anderen zijn die te dom/lui zijn om zelf de keuzes te maken.
Keuze is prima, zolang je maar niet standaard voor iedere app geconfronteerd wordt met 84 vinkjes die je zou kunnen zetten voor alle mogelijke situaties. Dat schiet het doel ook weer geheel voorbij.

Standaard gewoon algemeen 'OK' aan hebben staan met inderdaad de keuze of je in detail instellingen zou willen doen, prachtig :)

Maar het is toch wel storend dat veel apps toch uiteindelijk ergens de fout in gaan met data verzamelen. Prima als dat de manier is waarop je geld wilt verdienen, maar geef dat dan ook gewoon aan. Dan willen mensen je app niet meer? Oh, nee dan doen we het wel stiekem. Zucht.
Dat is enkel vervelend als je 10 nieuwe apps installeerd. Als je af en toe een app installeert vraagt hij het netjes. En af en toe moet je gewoon eens een privacy check doen en de boel doorlopen.
Overigens zijn er voor iOS drie opties:
1. Niet
2. Alleen actief
3. Altijd
ik ben super blij met het rechten systeem van iOS.
Ongeveer hetzelfde in Android toch?
Je kan bij ios nooit selecteren, bij Android ook, maar dan niet toestaan. En bij ios weer toestaan als de app op 'voorgrond' is, bij Android dus toestaan.
Oké de app kan nog je locatie opvragen wanneer die in de background draait, maar dan kan je hem nog killen etc. Of bijv. Je locatie uitzetten, of alleen voor die app.
Het verschil is dus, in iOS zal die applicatie enkel de locatie gebruikt wanneer dat gewenst is (als je de applicatie in gebruik ie) en hoef je er dus niet naar om te kijken. Op Android (in de versie van deze situatie) moet je dan elke keer als je die app gebruikt aparte handelingen doen, of het zo laten als het is en voor lief nemen dat deze continu je locatie gebruikt.
Hier zal vast wel een xposed module voor zijn of kan het zelfs met een simpele app :).
"Xposed module"
... En daar gaat het voor >99% van de gebruikers al ophouden.
Xprivacy doet precies wat jij wil, maar eer je dat hebt draaien is echt elke enigszins doorsnee gebruiker al afgehaakt. Root, unlocked recovery, uitzoeken welk ZIPje te flashen, dan Xprivacy module installeren - en dan begint het pas; al die permissions en de implicaties daarvan begrijpen. Echt, dat kun je niet verwachten van iemand.
Tegenwoordig kan zelfs m'n broertje van 12het met bijv. Kingroot :).
Dus wat je zegt klopt niet helemaal meer.
Rooten is de makkelijkste van meerdere stappen in het proces. Dan ben je er echt nog niet.
Zit er wel in tegenwoordig in maps houd bij waar je geweest bent als je hem, ten minsten ik ben in het buitenland en kan letterlijk zien dat ik bv 2.16 min van me hotel ben geweest en daarvan 34 min lopend en 6 min in de auto en 81 min in een restaurant enz haha.
En ook wat ik de rest van de maand ben geweest (nothing to hide)
Vind het maar creepy.
Het heet bij mij tijdlijn.

[Reactie gewijzigd door mathijs meijer op 14 mei 2016 00:23]

Dus op een iPhone kan je niet zo een workout app gebruiken als je scherm uit staat, of als je even snel iets anders doet op je telefoon tijdens een workout?
Er staat 'bij gebruik van app' Als je een activity hebt gestart gebruik je de app, ook in de achtergrond. Als de telefoon idle naast je ligt in bed zal de app geen toegang hebben tot je locatie. Daar is Apple heel duidelijk in met zijn meldingen.

Daarbij kun je zien in instellingen welke app in de afgelopen 24 uur je locatie heeft 'gelezen.'

[Reactie gewijzigd door Joshh op 13 mei 2016 11:47]

Jawel hoor, als je de tracking voor een workout aan hebt gezet, werkt het gewoon.

[Reactie gewijzigd door Slyx op 13 mei 2016 11:49]

'Als de app actief is' wordt gezien als dat de app ook daadwerkelijk actief is, als in het noteren van statistieken, als de app idle is, en dus niks doet, dan wordt de toegang tot de locatie opgegeven.
Verschilt per app, Runescape heeft op iOS de opties "nooit" en "alleen bij gebruik". Er is echter ook een derde optie waar sommige apps gebruik van maken, namelijk "altijd". Dan wordt de locatie bijgehouden, ook als de app niet actief is. Als de app in de achtergrond bevindt, blijft de locatie dan bijgehouden worden, zelfs als je de app niet eens hebt opgestart of killt. Dit wordt ook expliciet vermeld en is bij bepaalde apps erg handig. Maar Runescape heeft dit dus niet ingebouwd, maar een andere workout app kan dit wel hebben.
Weet je zeker dat als je de app killt dat dit zo is? Ik maak gebruik van Human en die stuurde altijd een push dat Human wel actief (background) moet zijn.
Ja. Net getest met een app die de optie heeft voor 'altijd'. App gekilled en locatie icon blijft staan, via instellingen is het locatie icoontje naast de app ook paars.
Dan is dat nieuw. Want ik heb het nu met Human ook geprobeerd en die geeft geen push meer! iOS 9.3.1.
Heb het al paar maanden zo... Sinds de optie bestaat voor 'altijd''. Denk dat Human app dat simpelweg niet ondersteunde en nu wel :)
Paars is echter niet actief. Paars is voor "kort geleden". Oftewel niet nu hoewel ik die benaming ook niet echt duidelijk vind. Er is namelijk geen kleurtje voor "ik gebruik je locatie nu lekker toch bitch }>".
Klopt, maar zoals ik aangaf blijft het icoontje ook in de statusbar staan, deze moet dan toch echt weg zijn wanneer het niet wordt gebruikt. Daarnaast zie ik in de app ook dat het gewoon bijgewerkt wordt wanneer ik het na een tijdje weer open. iOS kennende houdt waarschijnlijk iOS de locatie gewoon bij en kunnen apps deze gegevens inzien, dus hoeven de apps niet daadwerkelijk actief te zijn. Maar kunnen ze door de "altijd" optie ervoor zorgen dat iOS de locatie bij blijft houden.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 mei 2016 14:26]

Oh nee dat icoontje blijft lekker in de statusbar staan. Tenminste. Dat doet ie bij mij wel omdat ik weer apps altijd toegang geef tot mijn locatie. Berichten centrum regelt voor mij de voorspelling voor de komende uren, buienradar widget voor neerslag, Agenda voor een overzicht van afspraken met reistijd en iOS houd zelf bij dat ik op m'n werk had moeten zitten en het vanaf de klant zoveel minuten rijden is. Aarnaast staat er eengeozone aan voor Philips Hue. Dus daardoor wordt er vaak en locatie opgevraagd. Het mooie is dat de apps dit niet zelf kunnen, maar dat iOS dit dus inderdaad doorgeeft.

Het zal bij Android niet anders zijn, alleen zal de werking misschien iets verschillen. Maar dat heeft weer met technische implementatie en patenten enzo te maken.
Net even gecheckt en volgens mij is dat zelfs de standaard instelling! Erg prettig.
Mooie instelling. Jammer dat de uitleg van het gebruik van GPS verre van compleet is, weet je nog niet waar je toestemming voor verleend.
Wat je ziet is niet altijd wat er gebeurd...
Waarom zou Apple daarover liegen?
Inderdaad, dat hebben ze bij Apple dan toch iets beter voor elkaar weer.
Ja m'n vriendin had hiervoor ook een Android en ik stond toch wel raar te kijken dat ze niets kon aanpassen. Het is slikken of stikken.

Volgens mij heeft de nieuwste versie wel de keuze maar die draait op een beperkt aantal telefoons.

Maar op iOS zijn er ook wel trucjes om data te vergaren als je de App niet gebruikt. Facebook is hier een groot voorbeeld in. De App niet op je telefoon hebben en alles via de site doen kan al gouw 20 tot 30% schelen in je batterij verbruik.
Probleem is dat als je GPS uitzet, je niet zo veel meer hebt aan Runkeeper :+

Background data zou nog uit kunnen, maar dan zou het alsnog achteraf kunnen worden gestuurd denk ik.
Dat heeft niet alleen met locatiegegevens te maken. De app van FB is vele malen zwaarder dan de mobiele site. Daarnaast kan safari ook gewoon je locatie doorgeven aan FB's website. Doet ie met google bijvoorbeeld ook. Daar moet je dan eens in de zoveel tijd weer eens toestemming voor geven. Erg netjes als je het mij vraagt.
Zeker nog nooit een Apple product gebruikt?
Tjsa, als een product gratis is, ben jíj het product.

Overigens gebruik ik de iOS versie. Dan is via Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Runkeeper in te stellen dat jouw locatie alleen wordt opgevraagd wanneer je de app actief gebruikt.
Dan worden alleen dat soort gegevens doorverkocht.
Toch is het interessanter voor third party bedrijven om te weten of jij de Mac Donalds 3 keer per week bezoekt dan dat je 3 keer een rondje om het meer rent.
Klopt.. je verzekering kan door dit soort gegevens flink stijgen.
Wat is dit voor onzin? Also, je verzekeringsbedrijf mag dan mooi verantwoorden waar ze die data vandaan halen. Ook moet er bewezen worden dat -jij- de telefoon op zak had en niet je vriendin, familie etc.
Dat is niet helemaal het punt. Het gaat erom dat er bedrijven zijn die jouw gegevens in handen hebben die daar niks mee te maken hebben en aan jou verdienen. Dat vind ik niet fair.
Dan moet je voortaan principieel gratis apps weigeren en gewoon een fatsoenlijk bedrag voor software over hebben, zodat app developers daar goed van kunnen leven. En dat is meer dan 0,99 euro voor een app.
Feit is dat bijna al die gratis apps zoals RunKeeper en Tinder hier enorm vaag over doen. Kom er dan vooruit dat je hier geld mee verdient. Nee, het wordt weggestopt in vage policy's en statements. Dit is net zo misleidend als een telefoon 'gratis' ingebakken bij een abonnement, waar ook heel ophef over wordt gemaakt.
Durf jij een rechtszaak aan dan?
Jij als modaal inkomen burger VS miljoenen bedrijf?
Iedereen kom altijd met dat argument maar dat is ook gewoon niet meer dan normaal. Je verzekering verzekert een risico, dat risico wordt berekend op basis wat jij hen vertelt. Als n u blijkt dat jij liegt dan pleeg je fraude want je betaalt een lagere verzekering dan je zou moeten.
Ik heb van mijn verzekering nog nooit de vraag gehad hoe vaak ik naar de Mac ga hoor.
Dit maakt voor je verzekering ook niet uit.

Je kan ook perfect vaak naar de mac gaan en niet ongezond zijn.

Je verzekering vraagt bijvoorbeeld wel je gewicht en lengte, ze berekenen dan je BMI.
Val je in de obesitas zone van de BMI dan stijgt je bedrag voor je levensverzekering/schuldsaldoverzekering (dat is de naam ervoor in België).
Terwijl een BMI een heel slechte representatie is eigenlijk. Maar ze gaan ergens op af dat gewoon gemakkelijk te gebruiken is.
Een collega op het werk haar vriend is redelijk dik en daar is een duidelijk verschil in die hun kost voor hun verzekering.

On-topic:
En iedereen maakt het negatief. Dat je verzekering je dan op alles afstraft. Een voorbeeld:
Zo zijn er in de UK verzekeringen die je korting geven als je x aantal stappen doet per dag. Omdat dit een representatie is dat je toch wat beweegt, wat goed is voor hart en vaatziekten te vermijden. Dus je krijgt een lagere verzekeringsbijdrage hiervoor.

Een verder voordeel van bv data verzameling bij veel mensen is de momenteel enorm accurate voorspelling van je reistijd via google maps. Ik kan in de avondspits 200 km over de drukste snelwegen van België rijden en aankomen binnen de 5 minuten van de ETA van google maps.
BMI is juist ontwikkeld voor statistiek [grote getallen] en dus prima geschikt om de hoogte van een premie te bepalen.
Ow.. dus jij belt elke dag je verzekeraar om je dag door te geven?
Nee, maar je verzekering moet wel op de hoogte gebracht worden als er iets aan je toestand verandert tov het moment waarop je de verzekering hebt afgesloten. Lees je de voorwaarden van je zekering niet? Je bent het zelf die zegt dat je verzekering duurder kan worden.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 13 mei 2016 12:31]

Ik vrees dat je verzekering een andere mening zal hebben. Als je verzekering je moet uitbetalen en het blijkt dat je gegevens sinds het afsluiten niet meer correct zijn, dan zal de verzekering zich terugtrekken en het geld terugeisen.
Heb je in Nederland daar voorbeelden van? Gaat het dan om zorgverzekeringen (hebben acceptatieplicht voor de basisverzekeringen) of gaat het om levensverzekeringen?

Ik hoor het argument wel vaker, maar heb nooit concreet voorbeelden gezien in nederland.
Pluspakketen worden vaak geweigerd als iemand kanker heeft gehad om een voorbeeld te noemen.
Dat snap ik en kan ook redelijk zijn. Maar het gaat mij natuurlijk niet om je medische geschiedenis, maar om dit soort hardloopdata bijvoorbeeld...
Waarom moet dit soort gegevens gedeeld worden dan?
welk soort gegevens? Die hardloop gegevens? Van mij hoeven die zeker niet gedeeld te worden, maar ALS je ze deelt wordt je daardoor toch niet sneller geweigerd voor een verzekering?
Als zij de juiste gegevens hebben, kan dat wel gebeuren.
Je adres op de HUISNUMMER precies bepaald al wat jouw premie is.
maar bij een verzekering moet je altijd op huisnummer precies opgeven. Je vertelt toch altijd waar je woont?

Autoverzekeringen worden daardoor goedkoper of duurder. Ook een levensverzekering of zorgverzekering zou heel logisch zijn om op huisnummer en woonduur te baseren, omdat het wonen bij vervuild gebied (Randstad, en met name industrie en snelweggebieden) leveren nou eenmaal meer gezondheidsproblemen op.

Trouwens, nog een gek voorbeeld: mensen die dichtbij een ziekenhuis wonen komen vaker met ernstigere complicaties bij bevallingen in het ziekenhuis, omdat ze te laat hulp inroepen. Ze hebben het idee "het ziekenhuis is toch dichtbij". Het zou dus logisch zijn als mensen in eens traal van 10KM van een ziekenhuis meer premie moeten betalen dan mensen buiten dat gebied.
En dat is toch niet meer dan normaal. Hoogrisico klanten kunnen altijd geweigerd worden. Om medische redenen of andere (te veel auto ongevallen met schade bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 13 mei 2016 12:26]

Ook als de arts persoon x kankervrij heeft verklaard en wie bepaald of iets hoog risico is?
Als er iemand is die goed is in statistiek en weet wat een risico is en wat niet dan is het een verzekeraar wel.
Niet slimmer, wel statistisch nauwkeuriger.
Een verzekeraar zal waarschijnlijk niet kunnen zeggen waarom het risico hoger ligt (de testresultaten om te bepalen of iemand kankervrij zijn zijn onnauwkeurig, mensen die kanker gehad hebben hebben meer aanleg om opnieuw kanker te krijgen, hun leefgewoontes zijn anders, ...)
Een verzekeraar kan echter wel nauwkeurig zeggen dat de groep die geen kanker heeft gehad hen x euro per jaar aan uitkeringen kost, en de groep die wel kanker gehad heeft hen y euro per jaar aan uitkeringen kost.

Is dit verschil groot genoeg dan kan je zeggen dat het gehad hebben van kanker een risico is (voor de verzekeraar)

Het is daarna een maatschappelijk probleem om de regels voor verzekeraars te bepalen.
Als je je pas verzekerd nadat je kanker gehad hebt is het enigsinds terecht dat hierop je premie word aangepast, vermits je immers zelf al weet dat je een hoger risico bent voor de verzekeraar.
Ben je al verzekerd voordat je kanker had, lijkt het me logisch dat de premie niet verhoogd, vermits dat immers de reden is dat je een verzekering afsluit, en het logsich is dat de kost over alle verzekerden gedeeld word.

Wat privacy betreft zou het mooi zijn als je de keuze hebt. Iemand die bereid is om te delen hoeveel stappen hij doet per dag kan dan een korting krijgen, iemand die dat niet deelt betaald gewoon een gemiddelde voor alle personen die het niet delen. (Al is het risico wel dat het vooral ongezondere mensen zijn die het niet wensen te delen, waardoor je ook al ben je gezond alsnog meer betaald voor het behouden van je privacy)
Als dat werkelijk zo is dan doe jij toch iets fout.
Een beetje off-topic, maar even snel google'n geeft deze cijfers van een willekeurige verzekeraar:
https://www.achmea.nl/Sit...a-jaarverslag-2015-NL.pdf
(zie pagina 101)

Van 23.22 miljard euro opgehaalde premies gaat meteen weer 19.75 miljard euro op aan uitkeringen.
De totale overhead van het volledige bedrijf inclusief winst is dus slechts 15%.
Het lijkt me in deze discussie dus niet erg relevant of daar dan enkele directieleden een salaris hebben van een paar miljoen.
Er is voldoende mogelijkheid tot concurrentie als een ander bedrijf het denkt beter te kunnen doen met minder goed betaalde directieleden. Op je premie zal het allesinds hooguit een paar procenten uitmaken.
Kwestie van tijd natuurlijk, eerst de mensen een beetje laten wennen, zoals bijv achmea met hun kortingen mits ze kunnen meekijken hoe je rijd. Word in de toekomst nog veel enger. Veel mensen gebruiken ook alle Google services incl Android, doet precies hetzelfde, zijn ze allemaal ongevoelig voor geworden.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 13 mei 2016 13:20]

Nee, zo werkt dat niet. De kosten voor de zorgverzekeringen worden niet per persoon bepaald. Er zijn pakketten waaruit je kiest.
Paketten worden niet duurder voor bepaalde personen. Het zijn standaardprijzen per verzekering.
Kun je met bewijs komen? Je roept maar wat in dit topic.
Nee, want dit is een vaak terugkerende aandoening die in je medische dossier staat, niet data uit een smartphone die aan iedereen verkocht is. Presenteer daar aub bewijs van, want dat is wat je roept.
Joshh
Toch is het interessanter voor third party bedrijven om te weten of jij de Mac Donalds 3 keer per week bezoekt dan dat je 3 keer een rondje om het meer rent.

Budahtravel
@Joshh • 13 mei 2016 11:51
Klopt.. je verzekering kan door dit soort gegevens flink stijgen.
dat is niet hetzelfde, en ik weet bijna zeker dat je geen bewijs kunt vinden dat mensen geweigerd worden omdat ze bij MacDonalds eten. Dat je met/na kanker minder snel een verzekering af kunt sluiten is erg naar voor die mensen, maar dat is geen data afkomstig uit Runkeeper. Houd de discussie dus alsjeblieft wel eerlijk, en ga er geen kanker bij halen.

Het gaat om locatiegegevens, en hoe die gebruikt worden door verzekeraars. Ik ben benieuwd of je daar berichtjes van kunt vinden. (in Europa)
Dit is niet hetzelfde en ik zie overigens geen bewijs dat dit actief gebeurd.
Ja, maar dan is 't iets waar je mee akkoord gaat. Dwz, het bijhouden van je lokatie terwijl je je dagelijkse sprintje trekt is het hele punt van die app. Waar je buiten die momenten bent echter is niet iets wat die app hoeft te weten.
Maar daar geef je wel toestemming voor zodra jij die app gebruikt (helaas).
Die vlieger gat niet op, ik betaal voor runkeeper.
Ook als een product niet gratis is kunnen je gegevens verkocht worden.

Overigens is dit een voorbeeld van 'hellend speelvlak' - omdat Amerikaanse bedrijven meer kunnen met het verkopen van gegevens kunnen ze Europese concurrentie uit de markt duwen: zie zouden geld moeten vragen voor zo'n app.
Een gratis product rechtvaardigt niet het schenden van privacy, of het leegtrekken van de accu's van je gebruikers. Als je met een gratis product niet boven water kunt blijven, dan maak je het betaald.

Ik moet voor een brood en een pakje kaas ook betalen. Omdat de AH het niet trekt om het ad-supported en/of privacy-inavding te maken en daar vervolgens aan te verdienen. Sterker nog, dat doen ze al, en dat is niet genoeg.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 mei 2016 13:12]

Behalve het feit dat dit enorm onwenselijk is, en dat het 'creepy' blijft dat bepaalde bedrijven en partijen weten waar jij je bevind (of welke ronde jij hardloopt), kunnen zij toch niet zo veel met deze informatie, of zie ik dit verkeerd?

Het lijkt me niet zo dat zij je bijvoorbeeld advertenties sturen op basis van waar jij bent (geweest), zoals gebeurd bij het browsen van het internet.
(SMSje met een kortinscode voor een burger bij de Mcdonalds als je daar in de buurt loopt..?)

Zoals gezegd lijkt mij dit ook heel onwenselijk, en persoonlijk heb ik GPS vrijwel altijd uit staan tenzij ik gebruik maak van Google Maps of dergelijke, maar of het nou nuttige informatie is voor een bedrijf..?

Wellicht is dat juist de rede voor dit artikel, dat "alle" informatie over jou, nuttig of niet, op het internet staat of gedeeld is met bedrijven, maar tenzij ze je op de een of andere manier willen benaderen tijdens je hardlooproute, lijkt het mij niet dat zij veel met deze info kunnen.

Aanvullingen/opmerkingen? Graag!
Het probleem is dat als je meerdere databases met overlappende info combineert (wat gebeurt), alles van je bekend word. En anoniem is het ook niet meer als je de juiste databases bij elkaar voegt.

Als een iemand bijvoorbeeld weet dat jij bij een bepaald bedrijf werkt (LinkedIn). En een ander weet dat jij in een bepaalde stad woont (facebook) En een ander heeft informatie over mensen die bij dat bedrijf werken en in die stad wonen (Één of andere anonieme enquête) dan word het aantal mogelijke mensen die bij de data van de enquete horen toch al klein.
Gooi er nog eenmaal andere databases bij en weg anonieme gegevens.
Het zal nog niet gebeuren dat je tijdens het lopen een reclame krijgt voor iets waar je op dat moment in de buurt bent.
Er zijn echter nu al wel patronen uit te halen. Bv. dat je vrijwel elke werkdag rond etenstijd langs de McDonalds loopt -> kortingsbon. Dat je je boodschappen bij Lidl haalt -> kortingsbon AH.
En in de toekomst misschien dat je regelmatig onderweg naar huis bij de McDonalds naar binnen gaat -> Uitsluitingen en aanvullende voorwaarden van je zorgverzekeraar.
Liep laatst met mijn broer in Amsterdam langs de VR Cinema, hadden we nog niet eerder van gehoord en tijdens het lopen alleen even over gehad dat het best wel prijzig was (¤35,- voor 20 minuten meen ik). Verder ook niet meer naar omgekeken of opgezocht. Volgende dag toch echt reclame voor VR Cinema in Amsterdam op de telefoon. Het enige meer creepy dan het tracken van gps zou het tracken van voice zijn om reclame te sturen, maar ik denk niet dat ze al zo ver zijn.
Hoewel ik het ergens wat vergezocht vind begin ik het mezelf ook steeds meer af te vragen.
Zoveel apps met permissie voor de microfoon en of camera, in theorie zou het inderdaad mogelijk moeten zijn. Dan dit gecombineerd met het verhaal van "Third party trackers" die hopen aan data van je binnenharken..... Iets met 1 + 1 = 2 zeg maar.
Jouw baas kan dit soort gegevens gebruiken om jouw geen baan (meer) aan te bieden - natuurlijk wordt er een smoes gebruikt.

Jouw verzekeringen kunnen door dit soort gegevens ineens duurder worden.
Leg uit, in wat voor scenario zou ik ontslagen worden, of mijn solicitatie afgewezen worden, als men weet wat voor hardloopronde ik loop?

Er zijn natuurlijk twee scenario's hier, constante tracking van locatie, of zoals in het bericht, tijdens je hardloopronde via de App.

Tijdens werkuren lijkt het mij voor een leidinggevende prettig (helemaal als het een buiten-functie betreft) om te kunnen zien waar je personeel op dat moment is.
Zo zitten er vaak blackboxes (tracking) in bedrijfsbussen, en wordt er vaak ook gemonitord via iPad locatie en dergelijke. (Dit doen wij toevallig bij ons bedrijf)

Van de andere kant gezien kan dit natuurlijk ook een slechte invloed hebben als andere bedrijven kunnen zien waar deze persoon zich bevind, bij welke klus, etc.

Verder begrijp ik het scenario van de verzekering niet helemaal.. kan je dit toelichten?
Leg uit, in wat voor scenario zou ik ontslagen worden, of mijn solicitatie afgewezen worden, als men weet wat voor hardloopronde ik loop?

Om 07:00 meld ik me erg ziek: hooikoorts en diarree en niet kunnen slapen.
Arme ik, en ik word voor die dag en de eropvolgende als "Ziek" geregistreerd.

Om 10:00 is te zien dat ik een rondje hardloop, om 22:00 is te zien dat ik in het Gelredome ben bij Iron Maiden.

Ik denk niet dat je dat soort dingen bekend wil laten worden.
Eens, maar toch oneens.
In eerste instantie slaat het natuurlijk nergens op dat jij je ziek meld terwijl je niet ziek bent.
Vrijwel elk bedrijf geeft haar medewerkers 25(+) vakantiedagen, en vele bedrijven hebben in de secundaire arbeidsvoorwaarden staan dat zij flexibele werktijden toestaan. (O.a. compensatie).
Zo heb jij voldoende tijd/dagen om een dagje vrij te nemen. (en dit te compenseren (middels overuren) )

Indien je onstlagen wordt omdat je je ziek gemeld hebt, terwijl dit niet het geval is, is dat natuurlijk je eigen fout, niet die van een App of van jouw baas.

Zoals vermeld lijkt het mij ook niets om gevolgd te worden via GPS, maar in zo'n situatie geef je een applicatie de schuld, terwijl je zelf de fout in gaat.

"Sorry meneer agent, mijn auto gaf uit zichzelf extra gas toen het stoplicht op rood sprong"

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 13 mei 2016 12:18]

Hm, ik gaf antwoord op je vraag, en nu is het een probleem dat je je vraag niet duidelijk gesteld hebt?

Enfin, en nu dezelfde situatie dat niet ik mijn telefoon bij me heb, maar mijn zoon. Waarbij ik dus gewoon ziek thuis ben, en mijn zoon een rondje loopt en naar Iron Maiden gaat.
False positive.
Vraag niet duidelijk gesteld..? What?

Ik zeg niet het scenario dat je aangeeft niet realistisch is, ik geef alleen aan dat het op zo'n moment je eigen fout is, omdat jij de fout maakt, niet het apparaat dat als "klikspaan" de gegevens doorstuurd.

Scenario waarbij een ander er met jouw telefoon vandoor gaat is overigens een ander verhaal, en ook realistisch, maar in dat geval ben ik nog steeds van mening dat dit je eigen verantwoordelijkheid is..

Tracking (met de info naar derden) is überhaupt niet OK natuurlijk
Het kan best zijn dat je dingen moet gaan verklaren die niet verklaard hoeven worden. "Waarom ben je van huis gegaan toen je ziek was" kan leiden tot vervelende openbaringen over het priveleven. Ik zat daar-en-daar, want dat is een vriendin van mijx ex... etc en die zorgt goed voor me".

Wil je dat soort dingen uit de doeken moeten doen?
Eens, maar in zo'n geval is de eerste vraag vaak hoe jouw leidinggevende(n) aan die informatie komt/komen.
Verder is dit (in alle gevallen) een inbraak op privacy, en kan je hier aangifte voor doen tegen jouw leidinggevende(n).

In zo'n geval zal diegene die die informatie tegen jou gebruikt eerder worden aangehouden hiervoor, dan de app die deze informatie in eerste instantie naar binnen haalt
Of je wordt ontslagen omdat er iemand aan de deur komt terwijl je aan het hardlopen bent of bij een Iron Maiden concert.
De app stuurt ook gps data door terwijl je de app niet gebruikt. Dus de baas kan zien dat je in de McD zit terwijl je ziek bent gemeld. Op die manier kan je ook wel zelf doordenken wat voor situaties er voor kunnen zorgen dat de verzekeringen omhoog gaan.
Jouw baas kan een mening hebben dat jij iets te vaak op gebied x bent (geweest) of op tijd stip x op gebied x bent (geweest).. dan kan hij smoes gebruiken om jouw eruit te werken.

Het personeel moet btw wel toestemming verlenen voor tracking en het moet een doel hebben.. het mag dus niet zomaar.
Je moet ook toestemming hebben van autoriteit persoosngegevens.
Indien je inderdaad tijdens werkuren op bepaalde locatie's bent geweest waar je niet had moeten zijn, kan dit inderdaad als reden voor een waarschuwing dienen.
(Dit bedoelde ik ook met tracking tijdens werkuren)
Als je een vast contract heb mogen ze je er niet zomaar uitzetten om deze reden.

Buiten werktijd is jouw privé leven jouw zaak, niet die van je baas.
Hij mag jou nooit ontslaan op basis van dingen die jij privé doet, tenzij dit schade toebrengt aan het bedrijf. (op wat voor manier dan ook)

Verder wordt er inderdaad bij bepaalde functies in een contract vaak aangegeven dat de bussen tracking bevatten, of telefoon/iPad e.d.
Dit kan tevens ook in een overeenkomst staan voor het apparaat (telefoon als voorbeeld), waarvoor je dient te tekenen bij gebruik
Dan moet dat eerst DUIDELIJK besproken zijn en tijdens prive tijden, dus pauzes bijvoorbeeld mag er niet worden getrackt.
Bazen kunnen dit soort gegevens makkelijk misbruiken voor of niet aannemen van persoon x of het ontslaan van persoon x.
Dit geef ik toch aan in mijn eerdere comment(s) ..?

Op zo'n moment is er een contract getekend, of dit in de vorm is van een gebruiksvoorwerp of van een personeelsovereenkomst, in beide gevallen is het bij beide partijen duidelijk, en zijn beide partijen hiermee akkoord.

Tevens, zoals ook al aangegeven, kan/mag jouw baas jouw niet ontslaan op basis van dingen die jij in je privéleven doet, tenzij dit schade toe brengt aan het bedrijf of organisatie.
Mocht je in zo'n geval toch ontslagen worden, kan je hiervoor in hoger beroep gaan.
Juist.. wie moet de gerechtskosten dan betalen?
De ontslagen persoon en de baas kan data en informatie manipuleren ook is de rechtspaak in Nederland niet zo wettelijk als jij denkt.
Er worden wel vaker uitspraken gedaan die tegen de wet en zelfs tegen de grondwet zijn.
Zeker, ik heb zelf ook ervaring met gevallen waarbij de wet het eens was met "het slachtoffer", maar de rechter niet.

Inbreuk op privacy wordt over het algemeen wél serieus genomen, helemaal wanneer er iemand door onstlagen wordt.

Ik ben het totaal eens met het feit dat tracking überhaupt verkeerd is, maar in zo'n geval wordt degene die die informatie gebruikt eerder aangesproken/aansprakelijk gehouden, dan de bron van deze informatie, in dit geval de App
Ow.. dus via een omweg dataverkrijgen is dus ineens normaal?
Ik geef toch aan dat degene die deze data verkrijgt hierop kan worden aangesproken...?

Ik snap niet helemaal waar je naar toe wilt, ik heb het gevoel dat we beide onze argumenten blijven herhalen, en geen middenweg kunnen vinden..

Nee, ik vind het niet goed dat deze data verstuurd/verkocht wordt naar een derde partij, echter, om gevolgen te krijgen door het verspreiden van deze data, dient iemand anders deze data te kopen/verkrijgen.

Pas op het moment dat iemand, in dit geval jouw baas, deze gegevens verkrijgt, kan er echt iets mee gebeuren.
Echter, wanneer dit gebeurd is jouw baas degene die hierop aangesproken wordt, omdat hij deze informatie heeft verkregen.

Overigens wordt deze thread een beetje te lang, als je verder wilt discussieren kunnen we dat eventueel wel via privéberichten doen, anders vervuilen we het bericht zo :)
Tijdens werkuren lijkt het mij voor een leidinggevende prettig (helemaal als het een buiten-functie betreft) om te kunnen zien waar je personeel op dat moment is.
Zo zitten er vaak blackboxes (tracking) in bedrijfsbussen, en wordt er vaak ook gemonitord via iPad locatie en dergelijke. (Dit doen wij toevallig bij ons bedrijf)
In zo'n situatie is dit natuurlijk duidelijk(en schriftelijk vastgelegd) voor de gebruiker. Je kunt natuurlijk een werksituatie helemaal niet vergelijken bij het privé gebruik van apps voor ontspanning/sport.
Jouw verzekeringen kunnen door dit soort gegevens ineens duurder worden.
Ja inderdaad want dat betekent immers dat je je verzekering aan het oplichten bent met verkeerde informatie om een goedkopere verzekering te krijgen. Goeie zaak dus.
Hoe kan je verzekering plots duurder worden als je in gebied x bent?
Dan heb je je eigen vraag beantwoord.
Dus kan een verzekering door het verkrijgen van de juiste informatie bij persoon x duurder uitvallen.
Je hebt zelf de verplichting om de juiste informatie aan de verzekering te geven. Hoe kan een verzekering jou verzekeren als het niet de juiste informatie heeft gekregen?
Controleer dan ook of deze aanstaat: Android -> google maps -> your timeline.

Zonder het te beseffen bewaart Google al je bewegingen.

[Reactie gewijzigd door BramV op 13 mei 2016 11:58]

Dat klopt, deze staat standaard aan, persoonlijk vindt ik het een mooie feature, maar aan de andere kant ze kunnen redelijk nauwkeurig zien op welke locaties je een lange tijd verblijft en vaak komt.

Zoals supermarkt, mc donalds, station, vrienden, huis enzovoort.

Je kunt deze tijdlijn ook zonder mobiel zien, je moet wel ingelogd zijn: https://www.google.com/maps/timeline

Je kunt het overigens ook uitschakelen (onderaan in de scherm kan je het onderbreken).

Nog een aandachtspunt is: https://history.google.com/history
Hier kun je de activiteiten bekijken, zoals Youtube kijk geschiedenis, zoekhistories en zelf spraak / audio bestanden (en omgezet vertaling). Deze kan je uiteraard ook weggooien / onderbreken.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 13 mei 2016 13:43]

Ik heb niets in mijn timeline en nooit gehad omdat de locatiegeschiedenis nooit geactiveerd werd.
De helft van de mensen als ze iets installeren is het "next, next, ja, ..." tot de app start. En achteraf komen klagen dat er iets verzonden wordt.
Hetzelfde bij installatie op PC trouwens, "verstuur anonieme gegevens ..." Helft klikt gewoon door zonder uit te vinken.
Tja wat moeten die bedrijven doen, het in koeien van letters en in het rood op het scherm plaatsen? Als gebruiker ben je een beetje verantwoordelijk om dat te lezen.
Mensen klagen ook over privacy van gegevens, maar als ze in de winkel komen aan de kassa en er wordt gevraagd "wat is uw postcode", geven ze dat ook. Zonder er bij na te denken wat ze ermee doen... Vroeger vroegen ze uw email en telefoonnummer, maar toen rinkelde een belletje bij de klant en gaf hij de informatie niet. Nu zijn ze snuggerder en vragen ze de postcode en zo wordt dat gelinkt met je rekeningnummer, enz.
Of oh ja, "wilt u een klantenkaart, u krijgt 5% korting bij uw aankopen?" Ja doe maar. Uw gegevens zijn meer waard dan die 5% korting.
Ik houd mijn hart vast voor de volgende jaren wanneer iedereen zijn dokter in zijn broekzak bij zal hebben: een verhoogde verzekeringspremie omdat u niet genoeg beweegt, te vet eet, rookt, ... Heb daar ooit een presentatie over gemaakt met bv deze 2 slides:
http://s32.postimg.org/9dfjs6tmt/tracking.png en http://s32.postimg.org/na1k9au11/running.png

Echter ben ik zelf niet te spreken over de bedrijven die zonder te verwittigen gegevens verzamelen en daar moeten wij tegen optreden.
En wis ook de historie als je de optie uitzet.

Ik kwam een paar maanden geleden ook achter deze optie. Jarenlang locatie-info verzameld voor die keren dat ik gps aan had staan.
Hier kun je als gebruiker nog bij en je kunt het wissen ook. Of het bij Google ook echt weg is valt te betwijfelen.
Ik heb in elk geval alles wat historie bijhoudt uitgezet. Soms wel eens lastig zoals op YouTube maar ik ben het volgen wel zat.
Je kan het makkelijk beheren op je Google Account, dus hier heb je zelf controle over. Ik bewaar liever alles, maar als je dat niet wilt, kan dat dus inderdaad ook.
Apple doet dit ook, ga op je iPhone maar eens naar settings > privacy > location services > system services > frequent locations
Ik gebruik ook runkeeper maar sync m'n data met Garmin naar Garmin connect via bluetooth en die onderhuids weer naar Runkeeper dus ik heb in Android M gewoon deny gezet dat Runkeeper mijn locatie mag weten, werkt prima en scheelt veel accu want Runkeeper is een accuhongerige app.

Maar GPS horloges zijn vaak wel prijzig dus ik kan me voorstellen dat veel mensen lopen met hun telefoon en direct runkeeper gebruiken. Kan wel een GPS horloge aanraden trouwens, het is wel even een investering maar je loopt een stuk vrijer zonder 5"+ smartphone om je arm heen ;)

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 13 mei 2016 11:38]

Ja, ik gebruik ook een GPS horloge, maar ik snap niet waarom je het weer terugkoppelt naar runkeeper? Waarom gebruik je runkeeper nog? Klinkt onnodig ingewikkeld. En runkeeper zal deze data natuurlijk ook wel doorsturen. Maar alleen als de Garmin verbonden is.
Om runs te delen met vrienden en hun runs te zien? Iedereen gebruikt runkeeper.
Niet iedereen, ik niet. Een paar van mijn maten niet. Maar we hoeven het ook niet persé te zien van elkaar. Ik snap die behoefte om te delen ook niet. Zal wel aan mij liggen.
Ik heb jaren met een iphone in mijn hand gesport, maar inderdaad wat een verademing om
de handen weer vrij te hebben.

Een tomtom runner (v1) is trouwens al voor 50 euro op de kop te tikken
en voor 23 euro heb je een werkende harslagband besteld bij die bekende chinese site.
Kortom, prijzig zijn ze niet meer.
Je hebt van die armbanden waar je je telefoon in kunt doen, dan heb je ook je handen vrij. ;)
Ja maar dan is het altijd weer spannend als je door een stortbui overvallen wordt.

En een jack aan/uit doen tijdens het lopen is ook niet te doen met zo'n armband.

Accuduur van een TomTom kan gemakkelijk een marathon aan.

Horloge is handiger af te lezen, én blind te bedienen...

[Reactie gewijzigd door lvanz op 13 mei 2016 12:08]

De nieuwe Iphone wordt waterdicht, en er zijn als wat Androids waterdicht te krijgen.
Iphones waterdicht is vooralsnog een gerucht. Waterdicht is ook maar een woord, ik zou het eerder op waterproof houden. Eerst zien dan geloven zeg ik altijd.
OK, mijn Samsung s7 edge is in ieder geval waterdicht, zelf getest :).
Mijne ook, gisteren vol water gepompt, nog geen druppel verloren :+
Ja je kan dat ook met drank doen, heb je nog wat voor als het nodig is op safari ;)
Het is voor mij totaal niet fijn om met een armband te gaan hardlopen.
Dat ding zakte steeds af en door het strakker te zetten begonnen mij handen te tintelen.
Ik blijf voorlopig bij mijn tomtom waarmee ik ook op het water kan.
Een metalen bandje om je pols kan daar verlichting in brengen, naar mijn ervaring.
Ja maar dan mis ik nog steeds mijn Spotify.
Ik loop sinds een jaar vrij met alleen een shirt, broekje en sokken/schoenen.

Heeeeerlijk! De vrijheid, rust, lichtheid: Top!
+1
Waarom heb je een app nodig om een rondje te hardlopen? Als je buiten adem bent of je knieen doen pijn dan kun je toch zelf wel besluiten om even stukkie stapvoets te gaan. Android krijgt voor mij een dubbele betekenis.
Ik heb zelf een fietscomputer en ik vraag me steeds vaker af, wat moet ik met al die getallen? Ik ben een rondje aan het fietsen en als je dat over een jaar vaak genoeg doet dan ben je gezond bezig. Hartslag zone's, vermogenmeters in de pedalen en alles moet in de cloud. Hou toch op.
inderdaad. Zal voor mij de leeftijd wel zijn ;-) ben nu 33, heb net een kind dus tja, dan verandert er wel wat.

Ik loop een keer of 2 een marathon per jaar, een keer of 3 een halve marathon, en elke gram die ik niet mee hoef te zeulen is mooi meegenomen ;-) vroeger liep ik met zo'n Nike chip in mijn schoen bij mijn ipod, daarna een 4" smartphone, daarna een 6", en toen kreeg ik door dat ik gek was. Nu helemaal niets meer nodig, en ik herken mijn eigen hartslag prima. Je lichaam leren kennen is fijner dan al die getallen die mensen ook nog eens op Facebook pleuren.
Ik gebruik het ook alleen voor fietstochten door onbekend gebied zodat ik later kan zien waar ik geweest ben, en als ik train voor een bepaalde tijd en wil zien of ik dat ook haal. Met name tussendoor de tijd melden vind ik erg fijn. Ik gebruik overigens Strava omdat ik gek werd van alle bugs en bloat in Runkeeper. Maar voor een gewoon rondje hardlopen ga ik inderdaad meestal niet met de app rennen.
Kan dat horloge ook muziek afspelen? Dat is naast het hardlopen tracken namelijk ook een belangrijke reden voor mij om m'n telefoon mee te nemen bij het hardlopen.
Nee dat niet helaas, ik gebruik zelf deze: http://www.mp3shop.nl/pro...-nwz-ws613-4gb-blauw.html

Hangt ook wel weer een prijskaartje aan maar alles voor bewegingsvrijheid he ;) Je hebt trouwens ook van die speciale shirts waar je een MP3 speler in kunt steken, ook best handig.
Met een 5,5" telefoon in zo'n armband is vrij onhandig en zo'n shirt heb ik ook, maar dat is vooral praktisch met kleine apparaten.

Ik zoek eigenlijk gewoon een smartwatch die Android apps draait en een beetje opslaggeheugen heeft. Alleen voor het hardlopen iets kopen betekent dat ik naast m'n andere dure hobby's er nog een bij krijg ;)
Tja hardlopen is voor mij een hobby en die kosten geld. Als ik al zie wat ik per jaar aan schoenen uitgeef alleen om mee te rennen dan is eenmalig 100 euro voor een mp3 speler een kleine investering die zichzelf terugbetaald.

Maar het ligt er inderdaad dus maar net aan hoeveel je loopt.
Ik heb om die reden de goedkoopste en kleinste Android telefoon met GPS op deal extreme gekocht, de Elephone Q. Goed genoeg voor Spotify en Strava en klein genoeg om zonder last mee te nemen.
Naaiers. Er zijn tal van apps die dit soort dingen doen of zoveel permissies vragen dat ik me afvraag waarvoor dat nodig is. Die apps zullen (meta)data ook gewoon lekker doorverkopen. Een aantal permissies (in ieder geval bij Android) is noodzakelijk, zonder dat er gebruik van gemaakt hoeft te worden, dit komt door de koppeling met Google play services geloof ik (bluetooth permissie bijvoorbeeld). Sommige ontwikkelaars geven dat ook netjes aan, maar vele niet.

Een simpel spelletje als sudoko heeft in principe geen enkele permissie nodig (of het moet bepaalde extra functionaliteit bieden) maar kijk maar eens in de play store hoeveel van die sudoku apps tal van permissies vragen. Ik let er mee op, en als ik een app toch wil gebruiken kan ik de rechten uitzetten voor bepaalde permissies (vóór het de eerste keer starten van de app, anders kan men al data hebben verzameld van je). Maar het gros van de mensen doet of kan dit niet omwille allerlei redenen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 13 mei 2016 11:42]

In Android 6 hebben ze gelukkig het permissiesysteem aangepakt en vragen ze het op runtime net als IOS. Voorheen was het kiezen of nemen.
... en als ik een app toch wil gebruiken kan ik de rechten uitzetten voor bepaalde permissies (vóór het de eerste keer starten van de app, anders kan men al data hebben verzameld van je). Maar het gros van de mensen doet of kan dit niet omwille allerlei redenen.
Hier iemand van het gros die graag weet hoe je dat doet (een link/lead oid is voldoende).
Volgens mij kan dat sowieso in Android 6. Ik heb dit met Android 4.4.4, wél geroot en het xposed framework draaiende (en AppOpps HTC).
Geldt dit nu dan ook als je de gps uit hebt staan en de app gesloten hebt. Ik zie hem dan niet tussen actieve apps staan bij batterij status? Ik zie hem ook niet terug bij recente locatieverzoeken?

[Reactie gewijzigd door Aeternum op 13 mei 2016 11:42]

Misschien moeten ze er eens voor zorgen dat een gebruiker een App Echt kan afsluiten in plaats van half.

Ik wordt altijd knettergek van die altijd draaiende Apps.

EMail, Maps, ChatApps enz. enz. graag alleen als ik het wil.,

Gewoon een extra optie: Volledig afsluiten (let op, u ontvangt geen meldingen o.i.d. nog even als extra waarschuwing) en dan ook graag voor Maps, HangOuts, GMail en alle andere apps die niet perse nodig zijn voor het functioneren van je toestel.

Maar goed, dat zal wel niet gebeuren.
als je dat wilt dan moet je eens overwegen om het toestel te rooten dan kun je heel veel van dit soort zooi wel..
Dat is me bekend. Maar ik zou het graag standaard willen
Je kan in Android een app geforceerd stoppen, dan stoppen ook alle services die die app heeft.

[Reactie gewijzigd door Abductee op 13 mei 2016 12:04]

En die services worden vanzelf weer wakker....
En vervolgens starten de meesten automatisch weer op....
Niet handig toch om email en chat uit te zetten. Zo merk je nooit of er iets binnenkomt.
Zolang het optioneel is, dus als extra optie, juist wel. Ik wil niet alles altijd meteen zien.
moet je dan niet gewoon een process killer installeren
ik gebruikte "vroegâh" clean master daarvoor die toen nog lekker compact en alleen maar temp files opruimde en processen afsloot die idle liepen
Zolang de processen zich daarna automatisch blijven opstarten (en dat doen ze) kost een proceskiller alleen maar batterij.

Op mijn pc kan ik mij email gewoon afsluiten. Dat zou ik op mijn telefoon ook gewoon willen bij elk niet noodzakelijk programma....
Behalve een privacy probleem, levert Runkeeper, ook na het hardlopen, op mijn mobiel ook een stevig energieverbruik op. Ik had al de gewoonte ontwikkeld om na het hardlopen mijn mobiel te rebooten. Dat zorgde er in ieder geval voor dat mijn mobiel niet zo warm werd.
@mustisen: Welke garantie krijg je dat als je voor een app betaalt dat je gegevens niet alsnog doorverkocht worden? Het is wel een Amerikaans bedrijf.. voor hen zijn Europese regels niet zo belangrijk en hun normen en waarden zijn behoorlijk anders dan de onze.

[Reactie gewijzigd door M.M op 13 mei 2016 11:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True