LG voorziet 2016-lijn van smart-tv's van webOS 3.0

LG geeft zijn smarttv-platform webOS een update naar versie 3.0. Tv's die de Koreaanse fabrikant in 2016 op de markt brengt krijgen het besturingssysteem, maar niet bekend is of ook oudere tv's een update tegemoet kunnen zien.

De drie belangrijkste wijzigingen die LG bij webOS doorvoert, zijn functies waar de fabrikant onder de naam 'Magic' naar verwijst: Magic Zoom, Magic Mobile Connection en een bijgewerkte versie van de Magic Remote. Met Magic Zoom kunnen gebruikers onderdelen en tekst vergroten, zonder dat de beeldkwaliteit daar onder te lijden zou hebben.

Magic Mobile Connection maakt het mogelijk smartphones met de tv's te verbinden, om bijvoorbeeld apps op het scherm weer te geven via LG's TV Plus-app. De Magic Remote-afstandsbediening zou bij de komende generatie van smart-tv's van LG eenvoudiger met set-topboxes overweg moeten kunnen.

Daarnaast komt er onder andere een multi-view-mogelijkheid voor het tegelijkertijd kijken naar meerdere kanalen of een blu-ray-film en een tv-kanaal, verschijnt er een muziek-app en komt LG met een internet-of-things-app, die bedienen van smarthome-onderdelen via de televisie mogelijk maakt. Of ook tv-modellen met webOS van 2015 of eerder een upgrade naar 3.0 tegemoet kun zien maakt LG niet bekend.

Afgelopen weekend verscheen nog het nieuws dat LG een deel van het webOS-team op straat had gezet. Het bedrijf zei toen al het besturingssysteem wel door te blijven ontwikkelen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-12-2015 • 08:05

84 Linkedin

Reacties (84)

84
83
45
1
0
21
Wijzig sortering
Ik vind het een geweldig "OS" voor de TV, het maakt het voor iedereen veel simpeler en handig. Maar LG gooit zelf roet in het eten door de onzekerheid over de toekomst. Ze hebben nu al 2 nieuwe versies uit (2.0 en 3.0) en telkens is het onduidelijk hoe het gaat lopen voor bestaande toestellen door lege beloftes waarop men later misschien weer terugkomt.

Als ze zelf willen dat WebOS toekomst heeft, zullen ze aan de mensen ook moeten laten zien dat ze committed zijn een fatsoenlijke update mentaliteit aan te nemen ipv. het gedrag van een onbekende Chinese Android telefoon waar je nooit weet of je ooit een update gaat zien. Momenteel durf ik dan ook niet de mensen een LG TV aan te raden met WebOS als pluspunt want het kan van vandaag op morgen de stekker eruit trekken en dan zit je over een paar jaar met problemen als de apps niet meer werken doordat het eco-systeem verlaten wordt.

[Reactie gewijzigd door Phuncz op 22 december 2015 08:21]

Mijn LG tv (bijna 4 jaar oud) kreeg na een jaar al geen updates meer.
Ik zit dan ook nog steeds vast op hun voorloper. De update die ik wel kreeg leken niks te veranderen, Hierdoor heb ik nooit netflix op m'n tv gehad en zit youtube ook nog op een verouderde versie die altijd heel traag is geweest.

Maar als dit echt heel belangrijk voor je is, kun je natuurlijk ook een tv pakken die gewoon goed beeld geeft zonder allemaal hippe Smart features, en pak je een chromecast erbij.

of je koopt die chromecast (of dergelijk product) als in jou ogen deze smart functionaliteiten niet meer voldoen.

en dat een tv na een paar jaar (per definitie is dat dus minimaal 2) geen updates meer krijgt is helemaal niet raar in het huidige technologie landschap.
Maar als dit echt heel belangrijk voor je is, kun je natuurlijk ook een tv pakken die gewoon goed beeld geeft zonder allemaal hippe Smart features, en pak je een chromecast erbij.

of je koopt die chromecast (of dergelijk product) als in jou ogen deze smart functionaliteiten niet meer voldoen
Dit!
Ik heb een LG 47LM860V uit 2012. Het boeit me eerlijk gezegd niet of daar nu een goede smart interface op zit of niet. Ik heb in het begin wel Netflix gebruikt op dit toestel, maar uiteindelijk heb ik gewoon een simpele Chromecast gekocht en dat werkt schitterend.

Ik gebruik enkel nog de ingebouwde DLNA browser als ik eens wat van m'n NAS wil spelen, maar tegenwoordig met streaming video en audio gebeurt dat ook minder.
Helemaal mee eens. Ik heb zelfs een Chromebox gekocht: 150 euro voor een fantastisch (en SNEL!) kastje. Beter dan de Chromecast die ik eerder had gekocht, die vind ik wat traag en irritant beperkt... Kan geen lokale bestanden spelen enzo. De Chromebox doet alles wat ik wil, geen omkijken naar, super snel. Nog beter dan de openSUSE die we eerder op een mini pc'tje hadden staan...
Met de Chromecast kan je prima locale bestanden afspelen. De twee makkelijkste:
- Met videostream
- Desktop Mirror

Er zijn nog eventueel andere manieren.
Mja, het kan, ik heb er wat mee gerotzooit recent omdat de chromebox iets niet af kon spelen. Moest ik in een rare browser de video spelen die Dan weer naar de chromecast ging. Schokken, vertraging, soms gewoon niet werken... Het KAN en misscbien dat het soms helemaal soepel werkt maar ik ben blij dat de chromebox recent VLC heeft gekregen :-)
Mijn LG tv (bijna 4 jaar oud) kreeg na een jaar al geen updates meer.
Ik heb vorige week nog een update gekregen van mijn LG TV van 2012 met WebOs 2.0.
Dan ga ik vanavond eens even dubbel checken
Liet toevallig m'n TV vorige week naar updates zoeken. maar dan zal ik nu zelf eens zoeken.
Mijn LG is ook al een 2,5-3 jaar oud, en ook ik zie nog regelmatig popupjes voor updates, moet ik wel zeggen dat ik geen flauw idee heb of het WebOS is, afgaand op de looks in het plaatje van het artikel, volgens mij niet, de interface in mijn LG tv lijkt daar in de verste verte niet op, maar ze updaten em dus wel.

Ik gebruik trouwens sinds kort af en toe 'Pathe thuis', direct vanuit de LG smart interface, en werkt perfect, zit ook Netflix Spotify etc op maar die 'mot ik nie' dus geen idee of ze werken, maar aangezien dat ding van Pathe ook lekker draait met hd streams denk ik niet dat Netflix of Spotify wel problemen zouden hebben
Voor mijn LG TV (55EC930V) uit 2014 (verkocht in NL sinds September), die ik in Januari 2015 heb gekocht, heb ik al de volgende software versies gehad in 2015:

Versie 4: WebOS 1.0:
04.41.32 Van fabriek uit: Simplink issue (menu vertraging) i.c.m. Raspberry Pi.
04.45.04 -
04.45.25 Simplink issue opgelost

Versie 5 WebOS 1 (met 2.0 features):
05.00.04 TV App start iedere keer opnieuw op (Memory leak / Simplink issue i.c.m. RPi)
05.00.05 -
05.00.15 Ziggo on demand via Quantis Ci+ werkte niet meer, DTS passthrough werkte niet meer. Simplink issue weer opgelost.
05.00.30 (Niet algemeen vrijgegeven versie, van LG TD gehad) Ziggo werkte weer, nu weer een HDMI reset probleem en ARC uitval na 30-50 minuten. DTS passthrough werkte weer
05.00.40 geen verschillen met .30 kunnen vinden. Nog steeds het HDMI probleem

En ik heb ze nog niet eens allemaal genoteerd denk ik. Genoeg updates dus tot nu toe. Helaas waren de meeste updates om bugs te fixen en daarbij komt ook nog dat er regelmatig nieuwe bugs geintroduceerd werden of oude bugs terugkwamen in een iets andere vorm.

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 22 december 2015 10:20]

Ik heb een 47LB630V uit 2014

Versie 4: WebOS 1.0
04.41.32: Geen Ziggo OnDEmand via @Smit module; omgeruild voor Quantis module die het wel deed

Versie 5 WebOS 1 (met 2.0 features):
05.00.04 Issue met Deezer app die, als hij al start, na elk nummer 2 minuten stilte heeft.
05.00.05 Deezer issue
05.00.15 Ziggo on demand via Quantis Ci+ werkt niet meer en Deezer issue
05.00.30
05.00.40 Ziggo on demand via Quantis Ci+ werkt nog steeds niet en Deezer issue.

Vreemd genoeg nooit issues gehad met HDMI (Chromecast, PS3, Laptop), geen problemen met Simplink (Onkyo versterker).
Ik heb verder geen ARC ervaringen (gebruik de optical out richting de versterker).

Bijkomende issues zijn dat de TV bij aanzetten soms "geen signaal" geeft en/of some geen geluid over de versterker heeft. Beiden lossen op als je de TV opnieuw aan zet.

Trouwens bij versie 05.00.15 een factory reset gedaan was de snelheid wel ten goede is gekomen, maar verder niets heeft gedaan met Ziggo en Deezer issues (Deezer opgelost door via Chromecast te streamen).
Interessant deze andere ervaringen bij al die LG updates.

Voor zover ik weet zijn de Simplink issues alleen in combinatie met een Raspberry Pi 1 en 2. Maar een Raspberry Pi heeft dat dan weer niet bij een Samsung TV.

Ik heb geen ervaring met Deezer.

Quantis CI+ en Ziggo heeft bij mij altijd gewerkt (TV beeld) alleen het Ziggo on demand gedeelte niet. Soms moet ik wel de TV na aanzetten eerst nog een keer uit- en aanzetten omdat het signaal ontbreekt maar is daarna weer goed.
Ik heb dezelfde uitvoering met dezelfde updates. Nooit problemen met arc gehad. Gebruik de sync voor naar mijn soundbar (ook lg) het werkt altijd gewoon perfect.
Ik vind je vergelijking met onbekende Chinese Android telefoons mank gaan (trouwens ook niet-chinese Android-telefoons worden niet geupdate).

LG heeft zich m.i. tot nu toe keurig gehouden aan de belofte om het OS te updaten / upgraden.

Afgelopen jaar en dit jaar meerdere updates / upgrades gehad voor mijn 2014 model en men heeft dus de belofte stand gehouden.

Ik zou juist wel LG TV aanraden t.o.v. andere merken, want van andere merken werkt het OS beduidend minder goed (lees de diverse reviews maar) en die merken doen (ook) geen harde beloftes qua upgrades ed.
Als je 'een fanatieke couch potato' bent, maar niet teveel afval in de wereld wil achterlaten, kun je het best een goed scherm kopen en die combineren met een set-top-achtig dingetje waar de software in zit, dat blijkt altijd maar weer. Er is bijna geen enkele TV-fabrikant die zijn software updatet.
Vergeet ook niet dat in 2014 nog LG modellen op basis van Netcast uitkwamen (waarvan ook weer meerdere versies bestaan). Combineer dat met andere ervaringen van LG (zoals bij mij LG DP1B media speler productreview: LG DP1B review door sdk1985 ) en ik durfde het eigenlijk niet aan voor mijn nieuwe TV.

Ik ben dan ook voor een AndroidTV gegaan (Sony). Ook zeker nog niet perfect maar het feit dat Kodi v16 er native op draait maakt heel erg veel goed. Mijn HTPC kon de deur uit. Aangezien Kodi v16 gebruik kan maken van zowel de ingebouwde x265 als x264 decoder verwacht ik hier jaren mee vooruit te kunnen. Ik gebruik immers sinds +- 2011 al Kodi (voorheen XBMC). Ik heb bestanden met bitrates van wel 116MB/s probleemloos af kunnen spelen (via USB3 stick).

Verder kun je zelfs aps als speedtest.net installeren (via apk).

Nadelen zijn er wel, zo werkt tot op heden de record functie niet via de cam+ module. Geen issue voor consumenten met horizonbox of kpn maar het kan wel een dingetje zijn. Het blijft immers een tv.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 december 2015 18:15]

Anoniem: 667821
22 december 2015 08:16
Mag toch hopen dat mijn april 2015 model ook een upgrade krijgt. In andere branches is het meer dan normaal om je apparaten minstens 3 jaar te ondersteunen, zie niet in waarom dat voor TV's anders zou zijn.

Wel opvallend dat de laatste maanden er geen enkele software update is geweest, mei-juni had ik er bijna wekelijks wel 1. Hopelijk betekent dat dat ze veel effort in v3 gestopt hebben en gaan uitrollen.
Mijn model uit de zomer van 2014 heeft ook al geen update meer gekregen naar webOS 2. Hoop er dus maar niet te veel op.

Het lijkt erop dat LG zich enkel en alleen richt op het webOS op nieuwe tv's. Op onze oudere modellen valt niets meer te verdienen ;)
En die manier van werken zorgt er dus voor dat ik LG maar niet ga kopen. Ik wil graag een TV die ook volgend jaar nog gewoon ondersteund wordt. Maar ik besef ook dat maar weinig mensen zo zullen redeneren. De meesten lopen de MM in en kijken wat ze mooi vinden, zonder veel meer verdieping dan dat.
Volgens mij is het praktischer om te kijken of je met de huidige functionaliteit van een tv goed uit de voeten kan (en vantevoren checkt of er echte minpunten zijn) en daarmee tevreden kan zijn voor de komende jaren. Ik heb er niet veel ervaring mee maar mijn tv's hebben door de jaren heen 1 à 2 updates gehad. Na een jaar of 3 of na grote verschuivingen op AV gebied is het waarschijnlijk toch handiger om een externe mediaspeler aan te sluiten.
Anoniem: 70599
@oef!22 december 2015 10:49
Helemaal mee eens. We leven in een consumptiemaatschappij. Of je dat nu wilt of niet.
Als ik een TV koop dan koop ik hem voor 10 jaar als het even kan. Volgens mij zit er een RJ45 connector op, en kan hij dingen met YouTube enzo. Ik gebruik het niet. Waarom ik het niet gebruik? Simpel, dit was de laatste TV met echt goed beeld, voordat de LED schermen opkwamen. Een Panasonic Viera..
Conform de consumptiemaatschappij had ik hem denk ik 4 jaar geleden al moeten vervangen. Waarom? Omdat hij te klein is, omdat er geen updates meer voor komen, omdat hij geen 12.1 surround doet, omdat er onvoldoende spyware in zit? Ik ben er niet vatbaar voor.

En als ik ooit besluit dat mijn DVD speler niet meer voldoende is (gebruik hem misschien 3x per jaar), dan hang ik er wel een Raspberry Pi aan.
Helemaal mee eens: voor de Smart functie hoeft je een tv niet te kopen. Deze wordt na een paar jaar niet meer geüpdatet, waar nog bij komt dat de functionaliteit vaak te wensen over laat of zelfs compleet bagger is.

Een Raspberry bied veel meer mogelijkheden, en met een dongle er aan van een paar tientjes kun je ook film/foto's casten naar je tv (ik weet niet of dat met Raspberry ook kan).
Probleem is dat:
  • De apparaten tegenwoordig zoveel software bevatten, en deze vaak nog zoveel bugs heeft bij release dat je afhankelijk bent van updates om te komen tot een apparaat dat ook daadwerkelijk goed werkt
  • Apparaten steeds vaker afhankelijk zijn van online services van de fabrikant om überhaupt goed te kunnen werken.
Je bent dus wel degelijk afhankelijk van de fabrikant, ook na aanschaf van het toestel.
Ze hebben in ieder geval het ontwikkelteam verkleint, dat werd zaterdag duidelijk: nieuws: LG ontslaat deel van webOS-ontwikkelteam. Ze geven aan dat het geen enkel invloed heeft op de ontwikkeling :P
Ben het hier zeker mee eens. Ik heb me voor het kopen van m'n tv weldegelijk goed georiënteerd, en ben tot op heden erg tevreden over de kwaliteit van het paneel, de mogelijkheden van het OS en dergelijke. Het bedieningsgemak van webOS is ook nog altijd een heel stuk beter dan OSsen van andere fabrikanten - vind ik althans.

Hij is dus niet op een druilerige namiddag uitgezocht bij de MM :9
tja, ik heb voor mijn TV nog nooit een update gehad, en hij werkt nog prima. Als de TV op het moment dat je hem koopt het goed doet, verwacht ik toch wel dat hij over een paar jaar ook nog wel goed werkt.
Ik ben het goeddeels met je eens. De meeste PC-gebruikers zouden het liefst nog bij Windows XP gebleven zijn. Waarom dan moeilijk doen als je televisie niet de allernieuwste versie van het OS draait? Zolang de gebruikelijke Apps het nog doen natuurlijk, en eventuele veiligheidsproblemen wel opgelost worden.
en eventuele veiligheidsproblemen wel opgelost worden.
Reken er maar niet op. Maar we hebben we een nieuw model, meneer! :')
Zelfde hier, o. Vanwege deze belabberde ondersteuning voor mij in de toekomst geen LG televisie meer. Je weet gewoon dat na minder dan een jaar het model niet meer ondersteund wordt. Daarnaast is de app support zeer slecht, er komen niet of nauwelijks updates van apps uit.
Waarom beoordeel je de tv alleen op de smart tv capaciteiten en mogelijkheden?

Een tv is toch primair bedoeld om beeld weer te geven? Als je beeld goed is dan is het primaire doel bereikt.

Apps werken, ook zonder update, en anders sluit je er wat anders op aan wat je tv wel smart maakt, zoals een chromecast, media player, raspberry of game console.

Nagenoeg alle fabrikanten leveren geen updates meer op smart tv, dus waarom zou je alleen daarop de keus van je tv bepalen?

Het wordt tijd dat tv fabrikanten gewoon stoppen met al die onzin in hun schermen te stoppen: zelfs luidsprekers en al die verschillende aansluitingen vind ik persoonlijk grote onzin.

Een tv moet 1 ding heel goed doen: een zo perfect mogelijk beeld weergeven, de rest is imho overbodig: daar heb ik andere apparaten voor.
Omdat ik het wél belangrijk vind. Een auto beoordeel je tegenwoordig toch ook niet alleen op het feit of hij goed rijdt.
Maar als er een nieuw modeljaar van een auto komt kan de software in de auto er toch ook anders uitzien? Bijvoorbeeld het navigatie systeem of de radio,p.

Dan ga je toch ook niet lopen klagen dat dat niet in jouw auto werkt?

Je auto doet nog steeds wat hij doet als toen je hem kocht.....

Waarom zeur je dan wel bij een tv?
Ook auto's krijgen tegenwoordig jarenlang softwareupdates.
De auto krijgt wel updates: van de oude software, geen nieuwe software.

Als ik een bepaald type navigatie systeem in mijn auto heb krijg (Koop) ik wel nieuwe kaartupdates, maar niet het nieuwste systeem: dit zit wel in nieuwe auto's.
ag toch hopen dat mijn april 2015 model ook een upgrade krijgt.
Dat zei ik ook bij de release van WebOS2 over mijn model uit 2014. Reken er dus maar neit op dat je de update krijgt: de TV divisie van LG leeft nog in het vorige decennium, en TVs krijgen geen echte updates.

De huidige 'smart' TVs vind ik dan ook geen echte smart-toestellen: ze zijn erg vergelijkbaar met de oude featurephone: ja, je kan er in principe apps op installeren, maar de gebruikservaring is kut dus niemand doet dat echt, en de core van het je gebruikspatroon beperkt zich nog altijd tot de dingen die je ook al deed op de niet-smart voorlopers (bij de oude featurephones: eigenlijk deed je daar niet veel meer mee dan bellen en SMSen en af en toe een voorgesinstalleerd spelletje spelen, bij de huidige 'smart' TVs: je kijkt gewoon films of DVDs/BRDs, de 'smart' functies gebruik je eigenlijk vaak niet).

En ent zoals featurephones, krijgen de huidige smartTVs ook geen noemenswaardige updates. Dat is iig zo met mijn WebOS TV uit 2014, een hele teleurstelling.
In andere branches is het meer dan normaal om je apparaten minstens 3 jaar te ondersteunen, zie niet in waarom dat voor TV's anders zou zijn.
In bijna alle gevallen wijzigt ook de hardware (al dan niet minimaal) en wordt daardoor een nieuw stuk software meegeleverd. Dat die software dan niet direct/uberhaupt op een ouder device wordt aangeboden, is ook meer dan normaal in een aantal branches.

Lichtend voorbeeld, voor mij als regulier Tweakers-lezer, is Apple waarbij bepaalde groepen devices "ineens" buiten de boot vallen als na x jaar een nieuwe versie van iOS uitkomt. Maar recentelijk kan je ook bedenken dat een bedrijf als Volkswagen ook alleen maar noodzakelijk gaat patchen (de sjoemelsoftware) in landen waar dat verplicht/afgedwongen wordt. Rij jij een vervuildende Golf in een land waar geen wetgeving hiervoor is, zal VW ook echt niet bij jou proaktief te auto terugroepen.

Aan de andere kant is LG mogelijk wel een uitzondering; software wordt niet van de een op andere dag ontwikkeld en zou toch minstens een beetje backwards compatible moeten zijn op oudere hardware om uiteindelijk nieuwere hardware te ondersteunen. Zo zie je bij Asus voor bepaalde moederborden echt 3 of 4 jaar lang BIOS-updates uitkomen om net die ene nieuwere CPU/instructie te kunnen ondersteunen.

Ach, risico van het vak, zullen we maar zeggen; niet elk merk wordt gehinderd door enige vorm van technisch voortschrijdend inzicht om de uiteindelijke klant goed te kunnen bedienen.
Waar ik erg benieuwd naar ben, is dat de huidige lijn van 2015 ook een update krijgen naar 3.0?
In dit persbericht wordt daar niks over gezegd. Dus dat kan vermoedelijk niemand je al met zekerheid zeggen.
Anders zou het best wel " lullig " zijn, als je nét een nieuw tv gekocht hebt van LG 2015, waaruit blijkt dat in een nieuwere versie flinke bugfixes zit.
De historie, de 2014 serie kreeg geen 2.0 van de 2015 serie, doet mij eerder vermoeden dat ze het niet zullen doen. Aan de andere kant, die PR-nachtmerrie heeft ze zoveel gekost aan image en klanten, dat ze het nu wél doen.
Dat geldt evenzeer voor de mensen die een tv kopen in 2016 en in 2017 geen update krijgen naar 4.0. Als 2.0 goed werkt waarom zou je dan 3.0 willen? De genoemde functies die ge-update worden zijn nou ook niet direct spectaculair.
Ervan uitgaand dat de 2014 lijn ook geen update kreeg naar WebOS 2.0 zou ik zeggen dat je niet teveel moet hopen.
En dit is dus exact de reden waarom ik het hele Smart TV gebeuren aan mij voorbij probeer te laten gaan. Een TV zou zo een jaar of 10 mee moeten gaan. Na anderhalf jaar krijg je bij veel fabrikanten al geen support meer op het "smart" gedeelte van je TV waarna je dus acht een en half jaar (natte vingerwerk) met een verouderd OS moet werken op je TV.

Het is voor mij heel simpel, blijf mooie beeldschermen bouwen met genoeg externe aansluitingen en ik sluit er zelf wel op aan wat op dat moment aan mijn requirements voldoet (AppleTV, AndroidTV, MediaCenterPC).

Stel je voor dat ze een windows versie IN je monitor bouwen en dat ze na een jaar zeggen dat je geen nieuwe versie meer krijgt.. en dat als je een nieuwe windows versie wilt, je je hele monitor moet vervangen omdat je er zelf geen OS op kan installeren.
Hij kan toch ook alsnog 10 jaar meegaan? (10 vind ik wel erg veel overigens, maar dat zal wel aan mij liggen. :P)
Hij zal nog steeds prachtig beeld geven, nog steeds alle functies aan boord hebben waar je hem voor kocht, et cetera.

Dat hij niet het nieuwste van het nieuwste krijgt, betekend niet dat ie dan opeens waardeloos is. ;)
M'n SmartTV geeft prachtig (3D) beeld, is razendsnel en heeft aardig wat functies. Natuurlijk zou ik de nieuwe functies van WebOS 3 heel graag willen krijgen, maar het is niet zo dat m'n WebOS 1 opeens voslagen ruk is en m'n TV onbruikbaar maakt. :P
Misschien dat ik daar een beetje dwangmatig over ben.. maar het voelt als vervuiling als er een ouderwets niet ondersteund OS op mijn TV draait.. Ik wil gewoon een TV/Monitor die aan en uit kan en verschillende bronnen ondersteund.

Ik wil niet betalen voor functionaliteit die maar heel even up to date is (gezien de levensduur van de TV) en vervolgens als ballast op de TV aanwezig is.

Dat jij 10 jaar lang vind voor een TV zou een generatiekloof kunnen zin :-D.. vroegah!.. toen de TV's nog 25 jaar meegingen en de monteur het apparaat weer aan elkaar soldeerde als hij stuk was, zodat je op tijd was voor de Ted de Braak show.. Dat waren nog eens tijden! :-D
Prachtig was dat, 1 TV per generatie, mijn ouders kregen hun 1e TV als klein kleutertje en die werd vervangen toen ik een klein kleutertje was :D (van zwart-wit naar kleur, je wist niet wat je meemaakte :o ). En die heeft er ook gewoon dik 15 jaar gestaan totdat de beeldbuis opeens een keiharde knal gaf, was niet meer te redden ;(

Een TV moet een goed scherm hebben, een analoge en digitale tuner met kaartslot, en voldoende aansluitmogelijkheden voor externe apparatuur (met HDMI-CEC zodat apparatuur elkaar kan besturen, denk aan het besturen van je HTPC met je TV afstandsbediening, en omgekeerd dat de HTPC je TV op het goede kanaal kan zetten, dat soort dingen).

Verder niks, die video players op m'n HTPC zijn na een jaar toch al meer up to date dan ze ooit zullen zijn op de TV.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 22 december 2015 12:54]

Ja dat ligt aan jou. Vroeger, hoor opa ging een tv minstens 15-20 jaar mee.
De enige reden dat ik de tv voor mijn schoonvader van nu 92 al 2 keer heb moeten vervangen is dat de settopbox van ziggo niet op zijn scart aansluiting passte. Maar een HDMI aansluiting had. Noem mij ouderwets en oud (42 jaar) maar een tv zou langer mee moeten gaan als 8 tot 10 jaar.

Het is geen pc of telefoon die veroudert.
Ja, vroeger was alles beter... Mooie buizen, groot, helaas wel energieslurpend maar alé, makkelijk te repareren... Maar nu hebben we ook SmartTV's, en dan vind ik 10 jaar erg lang.
Vroeger kocht je ook één telefoon, als je er al eentje nam, zo'n mooie met draaischijf; en dat ding tig jaar mee. Tegenwoordig wisselen de meeste mensen zowat eens in de 1 a 2 jaar van telefoon.

Je kan nog steeds TV's krijgen die vast heel lang mee kunnen, maar om het van een SmartTV te verwachten en dan ook nog die functies willen (en the latest and greatest...): dat is imho gewoon onrealistisch.
Zoals al gesteld wordt laten sommige mensen daarom blijkbaar een SmartTV aan zich voorbij gaan. Prima, moet je ook zelf weten; maar die voorkeur zegt naar mijn mening niets over de kwaliteit van SmartTV's: het is gewoon maar wat je wil.

Een SmartTV is wel degelijk een vorm van een computer, en dat veroudert wel degelijk.
Als je die functies niet gebruikt zal zo'n apparaat waarschijnlijk ook jaaaaren blijven draaien, maar soft- en hardware ontwikkelen nou eenmaal in rap tempo; en dan kan je "oude" TV de nieuwste software gewoon niet hebben; net als dat je een TV die nu 10 jaar oud is geen 4K beeld kan laten vertonen.

Zo'n TV kán dus wel 10 jaar meegaan, maar dan is de vraag maar wat je met die smartfuncties moet na 10 jaar geen hardware upgrades; en dus ook jaren geen nieuwe software. Al vind ik het ook gewoon een totaal andere markt, Smart vs Dumb, en dus moeilijk 1op1 te vergelijken... maarja.
Nogmaals: een SmartTV is niet meteen waardeloos zonder updates, de vraag is enkel of een SmartTV wel iets voor jou is als je er 20 jaar mee wil doen... Incl de smart functies.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 december 2015 10:51]

Jij vind dus ook dat een tv als tv minstens 10 jaar moet mee gaan. Veel reactie bij andere topics hierover geven vinden dit al lang. Sterker nog de fabrikanten/winkels zetten in op 7/8 jaar in als levensduur ivm garantie claims buiten de twee jaar.

Daarbij vind ik wel dat je van een smart tv moet kunnen uitgaan dat je langer updates krijgt als nu. Geen of eenmaal een update vind ik te kort.
Als Microsoft of Apple stopt met updates na een jaar zo de wereld te klein zijn.
Ik verwacht als consument van tv fabrikanten dus dezelfde update frequentie.
Een tv fabrikant zo een iets sterker processor en/of meer geheugen kunnen plaatsen zodat het wel mogelijk is om na 2 of 3 jaar te update.

De beperkte update regelingen van Samsung LG en andere leveranciers heeft mij doen besluiten te android tv box te kopen. IPV een nieuwe tv. De tv gebruik ik nu gewoon als monitor met een setup box en androidbox.
Daardoor gebruik wel meer energie als die ouderwetse tv met beeldbuis.

[Reactie gewijzigd door TurboTon1973 op 22 december 2015 12:06]

Je kan je ook afvragen in hoeverre de applicaties niet meer op de "oude" TV kunnen draaien, waardoor het echt te begrijpen is dat er geen updates meer komen.
En als ik kijk naar het verschil, dan zeg ik: bullsh*t dat het niet kan!

Is een update onmogelijk als een Netflix naar een nieuwe API gaat? Of een security fix? Nee! Dat heeft geen dusdanige impact dat een update "onmogelijk" is.

Fabrikanten willen enkel zo goedkoop mogelijk af zijn. En dat zie je terug. Geen updates nadat het product uit de winkelschappen is, trage hardware zodat het "Smart" gedeelte moeizaam werkt. Als jij het product gekocht hebt, hebben zij hun geld al binnen.
je koopt de TV met die software dus een update zou leuk zijn maar dat is niet waarvoor je betaald.
Klopt, maar hoe vaak lees je bij de review van tweakers dat de software nog niet goed is. En dat deze nog niet af is. Dat kan je niet testen als je in de winkel komt. Meeste kom je toch pas achter als je rustig thuis zit. Vandaar dat ik ook bij de software van een tv updates verwacht tot het product goed werkt. Als het goed werkt, prima dan is het meegenomen als je een update krijgt.

Mijn tv van Philips heeft geen goede hdmi shake met de cisco decoder van Ziggo.
Komt geen update voor. Ziggo zei toen pech Philips zei toen pech. Glasvezel werd aangelegd en toen kon ik een regeling krijgen van Ziggo om mij als klant te houden en niet overstapte naar glasvezel.dat ik mijn geld terug kreeg van de Cisco decoder en een Humax kon kopen.
Als er geen glasvezel werd aangelegd dan moest ik toen. Een paar jaar terug een nieuwe tv kopen. Hierbij heb ik het dus over de basis dingen van wat je van een tv mag verwachten. Dus geen smart gedeelte.
En zelfs nu nog heb ik regelmatig een groen beeld door foute hdmi handshake.

Waarom vind je het wel ok dat je bij een tv niet goed werkende software krijgt. Of software die niet af is. Maar bij je pc of telefoon niet?

[Reactie gewijzigd door TurboTon1973 op 22 december 2015 14:34]

Ik heb vorige week een WebOS2 versie gekocht. Ik verwacht geen update, maar vind deze ook niet persé nodig. De smartfuncties werken prima en snel. Het nieuwe OS zal neem ik aan meer resources gebruiken waardoor de interface wellicht trager zou kunnen worden op een ouder toestel.

De bovengenoemde functionaliteiten vind ik ook erg summier, vooral voor de Nederlandse markt waar je toch vaak vast zit aan een decoder of smartcard. Daarnaast, de mobile connection, wat werkt al prima via Miracast momenteel. Echt heerlijk. Ben benieuwd of er nog meer wijzigingen zijn.
Mijn LG TV uit 2012 krijgt al geen update meer van Netflix hierdoor kan ik niet met profielen werken. Dus eigenlijk heb ik nu weinig aan de *smart* functionaliteit.

Misschien wordt het tijd voor custom roms voor de tv ? :-)
Haha, duidelijk. Zelf gebruik ik mijn PS4 voor Netflix gezien ik nog geen kabel heb lopen voor audiooutput naar de receiver vanaf de TV -> receiver.

Verder vraag ik me eigenlijk af waarom ze doorontwikkelen voor WebOS 2/3 maar niet voor Android TV?
Naar mijn weten is WebOS 2 ook niet uitgerold naar 2014 modellen, dus de kans is best groot dat 2015 modellen geen upgrade krijgen naar 3. Tenzij LG de policy gewijzigd heeft of hier beter rekening mee heeft gehouden misschien...

Ze hebben 1 TV's toen wel een update gegeven die meer functionaliteit gaf, maar nooit een volwaardige upgrade.
nieuws: LG brengt webOS 2.0-functionaliteit naar tv's van vorig jaar

-edit-
Dit moest een reactie zijn op Coritchando, per ongeluk main thread aangeklikt denk ik.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 december 2015 08:20]

Mijn 930v heeft deze update inderdaad ontvangen. Ik moet zeggen, weinig verschil. Ondertiteling werkt wel beter icm met mijn NAS. De apps zijn beter in te delen. SmartTV crashed niet meer. Maar helaas nog steeds geen h.265 ondersteuning. Ik snap best dat het hardwarematig niet kan. Maar softwarematig mogen ze toch wel een poging wagen :+

En @ Kecin/hhoekstra... De apps in WebOS zijn afzonderlijk te updaten. Heeft jouw 2012 LG WebOS draaien? Netflix, en andere apps, krijgen gewoon een melding van een update die beschikbaar is.
Leuk, maar als er 2 nutteloze zaken op een tv zitten zijn het wel 1) de antenne tuner, met bijbehorende guide e.d. en 2) het gehele Smart gebeuren. Het liefst heb ik gewoon een 55" TV met AmbiLight, genoeg connectiemogelijkheden en de mogelijkheid om je kleuren en contrast aan te passen ... meer niet. Mijn Horizon box en Apple TV, 4 inmiddels, verzorgen het Smart gebeuren wel.
Kan het alleen maar volledig met je eens zijn. Zoveel alternatieven dat een eventuele update van het WebOS geen factor mag zijn bij de aanschaf van welke tv dan ook
Waar ik nu benieuwd naar ben is of de performance ook beter wordt, met name op de EF950V die Tweakers recent gereviewd heeft: reviews: LG EF950V uhd-oled: beter beeld bestaat niet
Grappig, heb sinds een week of 8 een OLED LG 55" met perfect beeld, dat eindelijk zelfs mooier is dan van mijn oude plasma. Dat is blijkbaar ook een smart tv. Ik weet niet eens of het WebOS is.... Zegt al genoeg over hoe belangrijk het voor mij is.
Ik heb 2 x gekeken of ik iets met de smart optie kon. Zal vast handig zijn voor een aantal mensen, maar ik wil graag een goed scherm, de rest regel ik zelf wel. Ja, je hebt opties als Netflix, YouTube, foto's bekijken, etc, en andere apps. Maar ja, nog nooit echt gebruikt, 1x om te proberen, daarna nooit weer. Dat soort opties zijn voor mij meer dingen die je op tablet gaat doen.

Voor mij is een TV niks meer dan een scherm waar ik hoofdzakelijk films kijk. Geluid gaat via een 7.1 installatie en een aparte media-player, momenteel Kodi op een Mac-mini, maar ben nu aan het knutselen om die te mogelijk vervangen door iets anders, systeem moet het centrale systeem voor de complete home automation en bioscoop worden. Dus nog wat uitzoek en tweak werk.

Waarom niet 1 model uitbrengen, high-end scherm, zonder alle poespas, zonder "mooi" geluid (laten we wel wezen en Tv met goed geluid zal er niet heel snel gaan komen), zonder Smart optie's, maar met de focus op het perfecte beeld en voldoende aansluit optie's. Dus eigenlijk een 60" (liefst groter) monitor, 4K en dan zijn we er...... Althans dan ben ik klaar.
Of zou de markt daar toch te klein voor zijn?

[Reactie gewijzigd door smitae op 22 december 2015 09:20]

Anoniem: 719826
@smitae22 december 2015 17:19
Heb je bij jou nieuwe oled tv last van judder als je naar films kijkt.
Dit zijn een soort haperingen in het beeld (soap opera effect).
zag dit op youtube bij lg versus samsung.
Dit lijkt mijn toch een hinderlijke storing.
Wil er mss dit jaar nog 1 aanschaffen.
Hoor graag jou ervaring
Weet ik niet. Ik heb wel eens dat het lijkt dat de boel idd ff vast zit.
Maar dat had ik ook wel eens op mijn plasma, dus ik kan je niet echt uitsluitsel geven, zou ook door Kodi/MacMini/NAS/netwerk combinatie kunnen komen. Ik heb eigen geripte BluRays op mijn NAS staan, 1080p, 7.1 geluid, dus redelijk zware streams.

Heb de tv nog te kort denk ik, deze week de hele star wars serie gekeken voor we naar de bios gingen. Daar heb ik geen hik-ups gehad.

De verbetering tov de plasma is bijna schokkend te noemen, kleur en zwart is niet te vergelijken. Ik gebruik op de tv de THX bioscoop beeldmodus, mooi warm beeld.
Hoop met een paar jaar een nog grotere OLED te kunnen kopen, 4K 100" dat lijkt mij wel wat, moet de prijs wel ff wat zakken. Dus alle tweakers, kom op snel allemaal een nieuwe OLED kopen. Goed voor een snelle prijs daling 😎

Sorry, ben bang dat ik je geen uitsluitsel kan geven. Mogelijk dat je in een winkel kunt testen?
Anoniem: 719826
@smitae22 december 2015 21:19
Toch thx voor de toelichting op mijn vraag.
Heb nu een Panasonic plasma 42 inch.
de oled geeft echt schitterend beeld en lees ook overal dat je hem thuis moet calibreren , omdat de kleur afstelling er nauw luistert maar dit kun je zelf niet denk ik.
Zal nog eens bij de winkel gaan kijken en navragen wat er mogelijk is.
Nogmaals bedankt voor je toelichting.
Of ook tv-modellen met webOS van 2015 of eerder een upgrade naar 3.0 tegemoet kun zien maakt LG niet bekend.
Gebruikers van WebOS 1 kregen ook geen update naar WebOS 2, dus kan je er van uit gaan dat WebOS2 gebruikers ook geen update krijgen...moet je maar een nieuwe TV kopen :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee