LG kondigt webOS 3.5 voor smart-tv's aan

LG brengt in 2017 webOS 3.5 naar smart-tv's. De update van het besturingssysteem zorgt onder andere voor een soort speeddialfunctie en het automatisch weergeven van meer informatie over programma's. Daarnaast is er bediening voor 360-gradenvideo's.

Met My Button kunnen gebruikers van webOS 3.5 functies koppelen aan een van de negen cijfertoetsen van de afstandsbediening, zoals het openen van apps of specifieke kanalen. Door de cijfertoets ingedrukt te houden, wordt de speeddial-achtige functie geactiveerd.

Een nieuwe Magic Link-functie zorgt voor het automatisch weergeven van meer informatie over het programma dat de kijker heeft opstaan. Zo kunnen er bijvoorbeeld relevante YouTube-video's getoond worden, of verschijnt er informatie over acteurs in beeld. De functie moet het ongemak van het intikken van zoekopdrachten omzeilen.

Gebruikers kunnen straks met de Zoom Magic-optie inzoomen op een specifiek deel van het scherm om volgens LG bijvoorbeeld een enkel lid van een muziekgroep in beeld te kunnen brengen. Bij het kijken van 360-gradenbeelden kan met de Magic Remote-afstandsbediening het beeld gesleept worden om rond te kunnen kijken en met het scrollwieltje kan de gebruiker inzoomen.

Meer details over de update verstrekt LG tijdens de CES 2017, die begin januari in Las Vegas plaatsvindt. Dan moet ook blijken welke smart-tv's van LG in aanmerking komen voor de nieuwe versie van de software. Op dit moment heeft LG de nieuwe versie van webOS enkel op zijn Koreaanse website aangekondigd.

LG WebOS 3.5

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-12-2016 • 10:45

121

Reacties (121)

121
118
33
5
0
74
Wijzig sortering
Meer details over de update verstrekt LG tijdens de CES 2017, die begin januari in Las Vegas plaatsvindt. Dan moet ook blijken welke smart-tv's van LG in aanmerking komen voor de nieuwe versie van de software. Op dit moment heeft LG de nieuwe versie van WebOS enkel in op zijn Koreaanse website aangekondigd.
en hieruit blijkt waarom een smarttv geen goed idee is... je bent veel te afhankelijk van zo'n bedrijf als LG, hebben ze er geen zin in, dan werkt binnen enkele maanden niets meer... youtube met een niewe versie, netflix die je platform niet meer ondersteunt, twitter die er mee stopt en blumber dat pas populair werdt na de release van jouw toestel... kortom... misschien moeten we met zijn allen eens beslissen om gewoon iptv-diensten te beginnen die met standaard-complient hardware werkt zodat je als je daar zin in hebt elkere 2 jaar de nieuwste rasberrypi kunt kopen die dan ook direct alles kan ... (inclusief tv kijken), laat monitors monitors worden en boxen boxen, ik denk dat een pi3 met een hdmi scherm op dit moment beter presteerd dan elke smarttv op de markt...
Het is niet zo dat youtube/netflix in eens niet meer werkt als je niet kan updaten naar 3.5. Deze apps kan je gewoon updaten via de content store.

Persoonlijk vind ik het ook niet zo spannend als ik niet kan updaten naar 3.5. Ik heb mijn LG tv gekocht omdat ik hem prima vond zoals hij was. Extra functies zijn meegenomen maar voor mij niet noodzakelijk.
Daarom baal ik er ook zo van dat er geen 4K tv is zonder smart tv! Ik wil gewoon weer hetzelfde als mijn domme full hd tv die ik zelf wel slim maak door er een pi of een chromecast aan te hangen. Ik heb geen zin in een tv die altijd meeluistert, naar huis belt en op een willekeurig moment in de toekomst gaat zeggen "Sorry, je tv is te oud en nu kun je geen tv meer kijken". :(
Dit kan toch gewoon.
TV niet op Wi-Fi of Wired aansluiten en je bent klaar.
Je hoeft het smart gedeelte niet in te drukken op je ab hoor.

/Ontopic:
Ik heb even gespeeld met de besturing in winkels maar het kon me absoluut niet bekoren.
Ook lees ik veel slechte reviews over de software en snelheid en is de ondersteuning vanuit LG ook niet best.
Tizen van Samsung is ook niet de heilige graal maar voelde voor mij wel volwassener, sneller en tot nu toe lijkt Samsung de updates aardig lang vol te houden en te supported.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 23 juli 2024 13:11]

WebOS 3.0 werkt anders prima op mijn oled B6 van dit jaar.
Snel en de magic afstandbediening werkt prima, in combinatie met tv kijken, netflix, youtube of amazon. Werkt allemaal prima en snel, alleen bv de guide heeft de eerste keer dat je hem opstart na dat je de tv heb aangezet een laad moment, maar dat is niet de app denk ik maar meer de data die hij ergens vandaan moet laden.
Op mijn 4K TV van vorig jaar (met WebOS 2), kan ik al geen update meer krijgen naar WebOS 3. Dus de kans is groot, dat jij volgend jaar ook geen update naar 3.5 zult kunnen krijgen, en dan is het dus meteen ook afgelopen met de fixes voor problemen die je hebt met WebOS (individuele app updates kun je nog steeds gebruiken).
Zou het niet zo zijn dat je met je smart tv met OS3 wel gewoon kan upgraden naar 3.5 en dat je straks misschien niet kan upgraden naar 4.0 omdat dat een te grote stap is?

Ik heb zelf ook sinds vorige maand een LG OLED55B6V met WebOS3 en hoop toch wel dat ik 3.5 kan gaan gebruiken straks. Zou ik erg lame vinden als dat niet zo was.
Reken er maar niet op. LG heeft blijkbaar nog nooit van "backward compatibility" gehoord. In alle nieuwere TV modellen stoppen ze weer andere hardware, en de bijbehorende WebOS versies maken ze altijd afhankelijk van die hardware. Dus 2.0 werkt niet op TV's uit de 1.x generatie, 3.0 werkt niet op TV's van de 2.x generatie (2014-2015), en 3.5 (2017) zal vast ook niet werken op modellen van de 3.0 generatie (2016).
Dit geldt elke fabrikant. Je koopt "as-is", en zolang het duurt. De ontwikkeling stopt gemiddeld binnen een jaar en geüpgraden naar een nieuwere versie van het smart-OS is vrijwel onmogelijk omdat er
zo goedkoop mogelijke hardware gebruikt wordt, de smart-software wordt geoptimaliseerd, en upgrades dus uitgesloten zijn.
De apps worden plots niet meer ondersteund en/of verdwijnen plots uit de winkel of geïnstalleerde apps.
Al heb je met de top 3 (Samsung, LG en Sony) nog het minste problemen, deze platformen worden door de Nederlandse aanbieders over het algemeen ondersteund.
Je blijft afhankelijk van de grillen van de tv-fabrikant en het is zeker niet vergelijkbaar met een minipc of smartbox.
En daarom blijft het concept van SmartTV onbetrouwbaar (want die gekochte TV gaat aanzienlijk langer mee dan 1 jaar!), en kun je dus beter een eigen apparaatje er naast zetten met bijvoorbeeld Android TV er op... dan heb je zelf aanzienlijk meer controle over wat er op staat, en kun je aanzienlijk langer gebruik blijven maken van updates en upgrades.
De apps worden juist gemaakt door de app-eigenaren. Zodra de ontwikkelaars stoppen met ondersteunen kan de tv-fabrikant het alleen nog maar uitzetten. Ze zouden juist hardere afspraken moeten maken met de contentmakers dat ze de apps voor minimaal een jaar of 5 moeten blijven ondersteunen.
het is zo dat als de huidige status blijft werken zoals het nu doet, dus netflix,amazon,youtube ect

Dat ik geen update hoef te hebben, het werkt prima en snel.

Maar goed we kennen verhalen dat de apps er ook gewoon totaal mee stoppen omdat waar het op moet draaien niet meer bij de tijd is. En ze dus niks meer kunnen afspelen. Als voorbeeld netflix update de app niet meer voor WebOS3 en daardoor kan de huidige app niet meer naar hun server toe want het protocol is veranderd, ja dat zou echt wel jammer zijn..

Dan kun je het smart gedeelte dus afschrijven en gewoon een Shield TV er bij naast zetten of zo. Maar zolang dat nog niet is gebeurd, gebruik ik externe boxes eigenlijk totaal niet meer (ik heb de horizon, een chromecast en een media center pc er naast liggen, maar ik zit voornamelijk te werken met de apps van de tv)
Je krijgt nog prima updates op je webos televisie. Wat jij wilt is een upGRADE. Er zijn heel weinig leveranciers die echte upgrades leveren. nu met android begint het pas iets normaler te worden, maar ook alleen voor een paar telefoons.

Behalve dat dit commercieel gezien niet handig is, kan het ook gebeuren dat het technisch niet mogelijk is.
Ook als er een nieuw besturingssysteem wordt uitgerold, worden oudere versies nog steeds voorzien van updates, dus die fixes komen wel goed.
Voor de tv's uit eind 2015 is ook nog geen update naar WebOS 3 beschikbaar, dus reken er maar niet op.
Ik vind WEBOs juist het fijnste smart menu wat er is. Beter dan samsung en philips rommel. Zeker met de Magic Remote en een goede Smarphone is is het voor mij te beste waar ik ervaring mee heb.
Dit kan toch gewoon.
TV niet op Wi-Fi of Wired aansluiten en je bent klaar.
Het is inderdaad simpel. Antennekabel uit de oude crt in de nieuwe platte steken. Batterijen in de a.b. en netsteker in een contactdoos.
Klaar.
Ik snap je probleem niet helemaal. Als je een eigen oplossing wilt gebruiken voor het "smart"-gedeelte doe je dat toch gewoon? Je zet de netwerktoegang van de tv zelf gewoon uit en je kijkt er niet meer naar om.
Die zijn er wel toch? Ok, veel keus is het niet, maar toch.
Philips 49puk4900 en volgens mij ook de Jtc 4k maar dat durf ik niet hard op te zeggen.
Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Je hoeft de smartfunctionaliteit niet te gebruiken en in je router kun je alle verkeer naar buiten vanaf je tv blokkeren in de firewall.
Kijk is naar de humax purevision schermen. Dit is denk ik precies wat je zoekt. Hopelijk zetten ze hier mee door en komen ze ook met purevision HDR schermen.
Ergo, selecteer je scherm vooral op het scherm deel en niet op het Smart-deel. Ik heb net de LG 55OLEDE6V gekocht wat WebOS draait. Hoewel ik er niet ontevreden over ben zal ik toch nooit afscheid nemen van ChromeCast en AppleTV/AirPlay. Dat de TV nu smartfuncties heeft vind ik een bonus, maar ik ga er vanuit dat het toestel (als ik hem over 5 jaar nog heb) gedegradeerd is tot een hele mooie OLED UHD monitor.
Beetje zoeken doet veel .
http://www.plattetv.nl/info/lg-55uf675v-12865.html
Deze bijvoorbeeld of Google eens op Humax purevision.
😳🤔👍🏻
Punt is alleen dat ik een geintegreerde oplossing prefereer boven een los extra apparaat.

Maar helemaal eens dat dit het grootste probleem is met smart-tvs, de support (en de belachelijk zwakke hardware die ze erin durven te proppen) en om die reden heb ik een android smart-tv gekozen.

Ik wilde af van mijn losse media center (ook tijdelijk een standalone android mediaplayer gebruikt, maar ook dat had zijn haken en ogen... vooral icm afstandbediening) en ben dus voor deze smart-tv gegaan hopende dat het met android in ieder geval voorlopig wel goed zal zitten qua support.

De hardware is/blijft alsnog wel zwak, maar ja...
Met andere woorden: er is een evolutie in tv-land waar de tv producenten niet klaar voor zijn / willen zijn.
De oplossing (als is dat niet voor alle consumenten een echte oplossing) is scherm en aansturing losmaken van elkaar. Ik zou het interessant vinden indien de hele aansturing als op een kaart zou zitten die je dan kan upgraden.
Een goed scherm gaat immers gemakkelijk 5 à 10 jaar mee, de software duidelijk niet.
Een kaart is leuk maar dan zul je ook met een standaard moeten werken voor alle fabrikanten. Hardware leveranciers kunnen hier dan zelf op inspringen en kaarten leveren als dan niet met eigen software.
De 'kaarten' zijn er gewoon, we noemen het een Chromecast/AppleTV/AndroidTV stb, etc.

Ik dacht in eerste instantie ook dat ik perse een TV met AndroidTV wilde, maar heb uiteindelijk voor een OLED met WebOS gekozen, omwille van de OLED. Het WebOS is aardig, maar het gros van de functies zal ik extern blijven gebruiken.
Die kaarten werken op een hdmi poort.
Het gaat er juist om dat de kaart echt direct in de tb zit. Nu moet je de hdmi pport selecteren dat is met ingebouwd os niet zo. Groot verschil en wezenlijk verschil.
Met een ingebouwd smart-OS moet je op de "Smart TV" knop drukken, met een externe oplossing moet je op de "HDMI 1" knop drukken. Zo'n groot verschil is dat niet.
klopt op zich alleen met smart gedeelte kun je dan bij met tv beeld op de achtergrond naar smart gedeelte kijken.

hdmi gaat ook, dan moet de afstandsbediening ook voor jou hdmi stick werken. Kan allemaal wel maar het moet gedaan worden.
Jou stuck op de achterkant moet dan infrarood lezer hebben aan de voorkant om van de afstandsbediening va de tv gebruik te kunnen maken.
You can't have it all. 8-) :O
Je haalt een Pi aan als oplossing. Ik vind dat de fabrikanten dit moeten oplossen. Als de hardware verouderd, waarom ontwikkelingen ze dan niet een beter modulair systeem die te vervangen is?

Trek een kaart met daarop de SOC + storage uit de TV en vervang deze met een nieuwe. Beeld en directe aansturing van beeld en geluid kun je dan nog steeds gebruiken en hoef je niet de hele tv te vervangen. Samsung heeft zoeits op de markt als een losse set up box.

Het is misschien minder interssant omdat daarmee potentieel het aantal verkochte TVs omlaag gaat.
Ben bezitter van een LG met WebOS 1.0 en gebruik de smartfunctie al lang niet meer. Bijna alles loopt via m'n Mi Box met Android OS. Aangekocht voor een habbekrats en werkt flitsend snel, perfecte integratie met onze telefoons, 4K & HDR ondersteuning en top bediening. En besides ... als er binnen enkele jaren geen upgrade meer voor komt... een ander en een beter ...
Dit dus. Het Smart gedeelte van de 'moderne TV' is het niet eens waard dat er zoveel over gezeurd wordt. Gewoon totaal en compleet negeren, zit voor mij in dezelfde categorie als teletekst.

Gewoon voor € 50,- een Android-boxje, of voor € 100,- een Windows-boxje op de kop tikken, Kodi en wat andere handige apps er op en nooit meer denken aan de Smart-functie van je TV.

Maakt het leven een stuk leuker en bovendien scheelt het een hoop zurigheid en valse verwachtingen in dit soort topics.
Als je een moderne tv hebt, wil je natuurlijk wel een boxje dat HDR en 4K/UHD aankan. Volgens mij gaat dat nog niet met een standaard android/windows boxje.

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 23 juli 2024 13:11]

Tuurlijk wel... zoek maar eens op de mi box met android tv... fantastisch flitsend snel bakje met prima bediening met 4K 60Hz, UHD en HDR
Idd. Heb zelf een LG Oled, 2 jaar oud, ik heb de netwerk kabel er maar uit getrokken.
Ik zou niet eens weten hoe het smart deel werkt, ik wil het niet eens weten.
We zetten de tv alleen aan en uit, dan kiezen we input A - kpn-tv of Input B Apple tv.
Verder nog nooit iets met het smartdeel gedaan.

Sinds een paar weken de wat oudere MacMini + Kodi vervangen door een Apple tv met met infuse.
Oké, nog geen 4K, maar dat mis ik op dit moment nog niet. Nou ja, alleen 3D, dan zou 4K wel mooier zijn. Full HD 3D is leuk, maar is het net niet. Je merkt dan de lagere resolutie.
Over een 2 a 3 jaar een switch naar nieuwere Apple tv met 4K incl een nieuwe Oled TV en klaar ben ik O-)
Ik heb er niet veel vertrouwen in dat de ef950v series hiervoor in aanmerking komt. Het topmodel van 2015 waar Webos 2.0 wordt standaard meegeleverd ( wat relatief traag werkt i.v.m. 3.0) en soms crasht, maar eerder dit jaar werden er beloftes gemaakt dat de tv update naar 3.0 zou krijgen. Toen deze tv uitkwam werd er voor de 65 inch variant ruim 5000 euro gevraagd. Anno nu wordt de 65EF950V verkocht voor €2700+ en tot op heden nog steeds geen webos 3.0. Best wel triest al zeg ik het zelf. Mogelijk omdat de tv te trage soc heeft. Dus upgrade naar 3.5 zal dan al helemaal uitblijven.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 13:11]

Ja inderdaad erg jammer dat 3.0 nog steeds niet op de ef950v series is. Zwarte menu's komen ook beter tot zijn recht bij deze tv. Ik hoop nog steeds dat 3.5 komt, misschien is er daarom nog geen 3.0 en slaan ze die over.
Ik sla (mede hierom) dit soort ingebouwde oplossingen fijn over, heb een oude PC in een mooi kastje geduwd en naast mijn TV gezet, geen problemen dat de software niet mee kan komen (draait Windows 10 icm. Kodi en een aantal emulators, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk nagenoeg eindeloos :) ). Heb gewoon een apart toetsenbord met ingebouwd touchpad erbij liggen, bediening kan echter ook via een Xbox 360 controller (via een autohotkey script dat in de achtergrond draait).

Als ik een andere TV neerzet blijft de PC gewoon werken, en de PC zal voorlopig nog niet outdated zijn omdat ik de software gewoon kan bijwerken en eventueel een keer de hardware tussendoor kan upgraden (bv. een dedicated videokaart ipv de onboard videokaart als bepaalde codecs niet meer meer goed werken met de huidige kaart).
Een losse pc neerzetten met ingewikkelde configuraties vind ik niet echt consumenten vriendelijk, maar meer voor tweakers. Een Apple tv of chromecast zijn meer voor het grote publiek, met allebei hun eigen voor en nadelen. Iets minder bekende oplossing bij het grote publiek schaar ik fire stick en roku. Kant en klare oplossing met Windows 10 is eigenlijk wel jammer dat die er niet is, de interface leent zich er uitstekend voor.
Wat is er ingewikkeld aan een losse PC? Daar hoef je toch niets ingewikkeld aan te configureren?

Werkt 100X fijner als een chromecast.
Ze kwamen later ook terug op de "belofte" dat 3.0 uit zou komen voor de 2015 modellen. Ze gaven toen aan een 2.5 update te gaan uitbrengen. Zie hier: http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1452513673

Ik heb inmiddels een aantal updates gehad voor de EF950V, maar ik kan geen webOS updates noemen, enkel firmware en app updates.

Ik zou wel graag de zwarte menus willen hebben uit 3.0 8-)
Ik meen te hebben gelezen dat de hardware in de 9x0 tvs geen WebOS 3 ondersteunt. Er is ooit wel over een 2.5 versie met de meeste features van 3, maar daar heb ik nog niks van zien uitkomen.
LG laat wat updates betreft je altijd in de kou staan. Ze doen geen moer (bezitter van 3 LG apparaten).
Prachtige functionaliteit, maar deze gekke Henkie gaat never nooit zo'n Smart TV kopen. Wat ik wel ga doen is een goede TV kopen met Smart TV functionaliteit los erbij. Dan heb ik er minstens net zoveel plezier van en waarschijnlijk ook beduidend langer.
Als je een goede tv wil, ontkom je niet aan Smart TV's. OLED? Standaard Smart TV. HDR? Standaard Smart TV. De "goede" tv's zijn momenteel (en in de toekomst niet anders) tv's met de nieuwste beeldtechnieken (4K, HDR, 10bit, 100hz etc) standaard uitgerust met Smart TV functies.

Wil je een tv zonder ingebouwde Smart TV, dan mag je een budget model halen waar ze gaan besparen op beeldtechnieken.

Fabrikanten halen het niet in hun hoofd om een high-end tv op de markt te brengen zonder Smart TV functies. Die wordt direct naast een concurrent gezet met al die functies. En denk maar niet dat ze een high-end model dan opeens even goedkoop gaan aanbieden als een midden-segment met Smart TV.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 13:11]

Als ze het nou als optie zouden aanbieden... zonder modulle is die dan duurder natuurlijk omdat ze dan geen toegang kunnen kijken naar je kijkgedrag.

Voor mij hoeft een smart tv niet, de enige functie die ik wil hebben is een utp poort om via mijn phone of tablet de tv te kunnen bedienen met dezelfde app als de versterker en andere apparatuur. Daarvoor hoeft niks naar buiten gestuurd te worden behalve als de firmware ge-update moet worden.

[Reactie gewijzigd door mjl op 23 juli 2024 13:11]

Precies dit dus. Wil je een domme tv, dan krijg je een waardeloos paneel met judder en nog meer onzin. Zo jammer!
Hier ben ik het deels mee eens: Ik heb me zoveel gestoord aan de interfaces en mogelijkheden van mijn vorige Samsung smart tv dat ik er ondertussen niks meer van verwacht. Ik heb nu echter een LG met WebOS 3 en ben redelijk onder de indruk! Ik gebruik het met name voor Youtube en Plex, met XPay als client en dat werkt verassend goed. Echter is het maar de vraag hoe lang er ondersteuning blijft. Als je echt volledige controle wilt, koop dan inderdaad een "domme" tv met een ander "smart" apparaat.

Het is volgens mij echter lastig om een "domme" tv te kopen, want de meeste tv's hebben wel iets van "smart" software. Ik vraag me dan ook af of het echt mogelijk is om hierop kosten te besparen.
Echter is het maar de vraag hoe lang er ondersteuning blijft.
Standaard bij LG is dat 1 jaar. Zodra de nieuwe versie van WebOS er is (3.5), en de nieuwe TV's met WebOS 3.5 in de winkel staan, zijn voor LG de mensen met een model 2016 of ouder niet meer interessant. Dus verwacht geen update van 3.0 naar 3.5, dat doet LG nooit.
Het is volgens mij echter lastig om een "domme" tv te kopen, want de meeste tv's hebben wel iets van "smart" software. Ik vraag me dan ook af of het echt mogelijk is om hierop kosten te besparen.
Zelfs al zit die Smart functie erin, dan nog hoef je 'm niet te gebruiken hè. Je mag het gebruiken. Lang leve de extra HDMI poortjes.
Vergeet niet dat je wel voor die " smart functies" betaald.

Mijn grootste reden dat ik gebruik maak van mijn smart tv en niet van een losse speler is dat ik het geneuzel niet wil met een tweede afstandsbediening. Ik heb nu de LG magic remote waar ik alles mee bedien en dat wil ik graag zo houden. Ik raak deze al vaak genoeg kwijt thuis met onze 2 kids, laat staan dat ik dan nog een tweede afstandsbediening moet gaan zoeken door het huis.
Wat zou je kopen? NVidia Shield? Chromecast? Console?
ik heb sinds aantal weken de Philips 43PUS6401. Prachtige Smart TV voor weinig en de software werkt prima op dit 2016 model.

Mijn ervaring is van dit smart gedeelte, dat snel op youtube, of NPO gemist perfect werkt.
maar er zit een hoop functionaliteit in wat simpelweg niet wordt gebruikt. bijvoorbeeld browsen op internet :) of van die low level games die erop staan.
Zelf heb ik de 43PUS6501 - Beeld kwaliteit super. Geluid uit tv speakers is ook goed te doen.
De ingebouwde Chromecast werkt uitstekend - zolang je maar een App gebruikt (aanroept met de Remote) "welke op de Philips TV staat"
Vanaf een ander device (mobile, tablet) wil casten naar Philips interne Chromecast - no way. Bijv. NPO - het zoeken en aanklikken van een keuze gaat nl via mobile of tablet veel makkelijker - eenmaal gevonden klik je op het Cast icoontje en krijg je jouw Cast apparaat (of apparaten) te zien. Nogmaals klik zou gekozen programma op TV moeten afspelen. Niet dus.
Bij Philips gemeld - tot die tijd gebruik ik de Google Chromecast stick :) werkt wel - men is op de hoogte en doet onderzoek.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 23 juli 2024 13:11]

Wat bedoel je met

De ingebouwde Chromecast werkt uitstekend - zolang je de Remote gebruikt. ?
Zolang je een App gebruikt (aanroept met de Remote) "welke op de Philips TV staat" werkt Philips Chromecast.
Echter als je een App gebruikt / aanroept vanaf een extern device "Smartphone of Tablet" en je kiest voor het afspelen van een keuze voor de Philips ingebouwde Chromecast - dan komt het Cast verzoek niet verder dan een poging om de betreffende uitzending te laden. Heb dit met diverse Apps getest. Ook met WebVideo content zoals https://tweakers.net/video/
Ook Philips Support heeft mijn test gedaan -> met gelijke uitkomsten. Men doet verder onderzoek.
Ps: YouTube App is op dit moment de enige App welke wel werkt vanaf een extern device icm Philips Chromecast.
Opdracht: Poog maar eens vanaf een externe Android device een App als NPO / Vimeo / Mubi / TED / of 'n video vanaf bijv https://tweakers.net/video/ te starten en dan te casten naar de Philips TV.... (is door mij getest met 6.0 / 6.1 / 7.0/ 7.1.1 vanaf een Nexus 9 en 7 2nd edition en Samsung S4 en Motorola Moto G 3 gen device)
Nadeel is dat je dan extra afstandsbediening nodig hebt, maar verder wel eens.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt al ben ik nog best tevreden met de goedkope TP Vision Philips 43PUK7100 voorzien van Android die ik dan weer zelf kon voorzien van Kodi. Natuurlijk heb ik daar ook een HTPC voorzien van Linux en Windows en een oude Apple TV aanhangen voor het geval dàt ik wat meer moet dan het op de TV aanwezige Google OS biedt.
Nee hoor, ik heb er toevallig gisteren nog één gekocht zonder smartfuncties (Philips 32pfk4101). Het is even zoeken, maar ze zijn er wel.
Anoniem: 474132 @Sjoan21 december 2016 11:15
Alle high end tv's hebben tegenwoordig 'smart' functies.
Anoniem: 42901 @Sjoan21 december 2016 11:18
Bij alle grote merken heb ik niks meer kunnen vinden zonder SMART vanaf pakweg 50".
Het is al eerder genoemd maar bedoel je dit bv.. Humax Pure Vision UHD-05516,

http://www.tvstore.nl/pro...ure-vision-uhd-05516.html
Als ze nu eerst eens zorgen dat er genoeg rekenkracht aan boord is van de televisies om alle software eens super snel te maken. Of is dat euvel tegenwoordig al opgelost? (die van mij is al een paar jaartjes oud)
Heb zelf een LG B6. Rekenkracht valt niet heel veel over te klagen al vind ik het geheugen wel erg beperkt. Krijg soms gewoon dat hij dingen gaat afsluiten om geheugen vrij te maken.
Voor de rest vraag ik me af of ik deze update ook zal krijgen (al zie ik nou niet echt hele essentiele dingen in) maar de laatste tijd doet LG heel erg goed met patches uit te brengen voor de 2016 TV's (en deze niet te laten zitten en alleen op de 2017 TV's uit te geven) denk hierbij aan de welbekende HDR lag (waar ze toch 30ms vanaf hebben weten te snoepen). Dus er is hoop.
De B6, C6, E6 en G6 zullen deze update in mijn verwachting zeker krijgen, als LG deze serie buiten de boot laat vallen dan nemen ze zichzelf niet serieus.
Ik heb een LG tv met Webos 1. zoveel dacht ik uit 2014, deze is nog snel genoeg om alles te draaien.
Ik weet niet wat jij voldoende rekenkracht vindt. Maar ik heb met mijn LG 55UH850V (2016) geen ervaring gehad dat hij traag is. Ik was van te voren bang voor het WEBos maar het is de meest snelle en soepele TV OS die ik tot nu toe heb mogen ervaren.
Mee eens.

Ik heb de 55UB850v met WebOS 2. Belachelijk dat deze niet naar WebOS 3.0 is geupdate. Dat is echt schandalig. Het betreft een model uit 2014 die niet naar de os van de 2015 modellen is geupdate. Kan toch niet.
Dat is wel de enige minpunt. Verder ben ik wel tevreden met mijn TV. OS ziet er mooi uit, maar mag wel wat sneller.
Kleine correctie... "os van de 2015 modellen" is nog steeds WebOS 2.0
WebOS 3.0 is pas in April/Mei 2016 uitgebracht. Ik heb zelf ook een TV van 2015 met WebOS 2.0, waarvoor ik geen update naar 3.0 kan krijgen. Ik ben het met je eens... een groot minpunt dat de levensduur van (WebOS) software ondersteuning bij LG TVs zo belachelijk kort is!
Waarom is het schandalig? Is je TV verkocht met de belofte van 'we zullen je minstens elk jaar van een major update qua OS voorzien' ?
Denk dat je mijn reactie niet begrijpt.
Mijn webOS wordt nooit naar 3.0 geupdate. Het is gewoon lullig dat je een nieuwe tv koopt (eind 2014 gekocht modeljaar 2014) een jaar later (eind 2015) hoort dat er een nieuwe grote webOS versie uitkomt, maar dat jouw tv niet wordt meegenomen met de update terwijl de modellen na mijn wel worden meegenomen. Dit zou ik begrijpen als mijn model een aantal jaren (lees +/- 3/4) oud is en gewoon qua hardware niet mee kan, maar we hebben het over:
Model uit 2014 (blijft bij webOS 2.0)
Model uit 2015 (update naar webOS 3.0)
Model uit 2016 (standaard met webOS 3.0)
Ik snap je reactie prima. Ik snap dat je teleurgesteld bent dat jij niet automatisch een nieuwere versie van het OS krijgt...

Ik zeg alleen dat je een TV koopt 'as is' zonder de garantie dat je een nieuwer OS krijgt tzt, als dat ooit uitkomt. Dus in dat licht is het niet 'schandalig' maar 'teleurstellend'.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Misschien koop je je tv niet met een de garantie op een grote OS update, maar je koopt je tv ook niet "as-is". Je gaat er wel van uit dat je "een periode" updates ontvangt.
Bij mij komt het woord schandalig eerder op. Dit omdat ik van meerdere producten gebruik maak waar dit wel het geval is (lees smartphones/laptops/PC's. De OS wordt jaren geupdate/ondersteund. Dit zijn nog producen die niet minder lang mee gaan als een TV. Een TV schaf je 1 keer per 5/10 jaar aan? Juist voor dit soort producten is het schandalig dat deze na 1/2 jaar niet mee gaat naar een major update.

Ik weet overigens niet wat er staat in je productspecificatie over updates voor tv's. Waarschijnlijk dat de fabrikant zijn best gaat doen om updates uit te voeren. Iets in die trend
Je koopt je tv wel "as-is". Dat probeer ik je net uit te leggen. Als de vendor adverteert met "altijd de laatste versie software, gegarandeerd voor 5 jaar" dan koop je hem niet as-is. De verwachting die je uitspreekt middels "je gaat ervan uit" is dus nergens op gebaseerd, behalve je eigen verlangen.

Ik kocht mijn CRT tv's ook "as-is". Ook mijn. Eerste Philips Aurea LCD tv heeft maar een aantal beperkte software updates gehad, wat voornamelijk bugfixes waren. Zelfs smartphones krijgen (vooral met Android) maar heel beperkt updates. Zelfs bij Apple (een vendor met een zeer breed en liberaal software update beleid) heb je geen garantie. Je koopt de telefoon "as-is". Al het meerdere is extra en mooi meegenomen.

Dat een tv 5 tot 10 jaar mee gaat (hoewel 10 jaar vroeger misschien gebruikelijk was, ik denk dat tegenwoordig 5 jaar meer reeel is) staat los van updates mbt nieuwe functies.

Overigens vind ik wel dat een vendor zich moet inspannen de bij aankoop aanwezige functies te handhaven of aan te passen als dat nodig is. Maar dat valt wat mij betreft onder patchen/bugfixen.

[Reactie gewijzigd door Odie op 23 juli 2024 13:11]

Niet helemaal mee eens. As-is wat betreft functionaliteiten, maar het product dient wel gewoon "conform" te zijn en blijven gedurende een redelijke te verwachten levensduur. Dat betekend dat als er een serieus beveiligingsproblemen ontdekt en misbruikt wordt de fabrikant met een update op de proppen moet komen. Zelfde als de TV actief verkocht wordt voor "YouTube video's" en Google veranderd de API eenzijdig; ik vind dat je dan mag verwachten dat de fabrikant een update uitbrengt om de beloofde functionaliteit te handhaven.
Dat zei ik ja. Bestaande functionaliteit moet indien redelijkerwijs mogelijk gehandhaafd worden. Als het door bv andere hardware requirements niet meer kan is het een ander verhaal.

Webos 3.5 is niet nodig om functies te handhaven.
Mijn TV van een jaar geleden (TV Vision / "Philips") heeft ook nog te weinig rekenkracht.
2015 modeljaar zeker ?

Ik heb het 2016 modeljaar en alles draait als een zonnetje :)

[Reactie gewijzigd door sourcecode op 23 juli 2024 13:11]

Had ook een Philips gekocht, waar ik dat ding na 4 dagen terug gestuurd heb. Vreselijk. Android OS waar vanalles op de achtergrond draait wat totaal irrelevant is voor de TV (Calculator, Facebook etc), alleen maar problemen. Daarna een LG besteld met WebOS, heerlijk rap.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 13:11]

Nope ik heb een Lg 4k tv van ongeveer jaar oud, ding draait nog op WebOS 2,(nogiets) omdat het WebOS 3 niet ondersteund. Hij kan WebOS 2 al amper handelen, beetje belachelijk.

Toevoeging: LG 49UF680V Zwart Oktober 2015
Voor de rest echt een super goede tv hoor, ben er hartstikke blij mee en heb goede ervaringen met LG. Vind het alleen een beetje jammer dat ze modellen zo snel uitfaseren.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 23 juli 2024 13:11]

Moet zeggen heb een LG smart tv van 2015 en het werkt toch erg soepeltjes, zeker als ik het vergelijk met mensen om mij heen die smart tv's hebben van samsung en philips. Daarnaast heb ik zelfs de update naar webos 2 gehad waar ik zie dat diezelfde mensen eigenlijk nog steeds op de software draaien die ze bij aanschaf hebben gehad.

Ik wil wel zeggen dat meer rekenkracht altijd welkom is maar voor een 2015 model vind ik het nog erg soepel werken en ben dan ook erg tevreden over mijn smart tv, zeker als ik het vergelijk met anderen.
Ik krijg regelmatig updates voor de youtube app en netflix is volgens mij ook kort geleden een update voor geweest.
Begrijp me niet verkeerd, web os is zeer fijn van LG. Maar eigenlijk best triest dat we blij moeten zijn dat een tv van vorig jaar nog soepel draait.
Je hebt gelijk.

Kijkende naar de competitie is er ook niet zoveel incentive om het écht veel beter te doen. Ik kan me nog herinneren dat het met de smartphones ook zo was, iedere fabrikant maakte zijn eigen OS en kijk wat daar van overgebleven is.
De markt is gewoon verdeeld en smart tv's zijn nog niet zo'n gemeengoed dat fabrikanten daarop onderling concurreren, en dit is het gevolg.
Men is nog teveel bezig met het concurreren op techniek bijvoorbeeld OLED.
Het zou me niet verbazen als er over een aantal jaar wel een uniform OS komt voor televisies, uiteindelijk zijn er in smartphone-land ook maar feitelijk 2 OSén die er toe doen.

[Reactie gewijzigd door yori1989 op 23 juli 2024 13:11]

Philips is helemaal een drama. Mijn vader heeft er eentje, die heeft niet eens Netflix. Ik heb er maar een Apple tv onder gezet... 8)7
Het hangt er heel erg vanaf uit welk jaartal je apparaat komt. In 2015 heeft TP Vision (merknaam Philips) een aantal apparaten uitgebracht met Android. Deze werken, net als de Sony's met Android wat mij betreft erg snel. Ga je naar 2014 en ouder dan is snelheid erg ver te zoeken, deze gebruiken namelijk een ander OS wat een stuk trager is (in combinatie met wat oudere hardware natuurlijk, niet te vergeten).

Samsung vond ik in 2014 juist weer beter dan in 2015. Ze zijn in 2015 overgestapt op Tizen, zeker in 2015 kwam dat de snelheid niet ten goede. Met hun apparaten uit 2016 is dat zeker wel verbeterd, maar als ik nu een televisie moest kiezen zou ik voor een Samsung uit 2014 gaan. Qua snelheid is die nog steeds erg goed, en applicaties worden voor 2014 nog steeds volop onderhouden.

LG zelf vind ik qua user interface erg onhandig en soms ook erg traag. Ze houden applicaties op de achtergrond in leven, waardoor je weer verder kunt gaan waar je bent gebleven. Het nadeel is dat dit aardig wat geheugen kost, zeker als je veel applicaties tegelijk draaiende hebt.

Het prettigst is nog steeds de Chromecast in mijn ogen. Weinig aan user interface nodig, je start gewoon video en gaat kijken. Daarvoor hoef je ook geen trage user interface door te ploegen, je telefoon regelt alles voor je.
Ik snap al dat geneuzel over domme tv's niet. Als het smart gedeelte van mijn LG straks niet meer werkt dan heb ik toch weer gewoon een dumb tv? Je kan een smart-tv op precies dezelfde manier uitbreiden als een dumb-tv.
Verschil is dat een domme TV vaak veel sneller is dan een Smart TV. Heb dit zelf ervaren omdat ik in de woonkamer een LG OLED met WebOS 2.0 heb en in de slaapkamer een recente 'domme' Samsung met Chromecast. De menu's werken veel sneller en hij start veel sneller op. Tevens heeft hij geen 'dikke' hardware nodig om bijvoorbeeld Netflix op 4K te kunnen streamen.
En aanvullend op JPtjeeNL:
Je betaalt ook nog extra voor de smartfuncties, want dat moet toch maar allemaal ontwikkelt worden, en dat kost geld. Buiten het feit dat er een dikke CPU in moet zitten voor al die software.

Ze zouden zich veel beter kunnen richten om het scherm zo goed mogelijk te maken (met aub weinig inputlag), hoge refresh zonder beeldprocessing.
En als ze dan al zonodig zelf smart gedoe willen aanbieden, doe het dan als optie met een los kastje wat je makkelijk tegen de achterkant aanklikt ofzo. Kun je een ontwikkelteam zetten op die kastjes, die je voor elk model kunt gebruiken. Geen gedoe meer met complexe firmwares per TV die je continu moet updaten omdat de helft niet of niet goed werkt (he Philips ehhhr TP Vision).

Ik zou graag een high end domme TV willen hebben, het liefst met Ambilight, maar als het zo doorgaat met de "Smart" TV's zoals het nu gaat, dan zal het iig geen Philips/TP Vision meer worden, en dus geen Ambilight. Wat een drama firmwares zeg....
Met een Chromecast en/of een PS4 heb je al deze functies niet nodig.
Alleen trekt een PS4 veel meer stroom dan wanneer je enkel je TV gebruikt.
Die paar momenten dattie volledig in gebruik is?
Staat bij mij verder altijd gewoon in ruststand :)
Hoe kan je dan gebruik maken van de functionaliteiten als hij in ruststand staat?
Alsof die paar euro per jaar er toe doen.

Prima hoor, dat op de portemonnee letten en het milieu beschermen. Maar mensen die geld uitgeven aan het laatste model spelcomputer inclusief games, die gaan zich echt geen reet aantrekken van die 25 euro stroom die het kost om dat ding af en toe te gebruiken.
Ga zo door LG! Alhoewel de lagere modellen misschien wat langzaam zijn, de Smart interface van LG vind ik persoonlijk ongeëvenaard. Mijn volgende tv wordt dan ook weer een (OLED) van LG _/-\o_
Onthouden de nieuwere versies van WebOS/de TV zelf al volume per bron? Tussen de verschillende HDMI bronnen en 'Live TV' heb ik nogal een verschil in voorkeur van volume. Maar met mijn LG (WebOS 2 denk ik) blijf ik aan het volume wisselen.
Is het mogelijk om ergens een image te downloaden van WebOS en deze te plaatsen op een oudere LG smart tv?
Helaas, dit is niet mogelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.