Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

LG integreert Googles Play Movies & TV in zijn webOS-platform voor smart-tv's. De fabrikant heeft hiervoor een overeenkomst met Google gesloten. Na Android TV is webOS het tweede tv-platform dat de dienst ontsluit.

Deze maand komt de Play Movies & TV-dienst alleen naar bezitters van LG-tv's in de VS, het VK, Australië en Canada, maar op termijn moeten gebruikers in meer dan honderd landen over de videodienst beschikken. De dienst komt niet alleen naar webOS, ook de eerdere NetCast 4.0- en 4.5-platformen worden door LG van Play-toegang voorzien.

Play Movies & TV biedt gebruikers de mogelijkheid om streams van films en series tegen betaling te bekijken. Gebruikers kunnen op hun mobiele apparaat verder kijken als ze de video op tv niet afgekeken hebben. De dienst is standaard onderdeel van Googles eigen Android TV, dat onder andere in TP Visions Philips-tv's en door Sony gebruikt wordt. LG is de eerste fabrikant die het integreert in zijn eigen tv-platform.

Google Play Movies & TV

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

LG had een kans om met WebOS hele gave dingen te doen, maar nu na een jaar ermee gewerkt te hebben is mijn vertrouwen in het platform tot een dieptepunt gedaald. Wat een onoverzichtelijke bende. Voor zowel de gebruiker (oude GUI gemixt met nieuwe GUI, wtf!) als de developer (geen open platform). Prut is het.
Zo ervaar ik het ook. Heb een 2014 model en het is een groot drama. De ingebouwde CI+ module is tergend traag en onoverzichtelijk (TV gids), de menu's zijn niet meer consequent na de update naar de nieuwe GUI.

De update naar de nieuwe GUI is overigens echt een bullsh*t. De eerste 'laag' van het menu hebben ze sneller gemaakt, maar zodra je een niveau dieper wil krijg je alsnog het trage oude menu. Waarom LG..
Ik heb zelf geen ervaring met WebOS maar lijkt me wel een interessant platform. Wordt wel een beetje huiverig zo.

Kun je trouwens ergens zien welke modellen uit welk productie jaar komen?
In de pricewatch zie ik bij 'Specificaties' onder 'Eigenschappen' een kopje 'Introductiejaar'. Maar een lijstje met welke modellen er in 2014 of 2015 uitgekomen zijn kan ik zo 123 niet vinden.

EDIT: De TV die ik heb draait op WebOS 1.0. Ik heb gehoord dat WebOS 2.0 wel beter is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door SitoNL op 18 november 2015 09:17]

Ik vind WebOS eerlijk gezegd geweldig.
Het werkt heerlijk, het is behoorlijk snel (alleen opstarten duurt even, maar je hebt wel snel beeld), de navigatie is geweldig uitgedacht en t ondersteund zo'n beetje alles wat je nodig hebt.

Absolute aanrader, zeker tegenover de alternatieven.
En die eerste laag heeft alleen maar een paar onzin opties. Moet je eens proberen om van tv-geluid naar koptelefoon te switchen of om het beeld van de televisie uit te zetten, die functie zit sowieso heel erg verstopt. Zoveel stappen voor nodig en zó traag.
Wat bedoel je dan met een ingebouwde CI+ Module? Bedoel je niet een CI+ Module die je in de tv hebt gestoken?
Als je fan bent van de WebOS UI maar op zoek bent naar een betere mediacenter/smart oplossing: Raspberry Pi2 met OSMC/Kodi icm de Eminence skin. Ziet er uit zoals WebOS maar dan nog 10x beter, sneller en veel meer mogelijkheden. Is al een jaar mijn skin en ik gebruik de smarttv functionaliteit van mijn tv allang niet meer.
Helemaal eens om gewoon een apart apparaat te gebruiken, maar voor televisie (KPN) ben ik nog altijd gebonden aan het switchen tussen HDMI-kanalen. Als het nu toch eens mogelijk werd om 1080i50 televisie over het internet te kijken zou ik zonder te blinken een 55" 4K monitor met alleen 1 HDMI aansluiting kopen. :P
Uhm, met een Asus AC68u router (en vast meerdere) zou het mogelijk moeten zijn je telfort modem weg te doen en je router het tv signaal via een aparte vlan door te sturen.
Zo is het dus technisch en in de praktijk mogelijk om het IPTV signaal van KPN/Telfort en het internet signaal over 1 ethernetkabel door te sturen. Als het IPTV signaal nu niet encrypted was, zou je live TV kunnen kijken via Kodi bijvoorbeeld. Dan heb je dus aan 1 apparaatje genoeg voor je eigen content (foto's, muziek, filmpjes), je zelf uitgekozen content (series, films) en de rommel die de hedendaagse tv je biedt :)

Het systeem van KPN/Telfort is al veel simpeler en prettiger dan de DVB gebaseerde systemen van Ziggo. Maar helaas nog wel encrypted.
Ja daarom staat mijn Raspberry Pi2 met Kodi erop al na 1 week na release stof te happen in een doos. Hij heeft al moeite met 1080P, laat staan 4K.
De ingebouwde soc in de TV is krachtiger dan die quad-core in de Raspberry Pi2, hij kan makkelijk 4K 60FPS met een bitrate van ongeveer 100Mb/s aan.

Daarnaast had ik echt geen zin om de paar dagen alles opnieuw te doen omdat het microsd kaart corrupt raakte. Zonde van mijn 70-80¤ voor komplete setje.

En ik denk niet dat de normale consument kan omgaan met een Raspberry Pi2.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 18 november 2015 19:11]

tja net als windows 10 en 8 een kans op verbetering maar het word er alleen maar slechter van.

ik hoop dat mijn huidige smart tv van lg het nog lang volhoud omdat ik nooit meer een nieuwe lg zal kopen met webos.
Jammer dat ze niet gewoon de keuze gelaten hebben bij de gebruiker en de optie tot downgrade gemaakt hebben.

Webos is ruk vergeleken bij de vorige software op lg tv's.
minder overzichtelijk en van wat ik gezien heb minder functionaliteit en opties of ze zitten gewoon te ver weg gestopt.
Is dit alleen voor webOS 2 of ook voor de 2014 toestellen?

Ik hoop dat dit volledig te verwijderen valt.
Ook de 2014 toestellen lijkt me, aangezien het zelfs naar Netcast komt. Meestal moet je deze apps zelf installeren, dus je kunt gewoon kiezen om dit niet te doen.

Ik heb liever eindelijk eens een nieuwe versie van de vreselijk verouderde Spotify app en een app voor Soundcloud en/of TuneIn op WebOS, maar dat zal er helaas wel niet in zitten.

[Reactie gewijzigd door .GoO op 18 november 2015 08:37]

Ik zou liever zien dat Plex door LG eindelijk een keertje goedgekeurd wordt.
Ach koop gewoon een android of atom stick, plug hem in je hdmi poort en je hebt veel heel veel meer mogelijkheden dan de software van lg, samsung og noem ze maar op.

Je moet er vanuit gaan dat je tv toch 10 jaar meegaat. In die 10 jaar zal jou os niet geupdate blijven dus na 3 jaar zit je met een oud os zonder updates, zonder nieuwe mogelijkheden.
Neem je een stick, die kun je zelf updaten, c.q na 3-4 jaar koop je een nieuwere snellere stick en hebt nog meer mogelijkheden.

Gezien de steeds lagere prijzen van dat soort sticks of kleine boxjes heeft het smart gedeelte van een tv voor mij weinig toegevoegde waarde meer en zal dat ook steeds minder worden.
Intel Compute Stick - 129 euro
NEXXT Windows Stick - 170
Archos komt er nog met een die goedkoper zou zijn dan die van Intel.

Gewoon een windows 10 -stick. Volledig besturingssysteem. Flexibel systeem. Niet alleen thuis, maar ook makkelijk mee te nemen voor op vakantie in je hotel.

Heb er eentje achter mijn TV (ouwe tv van een jaar of 8 oud) en het werkt perfect.
Nog een Toetsenbordje met trackpad (30 euro) en je heb een volwaardige computer voor lichte werkzaamheden en media.
Intel sticks zullen op termijn onder de 100 euro kosten.
Een android stick of box zit daar al onder en heeft als voordeel dat je stroom van de usb poort van de tv kan pakken. Intel heeft nog 3A nodig en standaard usb gaat tot 2A

Zoals je zegt die sticks handig, je kan ze meenemen op vakantie, steek ze in een tv in een hotel. Muis, toetsenbord en je kan internetten, mail versturen, klein en handig
Lolz ik ken genoeg mensen die maar 3 jaar met een tv doen:-)
Er zullen mensen zijn die er nog minder lang mee doen, sommigen doen maar 1 jaar of minder met hun vrouw.

Het gaat er om dat een tvc voor de massa toch een jaar of 10 meegaat.
Consumeren zult gij!!
;)
Dat is heel dom om te doen. Ik heb vorig jaar nog mijn 3 jaar oude 46 inch 1080P TV verkocht voor 500 euro. Het garantie was net op, dus als hij kapot ging, doei 500 euro.

Met wat geld erbij een LG 4K TV gekocht, toevallig ook met WebOS. Deze gaat ook over 2 jaartjes de deur uit, als ~55 inch 4K OLED TV's onder de 2000¤ komen.

Daarnaast is een PC aangesloten op de TV de beste oplossing, en ik kan ook gelijk in 4K 60FPS gamen ;)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 18 november 2015 19:18]

Ik gebruik Plex al weer een poosje op m'n LG... Het goede nieuws misschien gemist? ;)
Plex staat in de WebOS zo ver ik weet volgens sowieso in de amerikaanse, maar volgens mij ook al in de nederlandse store.
Plex is al een tijdje standaard door iedereen op LG smart tv's te gebruiken (geen plex pass meer nodig dus).

Alleen zo jammer dat de tv app geen DTS of HD geluid ondersteunt. Voor series gebruik ik nu de TV app, voor films doorgaans mijn laptop, aangesloten via HDMI op mijn versterker.
Plex doet het prima op mijn LG...
Die apps die je noemt moeten door de aanbieders zoals spotify worden ge-update. Als die het na laten blijft je bij de oude versie.

En je hebt gelijk, als de update van het besturingssysteem zoals webos en netcast niet update, krijg je ze ook niet, het gaat hier namelijk niet om de apps, maar om integratie van de diensten in webos en netcast.
Google Play film huur zit er nu op ons model van 2014 LG 49UB850V
Update 5.00.20
Spotify kan je veel beter op je telefoon gebruiken. Die app is geweldig, navigeren door de app is veel prettiger dan op een tv en er zijn zat mogelijkheden om het daadwerkelijk afspelen van de audio op een ander device te doen (Spotify Connect of Bluetooth of gewoon inloggen met dezelfde account op een ander apparaat).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 18 november 2015 08:50]

De Spotify app op WebOS is zo oud dat het niet eens Spotify Connect heeft, anders had het prima geweest om met je telefoon aan te sturen. Maar dat gaat dus niet.
Inderdaad je kan geen afspeellijsten enzo sorteren hoe je ze wil hebben de muziek jammer, maar als Spotify connect erin zat verwerkt had ik dit niet eens zo erg gevonden gewoon via de telefoon bedienen dan.
Ben geen fan van chromecast. Kan precies hetzelfde al met me telefoon en Kodi op de tv. En anders wel via upnp/dlna. Werkt perfect zonder extra hardware. Maar ieder zn ding.
Helemaal waar als jouw televisie dat ondersteunt. Heb je echter zoals ik nog een 'dumb tv', dan is de chromecast een (goedkope) uitkomst.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door ralph t op 18 november 2015 13:22]

spotify werkt goed
Inderdaad update van Spotify app zal wel fijn zijn, je kan niet eens afspeellijst de volgorde aanpassen van nieuwste muziek boven en oudste onder z'n simpele functie mist al(Of ik doe iets verkeerd).

Maar verder komt het er maar bij zal toch nooit met google account inloggen op WebOS. hij staat toch bijna altijd op hmdi voor playstation of ga naar smartshare en open mijn Nas.
Gezien het ook naar oude modellen komt, lijkt het me dat zowel WebOS als WebOS 2 het krijgt.
Ach al valt het niet te verwijderen: je hoeft het niet te gebruiken natuurlijk, dat scheelt. :)
Nutteloze functies in de interface zitten alleen maar in de weg. Hetzelfde verhaal als op m'n PS3 met allemaal iconen van apps die ik toch nooit ga installeren (zoals die amazon meuk). Door strotten proberen te drukken levert over het algemeen alleen maar haat op.
Waarom verwijderen je kan het toch ook nooit instellen, je sleept de balk van google play helemaal naar rechts dan zie je hem ook nooit(Je kan volgorde van de apps hoe je ze wil hebben instellen..
Omdat je in windows 10 de internetbrowser en cortana helemaal kan verwijderen in een simpel menu...
Daar vergelijkt hij er mee.
Zit nu op type 2014 .
Ik heb gisteren een Nvidia Shield TV besteld om aan te sluiten op mijn LG UB850V nu 200 euro met extra remote bij Amazon, kan dit dan aansluiten op de HDMI 2.0 poort en zal zo eens een deftige store / mediaplayer hebben op mijn 4k TV, vind WEBOS wel mooi maar iets te beperkt.
Ik heb ook een 850V model en ik mis niks erop? Ik heb gelukkig mijn PC via de HDMI 2.0 poort aangesloten dus dat scheelt weer.
Willy,
Dat was ook mijn eerste idee een nieuwe PC met GForce 960, maar dat ging me 1000 euro kosten.
Naar de nvidea heb ik wel gekeken, maar moeilijk verkrijgbaar, duur en ook best wel lelijk (maar dat is smaakgevoelig). Alle andere (android)mediaspelers heb ik steeds teruggestuurd vanwege te beperkte mogelijkheden, onoverzichtelijkheid of slecht bedieningsgemak.

Netflix, Plex en uitzending gemist werken prettig. Pauzeren gaat goed, opnemen minder. De uitgebreide gids is matig, maar de snelgids weer fijn.

Enige echte minpunt is de hierboven genoemde complexiteit van audio-ingang te wisselen.
Ik zie hier compleet het nut niet van.
Bijna alles in de play movies moet gekocht worden en dat gaan mensen echt niet doen via deze app.
Het geeft dus alleen maar meer rommel op je tv menu en maakt het nog aantrekkelijker om een domme tv te kopen zonder al deze klerezooi erin.

Smart word in rap tempo irritant.
Ik merk dat ik het smart deel van mijn tv na experimenteren nooit meer gebruikt heb dus van mij mag mijn volgende tv het niet meer hebben maar helaas moet je wel als je ook 3d wil...

Nou heb ik wel een LG maar ik zou denk ik zoiezo geen lg meer kopen omdat ik het webos helemaal niets vind.
Het vorige menu was duidelijk en overzichtelijk het web os gebeuren is rommelig vreet teveel ruimte van je scherm op en heeft volgens ij nog eens minder menu instellingen ook al de vorige generatie smart tv's.
Jammer omdat ik vind dat de LG's et beste beeld van alle tv's geven.
Er staat er maar een "domme 4K tv" in de PriceWatch. Al die andere hebben SmartTV.

pricewatch: LG 55UF675V Zwart

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 18 november 2015 19:01]

En die TV heeft "nep" 4k omdat hij met transparante pixels werkt om aan 4k te komen.

Normaal: http://i.rtings.com/image...600-pixels-line-small.jpg
Met witte pixels: http://i.rtings.com/image...800-pixels-line-small.jpg

Pas vanaf de duurdere 8 serie heb je bij LG "echte" 4K. Om niet anti LG over te komen; alle 4K TV's van Samsung uit de 6 serie hebben een 50hz panel en dus last van judder/jitter bij het afspelen van 24 Hz (films, tv series, blueray, etc).
Wist ik niet eens. De 820V serie is erg veel bang for buck. De pricewatch: LG 49UB820V Zwart was zelfs 549$ op Amazon.com een tijdje geleden. Wat hebben die Amerikanen geluk, 549$ voor 49 inch IPS 4K met Smart TV erbij en HDMI 2.0. Geen WebOs en geen 3D dat wel.
zet dan de link naar het hele artikel erbij :-)

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uf6800

meeste mensen zullen het verschil niet zien. de tv krijgt een 8.4 voor resolutie. helaas halen de andere cijfers hem wel wat omlaag
Titel is niet echt duidelijk, ik dacht namelijk eerder aan de Play Store, maar nee dus.
Ik kan hem al downloaden op me TV Eve uitproberen wat ik allemaal kan kijken.
Heb wel veel voordelen met smart rv kan op me eigen Nas cloud thuis netwerk mw RTL gemist kijken en npo.
Dat vele zeggen smart tv niet nuttig is niet waar
Had ik al gezegd dat ze nu EINDELIJK platte varianten gaan uitbrengen?! :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True