Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

LG rolt op 21 september een firmware-update uit naar televisies uit 2014 die webOS 1.0 draaien. De update brengt 'nagenoeg' alle functionaliteit van webOS 2.0 naar de tv's, zoals een aangepast Live Menu en sneller laden van menu's en instellingen.

De smart-tv's die LG een update geeft zijn de LB6300, LB6500, LB7100, LB7200, UB8500, UB9200, UB9300, UB9500, UB9800, EC9300, EC9700 en EG9700. Wie zo' n tv met webOS 1.0 heeft en automatische updates aan heeft staan hoeft niets te doen voor het bijwerken. Wie het uit heeft staan krijgt op of na 21 september een notificatie waarna handmatig het stappenplan voor de firmware-update doorlopen kan worden.

LG spreekt over 'nagenoeg' alle webOS 2.0-features die de update naar de toestellen brengt. Welke functionaliteit dan ontbreekt is niet bekend, maar wel claimt het bedrijf dat het platform voor betere prestaties zorgt, zoals sneller openen van het thuismenu, de instellingen en applicaties.

Ook brengt de software 'My Channels' naar de oudere tv's, voor het opslaan van favorieten op de Launcher Bar. Daarnaast is er een snelmenu voor veelgebruikte instellingen en heeft het Live Menu een opfrisbeurt gekregen met meer opties.

Begin dit jaar liet LG al weten dat tv's uit 2014 geen volledige upgrade naar Web OS 2.0 gingen krijgen, alleen bijwerkingen op gebied van beveiliging, stabiliteit, apps en snelheid. De snelheid van het platform wordt voor een groot deel door de hardware bepaald, waardoor deze bij de oudere tv's waarschijnlijk wel lager ligt. Of LG na deze update de tv's in de toekomst nog updates blijft geven, is onbekend.

WebOS 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

In mijn optiek is dit een voorbeeld van het grote nadeel van het hebben van functionaliteit in de display (noem het geen TV) zelf. Ik merk dit ook aan mijn Samsung D7000 die kwa display nog prima mee kan doen, maar kwa software hopeloos verouderd is. Een externe oplossing ala AppleTV, GoogleTV, HTPC, etc kan je makkelijker moderniseren of vervangen.

De firmware update policy voor TV's kan je vergelijken met de update policy van Android... niet al te best dus.

Welke fabrikanten doen het in de TV markt wel "netjes"? Lees: na 2 jaar nog updates met nieuwe functionaliteit.
Het liefste heb ik een hele domme TV die enkel focust op het leveren van uitmuntend beeld. De smartfunctionaliteit is altijd ondermaats en zal door die belachelijke update-policies altijd achterlopen. Er zijn genoeg alternatieven voor wanneer je smart-functionaliteit wil. Chromecast, aTV of een HTPC kunnen gewoon veel meer, worden goed geupdate en werken gewoon beter.

Helaas wordt het steeds meer een verdienmodel. Samsung bijvoorbeeld verzamelt veel gegevens en verkoopt dit aan derde partijen. In hun privacypolicy staat zelfs dat ze de microfoon gebruiken, je gesprekken opnemen, deze opslaan en met een derdepartij delen. Allemaal onder het mom van 'service', want het is enkel om een goede voice-bediening te kunnen aanbieden uiteraard.

Als er een fabrikant komt die gewoon een domme TV uitbrengt met zeer goed beeld, ben ik de eerste die hem zal kopen in ieder geval.
In de privacypolicy van mijn Samsung Smart TV staat echt niet dat ze mijn gesprekken opnemen hoor, lol... Ja, ze verzamelen gegevens maar zegt dit niet te verkopen aan derde partijen.
Het is maar net met hoeveel aluhoedjes je zoiets leest.
Please be aware that if your spoken words include personal or other sensitive information, that information will be among the data captured and transmitted to a third party through your use of voice recognition
"Indien gesproken woorden content bevatten die relevant kan zijn tot het besturen van je TV, wordt deze zin verzonden naar een spraakherkenningssysteem in de cloud (van een 3rd party) om daar vertaald te worden naar een commando voor je TV." Daar zit in principe niks raars aan.

Samsung heeft daarna niet voor niks de privacypolicy direct aangepast (vandaar ook dat ik 'm niet meer zie), omdat het op onterechte verwarring lijkt. Verder staat er nergens iets over 'verkopen' aan derde partijen, waar je het in je eerste post toch echt over hebt.
Het is hoe dan ook achterhaalde informatie.
Je hebt al een domme TV als je de smart-TV functies niet gebruikt, dus dat is een kul-argument.

Leuke conspiracy theorie dat Samsung al je gegevens verkoopt, maar als alternatief geef je Chromecast, gemaakt door Google, de grootste gegevens hog van allemaal.

Onze 2015 smart-tv met Tizen werkt beter dan de meeste Chromecast, Apple TV's en mediaspelers die ik gebruikt heb. Wii-remote voor soepele besturing. Speelt mkv's met ondertiteling zonder moeite. De nieuwste Netflix app, Plex voor streamen, NPO, en regelmatig updates, al beweer jij het tegendeel.

Dit zijn niet meer de smart-tv's van 2 jaar geleden..

Het is logisch dat Samsung als maker van de TV ook de smart-tv functionaliteit levert. En in de meeste gevallen werkt het allemaal een stuk soepeler dan een los kastje, omdat ze alles kunnen integreren. Het verbaasde me zelfs dat ik m'n bluetooth koptelefoon kon aansluiten zonder moeite.
Conspiracy theory. Verre van, het staat open en bloot in de privacy policy. Zie de links die ik hieronder in een andere reactie geplaatst heb, daar wordt het haarfijn uitgelegd/uitgelicht.

Het feit dat Tizen nu modern aanvoelt en nieuwe apps heeft zegt niets over de toekomst. Als we naar het verleden kijken zie je dat fabrikanten 'oude' TV's al heel snel links laten liggen en zich volledig focussen op de nieuwe modellen.
Het leuke is dat de privacy policy voor elk apparaat met dezelfde functionaliteit te vinden is. Als je wilt dat Google Now of Siri je helpt, moet je ok geven voor het verzamelen van je data. Als je dat niet doet kun je over 2 jaar geen enkel apparaat meer aanschaffen.

Dat Tizen al bijna 4 jaar in ontwikkeling is en gebruikt wordt van horloges tot koelkasten geeft ook wel aan dat het geen eendagsvlieg is.
Eens, geef mij ook mar heel domme tv, uitstekend beeld zonder al die zooi die je op je pc beter kan uitvoeren.
Een monitor op het formaat en prijs van een TV dus.
wat is er het nadeel aan dan? zolang het nog werkt kun je het goed gebruiken, en daarna kan je alsnog wanneer nodig een nieuwe mediaspeler kopen... En vergis je niet hoor, heel veel mediaspelers krijgen ook maar beperkte updates...
Ikzelf heb liever dat de tv die ik nu koop een voor nu up to date smarttv gedeelte heeft, want ik heb een hekel aan allemaal losse apparaten aan mn tv te moeten hangen.. En juist die externe devices kan dan later alsnog..
Zo'n extern apparaat is nog eenvoudig te vervangen en hoeft niet duur te zijn, dat is wat anders dan heel je TV te moeten vervangen puur omdat de software bagger is, terwijl hij prima beeld kan geven.

Als je nu een Tv koopt met up-to-date smarttv spul, dan loopt dat al hopeloos achter binnen 2 jaar.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 1 september 2015 14:23]

uhh, maar je hoeft je tv toch niet te vervangen als de software bagger is maar wel prima beeld geeft.... Juist DAN koop je tegen die tijd dus zo'n extern apparaat..
Maar je koopt toch juist zon smarttv om juist niet me extern te hoeven werken, en je betaald er wel voor (helaas zijn er praktisch geen alternatieven die goedkoper zijn zonder dit soort systemen, want dan zou je ook echt keus hebben).
Je koopt de smarttv omdat op dat moment de komende paar jaar geen extern device hoeft te gebruiken, dat op langere termijn zo'n extern device misschien nodig is voor jouw behoeften is een ander verhaal..
Je gaat toch niet een perfecte tv weg doen omdat er 1 functie niet meer behoorlijk voor jou werkt als je die functie kunt vervangen met een nieuw extern device..
Tuurlijk zou het mooiste zijn als elke tv gewoon alleen bv een USB poort er op heeft zitten en een uitsparing in standaard maten waarin je een stick kunt steken, zodat je om de zoveel jaar alleen die stick hoeft te vervangen (of een klein kaartje)..

Ik zou in iedergeval op dit moment geen tv kopen waar niet al een mediaplayer die alle formaten van dit moment fatsoenlijk kan afspelen..
Maargoed, ik heb geen tv, ik heb een HT projector en die heeft dus geen 'smarttv' aan boord...
Nouja, ik koop een TV met het liefst geen SmartTv functies, wellicht is het tegenwoordig beter, maar mijn ervaring met dat spul viel altijd al tegen. Plus het verouderd super snel.

Het idee is zeker wel mooi, mits het gewoon ook allemaal goed werkt.

Wat ik bedoelde te zeggen, als je een TV koopt juist vanwege die SmartTv functies, dan is het toch zo zonde dat dit binnen 2 jaar hopeloos achterloopt? Dan alsnog een extern kastje, of het extremere alternatief, een nieuwe TV. Hoe dan ook, als je achteraf alsnog voor dat externe spul moet kiezen, dan heeft het toch gewoon gefaald?

Daarom kijk er dus sowieso al niet naar, ik koop een TV puur op zijn weergave, i/o en dat soort technische specs. SmartTV kan aan mn achterwerk oxideren. Ik ga er toch gelijk een extern apparaat aan hangen, want dat weet ik tenminste wel wat ik er van kan verwachten.

Nu zijn wij nog tweakers, daar kunnen wij nog wel een beetje mee klooien en experimenteren, maar bij mijn ouders hoef ik echt niet aan te komen dat hun dure tv nu gewoon bagger software heeft en al die nieuwe dingen niet kan, en dat er dan alsnog een extern ding aan gehangen moet worden, terwijl ze dat juist wilde voorkomen toen ze em kochten. Wat is de oplossing dan? Een nieuwe TV dus ... die komt er de komende jaren voorlopig niet in, dus je hoort me ouders al, "dat smarttv is ook maar troep" en gebruiken de nieuwe mooie spullen dus niet, dus ook zij gaan achterlopen.

(inmiddels heb ik ze toch overtuigd, en hangt er een Raspberry PI kastje met Kodi uit het zicht achter de tv, iets wat wel gewoon de komende tig jaar blijft werken)

[Reactie gewijzigd door Zoop op 2 september 2015 20:40]

Ben ik met Zoop ook helemaal eens, daarom gebruik ik nog steeds een Samsung TV waar geen Smart future op zit, omdat ik mijn Media Center PC wel daar voor gebruikt wat 10x beter werkt, en ik elke keer kan updaten, en is niet duur, een een goede TV is wel erg duur, en heb ook geen zin om iedere zo veel jaar een nieuwe TV te moeten kopen omdat de smart gedeelte bagger is geworden, omdat er al jaren geen updates voor uit kommen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 1 september 2015 16:49]

Je weet dat Samung tv's tegenwoordig kunt voorzien van een SMART Evolution Kit. Waarmee je hun tv's kunt voorzien van de nieuwste functies. Je koopt dus ieder jaar of iedere twee jaar een nieuwe evolution kit waarmee het SMART gedeelte dus weer helemaal bij is. Goedkoop zijn ze niet, maar een oplossing is het wel.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 1 september 2015 16:46]

Ja, klopt, maar het zou me niet verbazen moest samsung binnen een relatief korte termijn stoppen met het uitbrengen van deze kits, of alleszins overstappen naar een andere aansluiting (zij het omwille van technologische beperkingen van de aansluiting, zij het vanwege marketing redenen).
Ben het helemaal met u eens!
Ik heb zelf een Philips TV van pak hem beet 6 a 7 jaar oud. Destijds topmodel, kostte mij ongeveer 2k. Full HD uit de 9 serie met ambilight. Maar goed, die software.... ik heb een paar firmware updates gehad en Philips had een tijdje wat linux spul online staan waar de TV op draait. Maar de software is niet meer van deze tijd. Het zelfde voor de codec support. Er zit een UTP aansluiting op, maar je kan via dnla wat foto's bekijken en dan heb je het een beetje gehad. Het is nog steeds een prima display met TV tuner, maar verder heb ik er een playstation aanhangen o.a. voor netflix en een raspberry pi voor xbmc.
Met softwareontwikkeling noemen ze dit zo mooi SoC (https://en.wikipedia.org/wiki/Separation_of_concerns)

maar ontopic: ik ben blij dat LG toch de update heeft uitgebracht, ik vond het nieuws vorig jaar nogal tegenvallen dat bij een gloednieuwe tv al wordt verteld dat er geen 2.0 update voor komt. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om de tv niet te kopen. En dat is denk ik voor de minder technische consument reden om in het vervolg vanwege de beperkte aftersales/(software)support niet meer voor het merk te kiezen.
je noemt hier al 2jaar als redelijke termijn, maar hoeveel mensen kopen een tv voor slechts 2 jaar gebruik, een smartphone van 2 jaar (3 max) sure, maar een tv komen de meeste mensen pas weer na een jaar of 5 en vroeger zelfs om de 10, mijn toestel is nu bijna 5 en ik ben nog lang niet aan vervanging toe, kleurweergave is ok, en het ding is full HD, (in zo'n klein flatje, heeft 4k geen zin, en al had het dat wel, dan was het me de prijs niet waard). maar zou er iets als youtube in hebben gezeten dan zou dat niet werken, en ook met bijv digtale tv van kpn heb je niets aan het smartcard slot, en ook dvb-c van glashart media wilde niet werken, terweil upc / ziggo me veel te duur is... zaken als netflix moeten extern maar al moest dat niet, wie zegt dat je na 5jaar nog gebruik kunt maken van dezelfde diensten, ano nu zie ik liever gewoon een tv box met een goed besturingssysteem en goede updates waar je na een jaar of 2 gewoon wat nieuws kunt kopen zonder je hele 'tv' weg te smijten. zolang firmware's van tv's niet opensource zijn (en dan wel volledig), heb je niets aan al die ingebouwde meuk.
Ik krijg nog steeds updates voor mijn tv uit 2013 al heb ik geen idee wat de updates brengen maar alles werkt nog prima dus mis er niks aan.

Ik kan browsen met alle nodige ondersteuningen ik heb miracast , widi , dlna en alle tv gemist apps die ik nodig heb die gek genoeg gratis zijn daar waar je op de pc moet betalen voor dezelfde content!

Dus wat er mis is met smart in de tv is me een raadsel. er is niks verouderd het werkt nog steeds allemaal en het werkt vlotjes.
En toch het optimum is de smart functionaliteit gewoon ingebouwd. Geen HDMI poorten moeten opofferen aan smart functionaliteit, alles met 1 afstandsbediening zijn duidelijke voordelen. Echter de TV fabrikanten bouwen nog steeds te zwakke controller chips en weten nog steeds niet goed dat de TV dat een TV minstens 5 jaar mee gaat en een device dat aan het internethangt in die tijd gewoon minstens veiligheidsupdates moet krijgen. Ooit komt het wel goed.
De firmware update policy voor TV's kan je vergelijken met de update policy van Android... niet al te best dus.
Je bedoeld samsung's update policy gok ik, ik zou zeer blij zijn als ik de mate van updates zou krijgen op mijn tv (of ipad) zoals bij android het geval is.
(verplaatst naar SvenvNL)

[Reactie gewijzigd door evertalbers op 1 september 2015 15:06]

En hierom geloof ik dus meer in externe kastjes. Deze Tv's zijn een jaar oud en nu al verouderd. Ze hebben letterlijk duizenden euro's gekost! Kun je beter voor max ¤200 (nieuwe Apple tv) een kastje kopen met een goed scherm waarbij beide geheel aan je eigen eisen voldoen.

Ik heb de hele Smart TV nooit begrepen en dat zal ik ook nooit gaan doen, zie dit voorbeeld. Alleen maar marketing vanuit een fabrikant.
Meestal heb je geen keuze, bij veel fabrikanten kan je niet de tv nemen zonder "Smart-TV" functionaliteit. Ik heb zelf een tv met WebOS 2.0, het werkt niet fijn. Maar om nou te zeggen dat mijn TV gelijk verouderd is, en het mij duizenden euro's heeft gekost vind ik wat ver gaan.

En voor 200 euro een nieuwe Apple TV en een goed scherm kopen, dan mag jij mij vertellen waar ik een goed scherm voor 121 euro haal, want een Apple TV is nu 79 euro bij Apple zelf (65 euro in de PW).
Over een jaar is waarschijnlijk jouw tv ook verouderd, modellen van een jaar terug krijgen niet alle nieuwe functies.

De nieuwe Apple tv gaat ongeveer ¤200 kosten. Exclusief dit bedrag moet je dan nog een scherm kopen.
Over een jaar is mijn TV inderdaad verouderd, maar dit heeft niks met de Smart-TV functionaliteit te maken. Als ik dezelfde TV had kunnen kopen zonder de Smart-TV functionaliteit, had ik dat zeker gedaan. Dit was in mijn situatie niet mogelijk.

Smart-TV is een bijzaak, ik zie het als iets wat je er bij krijgt. Ik gebruik het niet, en ik zal er ook geen euro meer voor betalen (of zoals jij het zegt duizenden euro's).

Had ik de TV wel kunnen kopen zonder Smart-TV, verouderde de TV net zo hard mee als met degene MET Smart-TV functionaliteit.
Als jij denkt dat je er geen euro voor betaald hebt dan ben je mis. WebOS heeft LG behoorlijk wat geld gekost, dat door jou betaald is via de tv.

LG brengt tegenwoordig hele goede schermen uit, en WebOS was op de gsm geweldig, volgens reviews op de tv ook, het probleem is echter dat het scherm langer meer dan voldoet dan de processor in het scherm.

Een extra kastje zal altijd beter zijn. Maar bon :-), ik dacht dat Samsung iets ging doen met "upgradeable" tv's. Een soort kastje dat je er in kon schuiven om de processing power hardwarematig te upgraden.
Ik weet heel goed dat de prijs van mijn tv hoger is door WebOS. Maar ik zeg dan ook dat ik geen euro meer zal betalen voor een tv met Smart-TV functionaliteit.

Als ik mijn TV kon kopen zonder Smart-TV functionaliteit dan had ik dat wel gedaan.
Ik denk dat hij bedoeld dat je voor 200 euro een kastje kan kopen (150-200 euro de geschatte prijs voor de nieuwe apple-tv4) en daar dan los een fatsoenlijke display bij kopen.
Dus niet voor 200 euro een los kastje en een display.
Wat vind je niet fijn aan Webos ik vind het heerlijk werken?, de home knop brengt de apps te voorschijn je kan ze op volgorde zetten hoe jij wil, verder instellingen menu waar je 1 keer in zit werkt prima en rest ook.
Ik weet niet hoe bij 2.0 is maar ja even duurt voor de tv goed aan staat en snel werkt, maar dit is bij de meeste smart tv's(Ook die aparte lg remote vind ik heerlijk)
Nu even een vraagje of je dat weet.
Wij gebruiken de tv via de Satelliet schotel betekend het nu dan ook dat de tv ook ge-update wordt voor Satelliet schotel zodat men ook de programmering erop krijgt en zender volgorde. Nu zit dat er niet op namelijk
Ik heb geen idee ik weet ook niet hoe je een schotel moet instellen, heb nog nooit tv gekeken via een schotel of hoeven in te stellen :)
SmartTV an sich kan ik nog wel begrijpen, alleen was de hardware in de TV's in het begin daar nog niet echt krachtig genoeg voor. Dat trekt langzaam bij. Trouwens, LG's gebruikerspolicy op m'n TV uit 2012 is al dusdanig dat LG zeg maar gewoon alles mag monitoren (en doorspelen via phone home) qua SmartTV en DLNA-gebruik. Daarom heeft een losse en veel snellere HTPC-speler nog een voordeel.
Smart TV's hebben zelf al sinds begin 2013 Quad Core processoren.
Terwijl de Smartphones in die tijd met FullHD schermpjes allerlei vloeiende animaties en apps konden draaien, hebben ze bij TV's gewoon nooit een goede interface weten te produceren.

Smart TV software is gewoon slecht ontworpen. Het zijn veelal stilstaande beelden, maar toch krijgen ze het niet voor elkaar om een menu gewoon soepel te laten lopen. Alles voelt vertraagd. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik interactieve televisie bijna nooit gebruik. Het laden van de informatie van Ziggo kan ik me voorstellen dat, dat even duurt. Echter het opstarten van het interactieve menu en het bladeren door pagina's gaat zo traag als stront, terwijl er een dualcore processor in mijn tv zit.

Smart TV functionaliteit is gewoon een gimmick die de verkoop moet stimuleren. Bij TV's is het verkoop model "meer! meer!! meer!!!" waardoor er honderden nutteloze features worden toegevoegd die allemaal brak werken, maar de prijs van het model verhogen.

Ik ben erg blij met mijn basis LG model met verouderde Smart-TV functies, waardoor het model 200 euro goedkoper was dan die met Webos destijds.
Maar ik ben nog blijer met mijn HTPC met Kodi en Windows om alle 'Smart' functies af te handelen :)

[Reactie gewijzigd door FunFair op 1 september 2015 09:32]

Wat ik nooit heb begrepen is waarom fabrikanten nooit bij Microsoft hebben aangeklopt, die hadden met Media Center in 2003 al (op hardware die veel trager is dan die huidige quadcore ARM chipjes) een vloeiend en bijzonder krachtig smart TV platform.

Als ik kijk hoe slecht mijn settop box de EPG/opnemen/menu navigatie doet, dan is het om te huilen dat Media Center enkel op de PC is gebleven. Echt, ik betaal zonder aarzelen 100 euro extra voor een TV met zelfs maar de Windows 7 versie van Media Center erop, alles om die zelfgeknutselde rommel van electronica-boeren maar te vermijden. Ik heb nu een AppleTV, da's ook wel ok (zeker met PlexConnect) maar doet geen TV.
Dan sluit je toch gewoon een Laptop/Desktop aan met HDMI.

Ik doe het al jaren lang met beamers en MCE / WMC.

Ik bedoel maar wie kijkt er nog TV? NOS RTL in apps + MCE/WMC/Plex en je hebt alles wat je nodig hebt en je blijft niet achter!
Smart TV software is gewoon slecht ontworpen.
[...]
Mja, ik ben het deels met je eens. Zelf heb ik sinds enkele maanden een Panasonic en ik moet zeggen dat hij erg rap alles doet. Deze gebruikt FirefoxOS en dat is nog best wel aardig vlotjes. Nu gebruik ik deels gewoon het TV-tuner gedeelte voor TV ontvangst maar de Netflix, NPO en YouTube applicaties draaien prima & vlotjes. Ik denk dat het gewoon tijd werd voor iemand die wel een goed platform schreef en FirefoxOS lijkt dat te zijn voor TV's.

Als je het over de Smart TV software van bijvoorbeeld Philips hebt, dan geef ik je groot gelijk. Het lijkt wel of die bewust een trage interface maken.

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op 1 september 2015 13:01]

arghh, ik ben absoluut pro apple en thuis ook alles van apple maar om nu al te roepen dat je beter kunt gaan voor de nieuwe Apple TV (max 200) gaat toch nergens over? We weten nog helemaal niks (!) over de Apple TV. Huidige is alleen goed voor streamen, wil je zoiets koop dan een Chromecast.

Of nog beter, ga voor een setup waarop je KODI kunt draaien. De kosten hiervan kunnen oplopen (zoals bij mij), maar je kunt ook gaan voor een oplossing van 99 euro ( http://www.mediamarkt.nl/...D-E-TV,10259,2151519.html? ) welke perfect werkt bij kennis thuis die ik heb moeten instellen ivm verschillende plugins
Mijn voorbeeld van Apple was alleen maar om aan te geven dat als je zo'n duur ding koopt en een extern scherm, je (soms) nog goedkoper uit bent dan een volledig "smart" scherm, het OS naar eigen wens is en als het verouderd is je niet een heel nieuw scherm hoeft aan te schaffen maar alleen een nieuw kastje. Had elk andere dure kast vernoemd kunnen worden.
Veel mensen willen juist een alles in 1 oplossing, dus een los kastje erbij is geen optie.

Voor mij is dat in ieder geval wel zo, ik heb een LG smart tv met een CI+ module en ik heb al die externe apparaten niet meer nodig, 1 afstandsbediening voor alles wat ik op mijn tv doe..
tja, probeer eens een beetje fatsoenlijke tv te krijgen die geen smarttv heeft, ik ken ze niet...

En die externe kastjes zijn vaak ook al redelijk snel verouderd en krijgen vaak ook maar beperkte ondersteuning.. Vergeet ook niet dat externe kastjes weer extra stroom verbruiken, weer een extra afstandbediening hebben, en weer los aangesloten moet worden op je tv/receiver..
Helemaal met je eens. Je koopt een TV om het scherm en eventueel de aansluitingen. Ik koop liever een goed dom scherm met een HDMI-ingang. Een goed scherm gaat heel lang mee.
Smart TV is inderdaad bij aankoop al traag (verouderd) en (Panasonic) zo asociaal lelijk en niet inuitief opgebouwd.
Daarnaast zijn het vaak vaste apps (niet een store). Vrienden met een Samsung kunnen geen profielen gebruiken in Netflix. Samsung kennende zal er wel geen update komen.
Smart TV's zijn wel een cash cow, je kunt natuurlijk een add on kopen van Samsung waarmee je nieuwe hardware krijgt. Ik zou kiezen voor een (goedkoop) kastje, dat kun je makkelijker vervangen.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 1 september 2015 14:46]

Bedoel je niet een HDMI-Ingang? :)
Oh, daarom doet-ie-het-niet! :+ 8)7
haha, bedankt.
je kreeg me aan het lachen _/-\o_
De Apple TV veroudert, en een los scherm veroudert.
Het enige verschil met een smart TV is dat smartgedeelte en scherm samen verouderen.
Per saldo ben je met los spul duurder uit. Daarnaast heb je op je TV ook een menu nodig om bijvoorbeeld het beeld in te stellen.
Tot slot is een smart TV heel flexibel en kun je er een harde schijf met eigen films op aansluiten in vrijwel elk formaat.

Edit: overigens heeft Samsung tv's waarvan je het smart gedeelte kunt vervangen door een nieuw exemplaar. Een los kastje is dan helemaal niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 1 september 2015 11:51]

Een los scherm verouderd minder snel dan een Apple TV.
Omdat Apple wel updates uitbrengt. En ChromeCast ook nog steeds nieuwe ondersteuning krijgt. Je kunt een nieuw 'kastje' van Samsung kopen maar dan zou ik dus kiezen voor een losse Apple TV of Chromecast ofzo.

Daarnaast kan ik op mijn oudere Samsung TV niet alle formaten gebruiken... alles met DTS doet het namelijk niet.

En voor mij een dealbreaker: ik heb nog geen enkel smart tv gedeelte gezien dat er een beetje fatsoenlijk uitziet en bedienbaar is.
Ik vind het al netjes dat de update wordt doorgevoerd.. Daar kan Samsung nog iets van leren. Daar krijg je of geen update (nu al 3 tv's gehad die na 1 jaar eigenlijk in de smartfuncties geen update meer kregen) of je moet een nieuwe hardware module kopen.
Als ik het zo lees hebben nog weinig mensen hier kaas gegeten van de nieuwe Smart-TV's. Heb hier een nieuwe Samsung staan van 2015 met Tizen, en het werkt prima. Wii-remote voor besturing, regelmatige updates, en tot nu toe steeds nieuwe apps. Laatst nog een nieuwe Plex app, en de TV zelf leest alle formaten (mkv) met ondertiteling en alles.

Vroeger hadden we een apart kastje om Netflix te kijken, nu zit het ingebouwd en het werkt ideaal. Netflix port hun app gewoon naar alle platformen natuurlijk, ze zijn ook niet gek. De TV makers zullen wel een SDK maken waarbij vrijwel dezelfde code gebruikt kan worden voor Tizen, webOS en Android (hoop ik voor ze). De TV overtreft makkelijk alle functionaliteit van onze eerdere Xbox One, terwijl deze altijd te koop liep met zijn multimedia-functionaliteit (maar nog niet eens .srt bestanden ondersteunde).

Ik denk dat in 2015 eindelijk de eerste volwassen smart-TV's zijn uitgekomen, die de komende jaren ondersteund zullen worden. Ja, ze zullen er volgend jaar wel een snellere CPU inzetten, en iets meer geheugen, maar dat gebeurt bij elke hardware generatie.

Aangezien Samsung niet afhankelijk wil zijn van Google en overal Tizen op zet, en de afgelopen jaren een marktaandeel van zo'n 20% had, lijkt me het een prima investering. Dat zijn bijna 50 miljoen TV's per jaar. Apple heeft tot nu toe wat, zo'n 25 miljoen Apple TV's verkocht in totaal?

[Reactie gewijzigd door Cheeky op 2 september 2015 09:05]

Klopt. Ik was een tijdje geleden bij een presentatie van iemand wiens bedrijf is gespecialiseerd in "TV-apps" in de breedste zin van het woord (leuke toko, naam even vergeten), en vroeg hem toen of het niet demotiverend is als je binnen zijn bedrijf de developer bent met de meeste kennis van een of ander oud systeem waardoor je geen nieuwe dingen kunt uitproberen. Hij vertelde toen dat dat totaal niet speelde, dat voor alles van >18 maanden oud eigenlijk niet meer wordt geļnvesteerd.

Natuurlijk vroeg daarna iemand hoe je de hoeveelheid E-waste kunt beperken, en toen zei hij: "koop een goede display, en een losse set-top/dongle".
Wij hebben de 55LB670, zou het jammer vinden als ze wel "mindere" modellen (6300, 6500) upgraden maar niet de 6700 serie. Then again, WebOS 1.0 draait ook prima.
LB670 heeft dezelfde software als die andere modellen. Jouw toestel moet dus wel ook een update krijgen. Lijkt mij gewoon dat dat internationale persbericht niet alle lokale modellen kent. En misschien is de LB670 een model wat alleen in NL te koop is.

Maar reken er maar gewoon op dat jij een update krijgt.
Ik heb de 42" variant, maar WebOS is zo traag als wat. Ik moet min. 1,5 minuut wachten voordat ik ook maar iets kan doen. Hoop ook op de update.
Goed nieuws! Ik heb een LG UB850 (bij de genoemde modellen hier in het artikel staat een 0 teveel geloof ik) en ik wist voordat ik de tv kocht dat versie 2.0 niet naar m'n tv zou komen, en nu komen alsnog alle functies, daar ben ik zeer blij mee dus!
De internationale naamgeving is zoals in het persbericht.

In Europa heeft LG voor bijna elk land een andere toevoeging, aangezien elk land andere wensen heeft qua tuner

Internationale naamgeving: xxUB8500

xxUB850V = DVB-C/S2/T2
xxUB850S = DVB-C/S (weet niet heel zeker meer of het nou wel of geen S2 is)
xxUB850T = DVB-C/T2
Krijgt de 49UB850V ook een update voor satelliet zodat de programmering en zenders op volgorde staan? Nu is dat niet het geval.

Graag reactie's
Ben ik ook zeer blij mee inderdaad :D
Goed om te horen.
Ik heb een LG 55UB850V. Een van de minpunten die ik in mijn review ook noem is het feit dat LG had aangekondigd WebOS niet te updaten naar WebOS 2. Dit is goed nieuws dus.
Ik begrijp de discussie van de smart TV's. Maar de oplossing lijkt mij om hetzelfde te doen als de autofabrikanten. Aangepaste versies van iOS en android erop gooien. Soort lite versies die jaren moeten krijgen. Ik ben best tevreden met WebOS van LG. Ik vind het prettig om al mijn apps op de tv met 1 afstandsbediening te kunnen bedienen. Plex, Netflix, NPO gemist etc etc.
ik heb dezelfde tv dus deze krijgt dus ook de update ? omdat ik wel ub8500 zie staan maar ga er dus vanuit dat dit dus de 850v is
Ik ging er ook vanuit eigenlijk. Laten we het hopen.
Ben je tevreden met je tv?
ja hoor vind de tv voor de prijs best aardig jij ook ?
Jawel. Vooral het design is mooi. Hij mag wel iets sneller zijn met opstarten. hopen dat het met webos 2 opgelost wordt. Verder wel tevreden ermee.
Ik heb een 47LB730V van 2014 met WebOS1.0 maar die staat helaas niet in de lijst.
Ik hou mijn vingers gekruist dat ik de update toch nog krijg aangezien zijn kleinere broertjes de update ook krijgen.
Al moet ik zeggen dat ik het wachten bij het opstarten van de TV niet heel erg vind en als de TV eenmaal is opgestart draait WebOS1.0 ook prima.

[Reactie gewijzigd door ExtremeStyles op 1 september 2015 09:20]

Ja, naast de LB730 mis ik ook de LB870 in het lijstje. Beide modellen draaien op een ander platform dan de modellen die in het persbericht staan. Ik ga het even navragen.
Vind ik ook WebOs 1.0 werkt prima en is al wat sneller geworden met laatste updates, volgens mij had ik in juli ofzo nog een update.
En de meeste smart tv's duren wel even mijn vorige sony werkte ook niet gelijk, dus paar tellen wachten niet z'n punt.
Idem! Ik las dit artikel hoopvol, maar mijn LB730V staat er dus niet tussen... WTF LG? Ik ahd natuurlijk beter moeten weten: smartTV software is nooit erg betrouwbaar geweest...
Ik heb een 670V en een 730V. Ik hoop toch echt dat deze beide modellen ook deze update gaan krijgen.

Daarnaast hoop ik dat LG meer gaat doen voor app support, want die is nog steeds dramatisch. De keuze aan apps is nog wel redelijk, maar er zijn bijna nooit updates waardoor ze hopeloos achterlopen en alsnog onbruikbaar zijn. Beste voorbeeld is Spotify, wat een slechte en verouderde app is dat op WebOS.
Ik denk dat beiden een update krijgen:

http://www.lgwebos.com/to...-firmware-version/?p=4081

<quote>
Today new beta firmware was released version 5.10.02 for LB630-LB870 and EC930

I'am flashed today on my 42LB700V-ZG and everything goes fine. Speed and memory improvement...A little bit different fonts style and size.

</quote>
Hetzelfde hier, heb de 55LB671V en hoop ook de update te krijgen :)
Wat is dit slecht gecommuniceerd van LG destijds. Nu met hangende pootjes terugkomen.
Dit was bijna weer zo'n voorbeeldje nooit eerste generatie kopen, of afwachten hoe de firmware updates uitpakken.

Over het upgraden: Samsung maakt gebruik van Evolution kits, maar die worden er qua prijs ook niet goedkoper op. Eerst 250 euro. Dat schiet nu ook al naar de 500+ euro.
Heel fijn nieuws, ook mijn EC 930V krijgt de update snel _/-\o_

Ik vond hem al ietsje sneller geworden bij opstarten maar nu gaat hij als het goed is weer ietsje sneller worden.

@svenvNL: ik kan nu niet direct zeggen dat de TV's verouderd zijn, want qua functionaliteit is WebOS1.0 en WebOS2.0 bijna volledig identiek. Meestal koop je een TV voor het beeld dat hij voor je neus tovert; dat is nog steeds uitmuntend. Ook hier is het net als bij andere gadgets al gauw dat alles iets verouderd voelt bij (degelijke) opvolging. Ik probeer nu gewoon wat meer te genieten van de gadgets die ik heb :)
En de LB6700 dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True