Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De verkleinde versie van de draadloze MX Master-muis die Logitech eerder dit jaar introduceerde, is vanaf augustus verkrijgbaar in de Benelux. De Logitech MX Anywhere 2 is kleiner dan de MX Master, en mist het horizontale scrollwiel aan de zijkant.

Afgezien van het compacte uiterlijk en de afwezigheid van het scrollwiel aan de zijkant van de muis, die de MX Master nog wel had, is de muis in principe hetzelfde. De MX Master is 86x126x48 millimeter groot, en de nieuwe MX Anywhere 2 is 62x100x34 millimeter groot. Net als zijn grotere broer is er de mogelijkheid om de muis te verbinden via de meegeleverde Unifying Receiver of door middel van bluetooth smart. Ook ondersteunt deze muis verbinding met drie apparaten, zodat de muis bijvoorbeeld ook gemakkelijk gebruikt kan worden wanneer de gebruiker wisselt van zijn laptop naar zijn tablet.

Voor de MX Master vraagt Logitech 99,99 euro en voor de nieuwe MX Anywhere 2 is dat 79,99 euro. Opvallend is dat Logitech beweert dat de MX Anywhere 2 tot twee maanden meegaat op een volle acculading, terwijl dat bij de MX Master 40 dagen is. Door de symmetrische vorm is de muis beter geschikt voor linkshandigen, maar de knoppen zitten nog steeds aan de linkerkant van het apparaat, wat niet ideaal is voor linkshandig gebruik. De muis is in augustus verkrijgbaar in de Benelux.

Logitech MX Anywhere 2Logitech MX Anywhere 2Logitech MX Anywhere 2Logitech MX Anywhere 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Zelf heb ik al een paar jaar de MX Anywhere in gebruik tot volle tevredenheid overigens
Deze Anywhere MX 2 wordt dan ook zeker zijn opvolger.
Onze medetweaker Foritain heeft een review geschreven over dit muisje.

productreview: Logitech MX Anywhere 2 review door Foritain

[Reactie gewijzigd door Repr op 21 juli 2015 18:03]

Prijzig muisje, maar wel erg mooi en Logitech kennende ook een goed product. Lees ik nou goed dat je de muis zowel via USB ontvanger als bluetooth kan gebruiken? Dat is best wel geniaal.
Heb hier de voorganger "anwhere MX" al een jaar of 5, erg fijne muis.
ligt goed in de hand, werkt op alles en is voor mij goed nauwkeurig.
enige nadeel is dat de batterijen erg snel leeg zijn. maar dat is makkelijk op te lossen door oplaadbare batterijen te gebruiken.
dus ja hij was prijzig, maar z'n geld echt wel waard!
ik gok dat dat voor deze ook wel gaat gelden zodra de prijzen wat zakken.
Ik had vroeger de VX nano en MX revolution :) Waren leuke muisjes
Waren? Zijn. :) Ik gebruik de MX revolution nog steeds en dan heb ik deze in het jaar gekocht toen de muis uit kwam. En toen stonden ze gek te kijken dat ik een muis van bijna ¤100 gekocht had.
Ik heb ook een headset van Logitech die met Bluetooth en draadloze ontvanger kan. Doen ze dus al een tijdje :)
Best handig, maar dit is zeker niet de enige muis die dat kan. Sinds gisteren heb ik een (ruim goedkopere) muis van Rapoo die deze functionaliteit ook heeft.
Correct, je kunt de Unify Connector op de USB aansluiten en elders bij 'Bluetooth Smart Devices' d.m.v. Bluetooth 4.0 connectie maken. De MX Master kan tot wel 3 apparaten de verbinding onthouden en onderop kun je snel switchen van connected device.
In mijn ogen is de kwaliteit van Logitech de laatste jaren flink achteruit gegaan. Muizen (G700, bv, en in mindere mate de G700S), die toch aardig wat knaken kosten binnen enkele maanden al defecte microswitches, een draadloos toetsenbord die op gegeven moment inhoudt en vervolgens alle getypede tekst van 10 seconden op je scherm knalt, luidspreker setjes waarvan opeens kanalen het niet meer doen.. Goed, een belletje en je krijgt een nieuwe, ze doen niet moeilijk, maar het geeft wel aan dat er aan de kwaliteit toch dingen zijn veranderd. Vroeger was het spul veel beter.

Ik kijk tegenwoordig toch vaker naar andere merken.

Edit : oh, ik zie dat meer mensen mijn mening delen. Logitech, ga wat aan je quality assurance doen!

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 21 juli 2015 16:46]

Prijzig muisje, maar wel erg mooi en Logitech kennende ook een goed product. Lees ik nou goed dat je de muis zowel via USB ontvanger als bluetooth kan gebruiken? Dat is best wel geniaal.
Mwoa, mijn vriendin heeft inmiddels al meerdere van dit soort muizen gehad maar binnen een jaar krijgen ze allemaal een dubbelklik issue. Schijnt vaker voor te komen bij mobiele muizen van Logitech. Dus om er blind vanuit te gaan dat het allemaal goed spul is... Dat doe ik zelfs bij Logitech niet meer ;)

Edit: wat zoda iets lager zegt:
Heb deze muis ook lang met plezier gebruikt, helaas ook dit probleem. Schakelaartje onder de muisknop verslijt (te snel) waardoor er regelmatig een dubbelklik wordt geregistreerd. Met wat knutselen zou je dit zelf moeten kunnen vervangen/herstellen (door iets te herplooien dacht ik) maar ik heb mij er nog niet aan gezet.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 21 juli 2015 16:13]

Dat hebben nieuwe exemplaren ook, heb er met zo'n toontje een 50 op de 100 klikken uitgefilterd! Dat is met een splinternieuwe Anywhere MX. Hoop dat deze nieuwe versie het beter doet.
Is die accuzduur nou zo (relatief) slecht door de sensor in de muis? Mijn MX performance moet ik elke 3 weken opladen terwijl mijn oude optische draadloze (logitech) muis een half jaar mee ging op een enkele AA batterij! Ik had gehoopt dat de MX master reeks ook een wat betere accuzduur had..

edit: accuzuur moet uiteraard accuduur zijn, spellingscontrole jeej :o

[Reactie gewijzigd door evanraalte op 21 juli 2015 15:49]

Bedoel je geen accuduur?

Ik heb inderdaad de MX Performance (het eerste model) en dat is dusver de beste muis die ik ooit gehad heb! Batterij moet ik inderdaad rond de 2/3 weken opladen bij normaal gebruik. In principe doe ik dat 's nachts dus het stoort me niet zo.

Wat ik wel merk sinds ik Windows 8.1 gebruik is dat het dubbelklikken soms erg gevoelig is. Ik klik dan 1 keer, maar toch wordt het als dubbelklikken aangemerkt. Ik weet niet of dit nou aan Windows ligt of aan de driver of aan de hardware. Binnenkort SetPoint maar eens opnieuw installeren.

De MX Master ziet er erg mooi uit naar mijn mening! Ook dat hij over zowel Bluetooth Smart als over de Unifying Receiver beschikt is een groot pluspunt.
Heb deze muis ook lang met plezier gebruikt, helaas ook dit probleem. Schakelaartje onder de muisknop verslijt (te snel) waardoor er regelmatig een dubbelklik wordt geregistreerd. Met wat knutselen zou je dit zelf moeten kunnen vervangen/herstellen (door iets te herplooien dacht ik) maar ik heb mij er nog niet aan gezet.

[Reactie gewijzigd door zoda op 21 juli 2015 13:39]

Twee keer versie 1 gehad. Maar knopje onder linker muisknopt ging ook bij mij (te) snel kapot. Hoop dat dat in de nieuwe versie verbeterd is.
toevallig vandaag lopen zoeken omdat mijn MX Anywhere (1) er ook last van heeft en kwam deze link tegen: http://www.instructables....ith-double-click-problem/
en naar aanleiding van de review van Foritain was ik al aan het kijken wanneer ik hem hier kon kopen. vooral 2 duimknoppen icm een compacte muis en bluetooth vind ik interesant.

en hij ziet er erg goed uit :)
Meerdere modellen van Logitech hebben dit probleem. 'Gewone' en gaming muizen. Hier thuis al dit probleem met verschillende muizen van verschillende personen gehad.
De volgende word geen Logitech meer, terwijl ik vroeger nooit iets anders wou.
Thanks! Dat wist ik niet. Toch maar een andere muis kopen dan. Hij heeft het flink wat jaartjes volgehouden maar dit is gewoon irritant. Helemaal als je veel bestanden geselecteerd hebt en deze worden dan allemaal geopend.

Ik heb het linkje van skoozie doorgenomen maar wat een gepriegel zeg! Zeker aangezien mijn muis wat ouder is ga ik hier geeneens aan beginnen. Maar toch bedankt voor de info.

[Reactie gewijzigd door DedSec85 op 21 juli 2015 14:41]

Ik heb wel geprobeerd om het veertje te herplooien. En dat werkt! ... voor twee dagen ;( . Het kost je de hele avond en uiteindelijk is het metaal in de switch gewoon vermoeid en kan je er niets meer mee. Je kan beter bij aanschaf van een logitech product een setje van die switches uit HongKong laten overkomen, en dan indien nodig die vervangen (nog steeds wel een gepriegel, maar dan heeft het ten minste nut).

Ik heb de trackball (inmiddels meervoud) met dit euvel, bij de keuze voor een trackball zit je wel zo'n beetje aan logitech vast. Zeker als je de muis vevoerd in een tas, kom je er haast niet onder dit uit.

[Reactie gewijzigd door arnem_ op 21 juli 2015 20:42]

Ja dat gezeur heb ik dus geen zin in. Ik heb gisteren een nieuwe muis besteld; de Razer Deathadder Chroma. Dit omdat ik toch wat meer op de PC ben gaan gamen.

De Logitech MX Master zag er ook mooi en goed uit maar heb geen zin om weer tegen dit issue aan te lopen.
Ook even een plus 1 voor de Marathon m705 van logitech. Ik gebruik het ding al een jaar af en aan en heb nog nooit batterijen hoeven verwisselen.
Je bedoelt zeker accuduur! Je spellingcorrectie heeft er iets anders van gemaakt.
Of de accuzuur is gaan lekken over de sensor, daardoor de sensor meer stroom is gaan gebruiken.

(dit was natuurlijk een grapje...)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 juli 2015 17:07]

Ik weet niet of dat dan de gevolgen zijn, maar als er accuzuur uit lekt gaat de accu zelf gewoon minder lang mee en lijkt me dat de oorzaak van de korte accuduur.
En mijn Logitech g700 kapt er na 5 dagen mee...
Ze verbruiken veel stroom terwijl er (bij mij) maar één AA batterij inpast.
Logitech gebruikt goedkope componenten. Ik heb twee Performance mx muizen maar Logitech gebruikt de goedkoopste micro switch bij hele dure producten. :( Dus allebij de muizen gingen naar een jaar ofzo dubbel klikken als je een keer klikt.Na de Garantie nattuurlijk... Je kunt niks meer slepen en dat is heel iritant. Nu kost een veel betere Microswich maar een paar cent extra... dus moet je gaan solderen en de Micro switchen vervangen. Moet nou die paar cent bespaard worden op zo'n duur product?? 8)7 Echt schandalig.. de Logitech forums staan er vol van |:(
Ik herken dit ook heel erg, mn (hele) oude logitech muizen doen het nu nog perfect overigens maar heb het bij 2 G9 muizen gehad, heb nu om te gamen een Razor :)

Nu speelde ik wel veel LOL en ben er zo 1 die elke pixel aan moet klikken dus paar duizend kliks per game haal ik wel, en ook bij het lezen van teksten ben ik heel nerveus aan het klikken/selecteren in de tekst :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juli 2015 16:53]

Ik heb ook altijd logitech muizen gehad maar na de G9 en G700 was ik er echt helemaal klaar mee. Beide binnen een jaar kapot (g9 kabelbreuk en g700 microswitches kapot) en ook vrij ondermaatse sensoren (angle snapping). Ben overgegaan op een Zowie FK1 die me echt veel beter bevalt. De mx518 en g5 waren echt hele goede muizen maar de laatste jaren vind ik logitech qua sensoren en bouwkwaliteit erg achteruit gegaan (al helemaal als je ziet wat je voor zo'n muis betaald)
Wat niet word vermeld is dat deze muis tussen drie apparaten kan switchen. I.c.m. bluetooth een aardige vernieuwing.
Precies, zie artikel hier. Ze noemen het de "Easy-Switch"-button.

Edit: Typo's.

[Reactie gewijzigd door xMuchux op 21 juli 2015 13:31]

Ik gebruik nu een derde Anywhere MX muis omdat de eerste twee die ik had na verloop van tijd een dubbele muisklik produceerde terwijl er slechts één keer werd geklikt. Nu weet ik niet of ik gewoon pech gehad heb, of dat dit een probleem was van de muis zelf, maar ik hoop dat de Anywhere MX 2 dit probleem niet (meer) heeft.

Ik moet overigens wel zeggen dat het defect met mijn Anywhere MX muizen prima werd afgehandeld door de Logitech support.
Dat probleem heb ik ook gehad met mijn Performance MX, erg irritant kan ik je vertellen!
Ik had de muis al zo lang (jaar of 6) dat ik hem weggegooid heb.
Wat voor een toetsenbord wordt er op de eeste foto getoond, weet iemand dat?
Geen Logi (ipv Logitech)?
@ hieronder:
De tabletaccesoires was slechts een voorbeeld. Het zal ook voor andere artikelen worden gebruikt die niet specifiek voor gaming zijn bedoelt:
Volgens die website wordt waarschijnlijk ook randapparatuur die niet voor gaming is bedoeld, hernoemd.
De MX muis valt in dit geval gewoon onder "gaming" en zal dus Logitech blijven heten.

Bronnen:
nieuws: Logitech verandert naam deels in 'Logi'
http://nl.hardware.info/n...een-deel-van-de-producten
@hieronder werkt niet meer, de volgorde van posts is op postrating :P
Hier niet :) En bij Kiswum blijkbaar ook niet...

Kan je zelf bepalen, zou niet weten waarom je een discussie overhoop zou willen halen door middel van sortering op postrating.
Wijzig weergave -> Sorteer op -> Tijd - nieuwste threads eerst

Zo, nu klopt het wel :P

Verder heb je wel gewoon gelijk.
Ik vind ¤ 100 best een stevige prijs voor zo'n muis.
Logi was het merk voor de (tablet) accessoires, niet de computerhardware.
Als Logitech adept heb ik al enige ervaring met de MX master. De productreview volgt nog. Hierbij alvast een paar opmerkingen, die ook gelden voor deze muis.

De knop om te wisselen tussen 3 aangesloten apparaten is zeer handig. Ik heb via de unifying ontvanger de muis aangesloten op mijn desktop, maar zo nu en dan is het handig om de muis even snel te koppelen aan mijn minilaptop/tablet met windows 8.1 om zo even snel iets op de desktop uit te voeren. Met een druk op de knop heb je de de muis dan voor even gekoppeld aan je laptop/tablet.

Verder verwacht ik dat ook deze muis vergezeld gaat met het nieuwe Logitech options wat een verademing is t.o.v. de verouderde setpoint software.

Ten opzichte van de performance mouse MX is de MX Master helaas niet meer uitgerust met een verwisselbare accu (eneloop), maar de batterijtijd is wel significant vooruit gegaan. Een maand is zeker haalbaar. Deze MX anywhere presteert dus nog iets beter.
Afgezien van het compacte uiterlijk en de afwezigheid van het scrollwiel aan de zijkant van de muis, die de MX Master nog wel had, is de muis in principe hetzelfde .
Het ontbrekende scrollwiel aan de zijkant van de muis lijkt mij vooralsnog geen groot gemis. Ik gebruik het bij de MX master vrij zelden. Maar ik heb wel de indruk dat ook de duimknop ontbreekt, hoewel die ook bij de MX Master niet zichtbaar is als knop (meer een drukvlak).

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 21 juli 2015 14:42]

Handig dat de oplaadkabel vooring gaat, waar bij een bedrade muis ook het snoer zit. Ik heb de Logitech Ultrathin Touch Mouse en daar zit de ingang aan de onderkant. Als hij tijdens het werken ineens leeg is (en de ultrathin gaat absoluut geen 60 dagen mee, waardoor hij best vaak leeg is), kan je hem daardoor niet gebruiken tot hij opgeladen is. (Nu is volgens logitech na 1 minuut laden de muis weer bruikbaar voor een uur werken, maar toch is dat onhandig.) Bij deze muis lijk je met de kabel erin gewoon door te kunnen werken.
De Performance MX had dit al, en is inderdaad een logische plaasting integenstelling tot die Touch Mouse.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 21 juli 2015 23:03]