Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Anywhere 2 Zwart Review

Foritain 4 juli 2015, laatste update op 4 juli 2015, 19.765 views

Logitech MX Anywhere 2 Zwart

De Logitech MX Anywhere 2 is simpelweg -de- mobiele muis van dit moment. Top sensor, super uitstraling, degelijke bouwkwaliteit en scherpe knoppen. Hou er wel rekening mee dat het nog altijd een klein muisje is. En zoals vaker met echt mooie hardware: goedkoop is hij niet.

Pluspunten

• Uitstekende sensorprestaties all-round
  • Nieuwe darkfield sensor werkt zoals beloofd uitstekend op alle oppervlaktes inclusief glas.
  • Design is gewoon super
  • De primaire switches voelen uitstekend aan.
  • Muiswiel schakelbaar tussen traditioneel getrapt en vliegwielstand
  • Zowel bruikbaar met de piepkleine pico receiver, als via bluetooth te koppelen. Tevens kan je snel switchen tussen 3 devices.
  • Batterijduur uitstekend (eens per paar weken/maanden een keertje laden), en opladen gaat snel.

Minpunten

• Het blijft een MX Anywhere, oftewel het is een klein muisje, iets wat niet iedereen zal bekoren.
  • Relatief duur, zeker als je geen glas of hoogglans oppervlaktes verwacht te gebruiken is de meerprijs tov mid-range modellen erg fors.

Review: Logitech MX Anywhere 2

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

Vandaag geen gaming muis, geen model met RGB LEDs of een focus op een zee aan knoppen, maar een muis die zicht richt op de bovenkant van de consumentenmarkt, en het zakelijke segment. De Logitech MX Anywhere 2 is het nieuwe topmodel van Logitech op gebied van mobiele draadloze muizen. Zoals de ‘2’ in de naam al suggereert is het de opvolger van de MX Anywhere, of eigenlijk de MX Anywhere Refresh, zeg maar v1.5.

De nieuwe variant is echter meer dan een refresh, want hij is voorzien van de nieuwe Darkfield sensor die ook in de MX Master zit, voorzien van een nieuwe uitstraling (wederom in MX Master stijl), en voorzien van een berg features wat hem een waardig mobiel topmodel zou moeten maken.

De MX Anywhere 2 lijkt vooralsnog niet in de Nederlandse prijsvergelijker te vinden. Hij is wel beschikbaar in de Amerikaanse shop van Logitech voor een prijs van 79,99 USD, waarbij een reëele schatting is dat hij hetzelfde bedrag in Euro’s zal gaan kosten.

De specificaties en features van de Logitech website:

Gezien de mobiele applicaties is de MX Anywhere 2 geen bijster grote muis. 100.3mm lang, 61.6mm breed, en 34.4mm hoog maakt hem een vrij typisch afgemeten mobiele Logitech muis. Het gewicht van iets meer dan 100 gram komt echter aardig in de buurt vant een typische ‘full-size’ bedrade (game) muis. Uiteraard deels ten gevolge van het feit dat er een batterij moet worden ingebouwd, maar ook een indicatie van een bovengemiddeld zware constructie ten opzichte van goedkopere modellen.

De muis is met de meegeleverde Unifying receiver compatible met Windows 7 en 8, al zal Windows 10 ondersteuning ongetwijfeld aanwezig zijn. Ook Mac gebruikers met OS 10.8 en nieuwe kunnen deze muis gebruiken. Gezien de muis naast de typische 2.4 GHz radio verbinding ook een Bluetooth verbinding ingebouwd heeft kan je er ook voor kiezen de muis op deze wijze aan te sluiten, dit vereist Windows 8 of nieuwer, of Mac OS 10.0 of nieuwer volgens de specificaties. Al vermoed ik hier ook dat andere varianten mogelijk gewoon zullen werken, echter simpelweg niet officieel ondersteund zijn.

Omdat het een mobiele muis is betekent het niet dat er een gebrek aan featres moet zijn. Een switch om snel tussen tot 3 aangesloten apparaten te switchen, een batterij die met één minuut laden weer een uur vooruit kan (en ca 2 maanden werkt op een volle lading), een (schakelbaar) vliegend scrollwiel, en een verticale en horizontale scroll zijn toch een aardig pakket. Daarbij is één van de features de nieuwe Darkfield sensor van Logitech, die ook op glas en high-glossy oppervlaktes uitstekend moet werken.

In mijn vorige review maakte ik de opmerking dat Logitech iets te opvallend bezuinigde op de verpakking. Nu is dat misschien de meest voordehand liggende kostenbesparing (mits de bescherming voldoende blijft), maar een high-end product vereist toch een beetje luxe ervaring bij het aanschaffen. Zeker Logitech producten, die toch veelal nog fysiek in de winkel zullen worden gekocht. De verpakking van de MX Anywhere 2 is dan ook duidelijk een stapje chiquer dan de G302 en G402 muizen. De binnenzijde is nog altijd simpel plastic, en veel poespas is er niet, maar de buitenkant van de verpakking maakt een prima indruk.

Binnenin vinden we een handleiding, een USB kabel om te laden, en Logitech hun nieuwe ‘Pico’ unifying receiver. Dit nieuwe model is nog een slag kleiner dan de voorganger, niet ideaal voor achterin je desktop pc, maar dit is natuurlijk bedoeld voor in je laptop. Prima dus.

Voor deze review heb ik wat hulptroepen ingeschakeld. Oh-Die, en Eh-die, zoals deze mannen benoemd zijn door de kleine (Overigens hebben wij minstens 20 Oh-Die’s in huis, maar dat terzijde). Hier zien we ze de muis naar de tafel dragen, en de muis presenteren. Oh-Die wijst jullie erop dat de naam Logitech op de achterzijde staat, en dat het muiswiel er lekker strak uit ziet. Eh-Die wijst naar de twee duimknoppen aan de linkerkant, oftewel de MX Anywhere 2 is een muis voor rechtshandigen.

Met behulp van een stukje Duplo laat Oh-Die zien waar je de kabel aan kan sluiten, om zo je muis te laden.

Helaas werd Oh-Die wat baldadig...

Tevens zijn ze niet bijzonder spraakzaam, dus neem ik het maar verder over en parkeer ik de heren terug in de speelgoeddoos. Een rondje rondom de muis zegt volgens mij echter wel genoeg over de uitstraling. Een pracht van een muis is het, ver bovengemiddeld wat materialen, design, en afwerking betreft, al mag dat natuurlijk ook voor deze prijs. Gewoon een prachtig ding, waarbij de aandacht uiteraard uitgaat naar het patroon in het duim en pink gedeelte.

Aan de onderzijde zien we de aan/uitschakelaar, en tevens de knop om tussen drie gekoppelde apparaten te wisselen. Erg handig voor een mobiel model. Het muiswiel is bijzonder prettig met een grippy laag. Bovenop zien we nog een batterij-indicator en een extra, programmeerbare, knop. Naast dat het muiswiel ook naar de zijkanten kan ‘clicken’ zitten er nog twee knoppen bij de duim. Spreekt voor zich, maar ook dat lijkt allemaal keurig in elkaar te zitten.

De software van deze mobiele muis is lekker strak weergegeven, en Logitech lijkt het ook bewust simpel te houden. Zo zien we in eerste instantie weinig tekst of knoppen bij het laden van de software.

Een click op één van knoppen op de muis geeft echter al wat opties. Zo kunnen we de functie achter elke knop aanpassen aan de hand van een lijstje voorgeprogrammeerde handelingen, en kunnen we de scroll-snelheid aanpassen.

Onder ‘Point en Scroll’, het enige andere tabblad, komen we niet verder dan één slider en twee functies. Voldoet het? Ik denk van wel, maar verwacht zeker geen game-gear achtige tafarelen.

Ook onder ‘more settings’ valt er weinig te zien. Een link naar de site, een indicatie van de firmware, en de optie om waarschuwingen te zien wanneer de batterij bijna leeg is. De software is strak, werkt goed, maar lijkt enkel wat basic. Echter, wat zou je meer willen bij dit product?

Voorheen heb ik vooral over game muizen geschreven. Het zit dan ook een beetje in het beestje om te willen praten over acceleratie, lift-off-distance, en andere zaken die van belang zijn voor gamers. Als een consumenten/zakelijke muis doet dat er natuurlijk eigenlijk niet of nauwelijks toe bij deze muis. Waar het om gaat is dat deze sensor op elk oppervlak wat ik er tegenaan gooi even goed lijkt te werken als op een degelijke muismat. Waar het om gaat is dat de samenwerking met de Pico adapter foutlooks gaat, en dat ook het koppelen via Bluetooth, en het switchen tussen twee gekoppelde apparaten, een fluitje van een cent is. Dit ding werkt gewoon uitstekend, waar je hem ook tegenaan plakt, zonder morren.

De DPI is instelbaar van 400 tot 1600 DPI, in stappen van 200 DPI. Dit voldoet voor de meeste praktische scenarios, en is zelf met een 4K scherm goed te doen. Hoewel DPI nimmer een indicatie is van kwaliteit moet je wel rekening houden dat wanneer je een 4K scherm gebruikt 1600 DPI een beetje "mid-sense" is (800 DPI op FullHD). Hij kan in dat geval dus niet dusdanig gevoelig worden ingesteld dat je een dergelijk scherm met een minimale polsbeweging kan doorkruisen. Ik tel het zeker niet al minpunt, zeker niet omdat mobiele muizen zelden meer dan 800-1000 DPI hadden om mee te beginnen, maar er zal een kleine groep zijn die daar wel rekening mee moet houden.

Wel iets om rekening mee te houden in zijn algemeenheid zijn de afmetingen. Het blijft tenslotte een mobiele muis, dus verwacht niet met een full-palm grip te gaan werken. Dit is een muisje voor tussen je vingertoppen, en zelfs met een luxere afwerking blijft het altijd een klein en licht ding en mist hij dat ‘volle’ gevoel van de MX Master. Wel is de kwaliteit keurig, en de MX Master is natuurlijk ook flink zwaarder wat het gevoel van stevigheid helpt. Vergeleken met eerdere MX Anywhere muizen is het echter absoluut weer een mooie upgrade.

Verder zijn de primaire switches goed in orde, voelt elke klik of scroll scherp, en krijg je zeker het gevoel dat je een degelijk knaagdier in handen hebt. Hoewel we Logitech veelal de bekende Omron switches hebben zien gebruiken, voelt en klinkt de ‘click’ net wat fermer. Gezien de onwaarschijnlijkheid dat er een andere switch is toegepast lijkt het erop alsof ze een mechanische ‘spring’ hebben ingebouwd zoals bij de G302 en G303 gaming muizen. Op zich prima, want het gevoel is uitstekend. Overigens zijn deze switches verder net zo stil of luid als de meeste degelijke muizen op de markt; een echt stil model is het zeker niet. De duimknoppen zijn overigens wel stil, en met aanzienlijk minder feedback, ook iets wat vrij standaard is en eigenlijk gewoon prima voor een muis als deze.

Kritiek heb ik echter ook, want het indrukken van het scrollwiel om te schakelen tussen de vliegwiel stand en het trapsgewijs gebruik van het scrollwiel vereist enige gewenning. Het is namelijk zo dat het muiswiel een beetje speling heeft in de verticale richting, en hoewel doordrukken de schakeling tussen vliegwiel en standaard modus toepast geeft het het muiswiel ook een wat losser gevoel dan gebruikelijk bij muizen waarbij het scrollwiel vast zit. Uiteraard heeft dat geen gevolgen voor het normaal functioneren / werken met het scrollwiel, die werkt bijzonder soepel en licht. Prima geschikt voor scrollen op sites en documenten, minder voor accuraat click-voor-click schakelen tussen wapens in games. Maar wederom, het mag duidelijk zijn waarom Logitech hier kiest voor de eerste categorie.

Bij een mobiele muis is de batterijduur cruciaal, en op dat onderdeel scoort Logitech traditioneel uitstekend. Op papier is de MX Anywhere 2 geen uitzondering op die reputatie, al is hun claim lastig in de praktijk te brengen simpelweg omdat de MX Anywhere 2 veel te lang mee gaat om het nauwkeurig te testen. De geclaimde 2 maanden met 6 uur per dag ‘typical office use’ zou neerkomen op ca 240 werkuren (20 werkdagen per maand). In die tijd moet je toch een laadmomentje kunnen vinden? Zo niet, kabeltje aansluiten, en doorwerken. Vooral het feit dat één minuut laden genoeg is voor één uur gebruik is positief, want even laden terwijl je een kopje koffie pakt of je benen strekt is genoeg om de rest van de dag weer draadloos te werken. Geen klagen op gebied van batterij.

Vanuit een review perspectief was de ervaring met de MX Anywhere 2 erg interessant. Zo zien we een aantal features vanuit game muizen naar de mainstream markt verplaatsen, denk bijvoorbeeld aan scherpe switches met een uitstekende feedback, of een top sensor. Nu zullen deze sensorprestaties niet in pro gaming worden ingezet, en komt het vooral goed van pas dat hij op daadwerkelijk elk oppervlak welke ik er tegenaan heb gehouden gewoon keurig presteert, een pixel-precieze sensor komt ook bij applicaties zoals Photoshop soms toch goed van pas. Andere features zoals de uitstekende batterijduur en de snelle oplaadtijden, het feit dat je drie apparaten via de meegeleverde pico adapter of Bluetooth kan koppelen en vlot er tussen kan schakelen, en de aanwezigheid van het (in/uit te schakelen) vliegende scrollwiel komen ook prima tot hun recht. Op feature vlak dus genoeg moois.

80 USD (Met daarbij nog even de vraag hoeveel hij daadwerkelijk in Europa gaat kosten) is echter niet weinig voor een mobiele muis, dus dan verwachten we ook wel enige inhoudelijke kwaliteiten zoals hierboven genoemd. Minstens even belangrijk in dat segment is uiteraard ook de uiterlijke kwaliteit, en wat dat betreft is het ook zeker geen klagen bij deze nieuwe MX Anywhere 2. De bouwkwaliteit laat simpelweg weinig te wensen over, en de uitstraling is, zoals de foto’s hopelijk ook tonen, uitstekend. Strak gevormd, genoeg opvallend; genoeg om even in het oog te springen als luxe product, maar verre van overdreven, en de zijpanelen in MX Master stijl geven naast een prettige grip het geheel gewoon een flinke dosis chic mee; het is gewoon een prachtig dingetje.

De Porsche onder de mobiele muizen zal ik dan maar zeggen, met volle overtuiging overigens. Dat wil echter niet zeggen dat je moet vergeten dat het nog altijd een mobiele muis is, want de MX Anywhere 2 is zoals zijn voorgangers nog steeds een klein modelletje welke primair voor tussen de vingertoppen is bedoeld, of waarbij je als echt fanatieke palm-gripper moet wennen aan het feit dat je met het midden van je vingers de switches zal moeten activeren. Is dat precies wat je zoekt dan kan ik mij geen beter alternatief bedenken, maar als je liever een handvullende muis hebt dan zal de MX Master de veel aantrekkelijkere optie zijn. En net als bij een echte Porsche moet ik wel nog even aanmerken dat de meerprijs over de voorganger fors is (ca 20 euro), zo ook de meerprijs ten opzichte van de uitstekende mid-range M705, die voor een eurotje of 40 een uitstekende (wel ietwat grote) mobiele muis biedt. Nu valt er zeker veel te zeggen voor de nieuwe Darkfield sensor, helemaal als je de muis op glas of hoogglans oppervlaktes wilt gebruiken waarbij andere muizen simpelweg niet goed zullen werken, maar als je enkel muis-vriendelijke oppervlaktes (zoals muismatten, hout of fineer) gebruikt, dan is er weinig mis met een goedkoper model waar Logitech ook ruim in voorziet. Uiteraard moet je het dan wel doen met minder scherpe switches, en lever je absoluut in op de uitstraling, maar je bespaart wel een aardig bedrag.

Hoe je het echter went of keert: Dit is zonder enige twijfel de mobiele muis van dit moment.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech MX Anywhere 2 Zwart?

Wat een mooie muis.... tot ik zag hoe groot deze was. Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe draadloze muis waar ook goed mee te gamen valt, maar nog steends niet gevonden dus.
Verder wel een erg mooie review en ondanks het formaat ook een mooie muis om te zien.
Ik heb de G602, een draadloze gaming muis, geweldig ding. Één minpuntje, je kan hem niet met een kabel opladen :/ . Ik heb hem nu ongeveer 2 a 3 weken, en de batterijen (niet oplaadbaar) zijn nog steeds niet leeg :D . Daarnaast ligt ie lekker in de hand, en zijn de G - knoppen aan de zijkant zeer makkelijk in shooters als bijvoorbeeld BF4 :) .

@Foritain, mooie review! Misschien moet ik ook maar eens hulpjes in schakelen bij mijn volgende review O-)
Dank je. En Logitech is in mijn ervaring koploper op gebied van batterijduur, ik heb wel wat draadloze muizen gezien, maar zelden komen ze bij de Zwitsers in de buurt.
Ik gebruik mijn G602 in Endurance mode (werkt voor mij in games nog steeds uitstekend, dus waarom zou ik de Performance mode gebruiken?) en heb er lithium batterijen in. Ik heb niet bijgehouden hoe lang ik er mee doe, maar haal elke dag toch wel een uurtje of 4 gebruik en doe dan zeker langer dan een half jaar op de batterijen :)
Idd een prachtig dingetje. Wat dacht je evt van de MX Master? Anders zoals hierboven/onder genoemd de G602 als je het bij Logitech houdt. Deze MX Anywhere is niet echt waar ik aan zou denken als game muisje, het kan wel natuurlijk...
Toffe Review!
Waar heb je de muis aangeschaft! Ik ben fan van dit formaat. Weet je hoe ik hier aan kan komen?

[Reactie gewijzigd door royscheenen op 13 juli 2015 18:18]

Ik zie zojuist een berichtje voorbij komen dat hij in Augustus naar NL komt :)
Thanks voor de update, ik denk dat ik dat nog wel even vol houd :D
Bij Bol.com heeft hij nu een levertijd van 3-6 werkdagen.
Thanks! echter twee dagen geleden besloten om voor de Performance MX te gaan omdat mij vorige muis was overleden.

Toch bedankt voor de heads up!
Dank :D

Vooralsnog, althans op moment van schrijven van de review, is de muis alleen via de US logitech store te krijgen. Ik heb geen EU eta voor je maar ik zal eens rondvragen.
Is 1 jaar garantie niet wat weinig? Dacht meestal bij Logitech 2-3 jaar.
Heb zelfs een RMA op een toetsenbord gekregen na 5,5 jaar waar 5 jaar garantie op zat.
Nu je het zegt. Sowieso mag 2 jaar in Nederland geen probleem vormen, deze specs kwamen nog van de US site omdat op het moment van schrijven het product nog niet in Nederland beschikbaar zijn. Ik weet inderdaad dat 5/10 jaar garantie op sommige producten van Logitech zat, en de garantieafhandeling altijd vlot en soepel ging.
Als je het muisje registreert via de officiële site van Logitech heb je gewoon 2 jaar garantie. :)
en daarom vind ik dat je niet bij tweakers mag werken :+

Top review met duplo!
Duplo staat aan de basis van elke future-Tweaker toch? :D
Jazekers!, daarna lego en knex of alles tegelijk.
Als kind maakte ik altijd met knex en zn zonnepaneel+ motertje mn eigen ventilator in de zomer :+
Hij heeft inmiddels al wat Lego (eet het ook niet op, ook fijn), en als hij iets ouder is Meccano :D Maar dan ook echt de doos van 50 jaar geleden waar mijn vader nog mee heeft gespeeld (of mogelijk nog ouder, not sure anymore).

En tegen die tijd computers natuurlijk :D
Dat is wel zo handig, en ook dat die het niet in andere lichaam- gedeeltes stopt (neus/oor).

Cool, een antieke doos :) Hopelijk bewaard hij het ook voor zijn toekomstige kinderen.
Hij is gelukkig nooit zo van het speelgoed eten geweest, wel eten-eten, dat gaat de hele dag door (vanochtend ontbijt om 7uur, nogmaals ontbijt om 9uur.. its a hobbit! :D) en ook in flinke porties. Maar goed, grote man hè :D

En zeker, meeste Lego is ook van mijn jeugd. Ben niet zo van het bewaren van allerlij onzin, maar dergelijke 'timeless' speelgoed is eerder nog mooier vandaag dan het toen was.
Werkt deze muis ook nog met de 'oude' Unify receivers? Lijkt mij van wel, maar anders heb ik straks 3 van die losse receivers in m'n lade liggen :P
Niet getest, maar dat lijkt mij wel vanzelfsprekend eigenlijk. Of gewoon de nieuwe gebruiken gezien die kleiner is :D
Heb je een voorbeeld foto van de nieuwe en oude receiver naast elkaar? Want nog kleiner? De originele is toch al niet heel groot?
Ik heb nu deze zeg maar:
Hij is nog kleiner dan voorheen. Niet veel, maar iets. Voorlopig geen kans voor een foto met beide, sorry!
Heb je foto van de receiver even vergeleken met de oude versie die ik hier in mijn pc heb zitten en het scheelt inderdaad net een opstaand randje.

Erg minimaal verschil inderdaad.
Dat ze daar bij Logitech tijd/moeite/geld in hebben gestoken zeg :P
Bezigheidstherapie van hun dongledesigner? :D
Mooie review weer!

Een kleine muizentip voor een volgende keer: een foto met een hand erop (zoals in je blog muizen-en-grip-stijlen). Dat maakt direct duidelijk hoe groot klein die is.

Volgens mij is deze bijna even klein als de M325 (gebruik ik als ik op reis ben voor 't werk)

[Reactie gewijzigd door Rhitik op 22 juli 2015 16:08]

Dank! Ik zal kijken of ik daar nog wat aan kan doen ;) was sowieso de bedoeling, zal er ergens bij ingeschoten zijn.
ja met zulke goede reviews kun je alleen nog maar mierenneu*** over de allerlaatste kleine puntjes. En dat is een compliment!
Kan altijd beter ;) feedback is altijd welkom. Enige overweging is dat 'beter' niet te veel ten koste mag gaan van de hoeveelheid reviews ;)
Ik heb het muisje gisteren gekocht :) en werkt natuurlijk top!
Het zou wel erg zijn als 'ie niet zou werken :D Leuke dag gehad nog zondag? ;)
Ja dat was wederom zo gaaf! Wel een beetje gebroken na de beurs, maar de trein en alles was helemaal top! :)
Zoals altijd weer briljant geschreven +3
Ben blij dat uw standaard hoger geworden is van audi naar porche :P
Zou je met deze muis ook kunnen gamen op een laptop?

Ga zo door _/-\o_
Dank u wel :D

Gamen? Tuurlijk kan dat, sensor is prima, maar gamen op een laptop vs desktop met een full-size muis, tja ik weet het wel ;)
Bedoel als je op reis bent en een game laptop zou kopen(overweegt).
Nice review! die duplo poppetjes brachten me echt aan het lachen :)
Dank je :D En tja, beetje op zoek naar een leuke angle af en toe hè :D
Is er een onderwerp waarover je geen 4 kantjes aan review kan schrijven? :+

Klasse review weer! Goede foto's, goede tekst, +3. _O_
Mijn vrouw zegt: "Mascara." Zal best kloppen overigens hoor :D Maar denk niet dat ik de proef op de som ga nemen.

Uiteraard wel mijn dank voor de complimentjes :D