Logitech introduceert gamingmuis met fullgaming-accuduur van 250 uur

Logitech heeft de G602 Wireless Gaming Mouse aangekondigd. Deze gamingmuis zou het met volle batterijen tot 250 uur volhouden in de performance- en 1400 uur in de besparende modus. De nauwkeurigheid zou volgens Logitech zijn vergroot dankzij 'G Delta Zero'-sensortechnologie.

Met een beloofde batterijduur van 250 uur voor de G602-muis stelt Logitech dat zij een aanmerkelijk langere autonomie voor de gamingmuis bieden dan de meeste andere draadloze muizen. Bovendien kan de muis ingesteld worden in de 'endurance'-stand, waardoor het aanwijsgereedschap bij normaal desktopgebruik een uithoudingsvermogen zou hebben tot 1400 uur.

Logitech G602 Logitech G602 2

Verder noemt de fabrikant de Delta Zero-sensortechnologie als noviteit bij de G602 Gaming Mouse. Deze technologie zou een hogere precisie opleveren tijdens het gamen. Verder biedt de muis elf instelbare knoppen die te programmeren zijn via de Logitech Gaming Software. De G602 zal vanaf september verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van 80 euro. Naast de G602 komt Logitech ook met de goedkopere G440 Hard Gaming Mouse Pad voor 30 euro. Deze mousepad is gemaakt van polyprolyeen en zou een lage wrijvingsweerstand bieden aan de gamer.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

27-08-2013 • 13:08

112

Reacties (112)

112
109
54
1
0
32
Wijzig sortering
De G602 is hier te 'Reserveren' (pre-orderen) voor €79,99. Tevens staan daar wat mooie productafbeeldingen :) (en meer marketingpraat)
Dankjewel! Ik heb 'em gelijk ge-preordered, prima opvolger voor mijn Performance Mouse MX!
Deze moet ik hebben, sick! De batterij van mijn G700 gaat maar 3 korte daagjes mee.. in tegestelling tot de G602. Echter, gezien het modelnummer, is de overstap van de G700 naar de G602 op de accuduur na een volwaardige upgrade of juist een downgrade? Ik zie door de bomen het bos niet meer... :/
Het is voornamelijk een gevoelen kwestie..

Er zijn genoeg gamers die met lagere DPI muizen gamen. Omdat ze anders over het beeld razen :)
Andere willen een zo hoog DPI om sneller en gerichter te aimen in FPS.

Dus ja aan jou de keuze wat jij prettig vind. Deze muis zou wel een voordeel kunen en zijn Ik moets altijd om de week batterijen wisselen. Ben ater overgestapt op de G6 volgens mij.. Een bedaade muis met gewichtjes achter die je ook nog kon instellen.
DPI heeft niks te maken met sensitivity.
Je kan prima een hoge DPI hebben en niet over het beeld razen zoals jij het noemt.
Goede vraag.

Ik ben benieuwd of de 6 in plaats van 4 knoppen op de zijkant nu handiger is of niet.
Die 4 knoppen waren eigenlijk net goed genoeg voor veel spellen om veel gebruikte functies op te zetten en niet te vergeten.

De 2 knoppen links boven op lijken mij juist weer handiger dan de 3 bij de 700. Die vond ik niet zo super te bedienen vooral de achterste moest je toch wat moeite doen om te bereiken en dat was vaak net te veel om handig te zijn in hectische situaties.
Vind 1 knop (back) genoeg. Maar dat is dan voor de desktop muis.
De G700 is heeft een oplaadbare accu, terwijl de G602 niet-oplaadbare batterijen nodig heeft. Verder doet de G700 het ook (en zelfs iets directer) met een USB stekkertje. Ik gok dat de G602 iets lichter zal zijn dan de G700. In hoeverre dat dat een voordeel is laat ik aan jou over.
Persoonlijk vind ik 250 uur nogal overdreven. Alsof je 10,41 dagen aan één stuk wilt gamen.

Misschien handig als je zo'n half gare game-Koreaan bent (van het type die ze om de zoveel tijd dood uit het internetcafé dragen), maar voor normale gezonde mensen heb je dergelijke accuduur helemaal niet nodig.

Zelfs als je 8 uur per dag intensief aan het gamen bent gaat de accu (theoretisch) ruim 31 dagen mee. In die tijd zul je beslist een keer de tijd hebben om de muis op de lader te zetten of de micro-USB kabel in te prikken om het geheel op te laden. Je zult zelf toch ook een keer moeten slapen ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 juli 2024 15:12]

Offtopic: Campzone duurt 11 dagen ;)

Ontopic: Mooie muis, heb zelf nu een G5 die wel aan vervanging toe is.
Sta helemaal te kijken van de batterijduurt, kan de g5 nog een puntje aan zuigen.
7 knopppen is perfect voor bij de meeste games.
Ohnee...... AA-batterijen??? Stenen tijdperk :(

Verder een super vette muis die ik heel graag had willen hebben... Had er gewoon een accu in gestopt Logitech.

Edit: AA batterijen* Dank EnigmaNL

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 22 juli 2024 15:12]

die accu zou wellicht teveel gaan wegen ;)
Dat is dus het vreemde: een li-ion accu zou 5x zo licht zijn als AAAs voor dezelfde capaciteit - of 5x zolang meegaan voor hetzelfde gewicht. Waarom doen ze zo moeilijk als het ook makkelijk kan?
Oh.. misschien het kostenplaatje dan? Meer winst voor hun op deze manier. }:O
dat kan het verschil zijn tussen de G600 en G700 reeks.
ik wacht dan wel op de G702 :)
Sinds ik op een muis op batterijen over ben wil ik niet meer anders. Had eerst voor te veel geld een MX-1000, met plasticen dock. Werkte voor geen meter. Gelukkig zat er een fabricagefout in ook nog, want kon hem na een telefoontje twee jaar later kosteloos vervangen voor een Logitech MX-1100. Dat deed ik dus maar: wat een wereld van verschil, op 2 penlites draai ik bijna een jaar en de sensor geeft ruim op tijd aan wanneer de lading laag wordt. Geen gedoe met docks en wel de vrijheid van cordless.
Grappig dat Logitech binnen een serie zo'n kwalitatief slechte en tegelijkertijd zo'n topper kan maken.
Lijkt mij het handigst als je je muis gewoon aan een kabeltje kan hangen om op te laden als hij leeg is, of als je liever even niet draadloos werkt. Combineer dat met een accu die minimaal een maand meegaat en je hebt imho een prima muis.
Ja precies net als d performance mx. Ik heb gewoon een draadje op mijn bureau liggen waar ik zo af en toe toetsenbord, muis maar vooral telefoon mee oplaad.
Probleem 1: AA-batterijen. Je blijft die krengen vervangen en altijd in de heetst van de strijd heb je geen pakje meer liggen.
Probleem 2: De duimtoetsen zullen ontzettend irritant te bedienen zijn, denk aan een Razer Naga waarbij de onderste rij toetsen niet te bedienen zijn zonder je duim flink te krommen.
Probleem 3: De 2 buttons op de linkermuistoets zijn niet lekker te bedienen.

Ik prefereer nog steeds de MadCatz RAT9 voor draadloos. Helemaal in te stellen naar je hand. Of je nou kleine of grote handen hebt, maakt niet uit. Extra gewichtjes voor precisie en ook een 'sniper'-toets om je DPI tijdelijk omlaag te schakelen voor zuivere precisie. Maar het allergrootste voordeel, 2 accu's. Eentje is aan het opladen in je ontvanger, terwijl de andere zo'n 24 uur mee gaat. Is je accu leeg, swap je de accu uit de ontvanger en stop je de lege terug in de ontvanger en een paar uur later is hij weer vol.

Vooral dat accu-swappen was voor mij de selling point,
Mee eens. Ik heb jaren lang de Logitech G7 gehad, en accu's verwisselen was echt ideaal! Ik wist niet dat de Rat9 dit ook had. Toch nog maar eens overwegen dan... Is hij niet erg stug en log?
Rat 9 is een zeer fijne muis die je hellemaal kunt instellen naar uw hand en ook een stuk verkleinen(je krijgt er vele extra parts bij om de muis naar je hand te vormen)
een accu gat ongeveer 1 dag mee bij mijn daarna kun je em gewoon om wisselen met de accu die dan vol is.
+1 voor de RAT7/9, zelf een RAT7 en prima tevreden mee
Bij jou komt na 250u spelen pas het heetst van de strijd? :+

Sorry, kon 't niet laten :P maar ik snap wat je bedoelt. Een systeem met 2 accu's is wat dat betreft inderdaad mooier.

Zelf ben ik eigenlijk nooit aan een echte gamingmuis gegaan. Nooit echt zin om de learning curve van het snel bedienen van al die knoppen door te gaan (en ik speel toch alles maar op amateurniveau ;-) )
Maar of je nou een 2e accu hebt of een 2e setje AA batterijen, maakt toch geen enkel verschil. Als je vergeet je AA's op te laden vergeet je ook je accu op te laden.
ik prefereer dan toch de razer mamba :)
accu leeg, usb kabeltje erin en je kunt weer verder gamen
Opzich een leuk prijsje voor zo'n muis, maar persoonlijk houdt ik het wel bij mijn draadjesmuis. Ik heb zo het gevoel dat dat nogsteeds sneller is dan een draadloze muis.

En met 250 uur accuduur zou ik zeker vergeten mijn muis op te laden :+
Het filmpje doet vermoeden dat dit niet mogelijk is.
dat is puur gevoel.

vergeet neit te gamen via een wireless verbinding 8)7 ken zo'n oelewapper klagen over het feit dat een draadloze muis te traag is , maar wel zelf via een wireless PC verbinding spelen.
|:(
Helaas, u heeft het verkeerd :) de logitech G700 en G700s bijvoorbeeld zijn uitstekend geschikt om high-end mee te gamen en geven geen merkbare vertraging. zijn uitstekende muizen!
wat ik erg jammer vind om te zien als linkshandige, is dat er eigenlijk maar weinig bedrijven zijn die echt rekening houden met linkshandige gamers. Aan de ene kant erg goed te begrijpen maar aan de andere toch jammer om te zien. ik vind zelf het design van de logitech game producten erg mooi en zou dus ook graag willen zien dat er bijvoorbeeld een linkshandige g9x zou komen :D
Vreemd genoeg muizen alle linkshandigen die ik (10 mensen waaronder ikzelf) allemaal rechts. En muizen een hoop rechtshandigen die ik ken weer links, iets met RSI klachten in het verleden.
Iets wat me dat vermoeden dat de linkshandigen markt niet overeen zal komen met de 12,5% die het statistisch zou moeten zijn.
Die linkshandigen die hun muis rechts houden, doen dat omdat ze geen andere keus hebben. Er zijn geen muizen specifiek voor links-handigen.

Ik ben zelf rechtshandig. Maar toen ik voor het eerst een muis in mijn handen kreeg, heb ik er bewust voor gekozen om mijn linkerhand te gebruiken. Dan had ik mijn rechterhand vrij om bv een telefoon vast te houden, of iets op te schrijven met een pen, etc.

Btw, dat was een muis die vastzat aan een DEC Alpha workstation. In 1989. Het zou me verbazen als lezers hier zich nog kunnen herinneren wat een DEC was ? Kun je dat eten ? :) Dat was in 1989, mijn eerste baan.

In 1998 ben ik gaan gamen. HL1, en vrij snel Unreal en Unreal Tournament. De beste amerikaanse DeathMatch speler was OverToad. Die gebruikte een joystick met trackball. (De zgn PanterXL). Movement met een toetsenbord beviel mij niet. Dus in 1999 ben ik ook een joystick en trackball gaan gebruiken. Trackball links, zoals ik gewend was. En joystick rechts (ook omdat alle joysticks voor de rechterhand zijn). Dat was 14 jaar geleden. En ik speel nog steeds al mijn games zo (FPSes, RPGs, MMOs).

Ik gebruik nog steeds een Logitech MarbleMouse.
Die bevalt zo goed, dat ik er een review op Tweakers over heb geschreven.
productreview: Logitech TrackMan Marble review door 280562

Maar ik zou graag meer opties hebben.
De MarbleMouse is nu meer dan 15 jaar oud. Er is een technologie-update geweest, 10 jaar geleden of zo (twee kleine knopjes erbij).
Maar ik zou graag meer vernieuwing zien. Betere dpi bv. Meer muisknoppen. Meer opties in de drivers.
Als alle muis-fabrikanten steeds maar alleen muizen voor rechts-handigen maken, dan ben ik bang dat ik over 10 jaar nog steeds geen andere keuze heb dan een MarbleMouse.
"Die linkshandigen die hun muis rechts houden, doen dat omdat ze geen andere keus hebben. Er zijn geen muizen specifiek voor links-handigen."

Nee joh, ik niet in ieder geval. Vroeger had je van die balletjes muizen die nauwelijks een ergonomische vorm hadden. Toen kon ik gemakkelijk switchen. Soms links, soms rechts soms met mijn neus.. Tot ik op een gegeven moment de muis maar rechts liet staan omdat ik het zat was de draad telkens te 'verleggen'. Ever since muis ik als links handige altijd rechts.. Maar gebruik de wacom dan weer wel links :P
Gebruik altijd een normale rechtse muis is geen enkel probleem voor mij (vollledig linkshandig)!
Kwestie van wennen.
dat is zeker waar je kan je ook overgeven aan het marktaanbod en jezelf aanleren met rechts te spelen, echter ben ik van mening dat ik zelfs door mijn linkshandigheid gewoon daar ook een goede muis voor kan krijgen. ik ben blij met de stappen die Razer daarin maakt, de linkshandige Naga en Deathadder kan ik zeer waarderen maar oko een tweehandige Ourboros is zeker een welniet dure aanrader voor linkshandige gamers (heb deze zelf ook)
Daarom vind ik dat logitech echt een kans mist, maar ik kan ook gewoon te koppig zijn :+
Kwestie van wennen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik ben rechts-handig, maar gebruik al 14 jaar een trackball in mijn linkerhand. En toch is mijn aim met links nog steeds niet zo goed als met rechts. Het is absoluut geen probleem als ik een RPG of een MMO speel.

Maar als ik een FPS speel, dan merk ik toch dat mijn rechterhand een veel betere aim heeft dan mijn linkerhand. Veel nauwkeuriger. Ik ben niet voor niks rechtshandig. Dat is geen keuze, dat is iets wat moeder natuur me gegeven heeft.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 22 juli 2024 15:12]

Ik ben ook linkshandig maar heb geen enkel probleem om met rechts de muis vast te houden. Volgens mij is de vooral een kwestie van wat je gewend bent.
Klopt is wat je gewend bent. Evengoed is het irritant als je gewend bent dat je muis links ligt.
Zeker omdat ik met links veel handiger ben dan met rechts.
Razer heeft een gamingmuis voor linkshandigen, met 12 extra knoppen ter beschikking :)
Erg mooie muis, ben ook benieuwd hoe hij in de hand ligt...
Gamermuizen zijn niet aan mij besteed. Zitten voor mij te veel toeters en bellen op. Zou graag een waardige opvolger zien van de Logitech Performance MX-muis die ik nu heb; ben namelijk niet zo te spreken over de plaatsing van de "back" en "forward" knop.

Wel mooi dat ze bij deze gamermuis de rechterknop langer hebben gemaakt omdat daar normaal gesproken je middelvinger op rust. Zo heb je toch wat meer steun tijdens het spelen. Denk dat je dit na de nodige uren wel op prijs zult stellen.
Ben ik dan 1 van de weinige die mijn middelvinger op de scrollwheel houdt en met mijn ringvinger de rechtermuisknop bedien?
Dat zou een leuke poll zijn denk, maar ik denk inderdaad dat je één van de weinige bent.
Hmm, ik denk van niet :).

Anders ben ik in ieder geval een van de weinige met je.
Doe ik ook.

Wat ik een punt vind is dat deze muis een accu heeft, terwijl in mijn ogen een bedrade muis zich stukken beter leent voor gaming.
Nee, ik vond het ook appart middelvinger op de rechter muisknop. Ik heb die standaard op de scroll.
zou misschien ook te maken kunnen hebben met welke muizen je hebt leren werken. Ik heb lang gewerkt met muizen zonder scroll-wieltje (zelfs begonnen met een muis met maar 1 knop op mijn Tandy 1000HX). Daardoor heb ik aangeleerd gekregen om mijn middelvinger op de rechter muisknop te laten rusten, er was nu eenmaal geen andere plaats.
Ligt er meer aan hoe vaak je dat wieltje nodig hebt denk.
Ondanks dat mijn Amiga ook maar 2 knoppen had heb ik nu bij de meeste dingen ook mijn ringvinger op de rechtse knop.

De scroll klik heb ik op mijn duim knop want bij de meeste muizen heeft dat wieltje net iets teveel tegendruk (plus sommige wieltjes kon je haast niet klikken zonder dat wieltje een een beetje te scrolllen)
Nee hoor, dat is ook sneller dan steeds je vinger te verleggen. Ieder zijn meug natuurlijk , misschien dat het zijn oorsprong heeft uit de tijd dat er geen scrollwielen waren? Ik gebruik mijn scrollwiel zelf vrij intensief in ieder geval, maar in veel spellen doet hij niet eens iets.
Als ik wil scrollen, beweeg ik mijn wijsvinger van de linker muisknop naar het scroll-wiel.

Probeer je hand maar eens op de muis te laten rusten terwijl je pols op de polssteun ligt. Ik kan mijn wijsvinger in die houding geheel tot aan mijn handpalm bewegen terwijl mijn middelvinger het maar tot halverwege redt.

Dat maakt mijn wijsvinger veel beter geschikt om te scrollen; bovendien een stuk nauwkeuriger. Als ik met mijn middelvinger moet scrollen krijg ik op een begeven moment kramp doordat de pezen in mijn hand constant worden aangespannen. Mijn duim, ringvinger en pink gebruik ik om de muis vast te houden en er mee te schuiven.

Ik denk dat de meeste mensen inderdaad met hun wijsvinger scrollen.

Daarbij; als het inderdaad de bedoeling was dat je ringvinger op de rechter muisknop zou rusten terwijl je met je middelvinger scrolt (zoals jij het doet), hadden ze de rechterkant niet langer hoeven te maken en hadden ze het ontwerp symmetrisch kunnen houden. Blijkbaar is het dus toch de bedoeling dat je middelvinger op de rechter knop rust.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 juli 2024 15:12]

Net even geprobeerd en ik kan wel met mijn middelvinger scrollen, maar dan moet ik de muis een stuk lager beetpakken dan dat ik normaal doe. Als ik hier naar mijn buurman op kantoor kijk zie ik ook dat hij scrollt met zijn middelvinger.
ik gebruik me middel vinger ook om te scrollen en om de rechter muis knop in te drukken, me wijsvinger gebruik ik alleen voor de linkermuisknop

als ik het nu op een andere manier probeer voelt dat onwennig
ik dacht ook dat dit de manier was hoe de meeste mensen hun muis gebruiken
Ja, middelvingerscrollen FTW :P

De laatste keer dat ik op zoek was naar een muis heb ik even moeten zoeken naar een bedrade, 5-knoppige muis met de forward en backward knoppen aan de twee zijkanten van de muis. Duim en pinkie eromheen, en de andere drie vingers er bovenop voor de 3 knoppen. De backward knop gebruik ik veelvuldig tijdens het browsen en daar kan ik zo prima bij.

Dat je met je middelvinger minder nauwkeurig zou kunnen scrollen is een kwestie van gewenning, denk ik.
Anoniem: 190625 @hiostu27 augustus 2013 19:09
Ben ik dan 1 van de weinige die mijn middelvinger op de scrollwheel houdt en met mijn ringvinger de rechtermuisknop bedien?
Nope doe hetzelfde en dat ook al jaren, ongetwijfeld net als jij.
Idem hier ;) voorheen gebruikte ik daar mijn wijsvinger voor, maar veranderd naar middelvinger voor scrollen, ideaal!
Ik denk het wel.

Ik kan het niet eens, zo met drie vingers op de muis. Als ik wil scrollen gewoon snel even die vinger verplaatsen
Anoniem: 324949 @hiostu27 augustus 2013 15:12
Same here.. En dan ben ik ook nog eens 'old-skool' - ik kan niet werken met mijn muis in mijn linkerhand, maar gamen kan ik niet met muis in mijn rechterhand ( Ik ben rechts ). ( Ouderwets, omdat ik begon met gamen toen de muis nog niet bestond, rechterhand op de pijltjestoetsen, linkerhand op de CTRL, ALT, Space. Toen was er ineens de muis, dus daar ging de linkerhand op. Nooit afgeleerd )

( en dan nu OT: ) Komt deze muis er ook voor linkshandigmuizende gamers?
Ik game nog steeds met de rechterhand op het toetsenbord en met de muis stuur ik alleen links en rechts + vuren, items pakken kan met het scrollwieltje, maar het gaat sneller met dezelfde rechterhand waar ik mee game. :)
Inderdaad, veel muizen zijn te smal om de drie vingers op te leggen zonder ze geforceerd naast elkaar te houden. Net als in de auto de linker voet de koppel en de gas bedient, bedient mijn wijsvinger de linkermuisknop en de scrollknop.
Wat vind je van de MX500? Ik heb er een en ik ben er erg tevreden mee.
Steelserie Xai. No-nones gaming muis.
Bij mij is die gedachten nou totaal omgedraaid, ik gebruikte jaren de magic mouse. Maar sinds kort de rat 3 van mad catz echt wat een heerlijke muis voor design werk zeg.
Ja hier hetzelfde ik heb de MX-1000 en die is helaas aan vervanging toe maar kan geen geschikte vinden tot nu toe.
Mijn vrouw heeft voor haar PC mijn oude Logitech "eerste laser" draadloze muis in gebruik en die accu doet het nog steeds goed. Je moet het wel iets vaker opladen dan vroeger maar die gaat al jaren mee.
die laser etc is dan ook zo krachtig niet ;)
waarom denk je dat de g700(s) enzo maar een paar dagen meegaat.
Heb bij de g700 de refreshrate op 125MHz gezet (moet heel eerlijk zeggen dat ik t verschil niet merk) en dan gaat ie wel een stuk langer mee. Op 1000MHz was hij idd binnen no-time leeg.
Ik ben nog steeds blij met mijn 'antieke' MX1000!
En het zou mooi zijn als Logitech daar eens een mooie opvolger voor zou maken.
Haha! Ik dacht precies hetzelfde, ik heb hem nog steed en het is zo'n fijne muis. _/-\o_

Dus Logitech, maak een opvolger voor de MX1000 en ik ben helemaal blij!
Ik sluit mij aan bij Marinell7
Logitech heeft ooit een linkshandig draadloos model uitgebracht, welke niet meer te krijgen is. Daarna brengen ze alleen maar (in het middensegment) muizen uit die voor zowel links-als-rechtshandige te gebruiken zouden zijn, maar bij intensief gebruik (zoals bij gamen) liggen deze niet lekker in de hand, vind ik.

Ik zou dolgraag een linkshandige gaming muis zien en dan niet een model dat om te bouwen valt, zoals Razer heeft. Dat model heb ik nog niet geprobeerd, omdat het meer dan €100,- moet kosten.

Verder is de ontwikkeling van energie-efficientie natuurlijk erg mooi om te zien!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.