Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Logitech TrackMan Marble Review

gryz 28 mei 2013, 1.267 views

Logitech TrackMan Marble

Pluspunten

• Heel ergonomisch. Absoluut geen last van RSI.
  • Symmetrisch. Voor zowel links- als recht-handigen.
  • Robust. Gaat niet gauw kapot.
  • Makkelijk schoon te maken. Is amper nodig.
  • Makkelijk draaien. Zoals circle-strafen. Je hoeft nooit je muis op te pakken en te verplaatsen. Je bent heel beweeglijk met de MarbleMouse.
  • Relatief goedkoop. (Vergeleken met dure gaming muizen).

Minpunten

• Iets minder preciezie in shooter games. Voor mij komt dat vooral omdat ik rechtshandig ben, en de MarbleMouse met mijn linkerhand gebruik. Er zijn ook gebruikers die zeggen dat ze net zo goed mikken met deze trackball als met een muis.
  • Slechts vier muisknoppen. Twee grote die heel makkelijk te bedienen zijn. En twee kleintjes.
  • Geen scrollwheel. Je moet ouderwetse de scrollbars in de GUI gebruiken. Of gebruik maken van een optie in het control panel, dat wanneer je een van de kleine knopjes indrukt, de trackball zelf als scrollwheel fungeert.

Ik gebruik deze trackball sinds 1999. In die tijd was ik programmeur. En ik was net begonnen met het spelen van spelletjes (sinds Half-Life 1 uit 1998). Doordat ik vele uren per dag (8-12 of meer uur) achter mijn computer zat, kreeg ik last van mijn pols. En mijn schouder. Schouder zat vaak "vast". Maar mijn pols begon echt pijn te doen. Opkomende RSI.

Ik heb toen deze Logitech Marble trackball gekocht. En sindsdien geen last meer van RSI. Als ik al een stijve schouder heb, is het de andere schouder, niet meer mijn "muis" schouder.

De reden dat ik de Marble Mouse ben gaan gebruiken is gaming. Het gebruik van het keyboard (wasd) voor movement is me nooit zo bevallen. In 1999-2000 was de beste Unreal Tournament player een Amerikaan genaamd OverToad. Deze speelde met een zgn. PantherXL.. De PantherXL is een geintegreerde joystick met trackball. Helaas was die moeilijk in Nederland verkrijgbaar. En hij ging gauw stuk. Ik heb toen zelf een "Poor Man's PantherXL" gebouwd. Eerst een Logitech joystick met MarbleMouse. Later een FigherStick USB by CH Products. Dat is echt een fantastische joystick. 20 Buttons. Onverwoestbaar. Ik deed vroeger 3-6 maanden met een joystick. Ik heb mijn Fighterstick nu al 9 jaar.

Ik bedien de MarbleMouse met mijn linkerhand. En de Fighterstick met mijn rechterhand. Met deze combinatie speel ik al mijn games. (Incluis high-end raiding in WoW vroeger). Mijn keyboard ligt links naast mijn muis tijdens het gamen. Ik zou niet meer terug willen naar een gewone muis.

Heb jij ook een Logitech TrackMan Marble?