Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Logitech heeft een nieuwe gamingmuis aangekondigd. De Logitech G303 Daedalus Apex Performance Edition Gaming Mouse, zoals de volledige naam van de accessoire luidt, beschikt over aan te passen verlichting en een, volgens de fabrikant, nauwkeurige sensor.

De afmetingen van de muis zijn 115x65x37mm. De G303 combineert het gewicht en symmetrische ontwerp van de G302 met de sensornauwkeurigheid van de G502, meldt de fabrikant. Logitech heeft de naar eigen zeggen nauwkeurigste optische sensor gebruikt die het bedrijf heeft, de PMW3366, en de muis biedt daarmee een nauwkeurigheid van 200 tot 12.000dpi.

Daarnaast is de muis voorzien van rgb-leds die gebruikers zelf kunnen aanpassen. Dit is overigens ook mogelijk voor de sensorparameters. Verder is de G303 voorzien van metalen springveren voor de knoppen, zijn er zes programmeerbare knoppen en kunnen spelers drie verschillende profielen opslaan.

Het gewicht van de muis is 87 gram en met kabel is dat 127 gram. Logitech Nederland laat weten dat de G303 Daedalus Apex begin maart te koop is voor 69,99 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ik heb nog altijd een oude vertrouwde Logitech G500 (de 500s nu). Deze gebruik ik zelden boven de 2000 dpi (maar ik geef toe niet meer te weten op welke dpi ik 'm zet bij een spel als Dead Space of zo).

Muizen zijn randapparatuur waar bijzonder weinig aan te vernieuwen is, je kunt er een aantal extra knoppen op specifieke plekken bijmaken, de vorm enigszins ergonomisch aanpassen (maar een vrouwenhand is niet gelijk aan een mannenhand, en mijn hand is kleiner/groter dan de volgende koper) zwaarder or lichter maken en eventueel draadloos.

Nu al die vernieuwingen (sinds de twee-knopsmuis) al zijn gedaan, rest blijkbaar de fabrikanten niets anders meer dan een nutteloze verhoging van het aantal dpi? Misschien handig voor als je een LCD-monitor hebt met een resolutie van 48x48k zo groot als je muur, met een desktop met icoontjes zo groot als een euro? Help me een situatie te verzinnen waarin zoveel dpi makkelijk is...

Persoonlijk ben ik alweer aan mijn 3e Logitech G500-muis bezig, de eerste ging stuk na 23 maanden (opeens optische sensor stuk), de vervanger na 20 maanden (... het fameuze dubbelklik-probleem, lam contact). Ik heb liever dat Logitech gewoon weer ouderwets goede kwaliteit maakt. Eén van de eerdere Logitech optische muizen die ik heb ( Logitech M-BT58), met alleen een scroll- en twee muisknoppen, doet het nog altijd uitstekend (maar ja, 800 dpi hè...).
Mijn oude MX510 is vorige maand na 10 jaar dienst ter ziele gegaan. Superfijn ding. Bijna onverwoestbaar.
Ik heb nu een opvolger, zitten gewichtjes enz bij. Maar het voelt net wat minder, klikt wat minder. Had trouwens direct een dubbelklik probleem maar wel gemikt ram heeft het probleem opgelost ;)
Maar de muizen zijn uit ontwikkeld.
onverwoestbaar? lol bij ons vlogen die muizen er door heen..

Elke lan party met de vrienden, en iemand had wel weer een nieuwe MX510 :p (en allemaal hadden we het probleem dat ze niet meer klikte na verloop van tijd)
Ik speel tot op heden nog altijd met een Logitech G5 die ik ondertussen al meer dan 5 jaar gebruik met zéér veel plezier! :D
Oh, en dan niet die lelijke glimmende met die vlek erop, maar die übervette blauw/zwarte :D

Enige probleem waar ik een tijd terug tegenaan liep, nadat mijn vriendin aan mijn bureau met lijm had zitten knutselen, is dat nadat ik de lijmresten verwijderd had (waarom knutselt ze nou niet voorzichtig!? :'( ) mijn muis op sommige plekken op het bureau niet meer trackte, waar ik daar voorheen nooit problemen mee had..
Ja ik speel zonder muismat en doe dit al sinds het begin met dit bureau, nog nooit problemen mee gehad. Dit ging altijd moeiteloos. Bureau is wit en niet glanzend. Ik heb een Muismat van Steelseries geprobeerd (QCK+ meende ik), maar dit werkte niet, zelfde probleem: dus teruggebracht naar de MM.
Oplossing was de achterkant van een Quest, vraag me niet waarom ik dit probeerde, dat weet ik ook niet, maar het werkt! Gladde achterkant, allicht iets glimmend, maar het gaat weer (en als de Quest begint te verslijten pak ik een nieuwe :9 ) en voorlopig nog niet van plan een nieuwe muis te kopen.
Welke dan in godsnaam? :X
Een Logitech G500 via Ebay Slechts ¤270, koopje! 8)7

Ik zit nog te wachten tot het moment dat Logitech weer een muis á la G5/MX518/G500 uit brengt, dit nieuwe model lijkt mij te klein.

[Reactie gewijzigd door Ximon op 6 maart 2015 15:46]

Logitech G5 had ik het over, maar die gaan inderdaad ook voor rond die prijs op eBay, Amazon etc.. En dan nog 2e hands ook!!

Ik vind de hele vorm van de muis gewoon fijn en de manier waarop hij scrollt, ligt heerlijk in de hand! :)
Zo'n party is niet de alledaagse bezigheid van het gros van de muisgebruikers denk ik. Dat bij zo'n intensief evenement randapparatuur stuk gaat, lijkt me niet zo vreemd ;-)

Ik kan mij enigszins voorstellen dat je je muis (en handen) niet, of weinig schoonmaakt tijdens zo'n party. Dan hebben we het over zweet (handzweet, maar ook gewoon wasem, dus hogere luchtvochtigheid), een druppeltje cola/koffie, en misschien ook rook. Ik rook niet (rookaanslag is funest voor muizen en diverse electronica), maak ook mijn keyboard, regelmatig even schoon. Ik gebruik de muis dagelijks, maar niet dagelijks voor games. Ik maak mijn xbox-controler ook na het spelen even schoon. Ik beschouw het schoonmaken van mijn laptop, pc en randapparatuur als standaard onderhoud, net als stofzuigen.
Ik heb er 10 jaar lang dagelijks mee gewerkt (werkdagen..) Ik maak muis en toetsenbord regelmatig goed schoon. Ik had er 1 vanaf het moment dat ze te krijgen waren. Misschien dat latere producties minder zijn geweest.

Hij staat nog naast me, zojuist besloten om hem eens open te maken en kijken of ik hem kan repareren :z Ik heb wat me ouwe meuk...
Sommige gamers (me included) vinden hogere DPI fijn spelen. Hoewel mijn muis niet boven de 8000 kan, en ik waarschijnlijk ook niet hoger zou gebruiken. Er zullen dus vast mensen zijn die het zullen gebruiken ;)
Ik heb een G500s en heb er met games altijd last van dat ik de mouse accuracy/multiplier (of hoe ze dat ook noemen) met moeite laag genoeg kan krijgen. M'n muis kan dan wel 8200 aan, maar ik kom nooit boven de 5000 uit. Bij de meeste games zit ik dan al op of tegen het minimale instelbare aan.

Ik snap dus ook niet helemaal wat zo'n gigantisch hoge dpi nou zou moeten opleveren.
Maar wie gebruikt er 12.000 dpi? Is dit een verkoop-truc? CS:GO pro's gebruiken 450dpi, dus voor gaming zou het niet eens nodig zijn...
Er zijn CS:GO pros die 1000, 1500 of zelfs 2000 dpi gebruiken, misschien zelfs wel hoger.
Je hebt zowel low sensitivity als high sensitivity gebruikers.

Het ligt er ook maar net aan wat je resolutie is die je hanteert, overigens. Hogere resolutie op dezelfde DPI betekent een langere bewegingsweg voordat je het einde van het scherm raakt.

Maar je kan DPI officieel niet eens omzetten in 3D-bewegingssnelheid, dat is iets compleet anders.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 5 maart 2015 20:09]

Ik ken geen enkele professionele CS:GO speler die meer dan 900 DPI gebruikt. Van alle professionele spelers waar ik van op de hoogte ben heeft ex6tenz van Titan de hoogste gevoeligheid met 400 DPI en 4.2 ingame gevoeligheid en de windows slider op 4/11.
Ik ben geen probleem, maar heb wel een vrij hoge competitive rank met een dpi van 6400 en Windows en game settings op default. Dpi zegt niets over hoe goed je speelt. Ligt er gewoon aan hoe goed je zelf bent met snelle en of langzame instellingen
Is dit een verkoop-truc?
Met extreme specs strooien is inderdaad vaak een verkooptruc maar er zit wel degelijk een nut aan. Dit hangt natuurlijk af van de algehele situatie maar hier de zinvolle aspecten:

De gevoeligheid van een optische sensor bepaalt over welke afstand de muis moet bewegen om te detecteren dat de muis ook beweegt. Het bepaalt dus ook de nauwkeurigheid tussen twee meetpunten en dat zorgt in theorie voor de vloeiendheid van de beweging.

Op zich merk je daar momenteel overigens bar weinig van maar dat gaat in de toekomst wel veranderen.

De verplaatsing van de muis wordt, in principe, namelijk één op één vertaald naar het aantal pixels dat je muiscursor verplaatst op je scherm. (zie einde reactie voor de voorwaarde daarvoor)

Ter illustratie: Ik heb (het snelste standje op) mijn Logitech G502 ingesteld op 2800 dpi. Op mijn 1920x1200 monitor moet ik mijn muis ongeveer 1,7 centimeter verplaatsen om horizontaal over het hele scherm te gaan. (Voor de meeste mensen die ik ken is dat trouwens veel te gevoelig maar het is wat ik fijn vind bij het normale "navigeren").

Stel nu dat ik een UHD-monitor (3840x2160) zou neerzetten dan beweeg ik ineens maar de helft over mijn scherm met dezelfde muisbeweging. Wil ik in dezelfde korte zwiepbeweging over het hele scherm bewegen dan moet ik dus de sensorresolutie van de muis instellen op 5600 dpi.

De volgende stap is een FUHD monitor (7680x4320). Dit duurt waarschijnlijk nog wel heel even maar in dat geval moet ik de sensorresolutie dus instellen op 11200 dpi. Dan zit je dus, zo goed als, aan het maximale wat je kan instellen. Als je dan bedenkt dat er vast mensen zijn een nog extremere gevoeligheid willen dan ik dan zit je dus al eerder aan de grens.

Let hierbij trouwens op dat de muissnelheid in Windows ingesteld staat op 6/11 (precies in het midden van de slider) en acceleratie of precisieverbetering uit staat. Dan heb je namelijk de instellingen waarbij de ratio muis-dpi:scherm-dpi precies 1:1 is.
Iedere snellere stand aldaar resulteert feitelijk in het overslaan van "pixels" en kan dus (afhankelijk van de andere instellingen) resulteren in het overduidelijk springen van de muiscursor. Lagere instellingen zijn minder erg maar eigenlijk nog steeds niet aan te raden.

Dit kan je leuk testen door de snelheid in Windows op maximaal te zetten en je muis zelf op 200 dpi. Je ziet dan de cursor heel onregelmatig pixels overslaan. :)
Ik denk ook dat 12K dpi kan gebruikt worden als je zeer slechte ondergrond hebt die niet goed glijd.
Wat heeft de dpi waarde te maken met de fysieke wrijving van de ondergrond...?
Eigenlijk weinig..., maarja voor wat dient het anders. Is het echt pure marketing?
ALLES is marketing, en NIETS heeft echt nut.

Toen er ooit eens een oerman een grot binnenloop en vertelde dat ie vuur kon maken werd ie ook al weggelachen! "Vuur!? Wat heb je daar nu aan! Is echt alleen maar pure marketing!"
Er is geen enkel nut voor 12000 dpi behalven RSI veroorzaken.
Het zou pas echt spectaculair zijn als die holbewoner met een 12000 dpi muis afkwam :)
Lol, en dan die andere holbewoner: "wat moet je nu met een muis als je ook een speer hebt! Pure marketing!" :P
Weet iemand het formaat van deze muis? Ik heb op de gelinkte pagina gekeken maar daar stond enkel het gewicht. Ik zou hem wel willen kopen maar hoop niet dat het een kleine muis is. Niet echt handig voor gamers met grote handen :P
Staat in het artikel:
De afmetingen van de muis zijn 115x65x37mm
Ja, dit is een relatief kleine muis.

Ik heb zelf ook grote handen en een beetje fatsoenlijk formaat muis is dan best wel een uitdaging. Ik heb sinds een aantal maandjes een Roccat Kone XTD. Is aanzielijk groter (hoewel deze van mij nog wel een cm breder had gemogen) en heeft 8k dpi. Prijs is met 75 euro wel wat stevig.
Ik heb eens eventjes de Func MS-3 gehad dit is de vernieuwde versie meen ik. Ik heb redelijke grote handen en had echt een palmgrip met deze muis en dat ben ik niet gewend dus had ik hem weer teruggestuurd. Maar wellicht iets om naar te kijken.
De 302 was volgens een groep gamers te langzaam en kon soms "flick shots" niet bijhouden maar men was tevreden over het ontwerp.

Ikzelf vind het onnodig maarja, er zijn ook mensen die denken "hoger getal dus beter"
Met dat langzaam bedoelen ze niet de DPI, maar de "max tracking speed". Die lag op 3 m/s. De meeste "goede" CS:GO spelers gebruiken 400 of 800 DPI met een ingame sensitivity van 2-4 (1-2 met 800 DPI). Met zulke lage sensitivities kan het voorkomen dat je je muis sneller beweegt als 3 m/s en dan kan de muis het niet bijhouden. Ik had dit probleem met de Logitech G100s die dezelfde sensor gebruikt als de G302.
Klopt, en om het hun makkelijk te maken hebben ze gewoon een betere maar al wel bestande sensor gepakt en er in gestopt. Niemand zal de 12000dpi nodig hebben maar het is natuurlijk heerlijk voor de marketing.
12000 dpi zou je nodig kunnen hebben voor de aankomende 4k monitoren?
Als ik zie dat ik in de jaren 90 armlengtes nodig had voor mijn muis en nu over het hele scherm nauwkeurig kan pointen zonder dat ik mijn pols moet verplaatsen of zonder de muis moeten op te heffen en terugzetten, is het zeker geen gek idee van je ; hogere meetresolutie en nauwkeurige feedback (4K) zouden inderdaad onze motoriek en coordinatie kunnen verfijnen
Staat los van elkaar, je hebt het nu over muisgevoeligheid in plaats van resolutie. Veel mensen halen dit door elkaar overigens.
Dus als ik mijn oude balmuis uit 1995 aansluit op mijn moderne PC zonder aan de muisinstellingen (zoals acceleratie en sensitivity -gridsnapping-) te prutsen, beweegt mijn pointer dan trager of niet in vergelijking met een moderne muis ?
Je geeft het zelf al aan, dit kun je oplossen door je sensitivity aan te passen. Een 1000 DPI muis met muisgevoeligheid 1 doet qua snelheid hetzelfde als een 2000 DPI muis met gevoeligheid 0,5, het is echter niet zo dat een muis met een lage resolutie per definitie 'langzaam' gaat waardoor je 90 armlengtes nodig hebt ;)
Mijn punt is dat jij sensitivity onnodig erbij haalt om een punt te kunnen maken en ik denk ook dat veel mensen dat doen (context negeren)
Jij begint over 90 armlengtes, dan heb je het zelf dus al over gevoeligheid want dat heeft betrekking de snelheid waarmee de cursor over het scherm beweegt. Ik probeer geen punt te maken, ik probeer je het verschil uit te leggen tussen muisgevoeligheid en sensorresolutie. Maar goed, als je het niet wil begrijpen dan niet hoor. Het was goed bedoeld in ieder geval.
jaren 90, oude balmuis, 1995, ...
Vind het zo jammer dat ze het MX518/G500 design in de prullenbak gegooid hebben. Heb zowel de G402 als G602 geprobeerd, en die voelen gewoon echt niet comfortabel aan... veel te plat en te klein.

Onderlaatst heeft mijn 5 Jaar oude G500 de geest gegeven, maar gelukkig heb ik nog een G500s weten te bemachtigen.
Mijn MX518 gaat ondertussen al 8 jaar mee en hoop dat hij nog een aantal jaartjes mee kan, een echte vervanger is niet echt meer te vinden nu ook de G500(s) bijna niet meer te krijgen is.

Laatst een M500 in de handen gehad, qua comfort kwam die goed in de buurt. Maar die had weer zo'n raar scrollwiel en helaas een stuk mindere sensor. Al is die sensor voor mij persoonlijk niet meer het issue voor gaming, speel hooguit nog een potje casual LoL.
Mss zou de G600 nog een optie zijn. Hij ziet er iig vrij hoog uit wat voor grote handen wel fijn is. En hij heeft een tilt wheel, wat voor mij persoonlijk een must is. Alleen al die knoppen lijken me niet zo fijn.

Verder kwam ik de G300s nog tegen, maar volgens mij is dat ook zo'n klein geval en mist weer een tilt wheel.

Het valt vies tegen om een waardige MX518/G500 replacement te vinden. Ik denk dat je dan eerder uitkomt bij een ander merk. En ik blijf toch het liefst bij Logitech vanwege de software en omdat ik al jaren met veel plezier hun produkten gebruik.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 6 maart 2015 11:26]

Hier ook een MX518, top muis voor mij. Hoop dat ik er nog een kan vinden als de mijne ooit stopt met piepen.
Tijdens het gamen wissel ik geregeld tussen DPI aan de hand van de klasse die ik speel of soort game. Gebruik variërend 1600, 2000 en 3200. 12K is echt bizar snel, snap niet dat je dat dan nog kan bijhouden..
dpi zegt per definitie NIETS over de snelheid van de muis. Het is de precisie van de laser, doordat je inderdaad veel "punten" hebt waar onderscheid in gemaakt kan worden "voelt" de muis sneller, maar de responstijd van de laser is belangrijker. Het is geweldig als je 100.000dpi hebt, zolang de laser er een seconde over doet om de beweging te registreren heb je er niets aan :+
Hoge DPI is puur marketing. Waarom Tweakers.net dat dan zo graag overneemt is mij een raadsel. We moeten nog maar zien wat de sensor kan op real-world DPI settings kwa max tracking speed. Een beetje duur ook wat je er voor krijgt. I'm not impressed :P
Nou, als je 3 4K monitoren naast elkaar hebt staan is 12.000 dpi misschien wel handig...maar ben met je eens qua dpi marketing...ik zou ook iederen het filmpje waarin Francois Morier uitlegt wat belangrijk is aan een (gaming) muis willen aanraden: https://www.youtube.com/w...0&feature=player_embedded.

Wel een beetje dubbel, hij legt uit dat hoge dpi meestal juist tot minder precisie leidt omdat het fake interpolated dpi's zijn, en wat doet Logitech? Een muis met 12.000 dpi uitbrengen (eerlijk, het gaat daarbij vooral om lasermuizen, en deze gebruikt infrarood waarmee je schijnbaar wel hoge native dpi zonder tracking verlies kunt halen).

Maar dit is dezelfde sensor als de G502 en daar is men* het toch wel over eens dat het de beste sensor op dit moment is, even ervan uitgaande dat de implementatie hetzelfde is. Geen acceleratie, prediction, smoothing of jitter en hoge malfunction speed. Maar dan in een lichtgewicht ambidextrous mouse, ipv het zware ergonomische ontwerp met te veel extra koppen dat de 502 gebruikt.

* met 'men' bedoel ik de hardcore muisfanaten die je op ocn en esr kunt vinden die zelfs verschil in muisgedrag merken als ze het bios van hun mobo updaten.
Kan tweakers.net niet een keer een mouse benchmark doen?
De enige die echte mouse benchmark die ik ooit gezien heb is deze uit 2007:
http://www.esreality.com/...ngpost&id=1265679&page=21
Mogen ze meteen zo'n arm bouwen als ze bij Logitech hebben om de versnelling te meten. Menselijke arm haalde de maximale versnelling niet geloof ik.
Google anders even Logitech Visit Tomshardware of dat in combinatie met andere review sites. Ze hadden een paar maanden terug een horde reviewers over de vloer die overal mochten kijken.
Even los van de hoge dpi hype.... Waarom moet alles tegenwoordig ineens RGB leds met 16,8m kleuren hebben?

En, wat een waardeloos filmpje. Zo heb je alsnog een slecht beeld van de muis.
Ik ben wel blij met de RGB leds in my Razer DeathAdder Chroma omdat ik de kleur kan afstellen op alle overige verlichting van mijn toetsenbord/computer.
Ik heb zelf heel lang op de logitech g5 gespeeld (naar mijn idee één van de eerste game muizen) die heb ik na 6 jaar helaas weg moeten doen omdat hij gewoon verging haha :)

Heb nu een g500s maar ben der niet helemaal tevreden over, hij is naar mijn idee totaal niet accuraat.. Ik denk dat ik die ga verkopen al zou er nog behoefte naar wezen, heb hem nu een jaar denk ik.

Gebruik hem op 2100 dpi op csgo , het is echt wat je zelf gewend ben, altijd alle shooters rond de 2000 dpi gespeeld

[Reactie gewijzigd door djduijs op 5 maart 2015 22:31]

Zou goed kunnen, G500s = laser = acceleratie.

http://www.overclock.net/t/854100/gaming-mouse-sensor-list

Beste sensors op dit moment: 3090, 3988, 3310, 3366. AM010 is ook goed als je met high sens speelt. Muis met een van die uitzoeken en nog even googlen of er specifieke eigenaardigheden mee zijn. Verder is imo vorm net zo belangrijk als sensor, zo niet belangrijker als je kijkt naar pro's die met feitelijk slechte muizen toch bizar goed spelen.

[Reactie gewijzigd door coffeejunkee op 6 maart 2015 13:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True