Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Logitech komt met een nieuwe muis voor gamers in zijn G-serie. De Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse beschikt over vijf dpi-instellingen die in-game verwisselbaar zijn, met nauwkeurigheid variŽrend van 200 dpi tot 12.000 dpi.

Logitech zegt de eerste te zijn met een muis met sensor voor 12.000dpi-nauwkeurigheid. De muis zou bewegingen op een snelheid van 300 inch per seconde kunnen registreren. Eerder claimde SteelSeries een waarde van 16.400 wat betreft nauwkeurigheid, met zijn Sensei Pro Grade Laser Mouse, maar daarbij zou het om een dcpi-waarde gaan: een afgeleide van dpi en cpi. Deze laatste is de samplerate voor bewegingen. De werkelijke dpi van de lasersensor van de SteelSeries Sensei Pro zou 8200 zijn, maar dankzij de aanwezigheid van een arm-soc zou het dcpi opgerekt kunnen worden tot 16.400. Aangezien Logitech het nadrukkelijk over dpi met betrekking tot de sensor heeft, valt aan te nemen dat voor de claim van deze fabrikant de cpi niet meegewogen is.

Wel is er een arm-soc in de Logitech G502 Proteus aanwezig, maar deze dient voor het aansturen van het geheugen voor de 11 programmeerbare knoppen. Verder zou de muis een rapportagesnelheid van 1 milliseconde hebben. De muis weegt zonder draad 145 gram en met gevlochten draad 168 gram. Logitech levert vijf gewichtjes van 3,6 gram met de Proteus Core mee zodat gamers zelf het gewicht en de balans kunnen bepalen. De gewichtjes kunnen achter magnetisch gesloten klepjes plaatsnemen. Ook zijn er 3 dpi-indicatorleds, een scrollwiel met twee modi en mechanische schakelaars. De Proteus Core komt nog deze maand voor 80 euro beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Hoge DPI is best wel lekker hoor. Wat de meeste van jullie merken is wanneer je de DPI erg hoog zet dat je muis onwijs snel beweegd. Echter komt dat omdat je muis snelheid in windows nog een extra zetje krijgt. Als jij de muissnelheid in windows op zijn laagst zet en dat de DPI op max merk je hoe nauwkeurig ineens je muis is. Iedere kleine beweging wordt netjes uitgelezen.

Momenteel werk ik met een Logitech G500 op 5700 DPI. Deze beweegd net zo snel over het scherm als mijn goedkope logitech muis op het werk, alleen veel nauwkeuriger.

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 8 april 2014 18:45]

Het instellen van de muis in Windows resulteert in: of weggegooide pixels (bij een lagere instelling dan 6) ůf het overslaan van pixels (bij een instelling hoger dan 6).

Gepikt van hierboven: http://ragial.com/mouse/

Dus wat je in feite doet met die lagere instelling in Windows en het instellen van een zeer hoge DPI in je muisprogramma, is het weggooien van veel pixels, waardoor je muis dus niet perse accurater wordt. Vandaar dat de meeste pro's de setting in Windows op 6 van 11 laten en de DPI op de instelling die jij prefereert (vaak afhankelijk van je smaak en resolutie).

Ook gepikt van hierboven: http://www.sk-gaming.com/...8985-DPI_how_much_better_

Hier nog even een website wat een programma aanhaalt dat kan laten zien of je muisbeweging resulteert in, dubbele pixels of weggegooide pixels. Daarnaast meet hij ook of er acceleratie gebruikt wordt.

Niet gepikt van hierboven: http://smoothmouse.com/fo...s-mouse-pointer-movement/
Wellicht een beetje off topic maar ik vroeg het me af.

In het Artikel waar je naar verwijst, http://ragial.com/mouse/, wordt gezegd dat DPI en CPI eigenlijk hetzelfde is.

In dit artikel van tweakers lijkt het of ze wel echt een verschil maken tussen de twee:

maar daarbij zou het om een dcpi-waarde gaan: een afgeleide van dpi en cpi. Deze laatste is de samplerate voor bewegingen.

Zit er echt een verschil tussen de twee, zo ja zou je het misschien kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!
Er is geen verschil tussen DPI (dots per inch) en CPI (counts per inch).

Simpel gezegd is DPI het aantal pixels (gedeeltes) dat je muis meet op een afstand van een Inch. CPI is de doorgave van die aantal stukjes aan je computer. Verschil is dus: niks.

http://geekhack.org/index.php?topic=10213.0

Hier een forum thread met mensen die met berekeningen het aantal gedeeltes per inch (DPI) berekenen. Daar kan je ook zien dat een teveel aan DPI je resolutie dus kan overstijgen en je dus te weinig beeldschermpixels hebt dan je muis registreert (ook dit is weggooien van pixels dus).

Toch zou ik me over deze vorm van het weggooien van pixels niet zo druk maken, dat registreren is op zo’n hoge resolutie, dat je het echt niet zal merken.
Ikzelf zit op het 3de laatste streepje, met 3500dpi wordt mijn muis te sloom anders :p
Inderdaad, daarnaast wordt er in Windows acceleratie toegepast wat het effect van hoge gevoeligheid nog extra beÔnvloed.
Zie hier voor meer informatie en de fix om acceleratie uit te schakelen.

Hogere DPI is altijd beter, DPI on-the-fly aanpassen is geen handige manier om sensitivity aan te passen voor nauwkeuriger aimen, je kunt beter sensitivity on-the-fly aanpassen, maar er zijn veel minder muizen die dat ondersteunen.
Totdat je merkt dat je muis in je spel veels te snel gaat, ook al staat de sens op zeer laag.
Ik hoop niet dat je doelt op "Control Panel, Hardware and Sound, Mouse, Pointer Options". Want dat is iets wat je absoluut niet wilt doen, om meer nauwkeurigheid te krijgen. Deze mouse multiplier optie moet standaard op "6" blijven staan (1:1 pixel ratio). Als je deze optie hoger zet, zal je mousepointer pixels gaan overslaan om snelheid van bewegen te verkrijgen en pixels gaan 'bijverzinnen' voor vertraging. Het maakt de registratie ingame meer inconsistent.

Als je echt belachelijke hoge DPI settings op je muis wil gebruiken, zal je de snelheid van bewegen moeten vertragen ingame. Het liefst met rawinput en zonder mouse accel aan. USB polling van de muis op hoogste stand zetten. Maar ik zie niet echt het nut in van 12.000 DPI settings, of iets hoger dan Łberhaupt 1800-2400 DPI.

Het allerbelangrijkste om je aim goed te krijgen ingame, is simpelweg je muis-settings constant houden, zodat je went aan de settings (muscle memory). Dit houd in dat je je geheugen traint om te herkennen hoeveel je spieren moet aanspannen om bepaalde bewegingen of afstanden af te leggen met de muis. Dus niet constant je DPI, ingame sensitivity aanpassen.

Daarnaast kies je altijd een muis, die lekker in de hand ligt, zodat je er geen last van hebt en je deze muis na een tijdje 'vergeet'. DPI, polling, blabla is veelal onzin en zorgt er echt niet voor dat je een geweldige goede aim krijgt. Zolang je een degelijke muis hebt, die goed voelt, heb je voldoende. Ik ben al jaren fan van G400/500 series, maar elke muis die lekker speelt is uiteraard ok.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 9 april 2014 12:21]

beweeg 1 cm schiet het hele schem over xD

*note de meeste pro's zetten hun muis tussen de 800-1600 DPI:
http://www.sk-gaming.com/...8985-DPI_how_much_better_

er is ook research gedaan naar de precisie van de menselijke hand:
http://iihm.imag.fr/publs...CT11_berard_threshold.pdf
resultaat, alles boven 1400 DPI is nutteloos:

While it could be anticipated that target acquisition performance collapses when
reaching a human limit of accuracy, we are not aware of any work specifically
studying this phenomenon and addressing the evaluation of this limit. Our experiment
highlights the fact that there is a significant drop in human performance when the
target size decreases below a measurable threshold. We call this threshold the
Device's Human Resolution (DHR)


The most direct application of the DHR is a better allocation of the efforts to
improve physical resolution of devices. In the case of the mouse, we found the DHR
in the range of 700-1400 dpi. Even using the higher boundary, this raises the question
of whether, for non-experimental purposes, there is any benefit beyond marketing for
the 5700 dpi mouse we used. The results of our experiments suggest that further
efforts to increase the dpi of the mouse would be wasteful.

[Reactie gewijzigd door freaq op 8 april 2014 20:05]

Ik zelf gebruik 3000 DPI, Ik heb daarentegen ook 4 beeldschermen naast elkaar te staan. Dit omdat ik niet de ruimte heb om mijn muis 1 meter naar links of rechts te kunnen verschuiven. Verder moet ik zeggen dat ik het erg praktisch vind.
In fps shooters is 3000dpi echt niet te doen. 800dpi is prima voor een paar preciese headshots. Ik begrijp die hele dpi race onder game muizen dan ook niet zo. Toch heb ik een sensei muisje maar meer omdat het gewoon een goede muis is en niet vanwege de hoge dpi
Hoezo is 3000dpi niet te doen? Als je cursor te snel beweegt moet je gewoon de snelheid lager zetten in game. DPI is niet om je cursor sneller te laten bewegen, maar om de bewegingen van de muis precies te meten.
Inderdaad. DPI altijd zo hoog mogelijk zetten in de muis software, als hij dan te snel staat ingame of in windows de snelheid van de cursor aanpassen. Zo heb je wat aan je sensor.
Een hogere DPI heeft alleen nut als je ook op een hoge resolutie speelt. Lees dit eens: http://ragial.com/mouse/
Maakt niet zoveel uit. Je hebt ook nog te maken met hoe een muis intern werkt en de polling rate van de usb poort. Gewoon lekker max zetten, baat het niet dan schaad het niet.

Omdat een spel maar 80% van je GPU gebruikt, ga je videokaart toch ook niet 20% lager klokken?
Omdat een spel maar 80% van je GPU gebruikt, ga je videokaart toch ook niet 20% lager klokken?
Dat hoeft gelukkig ook niet omdat de kaart zich wel kan schalen qua stroomverbruik. Maar voor betere stroombesparing of geluidsvermindering is omlaagklokken niet eens zo'n gek idee :Y)

Bij goedkopere muizen kan een te hoge dpi nog wel eens verkeerd uitpakken heb ik het idee. Schokkerig zeg maar. In andere geven maakt het inderdaad weinig uit.

Tevens zou ik wel enige headspace houden, in het geval je bij games of applicaties ff tijdelijk omhooggevallen wil schalen. Tenminste bij deze zieke gamers muizen. :-P
En dat is dus wat je niet moet doen als je een zo hoog mogelijk precisie wilt hebben.
Als je in Windows de sensitivity op het 6de streepje zet beweegt je muis per 'beweging', of hoe je het wilt noemen, 1 pixel. Bij het 7de streepje is dit 1,5 pixels. Echter kun je geen 1,5 pixels voortbewegen (pixels zijn hele getallen) dus wordt het afgerond naar een heel getal en dat is minder precies.
DPI daarentegen kun je gerust op elke hoogte zetten, maakt voor de nauwkeurigheid niet uit.

http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Mouse_settings

Natuurlijk moet je wel een muis hebben waarbij de dpi aan te passen is. Als je dat niet hebt en je muis is bijvoorbeeld 800 DPI, dan is 'muis acceleratie' uit en het '6de streepje' misschien wel erg langzaam en ben je gedwongen softwarematig de sensitivity aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 9 april 2014 13:21]

3000 is prima te doen, dit is gewoon een persoonlijk iets, de een zweert bij 800dpi, de ene zweert bij een optische muis en de ander laser. Er is geen algemene "beste" dpi setting.
maar je hebt wel de ruimte voor 4 beeldschermen XD ?
Of een trackball. Nogmaals: dpi zegt niks over snelheid. Alleen precisie.

Omdat windows niet de snelheid automatisch Aanpast aan de dpi, beweegt de muis zo snel bij hogere dpi. In de tijd van de muisballen zette ik de snelheid al vaak 80% :-P .
Omdat windows niet de snelheid automatisch Aanpast aan de dpi, beweegt de muis zo snel bij hogere dpi.
Ergo: dpi zegt dus in de praktijk wel degelijk iets over de snelheid bij het bewegen van je muis op je monitor.
In de tijd van de muisballen zette ik de snelheid al vaak 80% :-P .
Ik heb een IntelliMouse Optical (zo'n 9 jaar oud?); en deze heb ik op 100% en is daarbij nog steeds te langzaam.
Wat ik her en der lees, is dat een muis met een hogere DPI de enige oplossing is. Afgezien van het advies om de 'Enhance Pointer Precision' instelling aan te passen(oftewel: de muis 2x zoveel verplaatsen op je muismat is niet 2x zoveel verplaatsen op je monitor (maar dus meer); wellicht gaat dit parabolisch); maar daar krijg ik spontaan RSI van want dan gaat de muis langzaam bij kleine verplaatsingen waardoor je gemiddeld veel meer kracht nodig hebt. Waarschijnlijk is deze 'Enhance Pointer Precision' instelling gesponsord door een groep chirurgen zodat ze veel meer klanten krijgen die hun polsen laten opereren. Deze instelling staat notabene per default aan! Een verschrikkelijke ramp als je op vele verschillende Windows-PC's moet werken waar je die instelling niet of niet zomaar kunt wijzigen omdat die instelling is geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 9 april 2014 02:31]

Volgens mij doet enhanced point precision eerder iets als 'stickyness' op de windrichtingen, maak maar eens een paar rechte & diagonale lijnen met de pencil met of zonder Enhanced point precision in Paint.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 9 april 2014 11:25]

Ik heb heb 2 schermen en gewoon 900 DPI maar ieder zijn voorkeur.
Als je muis acceleratie uitzet en in Windows de sensitivity in het midden (6de streepje) zet is je muis het meest precies. Dan is op een 1080p scherm een sensitivity hoger dan 2000 inderdaad niet nodig, want dan gaat je cursor te snel.
Je kan wel stellen dat die hoge DPI eigenlijk alleen marketingtechnische redenen heeft.
Dan gaat je cursor te snel voor jou, ik kan prima overweg met mijn 3600 dpi setting.
Wie zegt dat je het op die hoge DPI moet zetten? De sensor is gewoon beter en daar is toch niets mis mee? Ze moeten ergens toch in verbeteren..
Hierdoor kan je wellicht op slechtere ondergronden ook zonder enig probleem de muis gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 april 2014 18:52]

Ik gebruik 900dpi vind dat net wat fijner dan 800.
1400 hier, zelfs met designen op 1080p wordt je gewoon gestoord met alles eronder.
ik zet hem altijd zo nauwkeurig mogelijk en dan de mousesense in-game zo laag mogelijk maar zo snel als nodig
voor shooters...
werkt naar mijn idee het best
ze houden echter niet rekening met ingame trage scroll modus bij bf4 bijvoorbeeld
draait de tank nogal traag met zijn turret met een hogere dpi hoef je minder oppervlakte te scrollen om de zelfde draai te doen

het gaat dus niet zo zeer om de snelheid van de dpi zelf maar om de snelheid in bepaalde game modus
of je hebt gewoon je "in vehicle mouse sensitivity" instelling in BF4 veel te laag staan...
of niet soms wil ik kunnen snipen met een tank en dan is een lage dpi optimaal boven een hoge en dan wil ik dat met 1 knop op de muis kunnen aan passen.

het is immers een game muis met dit soort situaties als hoofd doel

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 8 april 2014 23:40]

Een dpi van 800-1600 zegt opzig niet veel. Ik heb het momenteel staan op 3200. Wat meeste mensen doen is naast de dpi ook nog de software matige versnelling van het muis op een hogere niveau zetten, of het staat default op laag. De software matige versnelling zorgt voor het skippen van pixels voor een snellere beweging. Maar een hogere dpi registreert effectief kleinere bewegingen.

Dus je moet je softwarematige versnelling in uw operating system (bij windows -> muis instellingen bij configuratie scherm/control panel) en uw DPI hoger zetten. Anders verplil je DPI.
145 gram is best al zwaar en dan ook nog gewichtjes bijleveren. ;(
Iedereen heeft toch een andere voorkeur van het gewicht van de muis. Ze proberen de consument gewoon tevreden te stellen.
Maak 'm dan 90 gram.
Rare blauwe uitstekende deel aan de linkerkant is ook 10x niks.

[Reactie gewijzigd door pinobot op 8 april 2014 21:22]

Ik zie de meerwaarde van zo veel DPI niet. En het zal er waarschijnlijk ook wel niet zijn.
300 inch / 762 cm per seconde.. Ik denk dat je meer dan genoeg hebt aan 100 cm. En hij wordt er ook niet preciezer op.

Maar ik vind de muis er wel geweldig uitzien :D
Met meer DPI heb je geen muismat nodig, en kan je muis op een glad tafelkleed in een lichte kleur toch nog onderscheiden welke kant er op bewogen wordt. 3000 dpi is misschien overkill, maar er zullen vast lunten zijn waarop het zich weet te onderscheiden ten opzichte van mindere resoluties. De vraag is alleen hoe relevant het voor jou is als gebruiker.

Ik heb onlangs mijn 10 jaar oude Logitech mx300 vervangen door hetzelfde apparaat, omdat dat voor mij voldoende is, en ik het heerlijk in de hand vind liggen. Het is maar waar je het voor in zet en waar je genoeg aan hebt.
Nutteloos, dat enorm hoge DPI. Verder ook aan de zware kant.

Nee, dit is een muis van kwaliteit Razer. Vorm over functionaliteit.
Vorm zegt ook niet veel. Ik gebruik al vele jaren trackballs van Kensington, ook voor shooters. Met de vier knoppen rond de bal heb je veel functies, je kan namelijk ook chords functies toewijzen. Geen idee wat mijn Expert Mouse Pro aan DPI heeft, maar het is genoeg. Ik durf echter te wedden dat er niet veel gamers deze trackball zouden gebruiken. :)

Als ik echter de comments lees denk ik dat ik een voordeeltje heb. Mijn muis ligt altijd op dezelfde plek, ik heb geen muismat nodig, noch veel ruimte.
Maar ieder zijn voorkeur, helaas speel ik niet meer, dus ik kan niemand uitdagen.
ja hoor, dat is ook echt zinvol, 12000 dpi.. Als je werkelijk denkt dat je daardoor beter kunt spelen, dan wordt het toch eens tijd om eens een stevig gesprek aan te gaan met een psychiater want je bent dan de grip met realiteit toch behoorlijk kwijt..

Vraag is natuurlijk, ligt de muis ook lekker in de hand, en hoe lang gaan de knoppen mee (vooral de 'linkermuisknop')..
12000 dpi vertelt iets over nauwkeurigheid, niet over snelheid. De snelheid kan je afzonderlijk instellen van je dpi.
Ik weet dat het iets over de nauwkeurigheid zegt, maar die nauwkeurigheid is echt verre van zinvol in welke game dan ook..
Uiteindelijk vertaal je deze meetpunten naar de pixels op het scherm, en dat is op een 1080p-scherm iets meer dan 2 miljoen punten. Gemiddelde muismat is wat, 15 vierkante inch? 225 inch * 12K PPI = 2,7 miljoen punten. Het is dus een 'overschot' van ca 0.5 MP. Het lijkt me hier wel te gaan om meer preciezie op korte mouse travels.

maar in praktijk ga je altijd de beperking hebben van het scherm. Hoe veel PPI je muis ook haalt, een scope in een schietspel bijvoorbeeld gaat altijd die lelijke pixel-op-pixel als preciezie hebben. Men kan tussen 2 pixels proberen glijden met aliassing, maar het blijft een beperking.

In principe is 1080p geen hoge resolutie voor zeer precieze dingen. 4K zou al wat minder digitaal kunnen aanvoelen voor bijvoorbeeld een sniper scope, en daar kan een muis als deze wel tot haar recht komen.
"225 inch * 12K PPI = 2,7 miljoen punten. "

Volgens mij is die 'inch' eigenlijk inch^2 en mag je dat niet klakkeloos met die PPI vermenigvuldigen.
Ik denk dat je dan de PPi ook moet kwadrateren en dan kom je op een heel ander overschot uit. :)
Die PPI is al kwadraat ;)
Nope.
Een inch is toch echt geen vierkante inch en ppi staat ook niet voor pixels per square inch, anders was het dus ppsi.

Je hebt zowel in de x als in de y richting een bepaald ppi. Je moet de x ppi vermenigvuldigen met het y ppi om de hoeveelheid puntjes te weten te komen die dit systeem per vierkante inch beslaat. Aangezien die waardes voor dit systeem gelijk zijn kun je de ppi kwadrateren.

Om de berekening dan compleet te maken.
Het ging over een muismat van 15"
Dat is ong. 3.9" per kant.
Dat komt dan uit op 3.9 x 12kppi keer 2.9 x 12kppi.
Je kan met die muis op die muismat dus 2.16 gigapuntjes aanspreken...
Dat is dus 4 ordes van grootte meer dan Division voorstelde...
8-)
Je hebt gelijk:) de ppi is niet per square inch.
Ja, maar dan wordt dus ook duidelijk wat voor overkill deze resoutie eigenlijk is!
Daar heb je die berekening niet eens voor nodig :p 12.000 punten in 2,5cm beweging is dus door 6 full hd schermen naast elkaar bewegen...
Dit lijkt een beetje op de opvolger van de G9(x)Lijkt meer op een bedrade G602 Zal wss mijn g9X vervangen. Vind vooral de functie om te switchen met je scrollwieltje erg handig.

[Reactie gewijzigd door chenriroo op 8 april 2014 18:47]

Dit lijkt een beetje op de opvolger van de G9(x)Lijkt meer op een bedrade G602 Zal wss mijn g9X vervangen. Vind vooral de functie om te switchen met je scrollwieltje erg handig.
Die functie heeft jouw muis ook, hij is alleen wat minder tactisch geplaatst want hij zit onderop de muis.
Heb net vorige week een G500s gekocht. Oude muis deed het niet lekker meer, en beste maat, Tnet reviews en YouTube reviews verleidden mij dan toch voor de aankoop van een muis van 60 dollar.
Prachtig ding, ik ben er helemaal blij mee. Solide, vliegwiel en alles, en ik kan gewicht zelf bijstellen.
Je kan zomaar gewichtjes erbij doen. Nog niet permanent gedaan, ik ben nog aan het experimenteren.

Maar EEn vraag blijft staan.
Voor zou je in godesnaam zulke DPI voor nodig hebben.
Zelfs op mijn Full HD monitor zie ik de cursor in W7 amper meer over het scherm zoeven boven 1500...en deze muis kan al tot 8000!

Ik vraag me serieus af waar een 16kDPI muis voor nodig is. Iemand wel een goeie toepassing?
Heb je hier nog wel iets aan of komt het bijna neer op wat we nu met mobieltjes hebben, zoals een 5. inch scherm met 2560 x 1440 resolutie?