Logitech introduceert dunne aluminium touch-muis

Logitech heeft een nieuwe dunne touchmuis aangekondigd. De Logitech Ultrathin Touch Mouse T630, die ook in de T631-variant voor de Mac zal verschijnen, moet multitouch-navigatie in zowel Windows 8 als OS X vereenvoudigen.

Door het ranke ontwerp en de aluminium behuizing is de muis volgens Logitech niet alleen zeer portabel, maar het design zou ook goed passen bij moderne ultrabooks. De zwarte Logitech Ultrathin Touch Mouse T630 en de witte Mac-variant T631 hebben aan de bovenzijde een touchoppervlak voor multitouch-doeleinden.

De muis is ongeveer 7,5cm lang en 5cm breed. Om met een pc of Mac te communiceren maakt de Ultrathin Touch Mouse gebruik van bluetooth. Daarbij is de Easy-Switch-functie aanwezig waarmee snel tussen meerdere bluetooth-profielen te schakelen. De muis is via een usb-kabel op te laden. Een minuut laden zou voldoende zijn om een uur te kunnen werken.

De Logitech Ultrathin Touch Mouse T630 in het zwart en de Logitech Ultrathin Touch Mouse T631 voor Mac in het wit zullen respectievelijk in september en november op de markt komen. Beide modellen hebben een adviesprijs van 70 euro.

Logitech Ultrathin Touch Mouse T631 Logitech Ultrathin Touch Mouse T631

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

28-08-2013 • 13:28

62

Reacties (62)

62
61
32
5
0
21
Wijzig sortering
70 euro voor een muis die waarschijnlijk sneller RSI veroorzaakt dan jij het alfabet op kan noemen. Sowieso vind ik persoonlijk dat knopjes nog altijd veel fijner en nauwkeuriger zijn dan een touch-interface. Ik heb een tijd met die touch-muis van Apple gewerkt in combinatie met een iMac maar uit pure frustratie heb ik daar toen een Logitech-muisje van een tientje aangehangen. Stijlvol? Niet echt. Maar het werkt voor mij persoonlijk echt vele malen beter!
Het gebruik van een muis is inderdaad heel persoonlijk maar wel te catogorizeren:
-Fingertip = Alleen de vingers raken de muis aan, de palm raakt de muis niet aan en de pols wordt boven de ondergrond gehouden.
-Claw grip = Alleen de vingers raken de muis aan, de palm is van de muis en de pols rust op de ondergrond.
-Palm = De gehele hand raakt de muis aan, inclusief de palm en de pols rust op de ondergrond.

Deze muis betreft de doelgroep voor de eerste catogorie. Hoewel niet het meest ergonomische ontwerp kunnen sommige mensen hier uren mee werken zonder problemen. Het grootste voordeel van deze catorogie is de portability omdat in vrijwel alle compartimenten van bijvoorbeeld een zakenkoffer past.
De beste muis, is diegene waarbij je afwisselt tussen finger, claw en palm. De standaard Microsoft en Logitech muizen zijn specifiek daarvoor gemaakt. Voor nauwekeurige zaken finger/claw, voor grote bewegingen palm.

RSI muizen zijn degene die je verplichten 'm slechts op één manier vast te houden.
Voor die prijs neem ik liever voor een tientje meer zo'n R.A.T. muis. Ook buiten gaming, volledig aan te passen naar je hand.

Toch kan ik me haast niet voorstellen dat Logitech niet over RSI na gedacht heeft...
Ik denk juist dat dit type muis beter is dan een gewone muis omdat je door de touch-opties meerdere verschillende bewegingen maakt. en juist het lange tijd dezelfde bewegingen maken veroorzaakt rsi.
Juist niet, kijk eens goed, je hand ligt er vlak op, dat is een onnatuurlijke positie.
RSI is repetitive strain injury. Simpelweg komt het neer op vaak dezelfde beweging doen. Of je dit nu met een MX doet of met deze maakt niet uit. Eigenlijk is het het beste om zoveel mogelijke verschillende manieren iets te bedoenen zodat je zo min mogelijk exact dezelfde handeling doet. Dan is een 'ergonomische' muis eigenlijk slechter omdat deze je hand net heel de tijd in 1 positie houdt.

Off-topic:
Er is al meerdere malen aangetoond en de ergonomische zaken worden eerder zelfs afgeraden. Heel bekend is bijvoorbeeld de 'zithouding'. Deze 'goede zithouding' werd lange tijd echt veel aandacht aan besteed. Dit is ondertussen al terug achterhaal. Ideale is dat je om de tijd anders zit. Rare houdingen , scheve houdingen, onderuitgezakt, het maakt al niet uit. Zolang je niet te lang in die houding zit.

On topic terug

Zelf werk ik met een magic trackpad van apple thuis gecombineerd met de G500 game muis van logitech met opt werk een gewone standaard lenovo muis en er is thuis ook nog een magic mouse van apple.
Meeste last krijg ik van de magic mouse. Van de trackpad na lange tijd ook. MAAR het doet wel deugd om tussen de trackpad en de muis af te wisselen.

Ik vind het er wel leuk uitzien. Misschien zelfs beter van vasthouden dan de apple magic mouse die ik iets te smal vind om te gebruiken zoals apple dat wilt. Je houdt inderdaad me je 2 vingers deze langs de zijkant vast om de touch te kunnen gebruiken, en dan is die te smal waardoor je hand wat verkrampt zit.
kan je de Magic Trackpad aanbevelen i.p.v. een muis.
Magic Mouse, Mighty Mouse welke muis dan ook ik heb ze al lang aan de zijlijn gezet (ok voor gamen raad ik dan wel weer een muis aan).

Maar ik gebruik al enkele jaren geen muis meer.
Ik gebruik al 2 jaar een Apple MagicMouse, die volledig multi-touch is. Sindsdien werkt geen enkele andere muis meer lekker. Je raakt zo enorm gewend aan multi-touch functionaliteit van zo'n muis en het werkt enorm licht.

Mechanische scrollwielen en knoppen zijn vrijwel altijd te zwaar en een staartje aan een muis is helemaal drama.

Ik vroeg me altijd af waarom andere muis makers niet met fatsoenlijke alternatieven op de proppen kwamen. Maar hier nu eindelijk een prachtige muis van Logitech. Prijs is prima en als hij echt zo snel oplaadt (MagicMouse werkt op batterijen) dan lijkt het me helemaal een top apparaat.
Een scrollwiel en muisknoppen te zwaar ?

Wow . Misschien toch maar een laten checken bij de huisarts dan .
Doe niet zo lullig. Ik heb daar ook last van. Zeker met vette vingers glij je bij veel muizen makkelijk weg over de scrollwheel. Bij de magic mouse nergens last van. Ook zoals Watercoolertje zegt klopt niet. Je kan gewoon je hand erop laten rusten.
Van horen zeggen klopt over het algemeen nooit.

Ik heb zelf zware RSI en gebruik normaal een pen en soms ook hele dagen de magic mouse. Scrollen is er zo fijn mee. Ook even swipen naar andere apps of desktop. Enige waar ik tegen aan loop is dat wanneer de muis schuiner naar rechts (of links) aflopend was dan had het net prettiger in de hand gehouden.

Om RSI te voorkomen of tegen te gaan moet je je hand juiste in een kromme (kommetje) rust houding houden. Niet liggend op een muis (tenzij die een mooie bolling heeft). Ook gebruik van een polssteun is af te raden, anders loop je het risico op een carpaal tunnel syndroom. Beter je pols stabiliseren door van je hand een kommetje te maken.
Inderdaad, ik ging helemaal stuk op die opmerking, moet ik mijn collega's weer uitleggen wat er zo grappg is...

Anyway, bij een normale muis is je hand altijd in ruststand TENZIJ je iets met de muis doet, dat zie ik bij een touchmuis toch anders, daar ben je altijd of je vingers omhoog aan het houden of aan het klikken/swipen...

Ik vind het zo hilarisch om onze mac-fan op het werk te zien klooien met ze 'muis', vliegt ie weer door een paar desktops heen wat ie niet wilt :P Waarschijnlijk zit ie iets meer gespannen als je achter hem staat :D want het gaat ALTIJD fout...
Anyway, bij een normale muis is je hand altijd in ruststand TENZIJ je iets met de muis doet, dat zie ik bij een touchmuis toch anders, daar ben je altijd of je vingers omhoog aan het houden of aan het klikken/swipen...
Ik denk dat dat persoonsgebonden is, want ik kan met een Magic Mouse werken zoals ik dat met een normale muis doe; pols op het bureaublad, en de rest van mijn hand rust op het touchoppervlak. OSX (of de muis zelf?) is zo slim op mijn vingers dan te negeren, en dat werkt perfect.

Dingen die ik echt niet meer kan missen van mijn Magic Mice zijn tap-to-zoom in Safari, echt geweldig dat je op die manier bijvoorbeeld een website op je televisie kan lezen zoals op een tablet. Ook de back and forward gestures zijn simpel, maar doeltreffend. Dus ik hoop dat andere fabrikanten hier ook op springen :)

Ik kan wel begrijpen dat het niet voor iedereen is weggelegd qua ergonomie! Je moet al een specifieke manier hebben om een muis te hanteren.

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 25 juli 2024 22:30]

Moet je voor de gein eens met After Effects gaan werken, dan vervloek je de MagicMouse al héél snel :+
Of google maps :D
Ik begrijp je wel, maar heb dan ook een magic mouse. Misschien een tip aan reaguurders: eerst proberen en dan oordelen 😉
Weet nou niet of dit lekker in de hand ligt. Wel erg plat.
geef ik je gelijk in maar met dat touch is dat misschien wel een stuk fijner dan bij een normale muis vorm waar touch op zit. Proberen is weten
Ikzelf heb een Apple Magic Mouse en vind dit inderdaad het geval. Je legt je hand niet op de muis, je pakt hem eigenlijk bij de zijkant vast met duim, pink en ringvinger en laat je handpalm erboven zweven zodat je met je vingers net als op een touchscreen dingen kan aantikken.

Erg leuke muizen/muisjes. Wat ik jammer vind is dat ze met Bluetooth verbinden, want niet iedere desktop heeft bluetooth en mij lijken dit geen prettige muizen voor onderweg, maar dit moet je natuurlijk ervaren. Beter hadden ze de Unifying Receiver gebruikt. Ook zijn ze wat prijzig maar dat is natuurlijk het geval bij zowat alle touch-muizen.
Beter hadden ze de Unifying Receiver gebruikt.
En dat betekent weer dat je een usb poort op moet offeren, ook als je wel bluetooth hebt.
Aangezien deze muis vooral voor ultrabooks is bedoeld (kijk maar naar het design) en die al weinig ruimte kosten en weinig usb-poorten hebben denk ik dat ze inderdaad heel bewust voor BT hebben gekozen. Op die manier houd je toch het design van je ultrabook strak en je usb poorten vrij (en volledig draadloos)
Waarschijnlijk leveren ze wel een bluetooth dongeltje bij. En anders haal je die voor een dollar van ebay.
BT is juist veel fijner dan die draadloze alternatieven. Je hebt het ingebouwd en anders koop je gewoon een dongel (als ze die er al niet bij leveren). Zo hoef je niet zoveel usb-poorten te gebruiken. BT is eigenlijk een Unifying Receiver. Wat wel mooi is is dat het ook nog eens unified is met je laptop.

Hoe is een Unifying Receiver überhaupt beter dan BT? In beide gevallen heb je in het slechtste geval een dongel nodig, maar met BT soms niet.
Misschien dat de beveiliging van het kanaal beter is, hoewel dit ook erg afhankelijk is van de Bluetooth versie die de muis ondersteund. Ik weet in ieder geval dat de authentication van de eerste Bluetooth versies niet zo best was. Nu is dit overigens bij een muis niet zo heel relevant, maar bij een toetsenbord met de Unifying receiver wel. Ook kan er verschil zitten in de tijden voor het re-pairen wanneer je de muis uit de slaapstand haalt.
Ik had niet meer aan de dongeltjes gedacht, dan is dit inderdaad een logischere oplossing :)
Er zijn meer van dat soort muisjes op de markt gekomen. Vormen waarbij je je vraagtekens zet qua ondersteuning van je hand en de bijbehorende ergonomie.

Misschien dat zo'n muis handig is voor onderweg, maar ik zie me er niet de hele dag mee werken in ieder geval. Daar geef ik toch liever de voorkeur aan mijn Performance MX-muis.
Ik heb sinds kort de Logitech M600 Touch muis en het bevalt me zeer goed. Je kunt de muis gewoon gebruiken zoals je een normale muis gewend bent maar daarnaast heeft het een voordeel dat je niet per se met je vinger op een muiswieltje hoeft te zitten om te scrollen, scrollen waar de muisknoppen normaal zitten gaat ook prima. Op die manier scrollen is naar mijn idee ook ergronomisch beter aangezien je vinger geen geforceerde hoek moet maken omdat het scrollwieltje een stuk hoger zit dan de basis waar je hand op rust.
nee bedankt geef mij maar nee normale muis
Een beetje feedback van een muis is inderdaad wel gewenst. Dat tikken op een muispad van een laptop is wellicht praktisch, maar prettig allerminst...

En je zal maar net mistikken of de computer is wat traag en registreert dat je 3x het programma wilt openen.. als je 2 klikjes van de muis hoort weet je in ieder geval dat je er op geklikt hebt.
Ik kan me ook niet in jouw commentaar vinden.
Ik gebruik al sinds introductie van W8 een m600 touchmouse, inderdaad, het oude model dat geheel identiek is aan de T620. Met dezelfde software.(scheelde pesos ;) )

Misklikken is er niet bij, daarnaast heb ik mijn pc zo ingesteld dat de cursor selecteert bij mouseover, ik hoef dus maar één keer te klikken. (Ook met een gewone muis)

De feedback is er gewoon met klikken, alleen de bovenschaal is één geheel. Links en rechtsklikken doe je aan de rand maar ook middenop kun je klikken.
Daarnaast is de schaal helemaal touchgevoelig, je kunt dus er op scrollen en vegen.
Eigenlijk kun je alle acties maken die je nodig hebt en die een touchscreen handig maken.
Ook stel je alles in zoals jij wilt, maar hij brengt W8 zeker naar een hoger level qua gebruiksgemak. Ik zou niet meer zonder willen.
Bovendien is hij makkelijk te reinigen, geen kiertjes waar prut in blijft zitten.
En natuurlijk geen vingersporen op je scherm.

Deze nieuwe muis heeft één voordeel tov de m600/T620 en dat is dat hij oplaadbaar is.
Maar de mijne doet het erg lang op 2 AA`s en werkt ook gewoon op 1 AA batterij
Nadeel vind ik persoonlijk de bleutoothverbinding, de m600/T620 gebruiken een unifying-ontvanger waar ook mijn tobo op zit.
De vormgeving heeft wel iets vind ik, alleen vraag ik me af of hij net zo degelijk is als mijn m600, die is al zo vaak op een harde vloer gevallen dat het haast een wonder mag heten dat hij nog steeds onbeschadigd is en werkt........
Logitech FTW !!!!
.oisyn Moderator Devschuur® @BLACKfm28 augustus 2013 17:55
Dit is een normale muis met touch oppervlak. Nergens staat dat je het oppervlak niet fysiek in kan drukken voor normale muiskliks. Lijkt me ook erg onhandig om je vingers niet op de muis te kunnen laten rusten.
Dat je je vingers niet kan laten rusten is inderdaad heel verdelend.
Ik heb heel even een Manhattan Stealth Touch Mouse gehad en het was vreselijk!
De muis registreert een aanslag al als je net boven het oppervlak zweeft met je vingers. Gevolg is dat je steeds met 2 vingers in de lucht wijst. Heel vermoeiend en absoluut niet comfortabel.
Je kunt waarschijnlijk wel de gevoeligheid instellen, dus alleen bij een echte druk op een plek reageert het.
Nergens staat dat dat niet kan. Ik kan me vingers ook op de touchpad van mn MacBook Pro laten rusten. De gemiddelde hand is gewoon net wat lichter dan de vereiste druk om te 'klikken'. Apple kan dat, dus Logitech ook.
Niet mee eens, ik gebruik al meer dan een jaar de losse Apple trackpad met mijn iMac, en ik zou bijna nergens anders meer een muis voor willen gebruiken. Photoshoppen of andere dingen waar pixel-precisie voor nodig is misschien, of games, maar dat doe ik allebei niet of nauwelijks. Trackpads klikken ook gewoon, dus je hebt nog steeds feedback. De multitouch gestures en het feit dat je niet continu over je tafel heen hoeft te zitten harken maken het voor mij veel fijner dan een muis.

Deze muis lijkt kwa concept wel wat op de magic mouse van Apple, en die vond ik dus echt dramatisch. Werkt voor geen meter, touch op zo'n klein oppervlak wat je ook nog telkens beweegt.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 juli 2024 22:30]

Voor Photoshop is een Wacom veel beter dan een muis.
[off topic] een muis heet zo omdat het een klein apparaatje is met een lange staart en daardoor op het knaagdiertje lijkt. Dus is dit, net als alle draadloze muizen dus eigenlijk geen muis [/off topic]

Maar een haal anderevraag is de driver. Als deze muis ook is te gebruiken voor een Apple is dat de driver van Logitech of is het compatible met de touch mouse van Apple?In dat laatste geval zou het dan ook zo kunnen zijn dat de driver voor deze muis op Windows is te gebruiken voor de Apple muis onder Windows? Want ik vind de 'oplossing' om de Apple mouse op WIndows te gebruiken belabberd. Links rechts scrollen werkt alleen in een paar programma's en pinch werk al helemaal nergens.....
De eerste muizen waren vierkant, je had dan ook een behoorlijke dosis fantasie nodig om er een knaagdier in te zien.
Anoniem: 175233 @B6428 augustus 2013 15:31
De eerste commerciele muis zag er juist enorm sterk als een muis uit! Dat vierkante ding was alleen het prototype. (en toen had het nog geen koosnaampje.)
[filosofisch]Is een muis zonder staart ineens geen muis meer?[/filosofisch]

Muis is waarschijnlijk gewoon een HID-device, waarmee elk bluetooth capable ding met dat profiel ermee kan werken.
Ik verwacht niet dat je Setpoint, de software van Logitech, kunt gebruiken voor een Apple muis.
Deze werkt specifiek voor de hardware van Logitech en haar frequenties.

Maar Setpoint is gewoon gratis te downloaden bij Logitech, even opgeven welk apparaat je hebt (van Logitech ;) ) en welk OS en na installatie wordt je muis of tobo direct herkend.
Je kan dus voor de m600 of T620 proberen, en binnenkort voor de T630.
Ik geef je weinig kans maar wie weet......
Design ziet er strak uit, alleen of hij ergonomisch geschikt is..? Ben bang dat je hier best last gaat krijgen van je palm.
Heb een tijdje een Microsoft Touch Mouse gebruikt voor de Surface Pro, maar wat een onding is dat. Dat hele touch gebeuren op je muis vind ik niet lekker werken. Linker/rechter-muistoets is lastig te gebruiken. Bovendien moet je de muis aan de zijkanten verplaatsen anders activeer je per-ongeluk een touch gesture.

Overigens is touch wel lekker om door lange webpagina's of documenten te scrollen, maar voor 'dagelijks' muizen (office, applicaites) werkt het tegendraads.
Anoniem: 145867 @Ireyon28 augustus 2013 17:24
Als je een muis hebt met een "los" wieltje scroll je ook heerlijk door webpagina's heen. Logitech heeft van zulke muizen waarbij je het wieltje los en vast kan zetten. Heeeeerlijk! :)
Ik heb ooit RSI gehad en merk dat mijn vingers van een dergelijke muis (waar je overeen moet aaien) altijd spontaan gespannen worden. Want je moet niet te hard drukken, want dan werkt het niet.

Het gekke namelijk aan RSI bij mij was, dat het makkelijker is om brute kracht te leveren met mijn vingers, dan te weinig of precieze kracht.

Daarom voor mij aan de mac en pc een gewone gamemuis, waarbij je heel hard of heel zacht kunt drukken en scrollen met een wieltje. Dan hoef ik niet na te denken, gewoon drukken.

Ook het klikken op de mousepad van mijn macbook doet geen pijn in tegenstellng tot het aantikken/zacht aanraken.

Wat mij ook helpt, is een smal toetsenbord (een apple wireless of een lenovo Thinkpad) toetsenbord. Als ik namelijk de muis te ver rechts van mij heb liggen (dus met mijn onderarm naar rechts moet ipv rechtuit /naar binnen) dan staat er meteen een druk op mijn onderarm welke tot RSI leidt.

Dus deze muis (idem de gewone apple muis) laat ik even links liggen.
rehash van nieuws? staat nu onder 'vandaag (donderdag)' terwijl het een bericht is van woensdag..

Maar zelf ben ik ook geen voorstander van dit soort muizen, maar blijkbaar is er wel een markt voor, anders zouden ze em niet uitbrengen..
Logitech RSI630 en de Logitech RSI631 zeker

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.