Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 205 reacties

Logitech verandert de naam van een deel van zijn producten in 'Logi'. Het gaat daarbij onder meer om tabletaccessoires. Vooralsnog blijft de naam van het bedrijf zelf wel Logitech, hoewel het bedrijf niet uitsluit dat dat gaat veranderen.

Het bedrijf voert aan dat technologie inmiddels zo geïntegreerd is in de samenleving, dat het onderscheid 'tech' niet meer nodig zou zijn. Het bedrijf zegt in de eerste plaats te willen uitstralen dat het een 'designbedrijf' is, in plaats van een technologiebedrijf. Daarbij zullen onder meer tabletaccessoires worden hernoemd naar Logi, zo weet Hardware.info. Volgens die website wordt waarschijnlijk ook randapparatuur die niet voor gaming is bedoeld, hernoemd.

Tegelijkertijd blijft een groot deel van het assortiment de naam Logitech dragen. Daarbij gaat het onder meer om UE Boom-audioapparatuur en gameproducten in de G-productreeks. Ook de bedrijfsnaam zelf blijft voorlopig Logitech. Het is nog niet zeker of daar op den duur verandering in komt. Het bedrijf sluit dat in ieder geval niet uit: tegenover The Verge zegt het dat het nog de vraag is of dat in de komende twee à drie jaar gebeurt.

Logitech

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (205)

1 2 3 ... 7
Logitech verandert de naam van een deel van zijn producten in 'Logi'. Het gaat daarbij onder meer om tabletaccessoires. Vooralsnog blijft de naam van het bedrijf zelf wel Logitech, hoewel het bedrijf niet uitsluit dat dat gaat veranderen.
But why?! :? "If it ain't broke, don't (try to) fix it."

Als je denkt aan randapparatuur (muizen, toetsenborden, headsets, luidsprekers e.d.) dan denk ik al snel aan Logitech. Bij game-apparatuur net zo: Logitech, Razer, Corsair, Steelseries. Waarom dan in godsnaam van naam veranderen? Je bent groot geworden met deze naam, voor zo ver ik kan na gaan heeft Logitech ook gewoon een goede en gedegen reputatie. Gelukkig daarom ook het volgende:
Volgens die website wordt waarschijnlijk ook randapparatuur die niet voor gaming is bedoeld, hernoemd.
(Oftewel: gaming apparatuur houdt de 'Logitech' naam.)
Het bedrijf voert aan dat technologie inmiddels zo geïntegreerd is in de samenleving, dat het onderscheid 'tech' niet meer nodig zou zijn. Het bedrijf zegt in de eerste plaats te willen uitstralen dat het een 'designbedrijf' is, in plaats van een technologiebedrijf.
Zijn ze dan ooit gestart met het woord 'tech' in de naam omdat zij zich op tech-nologie zijn gaan richten met alles? Wat een onzin..
Daarnaast: een designbedrijf? Really? :X Het ís toch gewoon een technologiebedrijf? Produceren zij ook dingen die niet elektronisch zijn dan? Volgens gebruikt álles wat ze produceren stroom, dus waarom ze van het 'tech' gedeelte af willen is mij echt een raadsel...


Het artikel van 'The Verge' er op naslaan leert mij echter wel het volgende:
In speaking with The Verge ahead of today's announcement, Curtis set out the vision for a more cohesive company that creates products with "design as an ethos and a mentality." Whereas previously Logitech might have done its design sequentially, meaning the industrial design, packaging, retail experience, and software were all done as separate steps, the new Logitech is going to design "the whole experience" of buying and owning one of its products as one. And if his emphasis on bold colors looks familiar, that will be because Logitech's CDO was the head of design at Nokia before taking up his current post in July of 2013. Over the course of the past two years, he has been putting together a proper design team, staffing up with other former Nokians as well as people with experience at Nike, Samsung, BlackBerry, and other well known brands.
Bron: Logitech announces new Logi brand that 'goes well beyond tech'

Kijk, zoals het hier staat in dit stuk, kan ik het begrijpen. Wat ik dan weer mis in het artikel van Tweakers.
Logitech wil namelijk meer met design ook doen, denk hierbij niet alleen aan de apparatuur, maar ook aan de verpakkingen e.d. Waar het voorheen verschillende stappen waren (design van apparatuur en verpakkingen) wil Logitech er nu een "gehele ervaring" van maken. Het moet een beleving worden, als ik het goed begrijp.
De nieuwe 'CDO' bij Logitech is het voormalig hoofd van Nokia's design afdeling en hij wil samen met mensen met ervaring van Nike, Samsung, Blackberry en andere bekende merken écht iets met design gaan doen.
All of this sounds rather ill-defined and marketing-heavy for now, but Logitech says it'll soon start introducing the products that will define its Logi brand and the conceit inherent in dropping the "tech" from the company's full name.
Zou Logi(tech) dus méér gaan produceren in de toekomst dan alleen apparatuur en gaan ze ook met design aan de slag?
ik vind die verpakkingsdesign zo'n onzin, je mag het wel goed doen, maar om er helemaal op te focussen. De verpakking heb je 5 seconden vast. Zolang het milieubewust is en simpel dan is t voor mij al goed. Zonde om daar veel resources op los te laten.

@logo, het lijkt wel een beetje een mismaakt emoticonnetje zo.

[Reactie gewijzigd door SeenD op 8 juli 2015 11:57]

En toch vind ik het leuker om bv een Apple product uit te pakken dan een Logitech product. (of een ander merk)

De verpakking is gewoon zo netjes, clean. Het straalt kwaliteit uit. (Of het dan ook is laat ik in het midden)

[Reactie gewijzigd door Navi op 8 juli 2015 12:06]

Tsja, dat kan je van Philips helaas niet zeggen. Die blisterverpakkingen krijg je zonder een ijzerzaag niet goed open. Zo kostte het me al 1 Sonicare tandborstel die kapotging voordat ik hem uit de verpakking had, en drie vingers en mijn hand en pols tot bloedens toe openrijtte. Met hun LED-lampen heb ik het daarna iets voorzichtiger aangepakt, maar ook dat is een hele toer om ze heel(huids) uit de blistervepakking te krijgen. Maar ik dwaal af... :)
Niet alleen Philips. Heb maar eens een verjaardagsfeestje van een kind waar hij of zij een hoop rommel krijgt uit China. Blisters, draadjes, een hoop karton en papier, speelgoed die als losse onderdelen afzonderlijk zijn vastgemaakt met ijzerdraad of elastiek in de verpakking, een drama.

Wel eens de halve grijze container vol gehad met die troep dit ook nog eens nauwelijks te comprimeren is. Sindsdien haat ik blisters en vervloek ik de makers er van.

Gewoon de Duitse regels overnemen waar de winkel verplicht is de verpakking terug te nemen. Vorig jaar nog drie paar schoenen gekocht in Berlijn die tot mijn verbazing uit de doos gehaald werden en los werden meegegeven in een plastic zak (en ze vroegen netjes of ik die zak wel wilde hebben?). Eerste reactie was, huh? Maar het bij de leverancier neerleggen van het verpakkingsprobleem is eigenlijk een prima manier om er voor te zorgen dat in de keten wordt nagedacht over verpakkingen. :)

[Reactie gewijzigd door klaaz op 8 juli 2015 17:13]

wat een goed idee!
dit doen we eigenlijk ook al met statiegeld flessen, maar dan worden ze opnieuw gevuld toch?
Voor statiegeld flessen betalen we statiegeld. Dat is ooit bedacht door fabrikanten om op de hoge emballage kosten te kunnen besparen maar is in de loop der jaren vanwege de lagere grondstofprijzen (glas) later vooral gebruikt om recycling op gang te brengen en te houden. Het vervoeren van flessen kost immers ook geld en is ook milieubelastend.

Statiegeld flessen worden tegenwoordig niet meer opnieuw gevuld maar gerycycled tot flonkelnieuwe exemplaren, althans de PET flessen.

Voor de schoenendozen werd geen (statie)geld gevraagd. De schoendozen werden in de winkel keurig geplet voor verwerking bij het oud papier. Ze worden dus niet opnieuw gevuld met nieuwe schoenen. Helemaal optimaal is het dus nog niet maar zoals ik al zei worden in de keten de fabrikant en retail geconfronteerd met het probleem en niet de consument en dat is een stap in de goede richting.
Maar bierkratten worden wel opnieuw gebruikt! Ik heb laatst een krat Jupiler gekocht bij Albert Heijn waar met een viltstift groot "INTRODUCÉS" opgeschreven was, waarschijnlijk van een introductieweekend van deze of gene studentenvereniging.
Dat klopt. Maar (glazen) flessen werden vroeger ook hergebruikt, soms zelfs inclusief de dop. Dat laatste was iig zo bij de flessen van het frisdrank merk Raak. Die had een zeer kenmerkende geribbelde vol kunstof dop waarvoor je een aparte 'sleutel' kon krijgen om deze los te draaien. Geen dop op de retourfles? Dan werd er erg moeilijk gedaan over de teruggave van het statiegeld.

Leuk feitje: Het merk Raak was van Anton Bruinsma, de vader van de beruchte crimineel Klaas Bruinsma.
Dat klinkt goed; waarom doen we dat niet meer met flessen?
Omdat je dan glas moet gebruiken en dan is het vervoer in de hele cyclus duurder (en meer mileubelastend) dan het innemen en hergebruiken van plastic. Daarnaast is glas zwaarder wat de consument vervelend vind.
Kun je plastic flessen dan niet schoonspoelen?
Dat kan maar ze gaan minder lang mee dan een glazen fles en een lege PET fles in zijn geheel vervoeren weegt weinig maar neemt veel ruimte in beslag waardoor het voordeliger is de fles te pletten en daarna te recyclen (fabrikage is goedkoop). Meer informatie over de PET fles.
Ok dat klinkt op zich wel Logi.
oh ja, dat was het.
we betalen dus een soort van 'borg' voor de flessen, we krijgen het (extra betaalde) geld weer terug als we de fles terug brengen.
Speelgoed zit meestal zo goed vast omdat het anders in de winkel al leeggeroofd wordt. De winkels die het voeren hebben hier onmetelijk last van. Ook omdat losse onderdelen geroofd worden, waardoor die allemaal afzonderlijk met ijzerdraad zijn vastgebonden.

Lastig voor allen, maar wel een aanwijsbare oorzaak.
Hahaha :) LOL @ 1:22

Het is ook niet te geloven. Zijn aanrechtblad beschadigt er volgens mij ook nog door.
Volgende keer een schaar gebruiken? ;)
Ik ben al meermaals plastic verpakkingen tegengekomen die zo dik zijn dat een gewone schaar het niet aankan.

Recent nog met een lamp. Aan de randen waar het plastic op elkaar gekleefd is, was het materiaal gewoon te dik. Ik heb er uiteindelijk met een mes een gat in moeten steken en dan beetje bij beetje het gat groter knippen. :9
Er zullen denk ik heel wat mensen op de EHBO terechtkomen als gevolg van blisterverpakkingen, al dan niet in combinatie met messen.
Rambam heeft dat leuk aangekaart bij een fabrikant van die blisterverpakkingen. :)
http://www.npo.nl/rambam/01-04-2015/VARA_101373251
We zijn gewend aan de scharen van een euro die bij het minste of geringste breken, ik heb zelf een Homeij Rainbow. Die gaat overal doorheen. Heb je het geld er niet voor over dan neem je er eentje van de Ikea, die is 5,- en ook redelijk goed.

Overigens kun je van de meeste blisterverpakkingen redelijk makkelijk de rand afknippen, dat is het zwakke punt namelijk. Dan vouwt de rest wel open. Ook veiliger omdat je niet per ongeluk door het snoer knipt ;)

Voordeel van blisterverpakkingen is dat je er in ieder geval zeker van bent dat het nieuw is :)
Ironisch genoeg zit ook deze in een blister verpakking, kom je in een aardig dilemma terecht.
Want hoe ga je deze open maken? :P
Ijzerzaag? :9
met deze schaar;
http://www.p-wholesale.co...cissors-ndf-1073a-161.jpg

:P

[Reactie gewijzigd door sjettepetJR. op 8 juli 2015 14:12]

precies,
een paradox over hoe je een schaar uit zijn verpakking krijgt. :9
Nee, een scissorception.
Hahaha :)

Maar die schaar ook, met die laser erop. Altijd recht knippen terwijl die laser bij elke mm beweging vrolijk naar alle kanten mee beweegt. :)
ik zat ook even te denken hoe je dat nou moet laten werken, maar je moet natuurlijk de plek markeren waar je naartoe knipt. dan kan je met de laser richten.
Erg goed! Het begin is ook leuk, over cellotape en scissors, zonde om niet vanaf het begin te kijken.
Klopt, maar om een punt te maken in een reactie is het niet handig om te verwachten dat iedereen minstens een paar minuten blijft kijken :)
Dat begrijp ik. Maar ik wilde het toch even melden voor het nageslacht.
Hoveniers hebben het er maar makkelijk mee ;)
Ik gebruik gewoon zelf een snoeischaar om die rotdingen open te krijgen, klapt niet dubbel en weinig kansen op wonden ook in een gekke bui kan een gasbrandertje heel handig zijn :p

[Reactie gewijzigd door pyrokenny op 8 juli 2015 19:53]

Nee mijn schaar klapt dubbel op die taaie dingen. :)
Ik had echt een ijzerzaagje nodig!
Of ik moet zo'n heavy duty multi schaar aan gaan schaffen...
Ik heb een redelijke schaar dus ik kom er tot dusver wel doorheen, maar voor het zware blister verpakkingswerk dus maar een beton schaar kopen - zul je nooit meer problemen hebben, of een slijptol, decoupeerzaag, kettingzaag.. :P

Overigens heb ik zelf nooit begrepen waarom producten in dit soort verpakkingen verpakt worden. Waarschijnlijk is het goedkoop, en waarschijnlijk om het tegen viezigheid te beschermen, maar doe mij maar een kartonnen doosje met een gevouwde opening waar je dan vervolgens (per ongeluk) het 'pijltje' kapot scheurt als je het probeert te openen... :)
Tip gebruik de volgende keer een blikopener.
En toch vind ik het leuker om bv een Apple product uit te pakken dan een Logitech product. (of een ander merk)

De verpakking is gewoon zo netjes, clean. Het straalt kwaliteit uit. (Of het dan ook is laat ik in het midden)
Niet alleen Apple producten, de gemiddelde Smartphone komt tegenwoordig in een net, clean doosje dat je openmaakt om vervolgens meteen je nieuwe telefoon te zien met daaronder vakjes voor de accesoires.

Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld een nieuwe muis, waarbij je meestal een verpakking hebt van dat hele dunne karton, dat scheurt als je probeert het stuk karton waar de muis opzit eruit te halen. Vervolgens zit de muis weer verstopt achter een stuk plastic dat je open moet maken, en dan moet je het stuk karton nog uit elkaar halen om eventuele accesoires eruit te pulken.
Speaking of mice, dat vond ik bij Microsoft toch een hele experience: http://www.openboxsupply....etooth?variant=1211035857
Ik kreeg die ooit ergens bij in 'normale' verpakking.. overigens verschrikkelijke muis qua ergonomie. Soort van buigbare muis wat dan handig mee te nemen zou zijn..

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 8 juli 2015 14:05]

Een net doosje is niet een luxe verpakking...

Denk aan de koffer bij de R295x2, of als eigen voorbeeld mijn Razer Mamba, waarbij de boekjes, accu, kabel etc allemaal in een eigen net doosje zat met Razer logo. Dit alles afgemaakt met een zeer nette standaard waarop de muis tentoongesteld werd....

Ik ben het er zelf echt mee eens dat de luxe verpakking bijdraagd aan de kwaliteitsbeleving evenals het eerder genoemde 'wow'-effect.. En dat bereik je niet door simpel iets netjes te verpakken.

Blister/Bulk verpakkingen doen een product nooit eer aan, misschien hooguit als het verbruiksgoederen betreft, waarbij de nadruk ook nog eens ligt op de kosten tov kwaliteit.
Logisch, een apple verpakking bevat vaak iets leukers dan een muis, toetsenbord of headset. De verpakking zelf heeft daar niets mee te maken.
Dat is niet zo, ik vind de verpakkingen gewoon echt veel netter dan gemiddeld.
randapparatuur is vaak een stuk slechter ingepakt dan smartphones, niet alleen smartphones. ik weet ook niet waarom dit is.
veel PC-onderdelen zijn zelfs mooier ingepakt dan sommige randapparatuur!
Heeft vooral met de prijs te maken (logisch). Apple producten zijn prijzig en daarom ook de luxe 'unboxing experience'. Ik heb laatst de nieuwe Logitech MX master gekocht. Een prijzig product en de verpakking was ook speciaal. Hetzelfde geldt voor duurdere headsets van Turtle beach bijvoorbeeld.

Het heeft ook wel wat, als je een hoop geld aan een product uitgeeft dat je ook echt bij het openen denkt 'Wow...' _/-\o_
Mijn Logitech Orion Spark Mechanisch Toetsenbord was ook vrij clean ingepakt.
Idem voor mijn Ultimate Ears 600vi.
Dus daar zijn ze toch echt wel mee bezig.
'don't judge a book by it's cover' bestaat niet voor niets. Hoe de verpakking eruit ziet is een behoorlijke factor als je naar een winkel gaat en niet voor een specifiek merk/rpoduct gaat. Je wordt dagelijks hiermee belast, bijvoorbeeld in de supermarkt. Als jij voor een spaghetti gaat of pesto, behalvde de prijs kijk je dan ook naar de ingredienten of ga je voor het mooie uitziende potje/pak pasta? Fairtrade producten bijvoorbeeld moeten het voor een groot deel van de verpakking hebben naast de ideologie die erachter zit.

Zo is het ook met bijvoorbeeld hoofdtelefoons/oordopjes. Als iemand een hoofdtelefoon nodig heeft en met een budget van 20 euro een MediaMarkt oid binnen loopt dan ga je ook niet kijken naar wat de specs zijn van hoeveel Hz tot hoeveel Hz hij kan weergeven, nee je kijkt rond, ziet een verpakking waarvan je denkt "dat product zal wel goed zijn, kijk maar naar alle marketingtermen die erop staan of wat een mooi plaatje erop staat" en rekent die af.

tl;dr verpakking is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden.
Extreem voorbeeld: de helft van de kostprijs van een Beats headset is verpakkingsmateriaal https://medium.com/bolt-b...beats-by-dre-154aae384b36
Dat artikel gaat over een chinese namaak van Beats.
Klopt, uit de pagina:

"Update: As a few folks have pointed out, the version of the headphones we tore down was likely counterfeit. We will be posting an in-depth comparison of these and a pair of authentic Beats headphones early next week. Stay tuned. TL;DR: the authentic pair is nearly identical to the counterfeit one."
Helemaal mee eens. Apple is daar m.i. ook echt koning en keizer in. Het openen van een iPhone of iPad doos is gewoon echt een ervaring.

Zo kan ik me gewoon nog goed herinneren hoe ik het doosje van de 3GS voor het eerst open maakte. De doos gaat (door vacuum) vrij lastig en met een zucht open. Vervolgens zie je direct het toestel in al zijn glorie. Hij wordt echt gepresenteerd. Niets aan schuimrubbere of plastic bescherming of wat, geen poespas, puur functioneel.

Daar is Apple in 2007 met de iPhone mee begonnen en toen erg bijzonder. Telefoons kwamen toen in grote logge dozen met van die papiermaché achtige bakjes.

Op dit moment zitten Logitech muizen in blisterverpakkingen, waar ik persoonlijk een hekel aan heb. Genoeg ruimte voor verbetering!
Sorry maar ik vind dit persoonlijk gewoon eng. Dus jij wordt al blij als ik een lege iPhone doos op zou sturen? Het is in jouw ogen tenslotte een ervaring an sich. één die rustig 10-15 euro extra waard is.

Geef mij maar blisters of simpel karton. Ik was gewoon blij om te zien dat mijn Zyxel switches in gerecycled bruin karton aankwam. ik koop een product en niet een mooi doosje die gelijk in de hoek verdwijnt.

* Hakker vraagt zich af hoe vaak die Apple lui later nog met hun doosjes spelen.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 8 juli 2015 16:18]

heh goed punt, Appel verpakkingen zijn allemaal veel te veel nutteloos plastic.
Nou overtrek je mijn verhaal natuurlijk, maar ik begrijp je punt.

Bij mij gaat het er dus om dat ik m'n eerste smartphone nog goed kan herinneren en daarbij hoort de unboxing ook. En dat was toevallig een iPhone 3G. Die ervaring is mij bijgebleven.

Mijn verhaal is in de context van dit nieuwsbericht, waarbij Logitech aangeeft dat ze meer aandacht willen besteden aan de gehele ervaring rond het product, waaronder de unboxing.
En wat zou de reden hierachter zijn? Omdat daar vraag naar is, omdat mensen daar (tegenwoordig) waarde aan hechten.

Dat jij nou liever je nieuwe producten krijgt in een plasticgerecycled papierenzakje, is je goed recht. Maar de markt laat een andere trend zien.

Als je hier trouwens al eng van wordt, weet ik niet hoe je de dag doorkomt. ;)
Jammer genoeg zegt de verpakking helemaal niks meer over de kwaliteit. Neem huismerken van de ah of de hema. Mooie verpakkingen, redelijk hoge prijzen, maar action kwaliteit. Als je kijkt naar beats koptelefoons, dan zie je dat ook. De hoge prijs aan het product is al een vorm van marketing: "het is zo duur, dat moet wel goed zijn." En natuurlijk: "check hoe rijk ik ben, ik kan een beats kopen."
ik vind die verpakkingsdesign zo'n onzin, je mag het wel goed doen, maar om er helemaal op te focussen. De verpakking heb je 5 seconden vast. Zolang het milieubewust is en simpel dan is t voor mij al goed. Zonde om daar veel resources op los te laten.

@logo, het lijkt wel een beetje een mismaakt emoticonnetje zo.
Afhankelijk van hoe een fabrikant het doet, kan het nog wel je 'beleving' van het product vergroten hoor. Of je nu de bruine, kartonnen verpakking opent en je nieuwe telefoon ziet liggen, ingebed in piepschuim (om maar eens wat te noemen) met de boekjes erbovenop geplempt, of dat het is zoals bij de OnePlus One (om maar iets te noemen waar ik zélf ook ervaring mee heb en érg over te spreken was. Geestig genoeg is de buitenste verpakking een 'bruine, kartonnen verpakking' zoals ik noemde :9).
De verpakking vond ik érg gaaf en ik kreeg daardoor nog meer zin om de verpakking te openen (nu had ik natuurlijk ook wel uitgekeken naar mijn nieuwe telefoon, maar dat even terzijde).
Het beeld dat een persoon heeft van een product is ook heel belangrijk in het gevoel dat hij/zij daar over heeft.
Door de consument een goed gevoel over zijn aankoop te geven doordat de verpakking luxe, exclusief over komt kan dit er voor zorgen dat dit een begeerlijk product wordt waar men blij van wordt (en dit vaak ook graag op anderen over brengt) zonder dat het daadwerkelijk qualitatief zó goed hoeft te zijn. Zie als voorbeeld de Beats koptelefoons.
[...]
Daarnaast: een designbedrijf? Really? :X Het ís toch gewoon een technologiebedrijf? Produceren zij ook dingen die niet elektronisch zijn dan? Volgens gebruikt álles wat ze produceren stroom, dus waarom ze van het 'tech' gedeelte af willen is mij echt een raadsel...
Ik snap het wel. Iedereen kan bv een muis maken maar de laatste jaren is het design ook erg belangrijk. Kijk maar naar Apple. Zo goed is Apple niet maar wel superieur kwa design.
[...]

Ik snap het wel. Iedereen kan bv een muis maken maar de laatste jaren is het design ook erg belangrijk. Kijk maar naar Apple. Zo goed is Apple niet maar wel superieur kwa design.
Nou ook niet overdrijven hé... Zo superieur is Apple namelijk helemaal niet. Geen enkele fabrikant meer tegenwoordig trouwens. Heel veel producten (telefoons, tablets, muizen, etc.) zijn tegenwoordig nagenoeg uitgekristalliseerd. De enige verschillen die je nog zien zijn al dan niet ronde randjes, speakers en sensors die net even ergens anders zitten, grootte e.d. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur vind je het mooi of niet.

Maar om nu te stellen dat Apple 'superieur kwa design' is.. Telefoons zijn nog altijd rechthoekig, tablets net zo, en ze hebben nagenoeg allemaal dezelfde eigenschappen (qua design). De wat grotere 'innovaties' van de laatste tijd zijn:
- HTC One met de 'boom speakers' aan de voorkant;
- Samsung Galaxy Edge met de afgeronde hoeken;
- De smartwatches van de laatste tijd van diverse merken.
Dat neemt niet weg dat Apple producten er (afhankelijk van smaak) goed uit zien als ze vergeleken worden met hun tegenhangers. Daarnaast is de bouwkwaliteit gewoon hoog.

In mindere mate heeft Logitech hier ook altijd al aandacht aan besteed, de kwaliteit van de spullen is imo bovengemiddeld goed en de ontwerpen zijn vaak net iets mooier dan de concurrentie. Ik vind het wel ok dat ze zich meer op design gaan richten en ben in principe wel bereid om daar meer voor te betalen.
Laat ik voorop stellen dat ik géén Apple-hater ben, maar iemand met een (zeer) kritische blik ;).
Dat neemt niet weg dat Apple producten er (afhankelijk van smaak) goed uit zien als ze vergeleken worden met hun tegenhangers.
Volledig subjectief. Samsung telefoons zien er ook goed uit vergeleken met de telefoons van Apple. HTC telefoons zien er goed uit vergeleken met die van Samsung. Etc. etc.
Daarnaast is de bouwkwaliteit gewoon hoog.
#BendGate iemand? :X
Zonder gekheid: de bouwkwaliteit van Apple is over het algemeen goed inderdaad. Maar elke fabrikant heeft zo zijn sterke en zwakke punten ;).

Tot slot: ik heb nergens iets gelezen dat de prijzen omhoog zullen gaan omdat er meer aandacht besteed wordt aan design. Je mag dit aan de ene kant aannemen: als er meer moeite/tijd in gestoken wordt zal de prijs omhoog gaan. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd die er in gestoken wordt en hoeveel de fabrikant er aan wil verdienen uiteindelijk..
Bouw kwaliteit van de iphone 6 valt me heel erg tegen als je ze vergelijkt met de iphone 5, galaxy s6 of ht m9.

Van de 50 Iphone 6 die ik op mijn werk door mijn handen heb laten gaan had 80% last van vage vlekken rondom en niet goed sluitende glas platen.
Ik ben geen Apple liefhebber of zo, maar vond wel dat het glas van de iPhone prachtig naadloos aansluit bij de behuizing.
Bij de Galaxy S6 voel je een venijnig randje.
Dat hoord het wel te zijn ja maar bijna elk model wat ik heb vast gehad had beschadigingen of sloot niet goed.
ok ok.. ze waren superieur. Maar dan nog ik zie Apple wel meer als een designcompany dan een techcompany.
Zo superieur vind ik Apple helemaal niet op gebied van design van muizen. De ergonomie van veel muizen laat veel te wensen over en is heel persoonlijk. Ik vind de Apple-muizen best mooi om te zien, maar ik kan er niet lang mee werken. Te grote handen denk ik ;)
Zouden ze niet de 'LACIE' - tour willen opgaan en van die 'porsche design' stuff met hoge winstmarges in de markt willen plaatsen?

Ik hoop alleen dat ze kwalitatief niet gaan gelijken op LACIE.
Apple vraagt aan de accessoire-fabrikanten hun verpakkingen een ander design te geven. Het zou mij niets verbazen als dit de reden is.

Bron: http://www.allaboutphones...out+Phones+Nieuws+feed%29
Al heten ze Sinterklaas kapoentje, als ze dezelfde goeie meuk maar blijven maken, koop ik en de rest het toch wel! Goed spul dat logo, loga, logitoch, yokitech.... Logitech...

:)
[...]


But why?! :? "If it ain't broke, don't (try to) fix it."

Als je denkt aan randapparatuur (muizen, toetsenborden, headsets, luidsprekers e.d.) dan denk ik al snel aan Logitech. Bij game-apparatuur net zo: Logitech, Razer, Corsair, Steelseries. Waarom dan in godsnaam van naam veranderen? Je bent groot geworden met deze naam, voor zo ver ik kan na gaan heeft Logitech ook gewoon een goede en gedegen reputatie.
Dat was mijn eerste gedachte ook: Logitech heeft een oerdegelijke naam, als ik een muis oid wil dan kijk ik niet eens naar andere merken (ok mijn toetsenbord is een M$ ramplank, omdat Logitech alleen draadloze ergo-toetsenborden maakt) en ook andere accessoires hebben een streepje voor als er Logitech op staat.
Ik krijg een beetje jeuk van die nieuwe naam, op de een of andere manier kreeg ik een iMeuk dejavu, maar de i staat op de verkeerde plaats ;)

Aan de andere kant werkt het misschien wel hetzelfde als met ski's en snowboards; bij ski's heb je Atomic, Rossignol, HEAD... en uit diezelfde fabrieken komen de snowboards met merken als Burton etc.... Snowboarders willen niet op hetzelfde merk als papa met zijn ouwe latten ;)

[Reactie gewijzigd door SetsunaKaede op 8 juli 2015 20:30]

Nee nee producten worden mooier en 3x zo duur. De marges worden te klein dus ze hopen zoals Apple te kunnen cashen ;),.
But why?! :? "If it ain't broke, don't (try to) fix it."
It's broken. In bepaalde landen hebben andere bedrijven het recht op "Logitech" daar heet het bedrijf dan ook "Logicool". Overgang naar de naam logi is dus helemaal niet zo gek gedacht.
Logitech is een begrip in de randapparatuur-wereld, Logi niet. Vreemde keuze dus.
Het klinkt idd. onlogisch, maar is het niet persé.

Zoals uit het gesprek met the Verge blijkt, gaan ze een aparte lijn van producten uitbrengen, waarbij ze zich meer willen richten op kwalitatief betere producten tegen een premium prijs. Dat blijkt iig, uit het gebruikte marketing geblaat:
design as an ethos and a mentality
the new Logitech is going to design "the whole experience" of buying and owning one of its products as one.
Dus lijkt het erop dat ze meer producten op de markt willen zetten volgens het design ethos van Apple, waarbij het kopen en bezitten dus een complete ervaring is (en waar een leuke prijs aan hangt).

Het bedrijf blijft gewoon Logitech heten:
"whether we as a company completely transition to Logi over the next two or three years is yet to be seen."
aldus Curtis.

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 8 juli 2015 11:34]

Zoals uit het gesprek met the Verge blijkt
Die gaan eersdaags 'the Ve' heten... ;)
Ik vind het ook maar een raar verhaal. Klanten die deze kwalitatief betere producten zouden moeten kopen zullen vast ook wel eens gehoord hebben van de Squeezebox/Smartradio product families.

Een voor een verdwenen de modellen uit deze series uit de markt. Als je kiest voor een wat prijziger product is het ook wel prettig als de fabrikant achter z'n product gaat staan en in ieder geval een lange periode reserve onderdelen aanhoud om te kunnen repareren of vervangen. Bij de UE Smartradio is me verteld dat ik geld terugkrijg als het apparaat binnen twee jaar kapot gaat.
Daar zit je natuurlijk niet op te wachten als je zo'n apparaat voor de lange termijn koopt (en/of als onderdeel van een modulair systeem).

Als ze deze strategie echt volgen zou ik eigenlijk een backwards compatible Squeezebox Touch 2 verwachten. Noem het sarcasme, maar eigenlijk voldoet de originele Squeezebox Touch voor een heel groot deel aan wat Mr. Curtis in het artikel benoemt. Een nieuwe Touch zonder USB port of SD kaart lezer past perfect in die filosofie.

Veel van de slechte ervaringen met de oude Touch komen door gebruik van het apparaat zonder NAS. Het ding had/heeft simpelweg niet genoeg geheugen om zelf een LMS database van de externe media te draaien/bij te houden.
Misschien heeft het er mee te maken dat Logitech in Japan Logicool heet. Nu kunnen ze alles onder 1 naam brengen.
Op de Wikipedia site (https://en.wikipedia.org/wiki/Logitech) kan je zien dat ze naast Logicool zelfs nog meerdere brand names hebben, zoals LifeSize en Ultimate Ears.
Ultimate Ears is door Logitech in 2008 overgenomen, LifeSize een jaar later.
Bedankt voor de verduidelijking. Insider misschien?
Wat de laatste tijd echter steeds vaker gebeurt door holdings van dit kaliber is dat dit soort overnames gevolgd wordt door een re-branding en herstructurering. Helaas gaat dit dikwijls gepaard met meerder ontslagen, zoals wat nu met Nokia/MS gebeurt. Een trend waar ik eerlijk gezegd niet bepaald vrolijk van word.
Wat een rare beslissing. Logitech is toch wel echt een merk dat goed bekend staat, waarom zou je zo'n naam veranderen?
Dat je een tweede lijn op wilt zetten met een andere naam kan ik me nog iets bij voorstellen, al zou ik zelf een sterk merk niet zo heel snel aan de kant schuiven.
Voor ons 'techies' is het een vertrouwde naam, maar in de markt voor tablet-accessoires enzo heb je toch een nieuwe doelgroep die wellicht weinig met het 'oude' Logitech te maken heeft gehad. 'Tech' klinkt dan wel weer nerdy en wellicht minder aantrekkelijk dan 'Logi' ;)

[Reactie gewijzigd door Palomar op 8 juli 2015 11:17]

Logitech blijft een sterk merk voor randapparatuur, maar om je merk te riskeren met de tablet markt blijft een gok.
Dus een tweede lijn opzetten voor een markt waar je niet zeker bent klinkt zo gek nog niet.
Dat was ook wat ik dacht. Je introduceert het merk Logi gewoon als tweede merk, eventueel kun je er altijd nog toevoeging by Logitech aan koppelen. Dat kun je eventueel ook doen bij de producten waar de naamsbekendheid al erg groot is. Je introduceert het merk Logi klein met de focus nog steeds op het merk Logitech en in de loop van een aantal jaren verleg je de focus steeds meer van Logitech naar Logi. De knappe designers van deze wereld weten daar vast wel wat creatiefs van te maken.

Wat ik me overigens zat af te vragen: Ben ik de enige die bij het zien van dit nieuwe logo als eerste aan LogicaCMG denkt?
Logica(CMG) was ook mijn eerste gedachte toen ik het nieuwe logo zag gisteren.
Ik denk aan de rebrand: Logica
Voor ons 'techies' is het een vertrouwde naam, maar in de markt voor tablet-accessoires enzo heb je toch een nieuwe doelgroep die wellicht weinig met het 'oude' Logitech te maken heeft gehad.'Tech' klinkt dan wel weer nerdy en wellicht minder aantrekkelijk dan 'Logi'' ;)
Ach, de meeste mensen kennen Logitech wel. Hier zijn ook alle muizen en toetsenborden binnen het bedrijf van Logitech, gewoon degelijke kwaliteit! Waarom zou je dan een 'nieuwe' fabrikant in de wereld van de tabletaccessoires willen hebben?
"Huh? Logi? Wat is dat dan? Een of ander nieuwe fabrikant met goedkope meuk?"
"Oh heee, Logitech! Die hebben ook wel redelijke toetsenborden en muizen e.d., laat ik deze tablethoes eens proberen dan."
Om maar eens iets te bedenken :9 Hoewel dit dan natuurlijk ook af hangt van je ervaringen met Logitech.

Uhm, en de andere fabrikanten van (gaming)-apparatuur dan? Niet dat die dan 'nerdy' klinken, maar zijn die dan zo logisch?
Razer - Razor: scheermesje?;
Steelseries - Steel series: stalen series?;
Mad Catz - Mad Cats: boze katten?;

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 8 juli 2015 12:34]

Razer, voor op scherpst van de snede
Steelseries: zo sterk als staal
Mad Catz kan ik niets van maken :P

Mogelijk doet Logitech nog wel iets met de technaam in andere lijnen.
Bijv. Logi Gametech om maar iets te noemen.
Menig muis is van logitech, heel veel webcams zijn van logitech, ze zijn groot in de speakers, de logitech one remote heeft ook best wat bekendheid. Opzich is dat niet alleen een naam voor technerds.

Maar de redenering dat de oude naam wel goed is, is natuurlijk op zich ook niet echt waardevol. Logitech verwacht dus, dat ze met de nieuwe naam op termijn een nog sterker merk kunnen creeren. In veel opzichten is dat denk ik wel een redelijk idee. Logitech is vrij lang bijvoorbeeld. Veel van de dingen die Logitech maakt worden niet echt meer als high-tech gezien (dus de naam roept tegenwoordig bij potentiele nieuwe klanten de verkeerde associaties op). De vraag is dan natuurlijk of logi de goede keuze is. Ik denk dat dat ook al een soort compromis is tussen vernieuwing en oude merkwaarde niet geheel opgeven. Maar daar hebben zij ongetwijfeld erg goed over nagedacht. De merkwaarde van Logitech zal op hun balans een aardig hoge waarde hebben, dus deze waarde ineens weggooien zou niet best zijn voor de financiele positie van het bedrijf.
Stilstand is achteruitgang. Je merk up-to-date houden hoort ook bij je bedrijfsvoering.
Naamsbekendheid is erg belangrijk.
Als je je logo eens in de zoveel tijd moderniseert, dan hou je je merk up-to-date, hoewel met een te grote verandering veroorzaak je al verwarring. Als je je naam verandert, dan zorg je voor veel meer verwarring.
Als je je opgebouwde bekendheid weggooit om hip te doen, dan ben je verkeerd bezig.

Coca-Cola. Bestaat al een tijdje. De vorm van de flesjes is wat bijgewerkt, maar de naam is gebleven, en het logo is ook al uim 100 jaar hetzelfde. In jouw optiek zijn ze dus slecht bezig?
Ford idem dito, naam en logo ongewijzigd. Borland heeft in de IT industrie toch wel aangetoond dat je uiterst voorzichtig moet zijn met naamsveraderingen.
Stilstand is achteruitgang. Je merk up-to-date houden hoort ook bij je bedrijfsvoering.
De 'manager' die het bedacht heeft eruit mieteren is ook bedrijfsvoering.

Als bedrijfsvoeren je naam veranderen is ... :+
Ergens zit wel een kern van waarheid, toch? De visie van Logitech is schijnbaar 'kwalitatief goede producten techproducten met de nadruk op design'. Even zo uit m'n duim gezogen op basis van de tekst. Bosmonster z'n stelling is natuurlijk ongenuanceerd.

Ik kan niet begrijpen dat Logitech, een gevestigde naam binnen de markt, de keuze maakt om haar naam te veranderen. Datgeen wat jou als als merk zo sterk maakt, wordt compleet over de boeg gegooid.
Datgeen wat jou als als merk zo sterk maakt, wordt compleet over de boeg gegooid.
Precies.! Het is een begrip. Een begrip !
Dat ze dat zelf niet begrijpen... :+
En het feit dat ze niet consequent in hun rebranding zijn (Logi én Logitech behouden als naam) maakt het er niet veel makkelijker op voor de consument. Verder wel een net logo, lijkt plots weer wat minder op een bedrijf dat qua visuele stijl in de jaren '90 is blijven hangen.
Er zijn natuurlijk veel meer bedrijven die verschillende merken en branding gebruiken voor verschillende doelgroepen. Dat kan prima.

Ik vind de omschrijving van Palomar prima:
Voor ons 'techies' is het een vertrouwde naam, maar in de markt voor tablet-accessoires enzo heb je toch een nieuwe doelgroep die wellicht weinig met het 'oude' Logitech te maken heeft gehad. 'Tech' klinkt dan wel weer nerdy en wellicht minder aantrekkelijk dan 'Logi' ;)
Zie niet aan het logo dat het zo 'deze tijd' is hoor.. vind het zelfs een beetje oudbollig..
Het is oud of oubollig.

Het logo is er overigens op dit moment dus is het per definitie van deze tijd.
Sterk merk blijft sterk. De kwaliteit van het spul veranderd niet. Na een jaar weet iedereen het. Zeker omdat ze deels de zelfde naam blijven gebruiken.
Ik snap dat ze van de 'nerderige' tech af willen. Gezien ze ook afstandsbedieningen, audio spul en tablet gear maken (wat niet perse alles met ‘tech’ te maken heeft, wat men vroeger wel bij een oud grijs toetsenbordje dacht), vind ik dit juist sterker.

Mee gaan met de tijd en je markt kan nog sterker zijn dan met een oude stijl blijven rollen. Zolang je maar niet ieder jaar alles aanpast! ;)

[Reactie gewijzigd door ixl85 op 8 juli 2015 11:20]

Mensen die bij de Mediamarkt staan en vragen om spul van Logitech laten zich natuurlijk geen Logi in de maag splitsen want van Logi kennen ze de kwaliteit niet maar wel van Logitech. Je zult dus bij de consument nieuw vertrouwen op moeten bouwen in het merk en ik vraag me af of dat wel zo slim is.
Alles wat een chip bevat valt onder de noemer tech dus ook afstandsbedieningen, audio apparatuur en tablet accessoires. Zelfs een verloop stekker oid valt onder de noemer tech.
Alleen een hoesje oid kan gezien worden als non-tech.
Buiten dat om klinkt logi meer als en afkorting dan een respectabele naam.
Ik heb een Logi ...?
Als het dan toch veranderd moet worden hadden ze toch echt iets beters moeten verzinnen.
Nou gaan ze van nerdy naar phone texting formaat.
Misschien willen ze wel van tech af omdat hun de technologische kant (ie software) niet echt zo goed meer lukt. De Logitech Gaming Software bijvoorbeeld is waardeloos.
Spreek je het nu uit als loogie, of lodzie of loegie?

Ik kan me eerlijk gezegd wel vinden in die reclame van Klaverblad, wat naamsveranderingen aangaan...
Ik kan me eerlijk gezegd wel vinden in die reclame van Klaverblad, wat naamsveranderingen aangaan...
Het is oude wijn in nieuwe zakken.
Precies wat ik me af vraag. Logitech maakt goede producten en staat daar bekend om. Straks gaan mensen die producten afschrijven met "Logi? Nog nooit van gehoord, beter kopen we die andere"
Wat betreft de bronnen, Tweakers had ook de officiele aankondiging op Logitech site kunnen gebruiken, even subscriben op het Blog en je krijgt vanzelf die mailtjes binnen:
- http://blog.logitech.com/2015/07/08/say-hello-to-the-new-logitech-2/

Ze zeggen ook niet dat de merknaam Logitech aan de kant wordt geschoven, maar ze gaan wel differentieren hoe ze zich presenteren en voor onder andere Tablets ga je dus meer Logi in diverse kleuren zien.

Diverse merken werden in het verleden geintegreerd maar hebben nu toch weer meer een eigen image en Logo (Gaming, UE [UE heeft zelfs een eigen site Ultimate Ears])

Logitech is al lang geen Toetsenborden en Muis bedrijf meer, het is nog steeds belangrijk maar zeker niet meer het belangrijkste. Nog afgezien van het feit dat ze ooit begonnen als software bedrijf en eigenlijk Logiciel (Frans voor software) wilden heten, maar dat kon niet dus werd het Logitech. Bron Logitech Geschiedenis
Ze hebben natuurlijk wel een sterke start gemaakt in toetsenborden en muizen, onder andere met de hulp van Doug Engelbart aan wie we een hoop PC innovaties te danken hebben. Nee Logitech heeft de muis niet uitgevonden, zoals sommige denken, Doug wel en Doug heeft later ook een tijd met/voor Logitech gewerkt: http://blog.logitech.com/2013/07/03/remembering-doug-engelbart/

De technologie markt veranderd voortdurend en steeds sneller, het feit dat veel mensen bij Logitech direkt aan Muizen en Toetsenborden denken terwijl dat niet de toekomstige groeimarkt is maakt dit op zich een Logische keuze.
Logitech wil blijven groeien en meeblijven doen, dit betekend in dit geval ook dat ze zich deels van stoffige associaties moeten dissocieren. Houden waar ze de kracht van het merk hebben (Toetsenborden, Muizen) en de rest een nieuw imago meegeven.
Logitech UE werkte ook niet lekker en is nu gewoon weer UE.

Edit:
Nog een bonus, in Japan heten ze Logicool omdat Logitech al door een ander bedrijf is geregistreerd. Logi kunnen ze daar wel gebruiken, dus eindelijk een wereldwijde naam voor sommige produkten.

[Reactie gewijzigd door Zalustra op 8 juli 2015 13:12]

Dit nieuwe logo doet me ook teveel aan Sloggi denken.
Haha in combinatie met die naam moest ik er idd ook aan denken. Sloggi logo @ Wikipedia. Ik vind het niet direct een logische keuze voor een bedrijf met een dergelijke grote en goede naam.
Precies, uiteindelijk ooit je bedrijfslogo veranderen omdat die wel wat opgefrist kan worden snap ik nog, maar dit...
..en aan Yogi drink...
Ik snap niet waarom ze zo een sterke naam in de industrie zouden willen veranderen naar iets dat goedkoper klinkt. Altijd tevreden geweest van Logitech producten, en vind dat de naam een verkeerde stap is.

[Reactie gewijzigd door Xxana op 8 juli 2015 11:18]

Dat kan ook een kwestie van gewenning zijn. Een bekend merk als Logitech klinkt altijd beter dan een nieuw merk als Logi. Maar zodra ze daadwerkelijk kwalitatief goede producten uitbrengen, waarbij het openmaken van de doos ook een hele belevenis is, kan het nieuwe merk ook een naam opbouwen...

Kwestie van tijd dus.
Logitech aka logi != Logilink
dat is, helaas, de eerste link die ik legde met de nieuwe naam: het klinkt als een 2de rangs OEM producten boer

Logitech is een sterk en bekend merk, ik kan mij niet voorstellen dat ze die volledig gaan laten vallen..
Zoiets is wel het slechtste wat je kan doen, je naam veranderen, Logitech kent iedereen, Logi denk je al snel wat is dat...
Net als Staples..voorheen Office center....wie kent nou de naam Staples...dat bekt ook niet lekker
Bij logitech snap wel waarom. Natuurlijk is dit subjectief, maar ik associeer merken met tech in hun naam met goedkope meuk: Inter-Tech, MS-Tech, Techsolo.

Verder lijkt me het veranderen van een naam inderdaad niet al te slim, alleen ik vind dit de naamsverandering van Logitech daar niet echt een sprekend voorbeeld van. Naast de -tech naam die ik persoonlijk niets vind is het ook nog zo dat de naam voor een deel hetzelfde blijft.

Ik vind het gekker dat een deel van Agilent nu Keysight heet...
Staples heeft dan ook Office Center ingelijfd en hernoemt naar hun wereldwijde naam. Dat lijkt me toch iets anders.
Logitech verandert naam *deels* in 'Logi'.

Het andere deel van de naam zal 'tech' blijven heten. :+
Ik dacht het ook meteen! LOL!
Ik dacht gelijk aan Technics. Vraag me af waarom die dit nooit gedaan hebben :+
Dan krijg je dus Tech en Nics... leuke slogan: Dit is Nics... :)
'Logi'sch

ot: Strak logo, de naam bekt alleen niet zo lekker imo.

De tech is niet meer nodig, iedereen weet ondertussen wel wat voor bedrijf logitech is. Echter zou alleen Logi zonder de tech verwarrend kunnen zijn voor mensen.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True