Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Pebble levert de Time Steel-smartwatch vanaf eind juli aan mensen die het project hebben gebackt op Kickstarter. Dat laat de fabrikant weten in een update. Het horloge moet over een paar maanden ook in de winkels liggen.

De laatste leveringen zouden moeten plaatsvinden rond eind augustus, zo laat Pebble weten. Daarmee verschijnt de stalen versie zoals verwacht enkele maanden na de release van de reguliere Pebble Time. De stalen versie kostte backers 249 dollar, omgerekend momenteel rond 226 euro.

Ten opzichte van de reguliere Time heeft Pebble meerdere zaken aangepast. Zo is de behuizing iets dikker en heeft de accu een hogere capaciteit, waardoor Pebble een accuduur claimt van tien dagen, tegenover zeven dagen voor de reguliere Time. Bovendien is de Time Steel van metaal gemaakt, waar de reguliere Time deels van kunststof is.

Over enkele maanden moet de Time Steel in de winkels liggen. Pebble rekent voor de gewone Time in Nederlandse winkels 249 euro, tegenover een prijs van 199 dollar in de Verenigde Staten. Pebble heeft de prijs van de Time Steel in Europa nog niet vastgesteld, maar in de Verenigde Staten gaat hij in winkels 299 dollar kosten. Daardoor ligt het voor de hand dat de Time Steel rond 349 euro of meer moet opbrengen als hij in Europa verschijnt.

De updates naar versie 3.x van het besturingssysteem voor bezitters van de vorige Pebble en Pebble Steel laten op zich wachten. Het bedrijf belooft dat de updates nog dit jaar komen. Versie 3.1 voor de Pebble Time is inmiddels wel verschenen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

De laatste leveringen zouden moeten plaatsvinden rond eind augustus, zo laat Pebble weten. Daarmee verschijnt de stalen versie zoals verwacht enkele maanden na de release van de reguliere Pebble Time. De stalen versie kostte backers 249 dollar, omgerekend momenteel rond 226 euro.
Dit was niet helemaal volgens plan hoor. Pebble geeft ook zelf aan dat het allemaal wat langer duurt dan initieel gepland. Uit de mail die ik gisteravond ontving:
The delivery timeframe for Pebble Time Steel rewards is a little off from the original estimate we shared during the campaign, but we’ll get everything shipped as fast as possible. The steps involved in a Pebble Time Steel’s journey from factory to wrist are outlined below. If you’re curious about the process, check it out!
Wat wel erg interessant is dat de bestaande (originele) Pebble en Pebble steel gebruikers met de update naar de nieuwe firmware van de Pebble Time ook verlost zijn van de beperking van 8-slots voor (watch)apps en watchfaces.
Our goal is to update Pebble and Pebble Steel to the latest version of the operating system, including timeline and unlimited apps later this year.
Dat vind ik persoonlijk wel erg prettig, want als je naast een fitnesstracker en must-haves watchfaces als yweather en modern ook het alternatieve Pebble Notification Center (echt een aanrader, volledig configureerbaar met android wear support!) installeert , heb je nog maar 4 slots over voor ander watchapps (bij mij snel gevuld met de apps Nav-me, Evernote, stopwatch en awear).

Voor wat ik begrepen heb, kun je elke app in je locker on the fly vanaf je pebble op de pebble laden, mocht deze niet geinstalleerd zijn.
You can now manage all the apps and faces you like. Pebble Time will store as many watchapps it can locally. When needed, apps and faces not stored on the watch locally will be downloaded from the Pebble app to the watch.
Hier een link naar de bron van deze quote en uitleg met video. Als dat ook zo gaat werken op de 'oude' Pebble, is dat een erg fraaie oplossing.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 14 juli 2015 12:36]

Leuk horloge, maar of het zijn prijs echt waard is..

Accuduur van 10 dagen, als dat in de praktijk ook echt blijkt, is een goede verbetering, maar het blijft een onvolledig device, in my eyes

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 14 juli 2015 11:34]

Ik denk dat de prijs te hoog is, maar het ligt eraan wat je zoekt. Ik heb zelf een pebble steel en dat is in eerste instantie een horloge en daarna pas een smartwatch. Alle android en apple watches kunnen wat mij betreft veel teveel en zijn als horloge maar matig. En het feit dat ze bij intensief gebruik amper een dag meegaan helpt niet mee. Ik zocht een horloge die ook meldingen kon geven van mijn telefoon en eventueel als afstandsbediening voor volgende/vorige muzieknummer, niet meer en niet minder. En dat doet de pebble fantastisch. Hij is zeer compleet waarvoor hij bedoeld is. Maar als je meer zoekt in een smartwatch, dan kan je 'm als incompleet zien ja...maar dat ie te duur is? Ja dat vind ik wel.
Ik zeg ook niet dat het device niet goed is :)

Het idee achter het device is prima; handige functies die je dagelijks gebruikt, en niet meer.
Voeg hieraan toe dat deze devices vrij lang mee gaan.

Echter, in vergelijking met "echte" smartwatches, is het een onvolledig device.
"echte" smartwatches, dus met meer functies, zijn vaak zelfs goedkoper.
Echter gaan deze inderdaad minder lang mee.

Als Pebble het voor elkaar zou kunnen krijgen om de prijs zo'n 30% omlaag te halen, zou het perfect zijn, en zou ik er zeker ook een aanschaffen. Deze is nu echter, voor mij, te prijzig.
Kun je voorbeelden noemen van functies die je mist? Ik gebruik nu een jaar mijn Pebble Steel en hij bevalt mij uitstekend. Ik zou niet weten wat mijn horloge nog meer moet kunnen dan wat ie nu kan of dan wat ze met de Time toegevoegd hebben.
Voor mij is de Pebble ook al vrij compleet, de enige reden dat ik de originele Pebble en de Steel niet meer draag is het uiterlijk. Als ze de Pebble nou in de behuizing van een GWAR oid zouden maken zou het wat mij betreft al een grote stap voorwaarts zijn.
Ik ben het zeker met je eens dat andere smartwatches meer kunnen. Echter heb ik vooral het idee dat ze zoveel mogelijk in smartwatches stoppen om een unique selling point te bedenken, maar uiteindelijk vind ik heel veel functies maar halfbakken werken. Dat is op zich niet vreemd, de makers van watches zijn nog zoekende wat mensen nou echt willen met smartwatches, maar tot nu toe heb ik nog geen horloge gezien dat echt interessante features heeft die de moeite waard zijn. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk!
Een 'echte' smartwatch moet vooral goed notificaties tonen en je daarop goed kunnen attenderen. Met een Pebble en een Moto360 kan ik zeggen dat de extra features tov de Pebble vooral gimmicks zijn (hartslag werkt nauwelijks bijv) of gaan ten koste van de batterijduur (beter scherm).
Precies mijn ervaringen: heb een Pebble Steel n een Moto 360 en heb ook kort de LG Watch R gehad (die al na 3 dagen dood ging).

En tja, de batterijduur van mijn Moto 360 is echt om te janken: vanaf 07:30 in gebruik en ik zit vr 22:00 al aan de lader (<10% over).

Het enige dat ik mis op de pebble zijn de Google Now cards/notificaties. Maar misschien is daar ook een manier voor om ze te krijgen?
Ik heb een LG Watch voor 100,- en ja de accuduur is niet zo goed, max 2 dagen.

Maar qua prijs is hij veel goedkoper dan de Pebble en heeft ook nog eens meer functionaliteiten en wat voor mij vooral een must was, een touchscreen.

Heb zelf een Pebble gehad, maar vond hem te ongemakkelijk en helaas erg traag. Maar dat is mijn mening.
De Pebble ongemakkelijk? Je kan er veel over zeggen maar ongemakkelijk en traag?

Dat vind ik ook eerder bij mijn GWAR passen dan bij mn Steel.
De PT maakt zijn accuduur van 7 dagen in de meeste gevallen waar als je de reviews moet geloven dus ik verwacht dat de PTS dit ook gaat doen maar dan met 10 :)

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 14 juli 2015 11:38]

Apple vraagt 499,- extra voor een luxe metalen bandje dus ja valt die 249,- voor deze smartwatch reuze mee ;)

Maar ik zie het nut van een smartwatch niet in dus laat beide links liggen en houdt het voorlopig bij een horloge.
Als je dit horloge nu vergelijkt met de Apple Watch, dan betaal je dus een fraktie minder voor -sorry dat ik het zeg- een speelgoedlook horloge met -voor iOS- redelijke beperkingen.

De accuduur en het constante scherm is een groot voordeel maar verder...
Niet alles draait om geld in het leven :) Maar true, Apple watch is alleen weer te duur voor wat ie kan, zeker als je voorbij de "Sports" editie gaat.

Crosspost van wat ik in een andere post had gereageerd. Ik heb laatst met een vriend een wissel gedaan, hij mijn Pebble + iPhone ik zijn Moto360 + Nexus en heb toen meer dan ervaren dat ik het vooral gebruik voor notificaties, geek gehalte, zelf aan kunnen sleutelen en niet om instagram of dergelijke op mijn watch te bekijken, daarvoor pak ik toch liever mijn telefoon.

Plus een groot voordeel van de Pebble is dat ie waterdicht is en dat heb ik afgelopen vakantie op Bali weer als groot voordeel gezien. De Moto360 die ik tijdelijk had moest ik continu afdoen en dat is met een Apple watch idem als je gaat zwemmen/duiken, douche of in bad gaat.

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 14 juli 2015 11:58]

Het is maar net wat je een fractie noemt.
Plastic Pebble was 163 op kickstarter. Plastic Apple watch 419
Stalen Pebble 226. Apple 669

Voor de rest: Smaken verschillen. En voor de beperkte functionaliteit op iOS mag je Apple aankijken.
Ik ben het met RocketKoen eens dat de verschillen in prijs groot zijn. Maar de verschillen in functionaliteit en gebruikt materiaal natuurlijk ook.

Ik heb de Apple Watch gekozen omdat er een saffieren scherm in zit wat nagenoeg niet te krassen in (behalve dan met een diamanten ring of grof geweld). Daarnaast is de sensor bedekt met duurzamer materiaal dan bij de "goedkope" sport versie.
De pebble is gewoon plastic of staal, met gorilla glass en E-ink schermpje met lage resolutie.

Daarnaast kan een Pebble gewoon weinig behalve notificaties weergeven, geen goede sporttracker, geen hartslagmeter, je kan er niet makkelijk berichten mee versturen, is geen geniale accessoire om te navigeren met Kaarten (watch tikt om aan te geven links of rechtsaf), je kan er niet even snel een telefoontje mee beantwoorden... etc etc.

Kortom, ik ben blij dat de Pebble bestaat. En er zullen zeker mensen erg blij mee zijn, maar ik heb nog 0,0 spijt van mijn keuze voor de Apple Watch en gebruik hem elke dag met veel plezier. Ik vind 700 euro een hoop geld, maar niet duur voor wat je krijgt.

De time steel voor 349 euro vind ik WEL duur, goedkoop e-ink schermpje en weinig bijzonder functionaliteiten. Ik zie het geen succes worden.
Telefoon beantwoorden kan volgens mij met de Pebble Time wel en ook navigatie is er al een tijdje. Ook berichten sturen moet prima gaan.

En een saffieren glas is leuk, nee perfect voor een horloge dat jaren meegaat, maar voor een horloge dat na 2 of 3 jaar toch niet meer bruikbaar is wat mij betreft geen must.
Er Is geen plastic Apple watch.
Met gele, roze of blauwe bandjes wekt de Sport anders wel die indruk.
Dat was duidelijk te zien aan de vertraagde app voor de PT/PTS door Apple dat daar de boosdoener zit :P - > nieuws: Pebble roept gebruikers op om Apple aan te spreken op vertraging in release apps

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 14 juli 2015 12:08]

Het gaat hier nu om de plastic pebble... en de Apple Watch is niet van plastic.
Woohoo, ik was gisteren zo blij als een kind in een speelgoedwinkel toen de mail binnenkwam met update 24. Begon mij al zorgen te maken omdat het zo stil bleef rondom de PTS, bij de PT kwamen er bijna wekelijks updates over de status.

Er is nu wel enige vertraging plus het feit dat mogelijk de stalen band apart geleverd gaat worden vanwege productieproblemen maar dat mag de pret niet drukken.

Kan mooi de PTS vergelijken met de Apple Watch die ook begin augustus in mijn bezit gaat zijn en dan moet ik kiezen want een van de twee gaat naar mijn vriendin

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 14 juli 2015 11:39]

De PT kan minder op ios als op android, zie de review van tweakers. Is iets om in je achterhoofd te houden, het kan je gebruikerservaring veranderen.
Klopt ben ik van op de hoogte, heb ook de orginele Pebble en Android geeft in theorie alles vrij via Android Wear en dat is iets wat Apple niet gaat doen. Ik heb laatst met een vriend een tijdelijke ruil gedaan, hij mijn Pebble + iPhone ik zijn Moto360 + Nexus maar heb wel ervaren dat ik apps (bijvoorbeeld instagram) gebruiken op een smartwatch niet fijn vond, daar pak ik dan liever mijn telefoon voor. Qua design staat zoiets wel een stuk mooier, beetje in lijn met de aankomende Huawai (hoop dan ook dat Android wear snel iOS gaat ondersteunen)
hoop dan ook dat Android wear snel iOS gaat ondersteunen
Denk eerder dat het andersom moet. iOS moet Android Wear gaan ondersteunen, zij hebben immers de beperkingen. Niet Android Wear.
Dat is iets wat niet snel gaat gebeuren maar er waren geruchten en foto's/screenshots van Android wear voor iOS als losse app waarin beperkte Android wear zaken mogelijk waren net als de Google (Now) app op iOS beperkter is dan bij Android bijvoorbeeld en dat komt hoofdzakelijk door de restricties van Apple voor iOS.

Ik had mijn hoop op de afgelopen Google I/O liggen maar helaas, geen nieuws hierover

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 14 juli 2015 12:07]

Ik vind het mooie horloges, ik had hem gebacked, maar helaas toch vanaf gezien.
Door de Euro/Dollar koers + invoerkosten gaat het een duur grapje worden. De bezels vind ik toch veel te groot en ik denk dat ik me daaraan zal gaan irriteren.
Verder is dit voor mij de perfecte smartwatch vanwege het materiaalgebruik, gebruikstijd van 7-10 dagen, waterdichtheid, beschikbare apps en de mogelijkheid om hem te gebruiken zonder smartphone in de buurt.
Tevens is hij voor Android en iOS te gebruiken en met een tweak zelfs op Windows Phone.

Ik hoop dat hij snel in NL leverbaar is zodat ik hem in real-life kan bekijken en hem eventueel direct kan aanschaffen.
Kwam op 310 dollar inclusief vooraf BTW betalen via Pebble pledge portal dus komt neer op een 280 euro, denk dat je straks in NL meer geld kwijt bent bij een coole winkel of dergelijk aangezien de PT daar al 250 kost welke 199 dollar was.
Op het moment dat ik de order had geannuleerd, was dat allemaal nog te onzeker. Doordat de koers zo wisselt, zou het zomaar eens kunnen dat hij rond september goedkoper is dan de 310 dollar (half april was dat volgens mij 300 euro).

Ik vermoed dat ik straks meer geld kwijt ben dan een backer, maar ik kan hem eerst goed bekijken en ik ben dan geen early adopter meer en ik kan terecht bij een Nederlandse winkel voor support (bijvoorbeeld CoolBlue)


p.s. invoerkosten bestaan uit meer dan alleen maar BTW over het product.
Ik vraag me af of Pebble dit allemaal betaald in die 52 dollar die je eerder had genoemd.
- BTW over het product + verzendkosten
- Percentage van de invoerrechten
- Handelingskosten/Inklaringskosten
- Koers
Ik vind het model nogal saai en de bezel erg dik.

Persoonlijk zou ik liever een smartphone hebben met een mooier design (LG of Huawai) met de accuduur van deze pebble.

Ook vraag ik me af of een pebble ooit even veel functionaliteit krijgt als een Android Wear/Tizen/Apple oid?
Dat zal niet, want het is beperkt tot de toegang van het OS en doordat ze multi willen ondersteunen. Wel kunnen veel zaken als die android wear kan ook op de Pebble. iOS is daarintegen beperkter met de Pebble dan Android.

De Pebble heeft meer een geek gehalte, draag zelf nu ook de orginele Pebble en heb ook de Pebble Time Steel als backer gekocht. Daarnaast evengoed straks een Apple watch erbij dankzij vakantie Amerika volgende week (al komt ie ook dan officieel in NL (eindelijk))

Wat betreft het design dat is smaak, maar ik ben met je eens dat de Huawai zeker een stuk mooier is. Het is een soort verbeterde moto360 maar dan echt op design gericht. Ik zit nog altijd te wachten op het moment dat Android wear officieel iOS gaat ondersteunen maar ondanks de geruchten duurt dat al aardig lang :(
Ik wacht wel op deze...

Meerdere kleuren, mooiere graphics dan de Pebble Steel, een super activiteiten tracker, een stuk goedkoper en een batterijduur van 4-6 dagen.

http://www.theguardian.co...ity-tracker-kids-leapfrog
Lijkt me een erg mooi horloge om te halen, alleen hoe vertaalt 199 dollar zich tot 249 euro? Proberen ze zo'n gigantische winstmarge te halen of zijn ze daadwerkelijk zo veel kosten kwijt aan importkosten, etc?

edit: 249 dollar euro

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 14 juli 2015 13:03]

De PTS kostte mij 249 dollar maar bij het verzenden kan ik kiezen uit twee opties voor de BTW in mijn pledge portal:

- Niet vooraf BTW betalen en kans dat douane hem laat gaan zonder import te betalen of kans op import + boete

- Importkosten vooraf betalen en dan komt er nog eens 52 dollar bovenop :)

Korte rekensom is 300 dollar exclusief verzendkosten en dan wil de verkopende partij in NL nog een marge pakken (plus dat 249 de prijs was voor backers dus 299 als basisprijs + import is 350 dollar al en dan nog de marge van de NL verkoper)

Note, de 199 dollar is voor de Pebble Time (niet van staal maar van kunststof) de Pebble Time Steel was voor backers 249

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 14 juli 2015 12:04]

Vind het qua specs een heel mooi klokje, maar vind het wel echt jammer dat ze niet door zijn gegaan op de oude look. Ik vond de eerste Pebble Steel qua behuizing echt een stuk mooier, in ieder geval qua vorm en look. Hij ziet er namelijk wel vrij dik uit.
Is er al duidelijkheid over de functionaliteit i.c.m. WP 8.1? Microsoft doet het voorkomen dat de eigenaar van Pebble geen interesse heeft in WP.

Ik begrijp dat een aantal android smartwatches wel werken met WP maar beperkte functionaliteit hebben. Bijvoorbeeld dat scherm aan moet staan voor bepaalde functionaliteit...

Doordat de Microsoft Band display zou krassen heb ik er geen een gekocht. Daardoor ben ik nog aan het zoeken naar een goed alternatief. (pr: notificaties van alle app's extra's: Touchscreen, GPS, Quickreply/wegdrukken notificaties)

[Reactie gewijzigd door BUR op 14 juli 2015 11:43]

Zucht, ik blijf mezelf herhalen. Als horlogefreak kijk ik eerst naar de looks en het ziet er niet uit.
De historische opmars van Microsoft en Apple toont aan dat het uiterlijk wel degelijk van belang is. Zelfs bij Tweakers is het een belangrijk onderdeel geworden bij bijvoorbeeld de bespreking van laptops.
Jammer, want die jongens hebben wel goede specs.
Over enkele maanden moet de Time Steel in de winkels liggen. Pebble rekent voor de gewone Time in Nederlandse winkels 249 euro, tegenover een prijs van 199 dollar in de Verenigde Staten. Pebble heeft de prijs van de Time Steel in Europa nog niet vastgesteld, maar in de Verenigde Staten gaat hij in winkels 299 dollar kosten. Daardoor ligt het voor de hand dat de Time Steel rond 349 euro of meer moet opbrengen als hij in Europa verschijnt.
Het ligt voor de hand dat de 1,25x hefboom een europrijs van ~ EUR 374,00 gaat geven.