Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

HP brengt in de herfst de EliteBook Folio 1020 uit. Deze high-end variant van de Folio 1020 is aangepast voor Windows 10 en HP rust de zakelijke laptop onder andere uit met een dubbele microfoon voor betere Cortana-ondersteuning.

De Elitebook Folio 1020 heeft een vergelijkbare behuizing als de bestaande Folio 1020, maar de kleuren zijn anders: het zilver heeft plaatsgemaakt voor zwart en HP heeft er gouden accenten aan toegevoegd. De Elitebook-variant weegt 1,2 kilo en heeft een dikte van 15,7mm.

HP heeft verder twee speakers van Bang & Olufsen ingebouwd. De fabrikant werkte voorheen samen met Beats voor zijn speakers, maar dat bedrijf is overgenomen door Apple, waarna HP een samenwerkingsverband met B&O aanging.

Bij de start van de levering in de herfst draait de laptop standaard Windows 10 en twee microfoons moeten ervoor zorgen dat de persoonlijke assistent Cortana van het OS stemcommando's goed kan ontvangen. Verdere details maakt HP nog niet bekend. De reguliere Folio 1020 heeft een 12,5"-scherm met maximale resolutie van 2560x1440 pixels dus aangenomen mag worden dat de high-end variant minstens evenveel pixels toont.

Verder mag verwacht worden dat de Elitebook Folio 1020 een Intel Skylake-processor gaat bevatten. Intel gaat deze Skylake-generatie in augustus onthullen. Skylake moet onder andere efficiëntieverbeteringen en krachtiger graphics naar laptops brengen. Waarschijnlijk zal de Elitebook net als de huidige Folio 1020 passief gekoeld worden.

HP Elitebook Folio 1020HP Elitebook Folio 1020

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

HP brengt in de herfst de EliteBook Folio 1020 uit. Deze high-end variant van de Folio 1020
Het zijn beide EliteBook Folio 1020, deze variant is de BANG & OLUFSEN limited edition of the HP EliteBook Folio 1020.

De Folio 1020 bestaat niet alleen de EliteBook Folio 1020.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 14 juli 2015 13:02]

Deze high-end variant van de Folio 1020 is aangepast voor Windows 10...
Welke aanpassingen zijn er dan mogelijk voor Windows 10? Enkel 2 microfoons?

[Reactie gewijzigd door biglia op 14 juli 2015 12:44]

Our customers have told us that security continues to be their top concern and the changes in the security landscape have them looking for ways to protect their devices and data," said Alex Cho, vice president & general manager, HP Commercial PCs. "The security features in Windows 10, coupled with our stylish and secure commercial devices -- like the thinnest, lightest and most secure business-class notebook HP EliteBook Folio 1020 -- help customers protect their organizations and maximize employee productivity in form factors users will love1.

...

Windows 10 provides new capabilities optimized for modern business needs including enterprise-grade security, identity and information protection," said Nick Parker, CVP, OEM Division, Microsoft. "HP's innovation around security, particularly with BIOS-level security found in HP Sure Start, provides an additional layer of protection for their hardware and sensitive data.
Bron: http://www8.hp.com/us/en/...lease.html?wireId=1966667

Lees vooral even het volledige artike; er worden een aantal zaken genoemd die bij de gemiddelde gebruiker nog niet bekend zijn als het aankomt op security & Windows 10.
HP heeft een beveiliging voor de bios welke verder niet gerelateerd is aan windows 10 functionaliteit. Verder benoemen ze dat windows 10 nieuwe mogelijkheden heeft voor beveiliging en benoemen ze geen hardware ondersteuning.
Er is dus nergens vermeld dat er specifieke hardware voor windows 10 is ingebouwd. Natuurlijk suggereren ze dat wel zodat je een nieuwe laptop gaat kopen
Veel woorden om weinig te zeggen.

Deze HP 1020 is een special edition. HP surestart is niets extra want het wordt al langer gebruikt, de softwarematige beveiliging van W10 heeft deze laptop verder weinig mee te maken.
De enterprise-software van HP zal bij de uitrol van Windows al waarschijnlijk up-to-date zijn om dit uit te voeren.

Uit hetzelfde artikel,
The new BANG & OLUFSEN limited edition of the HP EliteBook Folio 1020. Building on the industry's thinnest, lightest and most secure business-class notebook5 with Windows 10 and BANG & OLUFSEN AUDIO, the device takes advantage of Cortana6 and Skype for Business to enable collaboration with dual-array microphones, exclusive noise-cancelling software and HD webcam7.
Ik heb de "voorganger", een Elitebook 820. En ik hoop echt dat ze bij deze een beter keyboard gebruiken. Ziet er ernstig het zelfde uit namelijk. Laptops van 300 euro hebben doorgaans een betere.

Verder kan je verwachten dat deze "Zakelijke" ultrabook niet eens zijn best doet om op prijs te concurreren met de andere "algemene" ultrabooks, zelfs van HP zelf. Maargoed die TPM en vingerafdrukscanner is wel 400 euro waard toch? </sarcasm>
WIj hebben hier de HP Elitebook 840 G1 en krijgen straks de Elitebook 840 G2, maar ook hiervan toetsenbord verschrikkelijk(G2 zal wel niet veel verschillen).
Ik vind een beetje platte toetsen niet erg maar deze zijn echt een ramp, je mist zo vaak de toetsenaanslagen dat je constant fouten maakt.

edit:

Ik zie dat de 820 de zelfde toetsenbord heeft als de 840, inderdaad een rampen toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 14 juli 2015 13:33]

Wij hebben op kantoor de G2 nu sinds een maandje. En werkt goed. Over het toetsenbord kan ik alleen niks zeggen aangezien hij voor 99/100 keer gedocked is.

Deze nieuwe folio ziet er overigens wel gelikt uit.
G1 of G2? De keyboards verschillen trouwens wel:

EliteBook 820 G2
Full-sized spill-resistant keyboard; optional back-lit keyboard keeps you productive in low-light settings
The HP spill-resistant keyboard is designed using a thin layer of Mylar film under the keyboard and includes an all-metal keyboard deck for greater rigidity, as well as HP DuraKeys. The 101/102-key compatible keyboard features a full-pitch key layout with desktop keyboard features, such as editing keys, both left and right control and alt keys, and function keys. US and International key layouts are available. Backlit keyboard available as an option.
http://www8.hp.com/h20195...nt.aspx?docname=c04472791
http://partsurfer.hp.com/...e=PROD&SearchText=H9W16EA
EliteBook Folio 1020 G1
New HP Premium Keyboard for enhanced user typing experience; also full size, spill-resistant, and backlit
http://www8.hp.com/h20195...nt.aspx?docname=c04507220
http://partsurfer.hp.com/...e=PROD&SearchText=H9V72EA

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 14 juli 2015 13:45]

De Elitebook 820 is een model uit andere serie/reeks, namelijk de 800-serie.
Deze komt in de 1000-serie (net als de 840 en 1040 verschillend zijn en naast elkaar bestaan).
Met deze kleurstelling is het niet meer echt een high end business laptop. Meer een concurrent van een MacBook. Misschien wel een hele slimme stap van HP om style bewuste consumenten te trekken die nu automatisch naar een MacBook kijken.

[Reactie gewijzigd door yogy op 14 juli 2015 12:46]

Heeft weinig met kleurstelling te maken maar alles met internals.
In de omgevingen waar ik bekend mee ben worden EliteBooks ingezet voor mensen die veel onderweg zijn of een betrouwbaar laptop nodig hebben. Dat zijn dan vaak accountmanagers, IT'ers of hoger management. Die willen i.m.o. geen flitsend uitziende laptop.

Maar ik kan mij voorstellen dat je dat als ZZP'er wel wilt en dan is dit een prima optie.
Op de Technische Universiteit Eindhoven heeft het laptop programma voor studenten meestal EliteBooks gehad. Ik heb een 8530w en een 8570w via de TU/e.
Dat zijn de workstation versies. In de buitendienst wordt meestal gebruik gemaakt van de p variant. Zelf heb ik de 8470p. Wat minder lomp om mee te nemen, maar toch stevig.
Zo flitsend vind ik hem er niet uitzien. Het is eerder klassevol vind ik.
Met deze kleurstelling is het zeker geen 'blue collar' business laptop.
Daarentegen verwacht ik deze als een 'board of directors' laptop.

Waar zwart met een tintje zilver/goud zeker niet zal misstaan.
Een zekere mate van exclusiviteit zal HP geen windeieren leggen.
allemaal leuk en aardig die merkjes op je interne speakers plakken maar veel meer dan een equaliser instellen word niet gedaan.
voor speakers heb je simpelweg ruimte voor een klankkast nodig om fatsoenlijk geluid te maken, en dat hebben de laptops gewoon niet. Daarom kan je beter een laptop nemen zonder het naampje er op en minder betalen om vervolgens een leuk speakersetje er naast te zetten wat met gemak 10x meer waar voor zijn geld levert.

ik vraag me uberhaupt af of er wel mensen luisteren via de speakers maar bijvoorbeeld met oortjes in?
Mijn oude HP Envy had beats by dre "speakers". Het is wel iets meer dan alleen een EQ instellen, want ook als je een schone versie van windows installeerd zonder de drivers van Beats klinkt het nog altijd beter dan de meeste laptops. Is het top geluid? Nee, zoals je zelf aangeeft gaat dat nooit lukken. De bedoeling van een laptop blijft toch dat hij portable is, en een setje speakers zou ik zelf toch echt niet gaan meeslepen, en dan zijn deze speakers toch wel net wat fijner, ook voor bijvoorbeeld Skype, het maakt het allemaal wel iets beter verstaanbaar.
Laptopgeluid loopt sowieso uiteen, ik vind dat dat bar weinig zegt over wat beats precies is in een laptop.
Ik heb nu ook zo'n apparaat met zo'n beats sticker maar het is nog steeds ruk met peren. Niet gek gezien het geluid uiteindelijk gewoon uit een realtek processor komt zoals in alle andere gevallen van on-board pc audio.
Als je de software installeert gebeurt er wel wat maar dat is alleen maar met headphones betekenisvol en is in mijn ogen niet meer dan wat opgekietelde bassweergave. Exact wat er gebeurd als je een echte beats hoofdtelefoon op zet zegmaar.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 14 juli 2015 13:29]

allemaal leuk en aardig die merkjes op je interne speakers plakken maar veel meer dan een equaliser instellen word niet gedaan.
Hoe weet je zo zeker dat B&O alleen de Equalizer aanpast?
B&O is een producent van kwalitatief zeer goede speakersets (prijs / kwaliteit is niet fantastisch, maar ze klinken zeer goed) en ik zie ze niet snel toestemming geven om ergens een B&O logo op te plakken als er baggergeluid uitkomt.
Daarom kan je beter een laptop nemen zonder het naampje er op en minder betalen om vervolgens een leuk speakersetje er naast te zetten wat met gemak 10x meer waar voor zijn geld levert.
Ik koop geen laptop om vervolgens met speakersets te gaan slepen. Als een Laptop redelijk (voor laptop begrippen) geluid kan produceren heeft dat voor mij zeker meerwaarde.
De Elitebook Folio 1020 heeft een vergelijkbare behuizing als de bestaande Folio 1020, maar de kleuren zijn anders: het zilver heeft plaatsgemaakt voor zwart en HP heeft er gouden accenten aan toegevoegd.
De nieuwe kleur ziet er totaal niet zakelijk uit. Of ben ik de enige? Snap niet waar de kleur goud vandaan komt. Had eerder een blauwe tint verwacht.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 14 juli 2015 12:49]

Ik vind goud per definitie heel erg fout, dus in mijn ogen ziet het er inderdaad niet zakelijk/professioneel uit.
Tja, tijden veranderen. Tegenwoordig kan je ook heel zakelijk zijn met witte oordopjes, zilverkleurige smartphone, rood oplichtend toetsenbord of andere logo's op devices die een andere kleur hebben.

Alsof de kleur van een device uitmaakt hoe produktief je bent en dus hoe nuttig je bent binnen een bepaalde enterprise-omgeving?
Idd, waarom moeten ons telkens door anderen laten vertellen wat wel en niet goed is
Voor vele is de kleur een hoge eis (vooral op de kantoor vloer), hoger dan de specs van een laptop / scherm.

Een witte monitor (ze zijn zeldzaam) als ze er zijn zit er een ruk paneel in kleuren kloppen totaal niet, maar het belangste is aanwezig de monitor is wit!

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 14 juli 2015 14:07]

Ik denk dat je je hier in vergist. Zelfs voor consumenten is kleur ontzettend belangrijk, en deze HP straalt in mijn ogen (met dit kleurenschema) te veel bling bling uit. Net zoals een zakelijke kledingstijl binnen het bedrijfsleven belangrijk is, is hetzelfde waar voor een laptop.
Past toch perfect bij die gouden Rolex, niet ? :P
Ik vind het niet meer of minder fout dan voor komen rijden met een schofterig dure auto. Moet je als zakenman een beetje aanvoelen waar je wel en niet aan kan komen met zo'n laptop denk ik. Zelfde afweging die je maakt voor knopen, horloges, pennen etc.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 14 juli 2015 13:20]

Ziet er compact uit maar wat zijn de stats?
In aantal verschillende standaard-configuraties te verkrijgen en voor grote klanten build-to-order specificaties. Ik denk vergelijkbaar met de huidige 1020 en 1020 SE: http://www8.hp.com/us/en/ads/elitebook-folio-1020/specs.html
Alle zakelijke HP producten zijn bto te verkrijgen, ook al is het er slechts 1.
Ze hebben eigenlijk dus gewoon een Macbook gepakt, die ingescand en de kleuren en het toetsenbord wat aanpast. Voor de rest lijkt hij namelijk identiek.
Jammer, aangezien HP daarmee hun eigen identiteit verloochend op deze manier.
Van alle laptops die worden vergeleken met Apple vind ik dit juist eentje die er juist weer niet op lijkt. Maar goed, dat Apple de standaard heeft, is al wel weer duidelijk.
Als ik met mijn HP 9480m bij klanten kom denken de meeste eerst dat wij met "dure" Macbooks rondlopen. Ma ar zo'n Folio 9480m is veel duurder dan een Macbook :-) (en slechter afgewerkt).
Vind het wel meevallen. Die rand aan de achterkant is juist Elitebook achtig.

Jammer dat deze compacte Elitebooks (volgens mij) geen dock ondersteunt zoals de zbook/elitebook. Daarnaast vind ik vreemd dat dit nog wel Elitebook heet, maar de gangbare Elitbook 85XXW/P varianten een Zbook 1X(u) heten.

Mijn elitebook is echt superfijn, alleen mag hij wel een stuk compacter.
De 1020 (Folio en/of Elitebook, duidelijke naam-strategie...) ondersteund de ultra-slim docking-station die ook in de andere Elitebooks (en Zbook 14) gebruikt wordt.
De connector zit naast de power-aansluiting op de foto.

EDIT: Link naar het dock:
http://store.hp.com/Nethe...T&masteropt=ABB&sel=BACC&

EDIT2: Elitebook 8xx0P reeks = nu Elitebook 8x0 Gx (eerste x=maatduiding, tweede generatie).
De zelfde nummering maar dan W-letter/toevoeging (Workstations) zijn Zbooks geworden..

[Reactie gewijzigd door shufflez op 14 juli 2015 15:21]

Ik moet ook bekennen dat zodra men meer aandacht aan de styling geeft, dat hij automatisch op een macbook gaat lijken. is op zich niet heel vreemd. aangezien zij strak en minimal al jaren de boven toon laat voeren. De Razor Blade heeft precies hetzelfde. en er zijn meer voorbeelden.

http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade
Wat een quatsch. Bij een HP kun je nagenoeg alles zelf vervangen. Zeker bij de Elite-lijn Ik wens je zeer veel succes om zulke beheerstaken bij een MacBook of MacBook Pro zelf te doen.
:)
Kan windows secure boot uitgezet worden om een ander OS te kunnen installeren ?
Bedankt voor de info, ik lees

"on most PCs, you can disable Secure Boot through the PC’s BIOS"

Voor Windows 10 hardware certification is het disablen van secure boot een optie geworden ipv een requirement.

Biedt het BIOS van Folio 1020 inderdaad de mogelijkheid om Secure Boot uit te schakelen ?
Volgens de HP EliteBook Folio 1020 G1 Notebook PC Maintenance and Service Guide wel.
Hoezo? Fedora installeert hier op m'n Zenbook UX305 met secure boot aan (in de UEFI) prima hoor, draait als een zonnetje. Sterker nog: zet ik secure boot UIT krijg ik een melding in m'n bootlog ;-)

Zolang je fabrikant (Red Hat in dit geval) maar keys meelevert, is het geen enkel issue. Of Ubuntu dat ook doet, geen idee. Dan is het wel handig om secure boot uit te kunnen zetten als het OS geen eigen keys meelevert.
Secure Boot is een UEFI ding toch, niet OS gebonden maar alleen door Windows actief vereist?
En quanta kosta dan wel niet?
Dat staat er ook niet bij.