Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

HP heeft de EliteBook Folio 1020 aangekondigd. Dit is een zakelijke laptop met een dikte van 15,7mm en een Intel Core M-processor, die passief gekoeld wordt. De laptop met 12,5"-scherm komt in varianten met resoluties van 1920x1080 en 2560x1440 pixels.

Volgens HP gaat het om de 'dunste en lichtste zakelijke laptop' tot nu toe. De laptop verschijnt in een reguliere variant en een Special Edition: de eerste weegt 1,2kg en de laatste zal rond 1kg uitkomen. De behuizing is wigvormig en gemaakt van een magnesiumlegering in combinatie met koolstofvezels.

De laptop is gecertificeerd volgens de MIL-STD 810G-standaard en moet tegen schokken, vochtigheid en druk bestand zijn. Verder ondersteunt de EliteBook Intels zakelijke vPro-platform en is er een tpm 2.0-module voor onder andere opslag van wachtwoorden en encryptiesleutels.

Daarnaast maakt HP melding van de aanwezigheid van een webcam met 720p-resolutie en twee speakers aan de voorkant die de weergave van hd-audio met dts ondersteunen voor videoconferencing. Veel meer details laat HP nog niet los over de laptop. De EliteBook Folio 1020 komt begin 2015 uit.

HP Elitebook Folio 1020HP Elitebook Folio 1020HP Elitebook Folio 1020

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik heb de nieuwe low-end ''Intel Core M'' nooit gemogen, altijd langzamere SoC's
We hebben hier verschillende zakelijke laptops Dell / HP/ Lenovo, en telkens kwam de Intel Core M SoC als langzaamste over.

Qua benchmarkt ook lagere score enz, erg jammer dit aangezien de Folio 1020 een prima business laptop kan zijn, alleen jammer van geen ''LAN POORT'' dit is wel een must voor sommige functies.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 2 december 2014 08:40]

Het kan zijn dat ik me vergis maar deze Core M processors zijn gebaseerd op de Broadwell chips van Intel en dus gloednieuw.
Ze zouden de performantie hebben die aanleunt tegen een huidige Core i5 (mobile) maar dit voor een aanzienlijk minder verbruik.
(http://www.intel.com/cont...tion-core-processors.html)
Ja, dat is geloof ik correct. De laptop is alsnog niet zo indrukwekkend - mijn 13.3" laptop met ivy bridge (toch 2 generaties ouder!) is 1.15kg en moet dan nog actief worden gekoeld.... (Samsung np900x3c)

Er zijn al laptops met ivy en haswell op de markt gebracht van 800 gram, moet nu toch wel eens standaard gaan worden, zeker als je passieve koeling hebt, vind ik 😋
Passieve koeling neemt juist meer gewicht in beslag bij dezelfde performance omdat er meer aluminium of koper nodig is.

Als de performance van dit ding inderdaad wat voldoende is, ook na lang gebruik is dit een hele aantrekkelijke laptop. Komt ook minder snel stof in over het algemeen. :)
Tenzij je de behuizing gebruikt voor de afvoer van de warmte
Ja lijkt me top! Verbrand je je vingers als je er lang op werkt.
Inderdaad, al die aluminium en magnesium laptops maken koeling niet moeilijker... En daarbij, actieve koeling kost stroom = meer batterij nodig = meer gewicht.
Nu is het stroom verbruik van een ventilator niet zo groot. De invloed van zuinige onderdelen met lage warmte productie op het stroomverbruik daarentegen ...

Het extra materiaalgebruik en waarschijnlijk koper zoals @warcow zegt, zal vooral zitten in het creëren van voldoende materiaal om de warmte op te kunnen nemen en over een zo groot mogelijk oppervlak te verdelen. Voor betere warmte afvoer en om 'hotspots' te voorkomen.
Daarnaast vraagt het bouwen van hele dunne apparaten iets meer van de constructie om doorbuiging te beperken.

Ter vergelijking, de warmtegeleidingscoëfficienten (van de pure metalen):
  • Cu 401 mW/(m K)
  • Al 237 mW/(m K)
  • Mg 156 mW/(m K)
http://en.wikipedia.org/w..._the_elements_(data_page)

Leesbaar als hoeveel vermogen aan warmte (Watt = Joule per seconde) er per Kelvin (hierbij gelijk aan een graad Celcius) aan temperatuurverschil over een meter afstand kan worden overgedragen.
Dus je zou kunnen zeggen dat de warmte door koper delen grofweg twee keer zo goed verspreid wordt via koper dan door een combinatie van aluminium en magnesium.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 3 december 2014 10:56]

Warmte wordt wellicht 2 keer zo goed verspreid. Maar als je niet heel veel warmte hebt dan kun je deze prima laten afvoeren door de onderkant van de behuizing bijvoorbeeld.

Smartphones zoals mijn sony Z3 worden ook behoorlijk heet aan de achterkant wanneer de CPU flink staat te draaien.

Een behuizing van aluminium die zo is ontwikkeld dat het contactvlak tussen cpu en de behuizing een ingegoten stuk koper is, kan wellicht prima volstaan als actieve koeling.
Was het niet zo dat het vergelijkbaar moest zijn met de prestaties van een 'U' model, met het gebruik van een 'Y'?

Overigens was de Intel man die ik al sprak heel helder, "dit is eerder een Atom dan iets anders hoor".
Ik denk dat Intel dit niet wil horen wat de Intel man zei hoor. Ze schuiven de cpu echt niet naar voor als een Atom maar wel als een redelijk high end low power cpu.
Ik denk dat jij waarschijnlijk een Intel Core xx-xxxxM bedoeld.
Het gaat hier om de Intel Core M-5Y10 / M-5Y70. Dit is een heel andere processor. Waarschijnlijk heb jij deze nog niet gehad. Tenzij je een Lenovo Yoga 3 of HP Envy x2 als zakelijke laptop hebt gehad.

De Intel Core M is een processor speciaal ontworpen voor de mobiele markt. Denk hierbij aan de instap laptop's, Tablets en all-in-one's. Iets heel anders dan de Core -i3, i5, en i7 M varianten. De naam is inderdaad verwarrend.
Ik denk dat jij waarschijnlijk een Intel Core xx-xxxxM bedoeld.
Het gaat hier om de Intel Core M-5Y10 / M-5Y70. Dit is een heel andere processor. Waarschijnlijk heb jij deze nog niet gehad. Tenzij je een Lenovo Yoga 3 of HP Envy x2 als zakelijke laptop hebt gehad.

De Intel Core M is een processor speciaal ontworpen voor de mobiele markt. Denk hierbij aan de instap laptop's, Tablets en all-in-one's. Iets heel anders dan de Core -i3, i5, en i7 M varianten. De naam is inderdaad verwarrend.
Bij hashwell staat de M suffix voor mobile serie, dat zijn juist geen low end of zuinige varianten, Core M volgt de cpu's op met Y suffux, dat zijn low power cpu's waar snelheid niet voorop staat maar juist het verbruik. Hashwell met M suffix zijn gewone mobile cpu die op prestatie gericht zijn, mid range performance serie zeg maar.

Core M is juist zuinig cpu, zoals de Y's ook waren van de huidige generatie. De rest van broadwell volg begin volgend jaar dan komen de mid en high end's eraan.

Core M is alles behalve bedoeld voor instap, is juist bedoeld voor mid en high end zuinige notebooks, voor instap hebben ze cherry trail platform, en word opgevolgd in Q2 2015 door 14nm braswell (Atom).

Suffix
M – mobile processor (Socket G3)
Q – quad-core
U – ultra-low power (BGA1168 packaging)
X – "extreme"
Y – extreme low-power (BGA1168 packaging)
E / H – BGA1364 packaging

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 2 december 2014 10:01]

De medewerkers kregen een Dell E5250 i5 Vpro+ SSD's , en de opzichters een ''LENOVO YOGA 3 PRO-5Y70'', die heeft de nieuwe Intel Core M.

qua prijs in beide laptops zit toch wel 300 a 400 euro waarvoor je dan extra betaald als consument zijnde ..

Opeens schijnen Apple Macbook Retina's een betere keuze voor sommige mensen.
Omdat alles veel sneller en soepeler loopt/ opent ...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 2 december 2014 08:51]

Je bedoelt natuurlijk:
Opeens schijnen Core i5 laptops een betere keuze voor sommige mensen. Omdat alles veel sneller en soepeler loopt/ opent. Dat heeft natuurlijk geen piep met een specifiek merk te maken. Dan had je ook Surface Pro 3 kunnen noemen ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 2 december 2014 11:23]

Dat heeft meer met OS X te maken tov windows doordat veel in het geheugen wordt geladen
Verklaar "nooit". Producten met Core-M inside zijn nog niet eens op de markt.

Edit:
Correctie: zijn dus wel op de markt, maar miniem. Ben benieuwd over welke laptops je spreekt.

Edit 2:
Persoonlijk lijkt het me waard om Broadwell gewoon te skippen. De gap tussen Broadwell en Skylake is nu zo relatief kort, dat naast de nieuwe features Skylake met zich mee zal brengen, het gewoon niet waard is om nu te kopen als je niet per sé hoeft.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 2 december 2014 08:47]

Jawel hoor

Ik heb gisteren nog een uitgebreide review gelezen van de Lenovo Yoga 3 met Intel Core M. De Intel Core M is qua prestaties te vergelijken met een Intel Core i5-4200U. Grafisch doet 'ie jammer genoeg onder aan de i5--4200U.
De Intel Core M is qua prestaties te vergelijken met een Intel Core i5-4200U
Eerder met een Core i3
Zie ook deze tweakers review
reviews: Intel Broadwell Preview: eerste tablet met Core m-processor getest
Core M moet je dan ook zien als de opvolger van de Y-serie processorse. Het TDP van de U-serie ligt veel hoger, dus een betere prestatie neerzetten is dan niet zo moeilijk.
De haswell U cpus zijn toch wel nog een stukje sneller..
Inderdaad maar als je TDP waarden bekijkt, dan scheelt dat wel een hoop (4.5W tov 15W. Er zullen ongetwijfeld nog wel chips uitkomen die wel actief gekoeld moeten worden en dan ook sneller zijn, bv ook op 15W TDP.
(niet dat je TDP als enige indicator mag gebruiken maar het is in mijn ogen wel een goede richtlijn)
Maar dat is altijd zo geweest. Een 57W mobile quadcore CPU levert ook niet 4x de performance van een 15W U haswell cpu.

Verder heeft de 15W U serie met de HD5000 graphics toch wel iets van 60-100% meer gpuperformance en 15% meer cpu kracht

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 2 december 2014 12:23]

De enige echte belangrijke vraag bij zakelijke ultrabooks als deze: zit er een 3G/4G module in?

Zo nee.. dan zullen we deze ook overslaan. Onbegrijpelijk dat fabrikanten deze behoefte van de markt niet inzien.
Ik loop op de HP Discovery beurs en ik ben het maar gaan vragen. Mooi spul trouwens. Deze heeft geen 3g/4g maar de 14inch versie wel.
Tof dat je het ter plekke kan vragen haha

Bedoel je dat er in het huidige 14" Folio model 3G/4G zit of dat deze in het nieuwe 14" Folio model beschikbaar komt?
De nieuwe versie zeker. rond de 1200 dolalr dacht het sales mannetje wat mij hielp.
de oude versie...geen idee.
Beide hebben HSPA/Lte optie. Jammer dat de 1020 dat niet heeft!
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit maar in de tijd van de T400/T420/430 kon je er gewoon een 3G WWAN module in proppen. Je stak dan je simkaart onder de batterijklep. Ik denk dat Dell en Lenovo zowat de enigen zijn die dit nog leveren.
Kan bij de andere laptops (Pro & Elite) van HP ook nog (als scherm is gekozen met WWAN antennes) voor zover ik weet.
De EliteBook 1000 serie vind ik zeer mooi, maar het gebrek aan LAN poort maakt het moeilijk om deftig in te zetten in een enig groot bedrijf (je krijgt het ding immers niet onsite geïnstalleerd of ge-herinstalleerd, WinPE ondersteunt geen WiFi)

Vandaar dat ik toch nog ff bij de 800 serie blijf.
Zal wel zo'n LAN > USB kabel bijzitten net als bij de MBP.
USB to LAN is een security risk als je MAC adres filtering toepast op je netwerk. Je laat immers de kabel toe ipv de machine zelf.
Dit is geen USB->LAN voor zover ik weet.
Via docking connector gebruikt ie de onboard LAN van de SoC.

Voor de opmerking mbt imaging: geen LAN nodig als je docking station(s) neerzet, die zijn voor de hele serie hetzelfde. Scheelt ook berg kabels prikken steeds ;)
Mijn bedrijf heeft een mixed vendor strategie, en gebruikt een flexdesk werkplek indeling :-) dus docking zijn daar niet echt mee te combineren, buiten in een staging fabriek ofzo.
Zal wel zo'n LAN > USB kabel bijzitten net als bij de MBP.
... die iedereen steeds kwijtraakt.
dus omdat jij niet zuinig omgaat met je spullen heeft hp een fout gemaakt?

ik ben nog nooit ook maar een stofdopje kwijtgeraakt
het gaat niet om kwijtraken, het gaat om iets dat je maar 5% van de tijd misschien een keer nodig hebt, dus de kans dat je hem niet bijhebt nét als je 'm die ene keer nodig hebt is veel te groot.
gewoon in je laptopsleeve (of wat je ook maar gebruikt em em mee te nemen)laten zitten
Ik beheer een PC park met ondermeer EliteBook Folio's en de meest gehoorde klacht van de gebruikers van deze toestellen is dat ze dat kabeltje kwijt/vergeten zijn en of ik niet even snel een vervangexemplaar weet te leveren. De eerste keer lukt dat nog, maar dat houdt niet op bij 1 keer.
ja mee eens, maar dat geld dan ook voor opladers.

alles wat niet per direct vast zit aan een laptop kun je vergeten, akkoord, maar dat is dus geen probleem van de fabrikant.
Er zit een kabel bij die op de docking port dient te worden aangesloten, en een ethernet en vga-aansluiting biedt (zoals de Folio 1040).
De 800 serie heeft wel geen numeriek klavier, de 600 serie wel. En voor ons Belgen (met Azerty) is het numerieke klavier wel erg handig...
De laatste dagen weinig nachtrust dus misschien is het daardoor dat ik de logica van je uitspraak niet snap maar waarom is voor ons belgen een numeriek klavier handiger en voor anderen niet ?
Bij azerty moet je de shift toets gebruiken voor de cijfers boven de letters, bij qwerty dient de shift enkel voor speciale karakters. Met andere woorden: cijfers intikken is veel beter op qwerty, hoewel ikzelf en steeds meer informatici op qwerty zijn overgeschakeld.

[Reactie gewijzigd door asx245 op 2 december 2014 09:04]

Idem, qwerty ftw. Ben ook belg, maar zie geen enkel nut waarom wij nog met AZERTY werken. Voor die paar keer dat we frans moeten typen zijn er andere (snelle) oplossingen
ik heb een 850 ben belg heb een azerty toetsenbord. en zie hier niet echt een probleem mee. ik heb wel men instellingen op qwerty staan als programmeur iets handiger dan azerty typen.

helaas kreeg ik van men baas enkel een azerty laptop. uit ervaring wist ik wel dat vroeger de keyboards heel simpel te vervangen waren voor een paar euries tot ik natuurlijk de elitebook 850 kreeg en tot de conclusie kwam dat de keyboards tegenwoordig niet meer zo makkelijk te vervangen zijn als 5 jaar geleden bij de hp business laptops.
wel is de kwaliteit van de hp business laptops veruit de beste (persoonlijke mening)
Ik vind dat bij HP nog steeds alles erg makkelijk te vervangen is en overal is documentatie voor beschikbaar. Je kan de onderkant bij bijna alle zakelijke HP notebooks losklikken waardoor je makkelijk bij alle onderdelen kan. Toetsenbord is meestal 3 schroefjes losdraaien en druk zetten op een bepaald punt en dan klikt hij los. Alleen de aansluitingen zijn soms wat tricky, vooral die van de blacklit.
Ik neem aan dat hij een docking station heeft waarmee hij ethernet kan krijgen? Mijn zakelijke notebook heeft iig ook geen LAN poort, maar zit toch 95% van de tijd in een docking station.
Tja maar het mooie aan deze laptop is juist dat hij zo lekker compact is (en dus makkelijk mee te nemen).
Als hij toch 95% v/d tijd in een docking station staat kun je net zo goed een lompere latop nemen.
Onderweg heb je niet veel aan een vaste lan, wifi is dan de standaard. Lan en dockingstations is meer een ding voor kantoor. En niemand die je tegenhoud om zon dock op je buro thuis te zetten.
Mmm ligt er aan hoe je onderweg definieert. In de praktijk ben je meestal onderweg naar een andere locatie (klant) waar gewoon LAN bekabeling is, maar geen Docking Station staat (of i.i.g. niet precies het model dat past bij je laptop).
Wat als je via tfftpd of via WDS/Multicast honderden van deze laptops moet voorzien van een image en je baas de aankoop van honderden dockingstations niet goedkeurt omdat niemand of heel weinig mensen op kantoor effectief werken met een apart scherm en dergelijke ?

Een lanpoort inbouwen zou echt niet mission impossible geweest zijn voor HP hoor, het is gewoon een keuze.
als baas zou ik in de eerste instantie ook alleen docks geven aan mensen die het nodig hebben.

en als IT toko is het inladen via een usb 3 SSD (bijvoorbeeld) aanzienlijk sneller inladen dan elke laptop aan een switch knopen.

ipv denken in problemen kan je ook denken in oplossingen.
Dus jij gaat 400+ laptop's één per één formatteren ? Of ben je van plan om 400 SSDs aan te schaffen gewoonweg om ze eens te formatteren ?

Wat is het punt dat een bedrijf al die investeringen al heeft gedaan in een Server PXE boot ondersteund en dergelijke als je het niet gaat gebruiken ?

Bedrijven gaan echt niet hun manier van werken veranderen gewoonweg omdat de IT dude het een beter idee vindt om alle workstations te vervangen door een soort van ultrabooks die nog niet eens goed presteren... Er zijn betere en goedkopere oplossingen op de markt, en daarbij zelfs nog eens een pak goedkoper en sneller.
Het is niet het idee van de it knakker maar van de baas. Als jij als it knakker het beter weet moet je dat tegen de baas zeggen.
Ik zeg niet dat ik het beter weet maar waarom zou je baas in godsnaam moet kiezen welke laptop er aangekocht wordt ? Bij mij persoonlijk wordt er me een budget opgelegd en moet ik maken dat ik voor dat budget een betere laptop vind dan die dat ze nu gebruiken...
Dus jou baas gaat er al vannuit dat jij het beter weet, dat is vooral bij grote bedrijven of overheid zeker niet aan de orde.
Jij prikt nu honderden netwerkkabels & keyboards & adapters tegelijk aan?
Image uitrollen kan met meegeleverde network-dongle, tenzij je die al in de doos kwijt bent geraakt :) Dus zie niet echt een problem?

EDIT: LAN-poort zit wel ingebouwd, wordt ontsloten via dock-connector; past anders niet qua dikte.

[Reactie gewijzigd door shufflez op 5 december 2014 19:26]

Ik denk ook niet per sé dat ik een ultrabook nodig heb, maar ik klaag er niet over :P

Dat gezegd hebbende, het is wel handig die overige 5%, als ik ermee onderweg ben, vergaderingen, etc (en hoeveel dat is zal per functie verschillen, en het is natuurlijk eenvoudiger om iedereen dezelfde te geven).

Maar mijn punt was dat als hij voor systeembeheer redenen soms LAN nodig heeft, dat geen enkel probleem hoeft te zijn omdat dat gewoon via een docking station kan. Of dat direct een interne NIC is, of een USB versie durf ik niet te zeggen.
Dat is OK zolang de LAN op de dock een electrische exposure van de interne Intel NIC is. Bij USB to LAN kom je in de problemen met MAC adres filtering.
Er zijn er een boel gestolen: http://www.pcworld.com/ar...k-folio-1020-laptops.html
edit:
@ Dahley: inderdaad, niet goed gelezen...


Beftreft het missen van een lanpoort: voor zover ik weet hebben alle EliteBooks een dockingmogelijkheid of de beschikbaarheid over een portreplicator. In het geval van de Folio 1040 G1 is er een HP 2013 UltraSlim dockingstation.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 2 december 2014 09:47]

Gestolen? Dat kan ik niet uit dat artikel opmaken..

Wel een hele handige functie (als het ook goed werkt), dat always-on. Nog een hele knappe vind ik 9 uur batterijduur met een full-hd scherm, en dan ook nog eens een gewicht van 1,2KG hebben. Heel knap gedaan.
zo knap is dat niet specifiek, mijn pavilion 15 p088nd haalt ook 9 uur op een accu (dan wel enkel browsen en gpu niet gebruiken(ohja en de hdd is door ssd vervangen)

het gewicht is inderdaad wel knap laag, maar ze hadden hem beter iets zwaarder/groter kunnen maken met meer aansluitingen erop.
Inderdaad, je mist wel de LAN poort, en wat extra optische poortjes is nooit verkeerd bij een zakelijke laptop. de pavilion 15 p088nd kan ook een hele goede accuduur hebben inderdaad, maar die laptop is wel een centimeter dikker dan deze.
Ik bedoel dus eigenlijk de combinatie van het gewicht, de scherm res, de dikte en de accuduur. Dat is heel knap. :9
dat klopt, maar het blijft jammer dat ze dit ten koste van een deel van de functionaliteit doen.
die coreM cpu ben ik wel benieuwd naar, maar de laptop vind ik niet echt mooi, en het missen van aansluitingen vind ik echt niet kunnen.

er zullen vast bedrijven zijn waar dit ideaal is, maar ik kan me er niks bij voorstellen.


(hooguit een school. hoe minder openingen, hoe minder die (*****) scholieren er aan rotzooi in proberen/kunnen stoppen)
Wat bedoel je met je laatste zin, die je tussen haakjes hebt gezet? Stoppen die lui daar allemaal pestzooi in dan? Geef eens een (paar) voorbeeld(en)?
op veel scholen waar ik kom, alle computers zijn afgeplak of er hangen camera's omdat leerlingen knoppen van schermen afbreken, drivebay covers worden eruit geslagen, papiertjes en dergelijke worden in fans gepropt, dingen in de audio en usb poorten proppen, stickers erop plakken.

vandaar dat als een school leenlaptop nodig heeft, hoe kaler hoe beter
Wow allememachies. Waar is het heen gegaan met de jeugd :/
Ja dan snap ik het wel.
in het pand waar ik mijn ict opleiding heb, alle computers hebben de drive afgekoppeld omdat leerlingen steeds dingen erin propten.

meeste schoolcomputers hebben tegenwoordig allemaal alle fanholes dubbele rasters ervoor om te zorgen dat er geen troep in beland
Propjes, lolly stokjes, dat soort dingen.
ikzelf heb ooit 3 sateprikkers uit een pc gehaald (waren gewoon bij de fan erin gebeuk)


en ook: toetsenborden worden volledig kapot gemept (alle pootjes eraf, missende toetsen, of soms word de qwerty layout opnieuw uitgevonden)(heb al een keer een fuck123 toetsenbord gezien)

[Reactie gewijzigd door mission op 2 december 2014 11:39]

Dat is heilig bij een partij pc's uit een school. Wat ik daar allemaal heb uitgehaald en wat er allemaal gesloopt was. Dvd speler usb poorten en audio deden helemaal het niet. Lak van de kast was voor grote deel eraf, i/o plaat moest ontgelden, ijzerwerk onderkant was aangetast door pakje appelsap die erin werden geperst, stokje hout werden in de kast geramd. Dit waren Enlight kasten. Je kon de pc's na 2 jaar zo de container in gooien.
klopt, of je moet er 8 demonteren en dan heb je een nette pc.


en zelf als je een relatief nette pc hebt, dan ben je een daag zoet met ontstoffen, ontsmetten, oppoetsen, en oplappen
Ik ben het met je eens, je bent niet de enige. Ik heb al eens gehad dat ze de naam van de directeur hadden gezet op de eerste rij... Ik snap hen soms niet, ik heb het hier niet over studenten van het eerste jaar of zo maar over laatstejaars. En dan klagen ze als ze de volgende les tijdens een test op diezelfde computer moeten werken...
Hij zal wel stervensduur worden, maar dit lijkt me verder een perfect laptopje voor thuis, niet te groot, lekker licht, en een hi-res scherm.
Als het netals vroeger met de oude Folio was met de fanproblemen dan zal het een succes worden. De oude Folio stond altijd flink te blazen om te koelen en na 2 jaar zat zoveel stof vaak erin.

De oude SU cpu's waren ook top maar weinig gebruikt. Erg jammer dat daar ook nooit op doorontwikkeld is. Ik hoop dat dr Core M ook zuinig, snel en goed werken. Als dat vergelijkbaar is met een I5 en met een SSD dan zijn het goede snelle systemen.
veel succes met fanproblemen in een passief gekoelde laptop 8)7
Hallo, Ik heb nog nooit een opmerking geplaatst over dat iets op Apple lijkt maar dit!
Dit is toch een regelrechte kopie van een MacBook Air? Kan China nog een puntje aan zuigen.
Als het zo ver gaat mag wat mij betreft het kopieren een ontwerpstijl van mij best wat bestraft worden.
Een logo mag je niet kopieren, een patent mag je niet zomaar kopieren, waarom een vormtaal dan wel?

Eigenlijk zou je een optelsom van designelementen moeten maken en bekijken wel percentage overeen komt. (materiaal, diameter afrondingen, afloop, etc etc)
Ik wil niet grof zijn maar tenzij je onder een steen hebt geleefd en de voorbije jaren geen ultrabooks of dergelijke laptops hebt gezien in real life zijn ze praktisch allemaal gemaakt van Aluminium/magnesium en zijn ze zeer minimalistisch qua design en details. Hierdoor lijken alle ultrabooks en dergelijke achtige machines zowat op mekaar. Aangezien Apple Macbooks de meest herkenbare laptops zijn wordt er dan ook vaak gezegd dat ze daar op lijken.