Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

Apple heeft Siri ondersteuning voor Nederlands gegeven bij de tweede beta van iOS 8.3. Naast Nederlands brengt de update ook ondersteuning voor andere nieuwe talen. Een publieke bèta volgt waarschijnlijk half maart.

Apple heeft maandagavond de tweede bèta van iOS 8.3 beschikbaar gesteld aan ontwikkelaars. De versie is voor de beperkte groep over-the-air te downloaden of bij het Developer Center te halen. Met de release voegt Apple ondersteuning voor acht nieuwe talen aan Siri toe: Engels voor India, Deens, Nederlands, Portugees, Thais, Turks, Russisch en Zweeds.

Als een iPhone met iOS 8.3 aan het stopcontact verbonden is en Nederlands als taal gekozen heeft, kan de gebruiker met Siri gaan praten door 'Hé Siri' uit te spreken, mits de gebruiker dit geactiveerd heeft. Twee weken geleden verscheen de eerste bèta van IOS 8.3. De software brengt onder andere ondersteuning voor CarPlay, 300 nieuwe Emoji en ondersteuning voor Googles 2-staps verificatie. Tegelijk met de nieuwe iOS-testversie is Xcode 6.3 bèta 2 met Swift 1.2 verschenen.

Dat Apple aan ondersteuning voor Nederlands bij Siri werkte, kon al opgemaakt worden uit vacatures die Apple eerder publiceerde. De spraak in het Nederlands komt later pas voor een grotere groep gebruikers beschikbaar: in maart wordt de publieke bèta van iOS 8.3 verwacht al gaat het bij die versie mogelijk ook nog om een beperkte groep van maximaal 100.000 vrijwilligers. In maart moet ook de uiteindelijke versie van 8.2 verschijnen, terwijl 8.4 in de zomer en iOS 9 in de herfst moet komen, claimt 9to5mac.

Apple Siri Nederlands iOS 8.3Apple Siri Nederlands iOS 8.3Apple Siri Nederlands iOS 8.3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

Toen de iPhone 4S uitkwam in 2011, heb ik de iPhone ook gekocht, en apple had toen beloofd dat de Nederlandse siri eind van het jaar zou komen.

Het is inmiddels 2015 en het begint nu pas te komen. Denk dat iedereen het inmiddels wel was vergeten in de tussen tijd.
Ondertussen is de hype alweer lang en breed voorbij. Niet alleen heeft de concurrentie betere producten die vaak ook (deels) Nederlands ondersteunen, maar is ook gebleken dat mensen gewoon niet tegen hun telefoon gaan lullen en gewoon iets aantikken vaak makkelijker is, afgezien van enkele simpele opdrachten die telefoons eind vorige eeuw al begrepen natuurlijk in bijv. een auto.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 23 februari 2015 22:25]

Ik vind het toch verdomd gemakkelijk in de wagen om effe tegen mijn iPhone te zeggen "call <insert name>" en dat hij dan ook belt zonder je scherm ook maar aan te raken. Ook effe een bericht sturen is hiermee gemakkelijk door gewoon te dicteren. (voorlopig Engels, wat mij niet stoort sinds ik dit dan ook gebruik op weg naar Engelse maten) Bovendien ken ik meerdere mensen die het op deze manier gebruiken, dus de hype is misschien wel over, maar nu komt het functionele gebruik ;)

[Reactie gewijzigd door renzomarcus op 23 februari 2015 22:54]

Ik praat ondertussen wel gewoon tegen mijn auto (volvo v40). Voornamelijk voor het invoeren van adressen voor navigatie. Omdat dit ook echt iets toevoegd, het is namelijk gemakkelijker dan met de hand invoeren. Op de telefoon is deze behoefte er voor mij nog steeds niet zo.
het is namelijk gemakkelijker dan met de hand invoeren.
Maar dat komt natuurlijk ook omdat tekstinvoer in de auto (tijdens het rijden?) gewoon ongemakkelijk is.
De meeste mensen stellen hun navigatie in voor ze wegrijden natuurlijk en veel navigatiesystemen die in auto's ingebouwd zijn kunnen niet bediend worden als je harder dan een X-aantal kilometers per uur rijdt.

Niettemin zie ik nooit iemand tegen zijn telefoon praten. Het was inderdaad een hype en het was ook grappig om te doen, maar in de dagelijkse realiteit is het nut vrij beperkt. Vaak is het juist helemaal niet discreet genoeg om tegen je telefoon te lullen, zijn omgevingsgeluiden problematisch bij het herkennen van wat je hebt gezegd (zeker als je moedertaal niet Engels is).

Vroeger toen ik mijn Soundblaster Live kocht, zat daar een programmaatje bij genaamd "Proddy Parrot" (ofzo) waarmee je ook stemcommando's kon geven voor bepaalde acties in Windows. Daar heb ik een paar dagen lol mee gehad, maar uiteindelijk is het gewoon bijzonder onhandig als het systeem "volume down" (bijvoorbeeld) niet hoort omdat je stem niet ver genoeg over het muziekvolume heen komt.

Dus tsja, in auto's lijkt het me inderdaad handig en als de stemherkenning goed genoeg is om hele e-mails te dicteren zal het in het zakenleven (vertegenwoordigers alleen in hun auto) best een vlucht nemen, maar voor een vraag als "wat voor weer wordt het morgen" is het nog altijd veeeeeeel makkelijker en betrouwbaarder om gewoon even op je weer-icoontje te drukken met je vinger.
De meeste mensen stellen hun navigatie in voor ze wegrijden natuurlijk en veel navigatiesystemen die in auto's ingebouwd zijn kunnen niet bediend worden als je harder dan een X-aantal kilometers per uur rijdt.
Ik heb al in enorm veel (oude en nieuwe) auto's gereden, pak hem beet 50 verschillende, en ben er nog nooit een tegen gekomen waarbij je de navigatie niet in kan stellen tijdens het rijden - ongeacht snelheid.

Bij welke auto ben je dit wel tegengekomen?

[Reactie gewijzigd door BFmango op 24 februari 2015 12:48]

Weet ik veel, voor m'n werk heb ik geregeld een huurauto nodig (Ford Focus, Toyota Auris, Kia Cee'd, Prius, Insight, Sportage...) en ik kan me er geen een herinneren waar je tijdens het rijden aanpassingen kon maken in de navigatie. Bij stilstand tot iets voorbij stapvoets rijden was alles beschikbaar, maar zodra je boven die snelheid kwam was er bijna niks meer mee te doen, behalve misschien eens een route afbreken.
Dat het een huurauto is suggereert dat het dus in het buitenland was. Of niet? En daar zit waarschijnlijk de crux: dat is waarschijnlijk door plaatselijke wet- en regelgeving verplicht. In Nederland en België ben ik het nog nooit tegengekomen.
In Nederland kun je ook auto's huren :* Het waren allemaal Nederlandse huurauto's.
Dan is het waarschijnlijk door de verhuurmaatschappij gedaan. In normale auto's die je als consument koopt zit zo'n 'beveiliging' niet ingebouwd en kan je gewoon de navigatie instellen tijdens het rijden :)
In Nederland ben ik het ook nog niet tegen gekomen, maar in Spanje en de US wel. Waarschijnlijk vanwege rechtzaken ofzo.
Opel Vectra (DVD90 navi) en Opel Astra J (navi900) hebben dit allebei standaard...
Fiat, Alfa en Lancia's Blue and Me systemen.
Ik heb een Apple CarPlay radio. Altijd leuk om nederlandse namen proberen uit te spreken zodat de Engelse Siri 'm begrijpt. Ik ken nu een hele contacten met de "Siri-uitspraak" opnoemen :P
Ik heb een Apple CarPlay radio. Altijd leuk om nederlandse namen proberen uit te spreken zodat de Engelse Siri 'm begrijpt. Ik ken nu een hele contacten met de "Siri-uitspraak" opnoemen :P
Je had siri ook gewoon de correcte uitspraak kunnen aanleren, die feature is er ook. :)
@ph4g zeker mee eens, ik gebruik het sinds ik mijn smartwatch heb nu nog vaker om met spraak naar tekst te antwoorden op berichten. Gelukkig kan dat met Android al langer dat je in het Nederlands kan inspreken en dat het feilloos uitgetypt wordt.
Straks als de Apple Watch uit is icm deze functionaliteit zal het zeker een toegevoegde waarde zijn. En uiteraard zoals @renzomarcus al aangaf icm Apple CarPlay wellicht een welkome toevoeging zal zijn.
Tja, de enige plek waar ik tegen mijn telefoon wil praten is in de auto, maar daar zit al een carkit in die gewoon Nederlands begrijpt en die veel meer kan dan persoon X bellen.
Dicteren gaat sinds ios 8.x prima in het Nederlands
... heeft de concurrentie betere producten ...
is niet helemaal waar.
Ik heb het verder gelezen dan Boy, maar ben het met hem eens.
Ergste was nog dat ze vragen wat is het weer op maandag, daarin was Cortana de enige die het weer op maandag gaf, Siri en Google Now gaven een weekoverzicht. Dan wordt het Cortana aangerekend dat ze niet het weekoverzicht geven, en dat ze een extra handeling moeten doen om het weekoverzicht te zien. Je vraagt er er toch zelf om? Had je maar om het weekoverzicht moeten opvragen als je dat wil weten.
Ik heb de eerste reacties gelezen bij dat artikel, de negativiteit daarin zegt wel wat over de kwaliteit van het artikel.
Als je goed had gekeken, had je gezien dat ze geen weekoverzicht gaven maar het resultaat voor maandag plus het weekoverzicht.

Verder is het natuurlijk een kleine subset die maar getest wordt waardoor iedereen zaken mist. Wat je ook niet moet onderschatten is dat de spraakherkenning ook nog eens afhankelijk is van gewenning. Achter elk van de drie assistenten ziet een vorm van AI, iemand die lang een mobiel gebruik (Siri, Cortana of Now) zal betere resultaten krijgen lijkt me dan iemand die even een testje doet.
Dat verklaard de 'negativiteit' die je leest. Daarbij, helaas lokt elke vergelijking tussen de drie mobiele os'en dit soort reacties uit. Niet echt opmerkelijk dus.
En de rest van de tests ignore je?
eerste 3 onderdelen gelezen en vond het toen al bullshit, de conclusies...

Bijvoorbeeld: omdat niet iedere Android telefoon op dezelfde manier spraakherkenning start, is het niet de makkelijkste... :s
Moet zeggen dat ik al vrij regelmatig Siri gebruikte anders. Sommige zaken niet omdat iets teveel moest nadenken hoe ik dat in het Engels ging zeggen, maar in het Nederlands zal ik het zeker meer gaan gebruiken!

Zaken in je agenda zetten, je wekker zetten etc etc gaat vele vele malen sneller middels Siri dan dat je allerlei handelingen moet verrichten!

Echt top en ga het zeker vrij veel gebruiken in elk geval!
Ondertussen gebruik ik samen met veel collega's Siri gewoon in de praktijk en laten we hypes over aan middelbare scholieren.

Nee, serieus, Siri is uitermate geschikt om repetitieve zaken lekker zonder manuele arbeid even snel af te handelen. Agenda, notities, gemiste oproepen, mensen bellen, berichtjes sturen, het kan allemaal. Even wat opzoeken waarbij je alleen even snel antwoord nodig hebt gaat ook geweldig. Sure, je kan er vast nog veel meer mee doen, maar de echt nuttige dingen werken gewoon verdomd goed. Ik heb geen idee hoe dat met Cortana gaat of zal gaan, maar op Android werkte het meestal gewoon niet of niet praktisch genoeg. (En dat was recent, ergens met KitKat op een Nexus en een Note) Het maakt trouwens niet zo veel uit wat de concurrent heeft of doet, je hebt meestal een product en je gebruikt wat daar bij zit. Leuk als een ander product dat je niet bezit wat anders doet, maar ik ga bijvoorbeeld niet een extra of andere telefoon kopen voor een of andere stomme extra die eigenlijk niet echt wat betekent t.o.v. wat ik al heb.

De enige plekken waar je Siri misschien niet zou gebruiken is op een kantoor waar het heel stil is of plekken waar het onbeleefd is om iets met je telefoon te doen. Maar misschien hangt dat gewoon af van de omgevingen waar je woont en werkt. Ik kan me voorstellen dat je achter de kassa bij een supermarkt niet echt iets met je Siri gaat zitten doen. Of als verkoper bij Ikea om maar wat te noemen. Dat is gewoon niet praktisch en lijkt me ook nogal klantonvriendelijk.
ik lul anders wel tegen mijn ipad mini als ik me aan het omkleden ben en de wekker wil zetten :P

en ik spreek regelmatig reminders e.d. in

maar goed, er zijn betere alternatieven dan Siri want deze heeft weinig functies helaas.
Cortana is sowieso 100x beter en is al in het nederlands in Beta en zelfs de pc versie ondersteund dit in de preview
Nederlandse Cortana in bèta? Bron?
ik ben de bron, preview versie van nieuwe windows kon ik nederlands instellen.
niet van harte, maar toch
cortana is nog niet in het nederlands
preview versie van nieuwe windows kon ik nederlands instellen
heb zelf windows 10 tech preview draaien op mn telefoon, os kan wel in het nederlands, maar cortana/zoeken zegt "currently not available in your region"
Eind 2013 was de verwachting toentertijd, maar goed je hebt gelijk we zitten nu in 2015. Nu is de Nederlandse taal ook niet echt een wereldtaal en behoorlijk ingewikkeld dus ergens wel logisch. De concurrenten hebben het ook nog niet dus het zal niet echt prioriteit hebben.
Google Now verstaat al een tijdje Nederlandse opdrachten (met name het zoekgedeelte) en kan sinds kort ook deels antwoorden in het Nederlands. Nog niet compleet dus, maar al wel geruime tijd onderweg naar volledige NL ondersteuning.

Goede ontwikkeling dat de verschillende platformen ook de talen met een kleine reikwijdte eindelijk gaan ondersteunen. Al was het alleen al vanwege het feit dat (nog steeds) veel mensen de Engelse taal niet of niet voldoende machtig zijn. En met ruim 1,2 miljard verkochte smartphones in een enkel jaar, zijn er ongetwijfeld nog vele tientallen, zoniet honderden miljoenen blij te maken.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 februari 2015 22:15]

Is dat dan woordjes herkennen en achter elkaar plaatawn, of echt willekeurige zinnen 'begrijpen'?
Technisch gezien een groot verschil.

Dit zijn best gecompliceerde verwerkingen:

- Bel m'n schoonmoeder (niet veel gebruikt commando)
- Bel m'n moeder (als ze niet weet wie je moeder Is, vraagt ze de naam van je moeder uit te spreken en onthoud ze dat)
- Maak een afspraak in m'n agenda voor 3 uur 's middags
- Noteer in m'n agenda dat ik om half 5 morgen avond een afspraak heb met die en die
- Zet mn wekker om 8 uur 's ochtends
- Maak me morgen ochtend om kwart over 7 wakker
- Maak me elke doordeweekse dag om 9 uur wakker behalve op vrijdag

En zo heb je honderden variaties.
Het is niet alleen en bepaalde trigger, maar ook de zin begrijpen wat er precies mee moet worden gedaan, en dat gaat best ver, en aangezien Nederlands een verdomt moeilijk taal is. (Nederlands is 1 van de moeilijkste talen ter wereld)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 23 februari 2015 22:28]

Mwoah, moeilijke taal verschilt vaak van welke taal je afkomt. Chinees is voor een Japanner al wat sneller te begrijpen dan voor mij. Verder zijn er wel typische regels met elk zo zijn uitzondering, maar dat heeft ook vrijwel elke taal. Engels is ook niet de makkelijkste taal ter wereld, maar laat zich relatief simpel omzetten vanuit een andere taal en klinkt ook niet onaardig.

Ik denk dat het vooral ligt aan hoe makkelijk leer je het een computer. En wat dat betreft is het niet zo heel lastig. Er is ook aardig wat bronmateriaal, waardoor je (als je het kunt automatiseren) aardig wat intelligentie kunt inbouwen.

Het draait vooral om de kosten en ik denk dat Apple hier nu genoeg omzet om meer talen toe te voegen.
Ik meende ergens te lezen dat voor iemand met Engels als eigen taal, het makkelijker zou moeten zijn om Japans te leren als taal (dan even uitgaande van enkel spraak, geen schrift) dan Nederlands. En dat sowieso Japans en Chinees samen met Nederlands weer de moeilijkste talen zijn.

Ook speelt het mee dat onze taal meerdere uitspraken hebben die naar Rome leiden, waar Engels vrij recht door zee is. Bij ons zijn er heel veel verschillende uitspraken met dezelfde betekenis, of NET weer heel iets anders.

Maar uiteraard blijft het ook een persoonlijk dingetje natuurlijk, de een heeft net wat meer aanleg dan de ander. Ik ben zelf iemand die vreemde talen best snel oppikt als ik er mee geconfronteerd wordt in bijvoorbeeld een buitenlandse collega.
Nederlands hoort tot dezelfde taalfamilie als het Engels. Het Engels zelf heeft ook invloeden van Noordse talen en Frans/Latijn uit het verre verleden. Zelfs het Nederlands heeft (in de nautische hoek) een nog steeds merkbare invloed gehad op het Engels.
Ook speelt het mee dat onze taal meerdere uitspraken hebben die naar Rome leiden, waar Engels vrij recht door zee is. Bij ons zijn er heel veel verschillende uitspraken met dezelfde betekenis, of NET weer heel iets anders.
Dit is echt een gebrek aan kennis over het Engels. In het Engels is alles wat jij stelt ook het geval.
Precies, juist in het engels zijn er honderden manieren om het zelfde (maar dan subtiel anders) te beschrijven...
Dat maakt engels juist lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt... de nuances zijn vaak cultureel bepaald en moeten in context gezien worden..
Vandaar dat Nederlands een Germaanse taal is en geen Angelsaksische ???
Hoe kom je erbij dat Nederlands een van de moeilijkste talen ter wereld is? Dat is absoluut niet zo.

Uitgaande van Engels, is Nederlands juist een van de makkelijkste talen, zie dit lijstje:

http://www.effectivelangu...guide/language-difficulty

Het enige lastige aan Nederlands is dat je voor elk woord de en het (deze en dit) moet leren, maar juist voor een computer is dat een koud kunstje.
Ik weet zo de bron niet meer, maar ik had er eens een stuk over gelezen, en zie dat meerdere mensen dit ook vermelden, dus het is ooit eens ergens in verwerkt, en bij gebleven.

Als ik het fout heb, dan is het zo.
Ik hoor ook heel vaak dat NL moeilijk te leren is en met alle afwijkingen van regels kan ik me dat best goed voorstellen..
Ik vraag me af over welke competentie nivo die moeilijkheidsgraad gaat.. Voor een simpel gesprekje kan een bepaalde taal makelijk zijn maar voor native speaker nivo is het vaak een ander verhaal..

Basis Engels is vrij simpel te leren, maar native engels is een heel ander verhaal... Na 15 jaar in engelstalige landen gewoont te hebben en nog langer dagelijks engels te gebruiken op het werk verbaasd het me elke keer weer hoe complex engels kan zijn..

[Reactie gewijzigd door ToolkiT op 24 februari 2015 12:11]

Je hoort vooral heel vaak van Nederlanders dat Nederlands zo'n moeilijke taal is, maar van de mensen die Nederlands als taal erbij leren hoor je dat het vrij gemakkelijk is.
In het engels heb je wel "take me to work" en "take me home".
Ja klopt, echter in het Nederlands zijn zinnen vaak langer dan in het Engels, ook meer varianten op dezelfde uitkomst, en bovendien is Engels de grootste prioriteit omdat dit een wereld taal is. Wij hebben één van de meest gecompliceerde talen ter wereld voor een klein rot land als dit.
Valt me nog mee dat ze het nu wel releasen tegelijk met Rusisch enz. Zij zijn toch een wat grotere doelgroep.
Nederlands is inderdaad verdomd lastig ;-)
Wat ik denk is dat Apple niet graag half afgewerkte producten en software op de markt brengt, vandaar dat ze niet zoals google een half afgewerkte ondersteuning van het Nederlands op de markt gooien. En inderdaad zoals velen zeggen, het Nederlands en het Vlaams zijn niet de meest eenvoudige talen om te verwerken in spraakherkenning. Hoeveel verschillende manieren hebben we niet om hetzelfde te zeggen? :)

PS: de dicteerfunctie in het Nederlands op OSX is - naar mijn mening - wel een geslaagd product! :)

[Reactie gewijzigd door Lodewijk95 op 23 februari 2015 23:14]

niet met half afgewerkt product komen?
hoe noem je apple maps in het beging dan?
Ik heb daar in de beginfase niet echt mee gewerkt, dus kan ik er geen oordeel over vormen, maar zelfs een groot bedrijf kan zich toch wel een foutje permitteren?
Ben je soms vergeten dat Google maps jaren lang een "Beta" stempel had?
Daar is ook een publiekelijke excuusbrief voor geschreven , toen de verantwoordelijke(scott forstall) deze niet wilde tekenen, is hij gelijk op non-actief gezet.
Ik denk dat Apple zijn lat idd hoog legt en het uitgangspunt heeft om zo hoog mogelijke kwaliteit te leveren.
Dat dat niet altijd lukt is regelmatig irritant , maar Apple straalt wel uit dat ze dit nastreven.
2 bekende blunders van Apple zijn de eerste versie van Mobile Me en Apple Maps. Beiden behoorlijk uitzonderlijk, excuses voor aangeboden door Apple, en ingegrepen.

Er zijn natuurlijk meer fouten te beschijven in Apple produkten, maar die vallen meer onder de noemer "business as usual".
behalve de mensen die niet konden wachten. Die hebben gewoon de iphone op engels ingesteld. Samen met een amerikaanse of canadese account kun je dan zelfs :"hey siri, play station rock" zeggen zodat hij itunes radio rock zender aan zet.

Enige nadeel is wel dat "hey siri: Call Joris" vaak resulteerd in Okay: calling George Stephanopoulos.
Ik ken inmiddels de "Siriaanse" uitspraak van vele namen uit mijn contactenlijst. Altijd een WTF-gezicht naast me als ik het gebruik met anderen erbij, maar het werkt wel :P
Je kunt de correcte uitspraak leren; ofwel door de fonetische naam in te vullen in de contacts-app of door haar te corrigeren als een naam verkeerd wordt uitgesproken.

http://www.macworld.com/a...-siris-pronunciation.html
Hoe typ je die phonetische karakters ?

Handig om te weten dat je Siri kan corrigeren
Staat in de link, het is niet zo zeer het officieel phonetisch alfabet danwel een fonetische spelling van de naam. Zelf heb ik het nog niet gebruikt omdat ik Siri niet gebruik, maar ik neem aan dat Lies dan Leas ofzo zou worden...
Volgens mij zijn er nog wel meer/betere houto's te vinden op Google.
Ik denk dat er in België nog een tijdje WTF-gezichten getrokken zullen worden wanneer blijkt dat de "Nederlandstalige" assistant geen Vlaams accent verstaat en iedereen met een nep-Ollaans accent tegen de telefoon moet praten.. :)
Inderdaad hier dacht ik ook direct aan :)
Bij mijn weten heeft Apple dat nergens beloofd. Zij gaven wel te kennen dat het enige jaren zou kunnen duren... en dat lijkt te kloppen.
Apple heeft het als een beta-product gelanceerd in het Engels (US, UK & Australië), Frans en Duits in oktober 2011. Ze zeiden niks over Nederlands destijds.
"We hebben bij de introductie Engels, Frans en Duits. Daar komen in 2012 vijf talen bij: Spaans, Italiaans, Japans, Koreaans en Chinees. Andere talen, zoals Nederlands, volgen op zijn vroegst verderop in 2012 of 2013."
Apple: Siri werkt voorlopig nog niet in het Nederlands

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 februari 2015 22:15]

Apple heeft nooit beloofd dat Siri eind 2011 zou komen!? Het heeft mij ook veel te lang geduurd en ben zeer blij dat het nu eindelijk komt, maar die belofte waar jij het over hebt is nooit gemaakt.
Heb je daar een bron van? Apple heeft naar mijn weten nooit uitspraken gedaan over welke talen wanneer kwamen. Alleen als ze kwamen.
Zover ik weet is er nooit een datum genoemd door Apple over wanneer de Nederlandse ondersteuning voor Siri er zou zijn. Wellicht ben je destijds verkeerd voorgelicht door een medewerker van de winkel waar je de iPhone 4S in 2011 kocht?
Waar haal je die informatie vandaan? ik kan namelijk niets vinden op internet,
en apple had toen beloofd dat de Nederlandse siri eind van het jaar zou komen.
Er komt ook nog een 8.4? Vreemd dat Apple terug is gestart met dit, normaal kreeg je altijd een Major.0 en Major.1 en dan de volgende. Anyway...

Ben benieuwd hoe goed het gaat werken en of het alle functies zal hebben van de Engelse versie. Trouwens, weet iemand welke Emoji's er zijn toegevoegd? Er misten een paar van de standaard Unicode set, zijn dat deze, of bedoelen ze met "nieuwe" een niet ontwerp dat meer past bij het design van iOS7/8?
Misschien is het gewoon geen major update? Nieuwe ios komt normaliter met de nieuwe iPhone toch?
Ja, maar doorgaan is er 1 minor update (de Major.1 update) tussen 2 grote updates. Geen 4. De laatste keer dat ze verder raakte dan .1 was met iOS4, en dat was omwillen van de iPad 2.
Er zijn 2 updates in vrij rap tempo gekomen na enkele issues met ios 8 (1 update al in enkele weken na ios 8). Dus meer zogenaamde hotfixes. Dat kan het schema wel ie wat veranderen.
Ik denk dat het een nieuwe manier van releasen is voor Apple. Ze zullen sneller met kleinere updates komen. Daarna een publieke beta voor de grotere updates. En dan in de herst iedere keer de major update.
Op zich ook wel goede zaak, net zoals ze zeer belangrijker security fixes voor SSL enz zonder medeweten van de gebruiker geforceerd pushen naar OSX. Alleen maar beter. Overige updates heb je een keuze voor. Ook die updates gaan bij mij vanuit hibernate als m'n laptop slaapt in m'n rugtas voor naar t werk, op 't werk open klappen krijg je melding dat Update al Is geïnstalleerd en alles.
Dat ligt er aan waar Apple aan werkt. Als dat fixes zijn in een OS dat krijg je idd minor updates.. Als Apple functionaliteit toevoegt in de vorm van apps of onderliggend aan de motor kap sleutel dan een Major.

Functionaliteit op bepaalde apps toevoegen doet apple al langer. Zo is iOS 3 de Game Center verschillende malen geüpdatet met nieuwe functies.

Ook SIRI is al verschillende malen aan gewerkt en uitgebreid binnen een huidige release..
Als een iPhone met iOS 8.3 aan het stopcontact verbonden is...
Wat raar, waarom is dat nodig?
Ik neem toch aan dat Siri een volledig opgeladen iPhone niet binnen vijf minuten leegtrekt?
Gaat denk ik meer om dat Siri dan de hele tijd wacht op de commando "He Siri!" van afstand zonder je tel aan te raken.
Lijkt me op netstroom praktischer. Heb 't in de auto ook, tel aan het stroom met muziek.
inderdaad als je gewoon een voice command wilt gebruiken kun je altijd nog de homeknop lang inhouden. Zit ie aan het stroom of aan je lader in de auto dan is het werkelijk handsfree.
Deze functie zit al een aantal maanden in de engelse versie. volgens mij vanaf ios 8

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 23 februari 2015 23:23]

Klopt, sinds iOS 8.
Gebruik het heel soms in de auto, meestal gebruik ik gewoon knop op het stuur.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar anders werkt het niet en dat is de enige reden die ik me kan bedenken.
Dat is niet nodig om Siri te gebruiken, maar je kan hem zo instellen dat hij wanneer de telefoon aan het laden is, altijd 'luistert' naar de term "Hey Siri" en dan actief wordt. Normaal moet je gewoon de home-knop indrukken om Siri te activeren.

Als je telefoon 24/7 al het geluid wat de microfoon inkomt analyseert voor de tekst "Hey Siri" kost dat vrij veel stroom.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 23 februari 2015 22:20]

Maar waarom kun je op Androidtelefoons wel 'Ok Google' zeggen zonder 'stopcontacthulp', waarop de zoekhulp wordt geactiveerd? Bij die telefoons wordt dus ook 24\7 de geluidsinput geanalyseerd maar niemand die daarbij een ernstige battery drain ervaart.
Android gebruikers melden een extra batterij verbruik van 5-15% per dag. Of dit ernstig is, is subjectief. Apple zou de keuze aan de gebruiker kunnen laten, maar Apple kennende stellen ze performance boven dergelijke 'triviale' features en geeft die keuze dan niet.
Of ze gebruiken gewoon een soort van co-processor(net als de motion chip in de nieuwe iphones) in de snapdragon 8xx serie zit dit ingebouwd als sensorcore. Alle Windows Phones met een snapdragon 8xx ondersteunen dan ook hey cortana als ie niet aan de lader ligt en het heeft nauwelijks invloed op batterij. Enkele android telefoons doen dit ook zo (moto x en evt nog anderen).
Google heeft ook 'extra' motivatie om gebruikers te laten wennen aan een microfoon die altijd aan staat. Wie weet welke features er nog gaan komen die nog beter kunnen bepalen wat je doet...
Even ter verduidelijking; verbinding met het stopcontact is vereist als je Siri wilt activeren door het uitspreken van: "He Siri". Je kunt Siri ook activeren door de home knop een moment in te drukken, hiervoor is geen verbinding met het stopcontact vereist.
De reden is het gebruiken zonder tel aanraken, waarbij je telefoon met de chip voor Siri continu wacht op dat commando. Is met accu niet te doen, dan moet ie af en toe luisteren en je wilt dat ie snel reageert wanneer je 't nodig hebt.

(bovenstaand als extra toelichting op die van jou)
Is het ook niet zodat willekeurig mensen jouw telefoon aanspreken? :P

Zit je bijvoorbeeld in de trein wat te lezen, zegt diegene naast je 'He Siri' (om te trollen, of voor eigen telefoon) en reageert jouw iPhone.. Want Siri heeft toch geen spraakherkenning?
Wel spraak herkenning, geen stem herkenning inderdaad. Zou ook een van de factoren kunnen zijn inderdaad. Maar denk persoonlijk dat de accu ook een rol speelt met constant letter op de uitspraak.
Omdat Siri Beta is en anders mensen hun dag in het honderd loopt omdat Siri hen incorrect informeert. Je moet Siri eerst thuis trainen voordat hij de straat op mag, zeg maar ;).
Dat is alleen voor de "He, Siri!" commando zodat je geen knop hoeft in te drukken.

Dit kan handig zijn voor bijv. in de auto i.c.m. Apple CarPlay; zo hoef je geen enkele toets meer in te drukken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 februari 2015 23:21]

Wat fijn dat ze eindelijk Nederlands toepassen. Ben benieuwd hoeveel mensen dit echt gaan gebruiken.

Het is misschien op termijn wel handig in combinatie met Apple tv.

[Reactie gewijzigd door androids op 23 februari 2015 21:50]

Ik gebruik het in het engels ook regelmatig in de auto om iemand te bellen.. Stuk makkelijker dan op knopjes te drukken op de telefoon of handbediening die half werk in de auto.. SIRI is dan echt een uitkomst :)

Ook in de auto snel een reminder toevoegen als ik iemand gebeld heb werkt uitstekend..

Maar met de telefoon in de hand gebruik ik toch liever de normale invoer..
Ik gebruik het ook vooral voor bellen, of snel een nummer op te laten zoeken van een bepaalde artiest. Ook wel eens dat ik met een instantie belde, op de snelweg zat, en een herinnering moest instellen.

"Hey Siri, remind me to call client x at 4 PM."
of om je vriendin te vriend te houden: Hey siri, remind me to take out the garbage when i get home.
Haha die dingen doe ik gelukkig al uit mezelf. (Sowieso is m'n vriendin nu vrij prikkelbaar; zwanger, nog 6 weken te gaan) Geloof me, dan wil je maar al te graag die klusjes onthouden, kan anders raar escaleren haha. :+
(Ook wel logisch, ze is al bijna 8 maanden elke dag misselijk en ellendig, geen moment kunnen genieten nog, en dan is het ook nog je eerste kind, dus ik heb m'n tel al volstaan met zaken die ik moet onthouden.)
Dacht dat alleen de vrouw last had van geheugenverlies tijdens de zwangerschap :?
sympathie zwangerschap noemen we dat. Mijn pseudo buik was ook sympathie zwangerschap helaas dat na de bevalling zij weer slank was en ik dik bleef :) Zit ik nu in therapie voor met een belgisch biertje :)
Moah ik wil ook wel eens wat vergeten als ik drukke dagen heb.
En daarnaast is het gewoon handig om het toch even als referentie te hebben wanneer je ernaar kijkt en denkt; "och ja dat moet ik ook nog doen!".

Als ik uit het werk langs de winkel 'moet', dan kom ik ook wel eens linea recta thuis :+
Ai dat is wel lang misselijk ja.. Mijn agenda staat vol met elke dag om 20:00 vit D voor de kleine :p Veel geluk :) het is een cliché maar het blijft het mooiste wat je kan overkomen :) (niet de misselijkheid natuurlijk. en roze wolken hebben wij ook niet gehad maar simpelweg je kleine wondertje straks)
Ik kijk er ook echt wel naar uit. Kinderkamer helemaal klaar, alles aangeschaft, helemaal voorbereid. Groeit vrijwel precies goed, dus wat dat betreft nog geen problemen in het vooruitzicht.
Mja auto zal wel snel ingeburgerd raken denk ik. Het uitspreken en beantwoorden van berichten is iets wat ik al lang wil doen. Nu hopen dat het ook snel naar Google Now en Cortana komt :)
Ik denk dat de toepassing SIRI ook echt iets is voor handsfree gebruik, als ik de telefoon bij de hand heb ga ik echt niet tegen mn telefoon lullen :+
Ik zelf zit er niet echt op te wachten om tegen mijn telefoon/tablet te kletsen(behalve met bellen), ja mocht je in de auto even iemand willen bellen of iets snel willen opslaan een notitie ofzo.

Maar voor de rest heb je dat ding in je handen, ik ga niet tegen mijn ipad lullen open tweakers.net dan open ik zelf safari wel en druk ik op icoon wat er direct staat.
Wauw, heeft dat echt zo lang geduurd?
Ik bedoel dit niet eens als Apple-bash, maar Siri is al sinds de iPhone 4S in eind 2011 in gebruik, had gedacht dat er dan al wel deels ondersteuning zou zijn.

Bij Google Now heb je al wel gedeeltelijke support voor Nederlands qua zoekopdrachten en kan je zelfs Engels en Nederlands tegelijk als actieve taal gebruiken, al moet je dan wel hopen dat hij het Nederlands goed herkent en niet alles verbasterd naar Engelse woorden. Echte voice-actions kan je helaas nog niet.
Er is deels ondersteuning als in de dictaatfunctie. Het heeft inderdaad wel vrij lang geduurd, maar nu zal het dan ook in z'n totaliteit werken. :D
Zoekopdrachten in zowel dicteren binnen ios, osx of Android zijn puur woordjes achter elkaar aan leggen die jij uitspreekt.

Siri (en Cortana op Windows Mobile) moet zinnen in diverse vormen echt begrijpen. Zie een eerdere reactie van mij met voorbeelden van verschillende aanpakken van uitspraken.
Nou vraag ik me af (kan iemand in de test dit bevestigen?)
Moet je je telefoon helemaal op Nederlands zetten om Siri in het Nederlands te gebruiken (dus menu's etcetera ook).
Ik heb altijd mijn spullen op taalinstelling Engels staan, maar zou dan toch wel eens Siri in het Nederlands willen proberen.
Ik zou het beroerd vinden als je dan je hele telefoon op Nederlands zou moeten zetten.
De taalinstelling van Siri staat los van de taalinstelling van iOS. Dus je kunt Siri rustig in het Nederlands proberen, terwijl het besturingssysteem Engels is.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb ook altijd alles op Engels staan, maar met spraakbediening in de auto in combinatie met Nederlandse straatnamen is dat wel onhandig.

Ik vind het sowieso raar dat in het OS sommige teksten nog steeds in het Nederlands blijven. Dat is niet alleen in iOS zo maar ook in andere systemen.
Ik gebruik Siri regelmatig. "Call my mother" is vele malen sneller dan scherm unlocken, telefoon selecteren, voorkeuzetab selecteren, scrollen, vast/mobiel kiezen...
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken in het Nederlands. Natuurlijk hebben we al geruime tijd de stem van Maps, die vrij goed is.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken in het Nederlands.
"Bel mijn moeder"
"Bel mama"
"Bel schoonmoeder"
Is echt nog heel slecht, maar het begin is er ;)
werkend op air2
Hier ook op de iPhone 6.
Basis functionaliteit functioneerd prima, maar de uitspraken van de (mannelijke :( ) kloppen nog niet altijd helemaal vloeiend. (Engels naar Nederlands vertaald)
"Hij" verstaat er weinig van, weet weinig, maakt fouten en spreekt half nederlands en engels door elkaar......

Dus echt nog heel slecht (onbruikbaar dus nu nog)

Maar al met al wel goed nieuws, vanaf nu zal het met elke updat beter worden. (Hoop ik)
Het is ook nog een bèta, uiteindelijke versie zou het wel naar behoren moeten werken in april lijkt me.
Ben benieuwd of ie overweg zal kunnen met onze vele Vlaamse dialecten ;-)
Brabants gaat nog wel lukken maar mensen uit Limburg of Friesland zullen toch echt een probleem hebben. Nou is het ook wel eens tijd dat ze daar gewoon ABN gaan praten :P

Verder erg blij met Nederlands ondersteuning en dat de ontwikkeling van Siri verder gaat.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 23 februari 2015 21:57]

Ik moet toch zeggen dat hij in het Nederlands bij het dicteren zo'n 90 procent alles goed verstaat, ook als ik lichtelijk met een accentje praat
Mja op zich een nette score, maar ik denk dat je je snel kunt gaan ergeren aan de overige 10%. Het moet vooral niet te lang duren. 6 keer een woord opnieuw uitspreken is gewoon irritant.

Maar wat doet Siri met typische dialectwoorden? Dus "overnieuw", "zoiezo", "hullie" of "kende gij". Dat lijkt me namelijk het lastigst. Van die woorden die wel (bijna) iedereen kent, maar geen officiëel ABN zijn. En niet alleen om in te voeren, maar ook om uit te spreken en te snappen wat er staat.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 februari 2015 00:07]

Overnieuw pakt hij gewoon.
Het is sowieso, en dat doet hij ook goed.
hullie maakt hij oerie en 2e keer sorry van? Dus die pakt hij niet goed
Kende gij pakt hij wel goed.

Kortom, 3 van de 4 woorden die jij hier aan geeft als lastig pakt Siri (dicteren) goed.
Vrij netjes lijkt me ;)

[Reactie gewijzigd door Daejji op 24 februari 2015 00:27]

Niet verkeerd.
En ja ik weet dat het sowieso is, maar ik zie her en der nog wel eens zoiezo staan (en volgens mij is dat dan ook wel wat regionaal dialect). Maar op zich niet erg. Het feit dat ie ook nog niet-standaard woorden kent, is in ieder geval goed nieuws.

Ik ben benieuwd hoe sterk deze feature gaat verbeteren en of het net zo'n uitgebreide dienst wordt zoals de Amerikaanse Siri.
Maar wat doet Siri met typische dialectwoorden? Dus "overnieuw", "zoiezo", "hullie" of "kende gij". Dat lijkt me namelijk het lastigst. Van die woorden die wel (bijna) iedereen kent, maar geen officiëel ABN zijn.
Het is sowieso en dat is een normaal Nederlands woord.
Wist je dat de zachte G er eerder was dan de harde G? Er is dus ooit een gedeelte van de bevolking geweest die een harde G is gaan gebruiken.
De zachte G is dus het ABN ;)
Zoveel Brabanders ken ik anders niet met een zachte G. Das sinds we onderwijs zijn gaan standaardiseren gewoon wat harder geworden, al mag het van mij eigenlijk wel wat minder. Vooral buitenlanders kijken je raar aan als je weer wat staat te ggg-gg-gg--gg.
Ligt er maar net aan welke regio in Brabant denk ik. In oost brabant waar ik werk heeft iedereen een zachte G hoor
Ik heb er geen problemen mee, ik kom uit Friesland, maar spreek prima ABN. Elke Fries kan naast Fries prima omschakelen naar Nederlands. (echter spreek ik helemaal geen Fries)
Ruten 98 was native West-Vlaams dus zo moeilijk zal dat niet zijn (ondanks de grammaticaal vreemde constructies)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True