Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Microsofts Band-smartwatch en -fitnessarmband heeft een software-update gekregen waarin onder meer ondersteuning voor fietsen is toegevoegd. Ook is er een sdk beschikbaar gekomen waarmee ontwikkelaars apps kunnen bouwen voor de slimme armband.

De update wordt nu uitgerold in de vorm van app-updates voor Android, Windows Phone en iOS. De ondersteuning voor fietsen zorgt er onder meer voor dat gebruikers tijdens het fietsen hun hartslag en calorieënverbruik in de gaten kunnen houden. Ook zijn er guided workouts beschikbaar, waarbij de armband-annex-fitnesstracker aanwijzingen geeft, en kunnen gebruikers zien hoe lang ze er volgens de Microsoft Band over doen om te herstellen van een workout.

Daarnaast krijgen Band-gebruikers toegang tot een webportal waar ze inzichten kunnen krijgen in de statistieken die de wearable heeft verzameld. Ook kan de Band worden gekoppeld aan twee andere diensten waarmee de gezondheid kan worden getrackt: Microsoft HealthVault van Microsoft zelf en MapMyFitness.

De kans lijkt groot dat daar binnenkort nog andere apps bijkomen, nu Microsoft een sdk heeft vrijgegeven. Het gaat vooralsnog nog wel om een Developer Preview.

Microsoft Band

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Wat niet in het artikel staat, maar de nieuwe functionaliteit werkt alleen volledig als je je sport/gezondheids-gegevens afgeeft aan een Cloud service.
Band will sync to both Microsoft's own HealthVault and MapMyFitness
Ook het verwerken van de data gebeurd niet op software op je band, of telefoon. Maar dus op de server op afstand.
Dat is inderdaad een groot voordeel.
Waarom? De benodigde 'verwerking' stelt niks voor qua cpu cycles. Het apparaat geeft denk ik meer cycles uit aan het tonen van het scherm dan nodig is voor het verwerken van die data.
Dan nog, elke cycle die je kan besparen is er weer 1 en verlengt de accuduur.
Dan nog, elke cycle die je kan besparen is er weer 1 en verlengt de accuduur.
Het aantal cycles voor je cpu zal echt nihil zijn. Zeker vergeleken weergave taken. Dus daarmee is het nadelig effect voor je accuduur ook nihil.

Daarnaast is het zo, dat het alternatief, qua cpu-cycles veel belastender zal zijn. Je hebt zeer waarschijnlijk een substantieel hoger aantal cycles nodig om alle informatie naar de server te sturen, en daarna weer terug te ontvangen.
Alleen dat naar de server sturen gebeurt als je klaar bent met sporten. Niet tijdens het sporten. Dat is alleen GPS (als je het aan hebt staan). En ook de GPS data gaat autonoom van een smartphone.
Ongeacht frequentie dat je iets verwerkt,
Is het zo dat het verwerken met tussenkomst van een Cloud, je telefoon meer cycles kost dan zonder.

Situatie 1.
1. Via bluetooth data ontvangen.
2. Data verwerken
3. Resultaten weergeven

Situatie 2.
1. Via Bluetooth data ontvangen
2. Via dataverbinding verwerking voor verzending wifi/4g
3. Via de dataverbinding resultaten ontvangen.
4. Resultaten weergeven

Maar kernpunt blijft, dat je door data niet zelf te beheren en te verwerken, (wat gewoon kan) de functionaliteit niet autonoom werkt. Je blijft afhankelijk van een externe server voor toegang en beheer van jouw medische/sportieve gegevens.

Ik zie daarin het voordeel voor MS ook niet.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 23 februari 2015 21:40]

Maar het gebeurt niet tijdens het sporten. Tijdens het sporten is er geen sync dus kost het geen stroom. Hoe vaak is dat nu niet al gezegd? Sommigen maken een issue van een non issue :+ (Zo, nu verder spelen met de update)
Ik denk niet dat het met CPU te maken heeft, maar met storage. Je krijgt statistieken enzo in de cloud. M.a.w je hebt history en op de band/phone is opslag beperkt.
History is altijd maar beperkt, ik kan nu op het moment met mijn sport horloge van tom tom een stuk of ~25 runs vast houden voordat ik hem moet syncen.

Kost me werkelijk niks extra's aan tijd aangezien ik hem hetzeflde dock station ook weer moet opladen.

Sommige horloge's hebben zelfs wifi die gewoon direct kunnen syncen zodra ze in de buurt van je pc zijn.
Welkom in het jaar 2010+ met sport horloges. Ze worden allemaal naar online sites gesynct en daar wordt het bijgehouden.

Ik zou zelf niks anders willen, ik kan de gegevens overal opvragen en hoef niet bang te zijn dat mijn data kwijt raakt.

Hij synct het naar je cloud en naar je map mij fitness en klaar is die. hetzelfde wat elk ander sport horloge zo'n beetje doet.

Lokaal is toch echt verleden tijd.
Tijdens een activiteit kan je apparaat makkelijk gepowered worden door je beweging.
En zoals ik al zei, er is een stuk minder energie nodig om de calculaties te doen dan om het scherm te poweren.
Er is eigenlijk geen goede reden om die zooi in de cloud te doen.
Maar je bent het er toch wel mee eens dat het extra cycles kost? En dat het dus energie zuiniger is.
Maar je bent het er toch wel mee eens dat het extra cycles kost? En dat het dus energie zuiniger is.
Nope.,
Zoals nul07 hieronder al aangeeft kost het communiceren veel meer energie en cycles dan de calculaties op de data die je genereert.
In dit geval, met zo weinig data en simpele bewerkingen, is de cloud dus nadeliger qua verbruik.
Totaal gezien heb je wellicht gelijk, echter doet hij dat communiceren niet tijdens dat je 'm actief gebruikt, wat betekend dat hij op dat moment dus wel zuiniger is, en een langere batterijduur heeft. Dat hij ansich meer stroom verbruikt omdat hij moet gaan communiceren wanneer je weer thuis bent, doet hier niets aan af.
wat betekend dat hij op dat moment dus wel zuiniger is,
Je hebt die cloud dan alsnog helemaal niet nodig. In plaats van het uploaden achteraf had je ook de gegevens achteraf kunnen verwerken. Dan bespaar je ook energie tijdens het sporten en hebt achteraf een kortere laadtijd. Mijn punt is dat je gedwongen wordt om die cloud te gebruiken om functies te gebruiken waar die cloud niet voor nodig zou moeten zijn.
Tenzij je de gegevens later op je telefoon wil kunnen terugkijken vanwege het grotere scherm, wellicht dat je zelfs de pc er allerlei analyses op wilt laten uitvoeren door applicaties die niet op die band en je telefoon beschikbaar zijn. Dan is het ineens wel voordeliger dat het gelijk de cloud in is gegaan. Immers anders had je het in dit geval twee keer door moeten sturen...

Ik snap je punt hoor, daar gaat het niet om, maar alle grote fabrikanten werken niet naar individuele hardware toe, nee zij werken naar een perfect ecosysteem. Waarbij de gegevens dus gelijk voor het hele ecosysteem beschikbaar moeten zijn. Heeft met lockin te maken e.d., dat snap je zelf natuurlijk ook wel.

Dus qua het individuele systeem heb je gelijk, maar wellicht niet als je het gehele ecosysteem er bij betrekt.
Tja, en vervolgens kun je de grafieken op zo'n klein scherm niet zien.
Overigens kun je tijdens fietsen en sporten gewoon alles zien, alleen oude resultaten of een totaalgrafiek niet.
Daar leent het scherm zich ook niet voor.
Het is ook enkel een simpel Microcontroller met een Bus protocol waar aan allemaal sensoren hangen. En een LCD kleurenschermpje.

Het is geen ARM CPU met een Kernel en een OS erop zoals een Moto 360 ofzo.

Maar voor een sensor bandje is het een hele mooie. :)
En het scherm kan tijdens het sporten uit. Of alleen tussen door laten tonen. Na iedere minuut sporten bijvoorbeeld. En 'when every cycle counts' is autonoom tijdens het sporten en achteraf cloud sync het meest efficient. Daar is volgens mij geen speld tussen te krijgen.
En 'when every cycle counts' is autonoom tijdens het sporten en achteraf cloud sync het meest efficient.
Nee, dan nog is het efficienter om achteraf de operaties zelf te doen dan de communicatie met een server te doen.
Het verwerken kost energie, maar communiceren kost in dit geval meer energie.
Ik denk dat jij rijkelijk overschat om hoeveel data het gaat en wat er aan moet worden verwerkt.
Oke. Zou kunnen. Maar accuduur tijdens het sporten is van het grootste belang. Dan wordt er niet gesynched met smartphone of internet. Achteraf maakt het toch niet zoveel uit? Dan kan je 'm letterlijk aan de oplader hangen (mooie 3D print mount magnetisch 8-) ). Tijdens het douchen bijvoorbeeld. Na 15m is een Band alweer voor 80% vol.
Maar accuduur tijdens het sporten is van het grootste belang.
Heeft de band daar problemen mee dan?
Dat ding moet toch zo'n beetje een hele dag meegaan?
Alleen als je de GPS aanzet (kan een Band als een van de weinige smartwatches/bands autonoom). Dan gaat het hard.

Zonder GPS gaat een Band een paar dagen mee. Inclusief scherm constant aan (voor de klok)

Ik heb ook nooit gezegd dat er een probleem is ;)
Een Band kan, als een van de weinige smartwatch/bands, autonoom werken. Alleen bepaalde data wordt later in de cloud verwerkt. En dat is bij alle smartwatch/bands zo. Menig device kan in tegenstelling tot de Band niet eens autonoom (zonder internet/smartphone) werken.

Grappig dat jij hierover moet beginnen. Denk Chromecast vs Miracast (WiFi Direct) discussie ;)

[Reactie gewijzigd door Sake op 23 februari 2015 20:23]

TomTom Runner GPS Horloges werken ook prima zonder dat je je data naar een externe Cloud moet op laden.

De software maakt daar de analyses zelf, op je pc of smartphone. Zonder dat je daarbij internet nodig hebt,
Of je je sportieve gegevens op een server van een ander moet zetten, onder voorwaarden die de ander opsteld, en die ook nog eens door de loop van de tijd kunnen wijzigen.
Oke. Maar die kan weer veel minder (minder sensoren en minder smart) als een Band.
Alleen een alternatief als je alleen voor een fitnessband gaat.
Dat is juist het mooie aan een Band. Die kan als watch en als fitness apparaat fungeren. En met de SDK komen daar apps bij. Rudy Huyn heeft hier net enthousiast over getwitterd.
Rudy Huyn heeft hier net enthousiast over getwitterd.
Rudy Huyn werkt voor microsoft... Zijn enthousiasme is betaald. :|
Maar die kan weer veel minder (minder sensoren en minder smart) als een Band.
De vraag is een hoeveel sensoren en smartheid je nodig hebt om een beetje leuk te sporten.
Beetje kinderachtig om dat over Rudy te zeggen. Hij heeft heel wat uren in de ontwikkeling van (hele goede) WP apps zitten, zonder dat hij voor Microsoft werkte. Als er iemand is waarvan ik geloof dat hij het echt meent dan is dat Rudy.

Los daarvan zou het wel fijn zijn als je die band hier ook eens gewoon zou kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door RoJan op 24 februari 2015 09:02]

Beetje kinderachtig om dat over Rudy te zeggen.
Iemand die al 4 jaar bij een bedrijf werkt en een grote fan is van dat bedrijf moet je niet van verwachten datie een eerlijke en gebalanceerde mening heeft. Hij wordt al jaren betaald om de app-guru uit te hangen, natuurlijk gaatie de band leuk vinden. Grote kans datie mee heeft geholpen aan de ontwikkeling.
Feit blijft dat het ongefundeerd is. Gewoon maar iets roepen over iemand zonder enige bron of bewijs. Bovendien gaat genoemde tweet niet over de band, maar over het feit dat er nu een SDK is. Lijkt me logisch dat een app ontwikkelaar dat interessant vindt. Microsoft medewerker of niet.
@koelpasta Rudy Huyn werkt helemaal niet voor Microsoft :+

http://fr.linkedin.com/pub/rudy-huyn/40/297/953
https://twitter.com/RudyHuyn
http://blogs.windows.com/...ned-15-million-downloads/

I’ve made more than I expected and enough to leave my day job and build apps full time. I’ve been on my own for a year..

Graag een volgende keer eerst even controleren of iets klopt, voordat je iemand van iets beticht :X

[Reactie gewijzigd door Sake op 24 februari 2015 21:08]

Om maar in te haken. Een Band is juist voor meer dan alleen sporten.
Een device wat beide kan. Geen 2 devices nodig. En ja, daar heb je sensoren en smartheid voor nodig. Voor alleen sporten heb inderdaad ook andere devices en kan je veelal met een goedkoop puur fitnessbandje af.
@koelpasta

http://fr.linkedin.com/pub/rudy-huyn/40/297/953

Entrepreneur & développeur
6Studio
décembre 2013 – Aujourd’hui (1 an 3 mois)|Région de Rennes , France


Ergo: Hij werkt helemaal niet voor Microsoft :+
Maar dus op de server op afstand.
Is MS daar uniek in?
Nee,


maar het kan ook autonoom op je eigen device.
In dat geval blijven de rechten van Microsoft's analyse methode ook van Microsoft, maar heb je zelf wel fysieke controle over je eigen medische/sportieve data. In plaats van dat die data gehouden wordt bij een ander, en de therms of conditions (en veranderingen daarvan) door die andere partij bepalen wat er met jouw medische data gebeurd.

TomTom's Sport watches synchroniseren bijvoorbeeld via Bluetooth met pc en smartphone. En doet ook de verwerking prima in de software in plaats van de Cloud.

Het maakt je autonomer, maakt je onafhankelijker van internet en geeft inzicht in je analyses zonder dat je bandverkoper je sportresultaten hoeft in te zien.
Als ex-TomTom werknemer weet ik dat zo gauw het gesynced/gekoppelt word aan een internet verbinding (via een pc) het ook naar TomTom gestuurd word (kleine lettertjes).
Dit doet vrijwel ieder stukje "smart" gereedschap of je het nu weet of niet.

MS geeft het gewoon eerlijk van te voren aan en zo vreemd is het niet als je begrijpt hoe cortana (en MS) werkt waarmee het nauw verweven is.
Volgens mij is dit een enorme storm in een glas water: wat nol07 schrijft lijkt echt nergens op gebaseerd. Ik zeg niet dat het niet zo is, maar de gequote engelse zin betekent totaal niet wat hij er van maakt.
Net als de Band is Cortana nog niet in Nederland, dus de echt leuke functionaliteit die de band levert, notities , afspraken, berichten inspreken is voor ons nog niet aanwezig. Alle andere functies zijn best cool, maar het niet waterdicht zijn en 3 dagen batterij vindt ik nu nog dealbreakers. Ik hoop dat een nieuwe verbeterde versie van de Band wereldwijd leverbaar wordt.
Waterdicht is hij niet volgens Microsoft, maar verschillende tests hebben uitgewezen dat Microsoft iets te voorzichtige woorden heeft uitgekozen. Ermee gaan zwemmen is nu ook niet echt de bedoeling. Je gaat toch ook geen bericht lezen of kijken hoe laat het is onder water. De batterij is toch wel zeker goed voor de smartwatch ivm de anderen. Daarnaast is het de eerste smartwatch van hun, en ik heb er zeker niet over te klagen. Zeer tevreden gebruiker. Ook de functionaliteit door regio op US te zetten is heel fijn. Engelse Cortana werkt fijn en degelijk.
Hoezo niet zwemmen? Lopen, fietsen, zwemmen erbij en je hebt een Triatlon band.
Ermee gaan zwemmen is voor mij wel de bedoeling. Ik wil graag zoiets hebben voor het zwemmen. Dat de afstand, baantjes en snelheid bijvoorbeeld bij houd. Maar zoiets komt wel. Ik wacht nog even af.
Waarom iets kopen als je het niet nodig hebt?
Volgens mij heb je zijn post niet goed gelezen ;)
Dan gaat die Simson reparatiedoos niet meer helpen ;)
Alleen geen Cortana als je phone op NL staat. Verder werkt alles.
Zelf wacht ik al maanden op het bericht van MS dat de band leverbaar is in NL..
Zolang die in Amerika steeds in enkele uren is uitverkocht, denk ik niet dat ze hem al naar Europa gaan verschepen
Dat zou toch een reden zijn om het wel te doen? :P .....
Nee, het gaat ze op het moment gewoon niet lukken om hem naar Europa te krijgen. Het is letterlijk wat SunnieNL zegt: het ding is binnen enkele uren uitverkocht, en de volgende batch komt dan pas na een bijzonder lange tijd weer. Hij is niet aan te slepen. Als ze hem dan ook nog eens op een andere markt gaan verkopen, dan zullen ze nog meer moeten produceren, en ze komen op het moment al niet toe aan de vraag.
Als ik het goed voorheb, mits men een SDK uitbrent (devprev), moet het dus mogelijk zijn om binnenkort eigen apps voor de band te maken: Dat zou dan een hele mooie toevoeging zijn. Ben in het bezit van een Band, zeer tevreden. En nu nog meer functionaliteit is altijd welkom.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 23 februari 2015 20:05]

Microsoft Band? Is dat het nieuwe Songsmith? ;)

Wel een interessant armbandje... Ben benieuw hoe de hartslag meter functioneert in dit apparaat.
Mijn vriendin heeft de tomtom cardio multi sports ding die ook een hardslagsensor heeft, en de hartslagmeters zijn nagenoeg gelijk, er is wel wat verschil maar zit wel vrij dicht bij elkaar.
Het wordt wel tijd voor een goede band die sowieso werkt op mijn Windows Phone.
Fitbit heeft een officiële Windows Phone app.
Ja, klopt. Ik zit te denken om de Charge HR te nemen.
Alleen de Fitbit Surge is te vergelijken met de Band.
Microsoft Band krijgt ondersteuning voor fiets :+
Ik las de titel hetzelfde als jou. Hij is wel erg flauw, maar wel grappig ;)
Aangezien er nog behoorlijk wat bugs in deze versie aanwezig zijn staat deze release bekend als Microsoft Lekke Band.

Het advies is dan ook te wachten op de te releasen patch, intern bekend als Microsoft Reserve Band.

_/-\o_ _/-\o_
Welke bug dan? Naar mijn ervaring is de woordspeling erg leuk, maar gaat ie niet op.
Eerder een antilekBand voor een fiets. :)
Er stond voor de komende dagen, maar de update komt hier zojuist binnen :)
jammer... zo te zien zijn met de SDK alleen apps te ontwikkelen die op je telefoon draaien, niet op de band. Zoiets als een "je zit te lang stil" monitor bouwen is dus niet echt praktisch, want dan zou je de hele tijd de sensor moeten uitlezen op de telefoon => niet energie zuinig genoeg.
Ik heb 'm ook al een hele tijd hoor, via een tweaker die in de US was en er een paar had meegenomen.

Updaten van mijn band ging niet echt via mijn telefoon.... nadat de ap was bijgewerkt synced ie niet meer met mijn band, error of iets.
Nadat ik de desktop sync app had geinstalleerd en de band via de USB kabel aan mijn laptop had geknoopt ging het wel goed. Wel zat er een significant versieverschil tussen:
Huidig: 1.1.2110.0
nieuw: 10.2.2610.0

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True