Microsoft presenteert 'smartwatch' Band

Microsoft heeft zijn 'smartwatch' Band gepresenteerd. Het apparaatje is een crossover tussen een smartwatch en een fitnessarmband en werkt met Windows Phone, iOS en Android. Het apparaat is per direct beschikbaar in drie maten.

De Microsoft Band werkt samen met Microsoft Health, een nieuwe dienst van de softwaremaker waarmee gebruikers hun gezondheid en sportprestaties in de gaten kunnen houden. De Band heeft daarvoor onder meer gps, een hartslagmeter, thermometer om de temperatuur van de huid in de gaten te houden, gyroscoop, lichtsensor en uv-lichtmeter.

De Band heeft bovendien de functies van een smartwatch, zoals het doorgeven van notificaties van smartphones met iOS 7.1 en hoger, Android 4.3 en 4.4 en Windows Phone 8.1 Update. De accu moet volgens Microsoft twee dagen meegaan met de dubbele 100mAh-accu. Microsoft heeft zijn Band wel stof- en spatwaterdicht gemaakt, maar gebruikers kunnen er niet mee gaan zwemmen: hij is niet waterdicht.

Het scherm van de Band is een tft-lcd met een diagonaal van 1,4" en een resolutie van 320x106 pixels. Microsoft heeft zijn wearable voorzien van een ARM Cortex M4-cpu van onbekend merk en type en een interne opslag met een grootte van 64MB.

In combinatie met een Windows Phone kunnen gebruikers gebruik maken van onder meer Cortana, op andere platformen is die functie niet beschikbaar. Microsoft Health werkt wel gelijk op de concurrerende platformen iOS en Android.

De Band is de eerste stap van Microsoft in de markt voor sport- en gezondheidsaccessoires. Apple komt in 2015 met de Apple Watch, terwijl Google met Android Wear een platform heeft gemaakt dat al op de markt is. De Band doet echter het meeste denken aan de Samsung Gear Fit-accessoire. Microsoft verkoopt de Band via de eigen site in drie maten voor 199 dollar, omgerekend 157 euro. De accessoire is nog niet verschenen in de Nederlandstalige online winkel van Microsoft.

Microsoft BandMicrosoft BandMicrosoft Band

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-10-2014 • 06:22

151

Submitter: swimmer4

Reacties (151)

151
141
103
7
1
5
Wijzig sortering
Meer informatie is te vinden op http://www.microsoftstore...S/pdp/productID.308308800

24-hour heart rate tracking
Understand your true metabolic burn rate with a heart rate monitor that provides continuous readings of your heart rate. You’ll gain a better understanding of your calorie burn, sleep patterns, and more.

Sleep tracking
When activated, Microsoft Band keeps working through the night to track the length and quality of your sleep. See how often you wake, the length of light and restful sleep, and your average heart rate/hour.

UV monitor
The Microsoft Band is equipped with a smart UV monitor that gives you real-time measurement of the UX Index. That way you can apply sunscreen or grab your sun visor before you hit the road.

Built-in GPS
A built-in GPS records the routes you’ve walked, run, biked, and hiked. The Microsoft Band then maps them in the app for you to review later. You can save your favorites for future outings.

--> GPS werkt dus apart van de smartphone, dus je kan zonder smartphone lopen.
Ik heb maar meteen een topic aan gemaakt op GoT: [Microsoft] Band :)
Die wearable and fit bandjes lijkt me echt meer een gadget dat na een paar weken niet meer gebruikt wordt. Zullen er vast veel onder de kerstbomen zitten. Mij lijkt dit meer iets dat teveel moeite kost ivg met wat je er voor terugkrijgt.

Maar eerlijk gezegd denk ik wel dat MS een goed product heeft hier dat zich onderscheidt van anderen. De hoeveelheid sensoren en de compatibility lijken wel ok. Zeker die uv sensor is wel leuk.
Tja het is net wat je zoekt, voor mij is dit een van de meest interessante smartwatches tot nu toe. Als het allemaal goed werkt overweeg ik wel om mijn sport horloge in de verkoop te gooien en deze er voor in de plaats te nemen.
Smartwatches die eigenlijk weinig meer doen dan de tijd en notificaties weergeven daar zie ik nou juist de meerwaarde niet van in. Met iets als dit kun je echter potentieel erg goed je sportprestaties bijhouden, maar dan moet het natuurlijk wel allemaal goed werken en zonder aanwezige smartphone. De hartslagmeter moet dus nauwkeurig zijn, ook (juist) als je flink heen en weer aan het springen bent, de GPS moet nauwkeurig zijn en een klein genoege meetinterval ondersteunen (niet elke 10 seconden, dat is te grof) en die spatwaterdichtheid moet wel een beetje goed zijn want als je in de regen gaat rennen dan kan zo'n ding toch nog best wat te verduren krijgen.
Is dat zo? Laten we een vergelijking maken. Mensen met een smartphone die ooit al eens gebruik hebben gemaakt met een notificationcenter, kunnen niet meer zonder dat notifcenter. Deze band geeft notifications, dus na een tijdje ben je dat zo gewend dat je je 'kaal' gaat voelen zonder deze band. Dus een tijdelijk gadget is het niet echt. Enkel de healthfuncties gaan wss voor veel mensen een tijdelijk iets zijn, behalve mensen die ermee moeten/willen werken voor hun gezondheid/conditie/...

We moeten het apparaatje gewoon in 2 stukken denken: Smartwatch en fitnessband. Dat laatste is eigenlijk het tijdelijk gadget.
Ik draag nu al een maand of 15 een fitness band, altijd. Met name slaap en beweging volg ik nauwkeurig. Begonnen als gadget en is nu een toevoeging geworden, voor mij.
schrijf aub een product review ;-)
Anoniem: 426269 @Martinus30 oktober 2014 12:59
welke?
Kan dat ding het onderscheid maken of je echt slaapt of slapeloos ligt naar de muur te staren? Of wanneer je in bed ligt te lezen en in slaap valt?
In wat opzicht is dat zo? Ik ben best benieuwd
"Is dat zo?"

In mijn geval wel. Ik had een Polar Loop maar dat is niets meer dan een verdedelde stappenteller met datum en tijd. Het was een week leuk maar dat ding hield ik toch niet aan met het slapen. En om te sporten is een borstband met hartslagmeter i.c.m. je telefoon toch veel fijner en beter. Die gebruik ik gemiddeld 3x per week met RunKeeper en MiCoach. De Polar Loop ben ik na die week verloren en ik vind het wel best zo.

Verder denk ik dat deze bandjes heel hard in prijs zullen dalen. Bijna elke fabrikant heeft er nu eentje en eigenlijk kunnen ze niks wat een telefoon ook niet kan, en ze zijn nu nog gewoon veel te duur voor hetgeen je krijgt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 24 juli 2024 15:03]

Lees mijn reactie opnieuw. Je las enkel mijn eerste zin. Mijn onderbouwing heb je precies niet gezien.
Dat geldt misschien voor jou persoonlijk, maar niet voor iedereen. Die notificaties zullen mij juist worst zijn. Ik heb sinds een week het geluid van mijn telefoon altijd uit staan, en dat bevalt me echt uitstekend. Ik kijk er een paar keer per etmaal op als het mij uitkomt, erg fijn en bespaard erg veel tijd die ik nuttiger kan besteden. Dus om al die zooi ook langs te zien komen op mijn pols... nou nee, dank je de koekkoek!
Een borstband icm telefoon is fijner en beter? Ik vind het maar niks om zo'n band om te moeten en met de 5"+ telefoons van tegenwoordig wordt je toch ook alles behalve gelukkig van dat slagschip mee te moeten slepen. Zelfs als je een band voor om je arm hebt dan lijkt me dat toch niet fijn (ik zie soms meisjes rennen waarbij zo ongeveer de volledige bovenarm achter die band verdwijnt).
Het is natuurlijk de vraag of het ook echt goed werkt, maar áls het goed werkt dan zou ik een sportband als deze toch veruit prefereren.
Naast bovenstaande punten heb je trouwens eventueel ook het probleem dat een sport app op een telefoon te weinig meetpunten opslaat. Dat probleem had ik zelf in ieder geval met endomondo op verschillende toestellen. Op mijn One M8 in ieder geval nam hij meestal elke 9 seconden een sample maar soms zat er ook ineens meer dan een halve minuut tussen twee samples. Als je een constante snelheid in een rechte lijn rent dan is dat prima, maar als je kronkelige paadjes neemt dan klopt er ineens niks meer van. Ook als je kortere stukjes rent (sprint) dan is je meetdata eigenlijk nauwelijks bruikbaar met zulke intervallen tussen de locaties.
Ja okee, hoe kleiner hoe beter natuurlijk. Maar dat is theorie. Okee, in deze fitnessband zit dus wel GPS en hartslagmeting. En dat is natuurlijk al aardig speciaal. Maar de vraag is hoe goed het blijkt te gaan werken in de praktijk. En dan denk ik dat zo'n borstband toch wat beter gaat zijn. Maar wie weet...

Misschien eens MiCoach proberen i.p.v. Endomondo? Je kan gpx exporteren dus...
Anoniem: 426269 @Ulas30 oktober 2014 11:00
Natuurlijker is dat makkelijker, een groot scherm werkt en leest veel beter.
Dat spreek je tegenwoordig toch gewoon in? :P
Tuurlijk, lekker je omgeving deelgenoot maken van je opdrachten.
Neem je ook op pad liever een tv scherm mee ipv een laptop? Is toch makkelijker?
Ik vind deze wel leuk om de volgende redenen:
-gps on board --> als ik me niet vergis ga je dan kunnen gaan lopen zonder je smartphone maar toch je looproute enzo hebben.
Dit kom dan goed samen met de hartslag meter.
Als je dan naar de prijs kijkt van een horloge met hartslagmeter zit je op dezelfde prijs, en die zijn lelijk.
Die hebben geen gps, voor 1 met gps zit je zelfs nog duurder.

En je kunt er notifications op zien, dus best wel leuk.

Mijn smartwatch moet kunnen functioneren op zichzelf, dus een gps hebben zeker. Dat ik kan gaan lopen met alleen de horloge en niet mijn huge smartphone moet meenemen.
Nog leuker zou een beetje opslag zijn voor muziek ofzo en dat je dan via bluetooth ofzo naar kan luisteren
Vergeleken met de concurrentie zit er wel heel veel rand rondom het kleine scherm. Lijkt me voor een fitness horloge niet de meest comfortabele pasvorm zo op het eerste gezicht.

Een accu duur van twee dagen zou dan wel weer prettig zijn voor een smartwatch, maar voor een fitness wearable is dat weer erg laag.

Samenvattend wordt ik er nog niet echt warm van, zowel in design als functie zie nog niet iets onderscheidends tov concurrentie
Ik krijg bij deze wearable wel het idee dat MS denkt dat een wearable naast een horloge gebruikt gaat worden. Dit lijkt me echt een sportarmband, die je tijdens het sporten omdoet. Nadat je gedouched bent ga je terug naar je normale horloge.

Veel van de beschikbare wearables worden als 'horloge vervanger' gepresenteerd, maar hebben dan zoveel nadelen (scherm niet altijd aan, batterijduur van max 1 dag), dat het volgens mij niet echt bruikbaar is. Ik denk dat dit daarom dus een 'andere' markt is...
Toch vind ik het wel grappig en enigszins bijzonder om te zien wat hier nu gebeurt.

Al enige tijd zijn er smartwatches op de markt, primair voor Android en/of iOS. Daarnaast gonst het al maanden van de geruchten over een iWatch, die na de aankondiging op diverse punten tegen lijkt te vallen, met o.a. een accuduur van één dag.

En ondertussen heeft Microsoft in de diepe stille wateren gewerkt aan een eigen smart watch, die ook nog eens niet alleen werkt op Windows Phone maar ook op Android en iOS (m.i. een logische keuze maar ze doen het toch maar).

Geen gehype, geen maanden van geruchten maar wel een product dat:
A ) per direct beschikbaar is;
B ) een accuduur heeft van twee dagen (wat in vergelijking met de competitie goed te noemen is)
C ) Betaalbaar is.
D) Works with the phone you own.
E ) Cortana!

Daarnaast is Microsoft ook hierin consequent met UI design: de oplettende kijker herkent de elementen van Windows 8 / Windows Phone. Je kunt van Windows 8 als desktop OS vinden wat je wilt maar het is duidelijk dat Microsoft één filosofie heeft, die volgt en die actief probeert aan te passen en verbeteren waar nodig. Dat getuigt van durf.

Wel kan ik mij enigszins vinden in Mmal' reactie ("some corners have been cut") maar ik weet niet of dat erg is. Waarom: Luxx beschrijft het al:
Veel van de beschikbare wearables worden als 'horloge vervanger' gepresenteerd, maar hebben dan zoveel nadelen (scherm niet altijd aan, batterijduur van max 1 dag), dat het volgens mij niet echt bruikbaar is. Ik denk dat dit daarom dus een 'andere' markt is...
Op dit moment zijn de smartwatches die op de markt komen nog geen volwaardige horlogevervanger m.i: accuduur van 1 of 2 dagen? Grote vierkante behuizingen? Maar als volwaardig vervanger worden ze echter wel dikwijls gepresenteerd. En dat kan zomaar verkeerde verwachtingen scheppen. Waarom dus geen mooie crossover, zoals Microsoft hier nu gemaakt heeft, om het gat tussen klassiek horloge en modern smartwatch te overbruggen? Microsoft noemt het ook "Microsoft Band" en niet "Microsoft Smart Watch". Met Band lering trekken uit het gebruik en de wensen en ondertussen werken aan een echt "future proof" product. In mijn ogen geen verkeerde zet.

Ik verwacht niet dat dit horloge (deze Band) een ommekeer gaat betekenen in de wearablemarkt. Maar wel dat Microsoft dit keer niet het schip laat varen (zoals met Windows Mobile / Windows Phone wel heeft gedaan) en dat dit aan de wieg kan staan van zoveel meer :).

Overigens ben ik wel nieuwsgierig waarom in de video iedereen het klokgedeelte aan de onderkant van zijn pols heeft zitten en niet aan de bovenkant. Ik ben benieuwd of dat te maken heeft met de sensor en hoe dicht deze bijvoorbeeld tegen de huid aan moet zitten. Zelf vind ik het bv. altijd prettig als een horloge vrij om mijn pols kan draaien. Ik kijk dan dus ook uit naar de eerste reviews :).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 24 juli 2024 15:03]

De sensors moeten vrij dicht op de huid zitten, als het van het type is met led-lampjes. Dus los rond je pols gaat niet werken.

Wat heel sterk is van Microsoft is inderdaad dat hij er nu al is, en wat ik sterker vindt nog is dit:
Er zijn maar weinig fitnesshorloges die connecten met je telefoon, en dan zeker niet die meer bieden dan enkel fitnessinfo delen (hartslag, stappen, afstand, tijd, en wat dies meer zei). Er zijn nu twee horloges op de markt die via leds op de pols de hartslag meten: TomTom Cardio, maar die connect niet realtime met je telefoon, en moet via TomTom eigen fitness website (zucht), en de Mio Alpha, maar die heeft weer geen GPS. Die kosten bovendien nieuw minimaal 150 euro (mio alpha) of veel meer.

Wat Microsoft hier presenteert is veel meer dan een sporthorloge en voor een prijs waar je echt lovend over mag zijn!
De derde persoon met het horloge draagt deze met de klok naar de buitenkant, wat me doet vermoeden dat beiden kan.
Zou het ook een slaap-meetfunctie hebben en hoe is het op te laden? (stofvretende usb-poort of draadloos). Alleszins een interessant product.
Zou het ook een slaap-meetfunctie hebben en hoe is het op te laden? (stofvretende usb-poort of draadloos). Alleszins een interessant product.
Er zitten pogo-pins op voor opladen.
Via http://www.microsoftstore...S/pdp/productID.308308800

Sleep tracking
When activated, Microsoft Band keeps working through the night to track the length and quality of your sleep. See how often you wake, the length of light and restful sleep, and your average heart rate/hour.
Wat ik persoonlijk veel grappiger vind is dat vanaf het moment dat het duidelijk was dat Apple aan een smartwatch werkte talloze fabrikanten over elkaar heen vallen om ook in de wearable markt te stappen. Ik had het wel een grote grap gevonden als Apple vervolgens helemaal niets op wearable vlak gepresenteerd had :) .

Cudos voor Microsoft overigens omdat ze hier een ander concept proberen. Ze zijn de laatste jaren behoorlijk vooruitstrevend bezig. Pakt niet altijd goed uit, maar ze zijn in ieder geval zeker niet het grote kopieerapparaat waar ze in het verleden wel eens van beschuldigd werden.
Ik vraag me dat af... de ontwikkeling van een smartphone duurt wel even en het is lastig in te schatten wie er als eerste begon... Maar ik zou zeggen dat Pebble de eerste was..
Het lijkt mij makkelijker om het scherm aan de onderkant van je pols te hebben ivm de oriëntatie van het scherm, je hoeft je arm niet in een vreemde positie te manoeuvreren om een bericht te kunnen lezen.
Het eerste wat ik dacht was "de klok zo over de breedte, das niet fijn lezen". Maar omdat het display aan de binnenkant van je pols zit is het juist helemaal logisch, die beweging is veel natuurlijk.

Overigens is dit natuurlijk ook beter qua stoten wat dan weer zou krassen op je scherm.
Laat ik voorop stellen dat ik deze 'smartwatch' band reuze interessant vind, toch heb ik hierbij een aantal vraagtekens:

- Twee dagen accu is niet veel als je, naast een actieve dag, ook je slaap patroon wil registreren. Uiteraard is dit niet iets wat je dag in dag uit doet.
- Hoe communiceert dit apparaat? Alleen met de MSFT app, of ook met bijvoorbeeld de Apple Health kit?
- Cortana zal waarschijnlijk alleen icm Windows Phone werken?

Ondanks dat toch de meest interessante optie tot dusverre.
Ik ben tot nu toe heel sceptisch geweest over smartwatches, zag de toegevoegde waarde niet. Waarom niet? Vooral omdat het allemaal een telefoon om je pols wilt zijn en dus niks of weinig toevoegd t.o.v. je telefoon uit je zak halen. Bijvoorbeeld de iwatch moet je je telefoon mee hebben met sporten, want anders geen gps. Deze 'smartwatch' is volledig gericht op sporten, met de nodige sensors en voor dagelijks gebruik is alleen een extratje. Dit is een smartwatch dat ik wel zou kopen, vooral om tijdens het mountainbike om te doen of tijdens andere sporten en heel misschien omdoen op de casual dag, maar dagelijks nog gewoon mijn eigen horloges. De prijs is ook prima voor de functionaliteiten dat het biedt. Alleen jammer dat hij niet waterdicht is en alleen spatwaterdicht, had zeker wel wat toegevoegd. Deze houden we zeker in de gaten.
Ah mijn windows logo avatar, volgens mij heb heb je na het zien van mijn avatar het verhaal niet meer gelezen. Ik ben goed te spreken over windows phone ja, maar ik baseer mijn mening altijd op feiten en niet blindelings op een merk (heb gebruikerservaring met alle merken en heb nog steeds een ipad mini in huis). Het zijn zuurverdiende centen en die moeten alleen naar zaken die het waard zijn. Een smartwatch alleen om het hebben van een smartwatch gaat er bij mij niet in. Microsoft neemt een andere benadering en maakt er een horloge met een specifiekere functie van wat wel iets toevoegt. Ik weet niet of je sport, maar iedereen die sport gebruikt graag een app als strava of soortgelijk om allerlei informatie bij te houden voor statistieken. De iwatch is minder bruikbaar hiervoor, want heeft geen ingebouwde gps, dus je telefoon moet alsnog mee. Wat heeft die horloge dan voor toegevoegde waarde? Behalve dat ik mijn telefoon dan niet uit mijn zak hoef te halen. Hiermee kan je je telefoon thuis laten, je ding doen en als je terug bent weer koppelen. Lijkt me ideaal. Maar goed, als jij graag 2x zoveel betaalt voor een smartwatch met minder sensoren, wie ben ik om je tegen te houden?!
Anoniem: 145867 @shenr31 oktober 2014 06:44
Het is niet echt een smartwatch zoals anderen. Andere smarwatches draaien een echte OS Kernel. Met een ARM processor die bedoelt is om een OS te draaien. Daarbij je apps kan laden.

Dit ding heeft een Cortex M4. Hiervoor maak je custom software. Geen kernel. Het is een Microcontroller. Dit ding gebruik je een half jaar en gooi je weg.

Er is een groot verschil tussen andere smartwatches zoals die met Android Wear.

Op deze smartwatch draaide geen Windows OS. Heeft geen geheugen waar je zaken op kan downloaden en ga zo maar door.

Je moet het verschil weten tussen een Cortex M4 en een ARM met een V7 instructieset waar daadwerkelijk kernels op kunnen draaien.

Deze smartwatch ligt mijlenver achter al op de Android Wear Watches. Het is meer een horloge met fitness functies. Geen smartwatch.
Naast een horloge? Waarom zou je 2 keer een armband willen die de tijd aangeeft? Dat is toch nutteloos. Dat ding geeft ook de tijd aan hoor
MInder schermgrootte is minder stroomverbruik (veel belangrijker als een wat groter scherm). En de ruimte zal wel nodig zijn voor accu en de functionaliteiten.
Al die wearables die continu je gezondheid volgen en meten... Hebben mensen daar nu echt behoefte aan? Zelf wil ik wel tijdens het hardlopen kunnen trainen op hartslag, maar de rest van de dag hoef ik die niet te weten.

En wat gebeurt er eigenlijk met al je data? Wordt die ook geanalyseerdp om je nog persoonlijker reclames voor te schotelen?
Er zijn hele grote doelgroepen voor wie het heel handig is om continue te monitoren hoe je er voor staat. Denk onder andere maar eens diabetici, mensen die kampen met depressie en hartpatienten. Een smartwatch of -band kan hierbij heel nuttige informatie verzamelen. Of de grote massa dit ook vindt? 2015 gaat dit uitwijzen. Alle grote tech bedrijven hebben hun producten klaar. Nu moeten de consumenten nog volgen. Ik persoonlijk denk dat iedereen binnen vijf jaar dagelijks wearables draagt.
Helemaal mee eens, maar voor diabetici is er nog niets ontwikkeld zonder bloed te prikken. en dat zie ik dit ding niet doen.
Overigens ontgaat het me volledig hoe iemand met een depressie ooit kan monitoren hoe hij of zij er voor staat via een smartphone....?????


ik wacht het ook af. over een paar jaar heb je waarschijnlijk smartwatches die een fatsoenlijke accuduur hebben en voor een fractie van de prijs van nu. ook gebeurd met rekenmachines, kwartshorloges, telefoons. dus dit is een kwestie van tijd. En denk een terug aan de tenenkrommende prijzen die je betaald heb voor apparatuur die na een paar qaar giga kelderde... ik kan voorbeelden noemen... zucht...
Eenvoudige zaken als slaapritme en hartslag gecombineerd met af en toe een vraag van je device 'hoe voel je je' geven al een aardige indicatie of je gevoelig bent voor een depressie of er midden in zit. Wat betreft de diabetici. Ik weet ook niet of het nu al werkend is, maar er wordt gewerkt aan sensoren die je op je huid plakt die je bloedsuikerspiegel kunnen meten. Even een seintje dat je suikerspiegel te laag wordt (voordat deze dat ook is) is een wereld van verschil voor deze doelgroep.
Daar ben ik het mee eens, maar dat is ook een specifieke doelgroep. Daarvoor kun je beter een soort attachment maken die wel communiceert met je smartphone oid.

Maar voor gezonde mensen lijkt het me zo obsessief om maar de hele tijd bij te houden hoeveel stappen je al hebt gezet. Ik weet zelf 's morgens heel goed hoe ik heb geslapen etc.
Dit soort apparaatjes zijn er voor de fintness enthousiasten, maar zullen voor een grote groep ook interessant zin.

Hoeveel mensen zijn er niet te zwaar, en dit soort trackers kunnen prima in kaart brengen waar het mis gaat. En dan een soort stimulans geven om meer te bewegen, minder te eten of eens serieus te kijken naar je slaappatroon. (te laat naar bed - te vroeg op etc...)

Zeker als je wat ouder wordt is het goed om dit soort dingen wat serieuzer te bekijken, en een totaal overzicht van al je activiteiten, slaap patroon, hartslag info etc. kan dan zeer waardevolle info zijn. ;-)
Neem aan dat je nu ook niet de gehele dag met een hartslagmeter om de borst rondloopt? Als je geen behoefte (meer) aan het apparaat hebt doe je hem af.

Wat er met de data gaat gebeuren hangt voornamelijk af van je platform keuze (ios/android/wp) en de keuze van de app die je gebruikt. Analyseren an sich is natuurlijk erg handig, maar dat de data gedeeld gaat worden weer niet.
De hele dag hoeft voor mij ook niet, denk dat het met dit soort producten interessant is om deze tijdens het sporten om te doen en bijv. elk half jaar eens een week 's nachts om te kijken of er verandering optreed in je slaappatroon.

Moet wel zeggen dat ik dit een interessant product vind, draag zelf altijd een horloge en vind het van mijn huidige horloge heerlijk dat ik het nooit op hoef te laden en nooit batterijen hoef te vervangen. Wat dat betreft zou ik een smartwatch echt een drama vinden. Juist doordat MS dit vormgeeft als een sportband loop je niet voor lul met dit ding rond je pols en een normaal horloge aan de andere pols.

Zou wat mij betreft alleen nog wel waterdicht mogen worden, zo'n UV meter is best handig wanneer je naar het strand gaat en je een signaal krijgt wanneer je moet gaan smeren of uit de zon moet gaan. Helaas moet je 'm dan wel weer af toen als je de zee in gaat.
Wat ook boeiend is, is de sensor die stress meet. Althans, de geleiding van de huid meet, en de daaraan gerelateerde stressniveaus. Ik ben geen expert, maar het schijnt dat hiermee heel goed stress mee kan worden gemeten.

Ik heb ooit eens een onderzoek gelezen over het verband tussen stress en dwangmaatregelen in GGZ-instellingen, waar dergelijke metingen heel duidelijk verband aangaven tussen stress niveaus en specifieke momenten op de dag (wisseling van diensten, etenstijd, zonsondergang, slaaptijd, etc).
Ik kan me goed voorstellen dat er nog andere hele interessante metingen mogelijk zijn hiermee, die tot heldere en wie-weet verassende conclusies kunnen leiden.
Al die wearables die continu je gezondheid volgen en meten... Hebben mensen daar nu echt behoefte aan? Zelf wil ik wel tijdens het hardlopen kunnen trainen op hartslag, maar de rest van de dag hoef ik die niet te weten.
Zoek maar eens op 'quantified self'. Dit is een hele beweging van mensen die data over zichzelf verzamelen om op die manier te kunnen analyseren hoe het komt dat ze zich op een bepaalde manier voelen (voel ik me moe omdat ik te weinig slaap heb gehad, omdat ik nog geen koffie heb gehad, omdat ik het erg druk heb?).
Waarom willen alle tech bedrijven nu onze gezondheid gaan meten. Ik krijg er toch een naar gevoel van, wat wordt er met al die data gebruikt, kan me goed voorstellen dat verzekeringen die data maar wat graag willen hebben.
Dat klopt en dat moet politiek dus ook goed afgeschermd worden. Maar dat bijvoorbeeld mijn huisarts in de toekomst mijn gegevens kan raadplegen vind ik dan weer een pluspunt.
De regering loopt in wetgeving al jaren achter, ik denk dat wij als consumenten eens kritischer moeten kijken wat wij allemaal "publiekelijk" willen maken.

[Reactie gewijzigd door StarZ op 24 juli 2024 15:03]

Dat ben ik zeker met je eens. Maar dat mag de ontwikkeling niet tegenhouden vind ik. Er zitten teveel mogelijke voordelen aan ;)
Niet alleen verzekeringen, Big-data.... het wordt zoiets als, bijvoorbeeld: het last hebben van roos in je haar, iets dat je in een onschuldig onbewust moment, ergens zou hebben laten registreren, en ineens, een shampoo fabrikant, je (per post e-mail,) ongevraagd een aanbieding doet, met een proefflacon, om je van je roos af te helpen. :+
Zo'n optische hartslagmeter zoals in deze wristband werkt niet goed. Op CNet staat hierover een artikel waar iemand dat heeft uitgezocht door het resultaat te vergelijken met een echt ECG. Als je rust is de afwijking 10% t.o.v. het ECG, maar tijdens het rennen 57%(!). Daarmee is het totaal ongeschikt voor wat dan ook.

De Garmin VivoFit (zo'n band om je middel) zit misschien niet bijzonder prettig maar het is het beste want dat werkt hetzelfde als een ECG (het meet de elektrische signalen die van je hart komen), en de meter op de Galaxy S5 ook maar dan moet je je vinger op de telefoon houden wat niet praktisch is.
Ik hoor idd ook wisselende resultaten bij gebruikers van de TomTom en Mio. Daar zitten echter ook heel positieve bij.

Ik heb hier zelf een goedkope chinese hartslag en zuurstof meter voor op een vinger, die werkt perfect met optische technologie. Als ik echter met het apparaatje buiten sta dan merk ik dat het lastiger is om een goede readout te krijgen. Dat heeft te maken met het feit dat er daglicht naar binnen 'lekt'.

Ik vermoed dat dat bij dit soort apparaten ook zo werkt.

Zullen we maar gewoon even afwachten wat het resultaat is van de eerste reviews? Resultaten uit het verleden geven immers geen garantie voor de toekomst ;-)
Hier een hele uitgebreide review van de Mio Alpha, met een 24 uur test en vergelijk met een dure Garmin. Hij komt juist heel goed door de test. En dit is getest door de echte gebruiker en kenner en niet door een gadget-cowboy, die er toch net ff minder van weet (maar dat denk ik dan weer ;-))

http://www.dcrainmaker.co...r-bluetooth-smartant.html

Daarboven geldt dat het echt niet 100% accuraat hoeft te wezen. Als ik ga hardlopen, en m'n armband zegt dat m'n hartslag 20 te hoog is, dan weet ik wel dat ik zachter moet, ook als er een foutmarge van zeg 5 punten is. Ze zijn inderdaad minder accuraat, maar ik heb ook geen ziekenhuis aan m'n pols nodig.

[Reactie gewijzigd door ymmsimm op 24 juli 2024 15:03]

In combinatie met een Windows Phone kunnen gebruikers gebruik maken van onder meer Cortana, op andere platformen is die functie niet beschikbaar
En per direct 10x beter dan de rest, niet omdat het beter is, maar omdat het WP ondersteund. En moet zeggen dat Cortana erg netjes werkt.

Wel grappig dat er nu een vergelijking wordt gezet met de 'smartwatches', het is geen watch maar meer een 'smartsportband'.
Dan moet Cortana eerst nog wel even in Nederland beschikbaar komen...
Michael Knight praatte toch ook geen NL tegen Kitt? :P

Toegegeven, NL ondersteuning zou leuk zijn, maar gezien ook XBO nog geen NL Kinect heeft, lijkt me dat NL ondersteuning nog niet echt een hoge prioriteit heeft.
is dit niet de eerste smartwatch met sensoren voor :
Temperatuur : leuk voor toekomstige moeders om de vruchtbare momenten te melden.
UV : Alarm om netjes op tijd in te smeren
Lichtsensor : bij het binnenkomend daglicht gewekt worden.
Voor de rest lijkt me het me ook een van de eerste watches die dit allemaal koppelt met GPS tracking (zou de armband het 2 volle dagen uithouden met alle sensoren actief ? ) en heart rate. Dan weet je al heel wat exacter jouw calorie verbruik gedurende een volledige dag , ipv een schatting bij sensoren die enkel beweging detecteren. Dus ook voor mensen die op dieet zijn is dit een geweldig ding.
Met GPS aan gaat de accu minder lang mee, dat hebben ze zelf al aangegeven. Lijkt me ook niet zo'n probleem omdat GPS alleen nodig is als je daadwerkelijk aan het sporten (hardlopen, fietsen, etc.) bent.
En toch ben ik hier toch ook wel benieuwd naar.
Met mobieltjes is het hetzelfde. accu tijd van 10dagen. Maar met 'normaal' gebruik houd je amper een dag over.

Het is leuk dat zo'n smartwatch een accutijd heeft van 1 (of in dit geval 2) dagen, maar wat blijft daar in de praktijk van over?
Helaas voor de producenten, maar IMO zal deze smart watch trend van korte duur zijn.

Nog afgezien van de schier onoplosbare nadelen als korte accuduur, de beperkingen van het wel heel kleine scherm, de praktische onmogelijkheid om tekst in te voeren en de algehele beperkingen aan gebruikersnut door de fysieke beperkingen, vind ik het vooral bezwaarlijk dat middels zo'n smart watch de laatste fysieke barrière tussen afstand tot je telefoon en het écht altijd bereikbaar zijn wegvalt.

Als ik fysiek met iemand in gesprek ben vind ik het bijzonder onprettig en ongepast als iemand te pas en te onpas op zijn telefoon kijkt. Het betekent desinteresse in de gesprekspartner. Gelukkig komen steeds meer mensen daar achter en is het bij feestjes en andere gelegenheden steeds meer 'not done' om tijdens een gesprek te pas en te onpas je telefoon uit de zak te halen om daar even op te kijken.

Met zo'n smart watch is die beperking er niet. Je pols trilt als er weer een (veelal onzin-) bericht binnenkomt en met één zwaai van je arm kun je zien wie de afzender is, alsmede de eerste regels van het ongetwijfeld belangwekkende proza. Ondertussen raak je wel een deel van het gesprek kwijt.

Dit geldt in nog hogere mate voor noviteiten als Google Glass.
DIt is een uitspraak waar je op terug gaat komen lijkt me. Een in de categorie "mobiel internet is nutteloos". Accuproblemen zijn vele oplossingen voor, dit is een eerste generatieproduct. Later worden schermpjes ed zuiniger, battrerijen efficienter etc.

Er zal altijd iets van een tegenbeweging zijn die dit bijv sociaal niet geaccepteerd vind, maar als het maar handig genoeg is, blijft dat een minderheid. We kiezen uiteindelijk toch voor onszelf en comfort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.