Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties
Submitter: Splinter Cell

Apple heeft iOS 8.3 toegevoegd aan zijn Apple Beta Software Program, waarmee het besturingssysteem beschikbaar is voor iedereen die zich bij dit programma heeft aangemeld. De belangrijkste vernieuwing van het OS is de aanwezigheid van de Nederlandstalige Siri.

Apple logoEerder donderdag maakte Apple iOS 8.3 bèta 3 beschikbaar voor ontwikkelaars, maar nu is de testversie van het mobiele besturingssysteem ook via het Apple Beta Software Program beschikbaar. Iedereen kan zich hier voor aanmelden, maar nog niet voor iedereen die dat gedaan heeft lijkt iOS 8.3 bèta 3 op de site te staan.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij het softwareprogramma met hun Apple ID, maar Apple waarschuwt dat sommige onderdelen van de software mogelijk nog niet werken zoals verwacht. Wie problemen tegenkomt kan deze via de ingebouwde Feedback Assistent melden. Vorig jaar gaf Apple OS X 10.10 Yosemite al als publieke bèta vrij via zijn testsoftwareprogramma en nu is iOS daar dus ook aan toegevoegd.

Met iOS 8.3 komt Nederlandstalige ondersteuning van Siri naar het OS. De software brengt verder onder andere ondersteuning voor CarPlay, 300 nieuwe Emoji en ondersteuning voor Googles 2-staps verificatie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ik heb rond 09:00 uur een mailtje gekregen van Apple. Ik had eerder meegedaan aan het OS X Yosemiti beta programma en daar een aantal problemen gerapporteerd.

Dit is de inhoud van de Apple Mail. Er zat tevens een persoonlijke link in naar de Apple site. Deze heb ik weggelaten.


New iOS beta program
Thank you for participating in the OS X Beta Program. For the first time ever, we are broadening the program to include the all-new iOS Beta. The feedback you have provided on the OS X Yosemite Beta continues to help us shape OS X, and we would like to offer you an invitation to the iOS 8.3 Beta.

The iOS 8.3 Beta is available for download from the new Apple Beta Software Program website. Try it out and submit your feedback. You can use the iOS 8.3 Beta while continuing to use the OS X Yosemite 10.10.3 Beta. And, with the all-new Photos app for Mac and iCloud Photo Library, you can now access your entire library on all your devices.

About iOS 8.3 beta
The iOS 8.3 Beta includes improved performance, increased stability, bug fixes, and a redesigned Emoji keyboard. This release also provides additional language and country support for Siri: English (India, New Zealand), Danish (Denmark), Dutch (Netherlands), Portuguese (Brazil), Russian (Russia), Swedish (Sweden), Thai (Thailand), and Turkish (Turkey).

Before you install the iOS Beta, please be sure to back up your device using the instructions provided. This is beta software that is still in development, which means some applications and services may not work as expected.
Hmmm.. Ik heb wel de mail voor Yosemite 10.0.3 maar (nog niet) beta 8.3.

Kun je misschien al vertellen of Siri NL (goed) werkt?
Dat is eigenlijk het enige waar ik naar uitkijk, als telefoon-in-auto gebruiker.
Hmmm.. Ik heb wel de mail voor Yosemite 10.0.3 maar (nog niet) beta 8.3.

Kun je misschien al vertellen of Siri NL (goed) werkt?
Dat is eigenlijk het enige waar ik naar uitkijk, als telefoon-in-auto gebruiker.
Ik heb zojuist alle vragen van onderstaande site geprobeerd. Het gaat verbazingwekkend goed. http://www.onemorething.n...jk-nederlands-in-ios-8-3/

Soms worden bepaalde zaken niet herkent en dan kun je deze wijzigen. De volgende keer worden ze wel correct herkent.
Ik heb het mailtje ook gehad, je moet enkel een .mobileconfig downloaden om de beta access aan te zetten op uw iOS device.

Hier kan je mijn .mobileconfig vinden
https://gofile.me/26AZZ/Zbs6n0ni
surf naar deze url met een iOS device, accepteer, en je kan dan de nieuwe update installeren, zonder een uitnodiging te hebben.

(het lijkt er wel op dat de feedback assitant enkel beschikbaar is voor mensen die in het beta programma zitten, maar de rest van het OS werkt normaal.)

Ja, er staat beta 1, ik denk dat de eerste 2 beta's eigenlijk developer previews waren en dit volgens apple beta 1 is, nummers daargelaten, dit is wat iedereen krijgt ;-)

[Reactie gewijzigd door Keneo op 13 maart 2015 17:17]

Hiermee kan ik IOS 8.3 beta 1 downloaden....
Dit is eigenlijk beta 3. De beta 1 benaming is omdat dit de eerste publieke beta is.
Super! Heel erg bedankt! Werkt prima!
Fantastisch, ondanks een uitnodiging kwam ik de hele dag al niet op de site. Super!
Thanks voor de tip, ik ben 'm nu aan het installeren!
Het is volgens mij inmiddels wel duidelijk dat de "publieke" beta in dit stadium van de uitrol alleen nog op uitnodiging gebeurt en nog niet echt publiek is. Je kan dus alleen de beta downloaden als jouw Apple ID om wat voor reden geselecteerd is om de beta te ontvangen.

Ik heb gisteren, binnen anderhalf uur na het starten, mezelf ingeschreven voor het ontvangen van de beta, maar ik krijg tot dusver alleen nog de Yosemite-pagina te zien. Jouw Apple ID is blijkbaar door je verleden al geselecteerd, dus je krijgt eerste keus. De komende tijd zal het wel weer verder uitrollen.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 13 maart 2015 10:02]

Je kan de IPSW file van IOS 8.3 gewoon installeren. Heb hem op mijn iphone4s geïnstalleerd.
Loopt het ook een beetje? Mijn 4s ging bij iOS8 wel prima mee, maar 8.2 begint bij mij toch echt traag aan te voelen. Na 8.0 wel OTA updates gedaan overigens, geen clean install.
Nee het loopt niet. (Ipad air)
als ik van uit het hoofdscherm de apps wil openen, dus de schuifactie, dan zijn heel kort mijn apps zichtbaar en vervolgens wordt het scherm wit met het applelogo.
Kortom, mijn iPad werkt niet meer. 8)7
Loopt het ook een beetje? Mijn 4s ging bij iOS8 wel prima mee, maar 8.2 begint bij mij toch echt traag aan te voelen. Na 8.0 wel OTA updates gedaan overigens, geen clean install.
Ik heb de beta nu zowel op mijn iPhone 4s als mijn iPad Air 2 staan. Buiten dat Siri nu werkt in het Nederlands merk ik geen enkel verschil. Het draait even snel en erg stabiel. Geen problemen gevonden tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 maart 2015 20:24]

Apple is dus overgestapt van de 100k (wereldwijd?) die mogen inschrijven met niet-dev. accounts? (nieuws: 'Apple stelt bètaversie iOS 8.3 volgende maand beschikbaar aan publiek')

En wederom de opmerking dat het voor MdM/EMM niet echt handig is (om het luchtig uit te drukken) dat er 'zomaar' mensen met Beta's in productieomgevingen kunnen werken binnen de Enterprise omgeving. |:(
Als werkgever maak je daar (als het goed is) afspraken over met je werknemer. als de werknemer dan vervolgens dat risico neemt om beta software te installeren is hij verantwoordelijk hiervoor.

Ik ken ook genoeg omgevingen waar werkgevers overgegaan zijn tot een 100% android ban omdat iedereen illegale appstores op zijn telefoon zet en vervolgens trojans mee naar binnen neemt. Dan vind ik dit nog wel van een iets andere gradatie.
Ik heb liever controle over wat ik toe sta binnen een omgeving dan enkel op een overeenkomst te rusten. :X :)
Ik ben het met je eens; maar veel gebruikers hebben een BYOD (Bring your Own Device) welke ze toch ongevraagd aan het netwerk hangen. In dat geval kan er overgegaan worden tot het detecteren van het OS wat wil verbinden en dus bannen daarvan.

Daarnaast willen werkgevers vaak geen geld uitgeven om oplossingen als Mobile Iron te implementeren.
In principe ben ik het met je eens, maar de ervaring leert dat menig eindgebruiker in haar/zijn enthousiasme dergelijke afspraken nog wel eens wil vergeten. Vervolgens is het dan wel aan de IT afdeling om de boel te herstellen.
iOS is in een Enterprise omgeving sowieso veel te gebruiker-centered in mijn mening.
Met het huidige DEP en VPP valt dit reuze mee, al kan Apple hier zeker nog stappen in maken inderdaad.
Net een update uit en nu alweer een beta? Gok dat het nog even beta blijft dan.
Voor Nederlanders een goeie update zo met NL Siri :)
Final staat gepland voor juni-juli dacht ik.
Is trouwens al beta 3 hé :-) dus er waren al beta's van 8.3 voordat 8.2 final werd.
Het gaat (in mijn geval) gewoon om beta 1 hoor. Zie ook hier. Het is trouwens wel een grote update. Waar de vorige (naar 8.2) maar 444mb was, is deze 1,3gb.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 13 maart 2015 11:00]

Vreemd, ik heb (deze keer althans) nog niet deelgenomen aan het beta-programma (voorheen was ik iOS-dev op het werk, nu heb ik andere pijlers dus de nood is minder), maar als ik de nieuwsberichten mag geloven, zijn er al een tijdje beta's uitgekomen.

Dit artikel zelf spreekt ook over beta 3, dus ik veronderstel dat dit allemaal wel klopt.

De grootte spreekt voor zich: is een volwaardige iOS die je binnentrekt, geen incrementele update.
Onderhuids is het de derde Beta van ios 8.3 maar het is de eerste public beta.
Nederlandse Siri kwam namelijk pas met de tweede developer beta.
Het is inderdaad beta 3 maar voor het publiek beta 1, verwarrend.

http://i58.tinypic.com/20tgpyh.png

[IMG]http://i58.tinypic.com/20tgpyh.png[/IMG]
Klinkt aannemelijk inderdaad, de release date.
En inderdaad, had dat even gemist dat ze alweer op b3 zaten.
Dankje :)
De iOS 8.2 en 8.3 beta's waren idd vlak bij elkaar (en je kon ze als ontwikkelaar ook al tegelijkertijd downloaden). De reden is eenvoudig: iOS 8.3 is gewoon de eerstvolgende versie van iOS, iOS 8.2 was er tussendoor gebouwd voor Watch ondersteuning.

In de dev tool (xcode 6.2 en 6.3) zie je hetzelfde; 6.2 voegt Watch ontwikkeling toe, 6.3 (beta) introduceert een nieuwe versie van de Swift taal en compiler, nieuwe crash log tools, Force Touch toegang voor de nieuwe Macbook, etc.
Ik zie echter alleen de Yosemite Beta op de website staan en nergens een mogelijkheid om je ergens aan te melden voor iOS?
Niet iedereen kan zich aanmelden. er wordt gekeken naar jou als gebruiker heb je bijvoorbeeld al meegedaan met het OSX beta program etc. etc. dus het is mogelijk dat je niet mee kunt doen. apple heeft overigens aangegeven maar 100.000 mensen mee te laten doen uit door hen geselecteerde groepen. Ik heb me net kunnen aanmelden en ios 8.3 wordt nu op mijn foon installed.
Als je inschrijft voor beta kun je hem direct daarna via itunes upgraden. Ik heb nog nooit met een beta programma van apple mee gedaan.Ik zie nu dat hij naar 8.2 geupdate is en niet naar 8.3 beta. Mijn verhaal klopt dus niet.

[Reactie gewijzigd door Laudor op 13 maart 2015 13:44]

Hier ook niet. enkel Yosemite kan ik downloaden. Nou ja, even wachten dus.
Hier ook, zie enkel de beta van OS X
Als je hem koppelt aan itunes kun je na inschrijven beta programma hem vervolgens upgraden. Ik zie nu dat hij naar 8.2 geupdate is en niet naar 8.3 beta. Mijn verhaal klopt dus niet.

[Reactie gewijzigd door Laudor op 13 maart 2015 13:44]

Bij mij werkte het, maar blijkbaar zit er een max op.... :'(

[Reactie gewijzigd door Isheara op 13 maart 2015 16:00]

Er is een max van 1000 testers dacht ik
Handig dan?
Sluit dan de inschrijving zou ik zeggen
Of...pas de tekst dan aan
Ik had me net ook aangemeld en inderdaad ik zie alleen de OS X staan
100 000, kan ook..
Maar in iedergeval een max en misschien is dat al overschreden.
Rr zijn 100.000 slots wereldwijd beschikbaar. Deze zijn inmiddels vergeven inderdaad.
Blijkt dat mijn macbook retina late 2013 een bug heeft sinds Yosemite uitkwam.
Ik krijg een freeze, waarbij alleen de muis nog te bewegen is en je kan alleen nog een hard-reset uitvoeren, dit gebeurt zon 10 keer op een avond.

en 10.10.3 lijkt waarschijnlijk de oplossing te bevatten voor dit probleem.
Daar kom ik nu net achter.
nu ben ik dus mooi te laat.

ik ben alleen een IOS developer, en kan niet bij de beta van OSX, en dan is 100$ iets te duur voor een possible fix.
OSX kun je nog wel krijgen in het beta programma hoor.. gewoon even zoeken bij apple en eerst inloggen met je apple ID. Uiteraard komt 10.10.3 voor jou ook vanzelf net als voor iedereen. anders kun je ook gewoon kijken of je een torrent kan vinden. die kun je zonder developer te zijn gewoon installen; en updates komen ook binnen. succes!
er is voor mij als IOS developer geen optie om OSX 10.10.3 te downloaden op developer.apple.com, voor iOS 8.3 kan ik het wel.
dus ik neem toch echt aan dat ik het Mac OSX dev programma moet hebben.

dat wordt gewoon wachten totdat ze het vanzelf uitrollen (stable/ production).
Even voor de duidelijkheid: Het Developer programma is iets anders dan het Public beta programma. ik zou zeggen: zoek de torrent voor de public beta..
Ik ben benieuwd of Siri Noord- en Zuidnederlands gaat begrijpen of ik als Vlaming het woordje bestuurder als bestuuJdeh ga moeten uitspreken. Nu weet ik niet in hoeverre Siri in het Engels na al die jaren goed werkt maar ze hield in het verleden niet van mijn accent (ik heb in Canada gewoond) terwijl Google speech input mijn zinnen altijd van de eerste keer juist heeft zonder meer.
Siri is er o.a. in US, Brits en Australisch Engels. Ik kan me goed voorstellen dat er een versie voor Noord-Nederlands (NL) en Zuid-Nederlands(Vlaams) komt. De verschillen tussen NL-Nederlands en Vlaams zijn volgens mij vergelijkbaar met de verschillen tussen bijvoorbeeld US-Engels en Engeland-Engels (Schots laat ik maar even buiten beschouwing...).

Overigens kan ik redelijk uit de voeten met de US-Engelse versie van Siri, hoewel in mijn Engels in Engeland geleerd heb. 8)7

[Reactie gewijzigd door Ryen op 13 maart 2015 09:27]

Zowel BE als NL gebruiken ABN, het standaardnederlands, wat leidt tot een eenvormige spelling en uitspraak. Dit is wat iedereen leert op school en wat iedereen zou moeten kunnen spreken. Er is helemaal geen behoefte aan siri in verschillende Nederlandse talen hierdoor.
De spelling in B en NL is inderdaad redelijk eenvormig. De uitspraak echter niet, ook al zouden we dat willen. Niet voor niets worden Nederlandse tv-programma's in Vlaanderen (en andersom) steeds meer ondertiteld. Navigatiesoftware voor de auto heeft ook Nederlands-Nederlands en Vlaams-Nederlands ter beschikking.

Wat iedereen op school leert en zou moeten kunnen spreken wordt in de praktijk niet overal gebruikt.

Als Apple in staat blijkt een Siri te maken die beide varianten van het Nederlands verstaat is dat natuurlijk prima. Maar niet elke Vlaming zit te wachten op een antwoord in hard/lelijk/bekakt NL-Nederlands.
Iedereen spreekt z'n eigen dialect maar daarnaast moet iedereen ook gewoon ABN kunnen, met dezelfde uitspraak. Dat is wat je op school leert en en dat is wat je moet gebruiken bij Siri.
Jij vindt dat iedereen het moet kunnen. Weet je zeker dat iedereen het inderdaad kan? Ik wil niet zeggen dat Siri Westvlaams of Gronings moet verstaan, maar verschil ik klank is er ook als ze ABN (proberen te) spreken.
Sinds wanneer is Vlaams een taal ipv een dialect _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wie beweert dat?
Het Nederlands laat maar 1 uitspraak toe van het woord bestuurder en dat is degene die Siri zal begrijpen.
Aan het installeren... Ben benieuwd of het echt wat toevoegt. Nederlandse Siri is grappig maar is iets wat voor veel mensen had mogen varen denk ik. Daarnaast zal het naar waarschijnlijkheid nooit de functionaliteit en ondersteuning krijgen die de Engelse variant heeft.
Ik denk dat zeer zeer veel mensen juist wel op de NL Siri zaten te wachten!
Ik persoonlijk gebruik het nu nog maar af en toe omdat het Engels is en je het dan toch net ff minder gebruikt.
Maar ff snel een timer instellen of de wekker en dat soort kleine dingetjes doe ik al.

Dat je straks Siri ook in het NL opdracht kan geven om in het NL een berichtje naar iemand te sturen, wordt het alleen maar beter van.
Eens, dat is het enige moment dat ik Siri gebruik. Voor timers en wekkers. (vooral handig tijdens koken enzo) Maar ik moet toegeven dat ik dat vooral doe omdat de klok app voor mij niet optimaal is.
haha, inderdaad. Ik ook.
Voor koken etc. gebruik ik het ook vrij veel. Gewoon handig toch.
Vele malen sneller dan Telefoon unlocken, naar de timer gaan, scrollen voor de juiste tijd en en dan aanzetten.

Je gebruikt zoiets niet constant, maar het kan in bepaalde situaties net ff handig(er) zijn.

Helemaal als hij ook werkt met Nederlandse kaarten/locaties
Dat ik in een vreemde stad loop en dan kan zeggen: ik wil een pizza en hij me gelijk de Pizzeria's laat zien en de route uitstippelt of ga zo maar door.
Ben in elk geval benieuwd hoe goed het werkt in het NL.
Een beta op een iDevice is een stuck minder interessant dan op een iMac/MacBook.
Hoe is de stabiliteit? En de bugs?
Ik heb wel zin in een Nederlandse Siri, daar wachten we al dik 3 jaar op.
Beta 2 was soms ruw en wat trager in performance. Beta 3 is al erg goed. Snel en stabiel.
Vanavond maar eens proberen.
Wat hickups zijn geen probleem, niet werkende zaken zijn vervelend.
Wellicht dat Apple ook tot beta 3 heeft gewacht?!

Ik ga ook nog maar even kijken naar de downgrade opties.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 13 maart 2015 09:16]

Ben benieuwd of ze ook hun 'Adapt Text' mee releasen voor het Nederlands...
Welke functionaliteit bedoel je daar precies mee?

Staat het hier tussen? https://www.apple.com/ios/whats-new/quicktype/

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 13 maart 2015 13:17]

Quicktype, inderdaad, was de naam even kwijt ;-)
Damn, dat is snel, 8.2 is nog maar net uit! Uiteraard staat het nooit stil, en blijft ontwikkeling doorgaan, maar in mijn ogen is dit toch behoorlijk snel :)

@lars1216: Oh, dat wist ik niet ;) Maar nu ik het nog een keer lees, wel logisch. Als ze spreken over Beta3, dan moet er ook al een Beta 1 en 2 geweest zijn ;)

[Reactie gewijzigd door iMars op 13 maart 2015 08:17]

Voordat 8.2 uit kwam zaten ze al op 8.3 bèta 2. :)
Siri is wel geinig, maar ik vind het niet super werken. Het is vooral even wennen hoe je dingen moet vragen en vertellen. maar goed, echt veel zal ik het niet gaan gebruiken.
Ik moet wel zeggen dat de beta die ik er tot nu toe op had staan al heel erg stabiel is, en goed werkt.
Ik ben benieuwd of er nog grote verschillen zijn tussen beta 2 & 3.
Het blijft voor mij jammer dat Hey, Siri alleen werkt als de telefoon in de lader zit.
Ik ben bang dat het even spelen is en dan kan ze stof gaan happen op mijn toestel.