Disney onthult eerste ontwerpen Star Wars Land

Walt Disney Parks and Resorts heeft een voorproefje gegeven van hoe Star Wars Land er uit gaat zien in de Disneyland-parken in de Amerikaanse steden Anaheim en Orlando. Het Star Wars-gedeelte van de parken moet in 2019 open gaan.

Het voorproefje van hoe de delen van het park met het Star Wars-thema er uit komen te zien, is op de door Disney zelf georganiseerde D23 Expo tot in detail te zien. Het bedrijf presenteert op de beurs een volledige maquette van hoe Star Wars Land er uit komt te zien. Duidelijk is dat bekende Star Wars-locaties als Naboo en Tatooine en bekende schepen als de Millennium Falcon en de TIE-Fighter, niet zullen ontbreken. Verschillende aanwezige media, waaronder The DIS, hebben close-up-opnamen van de maquette gemaakt en online gezet.

De ontwerpen van Star Wars Land zijn gemaakt door Walt Disney Engineering, dat daarbij samenwerkte met de Lucasfilm Story Group. Pablo Hidalgo van Lucasfilm en Doug Chiang van Industrial Light & Magic speelden ook een belangrijke rol in de totstandkoming van het concept. Tijdens de Star Wars Celebration in 2016 onthulde Disney al dat het gebied een eigen plaats binnen het Star Wars-universum zal innemen. De decors en attracties bevinden volgens de overlevering op een geheel nieuwe planeet die zich in de Outer Rim bevindt.

Zowel in Orlando als in Anaheim moesten delen van het bestaande park wijken voor de komst van Star Wars Land. In Orlando werd een gebied gesloten waarbij onder meer de show Lights, Motors, Action! Extreme Stunt Show sneuvelde. Naast Star Wars Land zal daar ook Toy Story Land verrijzen. In Anaheim is de Big Thunder Ranch gesloten, wat voornamelijk ten koste gaat van restaurants, winkels en een kinderboerderij. De vlakbij gelegen Big Thunder Mountain Railroad-attractie blijft wel bestaan. Of Star Wars Land later ook naar andere Disneyland-parken zal komen, is nog niet bekend.

Door Jurian Ubachs

Redacteur

14-07-2017 • 10:55

56 Linkedin

Reacties (56)

56
54
40
2
0
9
Wijzig sortering
Ziet er indrukwekkend en mooi uit. Maar zijn er geen attracties in Star Wars Land?
Er zijn minstens twee grote attracties voor Star Wars Land gepland. Er komt een attractie gebaseerd rond de Millenium Falcon, die door de gasten zou bestuurd worden, en een attractie waarin men in een veldslag tussen de New Republic en de First Order terecht komt. Voor de tweede attractie heeft men gisteren ook het voertuig getoond waar de gasten in zitten: zie YouTube.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 14 juli 2017 13:14]

Bah, zo'n saaie "imax" ride lijkt me. Is wel eens leuk om te ontspannen en beetje misselijk in te worden omdat je niet ECHT vooruit gaat. Misschien zoiets als Phantasialand dit jaar heeft afgebroken, maar dan moderner.
Die voertuigen lijken me eerder te passen bij de trackless darkrides ala Ratatouille, Poo's Hunny Hunt en Mystic Manor - maw redelijk wat beweging en hopelijk veel decor en animatronics. Disney zet over het algemeen minder in op schermen dan bvb. Universal Studios, en heeft net een "imax" attractie neergepoot in Avatar Land (Animal Kingdom te Florida).

Als Avatar Land de benchmark wordt voor Star Wars Land, mogen we trouwens de verwachtingen enorm hoog leggen qua theming.
Die lijken inderdaad te ontbreken vooralsnog...
Lijkt meer een combinatie van experience en museum ipv echt pretpark. Kan ik persoonlijk mee leven!
Als ik bv kijk naar Harry Potter themaparken, daar vind ik de achtbanen bv juist een doorn in het oog omdat die de gehele sfeer weghalen. Ik wil het gevoel hebben echt in een bepaalde wereld rond te lopen ipv in een gethematiseerd pretpark. Maar dat ben ik ;)
Ik wil het gevoel hebben echt in een bepaalde wereld rond te lopen ipv in een gethematiseerd pretpark. Maar dat ben ik ;)
Helemaal mee eens. En nu is eindelijk Star Wars aan de beurt. _/-\o_
Je kan daar straks gewoon hamburgers en pizza's bestellen in de restaurants, denk ik. En vergeet de ijskarren e.d. niet :)
Het publiek loopt daar ook niet rond in Star Wars kleding, maar in wat meer lijkt op Hawaii shirts en Mickey Mouse petjes. Dus tjsa, het Star Wars gevoel raak je in een pretpark sowiezo wel kwijt. Het is tenslotte geen LARP land :P
Denk maar aan een soort (openlucht) museum.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 juli 2017 12:32]

Yep!! Zeer benieuwd. Ook al zal ik er de komende 10 jaar waarschijnlijk toch nog neit heen kunnen :P
Ik moet zeggen dat ik ook meer geniet van de sfeer dan van de daadwerkelijke attracties (mede door de lange wachtrijen altijd). Voor mij is het hele gebied in thema de attractie. Ik vind het in Disneyland hartstikke leuk om in tommorowland rond te lopen, die hele space mountain kan me gestolen worden.

Best een idee om in plaats van allemaal attracties gewoon een heel groot loop gebied te maken en dat geld wat ze besparen op attracties bouwen steken in de omgeving nog mooier te maken. Robotics en licht shows langs de wegen etc. Eigenlijk een gigantisch wandel park in thema waar van alles te zien is. Het sprookjesbos in Star Wars thema en dan nog wat Leuke winkeltjes, bars en restaurants erbij, ik zie het al voor me! Dat je je gewoon een uurtje ondergedompeld voelt in het Star Wars universum. Daar zijn wat mij betreft geen achtbanen of 3D rides voor nodig. Maarja I guess I'm getting old...

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 juli 2017 12:53]

Precies. En dat alle animatronics dan 'It's a small world after all' zingen!!
Oh wacht. :X

Haha.
Maar serieus: ik zou een dergelijke opzet zeer kunnen waarderen. Gewoon écht het gevoel hebben dat je een vreemde planeet rondloopt ipv enkel tussen de aankleding van achtbanen.
Probleem zit hem dan misschien in het feit dat het "gezin" niet zal komen omdat niet ieder gezinslid fan is van dit thema...
En als ze dan toch besparen op die achtbanen e.d. dan kan de prijs van een ticket ook wel omlaag :p
Maar voor de andere Potter fans de kers op de taart. Ik ben blij dat ik naast het zwaaien met mijn toverstaf ook de ritjes kon doen. Ondanks dat de oorspronkelijke achtbaan leuker was als de omgebouwde :)
Tja, ik ben er niet geweest. Dus geen idee!
Maar Ik kan bij gethematiseerde pretparken vaak meer genieten van de gehele ambiance dan de feitelijke attracties zelf. Dus volgens mij zou ik meer plezier hebben aan een Realistisch lijkende fantasie omgeving dan een dergelijke omgeving rondom bepaalde attracties... Ook al vind ik een goede attractie wel ook geweldig!
Harry Potter themaparken? Je bedoelt de thema's/atracties als onderdeel van de Universalparken?
Ja, zijn er nog andere Harry Potter themaparken dan?
ja daar heb je geleik in die achtbanen nemen de gehele sfeer weg denk ik.
Ben zelf nog nooit naar Disney geweest, ik ben al jaren star wars fan.
En ik vind het leuk dat ze zoiets doen voor starwars, het komt gewoonweg tot stand omdat Disney star wars overgekocht heeft een aantal jaren geleden.
Ik vind het mooi dat Disney daar echt werk van maakt en natuurlijk eind dit jaar (december) komt de nieuwe star wars uit misschien kunnen ze daar ook iets mee doen.
Sinds Disney aan het roer is hebben ze er echt werk van gemaakt er komen achter elkaar best veel films uit en de Disney parken pikken er een graantje van mee.Een leuke ontwikkeling.

https://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars:_The_Last_Jedi

may the force be with you.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 14 juli 2017 13:40]

Star Tours in Disney Paris is ook relatief klein, met bewegende stoelen en 3d brilletje.
Star Tours in Disney Paris is ook relatief klein, met bewegende stoelen en 3d brilletje.
Er waren eerst plannen om in Parijs heel Discoveryland om te bouwen tot een Star Wars-thema, dat is nu voor een deel afgeketst. Space Mountain heeft zijn zoveelste facelift gehad, en Star Tours is (eindelijk) van nieuwe content voorzien.

Parijs is feitelijk een kopie van het park in Anaheim dus het kan heel goed zijn dat ze in Walt Disney Studios op termijn ook Toy Story Land en Lights, Motors, Action! gaan schrappen en ombouwen tot Star Wars-gedeelte.

Zelf hoop ik dat ze ooit eens die Aerosmith-achtbaan plat gooien want die past niet echt in de setting van Disney.
Afbreken hoeft niet. Nieuw thema is ook een mogelijkheid, met modernere effecten zoals watergordijnen, lasers, leds, mist/rook effecten.
Wat baalde ik toen ik tot de ontdekking kwam dat in de mei vakantie SpaceMountain (nu dus de StarWars HyperSpaceMountain) gesloten was. Er zijn wat meer dingen verbouwd in Disney. Je hebt er nu ook de meet & Greet met Darth Vader en een hele mooie StarWars winkel in Discovery Land. En Star Tours is ook leuker geworden. Van mij mag het de komende jaren op de schop, ook een heel StarWars gebied erbij. Goed excuus om met de kinderen over een jaar of wat weer te gaan. En in de tussentijd vast ook wel.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 14 juli 2017 15:07]

Mogelijk dat het "virtual reality" attracties zijn. Met bewegende bankjes en een projectie.
Volgens mij komen die er wel. Zijn nu alleen nog niet bekend.
Ziet er indrukwekkend en mooi uit. Maar zijn er geen attracties in Star Wars Land?
Als de Bounty Hunters of Stormtroopers de bezoekers mogen vangen of arresteren, dan ja.
Hoe leuk star wars voor sommigen/de meesten ook is, het is geen Disney. Het is een aangekochte franchise die maar al te goed laat zien wat voor een bedrijf Disney is geworden. Als Disney fan vind ik het zeer jammer dat de drijfveer geld is geworden en niet meer de originele gedachte die de man Walt Disney voor ogen had. Natuurlijk geld is een belangrijke drijfveer maar dat het de belangrijkste wordt is imo voor sommige bedrijven fout.

Los daarvan zal het wel weer een staaltje ontwerpen van een beleving zijn van de bovenste plank.Daar staan ze wel op eenzame hoogte en zal het ook voor de niet star wars fan een leuk stuk park worden. Hopelijk niet teveel 3/4D attracties maar 'echte' attracties.
Hoewel ik het ook jammer vind dat er niet wat meer eigen unieke "disney"attracties komen ( en dan met name gewoon 100% uniek, niet gebaseerd op een film of karakter, heeft disney wel al 30 jaar een band met star wars d.m.v. Star Tours natuurlijk en is george lucas betrokken geweest bij Captain EO.
Klopt helemaal natuurlijk, al was Captain EO wel een gezamenlijke 'Disney' productie met Michael Jackson en Lucas. Het is gewoon zonde van alle producties die ze hebben (denk hierbij ook aan de junior en kids producies) die je nooit terug gaat zien maar wel de echte Disney feel hebben.
helemaal mee eens. Vind hierom star wars er wel meer bij passen dan bv een marvel attractie.
Avaterland is een twijfelgeval :-).
Het past goed bij Animal kingdom, maar had liever iets soortgelijks gezien zonder de avater franchise. Naar mijn idee komt het de creativiteit ook niet ten goede als je je teveel focust op een al bestaande productie.
Ja dat klopt er stonden al een xwing althans ik heb er foto's van gezien star wars was al inderdaad aanwezig in het Disney park.In parijs dacht ik
Anoniem: 84766
@S.McDuck14 juli 2017 11:21
Disney is al heel lang meer dan het sprookjesachtige Disney dat jij voor ogen hebt. Disney is een van de allergrootste media conglomeraten op deze wereld. Maar deze Star Wars franchise verwerken ze dan weer wel in hun parken. Maar volgens mij hebben ze dat met de Pixar films ook gedaan, terwijl dat behalve dat er Disney Pixar bij stond toch echt volledige Pixar films waren?
Naar mijn weten zijn de Disney pixar films 'echte' Disney films. Een studio die in opdracht Disney films maakte. Er zijn indertijd x films afgenomen die Pixar met hun nieuwe techniek voor Disney zou maken.
Anoniem: 84766
@S.McDuck14 juli 2017 11:32
Vijf originele films moest Pixar maken volgens dat contract uit mijn hoofd. En volgens mij zijn dit volledig Pixar films geweest en geregisseerd door John Lasseter, die bij Disney weg was gegaan en medeoprichter was van Pixar. Enige is dat Disney waarschijnlijk uiteindelijk goedkeuring moest geven voor de uitgave, maar hele verhaal en alles kwam bij Pixar vandaan.
Voor zover ik me nog kan herinneren uit de biografie 'Steve Jobs' kwam het verhaal bij Disney vandaan, Toy Story. Kan me nog herinneren dat er stond dat ze ruzie kregen over het verhaal, omdat Disney Woody nogal als een hufter neerzetten. Vervolgens heeft Pixar daar (dacht ik) wijzigingen in aangebracht en hem een stuk aardiger gemaakt.
Anoniem: 84766
@Boy14 juli 2017 12:10
Ja, nu je het zegt kan ik me daar ook wel iets van herinneren dat Woody inderdaad een stuk chagrijn was. Maar ik weet even niet meer of dat vanuit Disney kwam of dat dat in het creatieve proces was.

Hier een stukje daarover:
http://ew.com/article/201...s-aaron-sorkin-toy-story/

En dit uit de biografie:
https://www.e-reading.clu...eve_Jobs_A_Biography.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 84766 op 14 juli 2017 12:13]

Geld speelde altijd al een rol bij Disney; het bedrijf is nota bene groot geworden met gigantische bedragen te verdienen aan gratis volkssprookjes.

Ik snap echter wel wat je denk ik bedoelt, dat Disney de 'Disney familie' aan het vervreemden is. Ondanks dat sommige intellectuele eigendommen naast elkaar vloeken, hoopt Disney waarschijnlijk dat ze allemaal simpelweg als hoogwaardig worden beschouwt, waardoor ze dan toch naast elkaar passen.
Als Disney fan vind ik het zeer jammer dat de drijfveer geld is geworden en niet meer de originele gedachte die de man Walt Disney voor ogen had.
Ik denk dat veel bedrijven in de creatieve industrie op een gegeven moment op een keerpunt komen waarbij ze een keuze moeten maken. Worden we echt een bedrijf waarbij omzet en winst allesbepalend is of blijft creatieve vrijheid de belangrijkste drijfveer.
Ik heb toch altijd het gevoel gehad dat Disney al heel lang geleden het eerste pad gekozen heeft.
En ook in de

Volgens mij was Walt Disney zelf er ook niet echt vies van, maar ik kan het mis hebben.
Originele gedachte? Onder Disney himself waren toch grote stakingen waarbij het hard tegen hard ging met de bonden? Kan 'm zo snel niet vinden.

edit 1941 staking
https://www.trouw.nl/cult...van-walt-disney~a4ffe6e4/

[Reactie gewijzigd door jpsch op 14 juli 2017 13:12]

Disney doet nog steeds hele coole dingen met hun geld, maar het moet wel ergens vandaan komen.

https://www.disneyresearch.com/
Ik vind Disney juist fantastisch bezig. Ze gaan met hun tijd mee, ze evalueren. Ze blijven niet roestig in hun tijd hangen zoals jij graag wil. Pirates of carrebean, Star Wars. Marvel, Live action jungle book etc. Disney laat ons zien dat ze on top of hun game zijn en de magie nog lang niet voorbij is. Het is entertainment van de bovenste plank waar we graag nog met zijn allen voor naar de Bios gaan of voor de tv hangen. Ik ben blij dat Disney zo goed bezig is want let's face it met Belle and the beast achtige getekende animaties zouden ze het vandaag de dag niet gered hebben meer. En zou het mooie label wat wij zo koesteren uit onze jeugd niet meer hebben bestaan.
En trouwens Disney was altijd een bedrijf dat zich met de nieuwste technieken zo mooi mogelijke belevingen op het scherm probeerde te toveren. Dat was toen en dat is nu nog steeds.
Eerlijk is eerlijk ik had zo mijn twijfels bij toen Disney Star Wars had aangekocht, maar wat een fantastische film was die laatste. Eigenlijk een stuk beter dan de voorgaande 3. De Star Wars franchise zit er echt helemaal op zijn plek!

Ik vind het prachtig dat er een Star Wars en toy story land bij komen. 2 franchises waar ik enorm fan van ben. Ik begin alvast met sparen voor 2019! Ja Disney verdient bakken met geld, maar na mijn mening all worth it! Ik voel me nooit bekocht als ik weer een paar dagen in Disneyland heb rond gelopen of naar een Disney film in de bioscoop ben geweest. They can have my money!

Typisch dat nederlandse gezeur weer. Ze verdienen bakken met geld dus ik moet er even tegen aan zeiken. Want je kan alleen eerlijk en mooie producten maken hier zonder er rijk van te worden? Als in amerika iemand een mooie auto rijd is dat een teken van dat hij het goed doet en je juist met die gene zaken moet doen. In nederland krijg je van ja die mooie auto dat betaal ik, daar ga ik geen zaken mee doen. Gun factor 0 hier en alles half leeg bekijken altijd. Geld willen verdienen is vies en negatief.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 juli 2017 12:26]

Eigenlijk gaat het niet zo goed met Disney door het einde van hun kabelverdienmodel. ESPN is in vrije val en ook de Disneykanalen doen het niet zo goed meer. Dat is waarde het grote geld zit (zat?).
Hier gaat mijn hart toch wel een beetje harder sneller van kloppen :D

[Reactie gewijzigd door odiw op 14 juli 2017 11:02]

Erg gaaf. De wishlist van plekken waar ik ooit nog heen wil wordt zo alleen maar groter :P
Eindelijk een goede reden om op vakantie naar The US of A te gaan.
Disney had volgens mij wel een heel nieuw park kunnen beginnen met Star Wars thema. De serie is zo divers dat er genoeg materiaal en ideeen zijn om daar een park mee in te richten. Ben onlangs in Orlando Universal geweest en als ik dan kijk hoeveel Harry Potter fans er met 35+ graden met merchandise (jassen?) door het Harry Potter deel liepen als een klein kind denk ik dat Star Wars (met een nog grotere fanbase) een stap verder kan gaan!
Als ik de afbeelding zo bekijk lijkt het een indoor project te worden met een gigantische panorama achtergrond.
En ik weet al direct in welke kantine iedereen zal te vinden zijn!
Ikzelf heb altijd al eens naar een van deze parken heen gewild, puur en alleen om het eens een keer zelf meegemaakt te hebben.
Disney land Parijs is toch net even wat anders namelijk, en een flink stuk kleiner ook.
Disney world daarintegen, moet dan ook een heel stuk groter zijn dan Disney land, zoals de naam al doet vermoeden, alleen is dat hier in de EU niet gevestigd.
Dus who knows, misschien wanneer dit deel van de parken eenmaal klaar is, dat ik wel eens een kijkje ga nemen.
Het mag namelijk best gezegd worden, het ziet er op de 3D render bij het artikel wel erg mooi uit.
:>

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 14 juli 2017 14:17]

Waar je even aan moet denken is dat de resorts (Disneyland Parijs, Disneyland, DisneyWorld, Disney Tokyo) uit meerdere parken bestaan. Disneyland Parijs bestaat uit het Magic Kingdom, en de studios, terwijl Disneyworld, naast het Magic Kingdom en de studios, ook nog Epcot en Animal Kingdom heeft, naast twee waterparken en nog een paar dingen. Het Magic Kingdom in Parijs is qua oppervlakte het grootste magic kingdom in de wereld (alhoewel, misschien is Shanghai groter) - weliswaar met de minste attracties), terwijl in Anaheim veel meer attracties op een kleiner oppervlakte zijn "gepropt"

Maar wil je dus in Anaheim naar Carsland en Star Wars (om maar even iets te noemen) dan moet je naar twee verschillende parken - Het Magic Kingdom en Disney California, wat allebei wel bij het Resort Disneyland hoort.

Als je de kans heb: Ga gewoon (naar Florida), en hou er rekening mee dat je een aantal dagen nodig hebt om alles te zien. Als wij gaan, gaan we meestal 10 dagen, en het grootste deel van die dagen besteden we dan ook in DisneyWorld.
Oké, enorm bedankt voor de aanvullende informatie.
Daar ga ik zeker rekening mee houden, wanneer ik de keuze eens ga moeten maken.
Je maakte in een klap het hele zaakje een stuk duidelijker namelijk.
En dan metname waar ik heen zal moeten gaan om de beste ervaring voor mijn geld te krijgen.
Top
:)
Ik koop pas een kaartje als ze een sky city gelanceerd hebben
Ik koop pas een kaartje als ze een sky city gelanceerd hebben
Ja Cloud City, leuk idee, maar ik zou het niet vertrouwen als ze geen anti zwaartekracht device hebben. :P
Want bouwkundig is echt onmogelijk om Cloud City zonder anti zwaartekracht device te bouwen.
Feitje, Cloud Cities zijn eigenlijk mijn koloniën die iets uit een gas reus halen, daarom zweven de Cloud Cities.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 17 juli 2017 11:57]

Lando ring a bell?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee