LG: 77"-oled-tv met uhd-resolutie komt in november voor bijna 30.000 euro

De nieuwe curved-oled-tv van LG met de ultra-hd-resolutie van 3840 bij 2160 pixels komt eind november naar Nederland. Het bedrijf heeft vooralsnog alleen het model van 77 inch aangekondigd en de high-end tv moet ongeveer dertigduizend euro gaan kosten.

De precieze adviesprijs van de curved-oled-televisie met een beelddiagonaal van 77" bedraagt 29.999 euro, zo heeft een woordvoerster van LG desgevraagd aan Tweakers gemeld. Het toestel is naar verwachting eind november in Nederland beschikbaar. De woordvoerster zegt dat de precieze datum onder meer zal afhangen van de distributiemogelijkheden. Dankzij de hoge prijs van de televisie zal het product niet in grote hoeveelheden op voorraad zijn.

De televisie gebruikt LG's eigen rgbw-lay-out voor subpixels. Dat betekent dat naast rode, groene en blauwe ook witte subpixels in het beeldscherm zijn verwerkt. De uhd-televisie is daarnaast met webOS uitgerust. Dat van oorsprong mobiele besturingssysteem heeft LG ruim een jaar geleden van HP overgenomen.

LG heeft eind augustus twee oled-televisies met een uhd-resolutie aangekondigd. Het elektronicabedrijf heeft daar de curved-oled-tv's in twee modellen uitgebracht; in een 77"- en 65"-model. Het is volgens de woordvoerster onbekend of het 65"-toestel ook in Nederland wordt uitgebracht. Een Nederlandse webwinkel heeft het model op zijn site staan voor 9999 euro, maar waarschijnlijk gaat het om een placeholder en is het geen indicatie dat de tv ook voor dit bedrag in Nederland beschikbaar komt.

LG 4K OLEDLG 4K OLEDLG 4K OLED

Door Kay Korevaar

Stagiair

14-10-2014 • 14:43

96

Reacties (96)

96
91
41
4
1
12
Wijzig sortering
Ik begin bijna te denken dat curved bij de grote modellen makkelijker te produceren is (minder misbaksels bij productie oid).
Dat lijkt me niet. Ik denk dat er daadwerkelijk vraag naar is.

Als mijn bank op dezelfde plek blijft staan (2,5m / 3m van de TV) en ik een nieuwe TV, groter dan 50" ga halen, dan denk ik dat de TV dan gebogen mag zijn. Hetzelfde geld voor mijn werkplek er komt een tijd dat ik daar een gebogen scherm voor koop wat groter is dan 27".

Ik zie het nut zeker in van een gebogen scherm. Ik denk ook dat ze een succesvollere toekomst tegemoet zien dan de 3d TV.

Voor kleinere modellen heb ik mijn twijfels. Ik verwacht dan ook niet snel dat op de slaapkamer een gebogen scherm komt :P
Tja, mijn kijk afstand is bijna 5 meter. Dus dat curved is bij mij volledig nutteloos.
een aankondiging ongeacht de prijs is altijd een goed begin! laat de evolutie zijn werk maar doen.
dit zijn nog steeds de televisies waar ik op zit te wachten want een LCD kan wat mij betreft nog steeds niet tippen aan een (verouderde) plasma.
De laatste generatie led panelen zijn anders minstens zo goed! OLED is al beter dan plasma! O-led, dus in principe ook gewoon een led tv... :)
De laatste generatie led panelen zijn anders minstens zo goed!

Ik neem aan dat je bedoelt LCD Tv met LED backlight. Zo ja, contrast ratio van LCD loopt al sinds begin der tijden hopeloos achter op de rest, en dat zal nooit ingehaald worden:

http://en.wikipedia.org/w...RT,_LCD,_Plasma,_and_OLED

Sowieso moet je even oppassen met de term LED.

LED Tv is een onduidelijke marketingterm, en heeft helemaal niks met je paneel te maken. Die slaat enkel op de backlight, en zegt niks over je display type (LCD, plasma of OLED) of paneel type (TN, IPS...). Immers, voordat LED backlight populair werd voor LCD, was zo goed als alles CCFL. En toen hoorde je niemand hierover. Nee dat waren gewoon LCD TVs. Maar zelfs met LED backlight....zijn het nog steeds LCD TVs....

De enige reden waarom ze het een LED Tv noemen is omdat LED hip is. LED gloeilampen, LED strips, en oLED TVs. Dat dat iets heel anders is boeit de fabrikant niet, het verkoopt gewoon beter.

En dan is de stap naar OLED meteen logischer voor de consument. Moet je hem alleen nog even uitleggen waarom hij nu duizenden euro's neer moet tellen voor die extra 'O' in 'OLED'.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 22 juli 2024 22:55]

Anoniem: 457607 @A Lurker14 oktober 2014 16:30
Wat een ontnuchterende link, je zou gewoon terug naar een CRT verlangen.
Of ze noemen het OLED omdat het gaat om een organische light emitting diode! Zo simpel kan het zijn.

"Bezitters van bepaalde Panasonic-toestellen kampen met verslechtering van de zwartwaarden en daarmee een afnemende contrastverhouding. De basis ligt in de veroudering van de fosfor-pockets in het scherm." Joepie wat is plasma toch goed... :9

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 22:55]

Nou nee het is omdat LED lekker makkelijk klinkt. Kort en bondig.

LCD is niet interresant als frase en is gemeenschappelijk iets.

Dus LCD met LED backlight is mond vol. En past niet op smalle bezel sticker. Nou past wel met kleine font of breder dan bezel sticker.

LED LCD is ook te doen.

LED gloeilamp? Die gloeid niet het zijn diodes die licht emiteren.
Die gloeien kort waarbij de Die smelt +/- 150 graden, gewoon en dan krijg je emiting rook.
De emiting kleur verander ook als variable Stroom bron erop zet. Waar mee tje constante amperage kan instellen. Wordt eerst feller dan verranderd kleur wordt dimmer dan rook.

Sommige LED lampen kan je licht bundel zo focusen en sherp stellen dat je afbeelding ziet van de DiE als lichtspot.
wel leuk nieuws om te vermelden. maar een gemiddelde tweakers hier heeft geen belangstelling bij een TV van 30000 euro :Y)

(vanwaar die minnetjes? klopt toch wat ik zeg?)

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 22 juli 2024 22:55]

Misschien wel belangstelling, maar er is geen content.
Anoniem: 356076 @honey14 oktober 2014 15:19
Deze tv is dan ook niet bedoeld voor de gemiddelde consument. Denk meer aan productie huizen die hun 4k content willen screenen op een groot OLED scherm.

4k video cameras bestaan al sinds 2003 (Dalsa Origin, Vision Research 65, Red One) En vergeet niet s35mm film, waar de meeste films van de afgelopen 100 jaar op zijn geschoten, meer dan 4k aan resolutie heeft.

Voor de consument is idd nog niet veel content beschikbaar, voor de producenten meer dan genoeg.

LGs 4k OLED paneeltjes zijn trouwens allemaal 10bit O+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 356076 op 22 juli 2024 22:55]

Ikzelf fotografeer op 36MP, waar foto's uitkomen van meer dan 7000 pixels breed. Uiteraard is video wat anders dan fotografie, maar het is moeilijk onder de indruk te raken van 4K.
Maar waarom zouden die een gebogen scherm nodig hebben? Een 4K scherm van 84" heb je al voor zo'n 9500 euro ex BTW, die is dan alleen gewoon plat.

Dit soort schermen zijn toch bedoeld voor thuis maar dan wel voor mensen met geld teveel.
en er is geen contant
Ik moest echt lachen om deze droge humor _/-\o_

Misschien krijg ik nu minnetjes, maar ik vond het het vermelden wel waard.
Ik moest ook lachen ja! Maar je betaalt toch niet contant voor een dvd van 30 000 euro? Sta je daar in de winkel je tientjes neer te tellen. 8)7
ik bedoel meer in de zin van dat een gemiddle persoon hier niet het kan betalen.. ik neem aan dat de meeste mensen geen tv hebben van 30000 euro

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 22 juli 2024 22:55]

De meeste mensen hebben.

Nee, dat weet iedere lezer hier ook wel. Daarom mag tweakers er nog wel een review over schrijven. Toch?
tuurlijk, dat zei ik ook niet, ik zeg alleen dat de meeste mensen het niet kunnen veroorloven om een tv van 30k aan te schaffen :)
Ik kan het ook niet veroorloven om een videokaart van 600 euro te kopen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik er niet benieuwd naar ben. Volgens jouw redenering heeft de gemiddelde tweaker geen belangstelling bij quantum computers? 8)7
Nee ok, maar toch meer tweakers die een GPU van 600 kunnen betalen t.o.v. 30000 voor een tv (overhebben) :)

Het is hetzelfde als dat er wel nieuws wordt gebracht over nikon en canon camera's enzo, maar over de nieuwe ARRI ALEXA 6K camera met 65mm sensor! niet heel veel bericht wordt ;)
Wellicht zal LG in samenwerking met Tweakers een test in het leven roepen, de winnaar(s) mogen het toestel dan houden...
De winnaars mogen hem nog een laatste keer "aanraken" :+ ;) .
En de energierekening betalen...
Bij een oled scherm? Denk dat je aangenaam verrast zult zijn.
Vorig jaar waren gewone UHD-tv's ook 30.000 euro, dus deze Tweaker hoopt dat ze volgend jaar 1500 euro zijn en nog een half jaar later 999 euro. Laat maar komen!
77 inch lijkt me niet voor die prijs weg te gaan. Eerder dan nog richting de 10k.
Je hebt gelijk, 77" is wat optimistisch. Maar dat gaat hier toch niet passen, dus ik heb die prijzen niet in mijn hoofd zitten :)
Hier past het helaas ook niet, zowel budget als ruimte :(
Hier past het helaas wel. :D

Zonder dollen, ik weet helemaal niet of ik wel een 77" zou willen, ook al zouden ze straks over paar jaar 500 euro kosten of zo, zit namelijk niet gigantisch ver van de TV af, heb ruimte in de breedte wel maar elke dag in bioscoop je tv programma's kijken word wellicht ook wat te belastend voor mijn nek. Lekker als je van tennis houd, zie de kopjes al heen en weer gaan voor de TV. :D
Gheghe dat werd ook geroepen bij 100cm tv's vroegah :+
Wij zitten ongeveer 3 meter van een 72" LG en na een tijdje vind je dat alweer niet meer zo groot. Waarom die 77" nu gebogen is, is daarentegen een groot vraagteken voor mij want als je met het gezin kijkt is het onvermijdelijk dat de ervaring voor sommigen slechter gaat zijn dan met een plat scherm... het zal wel aan de marketing liggen.

Eén voorwaarde is er voor een groot scherm, je content moet minstens 720p en bij voorkeur beter zijn. SD is echt niet om aan te zien.

[Reactie gewijzigd door StGermain op 22 juli 2024 22:55]

Nou de grootste onzin. Op vier meter dekt een 55" maar 1/16 van mijn FOV in berijk waar ogen met gemak nog kan volgen.
Voledige berijk is 6 55" breed
Dat houd in dat je 8K TV 220" nog te doen is

ik kan op de plek van 55" een 84" kwijt.
Minder wil ik ook niet hoe kleiner hoe minder tot niks je aan 4 K hebt op 4 meter.
En 84" is mogelijk wel verschil te zien maar nog verre van optimaal.

Curved 42" 4K PC monitor.
Heb 32" 1440P en dat wil ik ook echt niet kleiner hebben
Ooit aan gedacht dat je ergens wel interesse/belangstelling voor kunt hebben ookal kan je het nooit veroorloven om te kopen? We zitten hier op een tech website, weet je nog?
Precies, hoeveel was een modaal jaarsalaris ook al weer?? :P
In 2013 was het modaal jaarsalaris €33.000
Salarissen worden altijd bruto genoemd.
Bruto uiteraard, maar als je dit soort speeltjes kunt betalen zal dat je enigszins worst wezen natuurlijk. Weinig tweakers kunnen of willen dit betalen, maar we weten nu dat het mogelijk is, en fabrikanten gebruiken dit als demo van wat ze kunnen. Nu is het wachten tot Sony, Samsung en alle anderen over elkaar heen buitelen om een UHD-OLED voor veel minder aan te bieden, zoals ook bij de gewone UHD nu het geval is.
Hoe ver? Of wilde je alleen maar pronken?
Worden deze curved tv's nou echt goed verkocht? De meeste mensen die ik hoor praten erover willen er niets van hebben. Maar ze blijven er maar nieuwe modellen van uit brengen.
Het is even een hype, net als 3D. Waait vanzelf over als er consumentenmodellen gemaakt moeten worden die geen 30K kosten.
3D vond ik dan tenminste nog wel iets toevoegen hoewel het voor velen een overbodige functie was als je er geen gebruik van maakte dan zat het je kijkplezier niet in de weg. De curve heb je sowieso mee te maken als je zo'n tv koopt of je er nou van houdt of niet.
Daar heb je helemaal gelijk in. De curve is nu even een "kijk eens jongens we kunnen een kromme tv maken!" en dat gebruiken ze als USP. Maar uiteindelijk is het goedkoper en praktischer om de tv gewoon recht te hebben voor de gemiddelde gebruiker, dus zodra het betaalbaar wordt, komen de rechte ook wel weer tevoorschijn.
Vreemd hoe jullie daar tegen aankijken...
Ik vind een hol scherm juist veel logischer en natuurlijker dan een plat. En een plat zeker logischer dan een bol. Volgens mij maken ze binnen 10 jaar bijna geen platte schermen meer die breder zijn dan een meter.

Stel je eens een (ridicuul groot) scherm voor van 100 meter breed en zeg me dan eens of jullie liever een plat of hol scherm willen :D
Zolang een film geschoten is met een platte camerasensor en met lenzen die gecorrigeerd zijn voor tonvorming, wil ik gewoon een plat scherm.
Spot on!

Als je inderdaad naar holle schermen wil zou er aan de opnamekant ook wat moeten gebeuren. Juist aan de opnamekant kune je een hoop kosten besparen omdat er allerlei optische correcties niet meer nodig zijn. Alleen een holle (of bolle?) sensor lijkt me nog een uitdaging.
Een TV moet ook vooral geschikt zijn om met meerdere mensen van verschillende hoeken te kunnen kijken. De hoek zal er dus vaker voor zorgen dat het beeld onnodig vervormt voor mensen die op de hoek van de bank zitten... Daarom dat die gebogen vorm niet zo positief wordt ontvangen.

Dat gezegd hebbende, kan ik niet wachten tot een 34 inch ultrawide (3440x1440) gebogen beeldscherm een beetje betaalbaar wordt. Een gebogen scherm als monitor is namelijk ideaal, daar zit je toch maar op één positie voor en daarnaast is het scherm relatief nog breder.
Ik was ooit nog betrokken bij een grote uitrol van de eerste dikke monitors met vooraan een plat scherm ipv bol, een vrij groot aantal gebruikers klaagden toen in het begin dat zij het beeld hol zagen ipv plat. De hersenen zijn tamelijk krachtig in het bijstellen van wat je voorgeschoteld krijgt. Als monitor lijkt een gebogen scherm mij wel interessant maar om met het gezin naar te kijken waarbij je er niet altijd recht voor zit denk ik toch dat plat de betere oplossing is.
Deze tv's zijn over het algemeen een niche product.
Voor mensen die wat meer boven modaal verdienen en het leuk vinden om zo'n tv als een van de eerste in huis te hebben.
De welbekende: "high income, early adapters"
Jeetje. € 30.000 voor een gebogen 77" TV.

Dat zijn dus vier gebogen 1080p voor € 7.500 van 38,5". Mag ik de voorbarige conclusie trekken dat er geen markt is voor zo'n TV?

Wel spijtig hoor. Waar ik op hoop is volume ramping, en ik vraag me af of dat gaat gebeuren met een zo'n exclusief model. Natuurlijk, there's always next year en zo. Maar goed. Dat roepen we al een paar jaar :(
Je snapt blijkbaar niet dat dit is hoe vooruitgang komt. De eerste 60" plasma's waren ook godsgruwelijk duur, dat wordt vanzelf wel goedkoper.
Ik zou willen zeggen dat ik schijnbaar niet snap hoe vooruitgang komt :p

De belofte van OLED for the masses bestaat misschien al wel tien jaar. Goddank zit er eindelijk een heel klein beetje schot in de zaak. Maar het gebeurt zeker niet met de snelheid die we met LCD en plasma hebben gezien.

Denk ik dat de belofte van OLED wordt ingelost? Ja. Uiteindelijk wel. Hoewel de stap van CRT naar LCD/Plasma veel groter was (en dus winstgevender), en de ontwikkelijk van OLED technologie op deze schaal naar ik mij heb laten vertellen veel kostbaarder is dan met LCD/Plasma, zal het uiteindelijk wel goed komen.

Ik vrees echter dat we het dan best nog eens over tien jaar kunnen hebben, gezien de moeizame stappen die nodig zijn geweest om op dit punt te komen. En niet de vijd jaar die Plasma nodig had om die stappen te doorlopen.
De noodzaak is er wat minder en het is volgens mij een lastigere techniek om goed te krijgen.
Ik denk dat ik het voorste raam van mijn huis ga vervangen door deze tv. En als screensaver een projectie van buiten voor als ik even geen tv kijk. :P
Je kan anders ook wel goedkoop mijn hele huis overnemen. 30.000 exclusief ramen
Tijd voor een review van Tweakers dus. "Wij stellen technologie op de proef"

;)
Curved Oled 4K, nu nog een 50" en ik kan mijn multimonitor set-up wegdoen (daar is een curve juist wel handig).
Anoniem: 627534 14 oktober 2014 15:11
Ik mag nog een TV uitkiezen als ik ga samen wonen, ik denk dat ik eruit ben :)
Gelukkig blijft UHD gepushed worden hopelijk komt er snel meer content op UHD resolutie, aagezien de 4K standaard veel meer voordelen heeft dan de resolutie. Groter kleurenbereik rec.2020, 120fps 12bit ipv 8bit. Hoop dat er in toekomst volledig gebruik wordt gemaakt van de nieuwe UHD standaard want op dit moment gaat alleen om de resolutie en HEVC decoder. Hopelijk worden de hogere bitrate die mogelijk zijn voor video en geluid in de toekomst ook benut.

Ik heb een satelliet schotel en op hotbird is er een 4k test kanaal. Ik moet zeggen de kwaliteit is verbluffend. Veel beter als de Netflix stream van House of Cards in 4K. Mensen die 4K nog niet in volle glorie hebben gezien zijn moeilijk te overtuigen maar zo'n UHD test kanaal laat zien waar toe 4K toestellen in staat zijn als de bron van hoge kwaliteit is.

[Reactie gewijzigd door BlacKstaR- op 22 juli 2024 22:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.