Nederlanders kopen minder tablets en meer laptops

Nederlanders kochten in het eerste kwartaal van 2014 minder tablets dan in vorige kwartalen, becijfert marktonderzoeker GfK. De markt raakt verzadigd, is de conclusie van het bureau. De verkoop van laptops zit wel weer in de lift.

Wereldwijd is er nog wel sprake van een lichte groei van de tabletverkoop, constateerde IDC eerder deze maand. In Nederland is echter al sprake van een daling van de verkoop, beweert GfK in zijn driemaandelijkse Retail Report. De daling is van toepassing op zowel aantallen als omzet. De daling werd aan het einde van 2013 ingezet en heeft zich in het afgelopen kwartaal doorgezet. Wel stijgt de afzet van randapparatuur.

Tegelijkertijd krabbelt de laptopmarkt verder op en is in het afgelopen kwartaal de verkooptoename, die in de herfst van vorig jaar begon, doorgezet. Concrete cijfers kon GfK nog niet geven. Uit de onderzoeken naar de markt voor 'IT & Office' blijkt verder dat de verkoop van full-hd- en 3d-beamers met meer dan 10 procent is gestegen en dit zou onder andere aan het WK toe te schrijven zijn. De omzet van de totale Nederlandse IT & Office-markt daalde ten opzichte van vorig jaar met 3,6 procent tot 918 miljoen euro.

De markt voor smartphones en andere mobiele telefoons groeide wel; er werden ten opzichte van vorig jaar 4,1 procent meer toestellen verkocht in de afgelopen drie maanden. Inmiddels wordt 3 procent van de telecommarkt ingenomen door grote smartphones, met een schermdiagonaal van tussen de 5,5 en 7".

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-05-2014 • 12:17

172

Reacties (172)

172
162
95
3
0
26
Wijzig sortering
wat een verrassing; de consument denk dat de tablet een laptop vervangt, na tijdje komt men er wel achter dat tekstverwerken etc. niet zo handig werkt. BYOD op werk zie je ook steeds minder tablets; men weet inmiddels de valkuilen/beperkingen
//edit; 6jr retail gedaan, daarbij doe je voldoende ervaring op te weten wat de gemiddelde consument denkt/verwacht - wat er leeft, tuurlijk is de tweaker een uitzondering hierin. Niet overal zijn linkjes/bronnen :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 25 juli 2024 06:16]

Hoewel je ook ongetwijfeld een goed punt aan haalt vind ik ook dat je wel erg eenvoudig over een aantal andere mogelijke oorzaken heen stapt.

Zo zijn er al meerdere signalen geweest dat de tabletmarkt (wereldwijd) zijn verzadigingspunt nadert. Daarnaast is de stijgende verkoop van laptops wellicht ook wel toe te wijzen aan het onlangs stoppen van de ondersteuning van Windows XP. Veel mensen met een oude laptop zagen zich genoodzaakt om een nieuwe te kopen. Verder hebben we in Nederland ook een voorzichtig economisch herstel wat er ook voor kan zorgen dat men de portemonnee weer trekt voor een nieuwe computer, na deze aankoop al een aantal jaren te hebben uitgesteld.

[Reactie gewijzigd door Tjoekie op 25 juli 2024 06:16]

En toch ben ik van mening dat deze verschuiving komt omdat tablets nog steeds niet volwassen zijn.

Ik verwacht dat tablets met een aantal jaar helemaal volgroeit zijn, waardoor ze een waardige vervanger worden voor laptops.
Het gaat denk ik heel normaal worden om bijvoorbeeld voor BYOD een toetsenbord en muis aan te sluiten (hetzelfde wat we nu ook al met monitoren en toetsenborden doen voor laptops)
Ik denk dat Windows RT/Windows 8 in die zin precies doet wat jij wil: je kan met de desktop werken met muis en toetsenbord, dus een 'volwaardig' besturingssysteem, maar als je gewoon op de bank een beetje wil browsen dat je dan heb je de touch interface die redelijk eenvoudig is in verhouding. Het probleem 'm nog steeds in de verhouding power/accuduur/gewicht. De Surface Pro tablets worden steeds beter, maar in verhouding met een tablet is de accuduur beduidend minder en het gewicht te hoog.

Ik weet niet of tablets laptops gaan vervangen...want het probleem is dat het heel moeilijk is om het beste van alle werelden in één apparaat te krijgen.
Imo is een deel van het succes van tablets juist te danken aan het feit dat ze niet met een windows versie werken.
- De doorsnee gebruiker hoeft geen virusscanner meer te kopen.
- Het installeren van programma's is makkelijker en je kan tegelijkertijd je tablet nog blijven gebruiken.
- Idem voor updates, het gebeurd allemaal op de achtergrond (niet zoals bij windows tijdens het afsluiten).
+ Het gaat retelang mee op een acculading in vergelijking met een laptop.
Zeker, dat snap ik ook. Een tablet is heel makkelijk om op de bank een aantal zaken op te zoeken en mee te werken. Het punt wat ik wilde maken is dat roger128 aangaf dat 'tablets nog niet volwassen zijn'. Ik denk inderdaad dat tablets en laptops naast elkaar blijven bestaan. Uiteraard zullen er tussenvormen en hybrides komen, maar elke apparaat heeft z'n specifieke doel. Maar ALS je doet wat roger128 aangeeft (dus muis en toetsenbord etc aansluiten), dan denk ik dat Windows 8 helemaal zo slecht niet is. Als je namelijk AL het werk op een tablet wil doen, dan heb je gewoon niet genoeg aan alleen een touchinterface. Ik zou Office echt niet van een touch interface willen voorzien, je kan dan nooit alle opties normaal beschikbaar maken zonder 100 keer te touchen.

Overigens los van dit verhaal ben ik het niet helemaal met je eens met je beweringen die je doet. Ik heb zelf een Surface tablet (dus met Windows RT) en mijn bevindingen zijn:
  • In WIndows 8 hoef je geen virusscanner te kopen, deze is geïntergreerd. OK, je kan beargumenteren dat het geen super goede scanner is, maar hij is er wel. Je zou eerder moeten zeggen dat Android hard een virusscanner nodig heeft. Doordat het mogelijk is om apps buiten de Play store om te installeren zijn er voor android behoorlijk wat virussen. Ik durf bijna te stellen (maar goed, zal eens bewijs proberen te vinden) dat Windows RT veiliger is dan android.
  • De apps kan je in Windows 8 / RT gewoon via de store installeren zoals op alle andere tablet besturingssystemen. Desktop apps gaan inderdaad via de desktop (bij WIndows 8, bij Windows RT kan je die niet installeren), maar bekijk het van de andere kant: iOS en Android HEBBEN niet eens desktop apps. Updates van apps gaan ook gewoon op de achtergrond door.
  • Zoals gezegd, app updates gaan gewoon door op de achtergrond. Bij systeem updates moet de tablet opnieuw opstarten. Maar dat is niet anders dan bij Android en iOS. Windows heeft wel vaker kleinere updates (patch tuesday) dan iOS en Android. Dat lijkt me zelf te prefereren dan dat je moet wachten tot er een nieuwe iOS of Android update uitkomt (die veel minder vaak uitgegeven wordt en waarbij je bij Android vaak ook nog afhankelijk bent van de fabrikant van de telefoon). In fact, bij het updaten van Windows kan je tijdens het updaten gewoon nog doorgaan met het gebruik van de tablet, terwijl je bij iOS en Android moet wachten tot de hele update gereed is.
  • De Surface RT gaat ook gigantisch lang mee op een acculading en de nieuwe Intel tablets met Windows 8 worden ook steeds zuiniger. Een goede ultrabook gaat bijvoorbeeld ook al > 10 uur mee op een acculading. Maar inderdaad op DIT moment gaan laptops vaak minder lang mee dan tablets.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 25 juli 2024 06:16]

Als je namelijk AL het werk op een tablet wil doen, dan heb je gewoon niet genoeg aan alleen een touchinterface. Ik zou Office echt niet van een touch interface willen voorzien, je kan dan nooit alle opties normaal beschikbaar maken zonder 100 keer te touchen.
Euh t komt er toch :) nieuws: Screenshots touchvriendelijke Microsoft Office voor Modern UI verschijnen
Het succes van tablets heeft niets met Windows te maken, maar met degene die het eerst goed materiaal (met touch) op de markt heeft gezet.

De argumenten die je noemt kloppen overigens niet:
- De doorsnee gebruiker hoeft geen virusscanner meer te kopen.
Bij een Windows 8 tablet hoeft dat ook niet, aangezien een goede virusscanner is ingebouwd.
Het installeren van programma's is makkelijker en je kan tegelijkertijd je tablet nog blijven gebruiken.
Bij een Windows 8 tablet klik je (in de store) op 'installeren' en je kunt andere taken vervolgen.
Idem voor updates, het gebeurd allemaal op de achtergrond (niet zoals bij windows tijdens het afsluiten
Niet alle OS updates worden gedaan tijdens het afsluiten. En ook app updates gaan automatisch (is instelbaar overigens http://windows.microsoft....utomatic-app-updates-help)
Het gaat retelang mee op een acculading in vergelijking met een laptop
Nou ja, 'retelang'... mijn tablet haalt ca 10 uur, mijn laptop ca 5 uur. Factor 2.
"En toch ben ik van mening dat deze verschuiving komt omdat tablets nog steeds niet volwassen zijn."

Ik denk het niet. Ik denk dat het door de beperkende formfactor van tablets komt. Door het gebrek aan een toetsenbord is het slechts met mate geschikt voor de gangbare zaken die mensen op hun computer willen doen.
Office op een tablet gebruiken, om maar een voorbeeld te noemen, is niet echt een vooruitgang.
Als je die beperking combineert met de prijs dan zien steeds meer mensen in dat een laptop over het algemeen meer waarde heeft voor de prijs die ze er aan uitgeven.

Ik denk dus dat de toekomst vooral in hybride devices (dus laptop met afkoppelbaar scherm) gaat liggen. Dan heb je eigenlijk alles wat een gemiddelde gebruiker verwacht van zn computer.
Anoniem: 580327 @roger12819 mei 2014 18:32
Als je een muis en toetsenbord aan een tablet gaat hangen wat is dan nog het voordeel van een tablet? Dat is net zo iets als een muis aansluiten op je playstation. Mensen kopen een playstation om lekker op de bank te hangen met een controller in hun hand. Mensen kopen een tablet om op de bank of in de trein te zitten juist zonder allerlei meuk eraan vast aangesloten t ehebben. Mensen kopen geen tablet om er via een omweg alsnog een laptop van te maken.
Een muis en toetsenbord hoeft er niet continu aan te blijven hangen. ;)
Je kunt een tablet gewoon als tablet blijven gebruiken (zonder muis, tobo), en voor die enkele keer dat je er iets meer mee wilt, hang je er een muis en toetsbord aan.
Tablets blijven nog meer een handig apparaatje voor thuisgebruik en af en toe voor het werk, maar voor het volledige werk gaat men toch een laptop nodig hebben. Ook betrouwbaarheid kan hier wat in plegen, ik zie zelf op de werkplaats nog veel vraag naar Netbooks of kleinere laptops.

De prijzen van high-end tablets vergeleken met hoe ze over 2 jaar presteren zijn mensen ook niet heel erg blij mee merk ik zelf. Dit is bij laptops ook weer een tik anders.
Dan zullen die mensen ook behoorlijk wat meer doen op de laptop dan als ze op de tablet doen. De laptops hier in huis gaan 5-6 jaar mee zonder klachten, en dan heb ik het niet over high end laptops, meer laptops vergelijkbaar met een goedkope high end tablet (prijs van een goede smartphone ~€400).
De ASUS laptop met een eerste generatie 64-bits Sempron 2800+ processor is erg lang meegegaan en zelfs weer doorverkocht voor een paar euro want hij was nog functioneel :)

Als je je dan bedenkt dat de eerste iPad in 2010 uitkwam en de tablet.. hype wil ik het niet noemen, laten we zeggen populariteit heeft gestart dan is 5-6 jaar voor een laptop wel erg lang. Mocht de hardware lang genoeg meegaan verwacht ik dat sommige tablets ook wel zolang meegaan, zal met name de vraag zijn hoe lang de accu het volhoud.
Jazeker, maar nogmaals kan het je verrassen hoeveel huishoudens nu een tablet hebben voor de normale huisdingetjes.

Providers van internet geven gratis 7 inch apparaatjes weg, waar de gemiddelde huismoeder prima op kan facebooken en mail kijken samen met wat TV, alles wat ze thuis nodig hebben als het om computers gaat.

Thing is, tablets zijn er nog niet zo lang als laptops. Het is nu nog wat vroeg om te beweren wat de doelgroep precies doet.
tablet is ook handig hiervoor. even lekker snel op de bank facebook mail etc checken. voor het echte werk kruip ik wel achter de laptop. Ik persoonlijk zou ook niet teveel accessoires voor mijn tablet willen hebben ( dock, en toetsenbord) aangezien ik mijn tablet voornamelijk gebruik voor hem even snel te gebruiken en meeste accessoires dan niet handig zijn
De enige tablets waarop je kunt "werken" zijn m.i. de zogenaamde transformer versies zoals Asus ze bijv. produceert. Die hebben een functioneel toetsenbord als dock toegevoegd, waardoor de tablet als het ware transformeert in een laptop/tablet hybride. Dit i.c.m. Windows 8 is "werkbaar". Niet ideaal, maar het kan.

Wat ik mooier zou vinden is zo'n soortgelijk dock op de werkplek, voor m'n smartphone. Die hebben tegenwoordig ook al octacores en bakken ram aan boord, waardoor je er praktisch een desktop OS op zou moeten kunnen draaien. Als je die dock dan aan een muis en keyboard hangt, heb je een volledig functionele werkplek en dan heb je in feite altijd je desktop bij je.
Anoniem: 221563 @CSB19 mei 2014 13:39
Ligt anders ook aan de gebruiker. Ik kan gewoon snel en blind tikken op mn ipad, zonder steeds fouten te maken. Nee, niet zo snel als met een echt keyboard maar ruim voldoende.
Zeker mee eens, echter werken de meeste bedrijven niet met Apple maar met Microsoft producten. En dan valt het integreren nogal tegen.
Anoniem: 135756 @himlims_19 mei 2014 13:12
wat een verrassing; de consument denk dat de tablet een laptop vervangt
Zojuist een project afgerond om tablets te vervangen voor laptops voor buitendienst medewerkers. Intern gebruiken de medewerkers dockingstations voor de surface met scherm en toetsenbord. Werkt prima en vervangt de laptop uitstekend voor het werk wat deze mensen doen.
De tablet mee naar de klant kan men een stuk beter waarderen dan een laptoptap mee zeulen.
Response was unaniem positief;

Misschien geen optie voor de "poweruser"...voorlopig.
Maar ik zou niet al te zeker zijn van "men komt terug van" de tablet.
Als je apps er op zijn afgestemd, kan dat een uitstekende oplossing zijn. Zeker voor buitendienstmedewerkers die via het scherm moeten presenteren naar de klant.

Voor bulkwerk lijkt me een echte tablet geen oplossing. Ik zou er bijvoorbeeld niet graag de boekhouding op willen doen of uitgebreide functioneel/technische ontwerpen.

Uit jouw reactie krijg ik de indruk dat je surfaces hebt met de volledige versie van Windows (niet de ARM). Dan heb je met een dockingstation in principe gewoon een werkplek (light).
de consument denk dat de tablet een laptop vervangt
Bron? Hoe weet jij nou wat de consument denkt als ze een tablet kopen? Toen ik mijn iPad kocht was ik me er volledig van bewust dat het geen laptopvervanger was hoor. Ik ken eigenlijk niemand die dat wel dacht.
Precies. Ik weet prima wat ik koop als ik een tablet aanschaf, en waar het voor geschikt is, en waarvoor niet.

Reden dat ik geen nieuwe tablet koop, is voornamelijk de prijs. Heb vorig najaar in Hong Kong een prima FullHD Pipo M9 Pro gekocht, dus 2GB intern geheugen en 32GB opslagruimte, en dat voor zo'n 180-190 euro ofzo. Prima prijs kwaliteit.

Hier in NL is het moeilijk om diezelfde prijs/kwaliteit te vinden, want het is OF een A-merk dat meteen veel duurder kost, of een heel goedkoop merk dat qua kwaliteit (resolutie, betrouwbaarheid, etc) niet geweldig is.

Voorlopig hou ik het dus bij die Pipo M9 Pro, waarschijnlijk tot er prima tablets voor een normale prijs beschikbaar komen, die ook kunnen functioneren om te gebruiken met pressure-sensitive pennetjes, voor digital artwork recht op je schermpje enzo...
De grootste doelgroep voor tablets kan het verschil tussen processor en geheugenkaart niet eens vertellen.

Zelf heb ik de samsung note 10,1 en de xperia z (eerste) tablets in handen gehad, die doen het nog steeds prima op deze dag en lopen voor geen meter vast, alleen is het zo vaak op android dat verder verouderde devices niet meer ondersteund gaan worden als de populaire apps verder blijven ontwikkelen. Samsung claimt hier wel iets aan te doen gezien hun phones zoals de S2 wel een flinke update in het verleden onder de loep hebben gekregen, dus voor budget is het ook mogelijk een wat oudere unit te kopen.

Er zijn al tablets waar je prima en zelfs professioneel op kan tekenen, Ipads zijn een eerste, de Note serie van samsung zijn een tweede, dan heb je ook altijd nog de microsoft surface pro's.

Google maar eens naar Antonit Jot Touch.
Afgelopen vrijdag bij de Bijenkorf even op zo'n nieuwe grote Samsung Note tablet kunnen tekenen, en dat had wel potentie, maar was het nog niet helemaal :) Wel pressure-sensitive, dus dat was wel fijn, maar o.a. het pennetje zelf was gewoon niet lekker om te gebruiken.

Daarnaast was de prijs iets van 700 euro of zelfs meer, dus dat vind ik veels te duur...

iPads en ook Microsoft Surface trekken me nog niet echt. Sony heeft/had ook een lijn tablets/lapotops/hybrids waarop je kon tekenen (VAIO?), maar volgens mij hebben ze dat recentelijk afgestoten...

Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van nog even afwachten is, totdat het wat meer ingeburgerd is dat je die tablets gebruikt voor digital art, en het dus gewoon standaard bij de nieuwste tablets zit, met goede ondersteuning etc etc, voor een redelijke prijs.
Wist je dat je een Wacom pen gewoon op een Note kan gebruiken?

Daarnaast is het gewoon samsung marketingbullshit, de Note 10.1 eerste generatie heeft ook een poentje gekost toen hij net uit was, maar gewoon wat maandjes wachten en het is prima te doen.

Maar die Jot Touch pennen zijn soms fijner dan wacom tekentablets kan ik je wel zeggen.
samsung note serie ( telefoon en tablet) staan er om bekent een soort van wacom achtige pen te hebben vandaar ook de naam note ..

Volgens xda werken de meeste wacom pennen ook niet op de note's
Het ligt er maar net aan wat je wilt, als je weinig tekstverwerking etc doet dan kan een tablet eenvoudig een laptop vervangen.
Je hoeft geen ellenlange tekst documenten op een dagelijkse basis te typen om je te storen aan de tekortkomingen van een touchscreen. Mijn vader bijvoorbeeld vind voor het lezen en simpel browsen door middel van eerder bezochte pagina's opnieuw te bezoeken prima gaan op de telefoon of tablet.
Zodra er een mailtje terug gestuurd moet worden of er op het internet naar iets nieuws moet worden gezocht komt de laptop echter geheid uit de kast.

Wellicht als ze tablet docks lekker goedkoop houden dat de marktgroei minder hard terug loopt.
Als je ziet wat ze adverteren op TV, wat winkels je tegenwoordig aanbieden als je als een "niet tech wijsneus" binnenloopt bij een mediamarkt kan je dat echt wel zeggen.

Magazines proberen het ook zo te vertellen.
Simpelweg niet waar. Waarom zou je een klant iets wijsmaken wat gewoon niet waar is? Dan komen ze een gebruikt product terugbrengen, ben je nog verder van huis. Winkels denken echt wel iets verder dan dat hoor.
Anoniem: 415197 @TMC19 mei 2014 13:07
Waarom zou je een klant iets wijsmaken wat gewoon niet waar is?
LOL!

Hoe dan ook, ik vind het altijd grappig om te lezen hoe tweakers denken te weten hoe de gemiddelde consument denkt. En dat komt nog bovenop het feit dat het gedrag van de gemiddelde consument zelfs door experts niet is te verklaren, laat staan te voorspellen.
Winkels die klanten structureel misleiden overleven het niet hoor anno 2014. Tegenwoordig is service veel belangrijker en een goed (eerlijk) advies is daarbij cruciaal. Ook voor toko's als de MediaMarkt. Als zij op dag 1 massaal onzin verkondigen, komen al die aankopen op dag 2 weer terug met alle bijkomende retourkosten. En op dag 3 gaan ze naar de concurrent omdat MediaMarkt in een eerder stadium bullshit verkondigde. Dat wil je toch niet?
Er is een verschil tussen misleiden en liegen.

klant: "Ik wil graag iets om op te internetten lekker op schoot kan en een documentje typen"
verkoper: "Met tablet x kunt u perfect op de bank internetten"

Zonder dat er gelogen is is de klant misschien niet optimaal geholpen(en misschien wel misleid omdat de verkoper wist dat de tablet misschien niet de beste oplossing was). Als er door was gevraagd was misschien duidelijk geworden dat het documentje typen toch wel heel belangrijk was, maar de verkoper heeft wel zijn bonus binnen op die tablet waar ze nu extra van moeten verkopen.

Er wordt niks geretourneerd en de winkel kan nergens van beschuldigd worden.

[Reactie gewijzigd door perpixel op 25 juli 2024 06:16]

Anoniem: 460746 @perpixel19 mei 2014 13:42
Van die "bonussen" in de grote ketens zoals Mediamarkt of Fnac krijg je geen/of heel beroerde bonussen(een euro of 2 per laptop/tablet?) Als ze de duurdere pushen dat is dit gewoon zo omdat ze hun totale verkoopcijfer moeten halen ( bv Informatica-afdeling moet 90 000 euro omzet hebben voor die dag ).
Als ze foutieve informatie geven is het meestal zo omdat ze werkelijk denken dat wat ze zeggen de waarheid is. Er zijn natuurlijk enkelingen die dit doen voor geen reden
Alle grote winkelketens pushen verkopers om de klant zoveel mogelijk spullen te verkopen waar zij het meeste aan verdienen. Het idee dat verkopers opgeleid worden om klanten zo goed mogelijk te helpen is wel heel erg naief. Dat idee werkt leuk in de schoolboekjes maar iedere marketingdeskundige weet dat dit in de praktijk totaal niet werkt. Zelfs in de supermarkt word je als klant op alle mogeljke manieren gemanipuleerd met producten die doelbewust op bepaalde hoogtes of plekken worden gepresenteerd. Geurtjes op de bakkersafdeling of vleesafdeling. Zelfs de route in de winkel wordt bedacht om mensen zoveel mogeljk in hun winkelwagentje te laten gooien. En dat is bij grote electronicaketens echt niet anders.

Komt natuurlijk nog bij dat die verkopers zowiezo geen deskundigen zijn als het gaat om de producten die ze proberen te verkopen.
Kan je dus beter bij een kleding of schoenen winkel werken. Veel meer omzet en hoger bonussen per aangesmeerd verkocht artikel Footlocker bv werkt met optelbare percentages, waardoor je als je een beetje handig bent en goed verkoopt je zo een dubbel salaris kan vangen ;)
Waarom zou er niks geretourneerd worden? De klant kan nu geen document typen. Daar komt hij 's avonds al achter, aangezien dit erg belangrijk is (zeg je zelf). Dan staat hij de volgende ochtend al op de stoep hoor...

Iedereen doet hier alsof er een samenzwering is die alle klanten met tablets opzadelt i.p.v. laptops terwijl ze eigenlijk een laptop willen. De logica daarvan ontgaat mij echt geheel. Wat voor belang heeft MediaMarkt er nou bij om een tablet i.p.v. een laptop te verkopen? Helemaal niks toch? :?
Nou er kan gewoon een documentje getypt worden, maar niet op de meest ideaale manier.. Er is dus nergens over gelogen en het apparaat doet wat er van verwacht wordt.

Het is niet persee tablet vs laptop, maar daar ging het nu over. Het kan gewoon zijn dat de marge hoger ligt voor die tablets en dat er dus vanuit de top aangestuurd wordt op het verkoop van meer tablets . Dit kan door bonussen of targets die gehaald moeten worden.
Of het apparaat doet wat het verwacht kan alleen worden bepaald door de klant, niet door de winkel. Als de klant het brak vindt, dan staat hij de volgende dag op de stoep. Als de klant het niet brak vindt, is er eigenlijk geen probleem.

Het kan idd zijn dat er gestuurd wordt op tablets, maar kan ook net zo goed niet. Daarvoor zou je CEO van MediaMarkt moeten zijn als je dat wil weten. Ik geloof iig niet zo in die conspiracies.
Zo werkt het natuurlijk helemaal niet.
Pas in het gebruik over meerdere weken blijkt dat hij het net niet haalt, je loopt steeds tegen de beperkingen aan. Niet iedereen heeft van tevoren al een compleet beeld van het gebruik. Ik ken best wel wat mensen bij wie de tablet vooral nog speelgoed is voor de kinderen. Van terugbrengen is dan geen sprake meer en de winkel die het verkocht zal er ook geen slechtere naam door krijgen.
Winkels als mediamarkt moeten het niet hebben van het uitstekende advies, maar van de 'lage' prijs. Als ze aan een of andere flapdrol nu een tablet kunnen verkopen, weten ze dat die waarschijnlijk over een tijdje terug zal komen om ook nog een laptop te komen halen.
Overigens heeft dat niets met conspiracies te maken, maar alles met marketing.
Zo werkt het natuurlijk helemaal niet.
Ik denk van wel.
Pas in het gebruik over meerdere weken blijkt dat hij het net niet haalt, je loopt steeds tegen de beperkingen aan
Hoezo dan pas? Vaak kan je binnen twee weken een product nog moeiteloos retourneren. Hoezo duurt het echt meerdere weken voor je er achter komt dat iets bagger is?
Ik ken best wel wat mensen bij wie de tablet vooral nog speelgoed is voor de kinderen. Van terugbrengen is dan geen sprake meer en de winkel die het verkocht zal er ook geen slechtere naam door krijgen.
Is die tablet speelgoed geworden omdat ze echt actief misleid en voorgelogen zijn of is die tablet speelgoed geworden omdat ze hem achteraf minder vaak gebruiken dan gedacht? Zijn twee heel verschillende dingen.
Niemand zegt iets over actief voorliegen of misleiden. Wat ik wil zeggen is dat het 'brak' zijn niet per se na 1 dag al bekend hoeft te zijn. Zeker als je onder brak ook verstaat het niet functioneren naar behoefte.
Als de klant het niet brak vindt, is er eigenlijk geen probleem.
Dan is er dus wel een probleem, namelijk dat het ding 'ongebruikt' blijft liggen.
Nu zijn we hier allemaal laptop gebruikende tweakers. Onze definitie van "het niet halen" heeft een ander referentiekader dan van iemand die weinig ervaring heeft met computertechniek. Een argument wat ik in deze (best felle) discussie nog niet zo tegenkom is gebruiksfrequentie. Het maakt nogal uit of je eens in de drie weken een stukje tikt, of je bank bezoekt (doe ik nooit met wifi, maar er zijn volksstammen...), of dat je dit iedere dag een paar keer doet. Vanuit deze optiek kan bij heel laagfrequent gebruik een tablet voldoende zijn. Nooit ideaal, maar wel een kosten technische oplossing voor iemand om zijn dingen te doen.

Dit is natuurlijk een inhoudelijk argument. Ik heb niet de illusie dat een winkelbediende dit soort afwegingen maakt. Of een tablet een laptop kan vervangen? Functioneel (onze functionaliteit) niet, maar voor incidenteel computergebruikers is het genoeg. Neemt de laptop verkoop toe? Dit zal nooit terugslaan op de hele doelgroep van (ex-)tablet gebruikers. Laten we eens aannemen dat een percentage, bijvoorbeeld 20-30%, nu een beweging terug maakt richting laptop, dan hou je nog 70% tablet gebruikers over. Ook zijn er volksstammen die tablet en laptop naast elkaar, ieder voor zijn toepassingen, kunnen waarderen. Ook nu is de werkelijkheid niet zwart, of wit, maar grijs
Natuurlijk, dat ben ik met je eens. Waar het mij om gaat is dat de marketingstrategie van bv. mediamarkt niet is: laten we eens uitzoeken of iemand genoeg heeft aan een tablet, of heeft iemand een notebook nodig. De strategie zal veel eerder zijn: als we proberen iemand een tablet te verkopen, komt een x-percentage later terug voor een notebook, terwijl als we een notebook voor dezelfde/iets hogere prijs verkopen, komen de meesten niet terug.

Ik bedoelde dus niet te zeggen dat een tablet voor niemand nooit een goede oplossing is, maar alleen dat er veel mensen zijn die hem uiteindelijk toch 'ongebruikt' laten liggen.
Als ik een media markt nu inloop. En ik vraag voor een simpele foto camera. Wat smeren ze me aan? "Ja meneer, deze nieuwe Nikon DSLR is echt geweldig simpel" etc etc van 800 euro.
En ja, dat is me afgelopen week meerdere malen in verschillende media markt fillialen overkomen.

Dit doen ze overigens ook met TV's, koffiezetters (ze willen de senseo door je strot rammen ook al wil je gewoon echt Nespresso.), telefoons etc.

[Reactie gewijzigd door corset op 25 juli 2024 06:16]

Dat is geen misleiding, hoogstens pushen. Daarnaast ben je er zelf nog altijd bij, ze dwingen je niks. Je kan zo'n DSLR altijd even testen en als je hem niet simpel genoeg vindt, neem je hem niet. Dat is geen misleiding, hoogstens gewoon slecht luisteren naar de klant. Ik heb het echt over foutieve informatie verkondigen (misleiden dus).
Ik zou het geen pushen willen noemen. meestal mensen met zulke vragen hopen dat de verkoper hun kan helpen met een keuze maken en hun adviseren. Dus inderdaad slecht luisteren naar de klant. wat ik ook wel eens meegemaakt heb is dat ze het zelf niet 100% zeker weten en er een verhaal van maken wat wel goed klinkt maar voor iemand met beetje verstand niet helemaal klopt.

Zoals Lanerios ook al beschrijft dat zou ik meer zien als een verkopen die er geen verstand van heeft en er een mooi verkoop praatje van willen maken.

Wat ik wel geloof is dat mediamarkt en andere winkels bepaalde artikelen aanraden omdat deze slecht verkopen of ouder model zijn. en de winkel deze graag kwijt zijn. bijv klant komt voor een nas kijken. na een verkooppraatje heeft de klant besloten dat hij een synology wilt en 2 hardeschijven moeten erin. de winkel heeft 3 modellen staan DS212 DS213 DS214. de winkel wilt het oude ds212 model kwijt dus de verkoper zal proberen dit model te verkopen aan de klant deze zal natuurlijk prima werken en de onervaren klant zal er vast tevreden mee zijn maar hij had misschien meer gekregen voor zijn geld als hij een ds214 gekocht had.
Ok foutieve informatie voorbeelden. Zelfde plekken.

1.) Ja meneer, Senseo is hetzelfde merk als Nespresso. Dus precies dezelfde koffie
2.) LG is nooit Philips geweest, aangezien LG van Samsung is
3.) De Xbox One die we hier hebben staan is een NL model, want hij is allang uit in Nederland.

En de opmerking
Daarnaast ben je er zelf nog altijd bij, ze dwingen je niks.
Gaat niet echt op. Je wil zelf verkondigen dat bedrijven altijd eerlijk zijn. Iemand komt met voorbeelden, dan kan je ze niet zo weggooien omdat ze niet kloppen met jou beeldvorming :)
Ik geloof heus wel dat MediaMarkt-mensen bij tijd en wijlen bullshit verkondigen. Maar het is niet alsof ze structureel (= beleid?) mensen tablets aanpraten i.p.v. laptops. Dat slaat gewoon nergens op aangezien werkelijk niemand daar baat bij heeft...
Kom dan maar eens bij Camera.nl / Klein. Daar is het beleid.
En ja je wordt sneller naar tablets gelokt gezien het op dit moment een hype is. Zelf ook meerdere keren ervaren bij mediamarkt en saturn.
Hoezo? Die twee zinnen sluiten elkaar niet uit. 'Structureel misleiden' is iets anders dan 'slecht advies door onwetendheid'.

Leestip.
inderdaad ;-) er zijn mensen die hier voor gestudeerd hebben.
en tweakers denken het te weten ( meestal mensen voorkeur voor techtniek en niet voor mensen)
Anoniem: 415197 @xbeam19 mei 2014 13:52
En dan spuien ze hun gedachten op een website waar voornamelijk tweakers zitten, dus mensen die juist geinteresseerd zijn in techniek, en die het geen klap interesseert hoe de gemiddelde consument denkt.
inderdaad. en gelukkig zijn de media markts heel blij met deze mensen/tweakers, omdat zij binnen komen en zelf denken te weten wat ze nodig hebben en dan het producht kopen. ( lekker goedkoop deze klant heeft geen aandacht nodig)

[Reactie gewijzigd door xbeam op 25 juli 2024 06:16]

Anoniem: 580327 @xbeam19 mei 2014 18:14
Daar zijn zij helemaal niet blij mee. De mediamarkt is heel erg blj met mensen die zich laten informeren. Die onwetenden die laten zich van alles extra's aansmeren vooral die dingen die de klant niet nodig heeft. Extra kabels of speciale vloeistoffen om je dure tv scherm mee schoon te maken. Daar zitten ook de dikke winstmarges op.
Anoniem: 420148 @TMC19 mei 2014 14:18
Voor de verkoopcijfers. Loop de Mediamarkt maar eens binnen en ga als iemand die verstand van tech heeft maar eens vragen welke camera je moet aanschaffen voor een bepaald gebruik. Die MM pubertjes lopen gewoon langs alle modellen en lezen de bordjes op, en wijzen vervolgens het model met de meeste megapixels aan.

En ja, de meeste consumenten denken meer MP = betere camera.

Hetzelfde met laptops, TVs. Kijken naar oninteressante specs "ja maar deze is beter want deze heeft een 'iCore 5'" overhoorde ik laatst in een winkel :')
Mediamarkt Utrecht, zeg dat je een apparaat nodig heb voor wat simpel internet waar je prima mee op de bank of op tafel mee kan werken, als je er standaard uitziet wordt vaak ook doorverwezen naar de tablet sectie.

Heb je wel eens TV gezien? Het is tegenwoordig normaal dat je een tablet moet hebben, bij reclames, stem-TV shows en reality series. Het is imagowerk.

EDIT : Het is ook een grote trend om Ipads uit te delen op bedrijven.

Er zijn nu basisscholen die ipads gebruiken voor de jongste generaties wat ik zelf vreselijk vind.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 25 juli 2024 06:16]

Tja dat van iPads vind ik sowieso overbodig gelul altijd. Ja sorry, maar als je dan hoort wat de argumenten zijn om een iPad aan te schaffen in bulk, kom ik vaker wel dan niet aan het twijfelen voor de juiste argumenten voor aanschaf van het ding.

Bij een stichting die ik goed ken was dat bijvoorbeeld ook. Ze hadden amper geld en moesten overal op bezuinigen, maar nee hoor: er moesten meerdere iPad 3 tablets worden aangekocht, plus een iPhone, want dat werkte het beste met Whatsapp en mail. What the F***?!?! Wat is dat voor kul argument zei ik al, een tablet of smartphone van 200 euro doet exact hetzelfde. Kwam er nog bij dat later niemand echt goed overweg kon met die apparatuur. Zo werd er nog lange tijd gewoon gebeld en smsjes verstuurd i.p.v. appen wat bedoeld was om de kosten te reduceren. Dus het heeft ook nog tijden geduurd voordat het überhaupt in gebruik werd genomen en sommigen kunnen er nog steeds amper mee overweg, terwijl het al meer dan 1,5 jaar actief in gebruik moest zijn en juist kosten had moeten besparen.

Ik zeg: hartstikke zonde van het geld, mja... je kan praten als bruggeman wat dat betreft, simpel omdat Apple groot bekend staat bij de leken die alleen via dat kanaal nog maar van dit soort apparatuur heeft gehoord. En dus wordt er alleen Apple spul worden aangekocht, ondanks dat er net zo goed 3x goedkoper spul op tafel had kunnen liggen. Het zal ook wel nooit anders worden met dat soort dingen... :P

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 25 juli 2024 06:16]

Ik snap je punt wel, maar met een ander platform was het niet beter geworden (ik durf zelfs wel te stellen dat het waarschijnlijk nog slechter was geweest). Alleen waren de kosten voor aanschaf dan (fors) lager geweest.

Als de doelgroep ongeschikt is of het nut te klein, dan houdt 'adoptie' van dit soort spul zo-ie-zo op.
Vooral pijnlijk aangezien het een stichting is.

Als een commercieel bedrijf geld wil wegpissen moeten ze dat vooral doen, maar de rest niet.
Met een tablet kan je toch ook simpel internetwerk doen?

Je haalt twee discussies door elkaar: (1) het gemak/nut van een tablet vs. een laptop en (2) of een tablet een volwaardige laptopvervanger is. We hadden het over onderwerp 2, en jij stapt ineens over op onderwerp 1.
Voor veel mensen is een tablet idd een vervangen voor een pc. Als jij een pc of laptop enkel gebruikt om te facebooken, te emailen e.d. dan is je tablet voldoende.

De stelling dat dit voor 'de gemiddelde consument' zo is, valt te onderschrijven als je dat baseert op wie je in de retail en of helpdesk tegenkomt.

De vraag is echter, kom je in de retail en op de helpdesk de gemiddelde consument tegen. Ik denk niet de gemiddelde consument maar wel het overgrote deel consumenten met een beperkte kennis en ja voor hun is de tablet een vervangen van de laptop.
Man, jij kan ook niet een discussie houden zonder fanboyism ofzo?

Beiden onderwerpen zijn goed van toepassing op dit topic en ook wat jij hier beweert. Het verschil met laptops en tablets is de mensen die ermee aangesproken worden.

Tablets zie je tegenwoordig nu echt overal geadverteerd als een apparaat wat zogenaamd het gemiddelde huishouden altijd gebruikt, of wat de zakenman altijd met zich meebrengt. Dat was vroeger meer de laptop, met name zie je nog vaak wel eens een (soms een merk gecensureerde) macbook voorbij komen, alsof iedereen macbooks heeft.

Veel mensen houden zich niet bezig met electronica, dat is ook precies waar vooral de tabletindustrie veel op runt. Je gaat niet verwachten van de gemiddelde winkelganger dat ze een grote lijst zoals wij hier hebben aan eisen van een tablet. Vaak kijken wij ook nog eens op internet.

Als je zo graag "onderwerp 2" nog verder wilt. Ik ben het er zeker mee eens dat de tablet geen laptopvervanger is, maar de gemiddelde consument denkt dat van wel. Iemand die nog nooit of weinig met computers werkt zal een Ipad makkelijk te gebruiken vinden. Het is zo dat veel taken die mensen op laptops deden, ook op tablets kunnen. Dat is ook reden nummer 1 waarin verkopers geïnstrueerd worden om op te adviseren. Je kan het navragen in de retail.
"Op basis waarvan denk jij van niet"?
Dat is een klassieke drogreden (omkeren van de bewijslast), je moet aantonen waarom je iets wél denkt, niet waarom je iets niet denkt.

Ik kan ook wel beweren dat mensen massaal denken dat tablets geschikt zijn om sinaasappels te persen. Kom maar eens met argumenten waarom ze dat niet zouden denken! Ja zo werkt het niet. ;)
ik snap dat je graag je arguenten wil, ondanks dat die moeilijk te geven zijn. Gaat de gemiddelde consument er echt wel van uit. Alleen het interesseert niemand om daar een onderzoek over te doen. Maar als jij dat onderzoek doet. kom je er van zelf achter...
Gaat de gemiddelde consument er echt wel van uit
Ik heb die dingen jaren verkocht en dat is mij nooit opgevallen. En ik vroeg altijd goed door. Dus ik geloof hier niet in.

[Reactie gewijzigd door TMC op 25 juli 2024 06:16]

Ik heb ook tablets verkocht op mijn werk. Ik heb er ook naar gevraagd, zij zeiden over het algemeen dat ze de oude pc wouden vervangen. Ik heb ze uitgelegd dat de tablet natuurlijk niet zonder extra kosten alle taken kan uitvoeren, zoals printen met wifi printer enzo. Maar het gebruikelijke wel, internetten en mail lezen is er super op natuurlijk.

Had door de weeks meerdere klanten die het er over hadden.
Wat TMC vergeet is dat hij niet de gemiddelde consument is en ook niet de gemiddelde verkoper van tablet of laptops. De gemiddelde consument/verkoper is niet zo god geinformeerd als TMC zelf. Wij trainen Retail personeel en helaas is de doorlooptijd zo hoog dat we elke maand weer opnieuw kunnen beginnen. Dus de kennis van zaken is helaas laag bij veel prijsvechters.

Daarnaast is de verkoop van tablets (en dan met name low-end tablets) heel hoog. Dus kun je je afvragen of deze consumenten heet juiste advies krijgen of alleen voor de lage prijs gaan (afgaand op het lage prijs verkoopargument ipv kwaliteit of wat het voor je kan doen)
Wat TMC vergeet is dat hij niet de gemiddelde consument is en ook niet de gemiddelde verkoper van tablet of laptops. De gemiddelde consument/verkoper is niet zo god geinformeerd als TMC zelf. Wij trainen Retail personeel en helaas is de doorlooptijd zo hoog dat we elke maand weer opnieuw kunnen beginnen. Dus de kennis van zaken is helaas laag bij veel prijsvechters.
Dat vergeet ik helemaal niet.
Daarnaast is de verkoop van tablets (en dan met name low-end tablets) heel hoog. Dus kun je je afvragen of deze consumenten heet juiste advies krijgen of alleen voor de lage prijs gaan (afgaand op het lage prijs verkoopargument ipv kwaliteit of wat het voor je kan doen)
Zonder kwantitatieve en kwalitatieve data kan je hier weinig (=niks) over zeggen.
die data heb ik hier liggen maar kan ik niet delen helaas.
Toch wel, zo werkt de marketing namelijk. :)
De klant maakt ook zichzelf wat wijs... Ze willen een tablet, dus als de verkoper zegt dat en tablet handig is voor internet en mail, dan is dat plotseling alles wat ze ermee willen doen. Na jaren is de gimmick factor nog steeds de belangrijkste...
wat dacht je van "provisie jagen"?
de reden dat ik niet meer in de verkoop zit.
Dus op tablets zit structureel meer provisie dan op laptops?
Jij spreekt dus voor de miljoenen mensen die een tablet koopt? Het word zo geadventeerd. Omdat jij als een bezoeker van tweakers dit niet zo ervaart betekent dit niet dat de gemiddelde tablet koper dit ook zo ervaart. Ik hoor mensen binnen mijn werk vaak praten over dat ze liever een tablet hebben ipv een laptop (hiermee word er dus duidelijk op gewijst dat het ongeveer dezelfde eigenschappen/functies heeft).
Ik spreek helemaal niet voor miljoenen mensen, hoe kom je daar nou bij? Ik spreek voor mezelf en mijn kennissen. Dat staat toch letterlijk in mijn post? Beter lezen a.u.b.

En nee, een tablet wordt niet standaard als laptopvervanger geadverteerd. Dat zou ook nogal dom zijn, want het is geen laptopvervanger, dus als je het wel als zodanig presenteert krijg je geheid ontevreden klanten.
Tja, maar de hype is wel af van tablets.
Ik ken er 1.. mijn vrouw. ook al heb ik haar verteld dat de tablet de laptop niet zomaar zou vervangen.. Haar laptop accu is stuk en werkt enkel nog op stroom. En de tablet kon volgens haar genoeg voor haar behoeften. Ondertussen ligt de tablet al weken onder tafel zonder stroom en werkt ze weer permanent op de laptop.
Anoniem: 572916 @himlims_19 mei 2014 12:21
Telefoons zijn qua resolutie en schermformaat richting de kleine tablets gegroeid.
En ultrabooks zijn qua handteerbaarheid ook in de markt gaan zitten van portabele machines.
Misschien gaan ze er wel achter komen dat de verkoop van PC/laptop/tablet ook gewoon in golven gaat, net als de rest van de economie.

Dat zal ongetwijfeld wereldnieuws gaan worden! Net als de zoveelste maal dat er geroepen wordt dat de PC eindelijk dood is.

/sarcasm mode off
Ik heb inderdaad nog wel de nodige voorspellingen gezien, dat tablets volledig de markt voor de PC zouden doen verdwijnen, en what not. Tot nu toe is daar weinig van gekomen. Vaak genoeg moet je toch nog even goed zitten voor je office zaken (meeste auto corrects zijn overigens ook knake, waarschijnlijk is SwiftKey de enige uitzondering) en zelf speel ik vaak genoeg met vrienden een PC game. Ik heb niet eens een tablet, al overweeg ik wel sterk om een phablet te nemen. Met 5 inch heb ik dat nu al bijna. Maar dan heb ik geen behoefte aan nog een echte tablet
Anoniem: 125509 @himlims_19 mei 2014 13:29
Ik persoonlijk geloof dat niet. Zelfs de gemiddelde consument kan op zijn klompen aanvoelen dat een tablet voor tekstverwerken minder geschikt is. Zeker als ze het touchscreen van hun smartphone al een beetje gewend zijn.

De enige tablets waarbij ik twijfel zijn de Arm versies met Windows 8. Daarbij heb ik de verwachting gezien dat men een kleine Windows *PC* kocht, terwijl dat natuurlijk gewoon niet waar is. Dat zelfde probleem speelde ook met Netbooks ed.

Dat de tablet markt zou afvlakken was te verwachten. Maar of er nu direct een causaal verband is met de groeiende vraag naar laptops? Ik vraag het me af. Dat zou net zo goed een groeiend vertrouwen in de economie kunnen aantonen.
Jij snapt het, ik zei het zo vaak tegen kennissen maar nee die geloofden de marketingtrucs wel dat het hetzelfde is.

Niet dus.
Volledig akkoord ! (8 jaar sales B2C & B2B) :)
Dan lopen ze bij de Rijksoverheid nu mooi achter de feiten aan want daar beginnen ze net iPads uit te delen.
Anoniem: 221563 @Me_Giant19 mei 2014 13:40
Rijksoverheid + ICT is altijd achterstand/drama ;)
Tablets hebben de meeste ondertussen wel denk ik, en de eerste Ipad doet nog steeds wat de laatste ook doet. (op misschien wat games na).

Ik denk eerder dat de Laptop de Desktop misschien wat meer gaat vervangen? Jammer dat die cijfers er niet bij zitten.
De eerste iPad is blijven steken op iOS5 en aangezien zelfs de iPhone 3GS nog op iOS7 draait wordt er vrijwel geen enkele applicatie meer op uitgebracht.
Een kleine correctie: iPhone 3GS kan geen ios7 draaien.
Je hebt gelijk, iOS6 is de laatste versie voor de 3GS! Maar niet gek voor een telefoon uit 2009 terwijl de iPad 1 uit 2010 komt.
Laptops worden al jaaaaaaaaren veel meer verkocht dan desktops.
Het zijn allemaal probeersels. Van die duo tablets met toetsenbord of een poosje werken met een laptop en dockingstation. Maar uiteindelijk valt iedereen wel terug naar een desktop computer.

Fatsoenlijk kunnen werken is gewoon belangrijker.
Dat is al een paar jaar redelijk stabiel, vroeger was een desktop echt veel beter als een laptop, zelfs voor niet veeleisende consumenten nu is dat niet langer zo en een laptop van 400 euro of 800 euro is ruim voldoende en meer dan ze nodig hebben.

Zie ook verkoopcijfers afgelopen jaren en voorspelling: Statista: Forecast for global shipments of tablets, laptops and desktop PCs from 2010 to 2017

Edit: Ik denk zelf dat die forecast iets te rooskleurig door groeit vanwege de korte historie en het doortrekken van het stijgende lijntje.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 juli 2024 06:16]

Duidelijk! Leuke website ook. :)

@TMC, dat ze al jaren meer verkocht worden neemt niks weg dat meer en meer mensen nu (eventueel) een laptop kopen waar ze vroeger gewoon weer een desktop zouden nemen. :)

also, wat is er offtopic aan mijn blabla, het is misschien niet de meest informatieve of know-it-all post maar lijkt me toch aardig over het topic te gaan... :/
Ik denk dat die transitie van desktops naar laptops al vele jaren achter ons ligt. Mensen die een laptop willen, hebben er inmiddels wel één. :P
Anoniem: 135756 @Cogency19 mei 2014 13:15
de eerste Ipad doet nog steeds wat de laatste ook doet
Toevallig heb ik de "1e" en de "laatste" ipad prive.
Het verschil in performance is enorm. Op de iPad Air zou ik met de juiste input mogelijkheden en wellicht een aangesloten scherm prima kunnen werken.
Daar moet ik niet aan denken op de iPad 1.
Tablets hebben de meeste ondertussen wel denk ik, en de eerste Ipad doet nog steeds wat de laatste ook doet. (op misschien wat games na).
Nee hoor, de eerste iPad draait max iOS 5.1.1. En apps die nu uitkomen vereisen doorgaans iOS 6 of hoger. Ondanks dat de hardware dus nog wel prima kan zijn, wordt de software toch vrij beperkend en zal je een nieuwe moeten kopen als je recente apps wilt draaien. Wat dat betreft is de nuttige levensduur van een laptop toch vaak beter.

[Reactie gewijzigd door displaciamento op 25 juli 2024 06:16]

Komt mijn voorspelling toch nog uit? Ik vind het echt een hype ding... Snap daadwerkelijk niet wat je met een tablet moet... Het is een grote telefoon meer is het niet. Aangezien ik prima ogen heb kan ik goed uit de voeten met het formaat van mijn telefoon. Ja ik heb een iPad van het werk, ja ik heb een Asus tablet van mijn werk maar nee ik gebruik ze zelden... Vind het nogal een luxe product om af en toe uitzendinggemist, mail te checken en dat soort zaken.

Doe mij maar een desktop en eventueel voor onderweg laptop/telefoon.

Natuurlijk hebben de verkopen ook veel te maken met het stop zetten van de support van Windows XP. Krijg hier op de ICT afdeling geregeld vragen van mensen welke laptop ze moeten aanschaffen omdat XP niet meer wordt ondersteund. :)
Persoonlijk gebruik ik een tablet af en toe bij een vergadering, als er geen papier wordt aangeleverd. Op die manier kun je toch de stukken er bij hebben. Voor de rest vind ik het zelf ook voornamelijk een netflix apparaat en misschien af en toe voor onderweg een leuk stukje speelgoed of digitale krant
Voor vergaderingen, brainstorms en ander overleg met anderen vind ik een tablet een stuk prettiger dan een laptop. Maar om buiten overleggen productief te werken pak ik toch echt mijn laptop. Mijn iPad gebruik ik verder voornamelijk om rummycub te spelen (ff gedachten op 0), om 'De Correspondent' te lezen en inderdaad om te netflixen.
Ik heb ook de Tab en ipad2 ...maar beide worden enkel alleen prive gebruikt
Ik merk....dat wanneer ik iets moet uitvoeren voor werk...dan grijp ik meteen naar mijn laptop
Omdat dat gewoon (in mijn ogen) vele malen sneller werkt
Moet je een rdp naar je desktop doen op een ipad...
Eerst muis enablen...anders kunnen we niet muizen
Maar typen kan dan weer niet, want dat is dan weer tijdelijk uitgeschakeld....ga je typen...is de muis weer niet beschikbaar....
en toch komen ze aan de balie (vooral TD-ers) om ....RDP voor elkaar te krijgen op hun iphone lol

[Reactie gewijzigd door Clickalot op 25 juli 2024 06:16]

Is het zo moeilijk een normale zin te typen?
Wat ik zelf merk is dat mijn telefoon evenveel kan als een tablet. Ik heb een Note 2 en die is tevens ook van redelijk formaat. De toestellen die nu uitkomen zijn gemiddeld allemaal groter dan 2 jaar geleden. Ook heeft een tablet tekortkomingen ten opzichte van een laptop. Wel denk ik dat steeds meer mensen richting de ultrabooks gaan. Een tijd terug heb ik mijn ipad verkocht, omdat ik er te weinig mee deed. Nu heb ik in plaats daarvan een macbook gekocht (ook omdat ik die op school nodig heb).
Inderdaad, ik had ook een iPad 1, maar die werd traag en miste toch een toetsenbord zo nu en dan. Ik ben dan ook voor een hybride vorm gegaan (Dell XPS12). De hybride systemen worden steeds beter en ook systemen als de Asus TF100 is dat nu een laptop of een tablet?
Ik merk zelfs dat ik mijn note meer ben gaan gebruiken dan mijn 10 inch tablet aangezien dit meestal is voor snel iets op te zoeken en mijn telefoon in mijn broekzak zit en met zijn schermgrote prima werkt hiervoor. laptop word steeds minder gebruikt voor het snelle werk. korte e-mails beantwoord ik nu meestal snel op mijn telefoon of tablet
Macbook is toch geen ultrabook?
Klopt, maar komt wel redelijk in de buurt vind ik persoonlijk.
Anoniem: 572916 19 mei 2014 12:19
We zijn uitgespeeld en worden weer productief.
Om eerlijk te zijn, is het in veel gevallen gewoon moeilijk om 'echt't e werken op een tablet.
Ik vermoed dat het ook komt, doordat tablets, een langere levensduur hebben dan de eerste generaties. Door betere hardware, en software(in het geval van android).
Bij vergaderingen kunnen tablets best handig zijn, mits alle nodige documenten in 1 pdf oid zijn gestopt. Dan kan het zelfs lekkerder zijn dan een laptop (of papier) als je niet te veel heen en weer hoeft, omdat het scherm verticaal georienteerd kan worden. Maar ik ben het verder met je eens. Een tablet kan geen laptop vervangen, al is het alleen maar vanwege de plugins die af en toe nodig zijn voor bepaalde websites
Die plugins lijken me niet echt relevant, dan pak je toch 1 van de vele Win8.1 tablets?
Laptop vervangen zeker niet - maar tablet had gedurende eerste paar jaar enorme status. Die hype is over nu.
Ik zie deze trend ook op het bedrijf, enorm positief werden er ipads uitgedeeld...
Vervolgens komen ze druppel gewijs weer terug met de mededeling, is hiervoor ook een extern toetsenbordje ?
Ja tuurlijk hebben we die....vervolgens een flink aantal besteld
ipad op toetsenbordje aangesloten,....tssja...dit is het eigenlijk ook net weer niet
Uuuhhmmmmm......Kan ik mijn ipad omruilen (weer) voor een laptop..

Dagelijks kost
Bij ons op het werk hebben de meesten die op de weg zitten een samsung note icm een laptop. In feite een kleine tablet waarop je kan bellen.

Tablets zijn in mijn ogen grote telefoons waarop je minder kan, of kleine laptops waarop je minder kan. Ik heb het nut er nooit van ingezien, afgezien van gebruik als een soort handheld console. Mij zul je dan nog niet een tablet zien aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 25 juli 2024 06:16]

Nee hoor het is juist een mooie aanvulling op wat ik wilde vertellen
Mijn dank.
Persoonlijk vind ik....dat de tablet markt ...helemaal nog niet klaar is voor het bedrijven leven..
is dit gewoon niet een hele simpele cyclus? jaar 2012 koop je een laptop in 2013 een tablet tegen 2014 is je laptop traag omdat hij al weer ouderwets is maar die iPad 4 doet het gewoon nog goed dus vervang je de laptop. Volgend jaar is de iPad 4 weer uitgefaseerd door den iPad air2.0Pro++ en dan vervang je dat ding weer. ondertussen zit je met de telefoons vaak vast aan een 2 jarig abonnement dus daarin is de markt een stuk makkelijker te voorspellen.
Alsof iedereen op een bepaald moment zich in exact dezelfde situatie bevindt en een zelfde soort upgradeschema aanhoudt. Neem hierin nog mee dat dat mensen verschillende hardware hebben en totaal verschillende eisen stellen en, het spijt me, maar je redenatie slecht nergens meer op.
Niks cycle - de hype is over.

Is het nu nog status om een tablet te hebben?
Nee, alleen nog welke tablet je hebt...
Nee. Apple en andere fabrikanten verkopen het hele jaar door tablets en telefoons. Daar is geen cyclus in te bekennen.
Verbaasd me niks. Tablet is geen vervangend product maar een tussenproduct. Ik kan me voorstellen dat Tweakers dat begrijpen maar de gemiddelde consument kan hier nog wel intrappen.

Dan heb je nog die uberzware windows tablets met toetsenbord maar dan denk ik niet dat je nog echt een handzame tablet hebt...

Je kunt tenslotte nog niet zonder PC, en wel zonder tablet.
Heb je het met "Uberzware windows tablets" over de Surface?
Nee, apparaten als de Dell Venue 11 Pro. Heb de Surface nog niet getest.
Volgens de specs in de pricewatch weegt de Dell Venue 11 Pro 771,5g, de Surface pro (1) 907g en de Surface Pro 2 900g.
Ik heb zelf de Surface pro 1 en ik vind het echt wel mee vallen qua gewicht, maar dat komt misschien omdat ik hem altijd wel ergens op het rusten.
Ik vind dat nogal wat voor een tablet. De 10" van mij weegt 469 gram. Dat is de helft minder!
Als je het gewicht ruim verdubbeld (2000 gram) dan heb je een fatsoenlijke laptop.
Verzadigde tablet markt die nog nauwelijks aan vervangingsaankopen toe is en juist wel vervangingsaankopen qua laptops met het oog op einde XP.
Je laatste redenering klopt niet, het is namelijk niet alsof de laptopverkopen significant stijgen. Althans, daar heb ik vooralsnog geen feitelijke onderbouwing van gezien.

[Reactie gewijzigd door TMC op 25 juli 2024 06:16]

Ik kan me hier iets bij voorstellen, mijn ouders gebruiken nog de ipad 1, zonder dat ze zich ergeren aan de traagheid.
Als je bedenkt dat ze nu al bij versie 5 zitten, dan kan je een kantel punt verwachten waarin stijging niet langer vanzelf sprekend hoef te zijn, maar dat je eerder een golf beweging of rechte lijn ziet waarbij mensen om de zoveel jaar een nieuwe tablet kopen.

Het zou me trouwens niks verbazen als de aankopende jaren een omslag komt waarbij laptops steeds vaker ook als tablet gaan dienen. Hoewel die laptops al veel langer bestaan denk ik dat de hardware steeds beter geschikt wordt en voor mensen zou het veel in de prijs schelen als ze bijvoorbeeld windows surface en de desktop kunnen gebruiken via één apparaat.
De laptops moeten dan wel handbaarder worden dus dunner, lichter etc etc.
Ik denk dat de Surface van MS aardig op de goede weg is daarmee.
PS, ik denk dat omdat ik zie hoe mijn familie hem gebruikt en zij zoiets ideaal zouden vinden, omdat ze veel doen met email, foto's (albums) en dingen uitprinten.
Golfbeweging theorien in verkoop van bepaald product X zijn er niet in de marketing.

Wel dat iets een hype/rage is of niet.

Het is niet meer hot om een tablet te hebben. Het is normaal geworden. Op dat moment kijkt men meer naar zijn functie en alternatieven.

Wie gaat er nu nog met zo'n joekel van een tablet sjouwen alleen maar om te laten zien dat je d'r 1 hebt?

Gros browsed nu op zijn telefoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.