Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 237, views: 44.123 •

Gebruikers krijgen in Windows 8.1 een deel van de functionaliteit van het oude Windows 7-startmenu terug, maar dan in een nieuw jasje. Naast dat het mogelijk wordt om het Metro-startscherm bij boot te omzeilen, kunnen gebruikers ook de hot corners uitzetten.

Microsoft heeft de previewversie van Windows Server 2012 R2 vrijgegeven, waarin dezelfde versie van het startmenu te vinden is dat in Windows 8.1 aanwezig zal zijn. Bekend was al dat Microsoft enkele mogelijkheden uit Windows 7 terug zou brengen, maar screenshots van de nieuwe Server-build, online gezet door een ontwikkelaar op Twitter, tonen in detail wat mogelijk zal zijn.

Allereerst zullen gebruikers ervoor kunnen kiezen om na het opstarten meteen de desktop te zien, en niet de Modern UI van Windows 8. Daarnaast kan ervoor gekozen worden om met de nieuwe startknop linksonder in de taakbalk niet het Windows 8-startscherm met Live Tiles te tonen, maar een overzicht van alle applicaties op de computer, weergegeven in de Modern UI-stijl. Daarbij kan ingesteld worden dat eerste reguliere desktops apps worden weergegeven, en daarna pas Windows 8-apps. De mogelijkheid om dezelfde achtergrond te gebruiken in zowel desktop- als Modern UI-modus moet de overgang tussen de twee interfaces minder abrupt maken.

Het wordt ook mogelijk om het gedrag van de hot corners in Windows deels te veranderen. Momenteel opent de charms-balk aan de rechterzijde als de muiscursor in de rechterbovenhoek staat, maar dat kan nu uitgeschakeld worden. Ook kan de functionaliteit van de linkerbovenhoek, waarmee gewisseld kan worden tussen apps, uitgezet worden. Via een rechtermuisklik op de startknop kan een systeem nu afgesloten of opnieuw gestart worden.

Startknop in Windows 8.1

De nieuwe startknop in Windows Server 2012 R2. Deze werkt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als in Windows 8.1

Startmenu in Server 2012 R2

Als op de startknop geklikt wordt verschijnt bovenstaand applicatie-overzicht.

De wijzigingen aan het besturingssysteem zijn het antwoord op hevige kritiek die Microsoft van desktopgebruikers kreeg na de release van Windows 8. Microsoft zal op 26 juni een previewversie van Windows 8.1 vrijgegeven. Gebruikers kunnen dan een iso-bestand downloaden voor een volledige installatie of hun huidige Windows 8-systeem upgraden via de Windows Store.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (237)

Reactiefilter:-12370222+1125+216+31
Simpel, maar perfect. Maar het wordt totaal niet gemist. Denk dat de kleine groep die hard gebruikers enkel klaagt. Heb hier Win 8 op alle pc's geinstalleerd en mijn vader en moeder vinden het geweldig.

Ter info: Mijn vader weet niet eens hoe de printer aan gezet moet worden.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 25 juni 2013 08:38]

Onzin, dan heb je nog geen W2012 servers beheerd. Om alleen al uit te loggen is een crime want je moet door die lelijke interface heen. Als server beheerder heb je daar totaal geen behoefte aan om via een trage RDP verbinding in metro te kloten.
Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft servers met die belachelijke UI, echter een server beheer je met remote tooling. Daarvoor hoef je niet op de server zelf te zijn. En zo wel: logoff.exe does the trick :)
Tsja, je hebt beheerders die om zoiets simpels klagen en beheerders die verder kijken als hun neus lang is. Inderdaag logoff.exe gebruiken.
Ik heb op terminal servers gewoon een log off snelkoppeling (en tile in de modern UI) en het is op die manier zelfs een klik minder als met W2008.
buiten het uitloggen is het dan zeker ook dat ik klaag omdat ik me load balancer of AD ergens in een metro interface moet zoeken, nee geef mij me Srv 2008 R2 maar terug
Nee daarvoor heb je de server manager. Rechtsboven op tools en je kan alles starten wat je nodig hebt zo ongeveer.
Andere screenshot toonde dat de shutdown in de rechtermuisknop menu is gezet die van links onder in het scherm.
Ik hoop het want zoals het er nu naar uitziet vind ik de 8.1 update een verslechtering. Als je nu rmuisknop links onder in de desktop doet krijg je een handig snelmenu. Met 8.1 zou je alleen nog kunnen afsluiten of heropstarten bij rmuisknop en lmuisknop zou dan in feite rmuisknop vervangen met een onoverzichtelijk applicatieoverzicht. :?
heb je ooit wel eens op een windows 2012 server ingelogd dan? Ik zou me eerst verdiepen in waar je mee werkt ipv dingen roepen waaruit blijkt dat je het product nog niet begrepen hebt. windowstoest+r, typ in logoff en je logt heel snel uit op zo'n server hoor.
Complete nonsens, de windowstoets wordt gewoon doorgestuurd naar de RDP app als die de focus heeft. De toetscombinatie win+r bestaat trouwens al jaren, daar hoef je echt geween win 8 host voor te hebben.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juni 2013 10:21]

Ik werk dagelijks met RDP sessies naar diverse bakken, als je RDP sessie niet fullscreen is, dan wilt het nog weleens gebeuren dat zowel de RDP bak en de host reageren op de windows toets. Heel irritant, en RDP had op dat moment echt focus.

Maar dat zal ook wel complete nonsens zijn. ;)
Nee, ik doelde idd louter op full screen modus :). Ik werk ook dagelijks met RDP (zowel vanuit Windows 7 als Windows 8 ) maar jouw situatie heb ik nooit meegemaakt moet ik zeggen - fullscreen reageert alleen de RDP sessie, niet fullscreen reageert alleen de host.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 juni 2013 12:57]

Volgens mij kun je dit toch instellen?

mstsc > options > local resources
Onder keyboard zie je staan: Apply Windows key combinations met drie keuzes:
On this computer
On the remote computer
Only when using the full screen (denk dat dit default is)
Bij volledig scherm wel ja... Maar ook dat doet RDP al jaren! 8)7

Edit:
Overbodig, was al door 3 voorgangers genoemd.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 25 juni 2013 23:59]

Als je nog dagelijks met 2008 R2 werkt en je hebt er een 2012 server tussen zitten is het anders rete irritant...

Ik ben blij dat ze de mogelijkheid bieden dat ieder het voor zichzelf kan bepalen wat hij/zij prettig vind.
Mijn thuis domein is half 2008R2 en half 2012. Moet zeggen dat 2012 een super fijn OS is met hele handige functies. Voor het afmelden heb ik idd een shortcut gemaakt maar als dat het enige is, krijg er zoveel voor terug. :)

Ga dit zeker hier in productie doorvoeren t.z.t.

Nu maar eens kijken of mn Exch 2010 de upgrade naar 2013 overleeft :Y)
Dat werkt alleen als je die speciale keys daadwerkelijk forward. Die optie staat standaard alleen aan in fullscreen en is zelfs dan niet altijd wenselijk.

Er zijn wel andere manieren om het start scherm te openen over RDP maar die zijn toch echt minder fijn (connection bar -> special commands -> start screen of de ongedocumenteerde alt-home hotkey die alleen in windowed mode werkt).
Oftewel de GUI moet je vergeten en verder gaan met run en Powershell / CMD ? of was dat waar MS je naar toe wilt hebben
Kijk, dat is nou precies waarom het gaat en daarom krijg jij 2 punten van mij!

Dat het via shortcuts etc kan, is mooi maar niet waar het om draait; het zou nu juist gewoon met de MS Shell moeten kunnen, lekker, in de GUI ;)
Wie remote er in godsnaam nog naar Windows 2012 servers?
Het word zelfs aangeraden dat ding in CLI mode te instaleren en de GUI gewoon compleet weg te laten.

Remote admin tools is wat je nodig hebt op je eigen systeem.
Onzin: Windows vlaggetje, kom je op de Metro UI, rechtsboven op de user, logoff.
Net ff iets anders, maar als je het gewend bent, net zo snel als bij W2K8...
Dus niet, dat is het punt. Let effe op het RDP over trage verbinding. Een heel scherm veranderen om naar de Metro UI te gaan, of een relatief klein start menu bijwerken via RDP is een aanzienlijk verschil, zeker bij hogere resoluties.

1920x1080 'updaten' is uiteraard een groter 'plaatje' dan 200x400 bijwerken. Er van uitgaande dat het geen groot leeg blauw vak is want dan maakt het door compressie niet veel uit (zonder compressie nog steeds wel).
Over trage verbindingen zorg je dat je tools op je beheer werkstation staan, dan connecteer je remote naar die trage machine (waarbij de GUI niet eens aan hoeft te staan).
Dan is het toch nog steeds traag.

Daarnaast heb ik hier een afgeschermd netwerk waar ik alleen via een host applicatie op de server kan komen.. Met mn eigen WS kan ik echt geen verbinding maken met de servers.. :S
Of CTRL+ALT+END als je over RDP werkt ;)
Waarom installeer jij de gui dan op w2012?:)
Als server beheerder heb je daar totaal geen behoefte aan om via een trage RDP verbinding in metro te kloten.
Als beheerder van Server 2012 machines heb je er berhaupt zo min mogelijk behoefte aan om RDP te gebruiken. (server manager anyone?)
RDP is dus juist niet de bedoeling in W2012.

Die "metro" interface in Server2012 stelt niks voor en zit me om die reden dus ook niet in de weg. De server manager is je toolbox en die bevalt uitstekend om "core" installaties vanaf een beheerserver mee te beheren.
Geen RDP te bekennen.

Heb JIJ al wel W2012 servers beheerd?

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 25 juni 2013 09:56]

Ach mensen blijven hangen in oude gewoontes. 2003/2008 was ook al volledig remote te administeren zonder dat je RDP nodig had. Met 2008 R2 kon je zelfs de server mananger op de server zelf gewoon via remote app streamen.

Of iets heel simpels, hou een IE of explorer scherm open als je afsluit/uitlogd en Win8/2012 klapt gelijk door naar je desktop.
Server beheerders valt denk ik onder de kleine groep die hard gebruikers.

Zie het positief, MS komt tegemoet aan de eisen van klagende klanten en dat is gewoon heel positief.
Nouja uit eindelijk is Windows 7 End-of-Life.. Dan zul je toch naar "8.11.1 Yellow" (Als we er even van uit gaan dat microsoft de zelfde weg ingaat als apple) moeten. En ik gok zomaar dat de UI dan nog meer anders is dan jou win 7/win xp of whatever.
Windows 7 is dan ook de laatste windows versie die ik prive ga gebruiken als ze bij de modern ui blijven al zijn ze gelukkig een klein beetje teruggekrabbeld met deze komende update.
En u ook bedankt voor het creeeren van een nieuwe XP era.
Waarbij de haters ook riepen "Ik blijf bij XP omdat Vista bladiebla"

Niet huilen als over 10 jaar we weer zo'n antiek OS bottleneck hebben.

5seconden werk om je Windows 8 zoals Windows 7 te laten werken en hier zijn zelfs geen 3rd party rotmeuk voor nodig.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juni 2013 01:56]

Ik gebruik m'n home server en twee laptops via RDP en vind de metro remote desktop app prima (makkelijk meerdere verbindingen zonder allerlij aparte vensters.
Windows 2012 beheer je via PowerShell en niet meer grafisch. Gewoon installeren zonder de Graphics Shell.
Je bent een systeembeheerder en je gebruikt geen shortcuts om uit te loggen zoals control alt delete?

Bovendien kan je Windows Server ook enkel als command line installeren zonder GUI als je dit toch zo irritant vindt.
Kan nog steeds via grafische GUI, zelfde als vorige windowsen. Word wel afgeraden om de GUI erbij te instaleren in de setup zelf.
Remote management? Al helemaal in 2012. Dagelijks serverbeheer met RDP is echt niet meer van deze tijd
Het zijn echt niet alleen die hard gebruikers. Ook leken (collega's van me) zijn not amused als de manier van werken die ze jarenlang gewend zijn (vanaf Windows 95) ineens omgegooid wordt omdat er een touch interface moet komen voor alle computers, ondanks dat ze geen touchscreen hebben.

Dat is de grootste fout geweest van MS: het opzichtig pushen van hun mobiele OS door het desktop OS een (vrijwel) identiek uiterlijk te geven. Zo hopen ze natuurlijk met hun dominantie op de desktop- en laptopmarkt dat mensen straks in de winkel denken "Hey, dat komt me bekend voor, dat ga ik kopen". Ze nemen het voor lief dat ze daarmee een niet-optimale interface hebben gecreerd voor desktops en (non-touch) laptops.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het OS op zichzelf slecht is, de achterliggende veranderingen zijn zeer welkom. Windows 8 is sneller dan Windows 7, zeker met opstarten. Maar ik kan maar niet wennen aan die GUI.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juni 2013 08:52]

Zo hopen ze natuurlijk met hun dominantie op de desktop- en laptopmarkt dat mensen straks in de winkel denken "Hey, dat komt me bekend voor, dat ga ik kopen".
Grappig. Ik denk: Hey, dat komt me bekend voor, dat ga ik dus niet kopen!
Ik vind juist n van de goede punten van MS dat ze durven om het roer om te gooien en te wijzigen. Toen MS de vormgeving in Office aanpaste werd iedereen gek, niemand wilde die wijziging, niemand wilde veranderen. Maar omdat MS het gepushed heeft zijn veel mensen over de streep getrokken en zelf vind ik het een beter systeem dan de vorige. In de vorige had je een enorme lijst, waarvan de belangrijke en niet belangrijke functies door elkaar stonden. Hetzelfde is met het startmenu, in XP had ik wel 3 rijen die mijn scherm vulde. Die 3 rijen waren alleen mappen en in iedere map zat 1 exe die je nodig hebt en zaken die je zelden nodig hebt zoals uninstallers,readme's en websitelinks. Met het nieuwe startmenu hebben we geen readme's, websitelinks en unistallers niet meer.

En heb je liever dat MS dezelfde kant op gaat als Apple met hun iPhone, door steeds precies dezelfde GUI aan te blijven bieden. Er moet gewoon op den duur geinoveerd worden, en mensen zullen het daar niet mee eens zijn. Zie: https://xkcd.com/1172/
XP was gewoon jouw eigen schuld, omdat je je mappen niet netjes beheerde.

ik vloek anders nog dagelijks op die stomme ribbon. je hebt nu in de plaats van lijstjes zoals jij zegt een grote balk met knopjes, maar als je een geavanceerde functie zoekt, moet je nu driedubbel zo hard zoeken als voorheen.
En laat dat nu net zijn waarom ik in het menu ging & ga, de geavanceerde opties, voor de basis opties heb je het context menu en de shortcuts.

Ben 100% akkoord dat ze nieuwe interfaces mogen onderzoeken, en dat moeten doen, maar laat de mensen keuze, je zal wel zien of het aan slaat of niet.

En het snijdt nog in hun eigen vel ook, want hadden ze het startmenu behouden als optie, dan werd W8 100 maal beter aanvaard.
Niet goed beheren? Niet iedereen houd zich graag bezig met het schoonhouden van menu's die een week later weer een puinhoop is.

De keuze is er nog gewoon. Via de registry kun je veel 'modern' meuk gewoon uitzetten.

Boot to desktop is gewoon onderdeel van Windows 8 zonder 3rd party meuk. Een eigen in te stellen start menu is gewoon aanwezig (WIN+X of rechtermuis links onderin).

De ribbon is wel handig als je niet zo koppig bent, de klassieke menu's zijn zelfs in Windows 8 nog gewoon te benaderen door ALT in te drukken. Alhoewel dit in Explorer en Office weg is, maar goed als je die ribbons niet kan gebruiken en daar jarenlang in moet rondzoeken voor functies.....die van Office is inderdaad erg wennen, die van explorer daarintegen niet. En in schermen zoals je netwerk adapters en dergelijke bestaat de klassieke menu structuur gewoon nog door op ALT te drukken.
Er moet helemaal niet geinoveerd worden , hoe kom je daarbij. De user interface zoals die er nu is is een evolutie van de afgelopen 30 jaar en werkt prima dus het is compleet nutteloos om dat te vervangen voor iets anders wat minder goed werkt en al helemaal omdat het 'veranderen om veranderen' is. Niet omdat het voordeel met zich meebrengt.
Een wiel is ook al duizenden jaren rond en de bediening van een auto is ook al decennia hetzelfde, daar is iedereen aan gewend en dat werkt prima. Fabrikanten die daar vanaf wijken (zoals bv Citron dat heeft geprobeerd) krijgen veel kritiek.

Dat je technisch innoveert, je OS snellert probeert te maken etc prima maar een radicale verandering van een user interface zorgt er domweg voor dat veel mensen kritiek gaan leveren en in het ergste geval bij je weglopen. Dat gebeurt niet alleen bij MS maar ook bij bv linux toen Ubuntu de unity interface introduceerde en datzelfde gebeurde bij Gnome toen ze hun superstrakke en geordende desktop vervingen door een spuuglelijke draak. Massaal liep iedereen over naar een andere distributie en / of DE.

Zijn er veel vrdelen aan een nieuwe interface zoals bv bij de introductie van windows95 (de taakbalk was cht wel een goede vooruitgang t.o.v. de interface puinhoop van 3.11) dan stappen mensen graag over. Aangezien windows 8 nog altijd op het installbase niveau van windows vista bungelt. kun je wel ongeveer bedenken hoeveel voordeel mensen zien in de nieuwe interface.
Er moet helemaal niet geinoveerd worden , hoe kom je daarbij. De user interface zoals die er nu is is een evolutie van de afgelopen 30 jaar en werkt prima dus het is compleet nutteloos om dat te vervangen voor iets anders wat minder goed werkt en al helemaal omdat het 'veranderen om veranderen' is
Dus als iets 'goed' werkt hoef je nooit meer verbeterpunten te kijken?
Veel mensen kunnen alleen maar negatief zijn over de Modern UI, maar ik vnid het gewoon zeer fijn en is het mijns inziens een volgende stap in die evolutie aar jij het over hebt.
Het kunnen groeperen van programma's en app met grotere iconen, maakt zoveel overzichtelijker dan een berg van iconen op je desktop.
Dat is een duidelijke verbetering, ik zie niet hoe je dat kunt ontkennen.
Een wiel is ook al duizenden jaren rond en de bediening van een auto is ook al decennia hetzelfde, daar is iedereen aan gewend en dat werkt prima. Fabrikanten die daar vanaf wijken (zoals bv Citron dat heeft geprobeerd) krijgen veel kritiek.
Beetje vreemde vergelijking, met een wiel kun je, qua aanpassingen natuurlijk niet veel kanten op. Met een OS wel.
Dat je technisch innoveert, je OS snellert probeert te maken etc prima maar een radicale verandering van een user interface zorgt er domweg voor dat veel mensen kritiek gaan leveren en in het ergste geval bij je weglopen.
Klopt, maar dat neemt niet weg dat die 'radicale' verandering een verbetering kan zijn. Ik weet zeker dat weinig mensen die erop zeuren het ook daadwerkelijk geprobeerd hebben.
Mijn ouders bv, 60+, vinden het een verademing. Alles gegroepeerd en duidelijk zichtbaar. Ze hoeven eigenlijk nooit in de Verkenner te zijn, want je zoekt het zo op.
Veel mensen hebben dan wellicht veel kritiek geleverd, maar mijns inziens is dat een duidelijk geval van wat de boer niet kent.

Zo radicaal is Windows 8 niet eens omgegooid als je het goed beschouwt.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 25 juni 2013 13:18]

Microsoft had het start scherm moeten promoten als Desktop 2.0.
En niet als een nieuw start menu in een volscherm jasje. Zou volgens mij heel wat haat gescheeld hebben.

Bijna alles wat het Start Scherm is, is gewoon de ouderwetse start menu combineren met het desktop en een nieuwe vorm van widgets (de tiles).
Kijk, met zo'n houding zaten we nu nog altijd met paard en kar.
Ja, dat ben ik dus al niet met je eens. Persoonlijk vind ik het al een kleine ramp dat breedbeeld schermen me heel veel verticale ruimte kosten en dan plakken ze er nog zo'n ribbon boven op.

Vind het principe van de ribbon overigens best prima, mijn grootste probleem is verticale ruimte. Gezien ik horizontale ruimte over heb had ik het prettig gevonden als die ribbon gewoon verticaal was en dus een stuk van de zijkant van het scherm pakte - daar houd ik namelijk ruimte zat over. Verreweg de meeste applicaties gebruiken die verticale ruimte in het geheel niet en een volledige scherm browser heeft dan over het algemeen ook 2 gigantische witte (of ander kleurtje) vakken aan de zijkant.

Heel leuk dat ze voor film kijken naar breedbeeld willen - daar is het inderdaad beter - maar in IT heb ik het nooit begrepen (vanuit consumenten oogpunt dan - dat het voor de fabrikant handiger is omdat het meer op z'n televisie productielijn lijkt snap ik ook wel).
Wel lachen ze noemen het Modern UI , wat wel beetje iets heeft van jullie snappen het niet het is te modern.

Het punt is MS probeert krampachtig iets te forceren en het lukt hun niet om het voor elkaar te krijgen, terminologie en kretologie helpen niet, een Graphical User Interface werkt wel of werkt niet als je de helft van je klanten mee kan krijgen dan betekend nog steeds dat de andere helft er gewoon niets van moet hebben.

Het probleem is opgelost in Linux je kan daar weet ik veel hoeveel" window managers" krijgen. MS in een poging tot een nieuw OS blijft hier falen om het te koppelen en het als verkoop punt te maken.
Krampachtig forceren? Hoe dan? Door het OOTB te leveren?
GVD ik word krampachtig geforceerd explorer te gebruiken!!! ASOCIAAL.

Gast je kunt Windows 8 gewoon aanpassen naar je eigen wensen. Wil je aero glass? dat kan, wil je een start menu? dat kan, wil je geen hotcorners? dat kan, wil je een alternative voor windows explorer? dat kan.

Het word opgedwongen op RT en WP, en als je daarover huilt, klaag dan bij alle tablet/phone OS makers.

Voor de info, ik kan ook KDE op Windows mijn Explorer shell laten vervangen, zelfs op Windows 8.
Blackbox, of willekeurig andere Windows shell replacement wat op Windows 7 werkte, werkt gewoon op Windows 8.
Ik zie niet waar dit allemaal anders is dan bij willekeurige Linux Distro... Waar je wel blij mee lijkt te zijn, terwijl deze ook met troep OOTB komt waar jij persoonlijk niets aan heb en dan zelf maar aanpast.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juni 2013 02:10]

Spoiler alert: er bestaan diverse window managers voor Windows (zoals KDE).
Ik vind het hartstikke fijn dat ik 2 vensters makkelijk naast elkaar kan hebben, het gebeurt me te vaak dan ik iets moet overnemen. (Ook kan het fungeren als de A/B file manager die er niet standaard lijk te zijn.)
dubbel klikken op de ribbon en hij klapt in en is overlay als die uitklapt zoals het ouderwetse menustructuur. Dit is standaard met elke ribbon (in MS producten dan).

Konstant uitgeklapte ribbon is inderdaad schermvervuiling.
Dat ze het roer om willen gooien valt wellicht te prijzen. Wat nog meer te prijzen valt is echter dit: leg de keus bij de consument of hij GUI A of B wil gebruiken. Probleem opgelost en wat mij betreft iedereen blij.
Die keus is er, genaamt Google.com (of bing.com, duckduckgo.com etc).
Prachtige websites zoals wincustomize.com waar ze hele vrachtschepen vol aan thema's en uiterlijken voor Windows hebben.

Linux komt (normaal) ook maar met 1 shell OOTB, Windows ook.

Als alles standaard onderdeel word krijg je een gigantisch bloated OS. Tenzij je het leuk vind verplicht een blu-ray speler aan te schaffen en een 80gb installatie af te wachten.
Leuk dat je Office aanhaalt. Die verandering toont voor een stuk aan hoe hypocriet MS is geweest. Bij het onderzoek naar de nieuwe office interface kwam naar boven dat veruit de meest gebruikte sneltoets in office ctrl+v is. Toch bleek ook dat de plakken knop in de werkbalk nog altijd het meest werd aangeklikt en meer werd aangeklikt dan de 9 andere knoppen in de top 10 tesamen. MS heeft de plakken knop dan ook de meest prominente plaats gegeven in de ribbon interface.

Ik durf stellen dat dezelfde bewering waar is voor Windows. Hoewel de meeste mensen gebruik maken van de windows toets op het toetsenbord zie ik mensen met iets minder computervaardigheden nog altijd met de muis naar die linkerbenedenhoek gaan. En wat doet MS dan, net het omgekeerde van wat ze bij Office gedaan hebben, ze halen de knop gewoon volledig weg ... begrijpen wie begrijpen kan.

En verandering is goed, maar soms zijn mensen gewoon niet blij met wat hen word aangeboden. Voor mij moet die knop niet terugkomen, maar ik wil wel mijn compacte startmenu terug, en dat bied MS me nog altijd niet aan. Moet ik nog altijd bij een third party app terecht om mijn vertrouwde W7 startmenu terug te krijgen.

MS was met dat startmenu trouwens net een nieuwe weg ingeslagen. Tussen 95 en XP zit er een beperkte verandering in het startmenu (vooral grafisch) met Vista heeft men het menu al functioneel onder handen genomen en dat in 7 verder verfijnd tot een tool die door velen net zeer graag gebruikt werd om hem dan alweer onmiddelijk volledig te verwijderen ...
Windows 8 komt wel grotendeels weg uit onderzoek naar gebruik van Windows van voornamelijk Vista en Windows 7. En ervaringen met vorige Windowsen, maar dit werd niet als anonymous usage statistics terug gestuurd naar MS zelf. Wat opt-out was in Vista en Opt-in (dacht ik) in Win7.

Mensen die hier lopen te haten op Modern en Windows 8... Ik durf te wedden dat zij die usage reports allemaal uitzetten en niet delen met Microsoft hoe en waarvoor ze hun systeem gebruiken.
En dan huilen dat Microsoft niet naar die groep gebruikers luisterd.
Ik wil eigenlijk niet eens terug. Ben al zo gewend aan het werken met de Modern UI. Maargoed, meer keuze is altijd fijn en ik zie ook wel uit naar de toegenomen aanpasbaarheid van de Modern UI, eindelijk eens een mooie background kiezen!
Jij wel, ik niet ik gebruik het sinds de preview in februari, daarna toe die uitkwam kocht ik hem en ik vond na zo verl maanden windows 8 pas goed toen ik in januari dit jaar start8 had geinstalleerd v
Wat is zoveel beter aan een start menu in een klein rechthoekje tegenover een startscherm?

Paar maand geleden een laptop gekocht voor m'n vrouw met W8. Ik vond het startscherm net een verfrissend aspect. Gewoon windows-toets duwen en dan ofwel typen (kon je in W7 ook), ofwel 1 van de duidelijke tiles aanklikken. Nooit een probleem mee gehad.

Ik heb er ondertussen wel W7 opgezet, maar dat heeft met andere zaken te maken - voornamelijk omdat de W8 installatie van de fabrikant uit ridicuul bloated was, niet eens alle apparaten correct werkten (vaak bluetooth-fouten en netwerkdisconnects) en (waarschijnlijk door de bloatware) ook de batterij belachelijk kort meeging.
Omdat ik in die kleine hoekje alles overzichtelijk (desnoods in mappen) zie, in plaats van op mijn hele schern als ern gek zoeken.
Maar dan wel heel beperkt, er is maar ruimte voor ca. 10 programma's.
Op je desktop is veel meer ruimte.
Ik snap je punt dat het dan meer verspreid is over een grotere ruimte, waardoor je moet zoeken.
Maar dan heb je het wellicht niet handig ingedeeld.
Ik heb een aantal blokken, Develop, Games, Social, en nog wat losse apps.
Dan hoef je nooit te zoeken.
Daar heb je find as you type voor. Ik begin gewoon te typen en zie direct mijn zoekresultaten, en in tegenstelling tot in 8 zie je in 7 wel netjes alle documenten en settings tesamen met je apps in 1 oogopslag. Bij 8 moet je je zoekopdracht ofwel met de juiste hotkey lanceren danwel met je muis de juiste selectie maken, anders zoek je enkel in je apps. Meer handellingen betekend imho nog altijd minder gebruiksgemak.
Bij 8 moet je je zoekopdracht ofwel met de juiste hotkey lanceren danwel met je muis de juiste selectie maken
Dan gebruik je pijltje beneden - muis is niet nodig.
Omdat ik in die kleine hoekje alles overzichtelijk (desnoods in mappen) zie, in plaats van op mijn hele schern als ern gek zoeken.
Waarom "als een gek" zoeken? Het startscherm is indeelbaar in clusters die je plaatst zoals je wil, waarbinnen je de applicatietiles kan plaatsen zoals je die wil.

Ik vond die voorstelling eigenlijk een stuk overzichtelijker. Enkel de applicaties daar plaatsen die m'n vrouw echt gebruikte, de rest eruit flikkeren.
Het is ook zo veel moeilijker een groot vierkant vakje te herkennen.
Veel makkelijk een regel text in een half scherm voor regeltjes text op te zoeken natuurlijk.
Wat is er beter aan een klein menu? Het zit minder in de weg, het breekt je workflow niet zozeer. Het zet zich netjes in een hoekje, wachtend op de aandacht die je eraan wilt geven. De MUI launcher is direct fullscreen en staat gewoon met zijn kleurrijke, geanimeerde tegels om aandacht te schreeuwen dat het niet mooi meer is.
WINKEY+X, rechtermuis links onderin.

Dit menu is overigens naar je eigen smaak in te delen. (is helaas niet zo gemakkelijk als het oude start menu, maar de mogelijkheid is er)
Wat is er beter aan een klein menu? Het zit minder in de weg, het breekt je workflow niet zozeer.
Daar had ik persoonlijk ook geen last van. Is jouw workflow volledig uit je gedachten omdat je je huidige programma niet meer in beeld ziet voor anderhalve seconde?
Het zet zich netjes in een hoekje, wachtend op de aandacht die je eraan wilt geven.
Dat is geen argument - het fullscreen startscherm wacht zelfs off-screen tot je er aandacht aan wil geven :)
Ik geef je gelijk wat personen betreft die niets van computers afkennen en beperkte dingen moeten doen op internet. Zo heb ik het ook voor mijn moeder genstalleerd.

Maar voor mensen die wel al lang met computers werken lijkt het me minder handig, zo denk ik maar aan mensen die gewoon zijn bepaalde handelingen te doen.

Of de 'power users' die niets of weinig hebben aan blokjes die het hele scherm innemen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een metro app geopend heb. Die interface is leuk voor tablets en gsms maar voor de computer voldoet die in mijn ogen totaal niet. Ik werk niet met 1 app tegelijk bijvoorbeeld, en die beperkte mogelijkheden om 2 apps naast elkaar te draaien helpt ook niet veel.
Metsro is perfect voor info te consumeren, wil je productief zijn, dan switch je heel snel naar de "oude" omgeving omdat die multitasking heel wat beter ondersteund.

Nu is windows 8 noch het 1 noch het ander, geen filebrowser in metro omgeving is iets dat tabletgebruikers tegen de borst stoot, en metro is niet voor power/production users.

Nu is het ff uittesten hoe 8.1 die irritaties oplost.
ExplorerRT komt naar Windows 8.1, dus dat probleem is weg. Outlook is ook al gepoort naar RT.

De zoekcharmdingtroep word net als de charmbar > settings. En niet meer volscherm.

En je bent niet verplicht de Modern omgeving te gebruiken, drop iexplorer.exe of explorer.exe in je C:\users\dude\startup mapje en tad.. boot-to-desktop.
Ik denk dat je daar gedeelte gelijk in hebt.
Als ik om heen kijk neemt bijna niemand windows 8 omdat ze het geen fijn systeem vinden.

Ik heb met beide gewerkt en het heeft mijn voorkeur ook niet. Voor mijn tablet zou ik het nog wel geinig vinden, maar ik vind windows 7 atm beter dan windows 8.

Ik denk wel dat er voor windows 8 een markt is, anders zouden ze niet verkopen in de aantallen waarin ze verkocht worden.
Microsoft kan ook de verkopen via fabrikanten meetellen, dat werkt behoorlijk in hun voordeel vermoed ik zo. Het duurde niet lang voordat bv. laptops en aio's werden afgebeeld met de Windows 8 interface. Het zou mij weinig verbazen als Microsoft deze fabrikanten enigszins compenseert om Windows 8 te pushen. Zoals ook gebeurde met Windows Phone 8 door middel van een enorme deal (ruim 1 mld. dollar) met Nokia.
Als ik om heen kijk neemt bijna niemand windows 8 omdat ze het geen fijn systeem vinden.
...of omdat ze gehoord hebben dat ze het geen fijn systeem moeten vinden?

Het lijkt alsof mensen bij voorbaat uitgaan van een slechte ervaring, misschien voorzichtiger geworden door Vista.

Persoonlijk ben ik blij dat ik de overstap gemaakt heb. Ja, de UI is een beetje schizofreen, maar die zie ik in de dagelijkse praktijk vrijwel niet. In de tussentijd is Windows 8 heerlijk snel, zijn er diverse verbeteringen voor power-users toegevoegd en werkt het gewoon erg stabiel.
Ach ik hoor van huis-tuin en keuken gebruikers dat ze Windows 8 haten (echt haten, niet eens "ik vind het wat minder") en dan moet je gewoon vragen "Wat precies haat je eraan dan?".... Meesten weten niet waarom, of 'ja ik heb gehoort dat...'
Even over het idee dat het start menu alleen maar voor 'die hard gebruikers' is die niet tegen verandering kunnen.

Windows komt in allerlei smaken, zo is het gemaakt voor tablet gebruikers die alleen maar wat data consumeren (browser, sociale media, video), maar er is ook nog steeds een professional-versie van dit OS voor mensen die de computer gebruiken om hun werk er op te kunnen doen.

Voor die laatste groep is het gewoon onhandig hoe het nu geimplementeerd is. Ik zit bijvoorbeeld altijd in de desktop modes te werken (ken ook niemand die de Metro-UI gebruikt voor serieus werk) en gebruik bijvoorbeeld Visual Studio 2010. Dit pakket wordt in het start menu geleverd met zo'n 30-40 shortcuts, geordend in een logische folderstructuur. Uiteraard run je meestal het hoofdprogramma, maar soms moet je natuurlijk ook de andere tools draaien zoals de 'IL Disassembler', je moet voor al die dingen die je af en toe gebruikt dus naar de metro UI, waar het ook nog een brij iconen zijn in een platte view. Daarnaast draai ik nog tig andere pakketten (bijv. SQL Server, Office, Expression, Eclipse, etc) met hetzelfde 'probleem'. Vanwege het ontbreken van een boomstructuur wordt het al snel erg onhandig, zeker als je een keer een obscuur tooltje moet gebruiken waar je niet op de naam kunt komen.

Opmerkingen dat mensen die het startmenu missen zich een beetje aanstellen is wel erg kort door de bocht, en ik krijg het er gevoel bij dat dat vooral geredeneerd is door mensen die de pc zien als een apparaat voor een beetje casual data-consumptie.

Ik ben dan ook verbaasd om het screenshot hierboven te zien, want dit is gewoon nagenoeg hetzelfde als Win+X/rechtsklikken in de linkeronderhoek...

[Reactie gewijzigd door sewer op 25 juni 2013 09:04]

Ben het eens met het meeste wat je zegt, behalve dat alleen voor diehards interessant is om de oude GUI te gebruiken. Ken genoeg mensen om me heen die geen diehards zijn maar die toch niets van het nieuwe OS willen weten.

Kan ik het helpen dat mijn pa bijv. na 5 minuten er helemaal klaar mee is ? Nope.
Zo ken ik er nog een paar. Voor elke goed bericht over pa en ma, ken ik voorbeelden andersom. Mijn conclusie; het is zeer persoonlijk, de meningen (of smaken) zijn verdeeld.
Over smaak valt niet te twisten, tenminste; het kan wel maar je komt er nooit uit.

De startknop terug zoals het nu gebeurt is eigenlijk ook niet waarop ik zit te wachten, maarja, beter iets dan niets. Zal er verder niet over zeuren, want dat ligt nogal gevoelig bij de "new generation" die de nieuwe GUI omarmen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juni 2013 09:16]

Ik liep toen ik net met Windows 8 begon tegen hetzelfde probleem aan, maar vind het nu prima werken. Het is wat veel gescroll, maar ik heb alles netjes geordend waardoor ik verschillende "taken" prima uit elkaar kan houden.

Ik doe in feite alles hobbymatig, maar durf mezelf wel degelijk een poweruser te noemen: ik ontwikkel voor web, Windows Phone, Android en zo platformonafhankelijk mogelijk met een tool voor MacOS/Linux/Windows. Daarnaast werk ik wat aan databases/rapportages/BI, doe ik e.e.a. met foto- en videobewerking, produceer ik muziek en DJ zo nu en dan met tijdcodesoftware.

Je kan je voorstellen hoe vol mijn startmenu vroeger stond (vooral met MS en Adobe die hun pakketten allemaal belangrijk genoeg vinden om niet alleen voor de hoofdapps maar ook voor ieder miezerig klein meegeleverd programma een linkje in de rt van het Startmenu neer te gooien - IRRITANT!). Ook in het oude Start-menu moest ik dus heftig handmatig ordenen om het een beetje overzichtelijk te krijgen. Door die mooie grote "vlakken" lukt dat in W8 een stuk beter dan op een desktop; ik heb nu gewoon kolommetjes voor iedere taak.

Buiten dat startmenu werd natuurlijk naar alle programma's een linkje op de desktop geplempt. Vraag je eens af, hoeveel mnder duidelijk is zo'n desktop dan de Modern UI?

Het zal je na dit betoog niet verbazen: Ik vind het een grote vooruitgang, al moest ik ook even wennen en er mijn weg in vinden. Om eens even een metafoor te gebruiken: De Alfa Romeo 75 was een pracht van een auto en was de laatste "echte" Alfa, maar stug blijven roepen dat het een betere auto is dan bijvoorbeeld een 155 TS 16V is buiten onwaar vooral zonde van je tijd.

Stilstand is achteruitgang, soms moeten we nu eenmaal vooruit ;)

[Reactie gewijzigd door kakanox op 25 juni 2013 09:20]

Stilstand is stilstand en niks anders. Verandering is niet hetzelfde als vooruitgang. Dat er ergens aan te wennen valt betekent niet dat de verandering goed is. Vaak zijn UI veranderingen ook een vehikel om aan te tonen dat er iets is veranderd. Verandering dus om verandering. Dat laatste is zeker niet wenselijk want waneer dat net zo goed zou zijn dan is het slechter want je stoort men er mee.
Daarbij vergeet je wel een essentieel punt, de 75 had achterwielaandrijving en de 155 niet. De 75 is nog steeds voor veel mensen de ultieme circuit auto..
Dat probleem los je op met Quickmenu's, die ik nog steeds gebruik. 3 menu's in mijn geval waar ik 95% van de tijd alles vind wat ik nodig heb. Handig verwerkt in de taakbalk.
Mwah simpel op te lossen door een shortcut op je desktop te zetten naar de startmenu directory.
Heb je ook weer snelle toegang tot de snelkoppelingen van VS.
Ik zit bijvoorbeeld altijd in de desktop modes te werken (ken ook niemand die de Metro-UI gebruikt voor serieus werk) en gebruik bijvoorbeeld Visual Studio 2010. Dit pakket wordt in het start menu geleverd met zo'n 30-40 shortcuts, geordend in een logische folderstructuur.
Veel van deze tooltjes kun je ook gewoon direct vanuit Visual Studio gebruiken:
http://www.c-sharpcorner.com/uploadfile/ae35ca/disassemble-code-in-visual-studio-instead-of-ildsam-disassembler/
Maar ik snap je argument, bij SQL Server heb je talloze tooltjes welke geinstalleerd worden welke je sporadisch gebruikt, SQL Profiler (ook bereikbaar in management studio) of SQL Server Configuration Manager.
Ik persoonlijk heb ruimte genoeg en gebruik eigenlijk alleen maar de modern ui.
Als je echt alle snelkoppelingen op een rijtje zou zetten welke je vaak, regelmatig en minder regelmatig gebruikt op je startscherm groepeerd, weet ik zeker dat je alles overzichtelijk kwijt kan. Meer dan er op je taskbar passen in ieder geval.

Het 'probleem' zit hem vooral in het feit dat we helemaal zijn opgegroeid met een bepaalde werkwijze. Vooral in het begin merkte ik dat ik liever via de verkenner een bestand ging zoeken dan de zoekfunctie gebruikte. Terwijl daar nu juist een enorme verbetering van productiviteit in zit. Het jammere is dat mensen die omschakeling niet willen/kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 25 juni 2013 13:55]

Vergeet niet dat een heleboel grote corporaties er geen enkele behoefte aan hadden om hun 1000+ medewerkers Windows 8 te leren kennen (om maar 1 van de drempels te noemen). Dit opent heel wat nieuwe klanten die eigenlijk ver weg bleven van Windows 8.
Alsof de meeste medewerkers van grote bedrijven moeten diepgaande kennis van een OS moeten hebben.

Wat doen de gemiddelde gebruikers op een kantoor:

-inloggen
-explorer gebruiken voor hun network-drives
-Browser gebruiken
-outlook, word, excel en powerpoint draaien
- een handjevol functie of bedrijfsspecifieke applicaties draaien
-uitloggen/shutdown

Zorg er voor dat al die applicaties direct zichtbaar zijn in het startmenu en het enige wat je ze moet leren is het gebruik van de startknop op het keyboard
En gezien vaak veel bedrijfs applicaties webbased zijn. Kun je gebruikers lekker vast houden in een Modern omgeving. Alles lekker gesandboxed. Geen gekloot buiten Modern om... heerlijk, zo veel meer foolproof en makkelijker in te stellen voor de mensen die standaard 24 toolbars geinstalleerd hebben staan.
Inderdaad niet gemist (gewoon niet zeuren en gebruiken, net als met alle nieuwe windows versies). Ik had het als zware Windows gebruiker niet verwacht, maar ik mist het startmenu niet echt.

Het enigste wat ik persoonlijk wel een verbetering vind zijn de shutdown optie via deze 'start' knop.Die vond ik via de charms balk wat omslachtig. Maar liever had ik een shutdown tile gehad.
Mensen die geen sjoege hebben van computers/interfaces zijn nou niet echt de beste voorbeelden van waarom het wel goed is...

Iedereen kan wennen aan een onhandige interface, en mensen die niet beter weten zullen er niet eens over klagen (want ze weten niet hoe het ook kan).

Geen hot corners vind ik ideaal. Ik wil mijn muis nog wel eens een slinger geven naar een hoek, zodat hij niet in de weg staat.

Geen Metro UI vind ik ook een goed idee. Ik heb er helemaal niets mee op een desktop PC.
Ik vind die hotcorners minder erg als die "Maak alles onzichtbaar" hoek in windows 7 :P
Vooral omdat dat de hoek is waar je muis het vaakste heen geslingerd word.

Die hotcorners kun je trouwens uitschakelen dmv registry.
http://techzane.com/disable-hot-corners-windows-8-guide/

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juni 2013 02:28]

Mijn pa heeft onlangs een nieuwe laptop gekocht, met windows 8 erop, en hij kan ermee niet uit de voeten, zit er constant op te vloeken.
Onderschat de grootte van de groep klagende gebruikers niet; software als "Start8" en "Classic Shell" is tientallen miljoenen malen gedownload. Nu weet ik wel dat dit niet allemaal unieke gebruikers zijn, maar een gedownload programma wordt vaker op meerdere systemen te gelijkertijd gezet.

Het is dus niet zo dat we het over een groepje van enkele tienduizenden klagers hebben. Als dat zo zou zijn, zou Microsoft dergelijke drastische veranderingen niet terug draaien.
Zo perfect is het niet, al helemaal niet voor die gebruikers die niet zitten te wachten op de metrointerface. De desktop interface moet volwaardig zijn, en dat is hij (naar mijn mening) niet zonder startknop.
Als je alleen het start menu knop wilt.
Nieuw > schortcut > explorer shell:::{2559a1f8-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

Geeft het een naam, plak er een of ander lelijk windows7 orb aan vast en pin to taskbar.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 juni 2013 02:36]

Simpel, maar perfect. Maar het wordt totaal niet gemist. Denk dat de kleine groep die hard gebruikers enkel klaagt. Heb hier Win 8 op alle pc's geinstalleerd en mijn vader en moeder vinden het geweldig.

Ter info: Mijn vader weet niet eens hoe de printer aan gezet moet worden.
Vind toch knap dat je vader er geen problemen mee heeft, bijna alle mensen die ik ken en wat ouder zijn die zoeken zich rot en moeten echt maanden wennen(met die enkele keer per week dat ze de pc echt gebruiken leer je het ook niet snel), zegt wellicht meer over jou vader(in positieve zin) dan iets over win8 lijkt me. Voor hoop mensen is het echt wel even wennen en niet iedereen is blij ermee dat ze weer tijd kwijt zijn aan iets wat toch al prima werkte al die jaren.

Leg het maar eens uit aan iemand waarom het nodig was, waarom volstond oude menu niet meer die voor hun zo lekker werkte en herkenbaar was. Niemand heeft hier om gevraagd, en al helemaal niet de gemiddelde consument die 95% van alle systemen koopt.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juni 2013 14:11]

Haha grapjas. Ik gebruik Windows 8 niet simpelweg omdat het totaal niet werkbaar is, de huidige layout.
Ik hoop dat het kritiek op windows 8 dan eindelijk stopt.. het is een super OS! Jammer dat mensen niet aan iets nieuws wilden wennen, maar wel goed van Microsoft dat er (naar de hoge raad) geluisterd is
Deels mee eens, vernieuwen is altijd goed, maar je kan niet alles radicaal veranderen zonder de gebruiker te laten wennen aan de nieuwe interface.
Vernieuwen is altijd goed!

Ik denk dat je bedoelt verbeteren is altijd goed! Vernieuwen om te vernieuwen komt niemand een stap verder mee.
Bij vernieuwen moet je ook vaker een stapje terug doen nadat je twee of zelfs drie stappen naar voren hebt gezet. Je moet gebruikers laten "acclimatiseren" aan de veranderingen die je hebt gedaan. Geef mensen de mogelijkheid om het terug te draaien; op die manier zal je product minder agressief overkomen en zullen mensen eerder geneigd zijn om het te kopen.
Deels mee eens, vernieuwen is altijd goed,
Dat is juist niet zo, vernieuwing betekend juist niet dat het automatisch een verbetering is. Je moet alleen vernieuw als het verbetering is, niet omdat jij(lees dit geval MS) het zo graag wilt vernieuwen. Dat is beetje dictator beleid, nee luister naar je klanten en community en overleg eerst eens wat, betrek je klanten bij de vernieuwingen. Had allemaal voorkomen kunnen worden. Kijk nu hebben we punt waar vernieuw gewenst is, in het beleid van MS is vernieuw wenselijk. MS moet vooraf meer leren luisteren en klanten erbij betrekken en dan pas iets gaan uitwerken, dat zou gewenste vernieuwing zijn

Je moet vernieuw wanneer het nodig is en mensen om iets vragen. Maar in dit geval vroeg niemand om deze implantatie van start menu, had MS eerst even vooraf wat balletjes opgegooid en geluisterd had dit nooit gebeurt. Als MS dat vanaf begin had gedaan was Windows nu al veel verder ontwikkeld en had het meer aangesloten bij wensen van de mensen. En snap dat niet elke wens gehoor aan gegeven kan worden, maar je kan wel grote foute beslissingen waar meerderheid tegen is voorkomen.
Couldn't agree more.

Ik moet zelf nog eens gaan uitproberen wat ik met die nieuwe features ga doen, maar heb zo'n idee dat ik alleen de shutdown / reboot links ga gebruiken, want dat is toch een van die dingen die ik best wel irritant vind.
Plus het is een mooie bonus dat de search in Modern UI in alle catagorien gaat zoeken.

Voor de rest gebruik ik nu al Win8 ongeveer hetzelfde als Win7. Het verschil is niet zo groot, mensen zijn gewoon panisch voor elke verandering
Zelf ben ik helemaal niet panisch, jammer dat "wij" zo snel in hokjes worden gestopt wat gewoon nergens op slaat. Draai al mee sinds of zelfs voor DOS en ook ik vind de nieuwe GUI geen vooruitgang voor de desktop. Al snap ik wel dat andere mensen het wel prettig kunnen vinden en zal ik die groep dan ook niet afkraken.

Behalve de werking van de nieuwe GUI, waar ik ansich best aan zou kunnen werken vind ik de desktop met die vierkante tegels gewoon lelijk; spuuglelijk. Daar kan niemand iets aan veranderen. Dat heeft met smaak te maken.
Modern search nu eindelijk in alle catagorien. Dit was in win7 altijd al zo, ik snapte sowieso al niet waarom ze dat in windows 8 ineens opgesplitst hadden!

Naar mijn mening is het probleem van win8 niet zozeer het "missen" van de startknop. Persoonlijk mis ik deze totaal niet. Waar ik me aan stoor is zoals boven al eens genoemd wordt:
A. Het overzichtelijke start menu indien je een professionele gebruiker bent met veel apps.
B. Het in je gezicht knallende metro waardoor je alle overzicht verliest als je ergens geconcentreerd in aan het werken bent en hem om wat voor reden dan ook moet openen.

A lijken ze een beetje tegenmoet te komen, ikzelf ben nog steeds ervoor dat ze een IOS achtige groep moeten maken. Hoe fijn zou het zijn als ik 1 icoontje had op mijn metro met "Visual Studio 2010 apps", hier op klik en vervolgens een expansion krijg van alle tools etc.

B lijken ze tegemoed te komen door de achtergrond van metro & de desktop het zelfde in te stellen. Ikzelf heb echter een idee wat volgens mij vele malen beter zou werken, helaas weet ik (nog) niet hoe ik het moet realiseren. (Simpel gezegd: Transparante metro achtergrond, niet de tiles. Als je op het transparante klikt ga je naar de app erachter).


Ik denk dat het overgrote deel van de mensen welke klagen over win8 zakelijke/professionele gebruikers zijn. Er zijn echter wel een een paar punten waar ik me zelfs niet voor kan stellen dat de "digibeet" win8 fijn vindt. Zo is het bijvoorbeeld een kriem om uit de windows foto app te komen (of enig andere) als je een muisgebruiker bent.
Je moet of Alt+F4-en, of linksboven naar de vorige app. Nogal vage bedoeling. (En ja ik weet dat je fotoviewer weer terug kunt krijgen maar het is niet "even simpel 2 klikjes" om voor alle bestandstypen deze op standaard te zetten.
Jammer dat mensen niet aan iets nieuws wilden wennen
Je bedoelt zoals ze maar niet konden wennen aan Android of iOS terwijl die alternatieven totaal verschilden wat mensen voorheen kenden. Jullie onderschatten het publiek echt wel.

Het argument dat de acceptatie van Windows 8 heeft te maken met koppigheid van de gebruiker slaat werkelijk op niets. Mensen willen best wel wennen aan iets nieuws als het voor hen een toegevoegde waarde kan bieden. En neen Microsoft haar achterstand in mobile space, is niets iets waar de consument van wakker ligt. En bij Windows 8 moet je echt het gevoel onderdrukken dat ze de desktop willen gebruiken in de hoop dat ze in die mobiele wereld kunnen forceren.

Het helpt ook niet dat je met een OS komt die elke basis UX regel met de voeten treed. Het is niet OK dat bepaalde taken nu opeens meer handelingen gaat vergen. Het helpt ook niet dat je constant zit te switchen tussen diverse omgevingen , wat enkel maar voor cognitieve last zorgt. Ik word er (en dat meen ik) zelf nerveus van.

Ik heb 6 maand Windows 8 gedraaid en ik kon er maar niet aan "wennen" en vond het op sommige vlakken enorm frustrerend. Microsoft heeft mij zelf naar linux gedreven waar het nu (weliswaar op het werk ontwikkel ik ook op een macbook pro en dus is die stap niet zo groot) mijn main desktop is geworden en ik Windows 7 gebruik voor games en die programma's die geen linux versie of goed alternatief kennen.

Maar Windows 8, de Xbox One... het blijkt dat Microsoft eindelijk eens naar de consument begint te luisteren, ik zie het zowaar nog goed komen. Als ik het artikel lees dan zie ik het mij wel nog eens proberen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 juni 2013 09:10]

Ja, toegevoegde waarde is belangrijk, maar dat is nog iets te kort door de bocht. Mensen moeten nu een compleet nieuwe manier van werken aanleren voor dezelfde taken met dezelfde machine als ze daarvoor deden. Mensen hebben zichzelf bepaalde dingen aangeleerd (als ik een programma wil opstarten, klik ik op dat icoontje links onderin; als ik de computer wil afsluiten klik ik op het icoontje links onderin en dan op "shut down"). Dit zijn taken die elke computer gebruiker tientallen keren per dag uitvoert wat er voor zorgt dat hun gedrag "standaardiseert". Mensen weten op een gegeven moment niet meer bewust waarom ze op "Start" klikken als ze gaaf afsluiten (wat naar mijn mening nog steeds de meest vreemde plek voor een knop om af te sluiten :P), men heeft dit zichzelf aangeleerd.

Nu met Windows 8 is het ineens anders. Men voert een actie uit en krijgt een onverwachte feedback (bv het switchen tussen twee verschillende omgevingen, van Metro naar Desktop). Dit is nieuw voor mensen, en vooral bij mensen die zichzelf een routine hebben opgebouwd kan dit afschrikken. Ze hadden een andere actie verwacht dan wat ze voorgeschoteld krijgen. Het nieuwe systeem komt dus niet meer overheen met hun ervaringen, verwachtingen en beeld. Dit zorgt voor een vorm van conflict waarbij mensen er omheen gaan werken (zie de plugins om de start-knop weer terug te krijgen of de plugin om automatisch naar je desktop te booten). Of erger nog, mensen zullen het hele systeem niet gebruiken (en dus weer terug gaan naar Windows 7).

Ook al kan je iemand overtuigen dat Windows 8 voordelen heeft (het start sneller op, is veiliger, enz enz), ze zullen (fundamentele) aannames die ze zichzelf hebben aangeleerd door jaren lang gebruik moeten aanpassen. Dit gaat altijd gepaard met problemen. Nou hebben wij (de mensen op Tweakers) hier minder last van. De meeste mensen hier snappen de onderliggende gedachten van Windows 8, maar voor iemand als mijn moeder, die vroeger lijstjes had met instructies op welke knoppen te klikken als ze e-mail wilde ophalen, is dit een stuk moeilijker. Ze heeft zichzelf een gedrag aangeleerd volgens een bepaalde routine, zonder de onderliggende ideeen te snappen (Onderliggende ideeen die bij ons wel bekend zijn zoals 1x klikken op een icoontje is selecteren, 2x klikken is openen, rechter muisknop is meer opties). Ze doet gewoon wat er op het lijstje staat. Als er staat "klik 2x op het icoontje van Outlook", dan zal ze dit doen, zonder te beseffen wat dit eigenlijk doet (alsin, de regel dat 2x klikken op een icoontje een programma opstart). Dit werkt voor haar, en dus zal ze dit gedrag in stand houden. Elke keer wanneer ze weer deze acties uitvoert, en ze krijgt de resultaten die ze verwacht (het mail programma start op en ze kan nieuwe e-mailberichten lezen), zal dit het lijstje met instructies (de regels) versterkt worden en zal ze daarnaar blijven handelen. Als er iets in dit proces veranderd, en er dus een andere uitkomtst komt (er komt een scherm dat ze niet verwacht), dan zal ze ook meteen niet meer snappen wat ze moet doen, omdat ze niet de onderliggende regels kent, enkel alleen het lijstje met instructies.

Het voordeel dat smartphones hadden, was dat veel mensen nog geen smartphone hadden, en zichzelf dus ook nog geen gedrag hebben aangeleerd. Het is een nieuw apparaat dat je anders bestuurt, en dus zullen mensen minder geneigd zijn om hetzelfde gedrag te vertonen als met een computer. Immers zullen mensen niet snel ervaringen van desktop PC's toepassen op een smartphone, aangezien het voor hun een totaal ander apparaat is.

[Reactie gewijzigd door Eswip op 25 juni 2013 12:29]

Het voordeel dat smartphones hadden, was dat veel mensen nog geen smartphone hadden, en zichzelf dus ook nog geen gedrag hebben aangeleerd. Het is een nieuw apparaat dat je anders bestuurt, en dus zullen mensen minder geneigd zijn om hetzelfde gedrag te vertonen als met een computer. Immers zullen mensen niet snel ervaringen van desktop PC's toepassen op een smartphone, aangezien het voor hun een totaal ander apparaat is.
Je verhaal klopt aardig, maar je conclusie deel ik niet. Juist daarom is Windows 8 tot nu toe nog geen onverdeeld succes: Microsoft probeert mensen smartphone gedrag te laten vertonen op een computer (meestal zonder touchscreen) en dat willen veel mensen niet.
Dat is juist mijn punt. Mensen zien een (desktop) computer niet als een smartphone, en dus zullen ze hun gedrag ook niet baseren op hun ervaringen met hum smartphone, maar juist op hun eerdere ervaringen met computers (Windows 7 en eerder). Naar mijn mening is dit dan ook de grootste fout die Microsoft gemaakt heeft met Windows 8: 1 zelfde OS voor verschillende devices. Hierdoor hebben ze concessies moeten doen, en uiteindelijk dus ook aanpassingen aan het OS dat vooral impact heeft op de desktop. Het idee is leuk, dat mensen meteen weten hoe ze een desktop moeten gebruiken als ze weten hoe ze met een tablet moeten werken (of andersom), maar de praktijk lijkt nu uit te wijzen dat dit toch niet zo makkelijk gaat. Je ziet nu ook dat Microsoft aanpassingen doet waardoor er toch weer een verschil ontstaat tussen Windows 8 voor een (gewone) desktop PC en een tablet (waar bv RT op draait). Hiermee verdampt het initile voordeel dat ze voor ogen hadden met windows (zelfde interface/gebruik voor alle devices). En erger nog, naar mijn mening is Windows 8 met deze veranderingen een halve oplossing. Het is net niks.
Sommige dingen zitten gewoon niet goed in elkaar. En dan bedoel ik dat het allemaal meer muis/toetsenbord acties nodig heeft om hetzelfde te bereiken (tov de vorige Windows versies)

Als ik een PDF open in Win8 en ik sluit het PDFje af dan word ik steeds teruggegooid naar het nieuwe start menu/modern ui gebeuren terwijl ik, voordat ik de PDF opende, gewoon mail voor mijn neus had openstaan. Gooi die PDF dicht en laat mijn laatst gebruikte scherm zien :(

Een soortgelijke ergernis in Word of Excel in Office 2013 (wat Office met een Modern UI smaakje is) en een bestand openen. Voorheen kon je eerst meteen links naar de gewenste driveletter gaan, etc etc. Nee, nu moet je eerst aangeven "Computer", dan "Bladeren" .. en dan pas krijg je alle mappen en driveletters te zien.

Het afsluiten/rebooten van je PC is standaard ook omslachtig. Eerst met je muis naar de rechter hoek beneden, op instellingen klikken en dan krijg je de optie om te PC af te sluiten. OK, dit is wel op te lossen door een eigen snelkoppeling naar het start menu aan te maken die je dezelfde functionaliteit biedt, maar ik vraag me werkelijk af welke halve gare in Redmond bedacht heeft dat dit allemaal makkelijker werken is
Dat is inderdaad ook iets waar ik me ook gronddig aan stoor: klik in de Explorer op een foto, en (by default) wordt Windows Photo's geopend. Op zich geen drama (en is uiteraard indien gewenst in 10 tellen aangepast), maar wanneer je de Photo's App sluit, zit je op in het startscherm. Vooral irritant wanneer je een nieuwe batch foto's wilt bekijken, want voor de Photo's App is Previous/Next blijkbaar nog iets hoog gegrepen (tenzij ik iets over het hoofd zie). Zoals gezegd, even de file association veranderen is zo gepiept, maar toch had dit natuurlijk gewoon 'out of the box' goed moeten zijn.

Overigens is dit een van de weinige dingen waaraan ik me echt stoor in Windows 8: voor de rest werkt het, na even wennen, prima. Tuurlijk, dingen kunnen altijd beter: de desktop-UI is een beetje een ratjetoe van volledig vernieuwde, half vernieuwde en geheel niet vernieuwde interfaces/layouts, de hot corners willen nog wel eens ongevraagd opduiken (ben een enthousiaste muizer die zich bedient van grootse gebaren :D), en een mens met slechts half de schizofrene neigingen als Win8 was allang in een 'padded cell' opgesloten, maar als het om de praktische kant gaat heb ik verder weinig te klagen. Even de meest gebruikte programma's pinnen aan de taskbar (iets dat ik pre-Win8 ook al deed - startmenu is niet mijn ding, en ook nooit geweest), en gaan met die banaan.
Die kritiek zal niet gaan stoppen. Microsoft heeft wel een aantal stappen in de goede richting gedaan, maar ze hadden het gewoon nooit zo ver moeten laten komen. De "Metro" interface hadden ze voor tablets apart moeten houden.

Ook al kun je dat menu nu omzeilen; het blijft wel op je harde schijf staan en blijft ruimte innemen. Dergelijke functionaliteit wil ik gewoon kunnen verwijderen via het configuratiescherm. Ik houd er namelijk niet van als mijn hardware vol staat met troep die ik nooit gebruik. Hoe minder er op staat, des te minder kan er fout gaan.

Het gaat er niet om of mensen willen / kunnen wennen of niet. Waarom zou je de overstap gaan maken terwijl het huidige OS (Windows 7) nog prima voldoet de komende jaren ? Ik zou wel gek zijn om geld uit te geven voor software die helemaal niks bijdraagt aan mijn productiviteit. Het kost me enkel een hoop tijd en moeite om alles weer naar wens in te gaan stellen nadat ik Windows 8 heb genstalleerd. Ik heb wel wat beters te doen ...
In reactie op je eerste alinea: waarom??? Er zijn zat mensen die hun PC/laptop gebruiken als een veredelde tablet (maar dan zonder de beperkingen van een tablet): internetten/mailen, multimedia/games, social media, evt. Office. Voor hen is Win8 zoals het is gewoon dikke prima. Voor een ander, zoals jij, niet. Het probleem ligt hem niet in de aanwezigheid van een Modern UI n desktop omgeving, maar in de implementatie en de inflexibiliteit van die twee-eenheid (wat wellicht met 8.1 wat wordt teruggebracht).
De ruimte di het inneemt zal mij een worst wezen. Zoveel is dat niet, met de huidige opslagcapaciteit. Het zou echter wel prettiger zijn geweest dat ze Twee GUI's los van elkaar hadden geleverd en dat je de een of ander kan disablen/verwijderen.

Misschien teveel luxe gevraagd, mij lijkt het van niet.
Zolang ik mijn oud startmenu niet terug heb en heel die modern ui kan negeren (booten naar de desktop en dan nog altijd apps moeten lanceren uit de mui launcher is niet hetzelfde als mui kunnen negeren) zal ik niet tevreden zijn op de desktop.

Ik moet wel toegeven dat ik recent voor het eerst 8 op een tablet heb gebruikt en daar merk je ineens dat de mui tot zijn recht komt. Let's face it. MS probeerd gewoon een tablet interface op de desktop te pushen terwijl het er niet voor gemaakt is.
Ziet er idd prima uit.
Een goed begin, maar vanuit een werkomgeving werkt het gewoon niet lekker zonder startmenu. Handelingen kosten meer tijd en tijd is geld, dus voorlopig nog lekker een startmenu programma,
Dan loop jij maar als een schaap achter microsoft aan met hun "vernieuwingen".

Ik heb windows 8 voor 2 maanden gebruikt en als je zelfs voor simpel even iets te zoeken je hele scherm vol krijgt met de resultaten dan hoeft het voor mij niet. Ik heb altijd meerder tabs open staan en windows 8 wil alles fullscreen. Dat gaat bij mij niet samen. Dan ben ik maar een azijnpisser volgens jou, maar ik gebruik windows zoals ik het wil en dat gaat niet met windows 8.
Die fullscreen apps hoef je ook niet te gebruiken, dat is een keuze die je zelf maakt. Ik heb Windows 8 sinds de release en heb nog geen n keer een fullscreen app gebruikt (afgezien van de desktop die dat ook is).

Misschien moet je je toch wat meer verdiepen in een OS voordat je het afschrijft ;)
Je kunt natuurlijk, in plaats van mensen die het niet met je eens zijn af te zeiken, ook kijken wat ze zeggen en accepteren dat je het niet met ze eens bent. Bender noemt nml valide argumenten en het enige wat jij er tegenin brengt is "Bh"? En daar scoor je dan nog 3x een +1 moderatie mee ook :N

Als iemand iets anders prettiger vindt werken, dan mag dat toch gewoon? Ik vind de GUI in Windows 8 ook niet fijn werken. Precies wat Bender zegt: het kost meer handelingen om veel voorkomende dingen te doen. Of wat heggico hieronder zegt: alles moet fullscreen lijkt het wel. Om die redenen vind ik (mening) het dus niet fijn werken.

Naar mijn mening moet een OS zo ontworpen zijn dat het handig en snel werkt. Het moet een tool zijn die je werk bespaart, niet meer werk oplevert. Nu wordt het ingezet als middel om het mobiele OS van MS te pushen, ipv de desktopgebruikers een dienst te verlenen.
Windows 8 levert voor (tenminste) 90% van alle computergebruikers niets noemenswaardigs bij. De tijd die je kwijt bent met upgraden, bijwerken, configureren en naar smaak aanpassen is vele malen groter dan die paar seconden die je bijvoorbeeld met het opstarten bespaart.

Waarom moet je alles kopen waar Microsoft mee op de proppen komt ? Als je huidige besturingssysteem voldoet (Windows 7 is wat mij betreft het beste OS dat Microsoft tot nog toe op de markt heeft gebracht-), waarom zou je dan tijd, geld en moeite investeren in een nieuw OS waar je weer helemaal wegwijs in moet worden ?

Laat mensen toch lekker zelf weten welk besturingssysteem ze gebruiken. Ik begrijp niet waar je de arrogantie vandaan durft te halen om te bepalen hoe andere gebruikers met hun hardware om moeten gaan. Wat is jouw verdienste erbij dat anderen ook Windows 8 gaan gebruiken ? Werk je soms voor Microsoft ?

Als je er zo moe van wordt, ga dan lekker buiten spelen of zo. Er is echt geen hond die je dwingt om hier andere mensen af te zeiken die de weloverwogen beslissing hebben genomen om niet te "upgraden" naar Windows 8. Het maakt helemaal geen klap uit hoe onnozel jij de redenatie van anderen vind waarom zij die keus hebben gemaakt.

Voor mij is het al genoeg dat ik het er optisch niet mooi uit vind zien. Er zijn zat Windows8-fanboys die dat geen geldige reden vinden. Nogmaals; misplaatste arrogantie. Ik bepaal zelf welke software ik gebruik. Zelfs al zou Microsoft me een zak geld geven, dan nog ging ik niet met Windows 8 aan de slag. Als power-user heb je niks aan die omslachtige en opdringerige menu's. Het moet gewoon simpel en bekend zijn. Daar scoort Windows 7 naar mijn mening zoals gezegd nog steeds het beste.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 juni 2013 14:08]

Jij zegt wel tegen hem dat het arrogantie is om te zeggen dat mensen gewoon moeten leren wennen. Maar was jij niet degene die bij iedereen die hij kwam de browser, zonder dat het ook maar gevraagd werd, verving? Kom nu niet af dat ook dit "arrogantie" is, dit is jou tegenspreken met dingen die je zelf hebt gezegd. Het is best dat je iets niet leuk vind, maar dan moet je zelf ook niet tegen andere gaan zeggen dat het slecht is om je mening op te dringen, dat is misplaatste arrogantie. Dat je iets niet fijn vind, ok, maar moet je het daarom haten?
echt een verbetering. Een OS met 2 interfaces waarvan je er maar 1 wenst te gebruiken. Wil je iets anders doen moet je even langs de andere interface passeren gewoon om iets te lanceren en terug in de eerste interface uit te komen. Niet echt bevorderlijk voor het brongebruik van je OS of je tijdsbesteding. Ook niet echt consequent in je workflow. Desktop gebruikers die enkel de desktop wensen te gebruiken moeten de mogelijkheid hebben om de MUI volledig te negeren.
Een goed begin, maar vanuit een werkomgeving werkt het gewoon niet lekker zonder startmenu.
Dat noem ik botweg: luiheid.

Moest je voorheen met je muis naar Start -> Programs -> Subdirectory -> Shortcut, kan je nu net zo simpel Startknop (op je toetsenbord) en dan meteen je Shortcut aanklikken.

Een startmenu is voor veel mensen niets meer en niets minder dan een houvast; ze weten niet beter en weigeren dus pertinent na te denken of Microsoft de afgelopen 15 jaar niet iets heeft verbeterd waardoor het werken met en het vinden van applicaties simpeler of sneller is geworden.

Als tijd geld is, zou je ook kunnen beargumenteren dat je geen Windows moet draaien maar bijvoorbeeld Linux; scheelt je op dagbasis toch al snel 15s in opstarttijd en op jaarbasis toch al misschien 9 minuten in licentie-beheer van je applicaties.
Weer je wat ik nou zo raar vind ? Waarom moeten wij, de gebruikers flexibel zijn, tewijl de makers van het OS ons zoveel te bieden heeft!

Andersom zou je dus kunnen beredeneren dat het gemaktzucht van MS is, of bekrompenheid.

Zo gun ik iedereen zijn Modern UI, maar anderen net zo goed hun oude vertrouwde werkomgeving. Technisch zeer goed mogelijk. Maw; er zou helemaal geen probleem hoeven te zijn.
Als je een nieuwe auto koopt zijn dingen toch anders en makkelijker gemaakt?
Daarover hoor je niemand klagen dat de oude auto zoveel beter was...

Het OS gaat verder, net als alle andere dingen op de wereld waar je je op moet aanpassen.
Waarom kan het overal wel en niet bij een Windows OS?
Sorry hoor maar nieuwe auto's zijn bewust steeds moeilijker gemaakt dan makkelijker! Probeer jij maar eens een lampje in je nieuwe auto te verwisselen. Ze maken het tegenwoordig zo dat je naar de dealer moet en er zelf niet aan kunt zitten.
Ik bedoel niet als monteur natuurlijk.... Jammer dat dat niet duidelijk is....

Als bestuurder, parkeersensoren, cruise control, automatische airco en alle andere luxe.
Hoewel het een leuke vergelijking is, is hij alleen niet heel goed...

Elke bestuurder in een nieuwe auto, kan er heel simpel voor kiezen, om deze 'vergemakkelijking' in de auto, niet te gebruiken. En de auto zal nog steeds prima rijden ( zoals hij daarvoor ook heeft gedaan ).

Hier wordt door Microsoft iedereen iets in het gezicht geduwd, en daar moet je het als gebruiker maar mee doen.

Daarnaast vind ik het zeer kortzichtig van sommige tweakers, om te stellen dat lke 'vernieuwing/ verandering' per definitie GOED is, en het 'makkelijker' maakt voor de gebruiker. Ik draai nu al sinds de beta Windows 8 op mn laptop ( zonder touchscreen ).... puur omdat het een stuk sneller boot dan dat Windows 7 deed. Maar ik vind het nog steeds een verademing om weer op mijn PC op windows 7 te werken.

Ik ben 1 van die conservatievellingen die nog steeds niet heeft kunnen wennen aan de Modern UI, en dat waarschijnlijk ook niet snel zal gaan doen... En je zal moeten accepteren dat die mensen er ook zijn.
Een auto heeft nog steeds vier wielen en hier in Europa zit het stuur altijd links. Het gas zit altijd rechts, de koppeling links en de rem in het midden.
Maw; je auto vergelijk deugt niet. De interface met de auto is grotendeels hetzelfde, al tientallen jaren.

De GUI is door MS drastisch gewijzigt en heeft de nieuwe GUI, aka "mobile desktop" naar voren geschoven.

Wederom raar, dat iemand die iedereen tevreden wil zien, amper bijval krijgt en dat de bekrompen, rechtlijnige Metro aanhangers hier weer de puntjes scoren.
Engeland valt onder Europa... Het stuur zit dus niet altijd links.

Maar de vergelijking klopt in zoverre dat de techniek hetzelfde/beter is.
Het probleem met windows 8 is alleen dat voor bijvoorbeeld de raambediening niet alleen de knop ergens anders zit, maar dat je ook nog eerst een hendel moet overhalen die ergens anders zit, en geen enkele relatie lijkt te hebben met het knopje van de bediening...
Misschien omdat die veranderingen aan de auto verbeteringen zijn. Bij windows 8 zijn het veranderingen maar geen verbeteringen, in tegendeel zelfs. Net elke verandering is een verbetering.
Niet iedere vernieuwing is een verbetering.
De prius is nieuw, maar ziet er niet uit en maakt het daardoor niet per definitie een verbetering :P
Wat ik nou zo raar vind; dat als het over vooruitgang gaat dat sommige mensen altijd haantje de voorste zijn om bepaalde technologieeen, uitvinden en/of merken te promoten (soms tot aan fanboyism toe) maar als het over iets nutteloos gaat als een startknopje, dat de hele wereld op zijn achterste benen staat dat het zoooo bekrompen is van Microsoft?

Maar als ik je goed begrijp, qua niet flexibele gebruikers:
- liever geen smartphone maar een ouderwetse Motorola DynaTAC?
- liever geen digitale belastingaangifte maar ouderwets 3 of 4 verschillende papieren?
- liever geen bankrekening maar elke week naar de bank moeten met je loonzakje?
- liever geen hypotheek maar ouderwets je eigen huis moeten bouwen?

Kijk eens naar reakties op bijvoorbeeld de PS4 interface of iOS 7; er is geen mens die daar kritiek op geeft. Het wordt allemaal makkelijker, soepeler, geintegreerder, sneller en voornamelijk met minder knoppen/aanrakingen te bereiken. Dat kan/mag allemaal wel maar zodra Microsoft iets doet, dan is (bijna) altijd het hek van de dam?
De verschillen gaan verder dan die lullige startknop, dat zou ook jij moeten weten.

Maar sorry dat ik een meer flexibele GUI verlang, waar de gebruiker zelf kan bepalen wat hij gebruikt en hoe hij het wil inrichten. Zelf noem ik dat luxe en om een af andere reden vinden jullie dat een mankement.

Het mag niet luxe zijn, MS bepaalt wat goed voor ons is en als jij dat goed vind, moet de rest dat ook maar goed vinden, nietwaar?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 25 juni 2013 09:35]

Mensen klagen WEL over de candy look van iOS7.
En ps4 is een slecht voorbeeld, 90% van de tijd ben je aan het gamen en dan stoort een interface niet, bij windows ligt dat anders.
ja want je zit niet 95% van de tijd in applicaties?

Wat doe jij dan in windows zelf, staren naar de gui?

Hij heeft gelijk , IOS was men al jaren aan het roepen, zelf eisen dat men veranderd. Dit is trouwens niet de eerste keer , elke keer MS wat veranderd reageert men zo.
Klopt en later waait het allemaal weg, maar nu waait het niet weg en mensen klagen nog steeds.
Trouwens je gaat wel heel erg kort door de bocht, ik gebruik inderdaad aplicaties met het gehele GUI eromheen, bij een PS4 of dergelijk is dat niet helemaal van toepassing, hetzelfde als ik een game op de pc start, dan zie ik het GUI ook niet meer.
Welke GUI? De taakbalk en de titelbalk? Kom op, die zit er al jaren.
Dat komt omdat iOS nou eenmaal bekend staat als erg "basic" en een tikkeltje saai. Daar is een markt voor. Mensen kopen er een iPhone voor. Als je dit vervolgens helemaal om gaat gooien en iOS7 op Sailfish OS laat lijken ... ja, dan kun je wel op je klompen aanvoelen dat mensen gaan klagen.

Als je het nieuwe ontwerp van iOS 7 niks vindt, moet je eigenlijk het oudere (en potentieel onveiligere) iOS 6 blijven gebruiken.

Bij Windows is het net zo; als je het nieuwe ontwerp van WIndows 8 niet fijn vind, moet je dus ook het oudere Windows 7 blijven gebruiken.

Logisch dat er bij beide groepen mensen zijn die het hier niet mee eens zijn en gaan klagen. Zo zit de sector nu eenmaal in elkaar. Vooral sinds de komst van sociale media weten mensen elkaar makkelijker te vinden en is het eenvoudiger om grote groepen ontevreden gebruikers bij elkaar te krijgen.

Dit heeft zowel voor- als nadelen voor fabrikanten; aan de ene kant zullen er meer mensen gaan klagen. Echter; je hebt bijna iedereen bij elkaar in een groep. Dat maakt communiceren eenvoudiger en zorgt dat de kritiek beter gefocust wordt. Zo kan alles uitgesorteerd worden zodat het voor de fabrikant in kwestie makkelijker wordt om eventuele wijzigingen door te voeren.
Alleen zorgen de dingen die jij noemt nu dus juist voor mr gemak , ipv voor frustratie en minder gemak .

In mijn omgeving is het 50/50. Sommige mensen vinden Metro leuk , anderen gruwelen ervan .

Ikzelf blijf lekker bij 7. Vista had ik ook niet nodig , en W8 voegt niet veel toe wat ik per se nodig heb .
Windows 8 zonder 3rd party-tools is inderdaad een drama om te gebruiken op je desktop. Installeer echter Start8 van Stardock en er gaat al een wereld voor je open (zonder Metro). Zo heb je de voordelen van Winows 8 zonder de irritante nadelen (hot corners, metro etc).
Als tijd geld is, zou je ook kunnen beargumenteren dat je geen Windows moet draaien maar bijvoorbeeld Linux; scheelt je op dagbasis toch al snel 15s in opstarttijd
Toch knap. Ik heb thuis een iconia W510, en die heeft een koude boot tijd van 12 seconde ofzo...misschien heeft Linux een mooie feature dat het OS "aanvoelt" dat je erop wil werken en alvast voor je opstart ;)
Stel ik wil naar de instellingen van mijn geluidskaart, iets wat ik op mijn HTPC regelmatig moet doen omdat de detectie van men TV over mijn receiver niet altijd 100% goed gaat.

Vandaag in Win7 duw ik op mijn toetsenbord op de starttoets, ik type sou en ik zie direct mijn geluidsinstellingen die ik kan aanklikken. In Win8 is dit niet het geval. Ofwel moet ik de launcher lanceren met een andere hotkey (2 toetsen ipv 1) ofwel moet ik na het typen van mijn zoekterm expliciet klikken op het linkje dat mij in instellingen laat zoeken. Maw, dat is dus minder gebruiksvriendelijk.

Ik ben aan het programmeren, ben geconcentreerd bezig en heb ineens een document nodig waar ik wat informatie uit wil hebben. In W7 klik ik op mijn starttoets en ik type de naam van het document in, krijg het in mijn zoekresultaten en kan het gewoon openen. De sereniteit van mijn desktop word niet doorbroken en er is niets dat mij kan afleiden. In W8 duw ik op mijn starttoets en het eerste wat er gebeurd is een schermvullend geheel tevoorschijn halen waar veelvuldige kleurrijke tegels om mijn aandacht staan te roepen, en mijn concentratie is al voor een deel gebroken. Ik kan dan wel de zoekterm van mijn document ingeven, maar tenzij ik aangeef dat ik documenten wil vinden, zal ik niets te zien krijgen.

Is het dan echt zo een verbetering?
Hangt er een beetje vanaf hoe je ermee werkt. Als je altijd hebt gewerkt met het startmenu dan heb je een issue. Maar vele mensen gebruiken het hele startmenu niet eens, die zetten alles in de taakbalk en/of desktop.
Ik heb in w8 ,met fences, ook alles op m'n desktop staan net zoals ik dat in windows 7 had.Lekker alles dicht bij de hand , en als je desktop te druk is dan dubbelklik je even.
Als je gaat praten over tijd is geld dan neem ik aan dat de gebruikers goed getraind zijn om zo efficent mogelijk met de producten van Microsoft om te gaan. Dit is in 99% van de gevallen niet zo. De andere 1% zijn IT-ers.

Ik zeg het al van het begin.. WIndows 8 n het startmenu werkt perfect!
Die rechter screenshot bestaat al onder Windows server 2012, als je windows-key+x gebruikt. Enige wat nu ontbreekt, is de shutdown optie. Die zou ook wel fijn zijn op een server, in plaats van in de charms bar.
deze bestaat ook al onder windows 8 pro, zelfde sneltoets en anders rechtermuis in de linker onderhoek.
Die functie bestaat nu ook al in Windows 8. Je kunt dit menu openen met een rechtermuisklik in de linkeronderhoek.
Alleen wel fijn dat ze de shutdown functionaliteit hebben toegevoegd in het menu. Voor een normale gebruiker is het best lastig je PC uit te zetten via een menu (ja de uitknop kan je prima gebruiken). Je moet namelijk uitloggen om bij Shutdown te komen.

(Ja ok er zijn tools voor, en shutdown kan je ook prima uitvoeren via WinKey + R, maar het gaat mij om de Win7 gebruiker opzoek naar een shutdown mogelijkheid).

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 25 juni 2013 08:49]

Jij kent Win8 echt nog niet zeker? Het is helemaal niet lastig om af te sluiten, en je hoeft al helemaal niet uit te loggen. Gewoon via je charms bar naar settings en dan heb je een geweldige aan/uit-knop.
Vroeger moest je starten om te stoppen, nu moet je charms->instellingen->stop ... de vooruitgang ...
Als je ctrl + alt + delete gebruikt kun je het systeem uit zetten
Ik wil op mn server de shutdown altijd zo goed mogelijk verstopt zodat ik niet per ongeluk shutdown aan klik in plaats van log off. *ervaring*
Je kunt heel die optie weghalen via een GPO, zodat je alleen nog logoff hebt.
Kun je alleen nog via de commandline een restart/shutdown doen.
In vorige versies (ik heb 2012 niet geprobeerd) krijg je altijd nog een popup met "Waarom zou je Windows willen afsluiten" vraag. De Ok knop staat zelfs default grayed out (totdat je hem op Planned (correct me if i'm wrong) zet, of een description typt.