'Windows 8.1 komt half oktober uit'

Half oktober moeten de eerste apparaten met Windows 8.1 in de winkels liggen. Dan moet ook de update voor bestaande gebruikers van Windows 8 beschikbaar komen. De rtm komt eind augustus al uit, maar voor wie precies is nog onduidelijk.

Windows 8Volgens Microsoft-watcher Mary Jo Foley wil Microsoft zijn update voor Windows 8 ergens halverwege oktober uitbrengen. Daarmee zou Windows 8.1 grofweg een jaar na de release van Windows 8 zelf uitkomen.

Microsoft heeft de release to manufacturing-build van 8.1 voor eind augustus gepland staan. Rond die tijd wordt het vernieuwde besturingssysteem naar fabrikanten gestuurd, zodat zij het kunnen testen op hun producten.

Normaliter zet Microsoft de rtm kort daarna online op Technet en MSDN, zodat professionals er ook mee aan de slag kunnen. Foley zegt echter van een betrouwbare bron gehoord te hebben dat Microsoft dat in dit geval niet van plan is, maar waarom is niet duidelijk.

Met Windows 8.1 brengt Microsoft voor het eerst een tussenrelease voor een van zijn besturingssystemen uit, die een groot aantal nieuwe features introduceert. Traditioneel beperkte het bedrijf zich tot service packs, die vooral bestonden uit bugfixes. Windows 8.1 brengt onder andere de startknop terug naar de taakbalk en maakt de Modern UI-interface beter bruikbaar met toetsenbord en muis.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

13-08-2013 • 08:55

257

Reacties (257)

257
227
163
14
1
7
Wijzig sortering
Mensen moeten achter hun windows 7 beeldscherm niet zoveel kritiek leveren zonder iets uit te proberen. Windows 8 is gewoon een prima os, ik als desktop gebruiker installeer desktop programma's en kom zelf eigenlijk nooit in metro! Het enige wat omslachtig is het uitschakelen van je computer, maar goed met de huidige generatie laptops hoeft dat niet eens. Dus mijn tip download de 8.1 preview (gratis) en probeer hem uit voor minimaal een maand en kom dan eens terug met commentaar.
Er spelen hier twee elementen. Inspireren en ervaringen.

Inspireren:
Je kunt nog zo vaak en hard roepen dat de mensen die Windows 8 niet eens geprobeerd hebben dat ze geen oordeel mogen vellen maar dat is gewoon menselijk. Jij heb ook allerlei vooroordelen over dingen die jij zelf nog nooit ervaren of geprobeerd hebt. Maar jij vindt dat je best van een bepaalde afstand hier iets van mag vinden. Ik ben er van overtuigd dat Windows 8 de consument niet inspireerd om wat nieuws te proberen. Het ontbreekt aan motivatie om de klant te inspireren om Windows 8 uberhaupt te proberen. Je kunt de klant de schuld geven. Maar dat maakt hun niks uit. Zij maken geen winst als ze Windows 8 kopen. Zij hebben er geen vraag naar. Dus zij zullen blij wachten totdat dat moment wel komt.

Ervaring:
Eerste indruk is erg belangrijk. De algemene gebruiker, of het nou een tweaker, professional of een thuisgebruiker is. Allemaal moeten het idee krijgen dat hij ergens mee geholpen wordt. Of dat het hun ergens mee kan helpen. Als de gebruiker dat helpen niet ervaart of juist het tegenovergestelde. Dan creeert dat niet veel ruimte bij de gebruiker om er mee verder te gaan.

In beide gevallen kun je de gebruiker de schuld geven. Maar in beide gevallen is MS verantwoordelijk. Zij proberen het te verkopen. Zij willen deze trend zetten. Dus zij zijn aan zet. Niet de gebruiker. Je kunt de gebruikers nog zo conservatief, dom of ouderwets noemen. Dat heeft volgens mij weinig zin. Dus iedereen mag terecht of onterecht kritiek geven. Het feit dat deze, volgens jou, onterechte kritiek er is zegt al veel. Hier hebben andere partijen maar ook MS minder last van gehad. Windows 7 is gewoon goed ontvangen. Vista en Windows 8 niet. Geef de gebruiker de schuld, geef MS de schuld.
Vandaar dat MS er een betere uitgebreidere uitleg bij doet in 8.1 voor die eerste indruk, om mensen te laten begrijpen hoe het nu werkt en ze zo te inspireren. ;)
En dat is nu juist het probleem met metro. Developers ontwikkelen de apps voor Metro veel te traag/laat. De metro interface werkt veel sneller en beter dan het oude desktop principe. Er zijn alleen nog veel te weinig apps voor. Zelf gebruik ik nu 2 schermen met metro interface en één met desktop voor mijn werk. Zo kun je in metro gewoon een deel van het scherm reserveren voor je apps (Lync bijvoorbeeld) wat super goed werkt, en mist in desktop. Je kunt met windowed schermpjes werken, maar dat werkt half zo goed niet. Het schakelen tussen apps werkt ook sneller in metro. En het navigeren van het metro start menu gaat bij mij inmiddels ook veel sneller dan in de oude start menu's.
Oh er zijn _echt_ wel dingen mis met Windows 8. Ook na een maand werken.
Paar voorbeelden:
  • IE metro != IE desktop
  • IE Metro favorieten syncen niet met Desktop IE
  • MS Live account vereist om de meeste Metro Apps te gebruiken (niet installeren, gebruik heb ik het hier over). Music, Mail of Agenda
  • Met muisklik kun je naar desktop mode maar niet meer terug (Let op: klik, niet schuiven totdat je _precies_ in de hoek zit) Dit gaat dan gelukkig gefixt worden!
  • zoek eens op 'cloud'. Je krijgt niet eens iCloud als resultaat....
  • Probeer eens een foto te printen vanuit de Foto App. Ctrl-P werkt al 20 jaar, nu niet meer. Nu moet je eerst via de Charms bar naar 'Apparaten' navigeren
  • De hele Charms bar is totaal overbodig en voegt absoluut niets toe. Behalve verwarring
  • Probeer de 'Uit' knop eens te vinden. MS heeft al decennia lang het commentaar gekregen dat uitzetten alleen via het Start menu kon. Oplossing MS: nu moet het via de Charms bar-> Instellingen. Briljant!
En dan heb ik het nog niet eens over die briljante beslissing om RT volledig te splitsen van de 'gewone' windows.

Stuk voor stuk beslssingen die mij ervan overtuigen dat Balmer plaats moet maken voor iemand die wél visie heeft.
@[Yellow]

IE metro != IE desktop

Sowieso IE als tweakers gebruik je dat niet alleen als je je website wil checken of die goed draait
IE Metro favorieten syncen niet met Desktop IE
Sowieso al IE gebruiken ja voor simpele desktop gebruiker maar als tweaker niet, verder zal je toch maar 1 van de 2 gebruiken en dat lijkt me de desktop variant.
MS Live account vereist om de meeste Metro Apps te gebruiken (niet installeren, gebruik heb ik het hier over). Music, Mail of Agenda
Is dat zo erg maak je toch een extra account aan als je al een account heb en die niet wil gebruiken
Met muisklik kun je naar desktop mode maar niet meer terug (Let op: klik, niet schuiven totdat je _precies_ in de hoek zit) Dit gaat dan gelukkig gefixt worden!
zoek eens op 'cloud'. Je krijgt niet eens iCloud als resultaat....
Probeer eens een foto te printen vanuit de Foto App. Ctrl-P werkt al 20 jaar, nu niet meer. Nu moet je eerst via de Charms bar naar 'Apparaten' navigeren
Daarom verwijder ik ook die metro apps zodat gelijk alles weer terug springt op de desktop applicaties.
De hele Charms bar is totaal overbodig en voegt absoluut niets toe. Behalve verwarring
Probeer de 'Uit' knop eens te vinden. MS heeft al decennia lang het commentaar gekregen dat uitzetten alleen via het Start menu kon. Oplossing MS: nu moet het via de Charms bar-> Instellingen. Briljant!
Waarom blijven mensen toch over uitknop zeuren gewoon rechts klikken links onder vanaf 8.1, of gewoon wat ik al jaren doe gewoon 1 keer de powerknop indrukken is nog sneller dan naar start/afsluiten navigeren
Anoniem: 120539 @jostefa13 augustus 2013 09:11
Ben het helemaal met je eens; ook ik heb geen enkele last van het metro-scherm, en vind het zelfs erg handig. Mijn schoonmoeder daarentegen (geen grap) wordt niet gehinderd door enige ervaring met desktop-applicaties en die vindt juist die metro-apps heerlijk werken.
Lekker overzichtelijk, en zonder bang te hoeven zijn om 'iets raars' te installeren, of zelfs iets te moeten configureren.
Ik ga daar in mee. Windows 8 heeft een vrij negatieve naam opgebouwd op Tweakers.net en andere techsites (over het algemeen)... Onterecht naar mijn mening. Voor de mensen die niet meer doen dan browsen, mailen en wat spelletjes is metro geweldig. Het leert sneller en ze hoeven niet zoveel te zoeken. Voor mensen die uitgelegd krijgen hoe het systeem werkt is het al snel intuitief en makkelijk.
De powerusers en de productiviteit zijn echter er (nog) niet op vooruit gegaan en dat mag ook gezegd worden. Sommige dingen zijn omslachtiger.
Persoonlijk snap ik niet dat Windows 8 nog gebruik maakt van de oude desktopmodus. Wanneer men de applicaties in metro kon openen en kon arrangeren en multitasken zou de schermvulling van metro ook niet meer opvallen. Nu zijn het twee losse delen die weinig met elkaar te maken hebben. Waarom moet Word (opgestart in metro) eerst naar de oude desktop om daar op te starten? Omslachtig.
Metro zou de achtergrond moeten zijn. Aan een kant de interactieve tiles die eventueel informatie geven (bij bedrijven: denk aan memo's, afspraken en dergelijke). Wil een persoon dat niet open je een venster en schuift deze ervoor of minimaliseert de app. Als de apps dan gewoon openen op metro dan moet er naast elkaar gewerkt kunnen worden. Wanneer dit gedaan wordt dan valt de kritiek ook weg van omslachtigheid. Alles kan dan op een scherm gebeuren en de programma's gewoon zoals Windows 7.
Zouden ze het helemaal goed willen doen, dan zet je gewoon de taakbalk en een start onder metro voor de desktop alleen. De startknop is dan alleen voor het uitzetten.
Windows 8 heeft heel veel potentie, de visie van Windows 8 is duidelijk. Alleen de uitvoering... Daar schort nog het een en ander aan.
Dat is er al, een progje dat alles bij elkaar trekt, maar dan omgekeerd, ModernMix zet alle apps in vensters.
En dus kan je daarmee alles tegelijk openen, voor elkaar zetten, maximaliseren, minimaliseren, afsluiten met een kruisje, etc, net zoals in 7.

Daarmee lijken me voor $5 een hoop problemen voor een hoop mensen opgelost. ;)
Dat is de insteek van de Metro apps en de Store.

Jarenlang is er geklaagd over dat Windows en installeren van applicaties moeilijk was. Laat staan software vinden op het grote boze internet.

Nu heeft W8 een Store en een simpele manier van toevoegen/verwijderen van apps.

Voor de gemiddelde consument en gebruiker is dit een zegen. Waarom denk je dat de Store van Apple en Google zo'n succes is. Klikken en 'draaien'.....

Maar dit is van MS, dus iedereen klaagt over nieuw/eng/waarom?
Terwijl men wel in no time gewend is aan hun smartphone/tablet van Apple of Google.

Maar MS verandert wat = klagen........
De W8 store heeft geen zier te maken met ModernUI.
Datzelfde zou je ook gewoon met de traditionele interface hebben kunnen doen.

Daaruit blijkt ook wel dat je claim dat mensen klagen over nieuwe dingen niet klopt.
Er is niemand die klaagt over de Store.
(Afgezien daarvan dat er veel apps in missen)
Anoniem: 145867 @RobWu13 augustus 2013 11:06
Het gaat natuurlijk ook op de manier hoe je iets verandert.... volgens jou mag niemand tegen Microsoft klagen. Dat is toch ook onzin? We leven niet in een communistisch land waar je in het gevang beland als je klaagt.
Uitschakelen snelste oplossing:

Windows toets + D, Alt + f4. Werkt altijd.
Gewoon de power knop van je kast een keer indrukken. Windows sluit dan gewoon netjes af, wat het al jaren doet...
Nee hoor, bij mij gaat hij dan in slaapstand....... :9

Oh ja, zelf zo ingesteld. 8)7
Zoals ik mijn OS helemaal naar eigen gemak heb ingesteld en ingericht heb met Object Desktop. (Ja ook die Aero terug 8) ;) )
@sanderev66
Snelste oplossing is echt de powerknop 1 keer indrukken :)
Het maken van een uitknop gaat redelijk eenvoudig.

http://www.itworld.com/so...on-windows-8-start-screen

En die tile kan je dan vervolgens ook weer als link in je taskbar zetten ;)
Het is alleen te krom voor woorden dat de klant - die misschien geen technische achtergrond heeft, zo'n 'knop zelf moet maken'.

Je vraagt aan de koper van een AUDI ook niet of hij het Gas-Pedaal
'zelf wil regelen' via een ander distributie kanaal, of beter nog:
Meneer: Hier is de gebruiks aanwijzing,
veel success met het maken van uw Gas-Pedaal! 8)7
Het verschil is dat je PC automatisch in slaap stand komt,
en dat je een aan/uit knop op je PC/Laptop/Tablet hebt.

Verder is afsluiten toegankelijk vanaf het login screen, het lock screen (winkey+L of ctrl+alt+del), de charms bar, en zelfs vanaf de desktop (ALT+F4), etc.
Het is dus weer een storm in een glas water :)

[Reactie gewijzigd door BillyBee op 26 juli 2024 22:56]

Storm in een glas water? Dat vind jij....
als technische gebruiker is dat geen probleem.

Maar de simpele gewone gebruiker krijgt dit niet technisch voor mekaar,
en zo als ik al had aangegeven - iets mist, en er wordt geen handleiding
mee gegeven hoe hier mee om te gaan - en dat is toch echt een tekort
koming van Microsoft... naar mijn idee.
Uitschakelen in Windows 8.1:
Rechtsklikken linksonder in je scherm (win+x) => Shut down => Shut down

In W8 kun je die functionaliteit zelf toevoegen: http://winaero.com/comment.php?comment.news.30
Ik heb gewoon een nieuwe snelkoppeling met de naam "shutdown" gemaakt:

C:\Windows\System32\shutdown.exe /p

En die vastgemaakt aan start.
Als ik dan de fysieke startknop + "s" + "enter" druk sluit Windows 8.0 meteen af. ;)
Hándig dat je dat tóe kunt voegen zeg. Wat zal MS een hoop geld besparen doordat ze dit nu niet zelf hebben hoeven maken!
snelkoppelingetje maken op je bureablad:

item: shutdown /s /t 0
Naam: Afsluiten

hoppa een uit knop, voor herstarten:

item: shutdown /r /t 0
Naam: Herstarten

even pictogrammetje aanpassen en je hebt een nette uitknop die sneller werkt als bijv. bij windows 7 naar start aflsuiten te gaan. Windows 8 is juist leuk om te tweaken, word eens wakker tweakers jullie zijn TWEAKERS! _/-\o_

edit: Voeg hem ook toe aan je start menu (of metro-rommel zoals het ook genoemd word hier) en dan kun je ook via daar afsluiten....

[Reactie gewijzigd door 2bad4u op 26 juli 2024 22:56]

Windows 8 is juist leuk om te tweaken, word eens wakker tweakers jullie zijn TWEAKERS!
Daarom is Windows 8 hier ook overmatig populair.
Daarom is het OS bij de niet-tweaker niet populair. Want: te lastig te doorgronden en deze mensen wil niet tweaken, maar werken.

En wil die eenvoudige, alledaagse dingen zoals shutdown en reboot zoals jij het beschrijft gewoon standaard in zijn OS op een voor hem logische plek.

En ik als Tweaker eigenlijk ook, want dit soort standaardwerk heeft wat mij betreft niks met tweaken te maken. Helemaal niks, eigenlijk.
Voor het uitschakelen van mijn pc gebruik ik, na alle programma's afgesloten te hebben, ALT + F4.
Ervaring met W8 is tot nu toe ook erg positief, alleen wie vast houdt aan W7 moet even wennen (zoals mijn vriendin), maar langzaam help ik haar door de interface heen.
Een klik op de achtergrond en ALT-F4 werkt prima voor shutdown oid :-)
Uitschakelen gaat nog simpeler gewoon 1 keer op de powerknop drukken en sluit ook af zoals windows altijd al gedaan heeft, alleen bij een laptop zou die in slaapstand kunnen gaan maar dit valt aan te passen.

Ik sluit zo me pc eigenlijk altijd wel af.
Dus mijn tip download de 8.1 preview (gratis) en probeer hem uit voor minimaal een maand en kom dan eens terug met commentaar.
Dat heeft iedereen hier met de 8.0 versie al lang gedaan!!
En vervolgens vertellen ze dan waarom ze niet tervreden zijn met 8.0 en het enige wat mensen zoals jij dan als antwoord hebben is:
Mensen moeten achter hun windows 7 beeldscherm niet zoveel kritiek leveren zonder iets uit te proberen. Windows 8 is gewoon een prima os
Wanneer dringt het nu een keertje door?
99% van de mensen die hier op Tweakers kritiek geven op Windows8 hebben het wel degelijk uitgebreid geprobeerd.
aan en uit knop 1x indrukken. sluit die direct af
Mensen moeten achter hun windows 7 beeldscherm niet zoveel kritiek leveren zonder iets uit te proberen. Windows 8 is gewoon een prima os, ik als desktop gebruiker.....
Want? Je mag geen kritiek leveren op Windows 8 omdat jij het als desktop gebruiker een prima OS vindt? En en-passant zou iedereen die kritiek levert het OS nog nooit gebruikt hebben?

Waarom zou een tweaker nog nooit een OS gezien hebben dat al driekwart-jaar oud is? Het was ooit een argument toen het OS net op de markt kwam, maar nu al lang niet meer.
Anoniem: 469887 @jostefa13 augustus 2013 10:37
Eens. Mijn ervaring is dat de hardste schreeuwers het hebben gezien en er misschien mee in de winkel hebben gespeeld, maar het niet echt gebruikt hebben.
Ben benieuwd wat ze met de Technet & MSDN gebruikers gaan doen, beetje vaag daar niet over te communiceren. Willen ze 8.1 een succes maken moeten ze de gebruikers toch enthousiasmeren.

Ik heb van lieverlee nu Server 2012 geinstalleerd in 'workstation' mode. Ben daar tevreden mee.
Windows 8 draait als HyperV, om naar te spieken als ik support moet verlenen.

Wat voor mij gelijk de grootste crime is bij al die platformen. Support verlenen. Bij alle versies moet Microsoft kleine details wijzigen waardoor je continu moet zoeken waar wat zit.
Wat continuiteit in naamgeving en zo zou veel schelen.

Linkje voor het klassieke menu:
http://sourceforge.net/projects/classicshell/
http://www.classicshell.net/
Er wordt doorgaans pas iets bekend gemaakt over Technet en MSDN als de aankondiging van de RTM er is. Zo vaag is het dus niet. En misschien is het tactisch juist goed om Windows 8.1 nog niet uit te geven voor die twee groepen, zo komen er minder vooroordelen en houd de reputatie van 8.1 stand zonder dat mensen al op voorhand beïnvloed zijn.
Loller1 - jij snapt kwakzalver niet - ga eens naar:
http://SaveTechNet.com/
en lees eens wat er gebeurd, want TechNet gaat de hort op, en dus ook de nieuwe releases (dus ook Windows 8.1 en Windows Server 2012-R2) zullen wel of niet gaan verschijnen onder de TechNet vlag.

Lees en huiver. Vele mensen denken hier heel erg licht over, maar het stop zetten van TechNet, zou wel eens het begin - van het einde van Microsoft kunnen zijn. }>

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 26 juli 2024 22:56]

TechNet bestaat nog tot 2014, ik zie je punt niet echt, want wat staat er in mijn reactie dat bij jouw de indruk werkt dat ik niet begrijp wat kwakzalver zegt, misschien begrijp je het zelf niet?
Tja mensen zeurden om de startknop en hier is die, zonder het menu :+

Voor alle slimmerikken als je op de start knop in Windows 8.1 drukt dan kom je in All Apps view.

Voor de rest hou ik het bij Start8. ;)
Ik snap niet dat mensen hier om zeuren. Op je smartphone is ook geen startknop. Nooit iemand over gehoord. En op de desktop gaat iedereen flippen als hij dan opeens ontbreekt :D

Rare jongens, die mensen...
Mijn Mac heeft ook geen Start-knop. En ook daar mis ik 'm helemaal niet. Op Windows trouwens ook niet, ik vind het jammer dat ze 'm terugbrengen.
Ik ook ;)
Bij een "Start8 Menu" in Windows 8.1 dan hè?

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 26 juli 2024 22:56]

Fijn dat MS toch de startknop weer terug heeft gehaald. Wel een beetje onder het mom van 'mosterd na de maaltijd'.
Alleen de knop, niet het menu. Kortom; half broddelwerk.

Reactie Bob O'Donnell van onderzoeksbureau IDC : "Ze hebben wat wijzigingen doorgevoerd, maar hadden verder moeten gaan." Hij verwijst daarbij onder meer naar het startmenu dat niet is teruggekeerd.

Ik vind dat hij groot gelijk heeft. In dit artikel staan nog meer interessante zaken omtrent Windows 8 en het gegeven dat de meeste consumenten de meerwaarde van "touch" niet inzien op een laptop :

http://www.computerworld....xonomyId=125&pageNumber=1
De startknop is toch helemaal niet terug? ze hebben alleen een soort snelkoppeling gemaakt die eruit ziet als een start knop maar wat je gewoon terug brengt naar de metro interface scherm.
En zoals ArcticWolf opmerkt.. dat kon altijd al.. naar links onder 'muizen' en dan kreeg je een thumbnail van de metrointerface != startmenu.
Nog vind ik een knopje een verbetering. Zeker bij een multi monitor setup.
Ik heb 3 schermen en geen een probleem zonder knop. Het werkt juist beter dan in 7.
Zeker, nu heb ik mijn linker monitor iets hoger ingesteld staan, zodan mn muis in de hoek van mn rechter scherm kan blijven hangen. Maar meestal gebruik ik toch de windows toets.
Hoezo dat? Je hebt toch een Windows toets op je toetsenbord?

Ik ga in ieder geval niet met elke keer met de muis links onderin het scherm zitten kloten om dat startmenu tevoorschijn te halen.
De startknop is nooit weg geweest, dus inderdaad, hij is niet terug. In Windows 8 was hij gewoon onzichtbaar zolang je de muis niet in de buurt bracht. Maar of het nu het startmenu of startscherm is, starknop = startknop.
Als die niet weg zou zijn geweest waarom maken die bedrijfjes dan een namaak menu?
Want dan kan je gewoon de handler opzoeken en zichtbaar maken.

Zijn die programmeurs dan zo onwetend? lijkt me sterk.
Ja die zijn onwetend. Wanneer je rechtermuisknop drukt op de "startknop" van Windows 8 krijg je gewoon een ouderwetse startbalk. Met;

Programma's en onderdelen
energie beheer
mobliliteitscentrum
Zoeken
uitvoeren
opdrachtpomp
Opdrachtpomp(admin)
Taakbeheer
configuratiescherm

etc. etc.

Dus naast het startscherm is er ook nog een startbalk.

Dat iedereen zit te zeuren over het startscherm/balk is omdat die mensen nog nooit Windows 8 hebben gebruikt of gesnapt, en waarschijnlijk zelfs windows 7 nog niet.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 26 juli 2024 22:56]

Ik heb windows 8 wel gebruikt maar ook heel snel weg gedaan.
Metro interface is niet mijn voorkeur.
Windows 7 heb ik genoeg mee gewerkt.

Maar voor mezelf gebruik ik OSX en dat zal ook mijn keuze blijven.
(tot op het moment uit het niets iemand met een super geniaal OS op komt dagen die aan mijn wensen voldoen)
Ieder zo zijn eigen ding, en iedereen mag zelf weten wat hij gebruikt en goed voor hem vindt.

Het gene waar ik me aan erger zijn mensen die allerlei onjuiste dingen roepen zonder ooit ook maar W8 te hebben gebruikt.

Daar bedoel ik jou overigens niet mee hoor, maar Windows 8 heeft al sinds zen release een startbalk, en elke dag lopen er hier weer mensen te schreeuwen over een startbalk die, als ze Windows 8 zouden gebruiken, recht onder hun neus zit.

Zolang je buiten Metro werkt verschilt Windows 8 weinig van 7, en toch vind ik W8 wel weer een stukje beter.

Metro is ook even wennen, maar soms is het best handig. De apps die je met je smartphone hebt (zoals mail, agenda e.d.) miste ik nog wel eens op een computer, want daar moest je altijd veel meer handelingen voor verrichten, en nu zit alles overzichtelijk op het startscherm en zie je je mail zonder eerst een browser op te starten en in te loggen, of outlook op te starten.
Het gene waar ik me aan erger zijn mensen die allerlei onjuiste dingen roepen zonder ooit ook maar W8 te hebben gebruikt.
Alleen is dat hier op Tweakers zelden het geval. In al die W8 discussies hier zie je juist dat 99% van de klagers W8 wel degelijk gebruikt heeft maar er gewoon niet tevreden over is.

Het gene waar ik me juist aan erger zijn mensen die meteen de onjuiste aanname doen, dat iemand die negatief is over W8 het nooit gebruikt heeft.
Dan lees jij een ander topic dan ik. 99% van de mensen hier die klagen hebben Windows 8 nog nooit of zeer kort gebruikt. En dat zie ik, omdat ik Windows 8 al tijden gebruik en lees dat wat sommige mensen zeggen, gewoon helemaal niet waar is.


"Het gene waar ik me juist aan erger zijn mensen die meteen de onjuiste aanname doen"

Inderdaad, daarom vind ik het jammer dat je niet eerst even de reacties hebt gelezen maar toch al snel even een aanname doet.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 26 juli 2024 22:56]

Dan moet je eens wat oudere topics lezen.
Zo langzamerhand zijn de mensen die win8 serieus getest hebben en het een verslechtering vinden zo moe van mensen zoals jij, dat ze niet meer in elk topic opnieuw alle argumenten uitgebreid gaan opsommen.
Er werd en word namelijk toch niet naar geluisterd en ze worden er alleen maar van beschuldigd autistisch te zijn etc.
"en het een verslechtering vinden zo moe van mensen zoals jij,"

Omdat ze een ander hun mening niet respecteren, Dat zou toch geenszins mijn probleem mogen zijn?

Of plaatst iemand zijn mening boven die van anderen, omdat hij het "serieus" zou hebben getest? Wat is dat eigenlijk "serieus" testen? Zelf hecht ik meer waarde aan het (langdurig) gebruiken in plaats van testen, omdat je er zo beter achter komt hoe alles werkt tijdens echte werkzaamheden.
Goed, je hebt het geinstalleerd, even bekeken en toen weer weggedaan..of heb je echt minimaal een week mee aan zitten modderen, uitvogelen of er shortcuts zijn, hoe de bediening werkt etc? Ik persoonlijk was na een dag al enthousiast en wordt alleen maar enthousiaster!
Ik heb het zowel prive als voor mijn werk een paar maanden getest.
Voor het werk met een laptop waarvan je het scherm los kan halen zodat het een tablet word. (met touch screen uiteraard)

Op een tablet is Modern UI prima, maar op een desktop is het voor mij als poweruser een verslechtering tov win7.

Tegelijkertijd snap ik wel dat de gemiddelde gebruiker win8 geen probleem vind. De meeste mensen gebruiken maar een handjevol applicaties en vaak maar 1 tegelijkertijd. Op die gebruikers is de win8 interface gericht en daar is het wel goed voor.

Maar ik zie het al weer. De Win8 fans mogen allerlui foutieve aannames doen, en die mogen roepen dat ze moe worden van mensen die kritiek geven op Win8.
Maar oh wee, als iemand vervolgens wat tegengas geeft.
@Brazos: Kijk eens naar de balk in je eigen oog!!

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 26 juli 2024 22:56]

"@Brazos: Kijk eens naar de balk in je eigen oog!!"

Normaal gezien duurt het even voordat de godwin wordt getrokken, maar jij was er snel bij al bij je eerste reactie. Ik snap ook niet wat voor reactie je daarop had verwacht. Een discussie sluit je meteen uit want:

"...99% van de klagers..."

Jij scheert iedereen over één kam. Ik word maar meteen in een hokje gestopt, want iemand die van een andere mening is bedeeld is immers minder waard toch? Ik zeg alleen oprecht dat sommige mensen hier totaal geen kennis/ervaring hebben met Windows 8 en hier toch klagen, dat verbaasd mij want hoe kun je iets nuttigs bijdragen over iets waar je geen weet van hebt?

"Maar ik zie het al weer. De Win8 fans mogen allerlui foutieve aannames doen, "

Wat voor aannames?

"Zo langzamerhand zijn de mensen die win8 serieus getest hebben en het een verslechtering vinden zo moe van mensen zoals jij, dat ze niet meer in elk topic opnieuw alle argumenten uitgebreid gaan opsommen."

Over aannames gesproken, je scheert iedereen over één kam, en een ander persoon is bij jou natuurlijk niet belangrijk genoeg, dus praat je maar meteen over "de" hele groep.

"Op een tablet is Modern UI prima, maar op een desktop is het voor mij als poweruser een verslechtering tov win7."

Dat kan toch? Iedereen zijn eigen mening en voorkeuren, daar moet ook ruimte voor zijn. Ik vind dat je het hier goed verwoord, zelf vind ik de Modern UI soms best handig, maar ik kan begrijpen dat jij het minder vindt.

"Tegelijkertijd snap ik wel dat de gemiddelde gebruiker win8 geen probleem vind."

Ik ook, ik kan ook best begrijpen dat andere gemiddelde gebruikers het minder vinden, dat is ook prima. Ieder zen eigen voorkeur.

"Maar oh wee, als iemand vervolgens wat tegengas geeft. "

Het gaat om de manier waarop. Iedereen heeft zijn eigen mening, alleen sommige mensen menen hier te schreeuwen namens een groep, of kijken volledig over andere mensen heen. Ook is niemand verplicht Windows 8 te gebruiken, dus sommige klaagzangen kan ik ook echt niet begrijpen, als mensen Windows 7 beter vinden kan men dat nog tot 2020 gebruiken. Nieuwe licenties worden ook nog gewoon verkocht.
En nu natuurlijk huilie huilie doen als je tegengas krijgt. Hoe typisch weer.
Jij scheert iedereen over één kam. Ik word maar meteen in een hokje gestopt,
Het is precies andersom. JIJ scheert iedereen over één kam. Jij stelt als eerste dat iedereen die commentaar heeft op Win8 het zelf nooit gebruikt heeft.
Wat voor aannames?
De aanname dat mensen die commentaar hebben op Win8 het nooit gebruikt hebben
Het gaat om de manier waarop.
En de manier waarop ik tegengas heb gegeven is gelijk aan de manier waarop jij in eerste instantie jouw mening gaf.

Daarom nogmaals: Kijk eens naar de balk in je eigen oog.

(En dat heeft geen zier met Godwin te maken)

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 26 juli 2024 22:56]

Dan is het een kwestie van een button maken, koppelen aan de taakbalk en daar het menu aan koppelen ... dat kan je binnen een dag tijd ontwikkelen.
OffTopic;
Het is de toon die je aanslaat: Je suggereert dat Microsoft iedereen belazerd, maar je toont geen bewijzen, dat heet ook wel beschuldigen.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 26 juli 2024 22:56]

@ronaldmathies

De startknop is helemaal terug nu daarom heet het startknop het brengt je naar het startmenu, het menu van oudere windows was het start menu alleen in plaats van start menu ga je tegen woordig met de start knop naar de metro.
Tuurlijk wel, een startknop brengt je naar het startmenu, en dat is in windows 8 'de metro interface scherm' oftewel het modern UI startmenu.
.... Net of het iets uitmaakt.

Linksonder in de hoek klikken je hebt ook het start menu -.-
Nee, dan heb je die 'modern UI'... Dat is heel wat anders.
Sorry, maar heb je überhaupt wel de preview geprobeerd? De "start knop" brengt je gewoon weer terug naar de modern UI. Dus het is meer een geheugensteuntje voor mensen die niet via een charms bar of hotkey terug willen gaan.
Ja en nee. Je hebt in 8.1 de mogelijkheid om de Start knop te configureren om 2 dingen te doen (rechtsklik op de taakbalk - properties): Je brengen naar het Start scherm óf naar de lijst met applicaties. In 8.1 staan de apps ook nog eens gesorteerd op installatie datum, meest gebruikt etc. De tweede optie doet dus iets wat de "oude" start knop ook al min of meer deed; een lijst openen met applicaties en instellingen.

De discussie is al vaak opgelaaid hier op T.net, maar na ongeveer een week gebruiken van de 8.1 preview heb ik nog steeds niet de neiging om op de Start Button te klikken. Zowel niet op mijn desktop als op mijn Surface. De Start Knop + het klassieke Start Menu is gewoon gedateerd gezien je vanaf Windows Vista al de mogelijkheid hebt om, na het intoetsen van de Windows Button, meteen de beginletters van de gewenste applicatie in te toetsen. Dit werkt in Windows 8 nóg beter en in Windows 8.1 nóg weer beter. Dit omdat je direct vanuit het Start Menu kunt beginnen met typen. In Windows 8.1 doorzoekt het OS vervolgens alles; lokaal, applicaties, systeem instellingen en online. Dus laten we a.u.b. ophouden met die Start button discussie en probeer eens een klein beetje te wennen aan veranderingen en hoe het daadwerkelijk werkt.
...en probeer eens een klein beetje te wennen aan veranderingen en hoe het daadwerkelijk werkt.
Niet elke verandering is een verbetering.
Het feit dat ik er erg aan moet wennen is sowieso al een nadeel.

Voor mij is het oude systeem nu eenmaal prettiger en dat is aan MIJ om dat voor mezelf te bepalen !

Waar je gelijk in hebt is dat we met de discussie kunnen stoppen. Er zijn diverse 3rd-party programma's de de gewone oude startknop terug brengen. Daarmee is het hele probleem opgelost.

Dat MS zo'n programma niet out of the box levert.... boeie ! Dat geld voor heel veel software op mijn PC. :Y
Anoniem: 519299 @LCP13 augustus 2013 11:31
Ik heb zelf Windows 8 gekocht tijdens de grote aanbieding. Kon ik eindelijk van XP af op m'n thuiscomputer. Een OS van 10+ jaar oud met een hele rotzooi updates die alles vertragen word je op een gegeven moment gewoon spuugzat.

Ik was binnen enkele maanden eigenlijk al aan Windows 8 gewend. Ik heb geen touch screen, maar het werkt nog steeds goed. Ik ga na de update dan ook niks hieraan veranderen (behalve dan een mooiere start achtergrond).

Ik moet wel toegeven dat Windows 8 lang niet voor iedereen is weggelegd. Met name niet voor het bedrijfsleven. Het lijkt mij nl niet realistisch als iedereen op een kantoor met z'n vette vingers aan dat scherm zit te trekken.
Sowieso zit je op een kantoor meestal content te produceren. Dat hele Modern UI, touchscreen, tablets etc etc is allemaal gemaakt om content te consumeren.

Maar voor het produceren zit je gewoon 100% in de oude vertrouwde desktops en de applicaties aldaar te werken.
Ik gebruik juist mijn tablet om content te consumeren. En dus niet te produceren dus heb ik daar ook totaal geen full size MS Office of zoiets voor nodig.
Dat zeg ik juist. Een tablet is gemaakt om content te consumeren. En daar is Win8 ook voor gemaakt.

voor een tablet is het dan ook een prima OS. Daar heeft Microsoft het ook voor gemaakt.

Microsoft merkte dat tablets een grote concurent werden (zouden worden) van de PC markt. (en dus bedreiging) Dus wilden ze daar ook een flink marktaandeel in krijgen.

Windows8 zou het middel moeten worden om dat te bewerkstelligen. Een OS dat voor een tablet gemaakt is, dat tegelijk ook op de PC gebruikt word, zodat mensen eerder geneigd zijn een Windows tablet naast hun windows PC zouden kopen, ipv een iOS of Android tablet.

Ze hebben echter een paar grote vergissingen begaan:
1. Mensen kopen geen OS om het OS zelf. Mensen kopen een OS voor de applicaties die er op draaien.
En Microsoft heeft geen killer-app voor Win8 en ook geen killer-app voor win8 tablets.

2. Een tablet is geen PC. Een interface die ideaal is voor een tablet is dat niet voor een PC en omgekeerd.
Een touch interface en een muis interface zijn nou eenmaal niet gelijk.
Op een 7"of 10" scherm wil je een andere interface dan op een 27" scherm.

En nu heeft Microsoft dus een groot probleem.
- Windows RT heeft te weinig apps tov Android en iOS en is daarom niet populair.
- Windows8 op de PC heeft een GUI die niet optimaal is voor een desktop en is daarom niet populair.
- Windows8 op een x86 Tablet is een perfecte combinatie. Maar is veel duurder dan andere tablets en eigenlijk een nieuwe categorie. En dat ook nog eens in een economische crisis. Het verkoopt desondanks relatief goed, maar het is nog steeds maar heel weinig tov de totale PC en tablet markt

Mensen laten zich geen producten door de strot duwen. En al helemaal niet als er goede alternatieven zijn.
Microsoft zal weer naar de consument moeten gaan luisteren anders is het binnen 5à 10 jaar over en uit voor Microsoft.
MS heeft een breed scala aan producten die erg veel gebruikt worden. Zo snel zal het niet over en uit zijn voor MS.
Office en Windows zijn wel de kurk waarop Microsoft drijft.
Een aantal van hun serverproducten zijn ook sterk. (bv Exchange) Maar ook daar zijn ze hun gebruikers van zich aan het vervreemden. Ze zijn daar ook druk bezig iedereen de cloud door de strot te duwen. en dat doen ze door functionaliteit uit Exchange te verwijderen en die alleen in de cloud aan te bieden. Met Lync gaan ze duidelijk in de toekomst ook die kant op.

Ook daar luisteren ze niet meer naar hun klanten en trouwe klanten (TAP deelnemers) zijn echt niet happy meer met Microsoft.

En dan kan het echt wel snel over zijn. Met de komst van open standaarden en de cloud-hype is hun vendor lock-in namelijk een stuk minder sterk geworden.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 26 juli 2024 22:56]

Je vergeet DirectX waar het overigens nu ook al erg stil om is. Maar hoeveel mensen blijven niet bij Microsoft puur vanwege DirectX. DirectX is heel belangrijk voor Microsoft.
Microsoft zal weer naar de consument moeten gaan luisteren anders is het binnen 5à 10 jaar over en uit voor Microsoft.
Microsoft zal niet zo heel snel dood gaan, al was het maar omdat er voor een heleboel software simpelweg geen bruikbaar alternatief is op een ander OS. Er zullen zat mensen zijn die Windows *moeten* aanschaffen om de programma's te kunnen gebruiken die ze nodig hebben, ook al bevalt het OS hen niet.

Microsoft en Windows zomaar van de kaart vegen in een paar jaar is niet echt mogelijk. Met Apple zou dat wel kunnen gebeuren (en is ook bijna gebeurd in de jaren 90) vanwege hun kleine marktaandeel.

Stel je voor, MS gaat failliet, en levert van de ene op de andere dag geen Windows meer. Men kan MS en/of Windows haten zo hard men wil, maar als dat gebeurt, dan kan het niet anders dan dat de hele wereld op zijn kop staat.

Van alle IT-bedrijven in deze wereld is MS volgens mij een van de weinige, misschien wel het enige, dat "too big to fail" is; dit bedrijf *mag* niet omvallen, niet op dit moment, want dan ligt de hele wereld in puin.

Dat kan pas gebeuren als er:
1. Een alternatief is dat perfect Windows-applicaties draait.
2. Perfecte alternatieven zijn voor belangrijke Windows-applicaties. Die alternatieven kunnen eigenlijk, op dit moment, alleen voor OSX of Linux ontwikkeld worden, en het porten van grote applicaties zal jaren en jaren duren.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 juli 2024 22:56]

Ik heb geen touch screen, maar het werkt nog steeds goed.
....
Ik moet wel toegeven dat Windows 8 lang niet voor iedereen is weggelegd. Met name niet voor het bedrijfsleven. Het lijkt mij nl niet realistisch als iedereen op een kantoor met z'n vette vingers aan dat scherm zit te trekken.
Waarom zou het bedrijfsleven niet net als jijzelf zonder touch screen kunnen werken?? Daar zullen ze Windows 8 waarschijnlijk net zo gaan gebruiken als Windows 7, in de desktopmodus. Heb je geen touch voor nodig.
Het lijkt mij nl niet realistisch als iedereen op een kantoor met z'n vette vingers aan dat scherm zit te trekken.
Dat hoeft ook helemaal niet, je kan een gewoon scherm, toetsenbord en muis gebruiken en als alternatief een touchpad.

Ik ben heel erg tevreden over deze: Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T6.

Gebruikt gewoon een bescheiden 32" Samsung TV als monitor zonder vette vingerafdrukken! :+

Wijziging: typo

[Reactie gewijzigd door tinus61 op 26 juli 2024 22:56]

Intypen is inderdaad wel erg makkelijk. Al moet ik wel zeggen dat ikzelf wel visueel ben ingesteld en een menuutje in de brede zin (wat voor dan ook) wel makkelijk vindt.

Hierbij is ook van belang wat voor computer gebruik iemand heeft. Wordt een heel spectrum van programmas gebruikt, dan kan ik me levendig voor stellen dat niet van allemaal zo de eerste letters goed verzonnen worden. Gebruik je daarentegen 4 of 5 applicaties heel vaak, dan kan intypen heel goed werken.

Los van wat jij handig vindt, is intypen niet intuitief. Ten eerste moet je weten dat er wat te typen valt, en waar, en ten tweede wat. Voor een dagelijks gebruiker geen probleem, voor een occasional gebruiker wel.
Op m'n werk pc heb ik de 5 applicaties welke ik het meest gebruik gewoon in m'n start balk gepinned, om die reden kom ik eigenlijk bijna nooit in het Start Menu/Charm/Modern UI.

Vind de toevoeging van de knop linksonder dan ook niet echt iets toevoegen, de actie blijft hetzelfde of je nou op die 8 pixels klikt of op die knop.

Waar ik de knop wel een toegevoegde waarde vind hebben is als ik een Windowed RDP sessie open heb staan naar een Windows Server 2012 server, dan is het soms wel even goed mikken om die pixels te raken aangezien je niet zomaar even je muis naar linksonder kan gooien en dan klikken, dit gebruik ik uiteraard vaak om daar rechts te klikken en zo snel naar CMD / Device Manager of iets anders te gaan.
"Los van wat jij handig vindt, is intypen niet intuitief."

Jij persoonlijk vind intypen niet intuïtief......

Maar eigenlijk is het dat natuurlijk wel. ;)
Het enige dat je hoeft te weten is dat je op het startscherm gewoon kan typen....daarna staat voor je neus wat je zoekt.
Wat je ook zoekt, als het in applicaties, apps, bestanden, instellingen of op internet staat, dan krijg je het voorgeschoteld.
(Naast dat je uitgelegd krijgt dat je alles overal kan pinnen en dus met één muisklik toegang hebt én dat er ook een zoekscherm is met alle applicaties om naar hartenlust tussen te zoeken en dat je met de startbutton of de windowstoets altijd naar het startscherm gaat.)

Hoe makkelijk wil je het?
Het is haast angstaanjagend simpel.

Je kan natuurlijk ook intuïtief gaan zitten klikken op waar jij het verwacht, en doorklikken tot je het gevonden hebt. ;)
Of klagen dat je het niet makkelijk kan vinden.
Of klagen dat typen niet handig is.

Argumenten als "maar de occasionele gebruiker weet niet wat hij zoekt, weet de letters niet, een doorsnee gebruiker kan maar 5 woorden/applicaties onthouden, etc" zijn dan ook bijna lachwekkend.

Ze zijn er inderdaad nog, analfabeten, maar vrijwel iedereen in dit landje kan toch wel lezen en schrijven.
En daardoor kunnen bedenken wat hij in zou moeten toetsen..... O-)

Iedereen die van toeten noch blazen weet met een OS zal wat basisvaardigheden moeten leren. Eender welk OS.
"Toets in wat je zoekt" is toch wel redelijk snel aan te leren voor een leek, denk ik.
Sterker nog, er is geen ander OS dan W8.1 waar je met die ene simpele richtlijn in je achterhoofd alles kan vinden.........jij noemt dat "niet intuïtief", ik noem dat briljant. _/-\o_

Maar ja, sommigen denken tegenwoordig blijkbaar intuïtief aan een icoontje of hoe ze het vroeger deden en zoeken dat (met tunnelvisie, want bv een blauw rond icoontje of altijd met de paardentram/lijstje op die plek), en anderen denken aan een woord als ze iets willen doen en typen dat in en vinden het meteen. :9~

Bottomline:
Het is dus aan jou om je OS in te richten zoals jij wilt, zoals MS jou alle mogelijkheden geeft om dat icoontje overal een voorname plaats te geven zodat je daar intuïtief met één klik op kan klikken omdat je nooit wil typen. :9~
Kijken hoe het systeem bedoeld is en dan zo gebruiken dat jij er makkelijk mee werkt.

Heb je dat nog niet gedaan dan moet je inderdaad helaas eerst bedenken wat voor woord er bij dat icoontje hoort, en dat intypen op je startscherm.
Da`s inderdaad ingewikkeld. ;)
(En ondertussen hadden de leken het al gevonden....)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 26 juli 2024 22:56]

Eens wat betreft het opstaren van programma's:

1) belangrijke programma's staan gepinned in je start of taakbalk
2) of door het intoesten van de eerste 3 of 4 letters

Rest maak ik mijn geen zorgen en zie er naar uit om W8.1 te gaan gebruiken, mist het hardware klein en licht genoeg is in zijn Tab vorm en ik toe ben aan een nieuwe laptop. Maar ik vermoed dat ik toch weer voor een laptop ga, want een iets stevigere video kaart zie ik vooralsnog niet terecht komen in en Tab.

Als je het hebt over het model Tab, een Asus transformer type valt bij mij wel in de smaak, als het even kan in combinatie met dat mooie Surface uiterlijk.

MS wat gewoon te progesiev aan de slag gegaan en ik geloof wel dat W8 het gaat worden. Alleen een lange weg.
Wat een reclamepraatje voor een slecht product. Waar 'slecht' meestal nog objectief is kun je in dit geval zelfs spreken van een feitelijk slecht product omdat de metro-weergave is ontwikkelt voor touchscreens en niet voor gewoon dekstop-gebruik met een muis. Waarom maken ze het dan zo dat je het eigenlijk moet gebruiken voor normaal PC-gebruik. Je ontwerpt iets dat niet bedoelt is voor desktops met muis en vervolgens zorg je dat een desktopgebruiker (met muis) het toch moet gebruiken. Dat is gewoon slecht. Dat is zoiets als een vliegtuig ontwerpen dat niet kan vliegen.


De eerste berichten die ik indertijd over Windows 8 hoorde kwamen erg goed bij me over. De meto-weergave als tweede desktop, de html 5 based apps die daar dan op draaide en die (dat vertelde ze toen) ook op de gewone desktop werkte. Helemaal in orde. Dan heb je dus je oude windows-omgeving die geschikt is voor je desktop en je kunt je mobiele apps ook gebruiken, daarbij heb je ook je 'Windows-RT' apps die je via een extra desktop kon gebruiken.


Toen kwam het testen en wat bleek het een horror. Ten eerste gaan apps voor de metro-weegave via een gesloten store. Als ik Apple wil koop ik wel een Apple. Windows hoort juist het open platform te zijn waar je niet verplicht bent tot zo'n onzin. Vervolgens blijkt dat extra desktop je opgedrongen te worden bij gewoon gebruik. Mede door het verwijderen van het oorspronkelijke startmenu. Vervolgens reageren ze verbaast dat het niet aan slaat en beginnen wat fanboys te roepen over 'wennen'.


Windows 8 / RT had een prima product kunnen zijn maar ten eerste had die shop geen verplicht onderdeel moeten zijn. Je zou voor het metro-gedeelte / RT ook gewoon software moeten kunnen installeren en schrijven zonder alle verplichtingen zoals ze nu zijn (voornamelijk de shop, maar ook dat je voor ontwikkeling Windows 8 (Pro) nodig hebt).
Daarnaast zou je bij normaal gebruik NOOIT in het metro gedeelte hoeven te komen. Het zou niets meer als een optie moeten zijn. Dat betekend dus ook dat het oude startmenu er nog zou zijn en dat metro-apps ook gewoon op de normale desktopachtergrond kunnen draaien (zodat de apps echt cross-platform zouden zijn).


Technisch is het geen groot verschil van wat het nu is maar kwalitatief is het een heel groot verschil. De vraag is echter de reden waarom ze voor deze optie hebben gekozen. De shop omdat het veilig is? Onzin, dat kan ook geregeld worden via een secure-mode waarbij gebruiken alleen via de shop kunnen installeren maar zetten ze die secure-mode uit dan kunnen ze het ook buiten die store. Net zoals dat werkt bij android of bijvoorbeeld zoals het UAC werkt. De enige reden dat ik kan bedenken dat ze het niet zo doen is omdat ze dollartekens zien. Ontwikkelaars moeten nu ook geld afstaan aan Microsoft voor alle software die ze maken. Totaal krankzinnig!
Dan de vraag, waarom het metro-gedeelte zo verweven dat ook een gewone desktopgebruiker het nodig heeft? Het enige dat ik me daar bij kan bedenken is om die metro-interface op te dringen. Verplicht mensen het te gebruiken dan 'wennen' ze er aan en gaan ze het gebruiken en willen mensen er apps voor maken waar Microsoft weer aan kan verdienen. Het is een beetje als een cash-shop in games. Het is slecht voor de game omdat de focus niet meer ligt op het maken van een goed product maar op het mensen zover krijgen dat ze iets kopen. Op die zelfde manier kan ik voor mezelf geen enkele andere reden zien voor deze slechte beslissingen. Erg jammer want Windows (tot W7) is een erg goed product. Ik ben pas weer in een opvolger geïnteresseerd als ze de metro-interface en de gewone desktop inderdaad helemaal loskoppelen, het oude startmenu weghalen en de store geen verplichting meer maken voor metro apps.

Oow en wat betreft de startmenu's van 3e partijen. Als ik dat gebruik dan zou ik dus nog altijd een slecht product blijven stimuleren en dat lost ook het shop-probleem op. Dus dat is (voor mij) geen goed alternatief. Laten we hopen dat in 9 alles wel weer goed is dan kan ik 8 gewoon overslaan.

[Reactie gewijzigd door Devata op 26 juli 2024 22:56]

Voor windows 8 kon je ook gewoon printers typen en op enter rammen. Tegenwoordig moet ik eerst mijn muis beet pakken om aan te geven dat ik wil zoeken in systeeminstellingen...

Ik was er al vrij snel klaar mee op die manier en heb het niet langer dan een dag een serieuze kans gegeven voordat ik ubuntu weer op mijn laptop plaatste.

Weet iemand eigenlijk of je control panels kan openen door direct te typen? Bijv. een veelgebruikte : appwiz.cpl?
Inderdaad, ik ben benieuwd of na 8.1 ik overtuigd ben om Start8 van m'n systeem af te halen...
Dat is een beetje jammer. Wat heb je aan die fullscreen Start menu als je 24/27/30 inch scherm hebt en je wil wel gewoon je werk blijven zien.

Ik vind het beetje zonde van de real estate van je scherm. Voor niks een grote scherm.. krijg je allemaal wit ruimtes(of welke kleur het dan ook heeft).

Komt hopelijk een update 8.2 waar je modern UI helemaal kan uitzetten. Zou fijne toevoeging zijn. De desktop is verder wel een verbetering. Echter ik hoef die blokken niet. Ik moet ze gewoon niet.
Dus de vraag rijst.... kan ik die nieuwe startknop ook UIT zetten ?

Deze knop brengt immers alleen het ModernUI naar boven. En dat is nu net wat ik NIET wil.
Ik heb daar een fijne oplossing voor in de vorm van Start8 wat precies doet wat ik wil.

Met de nieuwe, nutteloze, knop van MS erbij zit ik straks met TWEE startknoppen. |:(

Niet iets waar ik op zit te wachten...

Update:
Helaas, het blijkt dat standaard de startbutton in W8.1 dus NIET zomaar uitgeschakeld kan worden. :'( (Bron)
Gelukkig is het met enig kunst-en-vliegwerk toch wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door T-men op 26 juli 2024 22:56]

Kijk eens naar 'Start is Back' (~2 euro) of 'ClassicStart' (gratis)
Die software brengt je start menu terug zoals het hoort, die 1e vind ik zelf het prettigste werken.

OT:
Het 'start-menu is terug' is gewoon klinkklare onzin is niks anders dan een knop die dat metro/Modern UI gedrocht opent. Wederom luistert Microsoft weer eens niet naar haar klanten en dan straks gaan zeuren dat Windows8 1 grote flop is geworden, rara hoe kan dat.

Die andere manier is net een werkbalk die uitklapt, zit er ook al sinds XP in, dat is geen start-menu Microsoft....

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 26 juli 2024 22:56]

Anoniem: 463321 @T-men13 augustus 2013 13:52
Als de startknop niet gewoon uit te zetten is dan zorgen alle startmenu-vervangers als Start8, StartmenuX etc er wel voor dat je niet met dubbele knoppen komt te zitten. Ik zou me daarover maar geen zorgen maken.
En hoe zit het met de vliegmodus? Hopelijk hebben ze die niet weggehaald. Vond ik toch wel makkelijk als je je dual screen desktop pc mee het vliegtuig inneemt.
als je je PC niet stil hebt gemaakt IS je dual screen desktop pc het vliegtuig :+
Die krijg je in 8.1 nog steeds..
En wat krijg je als je op de startknop drukt in Windows 8.1? Modern UI. Dus inderdaad weinig verandering.

Maar als je er wat moeite in steekt, kan je je Modern UI startscherm wel een beetje als startknop laten fungeren.
Anoniem: 463321 @B00st3r13 augustus 2013 13:50
Nee, dan heb je die 'modern UI'... Dat is heel wat anders.
Met de terugkerende startknop krijg je ook gewoon de modern UI. Het startMENU komt niet terug in Windows 8.1.

Dus iedereen die zegt dat het startmenu weer terug komt heeft het mis. Het is enkel de knop die in beeld verschijnt en verder niets bijzonders doet.
Linksonder in de hoek klikken ... met rechtermuisknop (of rechtse knop op touchpad) ... en je hebt ook het (veranderde) start menu.
Ja, dan heb je inderdaad de Modern UI, net zoals je die ook zal krijgen als je op de startknop klikt die in Windows 8.1 gaat zitten. Er komt een knop, geen start menu ;)
Ja, de start knop komt terug.. niet het menu toch?
Rechtermuisknop wel te verstaan, links is startscherm en rechts is oude start.
De startknop heeft Microsoft al echt heel lang en ik vond eigenlijk wel dat er wat verandering in mocht komen, maar Windows 8 vond ik toch eigenlijk iets onhandig doordat de startknop ergens anders zat. Ik vind de startknop eigenlijk onmisbaar
Oktober is een relatief normale termijn voor Microsoft om 8.1 uit te brengen. Een jaar geleden prikte ik zelf al de datum van 8.1 in Oktober simpelweg omdat MS hun grotere updates rond die tijd nu eenmaal uit brengt. Ik denk dat Windows 8.1 wel belangrijk gaat zijn voor gebruikers en Microsoft.

De startknop is nog steeds slechts een 'token' in die zin dat het niets meer is dan een knop die je oud genoemde Metro brengt en eigenlijk MS die zegt 'Metro = Start'.
Wat ik cosmetisch een belangrijke wijziging vind is dat je de achtergrond van je desktop kunt laten zien in Metro. De switch tussen desktop en Metro is echt kreupel omdat de cosmetische verschillen enrom zijn. Je wordt van een grafisch zeer sterk gepersonaliseerde omgeving geworpen naar een 'one size fits all' omgeving wat voor gebruikers niet prettig is.

Andere problemen zijn momenteel de lange lijst van tiles die mensen in Metro krijgen. Ik weet niet zeker of de tile grote variabeler maken daarvoor wel de oplossing is.

Enfin; uitgaande van van de huidige situatie is het zo dat Microsoft een do-or-die moment heeft. Windows 8 loopt niet bijzonder hard en XBox One meot het vooralsnog afleggen tegen de PS4. In dat licht glijd Microsoft af; momenteel heersen ze nog in de office wereld en op de desktops maar de bodem wordt dunner.
Windows 8 loopt niet bijzonder hard
Ik denk dat dit, samen met de lagere verkoop van PC's meer aan andere factoren ligt dan aan Windows 8.

Op dit moment groeit de verkoop van tablets nog steeds en mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven. PC's van een jaar of drie oud kunnen ook nog best even mee, het is voor een doorsnee PC-gebruiker niet meer zo dat een PC dan echt aan vervanging toe is.
Ik denk ook niet dat tablets PC's echt gaan verdringen. Een beetje internetten en mailen kan inderdaad op een tablet even goed als op een PC en ook nog lekker lui op de bank, maar er blijven zaken waarvoor een PC nodig is.
Ik voorspel dat nadat de tabletmarkt verzadigd is de PC-verkopen (met Windows 8) weer op zullen pikken. Mogelijk zal de tussenpoos waarmee nieuwe PC-s aangeschaft worden langer worden omdat er ook geld aan tablets wordt uitgegeven.
@Civ_Lord

IDC, een onderzoeks bureau, heeft geconstateerd dat Microsoft is vergeten zich op de normale PC gebruikers te richten. Gefaald heeft die groep te overtuigen dat Windows 8 een echte verbetering is t.o.v. Windows 7. Gevolg, die groep stapt niet over maar blijft op Windows 7 zitten. Ze zijn zelfs geirriteerd dat MS ze wil dwingen een interface te gebruiken die ze niet willen hebben. In extreme gevallen gaan ze zelfs over op Apple OS of Linux.

Mircosoft concurreert niet op de tablet markt, daarvoor zijn hun apparaten veels te duur. Microsoft heeft eigenlijk een nieuwe aparaat gemaakt, een kruising van een laptop met tablet voor de prijs van een dure laptop. En daar blijkt op dit moment niet zoveel markt voor te zijn.

Mijn voorspelling is dat met het uitblijven van overstappers, het uitblijven van bedrijven die overstappen, Microsoft een stap terug gaat doen op de PC / laptop markt ten faveure van Apple en Linux. De tablet markt is al verdeeld tussen Android en Apple, app bouwers zitten niet op een derde speler te wachten en laten MS links liggen. En tot slot de telefoon markt, ook die is allang verdeeld tussenAndroid en Apple, MS zal een marginale speler blijven.
Ik voorspel dat nadat de tabletmarkt verzadigd is de PC-verkopen (met Windows weer op zullen pikken.
Ik voorspel dat er dan veel minder windows op zal staan.

Want op die tablets werken mensen dan voornamelijk met Android of iOS.
En hun data staat dan ergens op een Cloud.

Dat maakt voor mensen de stap veel kleiner om op hun PC ook iets anders dan Windows te gaan draaien. En niet alleen iets anders dan windows, maar ook wat anders dan Office.
En dan heeft Microsoft een groot probleem.

Dat is precies de bedreiging die Microsoft probeerde af te wenden met Windows8.
Jij hebt duidelijk Windows 8.1 nog niet geinstalleerd gehad. Als je nu een applicatie installeert (of een App uit de store), dan verschijnen de snelkoppelingen/tiles niet meer default op je start scherm, maar in de applicatielijst die eenvoudig oproept door naar boven de swipen (op het start scherm). Als je geen touch screen hebt, dan staat er een button met pijltje naar boven waar je op kunt klikken....
Ik mag MS dus alvast gaan bedanken voor de extra inkomsten die dit voor mij gaan opleveren _/-\o_ ?

Ik zie het al voor me: Ja hallo, ik heb net een programmaatje geïnstalleerd maar ik kan het nu helemaal niet meer vinden! Doe ik iets verkeerd? Hoe bedoel je, swipen? Ik heb mijn iPad nu niet bij de hand hoor!
Je hebt het over die groep klanten die, als je vraagt "beweeg de muis naar de rechterbovenhoek", dan de muis op de rechterbovenhoek van het beeldscherm houden? :9~
Die lezen vast de nieuwe uitgebreidere uitleg eerst en doen dat na. ;)

Nooit geweten trouwensdat je een iPad moest hebben om te kunnen swipen.....
Swipen betekent in Nederland, dacht ik ; met je vinger over een aanraakscherm gaan om zo te navigeren.
Naar boven swipen is dus met je vinger over het scherm van onder naar boven vegen, niet "naar boven lopen om je iPad te halen". ;)
Je vergeet ook dat Win7 nog in grote getallen word verkocht. Dus niet alles hangt af van Win8 of Xbox One. En de Xbox One is al in vele landen uitverkocht.
Klopt Windows 7 licenties worden nog verkocht om op Windows 8 laptops te zetten etc.
Enfin; uitgaande van van de huidige situatie is het zo dat Microsoft een do-or-die moment heeft. Windows 8 loopt niet bijzonder hard en XBox One meot het vooralsnog afleggen tegen de PS4.
Dat komt ook door het focus op touch te leggen. En dat is duidelijk niet de beste zet geweest:
Microsoft's bet that touch would propel Windows 8 has run into a major snag, an industry analyst said Friday: Consumers see little reason to pay premium prices for touch-enabled laptops.
"We forecast that 17% to 18% of all notebooks would have touch this year," Bob O'Donnell, an analyst with IDC, said in an interview Friday, referring to the research firm's own estimates earlier this year. "But that now looks to be too high, to be honest." He said IDC would probably drop its touch estimates to between 10% and 15% of all laptops.
Bron en meer tekst
Andere problemen zijn momenteel de lange lijst van tiles die mensen in Metro krijgen. Ik weet niet zeker of de tile grote variabeler maken daarvoor wel de oplossing is.
Daar hebben ze trouwens OOK een oplossing voor. Programma's die je installeert krijgen niet direct een tile op je Start-scherm in Windows 8.1. Enkel de Apps die je via "Alle applicaties" op je Startscherm vastpint. Iets wat overeenkomt met Windows Phone 8 ;)

Op deze manier krijg je een "rustiger" start-scherm die, mijn inziens, het oude startmenu (win95-w7) ver voorbijgaat.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 26 juli 2024 22:56]

Anoniem: 512335 13 augustus 2013 13:05
Een klein groepje mensen kunnen het de hemel blijven inprijzen, maar feit is dat W8 een flop is en er is geen indicatie dat W8.1 dat gaat veranderen want de grootste problemen met W8 zijn niet eens aangekaart. Rond een jaar later heeft niet eens 6% van alle computers W8 er op staan, tov 45% W7 en 35% XP. Er zijn bijna evenveel Vista gebruikers als W8 gebruikers en OSX heeft meer gebruikers dan W8... dat zegt toch al wat.

http://www.pcworld.com/ar...a-in-os-market-share.html

Maar volgens de W8 fans is het allemaal de schuld van de 100 miljoen W7 gebruikers he? Want W7 gebruikers zijn natuurlijk ouderwets, bang voor iets nieuws en dat soort onzin... Nee, W8 faalt tov W7, daarom. Er is een goede reden waarom Microsoft niet een een jaartje na introductie al met 8.1 aankomt.

Er is absoluut geen legitiem reden om W7 in te ruilen voor W8 tenzij je exclusief op tablet werkt of touchscreen hebt. Als je met keyboard en muis werkt is W7 het beste en dat vindt een overgroot meerderheid, niet omdat ze ouderwets en bang zijn maar omdat ze het zelf hebben ervaren na het te testen. Vista 2 kwa populariteit en imago.
Dat was toch hetzelfde argument als bij Windows Vista? Waarom zou je overstappen op Vista, XP werkt toch nog goed?
En toen kwam Windows 7, er was al een aantal keer aangekondigd dat de support op Windows XP zou komen te vervallen en Windows 7 is een goede vervanger / opvolger.

Microsoft is bezig haar release kalender te versnellen, maar ik vraag me af of dat nu zo handig is. Volgens mij kunnen ze beter één keer in de 5 jaar ofzo een grote release doen, en een aantal kleinere releases / bugfixes in de tussentijd.
Dat was toch hetzelfde argument als bij Windows Vista? Waarom zou je overstappen op Vista, XP werkt toch nog goed?
Bij XP naar Vista / W7 waren er duidelijk argumenten waarom je naar het nieuwe OS zou moeten gaan.
Bv stabiliteit en security.
Bij W8 zijn er geen argumenten waarom je zou moeten overstappen. Het is volgens alle benchmarks niet sneller. Het is niet veiliger en niet stabieler.

Het is alleen maar anders, maar niet beter.

En dat is geen voor de meeste mensen dus geen reden om over te stappen.
Windows 8 is wel degelijk veiliger, sneller én stabieler. Er zijn diverse beveiligingsmechanisme toegevoegd aan Windows 8 (waaronder bijvoorbeeld Windows Defender), het opstarten en diverse andere acties werken veel vlotter én de tal van verbeteringen aan de kernel maken het geheel stabieler. Bij Windows 7 heb ik nooit BSODs gezien, maar wel zo nu en dan een vasthanger in Photoshop en andere zware programma's, die soort issues zie ik ook niet meer in Windows 8 en 8.1.
Het is sneller, opstarttijd is gehalveert(sowieso) of nog sneller(bij ssd oid). Het is veiliger, windows defender wordt standaard meegeleverd.
Die opstarttijd LIJKT sneller, omdat je geen koude boot doet, zoals bij Win7, maar je altijd uit een hybernate terug komt. Maar als je in win7 hybernate gebruikt is dat net zo snel.

En het is niks veiliger want Defender heb je ook bij Win7 en is daar ook gratis.

Als ik het over de extra veiligheid heb van Vista/Win7 tov XP dan gaat het over een betere architectuur van het OS waardoor malware minder ver door kan dringen. Dat je niet meer voor alle handelingen local admin meer hoeft te zijn was ook cruciaal voor die betere veiligheid.
Dat zijn dingen die echt met het OS te maken hebben. Dat zijn ook dingen waarom het de moeite waard was om te upgraden.

Maar dat een defender standaard meegeleverd word ipv dat je het even download is geen reden om je OS te upgraden.
Lees jezelf eens een beetje beter in in Windows 8. Eerst en vooral is Windows 8's afsluiten een hybernate noemen nogal erg kort door de bocht. Het maakt gebruik van technieken die ook bij hybernate worden gebruikt, maar een belangrijk punt is dat hybernate nog steeds stroom verbruikt terwijl dat in Windows 8 niet het geval is. En geen stroom verbruik = machine uit.

Windows Defender en Windows Defender zijn niet te vergelijken, ze hebben dezelfde naam, maar de een is een anti-spyware programma, de ander is een all-around anti-virus. In Windows 8 en Windows 8.1 zijn er nog diverse beveiligingsverbeteringen doorgevoerd die Windows 7 bijvoorbeeld niet heeft, functioneel maar ook in de kernel zelf.
Anoniem: 471038 @Loller113 augustus 2013 19:57
maar een belangrijk punt is dat hybernate nog steeds stroom verbruikt terwijl dat in Windows 8 niet het geval is.
Ben je niet in de war met een sleep?
Bij hibernate wordt er gewoon een image van je huidige werkgeheugen naar de schijf gedumpt, en dan wordt de PC afgesloten.
Kun je de stekker eruit trekken en al.
De volgende keer dat je opstart, laadt ie dat image in het geheugen, en ben je weer waar je was.
Microsoft luisterde uiteindelijk tijdens Vista en kwamen met W7 wat hun beste OS is. Na een tijdje zullen ze ook weer luisteren naar de W8 klachten em met een betere OS komen.

Als Microsoft slim doet gaan ze een apart systeem maken voor desktop/laptop dat gebaseerd is op W7 interactie/funtionaliteit zonder metro dus en gaan ze W8.1 promoten voor tablets/touchscreen only. Ze zullen dan aan beide kanten winnen.

Maar nee, ze doen eigenwijs en proberen een tablet OS door de strot te duwen van desktop gebruikers.
Alleen omdat die Metro interface erin zit en er geen startknop is is het een tablet OS...
Het gaat echt helemaal nergens meer over. Het verschil tussen een tablet en PC is een gemaakt verschil. Het zijn beide computers, alleen met verschillende invoerapparaten.

Persoonlijk verdenk ik MS ervan dat het meedoen aan de tablet-hype slechts als schijnbeweging gedaan wordt. Straks hebben ze Windows als vanouds weer universeel op
computers draaien waar mobiele produkten gewoon bij zijn inbegrepen. Dan hebben ze bij Google en Apple een serieus probleem. Zeker gezien de berichten over Intel's mogelijke voortzetting van x86-hardware in mobiele vorm en het niet succesvol zijn van goedkope ARM-based consoles/minicomputers.
De benodigde touch-aansturing die mobiele apparaten een andere klasse produkten zou maken kan gewoon met software, dus ook met Windows gerealiseerd worden. Als diezelfde Windows dan ook toevallig op PC's met toetsenbord en muis draait is dat "mooi meegenomen". Het verschil is echt maar een kleinigheidje.
Eerlijk gezegd zou ik zelfs geen reden weten om van XP naar een nieuwere versie over te stappen. Functioneel gezien deed XP het vaak nog beter (snelheid, geheugengebruik). Praktisch zijn er wel redenen zoals hardware support en updates, maar verder?
Windows 7 gebruikers zou ik niet direct ouderwets willen noemen, al moet ik zeggen dat ik niet meer terug zou willen van 8 naar 7.
Ik vind het startscherm zo veel beter dan het startmenu dat de verminderde GUI customisation (die met 8.1 voor mij verholpen wordt) het waard is om het duidelijk superieure systeem te gebruiken.
De enige reden die ik kan bedenken om 7 te gebruiken boven 8 is dat de VPC in 7 geen SLAT vereist. Maar dat is zo iets specifieks en iets waarvan ik niet geloof dat de doorsnee gebruiker er last van heeft.

Windows XP gebruikers, is een ander verhaal. Dat OS heeft nog minder dan 8 maanden Extended Support te gaan. Het OS is zo oud dat het geen gebruik meer maakt van de vooruitgang van hardware. XP x86-64 was iets beter omdat het op de 2003R2 kernel draaide, al gaf dat voor veel software weer problemen, want "je mag dit niet op een server draaien".
Als je hardware nieuw genoeg is om AMD64 of E64MT te ondersteunen ben je beter af met 8 dan met XP.

Voor wat betreft die startknop, ik hoop dat je die uit kan zetten. Ik ben gewend dat Explorer op die plek op de taakbalk staat en functioneel voegt het ding voor mij niets toe.
Er is niks mis met Windows 8. Mensen kunnen gewoon niet fatsoenlijk inzien dat als het wat anders werkt het niet slecht hoeft te zijn. Ik vind Windows 8 beter dan andere besturingssystemen puur omdat het om meer dan gebruiksvriendelijkheid gaat.
Bijna goed: JIJ vindt dat er niets mis is met W8. Zo zijn er ook heel veel mensen die het troep vinden.
Ik heb er maanden mee gewerkt en ben tot de conclusie gekomen dat ik bij de groep hoor die het troep vindt.
Halfbakken OS wat hinkt op twee manke benen...
Het is naar mijn idee hetzelfde als altijd. Instellingen zijn moeilijk te vinden en er zijn omslachtige handelingen voor bepaalde simpele zaken. Maar Windows is ontworpen om mensen "MS-minded" bezig te houden en het gevoel te geven dat ze er verstand van hebben.
Het weglaten van de shutdown/reboot opties zorgt ervoor dat mensen zelf de snelkoppelingen moeten aanmaken en gedwongen zijn zich te verdiepen in Windows(r). Alle commotie over Metro en de startknop zijn niets dan reclame.

Dat gemekker over touchscreens vind is kansloos en heeft volgens mij ook totaal geen invloed
op het marktaandeel van Windows. Een touchscreen als main I/O apparaat maakt computergebruik gewoon niet bepaald efficienter. Alles kost veel meer tijd dan met een muis en toetsenbord. Daar kan een GUI weinig aan veranderen. Het probleem is dat het bewegen zelf teveel tijd en moeite kost, en de hoeveelheid informatie die met touchbewegingen aangevoerd kan worden beperkt blijft.
Maar zeg nou zelf; een beetje tweaker heeft toch geen gebruiksvriendelijk foolproof ecosysteem met touch-GUI nodig? Die kan alles al als er alleen maar een 80x25 hardwareconsole is, of alleen een desktop+xterm bij het ontbreken van die hardware.
Anoniem: 512552 @blorf13 augustus 2013 16:20
Ja, ben ik met je eens
:) Grappig, ik ken zelfs software ontwikkel bedrijven waarbij mensen nieuwe Laptops kregen die het ICT beheer weer terugzette naar Windows 7. Vanwege al het geklaag van het personeel erover.

Het zijn voornamelijk Microsoft adepten en liefhebbers en mensen waarbij hun werk afhankelijk is van Windows die zeer positief erover zijn. Puur uit belangen.
Dat is een beetje te laat voor de "back-to-school" sales, ik denk niet dat hardware producenten daar blij mee zullen zijn. Allicht zullen ze "Windows 8.1 ready" stickers moeten plakken op hun laptops en tablets...
Aangezien de upgrade naar 8.1 zonder aanvullende kosten door iedereen met 8.0 geïnstalleerd kan/mag worden hoeft dat geen beperking te zijn.
Heb je een linkje dat bevestigt dat 8.1 een gratis update is voor de 8(.0)-gebruikers?
Gewoon op http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/preview staat dat:
Windows 8.1 – een gratis update van Windows 8 – komt later dit jaar.
Ze gaan natuurlijk voor de kerstinkopen. Ik denk dat het tijdstip nog niet zo slecht gekozen is. Het zou me niets verbazen als dit een grote impact heeft op de omzet van MS in 2013.
Anoniem: 438105 13 augustus 2013 13:36
Kan iemand mij vertellen waarom Microsoft zo vasthoudt aan een door hun bepaalde User Interface? Waarom zouden ze de klanten niet laten kiezen uit een aantal interfaces (net zoals je dat bij Linux en Android kunt doen) ?

Het verhaal was altijd: "Nee, keuze bieden geeft onduidelijkheid bij gebruikers. Zie maar bij Linux! Het leidt tot verwarring en tot lage marktaandelen." Maar het succes van Android laat zien dat veel keuze en een groot marktaandeel wel degelijk prima samengaan! Dus ..... waarom houdt Microsoft er dan toch aan vast dat alleen zij de user interface mogen bepalen, en dus niet (of nauwelijks) de klant ?
Waarom zouden ze de klanten niet laten kiezen uit een aantal interfaces (net zoals je dat bij Linux en Android kunt doen) ?
Kun je bij Android kiezen dan? Ja, nadat je een custom rom eroverheen geflasht hebt (en voor Windows heb je ook Windowblinds en dergelijke... dus wat is het verschil?). Maar stock zit je voor zover ik weet gewoon altijd aan de interface vast die de fabrikant voor je bedacht heeft.
@PieterGen

Microsoft laat haar klanten niet kiezen omdat ze erg laat de tablet / smartphone markt binnengekomen zijn. Markten die gedomineerd worden door Android en Apple. Ze hopen dat als gebruikers op hun PC / Laptop met Metro werken, die klanten eerder een Windows smartphone en tablet zullen kopen die ook een Metro interface heeft.

Die strategie begint nu een backfire te vertonen. Klanten stappen niet over en raken zelfs geirriteerd. Gevolg is dat hun belangrijkste inkomstenbron (Windows/Office) op termijn bedreigd wordt. Vandaar de paniek en reorganisatie bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 26 juli 2024 22:56]

Ze denken: gewoon doordrukken, lukte bij de verandering van Win 3.1 naar Win95 ook...
Uhm, wie heeft ooit gezegd dat je, als je Windows gebruikt, je ook de meegeleverde User Interface moet gebruiken. KDE for Windows? Ooit van gehoord? En al die andere shells die bestaan voor Windows? Nee? Ga dan even kijken en kom dan nog eens terug.
Doet de cntr, alt, delete toets combinatie het eigenlijk nog in win8?
Ja. dat zal ook blijven werken in 8.1 :)
Format C: doet het ook nog steeds :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.