Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 213, views: 41.428 •

Microsoft-directeur Steve Ballmer zou binnen een week een grote reorganisatie willen gaan aankondigen. Daarbij zouden ook topmensen ontslagen worden. Ballmer heeft veel van hen niet om advies gevraagd.

Daarom is er onrust binnen de top van Microsoft, meldt het doorgaans goed ingelichte All Things Digital, verbonden aan zakenkrant The Wall Street Journal. Hoewel de uitgave over bronnen beschikt binnen de top van Microsoft, ontbreekt concrete info over de plannen. Daardoor lijkt het beeld bevestigd te worden dat het gaat om een grote reorganisatie, waarbij veel topmensen ontslagen zullen worden. Ballmer zou de plannen binnen een week willen bespreken met de belangrijkste medewerkers.

De reorganisatie zou nodig zijn, omdat Ballmer de focus van het bedrijf wil veranderen van software in apparaten en diensten. Daarom zou een aantal divisies overbodig worden verklaard en andere juist belangrijker worden. De vermoedens over de reorganisatie komen naar buiten op een curieus moment, vlak voor Microsofts eigen Build-conferentie, waar het bedrijf een preview van Windows 8.1 uit zal brengen en wellicht nieuwe tablets zal presenteren. Microsoft bracht afgelopen maanden de Surface RT en Surface Pro in Nederland uit, maar heeft de prijs van de Windows RT-tablet voor studenten al gehalveerd.

Vorig jaar was volgens velen binnen Microsoft een belangrijk moment voor Microsoft, met de release van Windows 8, wat een verandering in interface en uiterlijk voor het desktop-OS met zich meebracht. Eind dit jaar komt de Xbox One uit, de nieuwe console van Microsoft. Het gaat financieel niet slecht met Microsoft: afgelopen kwartaal steeg de winst naar 7,6 miljard dollar.

Reacties (213)

Reactiefilter:-12130199+1142+25+30
Ik denk dat het komt door alle kritiek van de afgelopen jaren, met Windows 8 en de Xbox One als hoogtepunt. Microsoft is steeds sneller zijn eigen graf aan het graven! Voor mij is dit de eerste goeie beslissing die Ballmer neemt binnen Microsoft.. Het zijn vaak de mensen aan de top die zich bemoeien met de ontwikkeling van (nieuwe) producten.
Momenteel zeker met de Xbox One is het PR beleid gewoon slecht. Hoe alles gecommuniceerd is tegen de consument kan gewoon niet. Daarnaast snap ik ook niet hoe MS zijn producten aanprijst, ik heb een Surface Pro gehaald maar ik kon het product niet eens pre-orderen of wat dan ook, hij lag gewoon op de releasedatum in de winkel, maar niemand wist er wat van.

De kritieken rondom Win 8 en de startknop snap ik dan persoonlijk weer niet, Win 8 is nooit gemaakt met als gedachte om daar onderin de hoek een startknop te plaatsen, het is gewoon niet nodig.
Wie Win8 op een desktop gebruikt mist het wel degelijk. Ik haat 8 op de desktop gewoon. En de enige reden is het verplichte gebruik vand e modern UI. Heb recent voor het eerst op een tablet gewerkt met 8 en daar voelt heel de interface dan weer enorm natuurlijk aan. Het toont direct dat heel de modern UI maar met 1 gedachte is ontworpen: gebruik op een tablet, en dat het desktop gebruik maar een aanhangsel is dat men liever zou zien verdwijnen. Grootste probleem voor MS is gewoon dat het OS zelf nog niet klaar is aangezien je nog voor te veel zaken naar die desktop moet. Tel daar de geschiedenis bij en je zit met een OS dat 2 kanten heeft die elkaar bekampen.

MS is ook niet consistent. De startknop is de belangrijkste knop in Windows geweest voor meer dan 15 jaar en die gooit men ineens weg. In Office heeft men in 2007 de omgekeerde beweging gemaakt. Hoewel studies aantoonden dat de meest gekende en meest gebruikte shortcut ctrl+v is, heeft men plakken net de meest prominente plaats gegeven in de ribbon.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 24 juni 2013 07:59]

Ik heb het nog geen seconde gemist. Prima dat je je voorkeuren kenbaar wil maken, maar dat is niet automatisch die van ieder ander...
Er is niemand die jou verplicht win8 te nemen, dus heb je er een hekel aan gebruik je het gewoon niet, dat is het voordeel van keuze hebben.

Wat betreft de startknop die komt als ik het goed gelezen heb terug in win 8.1 dus als dat het enige probleem was voor sommigen is dat ook opgelost.
Er is niemand die jou verplicht win8 te nemen, dus heb je er een hekel aan gebruik je het gewoon niet, dat is het voordeel van keuze hebben.
Leuk idee. Kijk eens op de pricewatch voor een leuke laptop met een beetje normale prijs en een flinke hap aan RAM er in. Lijkt er op dat de hardware boeren je dan toche echt wel bijna verplichten om W8 te nemen. Kunnen ze die zelfde laptop leveren met W7? Niet dus ! De keuze voor leuke hardware laptops met W7 is bedoevend beperkt. Ja je kunt dubbel gaan betalen voor een 16GB Macbook Pro. Ook geen leuke optie dus. Dat niet verplicht zijn W8 te nemen. Ik voel hem niet.
Bij Microsoft gelden deze downgrade rechten alleen voor "Pro" versie van Windows. De meeste gewone consumenten hebben een "Home" versie en mogen dus niet downgraden.
Dit is altijd al zo geweest. Op mijn meer cynische dagen vermoed ik dat MS dit doet om nieuwe windows versies zo hard mogelijk de markt in te drukken zonder de bedrijfsmatige klanten al teveel tegen de haren in te strijken.
Daar zeg je het dus... de Pro versie kan downgraden, de normale niet en dat staat juist op veel pre-build computers...

Ik blijf voorlopig nog wel op Win 7 draaien, werkt prima en het is vertrouwd.
Dat betekend wel dat je een PRO versie dient aan te schaffen. Wanneer jij naar een HOME versie gaat, krijg je die optie niet aangeboden.
Het is een beetje vermoeiend continu negatieve reacties te lezen over W8....

Ik draai het zelf sinds het gereleased is en het werkt prima, ook met het nieuwe start menu en de modern UI. Het systeem zelf is aanzienlijk efficiŽnter qua hardware gebruik en draait daardoor meestal beter op lichter (oude) machines dan W7. Tevens zijn er eindelijk eens een hoop veranderingen aangebracht in de interface van vooral ook de desktop die veel mensen hier lijken te vergeten. Neem bijvoorbeeld de verkenner waar nu via een ribbon (net als in Office) alle functies voor bestanden en mappen ingesteld kunnen worden in plaats van een weg gestopt instellingen menu. Ook het taakbeheer wat al sinds W95 hetzelfde was is nu een heel stuk gebruiksvriendelijker en zinvoller qua informatie. Ik ben wel van mening dat het slimmer zou zijn geweest van Microsoft als ze niet gelijk het volledige start menu eruit hadden gesloopt en minstens de optie open hadden gelaten deze weer aan te kunnen zetten. :Y)
Overigens kun je nu heel simpel van bijvoorbeeld Stardock een tooltje downloaden om direct door te starten naar je bureablad en het start menu terug te brengen (kost maar $ 5,-).

Microsoft is altijd al slecht geweest in marketing en communicatie naar klanten. Het lijkt ergens wat op Philips, welke ook goed zijn in het uitvinden en maken van producten, maar slecht zijn in het op de markt brengen en verkopen van hun producten. Zo is Microsoft slecht in hun communicatie en ook het juist aanprijzen van de producten die ze maken. Apple is daarentegen weer meester in het uitwerken en perfectioneren van veelal bestaande producten en het verkopen ervan, zo goed dat het praktisch een religie is voor sommige mensen. Daarentegen heeft Apple het weer te hoog in hun bol en hebben ze nog weleens een arrogante houding naar hun klanten. ;)

Uiteindelijk is een rigoreuze reorganisatie misschien wel nodig om ook hun communicatie en marketing beter op orde te krijgen.

De tijd zal het leren.... 8-)


Wat betreft de reacties:

Het is geen betoog enkel een constatering dat de negatieve reacties altijd enkelzijdig zijn en lichtelijk overtrokken, maar dat is mijn mening. IK vind het geen slecht OS en ben ook van mening dat het een van de betere is van Microsoft, maar zoals elke OS heeft het zijn beperkingen/mindere eigenschappen. :Y)

[Reactie gewijzigd door R0KH op 24 juni 2013 17:42]

De vergelijking met Philips vind ik vrij ongepast. Hoewel MS soms nieuwe dingen uitvind (de interface van W8 is redelijk innovatief, ik heb hem zelf nog niet gebruikt maar zie het goede er opzich wel van in - voor bepaalde toepassingen op zijn minst), zijn ze met veel andere 'nieuwe' ontwikkelingen juist jaren achter op anderen. Van Philips kan (kon) je dat bezwaarlijk zeggen; als die met wat nieuws kwamen verdween het soms weer snel maar het was meestal ook echt nieuw.
Ik gebruik nu al een tijdje Windows Server 2012 op mijn homeserver, qua uiterlijk vrijwel identiek aan Windows 8 en ik moet zeggen dat met een muis het een afschuwelijk gedrocht is...
Het gemak om met de muis te werken wordt verplaatst naar touch, ik ken echter maar weinig servers waar ze touchscreens voor gebruiken...
Verder vind ik die ribbon in explorer onoverzichtelijk, het werkt voor mij niet prettig, ik vind die in Office dan weer heel gemakkelijk, maar in explorer hoef ik die opties niet daar zo te hebben, ik wil met explorer gewoon lekker makkelijk kunnen browsen door de bestanden.
Verder vind ik het thema helemaal niks, meer persoonlijke smaak.
Dit zou allemaal helemaal prima zijn als Microsoft net zoals ze bij al hun andere OS-en van dit millenium de keuze hadden gegeven aan de gebruiker, Windows 8 moet de controle bij de gebruiker leggen 'de computer in je eigen hand' maar in plaats daarvan dwingt het vernieuwingen door waar maar weinig op zitten te wachten, wat weer blijkt uit Windows 8.1.
Ik zou heel graag naar Windows 8 willen, er zitten prima functies in, zoals Windows Server 2012 netwerk adapters kan teamen voor redundantie, maar de irritatie aan hoe het 'voelt' in dagelijks gebruik is nog te veel.
Ik gebruik nu al een tijdje Windows Server 2012 op mijn homeserver, qua uiterlijk vrijwel identiek aan Windows 8 en ik moet zeggen dat met een muis het een afschuwelijk gedrocht is...
Het gemak om met de muis te werken wordt verplaatst naar touch, ik ken echter maar weinig servers waar ze touchscreens voor gebruiken...
Na de muis brengt Microsoft nu ook het touchscreen naar de racks :D. Hoe innovatief.
Op de servers wordt de console gepushed en server manager. Het startmenu op een server met 2012 raak ik nauwelijks aan
Het is een beetje vermoeiend continu negatieve reacties te lezen over W8....
Het is ook een beetje vermoeiend continu negatieve reacties te lezen over negatieve reacties over W8. ;)
Overigens kun je nu heel simpel van bijvoorbeeld Stardock een tooltje downloaden om direct door te starten naar je bureablad en het start menu terug te brengen (kost maar $ 5,-).
Het een "feature" die er, naar mijn idee, in de eerste plaats al in zou moeten zitten.

Als ze bij MS nou tijdens de testfase gewoon eens een paar gebruikers hadden gevraagd hoe ze dat op een desktop PC vonden dan hadden ze het niet laten gebeuren. En zelfs als ze dat wel gedaan zouden hebben (als ze het al niet gedaan hebben) dan hadden ze er nog maling aan gehad.

Het is namelijk gewoon zeer doordacht en moedwillig zo gemaakt. En wel met ťťn doel: er zoveel mogelijk geld aan verdienen.

Als je de promotiepraatjes van voor de release hebt gezien weet je dat het dat is en niets anders. Het ging namelijk vooral over "Apps, more apps and Windows Store and apps.The more apps the richer your experience. Everybody loves apps. Did I forget to say apps and Windows Store? Well, lets say it again: apps and Windows Store. And don't forget: everybody loves apps!".

:r

Ik kan het filmpje zo gauw niet vinden maar hier een iets minder apperige:
https://www.youtube.com/watch?v=pemDLryZ_rE#t=31m08s

"I can personalize Windows 8 so that it reaaaaly is my own unique experience".
O yeah? Well, how about giving me the option to boot to the *$%@*&^* desktop? :(

Over het artikel zelf:
Als er zelfs topmensen uitgegooid gaan worden dan vrees ik voor de normale werknemers daar.

En voor de consument vrees ik ook. Met dat hele apparaten- en dienstengebeuren gaan ze steeds meer op Apple lijken.

Als je daarbij ook bedenkt hoe ze de consument beperken met bijvoorbeeld de nieuwe xbox dan ben ik bang dat MS een hele verkeerde weg inslaat en ontzettend veel klanten gaat verliezen.
Het gaat er niet om of W8 goed of slecht is, het gaat er om dat het je door je strot geduwd wordt ondanks het feit dat een groot aantal mensen liever W7 op hun nieuwe laptop zouden willen hebben.
Ik denk dat die startknop misschien meer is dan alleen een startknop.
Voor veel gebruikers is dat een verlaging van de drempel en heeft veel van herkenbaarheid van Windows.

Het feit dat zo'n knop dan verdwijnd betekent dat MS niet weet wat zijn klanten belangrijk vinden of het besef hebben hoe belangrijk dit soort achterwaartse integratie is. De knop is imo meer symptomatisch voor besluitvroming in MS dan alleen een knop.

Ik kan me voorstellen dat met alle andere missers in het verleden, Ballmer heeft gedacht nu gaan we schoon schip maken!
Nou nee. Aan de startknop hoort het klassieke startmenu te zitten zoals we dat van voorgaande Windows-versies kennen.

Door het nieuwe fullscreen startmenu aan de terug geplaatste startknop te koppelen ontneem je het oorspronkelijke nut van deze knop. Microsoft denkt dat ze zo alle kritiek wegnemen, maar in feite hebben ze maar half werk geleverd.

Ik snap niet waarom ze zo krampachtig aan dat nieuwe menu vasthouden. Geef consumenten toch gewoon de keus ? Zelfs bij Windows XP kon je kiezen tussen het vernieuwde startmenu en de "klassieke" versie.

http://www.wintipz.com/XP/images/ClassicStartMenu.JPG

Waarom kan dit bij Windows 8 dan plotseling niet meer ? Met zo'n optie maak je het voor consumenten makkelijker om nieuwe veranderingen te accepteren. Tenslotte heb je hier zelf de keuze of je er aan mee wil doen of niet. Vaak zie je dat mensen na verloop van tijd vanzelf omwisselen naar de nieuwere omgeving.

Door consumenten deze keus te ontnemen werp je een potentiŽle drempel op om de overstap naar een nieuwer besturingssysteem te maken.
Ik snap niet waarom ze zo krampachtig aan dat nieuwe menu vasthouden. Geef consumenten toch gewoon de keus ? Zelfs bij Windows XP kon je kiezen tussen het vernieuwde startmenu en de "klassieke" versie.
Zoals gezegd, dat is opzettelijk gedaan, en wel om deze reden.
[...]


Zoals gezegd, dat is opzettelijk gedaan, en wel om deze reden.
En daarbij heeft Microsoft dus een kapitale fout gemaakt. Want de meeste mensen vonden de Metro interface op de desktop totaal niet handig. Dus in plaats dat Metro een vertrouwd en positief gevoel zou moeten leveren werkte het averechts. Mensen die op het punt stonden een tablet aan te schaffen lieten Windows-tablets daarom links liggen. Wel cru aangezien de Metro-interface op die apparaten juist wel goed uit de verf komt.

Ook voor de desktopversie werkte het ongunstig. Waarbij ze probeerden middels het pushen van Metro mensen vertrouwd te maken met Metro (om zo dus de tablet verkoop te stimuleren) namen ze een heel vertrouwd onderdeel van Windows weg. Omgekeerde wereld dus.
Het meest trieste is dat Microsoft met de Windows 8.1-upgrade de mogelijkheid had om alle kritiek op te lossen, maar in plaats daarvan komen ze met een halfbakken "oplossing" waarbij ze wel de startknop terug plaatsen (dit moet je volgens mij handmatig instellen) maar daar wel het nieuwe startmenu aan vast plakken; juist het gene waar zo veel mensen kritiek over hebben.

Microsoft probeert je weliswaar het gevoel te geven dat ze naar de klanten luisteren, maar in feite is het gewoon een schijnvertoning om op iets subtielere wijze toch hun zin door te drammen.

Daar trap ik dus niet in.
Eigenlijk heb ik me foutief geformuleerd. Ik begrijp Microsoft's strategie wel, echter ontging het me waarom ze de hele desktop-, laptop- en servermarkt laten verrekken ten koste van tablets.

Ze hadden gewoon moeten zorgen dat er twee verschillende Windows-versies op de markt kwamen; eentje voor traditionele computers en eentje voor tablets. Het zijn geheel verschillende apparaten die ieder hun eigen taak hebben. Zoiets kun je niet simpelweg aan elkaar plakken door simpelweg het zelfde besturingssysteem te gebruiken.

Een Xbox One is een spelcomputer. Een smartphone is om onderweg te communiceren. Een laptop is om mobiel te kunnen werken. Een desktop is om zwaardere taken uit te voeren. Een server is o.a. voor het beheren van netwerkdata. Van tablets ontgaat mij eerlijk gezegd (vooralsnog) het werkelijke nut als je bereids over een smartphone beschikt.

Microsoft propt vervolgens hetzelfde besturingssysteem op al deze apparaten in de hoop ze zo te "verenigen". Het maakt niet uit hoe goed je dit doet; het blijven nog steeds unieke apparaten met ieder hun eigen unieke taak / doel.

Dat veel mensen vervolgens gaan klagen (zeker als je het vertrouwde ontwerp plots drastisch gaat veranderen) en de verkopen tegenvallen omdat veel mensen het nut van Windows 8 niet inzien, had je op je klompen kunnen aanvoelen. Daar hoef je echt geen geleerd marktspecialist voor te zijn.

Je kunt al je klanten onmogelijk in hetzelfde vormpje persen. Afgezien van het feit dat ieder van de bovengenoemde apparaten een unieke functie heeft, zijn computergebruikers ook uniek. Je zult altijd mensen houden die niet mee willen gaan in deze veranderingen, zeker niet als het huidige product (Windows 7) perfect werkt. Hoe fanatieker je een bepaald beleid probeert door te voeren en hoe minder keus je de klant geeft, des te groter zal deze afwijzende (en klagende) groep worden.
Is het hele doel van de startknop niet gewoon starten? Wat kun je niet doen in het startmenu in win8? Je hebt fullscreen de mogelijkheid om overzichtelijk tientallen programma's te starten. Wat wil je nog meer?
rustig maar mensen niet meteen ragen over een desktoppie.
de beste man gaf alleen maar aan dat windows 8 voor de tablet is ontworpen en ze daarin geslaagd zijn. dit klopt gewoon tenzij je een fanboy bent en je blind stelt voor dit soort dingen. Windows 8.1 komt idd een beetje in de buurt. ik gebruik zelf om deze reden windows 7.
Je kan ook kiezen voor een ander OS dan hoef je ook geen hekel meer aan windows te hebben. Die keus heb ik al jaren geleden gemaakt en nog nooit spijt van gehad. Daarbij kan ik gewoon alles.

Mee eens Balmer niet bepaald de persoon met smaak is en representatief over komt (beetje als een clown). Maar hij zit er als sinds het begin bij en heeft er de leiding. Als de werknemer er blij mee zijn ... so be it.

Gooi het roer om gebruik wat je gebruiken wil en nooit omdat de rest het doet.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 24 juni 2013 10:25]

Zodra AMD haar (Mobility) RadeonHD Linux drivers op orde heeft en het hardwarematig versneld afspelen van HD-content vlekkeloos werkt, zal ik volledig overstappen op Linux. Tot die tijd houd ik het bij Windows 7.
Vrees ik je lang moet wachten... is al jaren zo dat veel NVidia en/of Redeon kaarten slecht ondersteund worden.
Ik had wel gelezen dat AMD de broncode had vrijgegeven van AVIVO, waardoor er betere 3rd party stuurprogramma's beschikbaar zouden moeten komen. Echter blijft het helaas afwachten. Het grootste probleem voor Linux blijft het uitblijven van ondersteuning vanuit fabrikanten. Wat mij betreft mag daar wel eens wetgeving voor worden ingevoerd om fabrikanten te forceren fatsoenlijke Linux drivers te ontwikkelen of de code desnoods onder (L)GPL vrij te geven zodat ontwikkelaars er mee aan de slag kunnen.

Meer concurrentie op de markt voor besturingssystemen kan er voor zorgen dat er meer wordt geÔnnoveerd en dat de prijzen van betaalde software dalen.
Ik heb het nog geen seconde gemist. Prima dat je je voorkeuren kenbaar wil maken, maar dat is niet automatisch die van ieder ander...
Absoluut waar. Toch moet je rekening houden met de voorkeur van een ander al verkoop je producten. Aan het einde van de dag moet je niet het product aanbieden met de meest effectieve UI, innovatieve functies of wat het beste presteert. Je moet een product aanbieden dat klanten willen kopen. En daar zit het probleem waar Microsoft met hun huidige producten vaak tegenaan loopt: het verkoopt niet.

Windows XP was een geweldige upgrade van Windows 98 SE (consumenten) of Windows 2000 (organisaties). Eťn van de redenen hiervoor was dat klanten die behoefte hadden aan de omgeving waar ze al jarenlang in werkten de bekende 'Teletubby'-interface konden uitschakelen. 'Classic' mode was veel rustiger voor de ogen, was herkenbaar en werkte goed voor een systeem waar velen een derde van hun dag aan moesten besteden.

Ik zeg niet dat elke klant behoefte heeft aan de klassieke Start-knop en menu. Toch was het een veel verstandigere keuze geweest om dit als opties in Windows 8 wel aan te bieden, juist voor de klanten die hier wel behoefte aan hebben. Immers is elke verkoop die niet vermeden wordt door dwangmaatregelen er ťťn.

Als je zo zeker bent van je ontwerpkeuzes (Modern UI, Start-knop verwijderen), dan leg je dit niet als dwang op aan je (betalende!) klant. Je vertrouwt er dan op dat het merendeel van je klanten vanzelf de moderne manier van het bedienen van het OS gaan gebruiken. Dit heeft tijd nodig, maar dankzij de keuze die klanten kunnen maken verkoop je wel en heeft je product een minder slechte naam.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juni 2013 17:18]

Het grootste probleem voor veel mensen is de verandering die Win 8 met zich mee brengt, voor veel mensen moesten ze veel features opnieuw uitvinden en uitzoeken hoe het nu precies werkt. Met Win 8 kun je bv, ideaal zoeken met Win toest + Q.

Je hoort vaak van oudere mensen dat voor hun juist Win 8 veel chiller is omdat veel dingen logischer zijn ontworpen. Waarom vinden wij juist Win 7 etc logisch? Omdat we dat nou eenmaal gewend zijn, mensen zijn eerder geneigd zichzelf de schuld ergens van te geven dan het bij het OS neer te leggen.

Veranderingen zijn daarom altijd een risico.
Als het zoveel logischer is ontworpen waarom dan zo veel commentaar van zo veel mensen?

Probleem is dat Microsoft een voor tablets ontworpen systeem heeft opgedrongen aan desktop gebruikers. Op een tablet werkt W8 prima, op een desktop kan het beter. Maar als je dt zegt dan komen de fanboys onder hun stenen vandaan, commentaar op W8 is not done.
Nou'ja ik ben zelf dan een designer die zich de afgelopen jaren heeft verdiept in het hele Metro verhaal. Ik beschouw me ook wel enigszins een fanboy. Daarbij merk ik ook wel dat de features veel beter tot z'n recht komen op m'n Surface Pro dan op m'n Desktop.

De reden waarom zoveel mensen commentaar hebben op Win 8 is omdat het gewoon niet zo is zoals het vroeger was. Er zijn dingen veranderd, dat vinden mensen niet leuk. Alles moet hetzelfde blijven en we willen gewoon hetzelfde. Dit is vaak ook de reden dat bedrijven bang zijn om te ''innoveren'', waarom denk je dat Apple zolang gewacht heeft met eindelijk een grote OS update?

Als desktop gebruiker bevalt Win 8 me prima, alleen zijn veel features meer afgeschermd en niet te bereiken voor de gemiddelde gebruiker. Al kan ik me prima voorstellen dat de gemiddelde ICT werknemer Win 8 maar een vaag iets vind.
we hebben bij thuis Windows 8 op een laptop draaien (zonder touch screen).
En de reden dat wij commentaar hebben is niet omdat we het niet leuk vinden om iets nieuws te proberen, maar omdat wat ze verzonnen hebben voor geen meter werkt, je bent een half uur aan het scrollen op je tochpad voordat je aan de andere kant van de store bent beland, je moet opeen allemaal nieuwe shortcuts instuderen (wat je maar moet vinden op internet want in windows zelf worden ze niet gegeven), je kan niet meer fatsoenlijk in de hoek van het scherm komen met je muis of je krijgt ongewenste menuutjes om de oren.
Het metro programma overzicht is een "zoek je programma" spel geworden tussen alle nutteloze programma's.
Ik wil helemaal geen apps op mijn desktop, ik wil schermen en multitasken.

Mijn vrouw klaagde ook al dat de MSN pagina (na afsluiten van de mail) er op windows7 (desktop pc op zolder) er veel overzichtelihjker uitzag, en dat niet alleen, er staat gewoonweg meer content op (10 bullits met onzin ipv 3 op windows 8 (IE10))

Als desktop gebruiker ben ik blij om met Start8 de ervaring weer intuitief en fatsoenlijk heb weten te maken en heel 'metro' kan overslaan.
Er zitten wel verbeteringen in windows 8, maar de tablet interface moet optioneel zijn en niet opgedrongen aan de desktop/laptop gebruikers.
Waarom delete je die nutteloze programma's dan niet of pin je ze niet los? De nieuwe interface laat zich namelijk heel gemakkelijk naar wens aanpassen.

Bij de MSN pagina heb je net onder de "zoeken op het web"-knop een "opties" knop. Als je daar op klikt kan je kiezen om altijd de oude MSN weer te geven in plaats van de Windows 8 versie en dan heb je weer 10 bullits. Ik surf nooit naar die website en heb dit speciaal voor uw vrouw in nog geen halve minuut gevonden ;) (al heb ik nu de oude versie gezien en zie ik niet in waarom je die terug zou willen). Als je dan klaar bent om naar de Windows 8 versie over te schakelen is er rechts bovenaan een hele kleine "opties" link waar je terug naar de Windows 8 versie kan overschakelen :). Test maar eens uit.

Schermen en multitasken is toch perfect mogelijk in Windows 8? Je bent behalve voor de store (voor updates van de standaard apps) op geen enkel moment verplicht om ook maar 1 app op te starten. Zet je gewone desktop programma's vooraan in het startscherm, klik op het programma dat je nodig hebt en klaar, je springt (logischerwijs) naar je desktop waar je al je schermen sowieso kan plaatsen zoals je wil :). Zelf zit ik ook het grootste deel van mijn tijd in de desktop, op de tablet is dat anders (maar wel handig dat ik dan dezelfde apps beschikbaar heb op pc als ik wil).

Ieder zijn eigen ervaring natuurlijk :) de startknop die in Windows 8.1 komt zal ik amper/nooit gebruiken daar ik dat in de vorige Windows versies ook niet deed. De verbeteringen aan de zoekfunctie zijn mooi meegenomen en het feit dat je de verdeling bij apps nu zelf kan bepalen ook wel. Al zijn het geen functies die ik echt mis, ik zal er dankbaar gebruik van maken.
het probleem is dat het half half is.. niet dat mensen niet tegen innovatie kunnen. De helft van de processen vindt plaats in Metro de rest op een bureablad..

Dit is de fout, je moet als bedrijf een omgeving creŽren waar alles zich afspeelt.
Ik heb al vaker aangegeven dat ik de nieuwe interface niet prettig vind (lelijk zelfs) en zelfs de klassieke modus te wensen overlaat qua uiterlijk.

Volgens veel Windows8-fanboys is dit niet reden genoeg om een besturingssysteem niet te gebruiken. Ze blijven erop hameren dat ik het gewoon moet proberen en er aan moet wennen, en ik daarna niks anders meer wil. Zoals ze praten lijken het wel drugdealers ...

Ik ben nog steeds der mening dat ik gerust mijn kritiek mag geven, zolang het allemaal maar beleefd blijft. Het is echt niet zo dat ik er problemen mee heb als andere mensen Windows 8 fijn vinden. Iedereen moet dat lekker zelf weten. Je hebt tenslotte de keus.

Wel vind ik het frappant dat ik zelf in de regel niet op veel begrip hoef te rekenen als ik aangeef de voorkeur aan Windows 7 te geven. Eigenlijk snap ik ook niet dat er constant van die oneindige discussies plaats vinden (ja, ik maak me er ook schuldig aan). Beide kampen worden het toch niet met elkaar eens (hoeft ook helemaal niet).

Kunnen we het er voortaan gewoon bij laten dat iedereen gewoon het OS naar voorkeur gebruikt en we die eindeloze discussies en (periodieke) scheldpartijen achterwege laten ?
Ik heb de startknop ook geen seconden gemist en zoeken gaaf naar mijn mening veel sneller dan in Windows 7. Dat je 2 programma's naast elkaar kan zetten is ook super handig. Ik snap de aversie tegen Windows 8 niet echt....
Enige minpuntje vind ik dat Windows 8 erg kinderlijk overkomt, maar goed (boeie :+ ).

Helaas vind ik de reactie van MS op Sony wel jammer, Sony zelf is ook zo schijnheilig als de pest, je MOET altijd je console updaten bij een nieuwe update anders kun je niet spelen, de 300 pagina's voorwaarden veranderen bij een update ook altijd heel subtiel (en de meeste klikken die ook gewoon weg...) Ik ben ook geen fan van DRM, maar dan weet je meteen waar je aan toe bent, terwijl bij Sony het maar afwachten is.

Hopelijk betekent dit niet de langzame ondergang van MS...

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 24 juni 2013 08:44]

Dat je 2 programma's naast elkaar kan zetten is ook super handig.
Zal ik je eens een geheimpje vertellen? In Windows 7 kun je wel 3 programma's naast elkaar zetten! DŠt is pas handig! (Niet doorvertellen hoor).
Ik heb de startknop ook geen seconden gemist en zoeken gaaf naar mijn mening veel sneller dan in Windows 7. Dat je 2 programma's naast elkaar kan zetten is ook super handig. Ik snap de aversie tegen Windows 8 niet echt....
In Windows alles <8 (zelfs windows 1) kan ik zoveel applicaties naast elkaar zetten als ik wil, in plaats van 2. Noem je dat vooruitgang? Het zoeken is voor mij persoonlijk alleen maar storender omdat ik nog een categorie moet kiezen (voor mij als beheerder meestal settings).
Het hele idee van Metro is dat je met ťťn programma twee kunt aanspreken. Dat van de tablets, en dat van de desktops (en uiteindelijk ook de smartphones). Alleen denken veel mensen dat de desktop wordt verdrongen. Als dat zo is, ja slecht, maar volgens mij is het gewoon dat ms een nieuwe feature in zijn os laat zien. De desktop is er nog, maar daar is niks nieuws. waarom er dan over vertellen?
Het gaat erom dat Microsoft die knop heeft verwijderd omdat consumenten deze (volgens hun cijfers) bijna nooit gebruikten. Wel frappant dat er miljoenen Windows 8 gebruikers zijn die deze knop via Start8 en Classic Shell hebben terug gezet.

Naar mijn mening slaat het verwijderen van die knop ook helemaal nergens op. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen "Goh, die startknop is wel erg vervelend zeg. Gebruik dat ding toch nooit. Zou mooi zijn als Microsoft deze zou verwijderen".

Het is ook niet zo dat die knop dusdanig veel plaats in neemt dat je deze zou willen verwijderen ...
De meeste mensen drukken ook gewoon op de windowstoets op het toetsenbord.
2 programma's naast elkaar? maar dat kon 10 jaar geleden ook al met elk OS!

Voor sommigen is het misschien geen gemis maar voor een heleboel wel, waar misschien wel de complete werkmethode door gedwarsboomd wordt.

Dus wat is de beste methode om de meeste tevreden te krijgen?
Door het optioneel te maken.

Biedt de mogelijkheid maar laat de gebruiker kiezen.
Die mogelijkheid had men al kunnen bieden met slecht 1 checkbox.

Daarbij ziet het er ook nog voor geen meter uit en dat zijn denk ik wel degelijk punten waar je goed moet op letten. De concurrent streeft namelijk een keer voorbij.
Je kan het vergelijken door iemand een auto te geven met een automatische versnellingsbak. Het voelt heel vreemd aan, alsof je iets mist, maar desondanks dat het prima werkt, ben je er niet blij mee.

Met andere woorden: mensen houden niet van veranderingen, want ze moeten dan weer iets nieuws leren. En mensen houden van nature niet van verandering.
Wat een generalisaties. Er zijn hele werelddelen (Noord-Amerika) waar mensen heel blij zijn met automatische versnellingsbakken. En dat mensen niet van verandering houden, is niet waar. Mensen willen heel graag allerlei veranderingen. Waar ze niet van houden, is onzekerheid. En waar je je weg wist in W7, moet je nu soms zoeken in W8. Dat maakt onzeker en leidt tot frustraties.
Vreemde vergelijking. Je kunt het beter vergelijken met een keyless start systeem voor een auto met een startknop die enkel tevoorschijn komt als je met je vinger er 1cm vandaan zit.

Men stapt in, men wil de auto starten maar er zit geen contact onder het stuur of op het dashboard. Er is nergens een start knop te zien en er staat nergens wat de gebruiker moet doen om de startknop tevoorschijn te laten komen. Alleen als de gebruiker met z'n vinger de verborgen startknop tot op 1cm nadert komt hij tevoorschijn.

Dat is Windows 8. Mijns inziens is dat gewoonweg slecht design. Zoiets moet intuÔtief zijn of fatsoenlijke visual cues hebben.

Ontopic: Ik snap niet dat de aandeelhouders blijkbaar nog vertrouwen hebben in Ballmer. Microsoft heeft de laatste jaren de ene na de andere boot gemist en loopt nu op veel fronten achter de feiten aan. Windows 8 krijgt kritiek, Xbox One krijgt kritiek, Windows RT is geflopt, Windows Phone wil maar niet doorbreken, Internet Explorer is z'n koppositie kwijt, Office krijgt meer en meer last van de cloud en toch lijkt de krediet van Ballmer eindeloos terwijl hij en z'n werknemers de ene na de andere idiote opmerking eruit gooien.
@persei84;
Aandeelhouders hebben interesse in de werkelijke cijfers; zoals de hier in het artikel genoemde 7,6 miljard dollar winst.

Da's overigens niet het enige wat niet klopt; Windows Phone bijvoorbeeld is het mobiele OS wat het meeste groeit. Ja, relatief gezien is WP met zo'n dikke 6% nog erg klein, maar het is wel de 3e (na iOS en Android) zoiets gaat niet in ťťn jaar. Microsoft heeft heel goed door dat dit soort dingen heel veel jaren kosten, en ze hebben een behoorlijk lange adem dus dat komt wel goed. (ItaliŽ bijvoorbeeld al dubbele cijfers)

Office zit tegenwoordig voornamelijk in de Cloud, dus warom men daar 'last' van zou hebben snap ik ook niet..

IE is z'n koppositie al lang kwijt, maar die opmerking in deze context slaat als een tang op een varken? In de tijd dat IE marktleider was was het een draak van een browser. Gewoon ronduit slecht. IE is nu vele malen beter, sneller. Ook mijn opmerking slaat hier nergens op, want IE had marktaandeel omdat het de default browser was op Windows, wat tegenwoordig een keuze moet zijn bij een nieuwe installatie. Ik vraag me af wat Ballmer himself kan doen tegen een uitspraak van de EU..

Wat betreft Windows RT, true. Maar ik vraag me af of het zozeer aan het product ligt dan wel de prijsstelling.

--

Maar goed; het is logisch als men de visie van het bedrijf veranderd dat er mensen uit gaan, ook van hoger management. Als je divisie op houdt met bestaan.

Toen ik de titel van het artikel las was ik er al bang voor; we gaan weer zeuren om de startknop. :/
Ik snap wel dat mensen 'm missen, want het is idd een verandering. En dat is eng.
Zelf mis ik d'r niks aan; ik gebruik al jaren die knop niet, alleen de programma's op m'n taskbar start ik met de muis, de rest gaat allemaal via het tobo, sinds Vista.

[Reactie gewijzigd door Rowdy.nl op 24 juni 2013 13:12]

Daar komen die vreselijke autovergelijkingen weer ...

Maar in feite heb je wel een punt. Veel mensen houden niet van verandering. Ze spenderen een aanzienlijke hoeveelheid tijd om een besturingssysteem te leren kennen en zijn daar vervolgens handig in geworden.

Waarom zou je dan willen overstappen op een nieuw besturingssysteem waarbij je de helft weer opnieuw moet leren ? Dat is toch helemaal niet productief ? Het huidige systeem (Windows 7) werkt toch prima ? Het is wat ze zeggen; "Don't fix what isn't broken".

Ik heb vaker mensen gehoord die zeggen dat Windows 8 enkele seconden sneller start, maar vergeten voor het gemak dat je uren bezig bent met upgraden, bijwerken van Windows, upgraden van drivers en het wegwijs worden in het nieuwe besturingssysteem. Bovendien ben je in die tijd ook niet productief. Kortom; je verspilt meer tijd dan dat het je oplevert.

Daarbij start ik mijn laptop misschien 2x per dag opnieuw op. Bij Windows 8 zou ik per dag 20 seconden aan tijd besparen; ik ben jaren bezig voordat ik die geÔnvesteerde tijd weer heb "terug verdiend". Beetje onzin om daar een nieuw systeem voor te gaan installeren.
Windows is zeer omslachtig en dat is het altijd geweest.
Het probleem is dat de meesten het gebruiken en veel nog steeds de illusie hebben je MS Office nodig hebt.

Ik denk ook dat opleidingen meer aandacht moet besteden aan andere systemen die veelal beter zijn. Zodat men niet meer denkt een OS is windows maar windows is een van de OS-en.
@boto Als opleidingen het beste moeten kiezen dan valt Windows toch echt wel uit de boot hoor. Ik heb Windows ook altijd omslachtig gevonden en ben helemaal geen "opensource fanboy". Gebruiksgemak is dan iets dat ook wel heel ver te zoeken is bij Windows. Ik vraag me echt af wat jij gebruiksgemak vindt aan Windows.

Sinds ik ben afgestapt van Windows weet ik wat gebruiksgemak is en ja gebruiksgemak kost geld daar heb je dan weer wel gelijk in.
Als je er beter gebruikersgemak door hebt haal je dat geld er wel weer uit :Y)
gebruiksgemak is groter dan alleen UI, het is ook de manier van communiceren, wat zijn mensen gewend? Heb je zin om binnen je organisaite 40 verschillende osen te ondersteunen? Kosten van IT, mensen die eerst een nieuw OS (hoewel het voor ons tweakers makkelijk te begrijpen is moet je het niet proberen bij 99% van de mensen) moeten leren.

Windows heeft nou eenmaal ondersteuning voor veel dingen, zonder veel poespas, ja het gaat wel 'ns fout. Het is niet super veilig. Maar het heeft zo zijn voordelen.
Misschien kan je beter je aannames besparen.

Ten eerste hou het woordje fanboy gewoon voor je dat is toch meer iets voor iemand van 16 jaar?

Ten tweede gebruik ik nauwelijks tot geen open source.

Probleem van puur windows en ms office leren in een opleiding is dat men er niks meer van snapt als iets anders voor hun neus staat.

Er is maar 1 reden hiervoor men het niet snapt verkeerd opgeleid.
Je moet de kern van het verhaal leren zodat je begrijpt wat je doet ipv knoppjes prakken.
je hebt ook volkomen gelijk, niemand is er voor opgeleid, maar je moet ook bedenken: willen mensen dat?
Ik vind de splitsing van search tussen apps, settings en files anders absoluut niet logisch en het werkt ook gewoon niet handig. Het vergt veel meer keypresses om bijvoorbeeld een setting of file te zoeken. Daarom ben ik blij dat ze in Windows 8.1 het weer gaan samenvoegen!

Daarnaast, mijn moeder snapt niet dat ze zomaar kan beginnen met typen in het Start-screen; er is geen zoekveld te zien! Dus het zou voor haar fijn zijn als er een zoekveld te zien was waar ze met de muis de focus op zou kunnen zetten en daarna typen.
Het vergt veel meer keypresses om bijvoorbeeld een setting of file te zoeken
Een file vinden vergt nul keypresses in Windows 8
Je kunt direct in het startscherm van windows 8 een zoekopdracht typen om een file te vinden
Dan werk jij met een andere Windows 8 dan wij. Als je begint te typen vanuit het startscherm, zoek je nl in 'Apps'. Als je bestanden wilt zoeken, moet je dat specifiek aanklikken rechts op het scherm. Als ik op 'update' zoek, moet ik typen en dan rechts kiezen voor 'instellingen' vooraleer die erop komen. Zeer omslachtig.
Windowstoets -> Typen = zoeken in apps
CTRL+F -> Typen = zoeken in files

Vrij gemakkelijk lijkt me zo :)
@BoringDay ik vind met Windows 8 mijn files bijna instantly tijdens het typen, dus dat valt ook flink mee ;)

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 24 juni 2013 10:49]

Nou windows 8 kan ik niet geheel beoordelen op basis daarvan maar werkelijk tot met versie 7 is het zoek systeem van windows altijd waardeloos geweest. Dus je snapt wel dat ik er al bij voorbaat uitga dit bij windows 8 ook niet prettig werkt.

Spotlight in OSX is hier wat dat betreft altijd al een juweeltje geweest.

Daarbij komt het dat ik al zo vaak gehoord heb, loopt iedereen windows beetje omhoog te praten en als ik het dan weer eens bekijk heb merk ik al snel genoeg ... it reminds me why I choose another system.
Windowstoets -> Typen = zoeken in apps
CTRL+F -> Typen = zoeken in files
WIN+F bedoel je?
Laat nu het zoek-snelheid van windows filesysteem zo ontzettend traag en slecht zijn. Altijd al geweest.
bronnen, bronnen bronnen, waar zijn ze?
Bronnen? Denk je dat ik een website ga opzetten en een artikel erover ga schrijven zodat ik jou een bron kan vermelden?
Windows XP was een geweldige upgrade van Windows 98 SE (consumenten) of Windows 2000 (organisaties). Eťn van de redenen hiervoor was dat klanten die behoefte hadden aan de omgeving waar ze al jarenlang in werkten de bekende 'Teletubby'-interface konden uitschakelen. 'Classic' mode was veel rustiger voor de ogen, was herkenbaar en werkte goed voor een systeem waar velen een derde van hun dag aan moesten besteden.
Wat het omschakelen naar de Classic omgeving betreft heb je gelijk maar ondanks dat was Windows XP zeker geen geweldige upgrade zoals je doet voorkomen. Het was een rammelbak die nog vele problemen kende. Pas na een paar service packs werd 't het fantastische OS. Zo geweldig dat mensen nu nog denken dat het beter is dan Windows 7 of 8.
[...]

Wat het omschakelen naar de Classic omgeving betreft heb je gelijk maar ondanks dat was Windows XP zeker geen geweldige upgrade zoals je doet voorkomen. Het was een rammelbak die nog vele problemen kende. Pas na een paar service packs werd 't het fantastische OS. Zo geweldig dat mensen nu nog denken dat het beter is dan Windows 7 of 8.
Je hebt niet de onderliggende gedachte van mijn verhaal meegekregen. Waarom was Windows XP geweldig? Niet omdat het vanaf het begin af aan technisch goed in elkaar zat of omdat alle applicaties er meteen mee werkten (beide zijn namelijk niet waar).

XP was als product geweldig omdat het verkocht. En een reden waarom mensen het kochten was omdat de drempel om over te schakelen qua bediening zeer laag was. Of om het anderom te stellen: bij XP werden mensen niet afgeschrikt door de gebruikersinterface.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juni 2013 17:26]

Er is altijd wel een kleine groep die iets anders wil dan de rest. En in dit geval deelt die kleine groep de visie van Microsoft om die startknop weg te laten. Maar verreweg de overgrote meerderheid wil dat niet. Dus in dit geval moet die kleine groep zich -net als Microsoft- gewoon weer aanpassen aan wens de meerderheid, want die startknop komt gewoon terug.
Wees blij dat het rottige fullscreen startmenu tenminste (voorlopig) nog bestaat. En als je ťcht niet kunt werken met een zichtbare startknop in de linkeronderhoek (onbegrijpelijk, maar ja), komt er vast wel een 3rd party utility om 'm weer weg te halen. Start-is-Gone of zoiets ;)
De startknop komt terug, maar werkt toaal niet zoals de oude startknop. Dus als je er rustiger van wordt, prima maar qua functionaliteit verandert er niets.
Microsoft is gevoelig voor grote groepen ontevreden gebruikers, dat heeft ook het Xbox-drama wel weer aangetoond, dus of er uiteindelijk qua functionaliteit werkelijk niets zal veranderen is nog maar zeer de vraag.
Dan moeten ze er in de tussentijd nog hard aan werken want in de voorlopige versies van Windows 8.1 zit wel een startknop maar nog steeds geen startmenu.
Maar dat is net het idiote aan wat Microsoft aan het doen is. Iedereen doet net alsof het een 'of-of' verhaal is, die startknop is er of hij is er niet. De groep die nu Microsoft verdedigt in de keuze om die knop weg te laten zal straks kwaad zijn omdat hij terug is, de groep die kwaad is dat ze hem hebben weggelaten zal na Win8.1 gewoon beginnen klagen dat ze ook het klassieke startmenu terugwillen. En zo is iedereen ontevreden over Windows 8...

Maar het is software, dus het zou een koud kunstje moeten zijn om ergens in het Configuratiescherm een vinkje te zetten waarmee je de Start-knop aan/uit kunt zetten. Hadden ze dat gedaan met dat hele Metro-gebeuren was er ook nooit zo'n ophef ontstaan over Windows 8.

Maar ik moet toegeven, sinds ik Windows 8 heb geinstalleerd op al m'n PC's (ook heel wat non-touch) wil ik echt niet meer terug. Sommige dingen werken inderdaad wat minder logisch op een desktop, maar daar staat een gigantisch snelheidsvoordeel (op SSD's toch) voor in de plaats. Zelfs de verborgen startknop in de linkerbenedenhoek vind ik een verbetering, niks mikken op een blauwe cirkel, gewoon cursor naar die hoek gooien en klikken. Hoe moeilijk kan het zijn?
Waarom er voor de startknop geen keuzemogelijkheid wordt gegeven begrijp ik ook niet, maar waarom de Microsoft de 'Metro'-interface opzettelijk verplicht stelt, heb ik hier uitgelegd:

Ingcharoth in 'meuk: Classic Shell 3.6.7'
Over de start knop, dat hadden ze optioneel kunnen maken.
Het enige wat men dan had hoeven doen was de handler opzoeken en aangeven of deze wel of niet zichtbaar moet zijn. En daar waren nog geen 20 regels aan code voor nodig geweest.
Jij als IT pro misschien niet omdat je vrij goed weet wat je moet doen..

Mn ouders kunnen met W8 ook vrij veel doen. Maar zaken zoals een nieuw geinstalleerd programma opzoeken die niet standaard in tiles wordt getoond kunnen ze gewoon niet meer makkelijk vinden.

terwijl jij en ik start knop indrukte en de programma naam in tekite sinds Vista.

Of document viewer in W8 Het werkt heel anders dan in w7 waar je gewoon nog netjes linksbovenin op file > print kon drukken nu moet je op zoek gaan naar een knop terwijl jij en ik weten dat je ook op CTRL+P kunt drukken..

Nee voor een deel van de mensen kan W8 echt een voordeel zijn. Zeker als je gebruik maakt van een touch screen. Maar mensen die niet zoveel afiniteit hebben met computers is W8 het zelfde als overschakkelen naar een ander OS..
Wat voor programma krijgt dan geen tile? Want geen tile is hetzelfde als ook geen vermelding in het startmenu bij windows 7 of lager.
Omdat het mist wil ik geen Windows 8. Prima dat je je voorkeuren kenbaar wil maken, maar dat is niet automatisch die van ieder ander...

Voor eenvoudige handelingen is zo'n Tablet UI omgeving best goed, maar als je wil werken met apps, wat iets anders is dan basishandelingen, mis je de vertrouwde en goed werkende 'desktop' UI als je geen touchscreen hebt. Ieder zijn meug, de keuze zou aan de gebruiker dienen te zijn, niet aan Microsoft. Die holt of als een dolle achter de feiten aan, of hakt in het OS zonder te beseffen dat er verschillende soorten / groepen gebruikers zijn. Laat de gebruiker zelf kiezen!
Ik gebruik win8 op de desktop (werk en thuis) en vind het fijner dan win7. Supersnel onder de motorkap en ditto voor de GUI/bediening. Behalve als je de GUI niet snapt natuurlijk..
Zo heeft Linux Compiz een hoop toegevoegd aan win7, zo gaat Win8 een hoop toevoegen aan linux, IMHO. De lineup van tablet-PC apparaten is ook zoiets dat zonder Win8 gewoonweg geen bestaansrecht had.. hulde aan MS dus. De markt voor consumenten wordt er alleen maar beter van zo.
"Wie Win8 op een desktop gebruikt mist het wel degelijk"

Nee hoor. Ik heb het geen seconde gemist. Overigens kan je gewoon het "start menu" ophalen door je mis links onderin te houden. Ik snap al die commotie niet.
Raar. Ik mis het totaal niet. Voordat ik dualscreen begon te gebruiken op m'n thuispc mistte ik het ook niet.
Ben het met je eens. Het is meer dan achterlijk om een voor tablet-geoptimaliseerde interface te forceren op niets vermoedende desktop gebruikers. Een nieuwe UI is geen probleem, maar dan wel 1 die goed is geoptimaliseerd voor de PC gebruiker en niet voor de tabletgebruiker.

Erger nog is dat de tabletmarkt met Windows 8 momenteel marginaal is. De desktop-gebruiker is daar de dupe van en er is dus maar een hele kleine groep die van die features profiteert.

Ik zou heel graag een Windows 8 willen met door Metro geÔnspireerde elementen, er is namelijk niets mis met een interactiever design. Maar dan wel speciaal ontwikkeld voor desktop gebruik met een muis en toetsenbord. Een Marketplace met mooie/bruikbare desktop apps bijvoorbeeld in plaats van die onbruikbare bagger in die onbruikbare marketplace.

Microsoft doet er goed aan om eens naar OSX te kijken en zich te richten op desktopgebruikers. Niemand houdt Microsoft tegen om een onderscheiding te maken tussen een Windows 8 Desktop en een Windows 8 Tablet edition. Het is veel duidelijker voor de consument en zodoende kan men ieder apparaat 100% benutten in plaats van met die rare hybride meuk aan te komen..

Gelukkig zijn er 3rd party apps als Start 8 die Windows 8 voor mij bruikbaar/werkbaar hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 24 juni 2013 10:18]

De startknop, die staat ook op uw keyboard. Of ben jij iemand die alles met de muis doet?
Het gaat bij de meeste mensen niet om de startknop, het gaat sowieso om het menu zelf dat simpelweg veel sneller en beter werkt op een desktop dan een compleet andere omgeving welke is geoptimaliseerd voor touch.

Zoeken is een drama! Je moet eerst met je muis aanklikken waar je naar wil zoeken (apps of documenten etc) en dan pas kun je zoeken. Je moet dus met je muis naar een onlogische plek (ergens bovenin in het midden), daar op een knop drukken, en dan pas kun je zoeken.

Met een normaal startmenu druk je op de windows knop, typt in wat je wil, drukt op enter en je hebt meteen hetgeen wat je wilde hebben! Veel efficiŽnter dus.
Als ik iets wil zoeken dan is het

1) windows key
2) typen maar
3) mogelijk selecteren op resultaten voor apps, bestanden of instellingen

Gaat haast even vlot als onder windows 7, al denk ik dat windows 7 niet in staat was om in het Engels instellingen terug te vinden.
Ik heb geen probleem met Windows 8 op mn laptop of desktop. Als ik het startmenu wil, gebruik ik toch sowieso de Windows-toets daarvoor, en ga ik niet met m'n muis zitten sukkelen.

Het nieuwe start menu vind ik niet super, maar dat was het bij Windows 7 of vroeger ook niet. Ik vind het best OK dat ze het start menu consistent hebben gemaakt over alle Windows producten.
Je wordt helemaal niets verplicht. Dat is een fabeltje dat vooral verspreid wordt door mensen die W8 nog nooit hebben aangeraakt.

Ikzelf heb de Modern UI welgeteld 2x hoeven te gebruiken; een keer na installatie om wat settings te wijzigen, en een keer omdat mijn bluetooth-adapter niet wilde connecten. That's it. De rest van de afgelopen maanden heb ik op de desktop doorgebracht.
Ik gebruik Windows 8 op de desktop (uitsluitend Windows 8 op de desktop), en de startknop? Man, ik ben blij dat dat ding weg is en vervangen door het startscherm. Ik snap ook het punt niet van het verplicht gebruik van de Modern UI. Vroeger werd je verplicht om het startmenu te gebruiken, nu krijg je de keuze, Modern UI of een third-party startmenu.
Ik mis het totaal niet. Het is een kwestie van aanpassen. Win8 is gebruiksvriendelijk, mooi en innovatief. Jammer dat de media ertegen was en zo het beeld van de populatie vormde voor zij een eigen mening mochten ontwikkelen.
uh, praat aub voor jezelf en niet voor iedereen. ik gebbruik windows 8 al vanaf launch, en ik heb de start knop nog geen seconde gemist. ben zelfs blij met de verandering qua start knop. dus ga niet alle gebruikers over jou kam scheren
De kritieken rondom Win 8 en de startknop snap ik dan persoonlijk weer niet, Win 8 is nooit gemaakt met als gedachte om daar onderin de hoek een startknop te plaatsen, het is gewoon niet nodig.
Dat is het hele probleem met HEEL windows 8, dat hele metro-gezeur is niet nodig.. Leuk voor tablet/phone, maar onnodig/zinloos op een desktop met groot scherm en geen touchscreen.. Ik vindt het persoonlijk gewoon 1 grote ramp, een beetje van dit, en een beetje van dat.. Leuk om de twee ecosystemen naar elkaar te laten groeien, maar je moet goed beseffen dat het twee compleet verschillende ecosystemen zijn. Grootste probleem is gewoon dat ze design over productivity doen de laatste tijd, goed voorbeeld is het vs2012 debakel waar veel developers de monotoon look van de IDE een grote ramp vinden en het juist minder inventief werkt omdat je nog beter moet kijken om wat voor knop het gaat.. Leuk voor anderen die het wel weer beter vinden, en daarom zeg ik dan, had dan gewoon met themes gewerkt, degene die de oude look willen kunnen dan rustig doorwerken en degene die de nieuwe look mooi vinden ook..
Het kan dan wel niet nodig zijn, maar mensen zijn nu eenmaal iets gewend.
Microsoft had gebruikers gewoon de keuze moeten laten. Opstarten in Desktop+startbutton of in de modern UI.
Als de modern UI echt zo fijn werkt als dat men zegt, dan gaan gebruikers na verloop van tijd automatisch wel over op de modern UI.
Mensen ergens toe dwingen werkt meestal averechts..
dat is misschien wel zo, maar de thuis-gebruiker is dom (nofi)

mensen begrijpen de start-knop van windows 7 niet eens; alle programma' s iiiiiiigh dat is anders dan voorheen - help

Als je die stap verder door trekt, naar windows 8, begrijpen mensen het niet.

Er is geen fatsoenlijke startup/hulp die je introduceerd over de nieuwe features.

Wij als tweakers zien dat niet als een probleem - maar een echte thuis gebruiker snapt dit soort fundamentele wijzigingen niet, hoe simpel die ook zijn.

veranderingen zijn eng!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 juni 2013 10:49]

Ik hoor anders meer tweakers een probleem hebben met de nieuwe gui dan normale gebruikers.
Mja de PR en Marketing moeten zeker op de schop. Ze hebben het hele Windows 8 debacle helemaal uit de hand laten lopen door er niets meer over te vermelden en ook bij Windows Phone doen ze eigenlijk vrij weinig. Als ze daarbij nou eens wat vaker updates geven van wat eraan zit te komen in plaats van gewoon bruut updates eruit te ploppen, kunnen we ook nog eens ergens op zitten te gaan wachten. Ook als er een bug is, hoor je ze niet.

Bij Xbox is het hetzelfde verhaal. Je hoort ze niet en daardoor hebben geruchten de boventoon gevoerd. Ik snap dat ze niet overal op kunnen reageren, maar sommige zaken kun je maar beter snel ontkrachten voordat het erger wordt. En verder hadden ze veel duidelijker moeten zijn in de policies. Ik snap dat ze het roer hebben omgegooid, maar eigenlijk had het systeem ook wel een hoop haken en ogen. Dat het zeker beter uitgewerkt moeten worden, voordat de E3 al begon.

Bij Windows 8 snap ik ook echt niet waarom ze niet een fatsoenlijke tutorialvideo hebben meegeleverd. Ja bij Windows 8.1 komt hij er waarschijnlijk bij maar dat intro stukje bij Win-8 dat je de hoeken moet gebruiken is zo onduidelijk als de pest. Als je grote zaken aanpast, laat dat dan de gebruiker ook weten. En niet via een supportsite maar direct in de applicatie (of OS). Daarnaast vind ik het eigenlijk wel een slechte zaak dat ze een heleboel elementen zo onduidelijk hebben gemaakt. Het sluiten van applicaties in de Modern UI had gewoon een minimaliseer en sluiten-knop moeten krijgen. Verder snap ik niet waarom ze de taakbalk weg hebben gehaald. En dat ze de startknop weg hebben gehaald begrijp ik ook niet. Op tablets swipe je hem er gewoon bij, maar daar heb je vaak gewoon weinig ruimte. Ik denk dat ze Windows 8 beter hadden kunnen lanceren met een Modern UI die ook een "legacy"-versie heeft en daarbij gewoon een taakbalk+startknop en andere Windows elementen toont. Ik denk dat ze dan al stukken minder kritiek hadden gekregen en het sneller omarmt ging worden door de meerderheid van de consument (de typische power-users hebben er nu zo op zitten drammen, dat krijgen ze nu echt niet meer goed, hoewel het niet verkeerd werkt, maar teveel afwijkt van wat ze eerst hadden).

Als je ziet dat je vaak afhankelijk bent bij Xbox van Major Nelson (pas sinds kort hebben ze de news.xbox.com site gelanceerd en ook die krijgt maar heel weinig updates), dan vind ik dat niet echt klantvriendelijk (je komt niet zomaar bij die site terecht). Verder heb je bij Windows Phone vooral dat ze via Twitter het 1 en ander melden, maar vaak is dat ook pas op de account van iemand zelf (Joe Belfiore bv).

Ik snap niet hoe ze dit toch telkens kunnen blijven doen.

Ik werk met alle plezier met een Windows Phone, Windows 8 en een Xbox, maar ze mogen wat mij betreft wel wat meer communiceren naar de klant toe en daarbij ook wat meer duidelijkheid scheppen in de roadmap van hun producten.
Daarnaast moeten ze bij Microsoft Nederland toch wat meer werk maken van het uitwerken van diverse Microsoft Diensten. Windows Phone kan zoveel mooier worden als ze spraakherkenning toe gaan voegen. Ook de Bing-toets is nu vrij nutteloos (al is ie wel wat verbeterd sinds ze ook Nederlandse zoekresultaten uit de buurt tonen), je mist gewoon een heleboel. Het zorgt ervoor dat ze wat meer kunnen bieden dan Android of iOS op dit moment (tenminste, met Nederlandse spraakherkenning dan waar alleen Samsung een werkende versie van heeft).
Daarnaast heeft Bing toch nog vaak wat nutteloze zoekresultaten en vind ik het jammer dat ze bij Bing Maps nog steeds geen streetview lijken te tonen in de Nederlandse steden/dorpen.
@TheNightbringer

Ik zal je het probleem dan nogmaals uitleggen. Jij begrijpt niet waarom waarom iemand de startknop wil omdat jij hem niet nodig vind.

Ik daarintegen wil wel heel graag een startknop links onder met het traditionele menu erbij.

Gevolg, jij gebruikt Windows 8 en je bent erg tevreden. Ik ben echter niet tevreden en dus stap ik niet over naar Windows 8. Daarmee koop ik , na twintig jaar trouwe klant geweest te zijn, geen nieuwe Microsoft producten meer maar blijf gewoon op mijn huidige versies zitten.

Het probleem, Microsoft verliest een trouwe klant en daarmee omzet. En als ik de enige was, viel het wel mee. Er is echter best een grote groep die er net zoals ik over denkt. En dan wordt het omzet verlies op termijn best aardig.
en jij denk echt dat MS zich druk maakt om die enkele thuis gebruiker die bij windows 7 blijft omdat hij niet overweg kan met windows 8? grappig hoe sommige mensen denken MS hiermee een hak te kunnen zetten. over paar jaar ben jij zelf degene die met het probleem zit dat je geen updates meer krijg met windows 7. en dan? Linux? OSX?
Inderdaad een slimme actie van Ballmer. Door zelf het initiatief te nemen om de boel flink te veranderen zal hem niet snel meer iets verweten worden zodat hij weg moet.

Het klinkt echt dat Microsoft nu Apple gaat kopiŽren in het bedrijfsmodel door de focus meer naar hardware als verhikel te leggen. ik denk dat Microsoft nu veel meer closed technologie gaat aanbieden, het verdienmodel zit blijkbaar in de hardware als de ultieme klantenbinder. Helemaal nu de markt zo versnippert raakt in verschillende kanalen.

Slimme zet van Microsoft. Tijd zal het leren of het een briljante zet is.
Ja en Apple kopieert het bedrijfsmodel van een sieradenwinkel!? Zo kan je elk idee wel gekopieerd noemen.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 24 juni 2013 08:39]

Ik begrijp niet waarom je Apple er weer bij moet betrekken, bij apple is hardware altijd de voornaamste focus geweest.. En Apple was/is daar echt niet eerste in.. maargoed sommige mensen denken dat Apple alles heeft bedacht en alles wat Apple bedenkt origineel is.... think again...
Bij Apple is hardware en software altijd de focus. Niet alleen hardware, ik denk niet dat programma's als OSX, FCP, Logic Studio zomaar uit de lucht zijn komen aanwaaien.

Het verschil is dat Apple veel beter hun OS en software kan afstemmen op de hardware.
Ook dat men EFI gebruikt ipv zeer brakke Bios.

En er is niemand die beweerd dat Apple alles heeft bedacht, dat beweerd Apple zelf ook niet. Maar ze hebben wel degelijk enorme invloed op de ontwikkelingen van de IT.

Verder is het eenmaal zo OSX beter draait dan windows, strakker en eleganter eruit ziet en productiever werkt.
Het is hellemaal niet slim om als MS de focus op hardware te leggen. Wel kunnen ze hardware maken om zo aan OEM's te laten zien welke kant MS op zou willen. Echter het probleem is dat als MS OEM's de deur wijs. Er geen nieuwe PC's met Windows op de markt zal komen. en geen Office meer verkocht zal worden.. enz enz..

Waarom? Als een bedrijf 2500 nieuwe PC's wil kopen dan gaat dit bedrijf voor de goedkoopste vorm, maar wel kwaliteit die ze willen hebben. Door Dell, HP enz buitenspel te zetten door MS, zal er een probleem ontstaan op de markt.
Nou nee, het is al duidelijk geweest de laatste tijd dat juist DE TOP de gehele Start menu terug wou maar de ontwikelaars binnen Microsoft dat weigerden.
Maar goed, Microsoft is absoluut niet ten dode opgrschreven en mensen die dat zeggen zijn doomdenkers en kletsen maar wat, het is WEL zo dat ze op deze manier dom bezig zijn, zoals met de Xbox One waar ze ineens na keihard koppig zijn over hun mening, ineens zomaar ervanaf wijken.
Ik denk dat de redding van Microsoft vooral ligt bij de duizenden applicaties.. ik werk met autocad en de versie die ik gebruik (Civil 3D) is niet beschikbaar voor Linux of Mac.. Als dat wel zo was, dan was de overstap een stuk aantrekkelijker.

Ze tonen wel aan dat de klant altijd gelijk heeft. De klant vraagt om een start knop en uiteindelijk krijgen ze deze, de klachten bij de Xbox idem. En computer systemen worden steeds minder efficiŽnt lijkt het wel. Wat vroeger na 2 klikken geregeld was kost nu meer klikken. Dat is misschien in sommige gevallen gebruiksvriendelijker, maar niet efficiŽnter. En bedrijven zijn meer geÔnteresseerd in efficiŽntie dan gebruiksgemak (en veel thuis gebruikers ook).
jaah, je kan inderdaad ook een volgepropt bureaublad krijgen in je OS waarmee je vanaf je desktop bijvoorbeeld snel je IP-adres kan veranderen, dat is dan volgens jou "efficiŽnt" omdat het in minder klikken kan?

maar hoe vaak wordt dit gedaan? door de gemiddelde consument vrijwel nooit. Ik vind het juist perfect dat ze allerlei dingen die je ťťnmalig of zelfs nooit gebruikt niet de focus geven, maar juist wat je wŤl vaak gebruikt. en mocht je iemand zijn die zijn IP adres vaak veranderd kan je dat zo op je desktop zetten.

Het is toch veel beter om het zelf helemaal in te richten?
7,8 miljard winst en volgens jou zijn ze hun eigen graf aan het graven?

|:(
Wat mij betreft mogen ze beginnen met Don Mattrick. Die snapt volgens mij echt niet hoe marketing werkt. Ik weet niet of hij handelde volgens het principe "slechte reclame is ůůk reclame", of dat hij simpelweg wilde kijken hoe ver hij trouwe klanten kon afzeiken voordat ze de overstap dreigden te maken naar de concurrent. Zijn werkwijze verdoemde de Xbox One al bijna naar de prullenbak; 5 maanden voordat de console op de markt komt.

Ook mogen er koppen gaan rollen bij de Windows 8 afdeling. Al die programmeurs en analisten die tevergeefs proberen om alle computergebruikers in het zelfde vormpje te persen in de hoop dat ze zo de nieuwe tegeltjes-layout en het nieuwe startmenu zouden omarmen. Pas na hevige kritiek zijn er enkele concessies gedaan, hoewel het bij lange nog niet goed genoeg is.

Toen ik hoorde dat er mogelijk sprake was dat ze het klassieke startmenu zouden terug brengen en je direct naar het klassieke bureaublad zou kunnen starten (zonder 3rd party software), was ik serieus aan het twijfelen of ik niet toch de overstap zou gaan maken naar Windows 8.1. Echter bleek dat enkel de startknop werd terug gebracht, terwijl deze weer onlosmakelijk verbonden zat aan het nieuwe fullscreen menu. Daarbij vraag ik me af of software als Start8 en Classic Shell dadelijk nog wel werken; tenslotte zit er bereids een startknop in Windows 8.1...

Dus Microsoft ... ondanks dat jullie een flink aantal verbeteringen aan jullie Xbox One beleid hebben doorgevoerd (hoofdzakelijk dankzij Sony) zal ik jullie next-gen console niet gaan kopen. Ik zit niet te wachten op een spelcomputer waar een optionele camera onlosmakelijk aan vast zit. Het maakt het geheel onnodig duur en blijf bovendien met een onbehaaglijk gevoel zitten omdat ik geen idee heb wat die camera daadwerkelijk aan het filmen is. Aangezien jullie al vooraf aangeven niet garant te willen / kunnen staan voor de privacy van jullie klanten en wetende dat zowel de FBI als de NSA in jullie servers kunnen rondneuzen, laat ik de Xbox One liever schieten.

Wat betreft Windows 8(.1); ik ga er niet aan beginnen. Ook al zijn er in de 8.1 update de nodige verbeteringen aangebracht, het is niet voldoende om mij als klant te winnen. Jullie leunen ondanks alle kritiek nog steeds te zwaar op de nieuwe interface. Daarom blijf ik de komende jaren bij Windows 7. De ondersteuning voor dit besturingssysteem loopt sowieso nog tot 2020 (dus nog minstens 6 jaar, exclusief eventuele verlenging), dus zie ik geen reden om hier vanaf te stappen. Indien Windows 9 weer een degelijke versie wordt (zoals XP en Windows 7) zal ik upgraden, anders wordt het (vroeg of laat) gewoon Linux. Hoe dan ook; aan die nieuwe tegeltjes kan en wil ik niet wennen. Hetzelfde geldt overigens ook voor Windows Phone 8; dat wil ik ook niet op mijn smartphone hebben. Zowel Android en iOS genieten daar bij mij zeker de voorkeur.
Mja vrijwel de gehele Xbox Top lijkt gewoon niet geschikt voor interviews en presentaties. Don Matrick vind ik zelf ook het toppunt van hoe het niet moet. Hij komt altijd zo sullig over en komt eigenlijk altijd wel met zo'n opmerking waarvan je denkt "dat had ie beter niet kunnen zeggen". Phil Spencer is al wel iets beter (die zegt minder domme dingen) maar kan weinig improviseren en Major Nelson is dan wel een aardige persoon, maar weet eigenlijk ook maar weinig.

Verder is het erg naÔef om te denken dat de NSA en FBI niet bij de servers van Sony zullen kijken. En ze moeten nog steeds daar toestemming krijgen om je gegevens te benaderen. Ik denk dat er nu met dit schandaal ook wel wat zaken zullen veranderen en er toch wat minder snel bij iemand thuis gekeken zal worden.
Wat betreft de servers heb je wel gelijk. Het verschil is echter dat Sony's "Eye" camera optioneel is. Deze is niet vereist en is bovendien altijd los te koppelen zonder dat de PS4 het benauwd krijgt. Zo kun je in ieder geval zelf de controle houden wanneer dat ding op aan het nemen is.

Don Mattrick zal best een aardige gast zijn, maar naar mijn mening niet geschikt voor de marketingafdeling. Beetje de kneus van Microsoft. Jaagt eerst de hele community op de kast en biedt vervolgens zijn verontschuldiging aan.

De reden dat ze het hele DRM beleid 180į te draaien komt primair door Sony's houding op dit vlak. Ik weet zeker dat ze niks hadden veranderd als Sony een vergelijkbaar beleid had gevoerd. Nu wordt er gedaan alsof Microsoft heel goed naar de kritiek van haar klanten luistert, maar in feite reageren ze puur op Sony's strategie. Doordat ik vrij cynisch ben aangelegd prik ik daar (net als veel mensen) zo doorheen.

Nu weet ik wel dat Sony het liefst veel strengere DRM eisen had ingevoerd, echter waren ze zo slim om Microsoft als kanonnenvoer op te offeren om zo de houding van de markt te toetsen. Bovendien hadden zowel Microsoft als Sony dit strenge DRM beleid nooit succesvol door kunnen voeren vanwege de Europese wetgeving omtrent het handelen in 2e hands spellen. Ze hadden dan een compleet nieuw beleid moeten bedenken voor Europa, waardoor ze mogelijk werden aangeklaagd in Amerika en AziŽ omdat mensen zich daar oneerlijk behandeld voelen aangezien zij niet in 2e hands games mogen handelen.

Uiteindelijk zouden de kosten hiervan waarschijnlijk vele malen hoger zijn dan de potentieel misgelopen inkomsten uit 2e hands spellen. Microsoft en Sony zullen daarom wel eieren voor hun geld hebben gekozen om te voorkomen dat die hele DRM zaak te veel tijd en geld ging kosten waardoor ze mogelijk winst mis zouden lopen en consoles zelfs vertraging bij de release zouden oplopen.

Blijft overigens leuk : http://www.youtube.com/watch?v=KOxdMQhDMIU
Ballmer zou beter zelf ontslag nemen. Ik heb die man nog nooit een zinnig woord weten zeggen. Elke keer die man in het nieuws komt is het met uitspraken die duidelijk maken waarom het zo slecht gaat met Microsoft. Die man heeft totaal geen visie en lacht steeds het succes van de concurrentie weg.
volgens mij word er toch gezegd dat er een behoorlijk bedrag aan winst is gemaakt, weet niet precies wat jij bedoel met slecht gaan bij MS, maar met 7,8 miljard winst kun je niet echt zeggen dat het slecht gaat.
Misschien zou Ballmer er goed aan doen zelf een keer een stap opzij te zetten. Hij heeft lang meegelift op de visie en strategie van Bill Gates en sinds hij zelf aan het roer gestaan heeft zijn er geen fatsoenlijke producten meer gemaakt. Windows 7 was goed, maar een logisch vervolg op Windows XP en het (mindere) Windows Vista.
Voor de nauwkeurige lezers onder ons; apparaten & diensten kan zoveel betekenen als dat Microsoft een nog grotere hoeveelheid naar hun online platform wil gaan tillen waardoor de divisies die zich bezig houden/hielden met "ouderwetse desktop software" minder belangrijk worden.

Al dik een jaar kan je Office 365 afnemen alsmede een flink aantal andere diensten binnen Azure die ervoor zorgen dat een organisatie (ongeacht welke grootte en locatie) altijd en online de afgenomen diensten kan raadplegen.

Ook de ontwikkeling & integratie van zaken als de Surface Pro, Windows Phone 8.x en het aangekondigde Xbox One platform, leveren natuurlijk een focus op bepaalde apparaten op die eigenlijk (voornamelijk) diensten online gaan raadplegen en minder afhankelijk zijn van CD's/DVD's/USB om iets te installeren, kopen & weergeven.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 24 juni 2013 07:43]

Klopt inderdaad, de cloud heeft/is de toekomst en het is goed dat Microsoft dit nu inziet. Het lijkt erop dat ze Google achterna gaan die ook steeds meer hun eigen hardware (Nexus devices) ontwikkelen.
Ik vraag mij af of dit het schip gaat doen zinken.

Dat ze de focus meer naar apparaten en diensten aan het zetten zijn, moge duidelijk zijn in Windows 8. Het besturingssysteem is niet meer gebouwd voor jouw PC, het is gebouwd voor de Surface devices. Dat het ook nog op jouw PC draait is even mooi meegenomen.

Ze hebben ook compleet de plank misgeslagen betreffende opties voor ontwikkelaars van het Windows platform. Als developer kan ik WinRT niet anders beschrijven dan het mentaal achterstandelijk broertje van het .NET Framework. Het heeft een paar leuke features, maar ontbreekt er veel te veel; en wil je graag een van de vele kwalitatieve libraries gebruiken die de afgelopen 10 ontwikkeld zijn, jammer. Dat gaat niet gebeuren.

Microsoft heeft dit jaar veel tactische fouten gemaakt. Sony moest Microsoft feitelijk voor schut zetten om de omdraai aan DRM te geven.

Ik durf het niet zeggen.
WinRT is ontworpen om zaken als responsiveness en security af te dwingen, zodat gebruikers een goede gebruikerservaring hebben met apps. Dat betekent dus ook dat je als developer niet alles kunt doen wat je bijvoorbeeld in het .Net Framework kunt doen. Dat is soms frusterend als developer :)
psies, waardoor het eigenlijk dus weinig kans van slagen heeft. De doelgroep die hier wel op zit te wachten is klein...
Ik weet het niet. Als ik ergens op zit te wachten is het wel een goede responsiveness, een goede en consistente gebruikerservaring en zeker ook security.
Het voordeel voor mij als gebruiker is productiviteit. Ten eerste omdat ik minder onderhoud hoef te doen, en ten tweede omdat het werk zelf sneller gaat. Dat zijn toch allemaal factoren die ik ernstig mis onder WinXP/7/8. Dat is ook de reden dat ik privť naar OS X ben overgestapt en professioneel zoveel mogelijk met Unix/Linux werk.
Kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben die hier op zit te wachten.
Dat denk ik niet. Security zal een steeds belangrijker issue worden, zeker als gebruikers apps willen kunnen downloaden zonder zich af te vragen of deze app wel veilig is of het system laat 'hangen'.

Dit is een punt waarop het ene OS zich kan onderscheiden van een ander.
uh, wat afdwingen? het voelt IMHO totaal niets anders aan dan welke desktop applicatie dan ook mbt responsiveness en security, dus het zal dan wel tussen je oren zitten..

Ik vindt het meer weer terug gaan naar Windows 1/dos om dan over 20 jaar weer terug te zijn waar we voor de hele tablet Ossen look waren..
Een voorbeeld is dat je alleen toegang tot het filesyteem hebt via asynchrone calls zodat de UI niet blijft 'hangen'. In het .Net framework voor desktop, heb je ook synchrone calls.
Persoonlijk zou ik met Ballmer zelf beginnen, maar dat zal niet gebeuren. Vergeet nooit de keer dat hij dansen en springend over het toneel stuiterde. En vervolgens bijna compleet uitgeput aan een speech moest beginnen. Zoooo overdreven, maar ook de persoon zelf :( Maar goed, hij kan nu wel div. toppers ontslaan, deze zal hij in de loop der tijd toch ook wel zelf hebben aangenomen of voorgesteld. MS heeft de laatste tijd een tal verkeerde beslissingen genomen maar daar was hij natuurlijk zelf ook bij, als MS directeur zal hij toch wel moeten tekenen voor de koers die het bedrijf vaart...
Vandaar , misschien is het verstandig zelf eens het roer over te geven...
Weleens naar College Tour gekeken? Het is echt een leuke gast, niet zo saai als de meesten en met veel charisma.
Sorry maar veelal zet hij zich zelf voor schudt en zijn visie ... niet eens de moeite waard.
Bill en Balmer waren meer beetjes de nerds van de klas.

Niet bepaald de types voor juiste doelstreving van innovatie.
Daar heb je creatieve ruimdenkende personen voor nodig met absurde vermogens van fantasie. Immers begint het bij fantasie en niet rekensommetjes.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 24 juni 2013 17:26]

Ik vond Bill Gates wel goed. Ik ben het niet altijd eens met zijn keuzes, maar hij was i.i.g. wat consequenter in zijn beleid. Met Ballmer vliegt het alle kanten op en ontbreekt het totaal aan visies. Allemaal kleine clubjes, die samen Microsoft zijn.

Ik ben al ruim 15 jaar MS ontwikkelaar en het is nog nooit zo'n zooitje geweest als de laatste jaren. Kijk eens naar de ontwikkelomgeving. Voor web had je eerst ASP, dat werd logisch ASP.NET met de invoering van .NET. Daarna kwam Silverlight als next big-thing, maar dat is nu alweer aan de kant gezet ten faveure van ASP.NET MVC en HTML5 voor clientside (i.p.v. Silverlight).

Op de desktopkant is het niet veel anders. Eerst Win32 met MFC. Heeft jaren prima gewerkt en werd logisch opgevolgd door C# met WinForms. Ook nog een logisch vervolg. Maar toen kwam WPF. Super platform met geweldige mogelijkheden. Maar het lijkt wel dood. Er is de laatste jaren amper vernieuwing geweest in WPF, maar officieel dood verklaard is het ook niet.

En dan de data platformen. Eerst ODBC (was jaren prima). Daarna ADO en in de .NET tijd kwam logischerwijs weer ASP.NET. Ik heb nog een sollicitatie gedaan bij MS en ik werd bijna afgefakkeld dat ik een ORM tool (in die tijd nHibernate) goed vond. Later kwam MS met Linq. Tegen de tijd dat je er eidelijk een beetje wat mee kon werd het ook half/half obsolete verklaard en kwam Entity Framework.

Voor Windows Mobile kan je zo'n zelfde verhaal ophangen. Eerst Windows CE en Windows Mobile. Daarna ontwikkelen voor Windows Phone 7 en nu weer een ander platform voor Windows Phone 8. En ook hierbij is het nu niet echt duidelijk of je dat nu moet doen in HTML5 of native.

Om gek van te worden als ontwikkelaar en ik vind het nu erg lastig om een lange termijn strategie te kiezen voor MS ontwikkeling. Apple is outdated (hun Cocoa roots liggen 20 jaar terug), maar het is in ieder geval duidelijk.
MVC is een methodiek.
ASP .NET heb ik me nooit mee bezig gehouden maar dus ik neem dat maar aan.
Maar de hele web ontwikkelingen in het algemeen is gewoon een grote rommel.
Ze mogen daar met zijn allen wel eens 1 goede ontwikkel omgeving maken waar de boel op elkaar aansluit ipv allerlei puzzelstukjes maken en maar hopen dat het past.

ODBC leuk concept maar in de praktijk zijn veel drivers die tegen multi user problemen aanlopen, dan wens ik toch native de database aan te spreken. ADO heb ik niks op aan te merken.

Apple is niet helemaal niet outdated, hun roots liggen overigens bij objective Pascal (1 van de best doordachte talen die er is als het om OOP gaat, later is dit overgenomen door Borland en als onderdeel van Delphi geworden), inmiddels gebruiken ze objective C wel wat in ontwikkeld maar lang niet zo prettig als objective pascal maar XCode als omgeving vind ik daarentegen weer geniaal opgezet.

HTML5 is slechts een verzamel naam van technieken ... nog steeds om niet vrolijk van te worden.
ASP.NET MVC is zeker wel een laag bovenop MVC. Ben met je eens dat Model-View-Controller een methodiek is, maar Microsoft heeft hun implementatie voor het gemak ook maar meteen ASP.NET MVC genoemd.

Objective C is zeker wel outdated. Een taal die nog met losse headerfiles werkt, geen fatsoenlijke support voor exceptions, generics, reflection, ... heeft mag je zeker wel outdated noemen. Type safety in .NET en ook Java is een stuk beter geregeld.

Ik heb meer ervaring met VS dan met XCode, maar ik vind die eerste echt een stuk fijner werken. XCode wordt wel steeds beter, maar ik vind het gepruts met NIBs niet meer van deze tijd.

Eens met HTML5. Het hangt van de scriptjes en vage libraries aan elkaar...
Persoonlijk vind ik juist heel goed implementation en interface gescheiden wordt van elkaar. Verder kan je met XCode gewoon met frameworks werken. Ik denk het meer kwestie van smaak en gewenning is. NIBs zijn best wel handig maar je moet ook rekening houden dan OSX .dmg files anders in elkaar zitten dan Windows .exe.

En bij een .exe file kan je leuke dingen doen maar ook hele gevaarlijke dingen (bijv resource aan toevoegen en weer eruit halen, kan link zijn).

VS studio heb ik nog niet heel veel mee gedaan maar tot zover ik het ken vind ik dat ook niet logisch in elkaar zitten. Zelf prefereer ik Delphi zit veel logischer in elkaar, programmeert veel netter vooral als je met component design gaat werken.

HTML5 mee eens, zelfs iets simpels als een scrollbox verbergen en toch de scrollfunctie blijven behouden is daar gepruts iets wat met 1 parameter zou moeten kunnen ... eigenlijk om te schamen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 25 juni 2013 15:53]

Deze keuzes (eigenlijk al sinds Vista, zie ook de massale hoeveelheid XP gebruikers) zorgt ervoor dat de consument niet meer overstapt van software, of de stap maakt naar een concurrent.

Ze maken het zo wel erg makkelijk voor Google en Apple om Windows van de troon te gaan stoten. Die zijn met man en macht bezig om meer software naar de PC te krijgen, en lijkt er nu sterk op dat Microsoft ze een handje gaat helpen.

Zou het IE/Chrome/Firefox verhaal een voorbode zijn van hoe het de rest van Windows zal vergaan? Een beetje serieuze concurrentie (immers, Apple mist nog een generieke OS die systeem onafhankelijk is, en Google is nog aan het ontwikkelen) en ze zakken weg?
Sorry hoor, maar persoonlijk vindt ik nog geen 1 browserbased applicatie zo fijn werken als een beetje native desktopapplicatie.. helaas gaan we weer terug naar een ergerlijke situatie waarbij we alleen maar nog snellere computers nodig hebben om een fractie te kunnen draaien wat we voorheen konden.. zucht...
De user-experience wordt d.m.v. HTML5 en allerlei ondersteunende Javascript libraries een stuk beter. jQuery, HammerJS en meer van dat soort libraries maken van HTML5 applicaties bijna native apps. Soms merk je het verschil bijna niet meer.

Het grote nadeel vind ik, als ontwikkelaar, dat het veel lastiger is om gestructureerd te ontwikkelen. Ga maar eens een paar 1000 regels code refactoren in Javascript. Dat valt niet mee, omdat het zo untyped en losse taal is. Talen als C# (en waarschijnlijk ook Java) zijn door hun structuur veel beter onderhoudbaar.

Daarbij is layout in HTML (ook HTML5 en CSS3) nog steeds een stuk minder fijn dan wat je kunt met iets als WPF.
Wat javascript heb je gelijk, het valt OOP na te bootsen maar je moet net even weten hoe.

Je kan dus in feite een object opstellen met eigenschappen. Het object laat je de element opbouwen en met de eigenschappen kan je triggers sturen om het element te vormgeven. Subobjecten toewijzen. De code wordt er een heel stuk netter door en overzichtelijk en beheersbaarder.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 25 juni 2013 12:21]

Ik denk niet Apple een OS die systeem onafhankelijk is mist.
Ze stellen gewoon hoge eisen zodat de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk is en blijft.

Mijn inziens lukt ze dat ook goed met de Mac computers omdat het een geheel ander gewaarwording is en toont van hoe een OS goed kan werken. Natuurlijk is ook daar niet alles perfect maar ze doen het wel een stuk beter.

Betreft Google met ChromeOS .... ooit eens getest maar dat vond ik totaal kansloos systeem.
Het is heel simpel. Microsoft probeert al jaren marktleider te worden van de huiskamer. Als je daar zit, ben je binnen. Van gaming, social tot en met content on demand. Als je de visie van Microsoft doortrekt moet je niet teveel losse eilanden hebben die niet op elkaar aansluiten. Dus reorganiseren en minder kapiteins, meer samenhang in je productaanbod, en meer lean and mean opereren.
Het probleem is dat Microsoft van oorsprong alleen zakelijke klanten had. Je kon in de winkel wel een doosje Windows of Office kopen, maar het geld kwam binnen door de licentiedeals met computerfabrikanten en bedrijven. Dat is nog steeds de cultuur van het bedrijf, de consumentendivisie lijkt daar op een klungelige manier aan vastgeplakt te zijn.

En als nu de kern van die oude cultuur besluit om degenen die dichter bij de eindgebruiker staan er uit te knikkeren... Ik had het liever andersom gezien :)
ik citeer: Het gaat financieel niet slecht met Microsoft: afgelopen kwartaal steeg de winst naar 7,6 miljard dollar.

en ik citeer nogmaals: Hoewel de uitgave over bronnen beschikt binnen de top van Microsoft, ontbreekt concrete info over de plannen.

Artikel gaat niet over xbox of windows 8. Het gaat over vermoedens over een reorganisatie.
zolang de bedrijven hier voor betalen kun je wel heel stoer zeggen dat het vage octrooien zijn, samsung, htc en noem ze maar op gaan echt niet per telefoon blijven betalen als er een redelijke kans is dat ze er onderuit kunnen komen. dus zolang het niet bewezen is dat de patenten waar voor betaald worden foutief zijn, of niet geldig zijn is het gewoon geld waar MS recht op heeft.
Ze moeten gewoon hun eigen pad varen dat was succesvol was.
Nu zijn ze constant Apple aan het imiteren.
Eigen telefoon, eigen muziekspeler, eigen tablet, eigen winkels... En alles mislukt.
De ene na de andere versie van windows passeert de revu. Overstappen? Je hebt geen id wat nog wel werkt en wat niet.
De basis bij Apple is de prima software. De rest komt vanzelf.
Microsoft lijkt wel een dronken man. Compleet de weg kwijt.
Een top die volgestopt met aandelen alleen maar aan het denken is hoe er meer geld uit gehaald kan worden. Tja ze worden ouder en ouder, passie weg en alleen geld is de drijfveer. Misschien is het ook beter dat er nieuw bloed in de top komt.
Met enige vrees om over te komen als flamer/basher; ik kan nou niet echt onder de indruk zijn van het portfolio van Apple in de context van "succesvol". Ook Apple lijdt onder haar eigen stilstand wat goed terug te zien is in de aandelenkoers maar ook het marktaandeel ten opzichte van Android. Daarnaast, en daar kan je ook meerdere fabrikanten van betichten, is het voortboorduren op produkt X inderdaad niet goed waardoor overstappen altijd een afweging is van "wat win ik er eigenlijk mee" en "wat kan ik er zometeen nog mee"; als voorbeeld een iPad die ondertussen in tig smaken te verkrijgen is met minieme verschillen maar wel met maximale prijsverschillen.

Verder geef je aan dat bij Apple de software prima is. Helemaal correct; zoals OSX als iOS zijn een goede basis voor het ondersteunen van het Apple-ecosysteem. Maar wat is er mis met Microsoft en alle Windows-versies? Sinds Windows 3.x is het marktaandeel eigenlijk alleen maar gegroeid en houdt Microsoft een aantal zaken jarenlang (en mogelijk overbodig) in stand zoals 16-bits ondersteuning, 32-bits ondersteuning en "oud OS ondersteuning" met als briljant voorbeeld Windows XP.

Het overstappen naar en het werkend krijgen van nieuwere software (ongeacht de fabrikant) is veelal een vooruitgang voor de betreffende fabrikant maar een stilstand voor de gebruiker omdat grofweg 99% van alle developers weigert (!!) te ontwikkelen in het nieuwe systeem. Wederom als voorbeeld Windows; hoeveel applicaties ken je ondertussen die native 64-bit verkrijgbaar zijn? Inderdaad, een handvol terwijl 64-bit extensies in CPU's al minstens 10 jaar aanwezig zijn en ook Windows XP al in een (wat brakke) 64-bit versie verkrijgbaar was.

Of Microsoft vernieuwing nodig heeft in de top; mogelijk heb je gelijk maar je argumenten & standpunten ondersteunen dat op dit moment niet geheel.
Misschien kan je beter verdiepen in de materie voordat je zulke grootte onzin weet te verkondigen. Je hebt denk ik werkelijk geen benul van de geschiedenis van Apple en dan toch dit soort uitspraken.

Daarbij levert Apple geen rommelig OS zoals windows ... de meesten lopen ze er eerder aan te irriteren dan ze er blij van worden.

En bij voorbaat vind je een apple liefhebber iemand die alles idealiseren. Ik vertel je het tegendeel ze zien het verschil tussen twee systemen en ze weten welke de beste is omdat ze in staat zijn kritisch te beoordelen en niet de massa windows-it-cliche volk nadoen.

Probleem van MS is ze hebben echt werkelijk een mega slechte oog voor details.
Een grotere focus op apparaten en diensten? Dat wordt dus een nieuwe nagel aan de doodskist :/ .

Windows en Microsoft zelf zijn altijd zo succesvol geweest omdat het door duizenden hardware en diensten leveranciers werd omarmd. Nu Microsoft deze ondernemingen op hun eigen gebied nog meer gaat beconcurreren, zullen deze firma's zich meer en meer van Windows af gaan keren.

Ik zou zeggen, schoenmaker blijf bij je leest. Breng 'gewoon' stabiele Windows versies uit, en dan wel met een interface waar de mensen om vragen. Niet een compleet schizofreen OS waar niemand echt lekker mee uit de voeten kan.
Ballmer is nog steeds eindverantwoordelijke ... als ik baas zou zijn van Microsoft en ik had de keuze om in Windows 8 bijvoorbeeld om de start menu er standaard in te zetten. Of dat gelazer met de XBox One dan had ik dat zeker voorkomen. Maar goed Ballmer is Visie loos... Mazzel dat de servermarkt nog steeds ruim voor ze open staan !
jammer dat baas van MS zijn meer is dan start menu en xbox one regels. anders hadden ze beslist de baan gegeven met die inzicht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013