Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 113, views: 59.021 •

Volgende week wordt een nieuw landelijk waarschuwingssysteem door de overheid in gebruik genomen. Mensen die zich in de buurt van levens- of gezondheidsbedreigende situaties bevinden krijgen met het systeem bericht op hun mobiele telefoon.

Op 12 november start de rijksoverheid met het gebruik van het nieuwe alarmmiddel NL-Alert. Met dit systeem kan de overheid burgers in de directe omgeving van een noodsituatie via de mobiele telefoon waarschuwen. In het bericht staat omschreven wat de situatie is en wat mensen op dat moment het beste kunnen doen. Eventueel volgen later nog berichten die updates over de situatie verschaffen. Een NL-Alert wordt alleen verstuurd als er sprake is van acute levens- of gezondheidsbedreigende situaties en wordt verstuurd door de meldkamer van de hulpdiensten.

Het alarm stuurt door middel van cell broadcasting een berichtje naar mobiele telefoons die in de bewuste regio zijn. Deze techniek verstuurt tekstberichten op vergelijkbare wijze als bij het Amber Alert. Om het gebied nauwkeurig te kunnen definiëren is Nederland hiervoor onderverdeeld in 5000 cellen. Cell broadcast-berichten worden via een apart kanaal in het netwerk afgeleverd en werken dus niet via sms. Daardoor wordt het bericht nog steeds afgeleverd als bijvoorbeeld door een ramp het normale sms-verkeer platligt.

Bij het NL-Alert slaat de overheid geen gegevens op, waardoor de dienst anoniem is. Op dit moment ondersteunt 60 procent van alle mobiele telefoons berichten via cell broadcasting. Volgens de overheid loopt dit percentage de komende jaren snel op. Via een speciale instelhulp kan gekeken worden of een mobiele telefoon de NL-Alert ondersteunt en of verdere instellingen benodigd zijn.

In 2010 bleek dat veel smartphones destijds de cell broadcasting-techniek niet ondersteunden. Destijds ging de overheid met fabrikanten in gesprek, waarbij onder andere Sony Ericsson met een oplossing kwam. In augustus 2011 vond een test plaats in onder andere Zoetermeer, Rotterdam en Enschede met het NL-Alert. Naast het NL-Alert blijven de huidige waarschuwingssirenes nog gewoon bestaan.

Reacties (113)

Reactiefilter:-11130112+166+28+30
Dus werkt het nu wel op iPhones en Android-toestellen?

--edit--
Misschien wel...

[Reactie gewijzigd door TvdW op 3 november 2012 13:07]

Op iPhones niet, wel op sommige Android toestellen. Zie: http://instelhulp.nlalert.nl/
Op me oude HTC desire (zonder toevoeging) kan het in ieder geval.
Komt bij een android toestel er op neer dat je het volgende moet doen:
Instellingen,
Bellen,
Vinkje bij cell-broadcast
Cell-broadcast instellingen.
Kanaal toevoegen
Naam: NL-Alert
Kanaalnummer 919

Opslaan en klaar. Verwacht namelijk dat veel meer toestellen het kunnen dan dat er in de handleiding staat ;)
Ik heb dit ook bij mijn Galaxy Note 2 gedaan. Maar dan bij Berichten -> instellingen -> Instellingen infoberichten (CB) -> Kanaal configuratie. Bij de instelhulp zag ik de Note er niet tussen staan. Misschien niet goed gekeken. De Galaxy S 3 staat er wel tussen, maar schijnt dit niet te kunnen. Dit lijkt mij vreemd. @The-Source, ik heb net als jij eerder het vermoeden dat men niet weet waar men dit kan instellen. Dus aan de anderen, zelf even bij je instellingen van je sms berichten kijken. Infodiensten is niet iets nieuws.

Verder was ik benieuwd naar Amber Alert of dat dit ook zo kon. Het antwoord wat ik vond is; Nee. Hieronder een stuk tekst wat uit een PDF komt van NL-Alert.

Wat is het verschil tussen NL-Alert, Amber Alert, SMS-Alert en Burgernet?
AMBER Alert, SMS-Alert en Burgernet zijn zogenaamde participatiediensten en vragen burgers om hulp bij de opsporing (van bijvoorbeeld vermiste kinderen). Deze diensten vragen u een bijdrage te leveren aan de veiligheid van ons land. Het zijn persoonsgebonden diensten, op basis van vrijwillige inschrijving.
U moet u dus vooraf abonneren. De (sms-)berichten worden specifiek naar uw telefoonnummer verzonden. U ontvangt elk bericht dat wordt verzonden, ongeacht waar u zich bevindt.
Das dus niet het verschil tussen NL-Alert en Amber Alert....voor beide moet je dus abbonneren het verschil is alleen dat bij Amber Alert dit specifiek is aangegeven en via SMS werkt, en dat voor NL-Alert dit via broadcasting werkt en dus misschien wel en misschien niet geactiveerd staat op je telefoon en dat je er dus nog iets voor moet instellen...

@hieronder: ja...maar dan moet je ze dat weer gaan uitleggen...en daar de meeste mensen wel weten hoe ze een telefoon aan en uit moeten zetten....
"Gratis en anoniem
NL-Alert is een gratis dienst. Je hoeft je er niet voor aan te melden of op te abonneren. Maar je kunt wel controleren of je gsm ingesteld kan worden. Je telefoonnummer is niet bekend bij de overheid en wordt nergens opgeslagen."
Ik vraag me alleen af waarom in de handleiding op die site staat dat je je telefoon opnieuw moet opstarten. Opnieuw aanmelden bij het netwerk, door bijv even naar vliegtuigmodus te gaan, zou toch al voldoende moeten zijn?
Omdat het voor veel mensen makkelijker en bekender zijn met even opnieuw op starten dan hem in vliegtuigmodus te zetten.
Hah! Mijn Nokia 6600 uit 2005 ondersteunt het zelfs!

Ik moest lachen toen bleek dat de Nokia XpressMusic 5800 het niet zou ondersteunen volgens de site.

Instructies voor op een Nokia 5800 XM/C6-00:
Ga naar "Messages" in het menu. Vervolgens tap je op "Options" en dan "Operator Messages". Druk weer op "Options" en selecteer "Topic -> Add Manually". Voer bij naam "NL-Alert" in en bij "Topic Number" "919" in.
Zo stel je het in op een toestel die het maar al te goed ondersteunt terwijl het niet op de site staat.
(Mijn excuses dat de boel in het Engels is, maar ik heb nou eenmaal een Engelse telefoon. Dit zou hetzelfde moeten werken op de Nederlandse versies en eventueel op andere telefoons met Symbian)

[Reactie gewijzigd door Webmail op 3 november 2012 15:18]

Hah! Mijn Nokia 6600 uit 2005 ondersteunt het zelfs!

Ik moest lachen toen bleek dat de Nokia XpressMusic 5800 het niet zou ondersteunen volgens de site.

Dit zou hetzelfde moeten werken op de Nederlandse versies en eventueel op andere telefoons met Symbian)
Klopt. Volgens die website zou het niet op een Nokia X6 kunnen. Maar ook dat werkt uiteraard gewoon zoals beschreven.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 3 november 2012 21:18]

Hetzelfde lijkt met de nokia e52
Messaging - knopje options - cell broadcast - weer option - topic - add manually - topic naam nl alert en number 919 - ok - weer option en dan subscribe. Nu staat er een groen vinkje voor het topic.

Dan even in Nederlands
Menu - berichten - opties - infodienst - opties - item - zelf toevoegen - vul itemnaam en 919 als nummer in - ok - ga op het nieuwe item staan - options - abonnement. Nu is het nieuwe item aangevinkt.

Dit staat ook niet op de site als je naar nokia e52 gaat. Zal voor de e72 hetzelfse zijn denk ik.
Ik weet nog niet of dit werkt, dat zullen we wel merken bij een landelijke test, hoop ik.

[Reactie gewijzigd door macaidwin op 4 november 2012 10:35]

Grappig dat de oude Nokia's het allemaal wel ondersteunen. En ook vaak alle profielen van bluetooth etc.... ga zo maar door.

En Windows Phone toestellen nagenoeg NIKS ondersteunen op dat soort kleine zaken die toch wel belangrijk zijn. ( Lees: de Lumia reeks )

Is toch wel een belangrijk feit als je gaat kiezen voor een Windows Phone.. verwacht niet dat bij kleine zaken zoals dit dat Windows Phone dat gaat ondersteunen. Zeer beperkt OS als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 4 november 2012 13:19]

die site rukt. ... de nokia e71 staat er wel in (ook al wordt ie mogelijk niet ondersteun... al vraag ik me dat werkelijk af... )... maar mijn desire HD niet... en ik weet toch bijna zeker dat een Top toestel uit 2010 - dit moet kunnen draaien.

verder staat er ook HELEMAAL nergens op welke 'exact' systeem het werkt, en je dus ook niet kunt nagaan via de fabrieks-specs of jouw telefoon zou kunnen / moeten kunnen werken.

zo alles omvattend is de lijst nu ook weer niet.
Er wordt niet gekeken of een toestel een cell broadcast menu heeft voordat ie wordt opgenomen in de instelhulp. Er wordt in een gecontroleerde omgeving gekeken of cell broadcast ook daadwerkelijk functioneert ;)
je desire hd kun je gewoon instellen volgens het stappenplan hierboven ;)

Dat komt omdat ze eerst alles willen testen voor ze het toestel op de site opnemen
leuke van de desire hd, is dat ie wel op de site staat, als je ze zoekfunctie gebruikt, maar als je dan de link gebruikt krijg je een 404... blijkbaar hebben ze hem er weer af gehaad maar de search cash niet verschoont...


voor de mensen met custom rom AOSPx
gisteren is er een apk voor aospx 4.03 gebouwd en toegevoegd en zal via het settings /more menu beschikbaar zijn...

met dank aan #aospx op freenode.
Gewoon een wet maken dat mobiele telefoons die dit niet ondersteunen niet verkocht mogen worden. Moet je eens opletten hoe snel er dan updates komen.
Dat is geen goede Wet voor Windows Phone toestellen.. ach wel daarom vind ik het dan een Prima wet :D Maar voor Microsoft en Apple fanaten waarschijnlijk niet....
net alsof zo'n feature niet rete makkelijk via een ota update uit te rollen is...
Even op link kijken die in het artikel staat (Instelhulp) en je ziet welke telefoons het allemaal ondersteunen.
Die lijst die er staat is nu al gruwelijk achterhaald. Ik heb een toestel die het zeker ondersteund en nieuwer is dan bepaalde toestellen die er wel in staan maar ouder is dan alle android toestellen. Mijn oude Libertel MN2 ondersteunde deze techniek al.

Er zijn dus veel meer telefoons die dit ondersteunen dan dat er in die lijst staan.
"
Samsung I9300 Galaxy S III - NL-Alert - NL-Alert op jouw mobiele telefoon - Stap 1

Je toestel kan NL-Alert niet ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons.
"

Als 't niet ondersteund wordt door mijn S3 is er dan uberhaupt een telefoon van samsung die het wčl ondersteund?!? :/
Gevonden op
http://www.gsmhelpdesk.nl...topic.php?t=20850#p104394
Op de Galaxy S II kun je het als volgt uitschakelen:

- Ga naar je SMS inbox
- Druk op de linker touch-sensitive toets onder het beeldschem
- Op het beeldscherm verschijnt een optiemenu, kies hierin voor 'instellingen'
- Scroll helemaal naar beneden, bijna onderaan staat "instellingen Infobericht (CB). Vink hier de optie 'Infobericht activeren' uit.

Daarmee is het uitgeschakeld.
Het inschakelen op mijn Galaxy S gevonden. Nu afwachten of het werkt.

[Reactie gewijzigd door KroontjesPen op 4 november 2012 11:03]

Volgens de instelhulp die in het artikel genoemd wordt:
"Apple iPhones kunnen NL-Alert op dit moment niet ontvangen.".
Bij Android toestellen zie ik het volgende:
"Je toestel is technisch geschikt voor NL-Alert, je moet hem nog wel zelf instellen. Dit doe je in een aantal stappen."

[Reactie gewijzigd door Joshua op 3 november 2012 13:08]

Sommige Android-toestellen wel, Apple-toestellen niet.

(http://instelhulp.nlalert.nl/apple)
Heb het net op mn One x ingesteld. Of het werkt is weer een andere vraag natuurlijk ;)
Bij mijn HTC One X staat het al standaard ingeschakeld met de juiste instellingen.
Bij mij stonden de instellingen wel goed, juiste kanaal en de juiste instellingen. Het stond echter nog niet ingeschakeld.

Bij mij stonden deze standaard ingesteld:
-NL-Alert1 (919) en
-NL-Info (519)
Bij mijn One V staat het ook al aan met die nummers ingesteld. Sterker nog, ik kan cell broadcast niet uitschakelen...

Zou dit dan een instelling van mijn provider (hollands nieuwe) of van HTC zijn?
Ja. Om de juiste instellingen te vinden ga je naar http://instelhulp.nlalert.nl/
Als het goed is heeft Android hier standaard voorzieningen voor. Deze lijken echter standaard uit te staan, en worden per device geactiveerd.
De CDMA Galaxy Nexus (volgens mij van Verizon in de VS), heeft de optie pas sinds kort:
[Source] [Nieuws]

Mijn eigen Galaxy Nexus (GSM) heeft deze instelling niet. Hopelijk kan Google dit met een kleine update activeren.

Buiten dat lijkt deze optie trouwens alleen voor de GUI te zijn. Ik weet niet of achter de schermen de functionaliteit het gewoon doet.
Moet je wel een mobiele telefoon hebben :s Of gaat de overheid die straks gratis uitdelen aan de burgers? Ben blij dat de huidige sirenes gewoon instand gehouden worden, is wel zo netjes.
Ik zou het juist vreemd vinden als je maar 1 systeem zouden gebruiken. Als je Alerts wil uitdelen doe je dat toch op alle mogelijke manieren?

- Internet gebaseerd, IM, FB, Twitter, App-based, VoIP
- SMS based
- SMS broadcast
- Cell broadcast
- Alle mensen in een Cell automatisch met een ingesproken bericht bellen
- Sirenes
- Lichtkranten bij de wegen
- PA-installaties van grote bedrijven/gebouwen
- RDS
- Navigatiesystemen

enz... gewoon alles!

Als je een reden hebt om een universele Alert melding voor een gebied af te geven lijkt het me niet meer dan normaal om dat op alle mogelijke manieren te doen!


Note: voor de mensen met een kapotte sarcasme-detector: dit is geen sarcasme. Dat het toevallig een reactie is op iemand die bang was dat de sirenes weg kunnen heeft daar niks mee te maken :)

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 3 november 2012 13:25]

Ja, en omdat iedereen dan gebeld wordt ligt het netwerk er zo uit... Als alle telefoons dit nou ondersteunen, dan komen er vanzelf wel berichten op de social media. En mensen op straat zullen elkaar ook wel helpen.
Sirenes en cell broadcast zijn de enige 2 nuttige en betrouwbare systemen die je opnoemt. De rest is niet betrouwbaar genoeg (internet, sms, bellen) of bied geen meerwaarde meer.

En het allerlaatste wat je wil is afhankelijk worden van 3th party's als sociale netwerksite's en apps voor dit soort belangrijke info. Je wil trouwens ook geen onnodige paniek veroorzaken bij mensen voor wie het alarm niet bedoeld is.
Het is erbij. Niet vervangend.
Toen digitale tv door een provider werd ondersteund reageerde jij ook zo? Alsof analoge tv opeens niet meer gebruikt kon worden? Wees juist blij dat er extra wordt gewaarschuwd.
Volgens mij snap je mijn post niet, ik zeg niet dat het raar is dat het erbij is, ik zeg dat het raar is dat er niet veel meer bij is. Lees a.u.b. nog een keer.
Wie heeft er geen mobiel?

1) Mensen die er uit principe geen willen.
2) Ouderen en dergelijken waar een mobiel te modern en moelijk is.
3) Mensen die zo arm zijn dat ze niet eens een 5de hands dumbphone met prepaid kunnen betalen.

Voor die eerste 2 groepen is een gesubsidieerde mobiel geen oplossing. De tweede groep zal extreem klein zijn. Koop een lading oude nokia 3330's of iets dergelijks, regel er het meest basale abbonement bij. Er zal bijna niemand zijn die van zo'n regeling gebruik gaat maken.
voor groep 1 is idd geen oplossing, voor groep 2 is die er natuurlijk wel,

voor mijn moeder bijv (leeftijd rond de 65)... die totaal a-technisch is (sterker nog, met de buis naar start een veeg over het scherm op leverd).... ben ik bezig met het inrichten van een budget smartpone... waarschijnlijk iets chinees of anders een galaxy txt oid)...

dit heeft namelijk een aantal zeer grote voordelen... tov een nokia 3300...

1 via internet of wifi kun je met android, heel makkelijk agenda's beheren en syncen met de cloud en de pc...
2 geld ook voor mail / berichten en contacten...
3 als je je telefoon kwijt bent, ben je niet je data kwijt... geen gezeur met af en toe aansluiten op nokia suite (wat ouderen toch niet snappen en vergeten).
4 navigatie op de telefoon, vind de weg terug naar huis,
5 vind je telefoon terug (op afstand)... handig als je niet meer weet waar je hem gelaten hebt...

... en voor de mensen die roepen, maar alle andere smartpone features dan waar ze in verdwalen.... zoals facebook twitter en al die andere meuk... mijn antwoord... als je dat er alemaal uitsloot en de look en feel genoeg aanpast, kun je ondanks smart-features, toch een dumb-phone hebben..
Ik heb mijn HTC One X zojuist voorzien van de juiste Cell Broadcasting instellingen :) Deze kun je vinden op [ http://instelhulp.nlalert.nl/ ]
Waarom niet ook een SMS? Als ik de website bekijk dan worden vrijwel geen toestellen ondersteund.
Okee... Link instelhulp: "Apple iPhones kunnen NL-Alert op dit moment niet ontvangen. Het is nog onduidelijk wanneer iPhones NL-Alert wel kunnen ontvangen."

Daarmee mis je dus al een groot deel van de smartphonegebruikers. Hopelijk wordt hier snel verandering gebracht, want anders schiet dit systeem toch wel een beetje zijn doel voorbij. Dat een paar minder populaire merken (nog) niet ondersteund worden, a la, maar Iphones zijn immers nog altijd behoorlijk alom vertegenwoordigd...Android & Apple telefoons zouden daarom toch wel echt deze functionaliteit moeten kunnen bieden, imo.

EDIT: Even verder gezocht en kwam op deze site. Hier wordt gezegd dat je (althans vanaf model 4S geloof ik) de volgende code via keypad kunt bellen om je Cell Broadcast aan te zetten:

5005*'''CB'''# (enable cell broadcast messages)

NB: Ik heb dit nog niet kunnen verifieren (mijn Iphone is momenteel niet functionerende), dus ik weet niet of dit (in Nederland) ook echt werkt.

Ben off-topic gemod, maar ik zou het toch, als iphone gebruiker, wel degelijk prettig vinden om dergelijke alarmsignalen te kunnen ontvangen, als er iets ernstigs in mijn buurt aan hand is! Hoop dan ook dat die code werkt voor de Apple users onder ons :) Zal de code maandag zelf ook verifieren, heb dan weer een tel.

@vanaalten hieronder: typ dit bijvoorbeeld even in je notepad of sms-veld in (of ergens anders waar je die tekens in je keypad kan kiezen), daarna copy paste je dit naar je echte 'bel' toetsenbord. Die tekens direct daar kiezen is inderdaad niet mogelijk - even via een omweggetje dus.

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 3 november 2012 14:02]

[...]Android & Apple telefoons zouden daarom toch wel echt deze functionaliteit moeten kunnen bieden, imo.[...]
Android telefoons doen dat ook, je moet alleen wel zelf het kanaal instellen.
Eh... en hoe voer ik die code precies in? Ik geloof niet dat de single-quotes om de CB heen standaard op m'n keypad zitten. :?
Apple telefoons bieden zoiets ook, het is tijdens Sandy ook gebruikt in de USA. Ieder land zal echter vast weer z'n eigen standaard definiëren.
Net geprobeerd maar alsik die code op iphone uitvoer, dan geeft tie onbekende fout :(
Ik ken alleen de codes:
inschakelen CB: **5005*22#
Uitschakelen CB: ##5005*22#
(gewoon toetsen met je dialer)

(NB. die 22 komt van CB)

ik heb dit nooit werkend gekregen op mijn iPhone, destijds op 3G geprobeerd, later op 4 en 4S. Nu ook geprobeerd op 5. Nadah.
Wanneer ik **5005*22# invoer op mijn iPhone 3S (iOS 6.0.1) accepteert hij de code meteen. Ik heb ook gekeken wat er gebeurt bij een ongeldige code, zoals **5005*23# , in dat geval geeft hij een fout. Dus hij doet wel iets, maar of het werkt? Dat kan ik natuurlijk niet testen. :)
Voor wat betreft de Iphone 4 kan ik het volgende melden.

Een site waarop je van allerlei code tegen komt vind je hier: http://tinyurl.com/cyshtd9

Ik heb zo het vermoeden dat je de daar genoemde toetscode 5005*"'CB"'# niet moet invoeren.

In plaats daarvan zal het wel zo zijn dat je de letters CB door het gewenst kanaal moet vervangen.
Kortom: je zou dan moeten intoetsen: 5005*919#.

Of een ander geldig kanaal nummer.

Ik kan overigens nu al melden: dat lijkt niet te werken.

Ik zag weer ergens anders dat je misschien wel moet intypen:

*#5005*919#

(Of een ander geldig kanaal).

Maar ook dat lijkt niet te werken. Althans: ik krijg geen duidelijke bevestiging dat dit een geldige code is.

Codes die beginnen met ** of ## ben ik nog nooit tegengekomen. Als iemand er achter mocht komen dat dit toch de begincode is laat ik mij graag overtuigen natuurlijk.

Wat ik nu wel zie (maar misschien was die optie er altijd al) dat ik in het menu instelingen --> algemeen --> stel opnieuw in -- herstel locatiewaarschuwingen zie staan.

Wat zou dat betekenen ? Betekent het dat ik geen cell broadcasts meer krijg als ik dat ga resetten ? Ik laat het nu maar even voor wat het is....


PS: ik houd er nog wat Blackberries op na: ik zie dat KPN daarop kennelijk al zelf de cell broadcast features heeft ingeschakeld. Kanalen 919 en 40 staan aan.
NL alert meldt dat het op de betreffende BB's niet zou werken, maar CB werkt wel degelijk).

[Reactie gewijzigd door jlaarts op 4 november 2012 14:06]

'Herstel locatiewaarschuwingen' heeft er denk ik niks mee te maken. Het is volgens mij om de waarschuwing 'Deze app wilt uw locatie gebruiken' [Sta niet toe] [OK] bij alle apps weer te tonen.
Mijn One-X was al voorzien (los gekocht, KPN sim-only abonnement).
Ik heb een Galaxy note 2 die niet in de lijst staat van de instelhulp. Dus ik dacht laat ik maar bij de Galaxy S 3 kijken (aangezien technisch een Note2 ongeveer gelijk is aan een S3) maar daar staat bij dat het niet ondersteund wordt 8)7

Vervolgens bij de galaxy Y gekeken en die kan het vervolgens wel http://instelhulp.nlalert...op-jouw-mobiele-telefoon/

De instructies van de Galaxy Y gevolgd en daaruit blijkt dat ik het wel kan instellen. Sterker nog het kanaal 919 stond er bij mij al in.

Nu begin ik me toch licht af te vragen hoe betrouwbaar die website is.

Heeft iemand toevallig een S3 om te kijken of ze het kunnen instellen?
Net even gecheckt stond standaard al op receiving op alle kanalen, dus neem aan dat het zou moeten werken. Vond het inderdaad dat het vreemd was dat de S3 het niet zou ondersteunen.
Op stock rom staat het idd standaard op alle ontvangen. Ik heb in Italië deze zomervakantie al berichten ermee ontvangen, alleen werd daar de plaats waar je was als bericht gegeven.
Krijg het op CM10 op S3 niet gevonden in de SMS app. Dus geen idee of het gaat werken..
cm10 doet het standaard niet,
in aosp zit er standaard wel een apk voor in, maar meestal niet geinstalleerd..
Jouw stappen zijn hetzelfde voor mijn Galaxy S3. Vvoor de engelse versies: Messaging app, settings, CB activation. Channel 919 stond al actief.
Zowel in Android 4.0 als de update van deze week naar 4.1.

Deze optie heb ik echter eens uitgezet toen ik laatst in Engeland zat, omdat ik constant nutteloze SMSjes kreeg van zendmasten oid. Zal wel iets van ander kanaal zijn
Ik zocht net op mijn toestel (Samsung met Bada) omdat het niet in de standaard-lijst stond. De zoekresultaten lieten mijn toestel zien, de link leidde echter naar een 404.

Zoeken naar "bada" leverde nul resultaten op.

De website heeft nogal wat werk nodig... Overheid en ICT is nog steeds geen gelukkige combinatie.
Ik vind het een beetje vreemd dat claimen dat het niet zou werken, maar ik denk dat het komt omdat Samsung tot voor kort alle kanalen aan had staan. Met de meest recente builds zou het voor de topmodellen in elk geval al out of the box ingeschakeld moeten zijn op kanaal 919.
Heb op de site een technische melding gemaakt voor mijn Samsung Galaxy S.
Moest na het uit/in schakelen wel de naam even terug aanpassen.
Hopelijk wordt het op die manier aangepast want hoe meer telefoons het kunnen gebruiken hoe beter.

Misschien zinvol dat dit voor andere merken en typen die het wel kúnnen alleen volgens die site niet, dat ook even doen.
Ik heb op de instelhulp voor NL Alert gekeken en er zijn behoorlijk veel Android toestellen te vinden die het ondersteunen. Er ontbreken ook toestellen uit de lijst die het wel ondersteunen. Mijn toestel (Desire Z) kan met de stock rom inderdaad Cell Broadcasts ontvangen.

Met custom ROM's daarintegen is het maar net de vraag of de ondersteuning erin zit. In alle CyanogenMod versies bijvoorbeeld ontbreekt Cell Broadcast volledig (Ik draai CM).
(Zie ook: http://code.google.com/p/cyanogenmod/issues/detail?id=6224)

Edit @ FooLsKi:
Batterijverbruik is de reden dat ik geen stock rom draai... batterijduur van de stock rom was voor de Desire Z sowieso al slecht ;)

[Reactie gewijzigd door Fludizz op 3 november 2012 16:46]

De stock ROM van je Desire Z heeft alleen een (nog) een klein probleempje. Je batterij kan erg hard leeggaan in een gebied waar CB aan staat, of hij kan zelfs rebooten.
Helaas staat dit issue op 'invalid'.
Denk niet dat omdat je een Nokia dumbphone tig jaar geleden hebt het niet word ondersteunt, mijn telefoon doet uit 2006 (nokia 1600) doet het gewoon en eentje van mijn broer uit 2008 (nokia 1209) doet het ook al staat hij niet in de lijst de optie is er wel gewoon dus het zal wel werken.
Het is gewoon dat bepaalde smartphones het niet doen.

[Reactie gewijzigd door qlum op 3 november 2012 13:28]

Klopt, cell broadcast heeft nokia (en veel oude toestellen van andere merken) standaard in de oude toestellen. Juist pas de afgelopen 5 jaar zie ik het op veelsmartphones niet meer terug. Volgens de site kunnen de lumia's het ook niet, maar dat zal wel beperkt worden door wp
Misschien wel een idee, om net als de sirenes dit systeem een keer landelijk te testen.
Was ook mijn gedachte, maar dan meer dan eens zodat je eventuele onjuiste instellingen kunt veranderen en het dan de volgende keer opnieuw kunt proberen.

Ik denk aan op hetzelfde moment als het testen van die sirenes, dus de eerste maandag van de maand om 12:00 uur met gerwoon een tekst als bijv.: "NL-Alert testbericht. Als u deze boodschap kunt lezen is uw toestel geschikt voor ontvangst van NL-Alert boodschappen."

En dat dan elke maand tot en met bijv. juni 2013 zodat mensen de tijd hebben om het werkend te krijgen. En daarna dan evt. met een lagere frequentie. Elke drie maanden bijv. zodat mensen kunnen wéten dat het bij hun werkt, ook als ze een nieuwe telefoon hebben.
Hier pleit ik ook voor. Gewoon op hetzelfde tijdstip als de sirenes. Maandag om 12 uur eerste dag van de maand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013