Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 18.251 •

Dean 'Rocket' Hall, die Arma II-mod DayZ heeft gemaakt, kondigt aan dat de mod als op zichzelf staande game in de winkel gaat verschijnen. De game wordt gemaakt door Arma II-ontwikkelaar Bohemia Interactive, onder leiding van Hall.

Hall had het een maand geleden al 'een zekerheid' genoemd dat DayZ als op zichzelf staande game op de markt komt. De maker van de Arma II-mod was ervan overtuigd dat de mod voor het einde van het jaar in de winkel ligt. Hall, beter bekend onder zijn nickname Rocket, liet echter in het midden wie de mod tot game zou ombouwen. Hall heeft inmiddels echter een deal gesloten met het Tsjechische Bohemia Interactive, de studio die verantwoordelijk is voor Arma II, de shooter waarop Hall zijn mod baseerde. Hall krijgt bij Bohemia een team tot zijn beschikking waarmee hij de winkelversie van de mod kan maken.

Volgens Hall blijft de mod ondersteund worden. De ontwikkeling van de mod en die van de game lopen parallel, volgens de maker. Hall stelt verder dat Bohemia voor de game het Minecraft-model zal volgen, wat wil zeggen dat de game goedkoop aangeboden wordt en dat de studio snel opeenvolgende updates wil vrijgeven. Hall laat in het midden of de belofte dat de game voor het einde van het jaar in de winkel ligt, wordt gehaald.

DayZ als mod

Reacties (80)

Het zou misschien handig zijn om in het artikel te vertellen wat DayZ voor een mod is, zodat de lezer meer informatie heeft dan wat er al in de titel van het artikel staat... 8)7
Buiten dat het een mod op een shooter is staat er niets. (miss in het filmpie, maar kan ik hier niet zien)
www.Dayzmod.com:

A 225 km2 open world post-soviet state and one of the areas hit by a new and presently unknown infection which has wiped out most of the world's population. You are one of the few who have survived and now you must search this new wasteland in order to fight for your life against what is left of the indigenous population, now infected with the disease.

Go Solo, team up with friends or take on the world as you choose your path in this brutal and chilling landscape using whatever means you stumble upon to survive.


Komt neer als een Zombiespel welke lijkt op de serie The walking dead (naar mijn idee).

Heeft op dit moment nog veel fouten, is ook een Alpha versie nu. Maar het spel zelf is best bruut.

Edit: inderdaad detheavn.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 7 augustus 2012 16:57]

15 bij 15 kilometer.
Schijnt dat je char er ook minstens een uur over doet om van n kant naar de andere kant te lopen.
Mits... je niet neergeschoten word - en die kans is groot.
Of je een auto / brommer heb - en fuel.

Dag / nacht word ook synced met de "real world" meen ik.
Klinkt opzich goed, hopelijk kunnen ze nu met een team alle domme bugs eruit halen :)
en "realistisch" ogende en bewegende zombies toevoegen i.p.v. die stop-motion schuifelaars die er nu in zitten.
Dat ze zo raar bewegen heeft te maken met het type AI dat voor de zombies word gebruikt. Dat is nu de ai van de "beesten" in het spel. Als ze de normale AI zouden gebruiken word het spel zo traag dat het niet meer te spelen is.
Als je alle spelletjes naar Nederlands gaat vertalen klinkt het net zo zielig als je een potje 'De Plicht Roept : Zwarte Operaties 2' of 'Slagveld 3' gaat spelen hoor. :/
Normaal houd ik me verre van dit soort off-topic discussies hoor, maar 'day-zee' of 'day-zet' zijn beide ENGELSE uitspraken van de ENGELSE naam van de mod. (Of beter, de Engelse en de Amerikaanse uitspraak).
Op geen enkel moment werd het door SonicFC naar het Nederlands vertaald.

Dat gezegd hebbende vind ik de naam zelf niet storend.
Toenk wil alleen maar aantonen dat alles in het nederlands zielig klinkt, of de originele titel nou DayZ of Call of Duty is.

Naam stoort mij overigens ook niet.

Overigens is het wel grappig om titels te vertalen. :D

Voor Dood Achtergelaten 2
Huurmoordenaars' Geloofsbelijdenis: Broederschap
Tandwielen van Oorlog 3
Spook Verkenner: Toekomstige Soldaat
Niet in Kaart Gebracht
Orks Moeten Sterven

Okay, ik hou wel weer op.
Ik moest toch even lachen om die titels, je hebt een punt. :)
Wat ik mij afvraag, zouden die amerikanen en britten dat zelfde gevoel hebben bij Engelse titels?
Waarschijnlijk niet, maar hoe komt het dan dat wij dat gevoel wel hebben?
Ik denk dat dat komt omdat wij gewend zijn om titels in het Engels te horen. Zo ook films, series en andere media. Nederland is te klein om aparte vertalingen van alles te gaan zitten maken, daarom groeien Nederlanders eigenlijk tweetalig op met de media.

In duitsland en frankrijk is het voor veel meer mensen een hindernis als dingen in het engels gesproken zijn, daarom worden films en series daar ook nagesynchroniseerd.
Ook worden daar de titels van films vaker vertaald. Ik denk dat dat bij games niet meer gebeurt omdat het een jonger medium is.

Hoe dan ook, voor ons is de associatie met de Nederlandse taal veel meer iets van huis. Iets ouderlijks, misschien. Terwijl alle "coole" dingen Engels zijn. Het is gewoon op die manier deel van ons cultuurtje geworden, denk ik. Denk er eens over na, alle dingen die we als kinderen cool vonden hadden engelse namen.

Ik vond de Power Rangers leuk, en mijn zusjes de Spice Girls. Mijn ouders hadden het flink voor ons verpest toen ze het vertaalden naar Kracht Krijgers en Pittige Meiden. (om ons te jennen, natuurlijk)
Misschien dat jij dan de Pittige Meiden iets leuker had gevonden, klinkt nu ook weer niet zo slecht als klein kindje :p
Niet in Kaart Gebracht -> Uncharted

Ik had Google Translate nodig om het door te hebben :P
De 'zed' uitspraak komt dacht ik uit Canada, maar ik kan het fout hebben.
'roept dat je even een potje Daisy/Madeliefje gaat doen...'

:/


Maar inderdaad offtopic en niet relevant. Dee-Zie is niet alleen de vetste mod, maar tot nu toe zelfs de vetste game die ik in 2012 gespeeld heb. Het is misschien niet voor iedereen, maar als je door een wat clunky interface en de bugs heen kan kijken zal elke gamer hiermee een heel nieuw game-gevoel kunnen aanboren.
Sorry het is geen zwarte operaties maar geheime operaties. Nice Engels?
Wow, serieus, waar mensen zich wel niet druk om maken werkelijk waar.

Mooi nieuws dit, hoop alleen niet dat het dezelfde game engine als Arma II gaat gebruiken maar aangezien het dezelfde ontwikkelaars zijn zullen ze vast wel de Arma III engine o.i.d. nemen.
Natuurlijk nemen ze de ArmA engine. De code is er al voor geschreven, ze zijn er bekend mee en het is hun eigen engine. Een engine valt niet uit de lucht, zoiets duurt jaren om te schrijven.

Call of Duty is voorgeborduurt op de Quake 3 engine, en quake 3 komt uit 1999.
Door gerwim, dinsdag 7 augustus 2012 17:01
Natuurlijk nemen ze de ArmA engine. De code is er al voor geschreven, ze zijn er bekend mee en het is hun eigen engine. Een engine valt niet uit de lucht, zoiets duurt jaren om te schrijven.

Call of Duty is voorgeborduurt op de Quake 3 engine, en quake 3 komt uit 1999.
Volgens mij bedoelt Dylan93 hierboven de ArmA III (die momenteel nog in ontwikkeling is) engine, niet de algemene ArmA engine.
Het is een mod van ArmA II, het wordt nu een losstaand spel, met hulp van Bohemia Interactive die ArmA II gemaakt heeft. Hoe groot acht je de kans dat het dan een andere engine wordt?

Edit: Ik wt ook niet welke engine ze gaan gebruiken. Het lijkt me alleen logisch als ze dezelfde engine gebruiken.

[Reactie gewijzigd door crizyz op 7 augustus 2012 17:29]

Maar arma 3 komt pas in 2013 , en DayZ komt als een cheap standalone
en na 4 maanden op de arma 2 engine zou het raar zijn om ineens alles om te gooien op de nieuwe engine met alle problemen daarom heen
Of je doet iets aan je engelse uitspraak? Daisy en Day Z klinken totaal niet het zelfde. Bovendien zou ik in het eerste geval de klemtoon op de eerste lettergreep leggen en in het tweede geval op de Z.
Het is Day ZEEEEEEDDDDD en niet Daisy


http://www.urbandictionary.com/define.php?term=zed

Wow, mijn reactie is wel op een heel rare plaats beland, ach ja, dan maar om een ieder aan te geven dat het echt apart DAY = Dag en Z = Zed de george a romero term voor zombie's is.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 augustus 2012 18:04]

Het geen zijn geen zombies, maar "infected", dus je vergelijking van "zed" gaat niet op. De Z staat ook voor zero (als in, de eerste dag na de infectie), niet zombies zoals Rocket in meerdere interviews heeft gezegd.

Het ging hem namelijk om een "realistisch" scenario, waarin een groot gedeelte van de bevolking een ziekte heeft opgelopen, niet ondoden die hersenen willen eten.

Qua naam heb je wel gelijk: Rocket komt uit Nieuw Zeeland, waar de "z" word uitgesproken als "zed": Day Zed.
meh, de ontwikkelaar spreekt het ook op de daisy manier uit.
DayZ en daisy hebben toch echt een verschillende uitspraak. Andere klemtoon.
Ik vind het op zich nog wel grappig dat het daisy klinkt. Kom je daar op een eilandje om bloemetjes te plukken maar helaas vind je alleen dooie russen en zombies.

en nee inderdaad Day-Zed is te canadees. dan word het shoot the moose or infected mounty gameplay.
Ik heb arma combined operation gekocht om dit te spelen, moet ik dan als dayz als apart spel uitkomt het dan ook weer kopen?
Lezen:
Volgens Hall blijft de mod ondersteund worden. De ontwikkeling van de mod en die van de game lopen parallel, volgens de maker.
Verwacht wordt dat men de ArmA 3 engine gaat gebruiken. Bepaalde assets blijven compatible waardoor de ontwikkeling van de mod en de game idd parallel lopen.

Dat wilt echter niet zeggen dat je op een bepaald moment niet over moet gaan voor verdere ondersteuning.
Mooi zo!

Hopelijk zorgen ze wel voor wat meer optimisation van de engine zodat het gestotter wat minder zal worden. Of gebruiken ze de ARMA III engine hiervoor?
Slimme zet. Ik speel zelf de alpha build en moet zeggen dat het realisme in de game mij wel erg trekt. Nu er een concurrent in de maak is "WarZ", kan het niet kwaad de huidige spelers te behouden.
Ik denk dat WarZ het toch met gemak gaat winnen als ze dezelfde engine blijven gebruiken bij DayZ
Ik denk ook wel dat een concurrent met een betere engine het gaat winnen, want er zit niet eens melee in de engine (hatched is een short range weapon..). En anti-cheat ook niet. Kennelijk hoeft je bij day-z geen hacker te zijn om te hacken maar een script kiddie kan al alles doen wat hij wilt.
Concept en idee is goed uitvoering is naar mijn mening gewoon bagger. Minecraft had trouwens het concept en uitvoering al redelijk snel goed. Die miste alleen diepgang.
Hoogstwaarschijnlijk een fork die op dezelfde engine blijft draaien maar dan met andere content, wat Bohemia vaker doet (zie Operation Flashpoint en Take On Helicopters). Afhankelijk van de hoeveelheid content en het team waarmee hij werkt moet zijn beloofde deadline wel te halen zijn.
Oei, dat klinkt me niet goed in de oren. De engine is gewoon niet helemaal soepel, er zijn ondertussen veel betere engines.
Ik zou er anders zo snel niet een weten die ook in staat is om redelijk soepeltjes om te gaan met een map van 225 km2.
http://dayzmod.com/ ;)

Maar goed, een fijn idee!
Het idee van het spel (een gebied van ik geloof 225 vierkante km waar je doorheen kan struinen, en enkel de zombies moet overleven, eten, drinken, wapens vinden etc) is fantastisch, maar als mod is het echt niet normaal speelbaar.

Ongelooflijke artifacts, aparte langdurige animaties. (Als je loopt en snel weg wil rennen krijg je eerst een aanimatie, stilstaan, en dan wegrennen) en een overvloed aan andere bugs.

Als het helemaal goed zou werken zou het een fantastisch spel zijn.
Ik vind de animaties juist prima. De irritantere bugs zijn de zeldzamere 'spontaan doodga' bugs of dat je bij inloggen ineens in de zee spawnt, of dat je inventory spulletjes verdwijnen. De animaties en de besturing zijn juist heerlijk en part-of-the-realism als je het mij vraagt!
Wellicht zijn ze bij mij gebugged. Als ik van lopen naar rennen wil moet ik eerst stilstaan? Lijkt me niet heel realistisch. ;)

Dat je gaat zitten om verband om te doen vind ik dan wel weer mooi, maar sommige animaties moeten gewoon smooth gaan.

De naaste bug vind ik nog die planes die overal doorheenkomen afentoe, bizarre artifacts waardoor ik in steden soms gewoon niet rond kan lopen.
als je tegen een raam gaat liggen dan kan je er door heen clippen...
Als je beetje raar over een trap loopt in een barn dan kan je je been breken. Wat misschien wel realistisch is als je een dikke vent was, maar in zombie apocalyps ben je dan meestal gang 1.
Wat betreft immersion is arma 2 ongevenaard imho. Alleen is zoals je zegt de engine nogal oud en kraakt hier en daar... maar ik heb het vermoeden dat ze Day Z op de Arma 3 engine gaan uitbrengen.
En daarmee komen we aan bij het gedeelte dat ik persoonlijk een beetje jammer vind : Een game die zoveel vrijheid en opties biedt, maar totaal niet lekker verkoopt moet het verdorie van een Zombie MOD hebben uiteindelijk om echt bekend te raken bij het grote publiek :(

Enige voordeel is dat Bohemia op die manier weer extra geld verdient voor ArmA III en de "Vanilla ArmA spelers" weer wat hebben om naar uit te kijken :)

Voor de rest zoo jammer dat er zo weinig gamers ArmA een kans geven, terwijl het zo'n beetje de laatste game is waarin je bijvoorbeeld echt missies kan opzetten en dan ook nog eens binnen een HELE GROTE sandbox !!
Ik ben benieuwd hoeveel DayZ spelers ook echt ArmA hebben gespeeld. :D
En daarmee komen we aan bij het gedeelte dat ik persoonlijk een beetje jammer vind : Een game die zoveel vrijheid en opties biedt, maar totaal niet lekker verkoopt moet het verdorie van een Zombie MOD hebben uiteindelijk om echt bekend te raken bij het grote publiek
Ik vind dat niet gek hoor... ARMA II is een zwaar realistisch spel wat 9 van de 10 mensen totaal niet trekt,

Het is een niche genre, niet te vergelijken met andere shooters
Ik heb Arma 2 ooit tijdens een Steam sale gekocht, maar de besturing is wat mij betreft wat die game de nek omdraait. Totaal niet intuitief, onnodig veel knoppen voor allerlei handelingen. Nee, ik was er snel klaar mee. En dat terwijl ik toch genoeg games heb gespeeld waarbij je veel knopppen in gebruik had.
Helemaal mee eens, ik heb een dik half uur nodig gehad om uit te vinden hoe ik in een helicopter moest stappen. Maar niet alleen de controls, de besturing voelt erg traag aan door de standaard 'mouse smoothing' die op 30 staat, zet deze op 1 en het is al sneller. De graphics zijn redelijk veroudert maar mijn 5750 1GB draait het niet vloeiend terwijl BF3 prima gaat op FULLHD met medium settings. Pas na heel wat tweaks werd het speelbaar en had ik zoiets van ben ik in 1998 beland want het is wazig, kartel randen van hier tot Mars die je beetje minder maakt door AA aan te zetten om vervolgens 15 FPS te halen. Zonde want met goede controls en een geoptimaliseerde engine lijkt het me erg leuk om te spelen. Lekker hardcore.
Ik heb helaas Arma 2 voor DayZ aangeschaft en dat was gewoon een miskoop. Gebaseerd op een goeie engine had dit een fantastisch spel kunnen worden maar helaas zie ik de maker niet switchen naar bijvoorbeeld UDK.
Het is een super leuk spel vooral in een groep zodat je goed samen kan werken.
Wij spelen met zijn 4en waarbij 2 vol bewapend zijn en 2 pickers die de meeste risico nemen door in de steden eten, drinken en wapens proberen te vinden. Dat gebeurd dan met de andere 2 op overwatch. Het spel heeft wel te maken met veel bugs en hackers nog vooral de hackers maken het vervelend. De hackers gebruiken scripts om iedereen op de gehele server naar een bepaalde plek te teleporten en ook gebruiken ze scripts om kisten vol wapens te spawnen en scripts om iedereen te doden.
Ik ben erg blij met de Day Z mod. Niet alleen is het een leuke mod om te spelen, de verkopen van Arma 2/Operation Arrowhead zijn de afgelopen enorm gestegen. In de Steam store staat Arma 2 consequent boven nieuwe titels als Skyrim. En dit terwijl Arma 2 inmiddels een beetje verouderd spel is, wat in de eerste plaats al een niche-markt bediende (militaire simulatie). Ik vermoed dat dit een erg leuke en onverwacht injectie van cash is voor BIS (Bohemia Interactive).

Laatst heeft BIS met een patch nieuwe grafische opties toegevoegd, waardoor de Chernarus map (waar Day Z zich afspeelt) er IMO spectaculair uitziet, en ik vermoed dat ze ook nog andere dingen zullen toevoegen/fixen. Dit verhoogt ook het speelplezier van andere mods.

Daarnaast kunnen ze nu ook meer ontwikkeltijd in Arma 3 stoppen!

Ga zo door Rocket en BIS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Asus Apple iPhone 6 iPhone Apple iPhone 6 Plus Smartphones Laptops Microsoft Games Apple Software

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013