Operation Flashpoint: Red River

Tajikistan

De ene shooter is de andere niet. Een verschrikkelijke dooddoener om een review mee te beginnen, maar het is gerechtvaardigd; Operation Flashpoint: Red River is zo ongeveer de verpersoonlijking van 'de ene shooter' die al die andere shooters niet zijn. Vrijwel elk schietspel dat pretendeert realistisch te zijn of een bepaald realisme wil meegeven aan de actie, valt in het niet bij Operation Flashpoint. Dat was al zo bij de vorige games in de franchise, en dat is met Red River niet anders.

Getest op: Xbox 360, pc
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

De nieuwste telg in de Operation Flashpoint-serie brengt je naar Tajikistan, alwaar de US Marines zijn betrokken bij een nieuwe operatie. De terroristen die zich ooit schuil hielden in Afghanistan zijn, zo wordt aan het begin van de campagne verteld, de grens overgetrokken naar Tajikistan, dus verplaatsen ook de mariniers zich daarheen. Al snel blijkt het conflict echter een stuk gecompliceerder in elkaar te zitten en raken meer landen betrokken bij het incident, niet noodzakelijkerwijs als bondgenoot van de Verenigde Staten.

Of Tajikistan realistisch is nagemaakt in Flashpoint, durven we niet te zeggen. Feit is wel dat de keuze een mooie mix oplevert tussen uitgestrekte vlaktes met bomen en heuvelachtige gebieden. Tussendoor worden lange stukken afgelegd in diverse voertuigen, zoals helikopters of Hummers, maar net als in de vorige games in de serie zul je ook aardig wat kilometers te voet afleggen. Even spieken in de statistieken leerde ons dat we na enkele uren spelen al meer dan tien kilometer hadden gelopen, en dat werd naarmate het spel vorderde zeker niet minder. Operation Flashpoint: Red River is dan ook geen zogenaamde 'run&gun' shooter, mocht dat nog niet zijn opgevallen.