×

ArmA II

Door , 98 reacties

Ongeziene topper?

Het is meestal niet moeilijk een topgame te zien aankomen. Uitgevers weten vaak heel goed of een spel een hit kan worden of niet, en stemmen daar de marketing voor de game op af. Daardoor bestaat het vooroordeel dat games die met weinig tromgeroffel worden gepresenteerd, kwalitatief wel zullen tegenvallen. Meestal klopt dat ook, maar af en toe duikt er een game op die door gebrekkige marketing niet zoveel exposure heeft genoten als de gemiddelde game van Activision of EA, maar desondanks kwalitatief dik in orde is.

Getest op: pc (voorlopig exclusief)

ArmA II zal voor de meeste mensen in die 'under the radar'-categorie vallen. Het spel is gemaakt door Bohemia Interactive, de studio die ook het originele Operation Flashpoint heeft ontwikkeld. Codemasters heeft Operation Flashpoint 2: Dragon Rising in ontwikkeling, maar je zou dus kunnen zeggen dat ArmA II de enige echte opvolger van het realistische oorlogsspel is. Het uitgangspunt van ArmA is daarom hetzelfde als dat van Operation Flashpoint: ultiem realisme. Terwijl de meeste schietspellen voornamelijk op actie gericht zijn, en de speler zich van het ene naar het andere actievolle hoogtepunt knalt, probeert ArmA II een zo realistisch mogelijke manier van oorlogsvoering neer te zetten.

*Geloofwaardig

Bohemia heeft goed begrepen dat er geen oorlogen zonder gecompliceerde achtergronden zijn. Landen verklaren elkaar nu eenmaal niet zomaar de oorlog, dus biedt ArmA II om te beginnen een geloofwaardig achtergrondverhaal. ArmA II draait om het kleine staatje Chernarus, een voormalig Sovjetland. Sinds daar de democratie zijn intrede heeft gedaan, wordt het landje geteisterd door een rebellenbeweging, de Chedaki, die Chernarus weer met Rusland wil herenigen. Moskou is echter niet gediend van de beweging, reden waarom de Chedaki onder leiding van 'Akula' een eigen regering vormen. Om de rust in het land te herstellen en verdere burgerslachtoffers te voorkomen, roept de officiële regering van Chernarus de hulp in van de NAVO, die op haar beurt Amerikaanse mariniers naar het gebied stuurt om dit mandaat uit te voeren.

*