Door Jurian Ubachs

Redacteur

ArmA II

22-07-2009 • 09:30

98

Multipage-opmaak

Ongeziene topper?

Het is meestal niet moeilijk een topgame te zien aankomen. Uitgevers weten vaak heel goed of een spel een hit kan worden of niet, en stemmen daar de marketing voor de game op af. Daardoor bestaat het vooroordeel dat games die met weinig tromgeroffel worden gepresenteerd, kwalitatief wel zullen tegenvallen. Meestal klopt dat ook, maar af en toe duikt er een game op die door gebrekkige marketing niet zoveel exposure heeft genoten als de gemiddelde game van Activision of EA, maar desondanks kwalitatief dik in orde is.

Getest op: pc (voorlopig exclusief)

ArmA IIArmA II zal voor de meeste mensen in die 'under the radar'-categorie vallen. Het spel is gemaakt door Bohemia Interactive, de studio die ook het originele Operation Flashpoint heeft ontwikkeld. Codemasters heeft Operation Flashpoint 2: Dragon Rising in ontwikkeling, maar je zou dus kunnen zeggen dat ArmA II de enige echte opvolger van het realistische oorlogsspel is. Het uitgangspunt van ArmA is daarom hetzelfde als dat van Operation Flashpoint: ultiem realisme. Terwijl de meeste schietspellen voornamelijk op actie gericht zijn, en de speler zich van het ene naar het andere actievolle hoogtepunt knalt, probeert ArmA II een zo realistisch mogelijke manier van oorlogsvoering neer te zetten.

*Geloofwaardig

Bohemia heeft goed begrepen dat er geen oorlogen zonder gecompliceerde achtergronden zijn. Landen verklaren elkaar nu eenmaal niet zomaar de oorlog, dus biedt ArmA II om te beginnen een geloofwaardig achtergrondverhaal. ArmA II draait om het kleine staatje Chernarus, een voormalig Sovjetland. Sinds daar de democratie zijn intrede heeft gedaan, wordt het landje geteisterd door een rebellenbeweging, de Chedaki, die Chernarus weer met Rusland wil herenigen. Moskou is echter niet gediend van de beweging, reden waarom de Chedaki onder leiding van 'Akula' een eigen regering vormen. Om de rust in het land te herstellen en verdere burgerslachtoffers te voorkomen, roept de officiële regering van Chernarus de hulp in van de NAVO, die op haar beurt Amerikaanse mariniers naar het gebied stuurt om dit mandaat uit te voeren.

Realistisch

Zo beland je als soldaat in Chernarus. Je eerste taak is het onder de knie krijgen van de basisbesturing. Dat is geen overbodige luxe: ArmA II is niet heel lastig te besturen, maar gebruikt behoorlijk veel knoppen op het toetsenbord en functies die onder menu's verstopt zitten, en het is handig die te kennen alvorens je de vijand gaat opzoeken. Het bewegen, schieten en alle handelingen die daarbij horen spreken redelijk voor zich. Ze behoren tot het basispakket van elke shooter, en ArmA II wordt juist later diepgaander en interessanter.

ArmA II Je personage ontpopt zich namelijk al snel als leider van zijn team, waarbij het geven van orders aan teamgenoten en het inroepen van luchtsteun belangrijke onderdelen van de gameplay worden. Verschillende missies vragen om verschillende middelen. Een stadje uitkammen doe je het best te voet, maar als je ineens in een totaal ander gebied moet zijn, is een helikopter wel zo handig - om nog maar niet te spreken van het bij tijd en wijle opduikende zwaardere geschut. De missie mag dan als vredesmissie te boek staan, het lijkt toch best veel op oorlog...

*Massagraf

De missies kennen een realistisch verloop met veel herkenbare elementen. Zo tref je met je team al tijdens de eerste echte missie een massagraf aan, wat duidt op oorlogsmisdaden; een ontdekking die de politieke achtergrond van de situatie in Chernarus natuurlijk flink kan veranderen. Dat heeft zijn weerslag op het verhaal, en dat verhaal kan zich dan ook op verschillende manieren ontwikkelen, afhankelijk hoe jij het spel speelt. Ook optionele missies hebben invloed op het verhaal.

ArmA II Het realisme in ArmA II gaat echter verder dan een natuurlijk verloop van het verhaal. Ook de basisgameplay voelt echt aan. Zo is goed teamwork absoluut noodzakelijk, net als voorzichtig bewegen, want ArmA II is niet erg vergevingsgezind. Vaak zullen je teamgenoten vijanden snel opmerken, maar als dat niet zo is en een vijand heeft jou en je team eerder in de smiezen dan andersom, dan heb je een probleem. Met wat geluk en tijdig ingrijpen van de medic kun je soms een schotwond nog wel overleven, maar wie door een paar kogels wordt getroffen, gaat onherroepelijk dood. Andersom geldt dat uiteraard ook. ArmA II is op zijn best als je van grote afstand een vijandelijke soldaat met één kogel weet uit te schakelen. Dat die vijand daarop zeer realistisch naar de grond gaat, is een leuke extra.

*Zoek je eigen weg

Een ander sterk punt van ArmA II is de manier waarop de spelwereld aan je wordt gepresenteerd. Na de eerste missies krijg je al snel de opdracht om het zelf maar uit te zoeken. Vanaf dat moment ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Dan blijkt dat er overal in Chernarus wel iets gebeurt en dat je team overal nuttige missies kan uitvoeren, die vaak weer tot nieuwe opdrachten leiden. Het einddoel is duidelijk, je weg ernaartoe is vrijwel volledig vrij. Bovendien stuit je regelmatig op gevechten tussen partijen in de burgeroorlog, en soms kom je andere groepen US Marines tegen die op dat moment in gevecht zijn en je assistentie goed kunnen gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je je daadwerkelijk onderdeel van een groter geheel gaat voelen: een knappe prestatie.

Falende techniek

ArmA II mag dan een realistisch spel zijn, grafisch loopt het spel jaren achter, en op technisch vlak presteert de game zwak. Zo is het rijden met een simpele jeep een ondoenlijke uitdaging, omdat de besturing enorm traag reageert. Te voet vormen vooral gedeelten die zich binnenshuis afspelen een probleem. Gewoon door een deuropening lopen is al lastig en je zult veelvuldig blijven hangen achter muren, hoeken en dergelijke. De collision detection laat veel te wensen over.

ArmA II Hoewel het spel technisch steken laat vallen, kent het ook een flink aantal realistische omgevingselementen. Het meest waren we onder de indruk van een explosie die op grote afstand plaatsvond: we zagen eerst de explosie, maar hoorden de knal pas enkele seconden daarna, zoals dat in werkelijkheid - geluid is trager dan licht - ook zou gaan. Zo is ArmA II een vreemde mix tussen enerzijds zeer realistische elementen en anderzijds een veelal tekortschietende technische uitwerking. Dat laatste wist bij ons soms behoorlijk wat irritatie op te wekken, die zijn climax bereikte wanneer ons team om onduidelijke redenen ineens niet meer verder wilde. Ook laat de kunstmatige intelligentie het vaak totaal afweten. Dit soort bugs zijn dodelijk voor het spelplezier.

*Strategie gemixed met schieten

ArmA II biedt ook nog een multiplayer-modus, wat de spelers in elk geval AI-problemen bespaart. Hoewel we deze spelmodus niet uitgebreid hebben kunnen testen, verdient de Warfare-modus een speciale vermelding. Hierin heb je weliswaar nog steeds de rol van soldaat, maar ben je ook belast met het neerzetten van een basis. Zo worden strategie en actie op een unieke manier gecombineerd. Buiten de multiplayer-modus is er ook nog de editor, waarin je je eigen scenario's kunt bouwen: een ideale manier om eens te bekijken wat ArmA II zoal te bieden heeft.

Conclusie

ArmA II heeft het in zich de beste oorlogsgame ooit te worden. Het spel brengt moderne oorlogsvoering op een realistische manier in beeld en zet de speler daarbij in een geloofwaardige rol neer. Troefkaarten daarbij zijn de missiestructuur, de realistische omgevingselementen en de treffende weergave van moderne gevechten, waarbij een raak schot vaak een dode oplevert. Helaas wordt het spel geteisterd door ernstige technische moeilijkheden. De soldaten zien er nog aardig uit, maar verder loopt het spel grafisch achter. Daar is nog wel mee te leven, maar de regelmatig opduikende bugs wegen een stuk zwaarder. Vooral bugs die bepaalde missies, of soms zelfs het hele spel onspeelbaar maken, hakken er hard in.

Pluspunten

+ Realisme ten top
+ Open missiestructuur
+ Geloofwaardig verhaal en setting

Minpunten

- Bugs galore!
- Matige AI
- Graphics grotendeels achterhaald

Cijfer: 7,0

Titel ArmA II
Box ArmA II
Platform pc
Ontwikkelaar Bohemia Interactive Studios
Uitgever 505 Games
Releasedatum inmiddels verschenen
ArmA II ArmA II ArmA II ArmA II ArmA II ArmA II

Reacties (98)

Sorteer op:

Weergave:

Previews versie gebruikt? Dat is wel flauw.
Ze zijn nu bij versie 1.02, gigantische vooruitgangen op de preview edition, maar nogsteeds geteisterd door vele bugs.

Bohemia Interactive's historie laat zien dat men hun games support zelfs tot in jaaren na de release.
ArmA 1 is eind 2006 gereleased, is midden-eind 2007 zo'n beetje speelbaar geworden, en is verder in 2008 en 2009 verder gefixed. Nu bij versie 1.16beta nogsteeds wat bugs, maar het is uiterst speelbaar.

Voor mensen die elke bug in de game gaan zoeken, bestuderen, en irriteren, is deze game zeker op het moment niet aan te raden, maar na een jaar zou dat al beter te doen moeten zijn.

Verder een van de sterkste kanten van het spel, volgens mij niet terug te lezen in de review:
De game is tot op de puntjes aanpasbaar. Dus volledig te modden. Missies maken is kinderspel.
Scripten, models, textures enz moeilijker maar er zit een hele community omheen die nieuwe content en missies uitbrengen.
Iets waar ik mij zelf dagelijks mee bezig houd :)

[Reactie gewijzigd door BillyBee op 23 juli 2024 21:18]

Ik weet niet of het aan mijn computer ligt, maar ik kan het spel niet eens op maximale settings draaien.
Specs van mijn pc zijn:

XFX Radeon HD 4870 - Grafische adapter - Radeon HD 4870 - PCI Express 2.0 x16 - 512 MB GDDR5

Asus P5K SE/EPU

Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray

2x Exceleram DDR2 Memory Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, Kit Of 2

Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300
Ligt eraan wat je onder maximaal verstaat, de redelijke resolutie van 1680x1050 of de idioot hoge resolutie 1920x1280?

Ik bedoel, kijk eens om je heen naar het landschap, en hoeveel details er zijn, verwacht niet dat het gelijk vloeiend draaid.

Wat ook HEEL erg goe helpt, is alles hoog zetten, alleen de vision range halveren.
Die 3 KM heb je namelijk echt niet nodig, 1.6 is ver genoeg.
En dit heeft een gigantische impact op de vloeiende beeldvorming.
Voor games waar het eerder spotten van je enemies crusiaal is voor survival in the line of duty dan is high reso goed voor distance spotting.
Speel zulke tactische focused games al helemaal op high reso.

Zou alles eerst op low zetten behalve draw distance om spoepele fps te halen.

Daarnaast is zo'n tactical game niet zo fastpace, dus 30 FPS voldoet vaak ook.


Maar met mijn GTX285 heb ik wat speel ruimte.
- Graphics grotendeels achterhaald
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik moest de demo op 'low' spelen, wilde het een beetje vooruit gaan (30FPS) System specs:

Core i7 920 @ 3.7Ghz
9800GX2 SSC
Vista Ultimate x64

Verder vond ik de controls echt onwerkbaar. Mijn eerste indruk was dus nogal negatief. :(

[Reactie gewijzigd door TheMOD op 23 juli 2024 21:18]

Ik kreeg met de demo een X3daudio1_6.dll fout, en kon het ook niet oplossen.
De volledige heb ik nog niet geprobeerd, zou wel het zelfde zijn, ik moet toch een keer XP terug installeren want met vista heb ik her en der problemen.
Nice, that zocht ik maar had het niet gevonden.
Ik was hier al wel geweest:
http://pcsupport.about.co...t-found-missing-error.htm
En alles al van geprobeerd.
even directx updaten
Beetje vreemd, ik heb het spel gespeelt op een bijna identiek systeem (HD4870, 3Ghz C2D, 4GB ram) maar het draaide toch echt op full settings prima. Dit was wel onder win7 64bit. Misschien dat het updaten van je drivers het een en ander kan verhelpen.

Over het spel, ik vind het besturen van de voertuigen toch wel erg moeilijk en weinig toegankelijk (met name de helicopter). De graphics ontstaat vaak veel discussie over als je reviews van dit spel leest, maar ik kan alleen maar zeggen: probeer het eens. Het leken mij ook vrij slechte graphics. Maar als je het speelt lijkt het toch wel wat beter. Vooral door de grote drawing distance.
Check hier nog een goede ervaring met exact de zelfde specs. Alles op Full settings mogelijk.

ARMAII is nu al berucht om het feit dat ze niet altijd even goed draait op de nieuwste en snelste machines. Dit zal in de loop van de tijd wel opgelapt worden met patches. Daar zijn ze bij BIS dan weer wel goed in.
Het is inderdaad een zwaar spel. Volgens mij is het spel nog niet goed geoptimaliseerd. Las ergens dat ze bezig waren met een patch voor multiple core support. Heb je nu 2 gig of 4 gig intern? Voor mij draait het spel nu op hogere resolutie en bijna max settings met 4 gig ipv 2. alles op high maar niet very high alleen textures. AA op 4x volgens mij en 1920 X 1280

Ik heb een soortgelijk systeem als jij. 4870 1gig, 8400 @3ghz en 4 gig ocz ddr8500 (1066)

Binnenkort eens mijn cpu weer naar 4gig clocken en kijken of ik dan wel maximaal kan draaien.

edit resolutie geedit van 1900 x 1280 -> 1920 x 1280

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 23 juli 2024 21:18]

Rare resolutie. PC shermen zijn vaak 16:10 1920x 1200 dat is de reso waar ik in speel.
en je hebt ook 16:9 1920x1080. Begrijpelijke fout dus ;)
Ik vind het grafisch nog wel meevallen eigenlijk, ik ken niet zoveel spellen waarbij de omgeving er zo realistisch uitziet als bijv. op de eerste foto. (voorbeelden, iemand?)

Ik vind het ook jammer dat er in de review niet echt vermeld wordt dat de speelwereld qua (vrij toegankelijk) oppervlak echt enorm is en dat er daarom meer limitaties zijn aan de grafische technologie dan in veel andere games.
Grafisch is het allemaal zeer netjes. Dit zal er mits een aantal patches nog wel op vooruit gaan. Veel objecten zoals gebouwen leggen nog een onnodige load op de CPU.

Dat dit grafisch jaren achter loopt is een fabeltje. Dat dit niet de overmatige bloom en HDR effecten heeft van een COD is een feit maar ik heb in Arma 2 wel veel meer het gevoel dat het er realistisch uitziet. In COD heb ik het gevoel dat je met een smerige bril in een overgesatureerde wereld rondloopt.

COD is dan ook een quasi on rails lineaire arcade shooter. Het publiek dat voor dit soort shooters gaat zal zich in ARMA dan ook moeilijker thuis voelen en de graphics als "jaren achter" bestempelen.

Het zijn de subtiele dingen die de graphics van arma zo leuk maken. Als je gaat rennen zorgt motionblur wel een keertje voor dat alles zodanig uit focus lijkt alsof je echt aan het rennen bent. Als je tijdens een nachtmissie je night vision gebruikt dan zal je ervaren dat alles veel duidelijker lijkt met de maan in je rug. Tegenlicht van de maan zorgt ervoor dat alles nog even moet gewennen alvorens je weer duidelijk kan zien.

Is ARMA 2 is geoptimaliseerd pareltje? Neen! het is eigenlijk nog zodanig buggy dat ik het even aan de kant heb gelegd wachtend op een nieuwe patch.

Volgens mij heeft deze reviewer de game ook zonder patches gespeeld. Door de laatste patches zijn de voertuigen heel wat makkelijker te besturen.
fallout 3 :P
maar ik ben het helemaal met je eens, vind het het super uitzien op screenies enzo

er schijnt dat er 225 vierkante kilometer aan oppervlakte is
je zou de demo moeten downloaden dan zul je zien dat het er niet zo uit ziet zoals op die screenshot......

ik vond het zwaar flut aanvoelen, maar mijn mening is denk ik ook een beetje beinvloed doordat ik niet van dit type spel hou. Ben zelf meer van de arcade.

demo is te downloaden op gamershell.com
Ik had best nog wel redelijke verwachtingen van dit spel maar na het spelen van de Demo ben ik er volledig op afgeknapt.

Grafisch is het spel vrij slecht, en dan vooral de wazige textures. Ik heb constant het idee dat ik een bril nodig heb om goed te kunnen zien in dit spel. Daarbij heeft het nog vrij zware systeemeisen ook en last van behoorlijk wat input lag.

Dit spel kan betreft de gameplay wel vooruit maar het voelt gewoon echt niet lekker aan als je dit speelt.
Persoonlijk heb ik de games OF nooit wat gevonden, zowel in graphics als in gameplay niet. De oude Tom Clancy games spraken mij meer aan. Open field gameplay vind op zich leuk maar vind de damage system vaak niet goed. 1 sniper bullit en je bent al dood. Halveer de damage control dan en het word wat interessanter. Je kan een medic nodig heben die je oploapt of je kan een cover fire positie innemen en je team ondersteunen :)

Wel gewond, niet meer 100% inzetbaar maar je kan dan nog wel helpen. Ook een med evac lijkt me een leuke optie, bij voorkeur met choppers, zodat gewonden afgevoerd worden, opgelapt en dan weer inzetbaar zijn. Dat behoed je direct in je gameplay, je wil toch niet steeds afgevoerd worden :) Ook met het punten systeem kun je daar wat mee, normaal krijgen combat gewonden een meddaille voor het feit dat je gewond bent geraakt tijdens combat.

Heb je een bepaalde promotie bereikt dan kun je bevorderd worden of bij slechte prestatie's gedegradeerd worden. elementen die ik nog wel mis in dit soort games.
de damage system vaak niet goed. 1 sniper bullit en je bent al dood.
de Damage system is juist realistisch.
Helaas ziet het Hollywood en game publiek het anders. Daar is het pas realistisch als je 30 kogels kunt opvangen en je 10 meter verderop ligt als ze je neerschieten.


Deze lui weten wel wat ze maken. Ze zijn ook verantwoordelijk voor Virtual Battle Space wat oa door de Amerikanen wordt gebruikt om soldaten te trainen.
Als je voor realisme gaat meld je aan en ga naar irak/afganistan ze kunnen nog veel mensen gebruiken...

(Punt is dus dat het een SPEL is, en in een spel heeft 90% vd mensen er geen zin in na 1 kogel opnieuw te moeten starten.)
Dit spel is dan ook voor die overige 10%.
Sorry hoor maar wat een onzin reactie. De eerste alinea dan heh. tweede alinea maak je een punt maar L1nt heeft een goed weerwoord. Ik zelf val ook onder die 10 procent.

Het is alsof jij vind dat als een spel gemaakt word er van word verwacht dat IEDEREEN het leuk moet vinden. Beetje kort door de bocht. Elk spel word gemaakt voor een bepaalde of samengestelde doelgroep. Netzoals films, netzoals boeken.
Je zult je nog verbazen hoe veel mensen het wél leuk vinden. Ik ben nogal een OFP-fan en het heeft gewoon een hele andere gameplay dan de meeste schietspellen. Misschien dat als je gewend bent om frontaal met een machinegeweer de vijandelijke linies te bestormen, dit spel je nogal tegenvalt... bij OFP (en ik neem aan dus ook bij ArmA II) is het juist de kunst om niet gespot te worden en met behulp van taktiek te winnen. En als je weet dat de vijand snipers heeft bedenk je daar dus een taktiek tegen.

Even over de vergelijking met OFP: ik heb nog wat screenshots van gamespot gezien, en dat het 'op OFP lijkt' is nogal een grove understatement. De graphics zijn wat mooier, maar alles lijkt verder gewoon een exacte kopie, inclusief de menu's (iedereen die OFP gespeeld heeft ziet dat in deze screenshots).

Zelfs de punten van kritiek (op de bugs en AI) zijn erg herkenbaar.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 23 juli 2024 21:18]

ja idd, je staat er versteld van wat je in sommige spellen wel niet aan schade kunt oplopen :P zoals in fallout 3 waarbij je een mini attombom naar je vijanden kunt schieten... en natuurlijk krijg je er zelf geen schade van.
Ik vraag me af of ze het ook goed gedaan hebben met de shotgun, dat gaat in vrijwel de meeste spellen zo dat je vijanden er meters mee achteruit vliegen, maar de 'actie=reactie' wet vereist dan dat je zelf net zohard achteruit vliegt, dat heb ik in weinig spellen nog goed gezien.
Hangt er maar net vanaf hoe je staat, hoeveel weerstand je biedt etc etc. Doorgaans verwacht iemand niet dat hij neergeschoten wordt door shotgun, en zal zich niet naar behoren schrapzetten om impact enigszins op te vangen. Bovendien kan zo'n gun intern nog iets van schok absorptie hebben.

Maar verder heb je zeker een punt dat het soms wel aardig overdreven wordt in games en films.
toch maar iets vaker mythbusters gaan kijken.

Het beeld wat ze in films geven hebben ze met geen mogelijkheid kunnen reproduceren. Alleen toen ze een hollywood harnas en katrollen gebruikten lukte het maar toen schoten ze met losse flodders.
Gehard heeft gelijk. Actie=reactie dus de schutter moet ook achteruit vliegen. Echter ik denk dat je evenwicht en verplaatsing door energie door elkaar haalt.

Door je schrap te zetten verklein je het moment op je voeten. Stel je word geschoten in je borst en je zet je niet scharp (benen strak naast elkaar). Dan krijg je een groot moment op je voeten (kracht x arm) waardoor je lichaam uit balans raakt. Uit reflex stap je een paar passen achteruit om weer balans te vinden. Dit betekend dus niet dat je door de kogel bent verplaats. Zoals al boven is vermeld: actie is reactie. Echter als je je schrap zet (1 been voor en een been achter) krijg je een situatie waarbij de energie die vrijkomt op moment van impact door de schuine houding van je lichaam en de gebogen knieen (die dan werken als schokdempers) beter afgevoerd naar de grond. Echter als je op een tapijt zou staan en ik zou het tapijt met jou willen verplaatsen door er aan te trekken dan zou het geen snars uitmaken of je je nu schrap zet of niet.

Het is onmogelijk om iemand een halvemeter achteruit te laten vliegen met een handwapen zonder dat je zelf ook een halve meter achteruit vliegt. Ook niet met een shotgun:
De kracht van een beanbag is vergelijkbaar met de impact van een honkbal, geslagen door een professionele speler.(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrestatieteam)
Deze beanbags word geschoten met een shotgun. beanbags penetreren het lichaam niet dus een beanbag heeft de hoogst mogelijke energie die een shotgun kan produceren. Een vol geslagen honkbal tegen je knar doet ontzettend veel pijn echter niet genoeg om je lichaam te verplaatsen. (zie youtube)
De hulzen van beanbags dragen veel minder kruit, de explosie achter de beanbag heeft minder energie. Een beanbag is wel efficienter met het overbrengen van de energie naar het lichaam, maar heeft dus zelf minder energie dan wanneer men beschoten wordt met normale shotty kogels.
Dat men er een halve meter van naar achter vliegt is wel klinkklare onzin idd.
Maar in fallout heb je dan weer een power armor die zie ik je nog niet zo snel dragen in arma2 :P en is fallout in de toekomst.
Open field gameplay vind op zich leuk maar vind de damage system vaak niet goed. 1 sniper bullit en je bent al dood.

Echt waar? Dat zou in werkelijkheid nooit gebeuren. Eigenlijk gebruiken sluipschutters helemaal geen kogels, maar confetti! Er zou toch eens iemand gewond raken. :+
Grafisch is niet zo heel belangrijk, je moet eens weten wat voor community nog OFP speelt vanwege juist de gameplay.
Alleen de bugs kunnen het spel alsnog verzieken, maar ik weet wél dat (iig in het deel waar ik in speel) het spel goed ontvangen is, een goede verbetering tov ARMA (1).

Ben wel benieuwd wat OFP2 gaat brengen

Ik ken verder ook niemand die de singelplayer missie's speelt, dit spel moet je online spelen, het liefst met een zo groot mogelijke groep.

[Reactie gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 23 juli 2024 21:18]

Naar Ofp2 ben ik niet zo benieuwd. Het is toch al min of meer bekend dat het een Arcade shooter gaat worden. Totaal niet te vergelijken met een game als deze ook al ogen ze in eerste instantie identiek, er zit toch een enorm verschil in.

Verder is de review wel wat matig. Grafisch is het spel helemaal niet zo achterhaald vind ik. Het is een enorm groot spel. Dat vereist toch behoorlijk wat van je systeem. De AI is misschien matig maar dan is het bij andere spellen altijd slecht want opzich is de AI prima, natuurlijk kan het beter maar deze game is behoorlijk complex vergeleken met alle andere corridore shooters die we hebben want dat zijn toch nog steeds 99 van de 100 zogenaamde open shooters. Daar hoeft de AI niks te kunnen.

bugs is idd wel erg jammer maar omdat nu weer gelijk als monsterlijk minpunt te noemen. Het zijn geen onverhelpbare bugs en van de makers is bekend dat ze na 2 jaar nog steeds hun game steunen met patches. Natuurlijk is het een minpunt wat je terug ziet in de cijfers maar overdrijven is ook een vak.

Verder vind ik het spel niet eens echt achterhaald. Het schaalniveau van deze game is ongekend en totaal niet te vergelijken met welke andere game dan ook. Dat er wel eens wat bugs zitte oke maar problemen zoals het niet door deuren kunnen lopen. Ik ben ze in velen uren nog 0 keer tegen gekomen dus dat is misschien een mening ipv van een feit?

De Modbaarheid van dit spel zie ik niks van terug, of de grote community die sinds Operation Flashpoint de makers steund met enorme veel mods. Beetje jammer want dat is toch een essentieel onderdeel van dit spel.

Ik vind dat er in deze review ook weer op slakken een pak zout wordt gestrooid waar dat niet altijd op zijn plaats is. Een 7 is weer in vergelijking tot andere reviews hier van games die wel echt daadwerkelijk slecht waren maar wel hoge cijfers kregen gewoon weer te laag. Het spel verdiend toch echt wel een 8 in mijn ogen. Een 7 is toch maar matig tot voldoende en dat is dit spel zeker niet want het is toch echt goed te noemen. Misschien was de reviewer niet de juiste persoon, als ik MS flight simulator moest reviewen kreeg het ook een 7 want ik snap er de ballen van terwijl het voor de doelgroep misschien wel 9 waard is. Dat geld ook voor Arma 2. Voor de echte fans is dit maar ook voor nieuwe spelers toch een te laag cijfer, er zat inderdaad niet veel meer in maar een 8 is toch echt wel verdiend.
Niet mee eens. Alhoewel ik operation flashpoint heel graag heb gespeeld ben ik teleurgesteld met de demo van ArmA. ArmA is gewoon ofp met een grafische update.

De vele tools/editors en mods maken dat ofp (en hopelijk ook Arma) wel een hele lange levensduur heeft. De enorme werelden, de ongeëvenaarde vrijheid zijn belangrijke pluspunten.

Maar ArmA is niet beter geworden als ofp. Daar waar andere spelen er sterk op vooruit zijn gegaan is ArmA blijven stilstaan. De game waarop ik het hardste wachtte is de teleurstelling van het jaar geworden.
Maar andere spellen die er sterk op vooruit sinds gegaan op hun voorgangers beginnen nu pas op het niveau van Operation Flashpoint (2001) te komen.
En dan bedoel ik qua gameplay, interactiviteit, sandbox ervaring en dergelijke.

ArmA 2 is erg vooral grafisch er op uit gegaan, maar de campagne gameplay is compleet anders.
Ik zou zeggen Infinity Wards.. opkopen die handel en de Call of Duty graphics er tegen aan!
Wat moeten ARMA / OFP spelers nu weer met Call of Duty graphics :X . Even buiten het feit dat ik wel een 'wow' gevoel kwa graphics kreeg zodra ik over het landschap crossde met een motor en al die gedetailleerde steden en dorpjes voorbij zag komen.

Ik snap sowieso heel die vergelijking niet van ARMA tegenover CoD.
Ik vind de graphics van ARMA 2 een hele prestatie terwijl het allemaal nog vlotjes draaid. CoD is gewoon in een (zeer minimaal) dorpje als een wildeman rondrennen met klappergeweertjes, waar ARMA werkelijk een heel eiland renderd van vele kilometers aan oppervlakte waar je op elke plek gigantische gevechten met Helicopters, straaljagers, tanks en andere motorvoergtuigen kan verwachten.
Zodra de COD4/5 engine een 'map' kwa grote en detail als een van die eilanden van ARMA zou laden, weet ik bij voorbaad al dat heel die engine op zijn bek gaat.

Overigens, ik vind ARMA2 niet zo goed als ik gehoopt had, ik heb maar heel minimaal de missies van de campaign bekeken maar ik zie niet echt in waar het spel verbeterd is tegenover ARMA 1.
Het grootste struikelblok voor mij zijn nog steeds de 'domme' (team) A.I. die toch absoluut niet realistisch aanvoelen. Het ene moment zijn ze gewoon 'dom' en kan je al rennend een groep vijanden uitschakelen, het andere moment word je door een AK74 gesniped op 1.5KM afstand, dat enorme contrast zat er zeker niet in bij ARMA en OFP, en gaat mij iets te ver.
Nou, ik kreeg geen wow gevoel van graphics, hoewel het spel erg goed klinkt.. Dat een groot openlandschap met veel afwisseling en detail zeker wel kan dat bewijst wat mij betreft Far Cry 2 heel erg goed...
zelfs de grote en vrijheid van Farcry 2 komt nog niet in de buurt van die van Armed Assault II
En dan de hele gameplay weer gaan verneuken zeker. Nee laat Arma en OFP maar lekker zichzelf blijven. Misschien ietwat mindere graphics (daardoor ook op oudere systemen goed speelbaar) maar tenminste met een goed verhaal wat je vanaf het begin weet te boeien. Is met COD bij mij nog nooit gelukt. Daar staan ze qua gameplay al jaren stil. Nog steeds weer die WW2 bende (op COD4 na) en weinig nieuwe toevoegingen.
Dit lijkt me een hele interessante titel. Graphics maken mij niet zo veel uit, zolang het er maar een béétje uitziet. Belangrijker vind ik hoe het speelt, misschien kan ik met dit spel eindelijk eens al die G toetsen van mijn Logitec G15 gebruiken. Ook dat open wereld systeem spreekt me wel aan. Geen idee of het mogelijk is, maar het lijkt me heerlijk om als sniper lekker te "lone wolfen".

Wat gebeurt er eigenlijk als je doodgaat? Moet je dan vanuit een basis weer helemaal daar waar je was, of kan je op dezelfde plek respawnen oid? Gezien de grootte van de map(s) lijkt dat eerste me een aardige klus elke keer.
Bij OFP was het vaak zo dat je de gehele missie overnieuw kon doen. Of dat je spawnde als één van je overgebleven teammates. Maar goed, ik heb ArmA 1 overgeslagen. En ArmA 2 sla ik waarschijnlijk ook over. De OFP feeling zal ik nooit meer terug zien in andere games :(
Als je de originele OFP feeling wil zou ik ArmAII juist WEL spelen, dit gevoel kreeg ik namelijk wel weer terug, en dat had ik bij ArmA niet.

Je doet jezelf onder als je hem niet probeerd, serieus.
Ik heb hem geprobeerd :). Mijn broertje heeft hem wel gekocht. Hij was/is ook een OFP fan en wij hebben samen altijd veel gelachten in multiplayer. Natuurlijk heb ik ArmA 2 gespeeld bij hem. Maar ik vind dat de feeling ontbreekt.

Ik wil niemand ontmoedigen om dit spel te kopen, al is het maar om BI Studio's te steunen. Dit is gewoon niet mijn game. Wie weet, als er nog eens ee GoTY edition verschijnt, maar voorlopig zeg ik "nee" tegen ArmA 2
Dat lijkt me juist leuk, als je doodgaat gewoon weer wachten tot er een reinforcement dropping komt, en dat je weer met een kluitje freshmeat aan komt rijden in een APC.
Op deze manier waardeer je je leven, en ben je ook voorzichtiger i.p.v. rond-rennen-dood-spawn-en-verder-crossen.
De voices zijn echt compleet bagger vind ik, ieder woord is door iemand anders ingesproken. Zelfs mijn tomtom kan beter zinnen maken.
Stemmen zijn niet ingesproken maar worden gegenereerd.
Dan had ik toch liever vloeiende ingesproken zinnen, want dit lijkt meer op een slechte spraakgenerator
ja en nee. Het gebruik van ingesproken klinkt mooier, maar zorgt er wel voor dat je een limiet hebt aan het aantal stemmen en zinnen. Met gegenereerde stemmen kan je ze alles laten zeggen wat je wilt en dat is voor de modding community natuurlijk erg goed :)

Ben het wel met je eens dat het soms wel wat houterig en kunstmatig klinkt :)

[Reactie gewijzigd door Meelobee op 23 juli 2024 21:18]

Gespeeld, maar het beeld is nogal wazig, graphics zijn absoluut niet het belangrijkste maar dit pakt me gewoon niet. Daarnaast voelde de besturing nogal houterig aan. Groot fan van Flashpoint, dus ga gewoon rustig op het vervolg daarvan wachten.
Dat wazige beeld kun je aanpassen. Volgens mij moet je "head bob" naar beneden schroeven of uitzetten.
Ik vind de graphics wel goed, vooral het landshap. De kleuren die gebruikt zijn zijn ook wat realistischer dus niet zo levendig als in andere games.

Ik kan het goed op "High" spelen. Very High kan wel maar speelt niet lekker.

Grootste probleem zijn de bugs en gameplay vind ik. Bijv. dat je je missie niet kan afmaken omdat je een objective al te vroeg afgemaakt hebt of dat er een helicopter in een boom blijft hangen ipv op de grond.

Ook vind ik de muis beweging niet direct genoeg.
Ik heb ook problemen met de muis. Volgens mij zit er in het spel softwarematige muisversnelling in. Vind ik irritant. Als je langzaam met je muis 5 cm naar links beweegt beweegt je cursor maar heel 1 cm op je scherm. als je snel 5 cm naar links beweegt kijk je zo een andere windrichting uit. Nergens kunnen vinden om dit uit te zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.