Arma II, PC Review

ScytheNL 3 juli 2009, 3.168 views

Arma II, PC

Pluspunten

• Veel verbeteringen op grafisch en technisch vak die een duidelijke meerwaarde bieden ten opzichte van ArmA.

Minpunten

• Vijandelijke AI is vaak nog steeds in staat om je te vinden en neer te schieten op een kilometer afstand, al zouden ze bijvoorbeeld een pistool gebruiken.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Preview

Na het goed uitpakken van mijn eerste review (Prototype) heb ik besloten om alvast even een begin te maken voor de eerst volgende game die in mijn bezit komt. Op dit moment heb ik de demo draaiende en zal ik op basis daarvan een eerste indruk geven op de nieuwste telg van Bohemia Interactive Studios (vanaf hier BIS genoemd). Een uitgebreide review volgt natuurlijk zodra het volledige spel in mijn bezit is. Omdat het een preview is heb ik besloten om de meningen nog maar even op voldoende te zetten.

De geschiedenis

In 2001, toen de gameplay veelal nog hoger in aanzien stond dan grafische pracht en praal (mede doordat er in die tijd natuurlijk veel minder mogelijk was dan een aantal jaren later) was er een military simulator die zeer hoge ogen gooide. Operation Flashpoint werd op de markt gezet en scoorde uitstekend aangezien het iets totaal nieuws was. Grote open speelruimte met veel vrijheid en voor die tijd geavanceerde technieken in de basis. In de loop der tijd schaarde de game heel veel volgelingen en ontstond er een van de grootste modding communities, mede doordat de ontwikkelaar vrijwel alle tools die zij gebruikte vrij gaf met een redelijk uitgebreide ondersteuning. Hiernaast werden er ook nog 2 uitbreidingen uitgebracht die nieuwe features met zich mee brachten.

Maand na maand kwamen er steeds meer player made addons, scripts, campaigns en zelfs total conversions uit. In het begin was het spel nogal buggy en werd er patch na patch uitgegeven, maar de ondersteuning stopte niet nadat de meeste bugs gepatched waren. BIS ging verder door ondersteuning voor nieuwe technieken in te bouwen en de mogelijkheden tot modding verder uit te breiden. Hierdoor ontstonden mods en total conversions van betere kwaliteit dan het originele spel zelf. Een van de meest bekende hiervan kwam van Ballistic Addon Studios met hun mods, missions en campaigns van uitstekende kwaliteit. Uiteraard zijn een aantal van de meest bekende en getalenteerde modders opgenomen binnen de ranken van BIS.

BIS heeft daarnaast een zeer goeie deal kunnen maken met verschillende militaire diensten over de wereld in de vorm van een professional versie van OFP genaamd VBS1 oftewel Virtual Battle Space.
Dit was dus een geupgrade versie speciaal gespitst op simulatie doeleinden voor verschillende soorten militaire en zelfs algemene overheids diensten, zoals bijvoorbeeld de brandweer of politie. Het basis pakket was ook voor particulieren te koop maar kostte sowieso al iets van 500 dollar waarbij er, voor zover ik het me goed herinner, voor iedere uitbreiding nog eens 100 dollar per stuk moest worden afgetikt. Ook het Nederlandse leger maakt gebruik van de diensten van BIS.

Het vervolg

Codemasters was in de tijd van OFP de uitgever en zal hiervan zeker een aardig zakcentje aan hebben overgehouden. Misschien helaas (meningen hierover zijn verdeeld) kregen BIS en Codemasters om de een of andere reden onenigheid en werdt de verbinding tussen beide verbroken. Hiermee verloor BIS de naam rechten op OFP en moest dus op zoek naar een nieuwe naam voor het vervolg dat in ontwikkeling was. Dit werd een community project en uiteindelijk kwam hier Armed Assault uit, ook wel ArmA genoemd.
Het spel was een verbetering natuurlijk maar dit beperkte zich voornamelijk tot de grafische kern van het spel. Nieuwe technieken werden gebruikt en hierdoor kreeg de opvolger een compleet nieuw uiterlijk. De gameplay bleef veelal ongewijzigd.
Helaas voor BIS was er dus een niet onaardige groep fans die van mening waren dat de nieuwste mods voor OFP van betere kwaliteit waren en ArmA werd dan ook niet zo'n groot succes als OFP dat was.
Dit weerhield de community toch niet om ook hier weer voor kwaliteits mods te zorgen met de nieuwe mogelijkheden die het spel bood. Ook ArmA was in den beginnen bezaait van de bugs maar zoals BIS eerder had laten zien werden de meeste redelijk snel weggepatched. ArmA werd 'liefkozend" ook wel OFP 1,5 genoemd. Het was niet echt een waardige opvolger maar meer een upgrade naar de huidige standaarden. Al met al heb ik beide delen met zeer veel plezier gespeeld (en nu af en toe nog wel eens).

Het heden

Vandaag de dag is ArmA II al beschikbaar via verschillende webshops en zijn er dan ook al een redelijk aantal die het spel al in bezit hebben (Duitse of Engelse versie ;) ) Helaas is de distributie van het spel naar de winkels nog op gang aan het komen en hebben vele bekende winkels het spel nog niet op voorraad. 3 Juli word genoemd als officiŽle winkel release.
Aangezien de demo vorige week is gereleased wil ik dus op basis hiervan alvast even een kleine eerste indruk achter laten.

Op het eerste gezicht zie je al de veranderingen zodra je het hoofdmenu in komt. De grafische kant is wederom van een update voorzien en ziet het spel er weer een heel stuk beter uit. Veranderingen omvatten vooral nieuwe zee textures en animaties, meer groen en afwisselender struikgewas en bomen en meer gebruik van de hedendaagse technieken voor schaduw en textures e.d.
De demo is beperkt tot de tutorial missies, 2 voorbeeld missies, de editor en een benchmark. Wel inbegrepen is de multiplayer functionaliteit.

Natuurlijk gaan we eerst even in op de benchmark. Hieronder volgen de instellingen die ik heb gebruikt.

Alle opties op very high behalve AA want die staat uit, display op 1680*1050 en view distance op 1600 meter.

Ik heb de benchmark 10 keer achter elkaar laten draaien en als gemiddelde kwam hier ongeveer 24 FPS uit. Dit voelt voor mij persoonlijk al prima speelbaar aan maar met een verlaging van een aantal very high settings naar high, moet hier toch al minimaal 10 FPS extra door vrij te spelen zijn.

De gameplay

De tutorial missies zijn redelijk straight forward en stellen dan ook niet zoveel voor.

In de eerste missie word je opgedragen om eerst een dorpje in te nemen en daarna het aanwezige vliegveld in te nemen zodat een grotere troepenmacht het kleine eilandje als uitvalsbasis kan gaan gebruiken. Je word via helikopter op een strandje afgezet tezamen met een aantal teamleden. Al snel volgt de order om je weg richting het stadje te maken om daar vervolgens door een kleine groep tegenstanders begroet te worden. Hier is al meteen weer een verandering te merken in zowel de grafische kant als de technische. Textures van huizen en andere voorwerpen zijn weer net even dat stukje scherper en gedetailleerder dan in ArmA en de enemy AI heeft ondertussen geleerd hoe ze je meteen moeten flanken, en dan ook goed ook. In het verloop van de missie bemerk ik dat er een ding is wat sinds de originele OFP nog steeds niet goed door BIS is opgepakt. De enemy AI is uitstekend in je vinden. Al zit je tot je oren in de begroeiing en op een kilometer afstand, je hoeft maar 1 schot te lossen en ze zitten vrijwel meteen op je te schieten. Daarnaast heeft zelfs de machinegunner geen problemen om je op die afstand met een vol staand salvo in je donder te schieten. In OFP en ArmA werd dit opgepakt door de modders en werd de AI net even wat minder oplettend en eagle eyed gemaakt, waardoor je als bijvoorbeeld dedicated sniper nu ook gewoon de kans had om een compleet peleton uit te schakelen zonder ooit 100% gespot te worden.

De tweede missie lijkt niet echt bepaald duidelijk. In eerste instantie sta je in een veld met een aantal voertuigen en ander soldaten. Dan krijg je te horen dat de basis gereed is en komen er steeds meer gebouwen online. Dit is dus een CTI missie (Capture the island). Dan krijg je orders om 2 of 3 locaties in te nemen en gaan de AI bestuurde soldaten op pad. Het is nou niet echt bepaald duidelijk wat jij moet doen maar je gaat maar achter de AI aan en doet je ding. Orders worden voor de rest niet gegeven en je bent een beetje op jezelf aangewezen. In de CTI modus kun je dus in ieder geval van het geld wat je verdient door doelwitten in te nemen en schroot te salvagen nieuwe wapens en voertuigen kopen.

De Editor bied het oude vertrouwde: De mogelijkheid om je eigen missies in elkaar te zetten waarbij je alles zo ingewikkeld kan maken als je zelf zou willen. Wel is de demoversie beperkt met de eenheden die je kunt gebruiken.

Multiplayer

De multiplayer functionaliteit is ook niet erg uitgebreid. Ikzelf heb een filter ingesteld voor Co-Op modus zodat ik alleen groene servers zie en servers met een ping van onder de 100, hierdoor blijven er niet veel meer over. Het serverkeuze menu is erg klein en af en toe een beetje onduidelijk maar wel te doen. De keuze op deze instelling lijkt beperkt tot de "Secure/Capture the area" en "Death Valley CTI" spelmodus.

Zodra je een server uitzoekt kom je meestal in de lobby terecht. Hier kun je het type soldaat wat je wilt spelen uitzoeken of word je door de server admin gewoon ergens geplaatst. Mocht je een spel binnenvallen waar ze al aan de gang zijn word je gewoon aangewezen tot een soldaat die tot dan door de AI bestuurd werd.
Zodra iedereen op zijn plekje zit gaat het spel door naar de map waar je de eenheden en briefing e.d. kunt bekijken. Hier moet iedereen op het knopje continue drukken wil het spel van start gaan. In de multiplayer sessies die ik heb gespeeld is er niet veel lag te bemerken. Af en toe een klein beetje desync/glitching zodat je wat kogels verspilt op rennende vijanden maar dat valt meestal wel te verwachten. Al met al blijft het redelijk lastig om met z'n zessen de Capture the area missie te spelen aangezien teamwork in zulke spelmodus meestal niet aanwezig is. Iederaan gaat een beetje als rambo op de vijand af en schieten al een magazijn leeg voordat ze uberhaubt iets in hun vizier hebben. Hierdoor worden de AI in complete aanvalsmodus gezet en is het al redelijk snel afgelopen met de pret.
Het meeste plezier zal dan ook te beleven zijn op de PVP servers of Co-Op met een Clan.

Voorlopige conclusie

In de redelijk korte demo missies zijn de veranderingen ten opzichte van ArmA duidelijk op te merken.
Mooiere graphics met ongeveer dezelfde impact op performances, verbeterde AI en lichte gameplay aanpassingen zoals het over een hekje kunnen stappen in plaats van om te moeten lopen voor een hekje van 15 cm hoog en 2 meter breed.
Collision detection lijkt ook te zijn verbeterd en de pathfinding van AI toont vooralsnog geen echte issues.
Wel is de enemy AI nog steeds in staat om je na je eerste schot te vinden op een kilometer afstand maar dit gebeurt al minder dan het in OFP en ArmA het geval was. Dit speelt in de Co-Op multiplayer dus ook een rol.
Al met al kan ik zeggen dat de demo mij prima bevalt en ook deze nieuwe telg zal dus toe gevoegd worden aan de verzameling. Daarnaast moet ik ergens ArmA: Queen's Gambit nog vandaan toveren aangezien die nog mist in diezelfde verzameling O-)

Voorlopige cijfer: 8,5

Heb jij ook een Arma II, PC?

Reviews door de redactie

Volgens mij zag ik die in de pc staan bij FRS? Probeer het daar eens?
VBS staat toch voor Virtual Battle Space?
voor de rest prima review eerst maar es wachten op de volle versie _/-\o_ :*)
Je noemt dat de multiplayer functionaliteit is inbegrepen, maar bespreekt hem verder niet. Zijn de servers een beetje gevuld? Heb je last van lag tijdens het spelen? Verder vind ik het een mooie preview.
Naar aanleiding van bovenstaande comments MP gedeelte lichtelijk besproken en even VBS definitie aangepast.
Ik heb dit spel nu 2 dagen echt een top spel vooral MP

Ook veel teamwork is nodig in dit spel in mp als je zeg maar aan de andere kant van de map zit en je moet 10 KM lopen kan je makkelijk bij je teamgenote om een heli pickup vragen
Grafisch is het spel ook echt een topper
er zitten alleen nog wel veel bugs in
Ik wil er wel aan toevoegen dat als je op Expert of was het nou Veteran (de hoogste moeilijkheidsgraad iig) gaat spelen - ik neem aan dat je dat ook al wel geprobeerd hebt? - want ik meteen ging doen in de demo, de AI van je kameraden echt met driekwart verminderd. In die demomissie is er een scripted stuk dat er een helikopter neerstort en er een APC op je afkomt, en op de hoogste moeilijkheid bleven mijn teamleider en sniper op de weg staan waar de APC langs zou komen terwijl ik ging schuilen achter een huis. En dan is het volgende wat je hoort "pwwwwri aaaaaargh, '6, Taking command!'"
Zeer teleurstellend vond ik dat.

Maar je (p)review is heel goed hoor. Ikzelf wacht op Operation Flashpoint Dragon Rising, ik hoop dat die animatie-gewijs een schepje bovenop doet en ook AI-gewijs dus die eagle eyes weglaat en de friendly AI verbetert (zonder die ook eagle eyes te geven). En ik heb niet zo'n goede PC, ik ben meer een console gamer dus dat is de doorslag een beetje.

[Reactie gewijzigd door GekooktEi op 4 juli 2009 14:39]

Zoals bij mijn eerste review hoor ik ook hier weer graag jullie kritiek of tips betreffende de tekst en opbouw enz.!

Een waardering achterlaten mag ook zeker.

[Reactie gewijzigd door ScytheNL op 1 juli 2009 19:38]

Je zou je beoordelingsbalkjes (die je bovenaan je review terugvind) in kunne vullen ;)
Hehe, zoals ik al aan had gegeven in het begin van het verhaal zal ik dit doen zodra ik het volledige spel in bezit heb. Op dit moment lijkt het me nog niet echt eerlijk om al een complete beoordeling te geven op basis van een beperkte demo :)
spel staat bij mij ook in de order bij CD-wow, kan niet wachten tot deze binnen is, hopelijk kan ik wat clan leden zover krijgen ook het spel aan te schaffen, want de gameplay leunt natuurlijk heel sterk op multiplayer, de SP campagne is leuk zoals alle andere OFP en ARMA uitgaven (heel veel plezier en uren gameplay mee gehad), maar met een aantal tegen elkaar is gewoon zo ongelooflijk tof.

heb de tijd nog niet genomen jou review te lezen, maar even zo snel erdoorheen gekeken, ziet er goed uit, zal nog kijken of ik op of aanmerkingen heb.
Zelf ook jarenlang OFP gespeeld, met name CTF en C&H. In ECL en TNT.

Ik hoorde van clangenoten die ArmA II al (via Steam) in bezit hebben dat het grafisch er echt top uitziet. Wel een probleem voor mij zou zijn, zo zeggen zij, leent de game zich niet echt voor CTF en dergelijke wat snellere spellen.

Maar zoals bij OFP ook al bewezen kunnen updates een hoop doen. Ik heb hem in ieder geval ook al in pre-order staan!