Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

De Tsjechische ontwikkelaar Bohemia Interactive, vooral bekend van de Operation Flashpoint-games, kondigt Arma 3 aan. Het derde deel van de realistische militaire shooter verschijnt in de zomer van 2012. De game verschijnt enkel voor de pc.

De militaire shooter Arma III speelt zich af in een Europa dat wordt bedreigd door Oosterse legers. De troepen van de Navo worden bijna de zee in gedreven en het is aan de speler om de vijandelijke opmars een halt toe te roepen, zo vat ontwikkelaar Bohemia Interactive de setting van het spel samen. Naast de campagne, die volgens de makers een open einde kent, is het spel ook in multiplayer te spelen. In beide spelvormen kan de speler bovendien diverse auto's, vliegtuigen en boten besturen.

Verder is Arma 3, net als de voorgangers, weer een open spelwereld. Die wordt in beeld gebracht door een verbeterde engine, waarover Bohemia echter nog geen details loslaat. De makers laten wel los dat gebruik wordt gemaakt van de PhysX Engine van Nvidia.

Arma IIIArma IIIArma IIIArma IIIArma IIIArma IIIArma IIIArma IIIArma III

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Dat is nog eens mooi nieuws, mijn favoriete game series.

Vooral de Domination games, waar je in COOP met 30 man steden moet innemen van AI, staan op zichzelf in het FPS gerne.

Moet er wel bij zeggen dat ik de single player nooit speel en zodra het kan mods gebruik zoals ACE2 die de game zwaar aanpassen op zoiets ieder gebied.

Deze game moet het helemaal hebben van zijn community en zal daardoor voor de meeste mensen die de game standaard spelen tegenvallen. De game is niet gemaakt voor instant action zoals bijna iedere andere FPS.

http://armedassault.info/

[Reactie gewijzigd door ewt op 20 mei 2011 10:39]

Het verschilt niet veel met ama 2 hoor qua graphics. Echter de environment ziet er wel stukken beter uit. je kan nu ook zwemmen zo te zien. Helaas is er voor arma 2 maar een kleine community . Het spel heeft een redelijke learning cerve. Maar man wat is het toch een goed spel. Dit moet je ook niet zien als een 1st person shooter. maar eerder oorlog simulatie. vandaar dat de US army arma 2 aangepaste versie gebruikt voor trainings doeleinden.
Ik lees dat DirectX 10 tot de minimale systeemeisen hoort. Hopelijk betekent dat ze nu ook de gehele renderer hebben herschreven.

ArmA 2 vond ik qua game geweldig. Zowel om de sandbox, de multiplayer en de campagne. Het gebrek aan goede physics en prestaties vond ik eigenlijk het enige minpunt. Daardoor voelt de gameplay nóg logger aan dan het daadwerkelijk is.

Van de setting heb ik begrepen dat een coalitie van de NAVO en Israël tegen een mogelijke coalitie van het Islamitische Republiek van Iran en het Volksrepubliek China vechten. Ik hoop dat EU landen ook worden vertegenwoordigd gezien landen als Frankrijk, Italië, Polen en Duitsland ook noemenswaardige impact hebben op de wereldvrede. Een leuke breker op het feit dat meeste shooters draaien om de US Army of US Marine Corps.
Ik ben een grote fan van Arma 2 (OA). Doe ook aan mission editing en dergelijke. Maar de game heeft zo z'n beperkingen, dus ik hoop bij Arma 3 op verbeteringen in:

* ...besturing: het commando voeren over je troepen is zeer onhandig
* ...performance: Arma 2 vereist een behoorlijk zware PC om echt vlot te draaien, te zwaar vergeleken met andere simulaties
*... AI: de AI is soms ongelooflijk knullig, en soms ongelooflijk accuraat; komt te weinig menselijk over
(*... mission editing: een volwaardige mission editor zoals je die bij andere games vindt (cf. OFP:DR) zou welkom zijn, ook de weinig toegankelijke scripting taal mag volledig herbekeken worden)

Het is nog maar een aankondiging, en gezien de graphics van minder belang zijn bij een simulatie als deze is alles nog een groot vraagteken voorlopig.

Het verhaal lijkt me wat onwaarschijnlijk: de NAVO die aan het verliezen is tegen het Oosten. Right :) Ergens in een verre toekomst misschien.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 20 mei 2011 13:26]

als de chinezen ons op dit moment zergrushen is er ook niet zoveel wat we kunnen doen 8)7
Ja en wiens fout is dat als opeens de laatste 5 tanks worden verkocht?
Dan te bedenken dat we rond 1990 500 van die dingen hadden...
als je eens het commando voeren over je troepen onder controle hebt dan is dit helemaal niet zo moeilijk. En je moet ook een beetje realistisch zijn, het is geen RTS eh. Ik ken niet echt een ander spel waar je over meer troepen je commando kan voeren. en zeker niet een spel waarbij je je troepen een groter aanbod aan commando's kan geven.
Wanneer komt er 3D ondersteuning voor games? Daar moet een volledig nieuwe engine voor gebouwd worden zeker?
Het zou me echt über lijken als dit soort shooters in 3D gespeeld kan worden. De graphics zijn nu al toppie, maar je merkt toch duidelijk dat de 2D een hypotheek legt op de spelbeleving. In 3D zou zoiets gewoon levensecht zijn.

Ook racegames in 2D lijkt me véél leuker, gewoon omdat je veel beter afstanden kan inschatten enz. En dan met je neus op het scherm zitten, gewoon geniaal!!
dat kan al lang en breed, als je een nvidia kaart hebt kan je het zelfs met een rood-blauw brilletje uitproberen. Arma 2 werkt ook aardig in 3d trouwens, als je maar de normale croshair gebruikt en niet de aimpoint in de geweren zelf.

zorg wel dat je een goed verduisterde kamer hebt voor het roodblauw brilletje.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 20 mei 2011 20:55]

Als dit de graphics zijn dan is het wel echt super strak.
ik vond deel 2 niet zo wauw .. maar ik krijg zeker wel interesse in dit deel.

ziet er zeker wel nice uit.
Je kan er van uitgaan dat dit pre-rendered screenshots zijn.
Aangezien ArmA een PC serie is en niet de reputatie heeft te prerenderen (dat gebeurt overigens sowieso amper op de PC, meer bij nieuwe console releases en dan vooral bij elke nieuwe Playstation) zullen dit gewoon ingame screenshots zijn.
Overigens zagen de screens van ArmA2 er ook heel goed uit. Maar ik zou er wel rekening mee houden dat zaken als depth of field in deze screenshots gebruikt zijn zoals je ze ook zou gebruiken in de fotografie: voor het creeeren van een mooier plaatje. In gameplay zal je DOF vooral zien als je over je gunsights kijkt.
Bovendien zit niet alle grafische pracht van een game in de stills natuurlijk. Hoe karakters geanimeerd zijn en effecten eruit zien in beweging is ook belangrijk.
Komop Tweakers, dit is de vraag die op ieders lippen brandt: Zijn dit pre-renders of echte in-game screenshots? Dat is de echte journalistiek, om daar achter te komen!
Als jij dat "echte journalistiek" vind, dan begrijp ik opeens waarom nieuws artikelen (in het algemeen) zo slecht zijn geschreven... Journalisten zijn de hele dag bezig om te achterhalen of een foto/plaatje echt is, in plaats van het verhaal te controleren...

Wat betreft de plaatjes: het lijken mij engine renders. ;)
Nope ;) Arma 2 is ook fokking mooi op allerhoogste settings.. Jammer genoeg heb je op een dikke pc alsnog maar een fps van 5 a 10. Hopelijk fixen ze die engine..
ziet er goed uit maar zal denk ik ook wel uitgesteld worden voor hij echt uit komt. Trouwens, je ziet niet veel games meer die pc-only zijn. Zou dat wel een (marketing-technisch) goede keus zijn ?
Het doet deugd om een keer een PC-only te zien.

Zelf de serie niet gespeeld, maar als de graphics er een beetje uitzien als op de plaatjes ga ik hem zeker proberen!

Hoop alleen niet dat het spel alleen maar in voertuigen afspeelt.
let wel op arma is geen arcade game puur een sim
het spel kan dus saai zijn als je niet van simulatie houd

arma 3 op de xbox360 en ps3 gaat never nooit niet gebeuren die zijn ruim 5 jaar oud

console's zullen eerst een vernieuwing moeten krijgen voordat nieuwe games zoals bf3 en arma 3 er goed op gespeeld kunnen worden
die qua hardware alweer verouderd is tegen de herfst
die qua hardware alweer verouderd is tegen de herfst
Ja zo blijft het met Consoles, maar zolang de Spellen maar op de nieuwe Xbox DX11 krijgen, dan worden eindelijk DX11 GOED gebruikt in bijna alle spellen op de PC.

Ontopic: Dit spel ziet er heel goed uit, je ziet duidelijk dat het op de PC is de plaatjes, en ook goed dat het alleen PC only is, anders krijg je weer een Console Port, en die moeten we niet hebben op de PC.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 mei 2011 19:48]

Het is een sim totdat je de mod-community ontdekt. :)
Ik denk dat het eerder aan de hardware ligt, ik betwijfel of de Xbox of Playstation een spel zoals dit kunnen draaien zonder enorme laadtijden of veranderingen in de graphics of maps.
Het is simpelweg geen geschikte game voor consoles. Elke toets op je toetsenbord wordt wel ergens voor gebruikt, om dit voor de console te doen is een erg moeilijke opgave (Controls vond ik zelf echt rampzalig, met mijn Logitech G13 was het allemaal iets beter in te stellen, maar nog steeds niet je-van-het.) Ook speelt het op een PC nog steeds anders, de multiplayer missies die ik gedaan heb bestonden toch vaak uit een konvooi van 25man waar je dan heel wat uren mee bezig was. En de tijd werd vooral gebruikt om van punt A naar B te komen...... Op de PC zijn er al weinig mensen die dat fijn vinden, op de console is deze doelgroep helemaal klein.

Het gaat hier toch vooral om een erg realistische game. Op de consoles gaat dit gewoon niet werken.


Achja, ik denk dat ik hem laat liggen. Operation Arrowhead vond ik leuk om te spelen, maar het loopt gewoon niet soepel genoeg. Teveel random controls, te veel gezeik met kleine menu's en dergelijke. Als ik me ergens aan erger met zulke games is het wel dat je meer met vage controls aan het kloten bent, dan dat je soepel kan spelen. Ik kan begrijpen dat ze je de mogelijkheid geven om veel controls in te stellen, maar sommige dingen kunnen écht wel gecombineerd worden.
Jammer van de PhysX, ik wil namelijk niet gedwongen worden om van één fabrikant z'n spullen gebruiken te maken. Hopelijk wordt het net als met Metro 2033 optioneel en voegt het alleen wat subtiels toe aan het spel.

Persoonlijk had ik liever een implementatie van Direct Compute of Havok gezien...

[Reactie gewijzigd door Lt. Big Mack op 20 mei 2011 10:28]

Je wordt ook niet gedwongen, 't is niet alsof het spel alleen maar werkt als je een NVidia kaart hebt ofzo.
Ze gebruiken PhysX, maar dat draait ook op de cpu. In VBS2 gebruiken ze het voor voertuigen met trailers en fastrope, zal hier ook wel zoiets zijn.
Hopelijk wordt ie beter dan de vorige versie. Had laatst arma 2 gekocht bij de steam deals maar vond de besturing gewoonweg ruk.
Het grootste probleem dat veel mensen met ArmA 2 hebben is dat ze geen zin hebben om meer dan WASD uit hun hoofd te leren.

In ArmA zitten zoveel toetsencombinaties, dat zelfs doorgewinterde spelers lang niet alles uit hun hoofd kennen. Veel ervan gebruik je overigens ook niet, maar zijn wel mogelijk.

En hoewel de SP niet heel bijzonder is, is de MP wel zeer interessant. Zeker wanneer je met 2 keer 50 man (welke weer zijn opgedeeld in squads e.d.) elkaar te lijf gaat. Iets wat in andere games niet eens in de buurt komt (America's Army is één van de weinige uitzonderingen).

ArmA 2 is geen spel voor de gemiddelde gamer, maar voor echte simulatie liefhebbers.

Daarnaast (iets wat niet wordt vermeld) is dat dezelfde engine ook gebruikt wordt voor "echte" simulaties door o.a. het Amerikaanse leger. Probeer dat meer eens CoD of BF ;)
Ik had daar ook last van. Het is nogal ondoenlijk om alle functies van alle knoppen van je toetsenbord te onthouden, en zo realistisch vond ik het ook weer niet...
Het besturen en schieten zelf is redelijk recht toe recht aan.
Zodra je een heli wil gaan besturen en er een uav bij heb hangen en dat moet gaan coördineren met de grond, ja dan heb je de nodige toetsencombo's te pakken.
Ikzelf vind het commanderen van troepen in de sp modus niet te doen.

Sommige dingen als wapen selecteren hadden wel net iets beter gekund, maar ik denk dat als er teveel versimpelt zou zijn het ook wel weer afbreuk zou doen aan de game. Je krijgt dan gewoon minder mogelijkheden zeg maar.
hopelijk heeft deze wel een fatsoenlijke interface. Er is niets realistisch aan 3 verschillende knoppen moeten indrukken om ingezoomed door je scope te kunnen kijken 8)7 graag ook geen microsoft sam voice acting meer.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 20 mei 2011 10:28]

Meestal kun je ook niet inzoomen in een scope. Het inzoomen in ArmA 2 is er puur om de kunstmatige barrière van je monitor enigszins te verminderen.

Meeste kijkers hebben een vaste zoom. Er zijn wel een paar met verstelbare objectieven, maar die gaan vaak snel stuk dus vandaar dat deze niet vaak worden gebruikt.
Van wat ik me kan herinneren zat er standaard geen of nauwelijks zoom op die kijker, dus dan moest je wel inzoomen wilde je er wat aan hebben.
En een engine dat mooi uitziet en niet speelt alsof je een 9600 PRO gebruikt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True