Operation Flashpoint: Dragon Rising

Hoge moeilijkheidsgraad

Nadat we vorig jaar in Leipzig al een voorproefje van Flashpoint 2 te zien kregen, konden we kortgeleden zelf met een vroege en nog wat beperkte versie van het spel aan de slag. Ontwikkelaars reserveren vroege versies van spellen vaak om dat deel van de gameplay te presenteren dat in hun ogen representatief is voor het spel, zodat reviewers toch een goed beeld van de game kunnen krijgen. Het nadeel van vroege versies is echter dat het stapsgewijs opbouwen van de moeilijkheidsgraad er zelden bij is, en bovendien ontbreekt een uitgebreide tutorial meestal.

Getest op: Xbox 360 en pc
Verschijnt ook op: PlayStation 3

Je voelt het een beetje aankomen: Operation Flashpoint 2 is pittig, en zelfs meer dan dat. In Leipzig zagen we dat visueel tot uiting komen, maar tijdens de twee missies die we konden spelen ondervonden we aan den lijve dat Operation Flashpoint 2 niet gemaakt wordt voor de gemiddelde Call of Duty-speler. We hebben elk van beide missies talloze malen opnieuw moeten beginnen om ze helemaal tot een goed einde te brengen. Overigens kon de moeilijkheidsgraad in deze versie slechts een beetje beïnvloed worden; de niveaukeuze had alleen invloed op de hoeveelheid informatie die we via HUD-elementen op het scherm kregen, maar de vijanden gingen er niet beter of slechter van schieten. Je zult dus op élk niveau je best moeten doen.

*Flankeren en onder druk zetten

Met de moeilijkheidsgraad is wellicht het belangrijkste pluspunt van Operation Flashpoint 2 genoemd. Dat gaat hand in hand met een zeer hoog realisme, variërend van de manier waarop je je oriënteert totaan de vuurgevechten. Bovendien moet je niet alleen goed schieten en voorkomen dat je zelf geraakt wordt, je moet je tegelijkerheid ook concentreren op het aansturen van je team. Blijf je constant bij elkaar en ren je overal recht op af, dan wordt Operation Flashpoint 2 geen succes voor je: je bent steeds bezig met het flankeren en onder druk zetten van je vijanden. Het spel stelt je geregeld voor aparte uitdagingen. Zo werden we in de eerste missie omsingeld door twee met machinegeweren uitgeruste jeeps; zie dan je complete team maar eens op de been te houden.