×

GC: Operation Flashpoint 2 - Dragon Rising

Door , 42 reacties

Bijna fotorealistisch

Er zijn games die jarenlang onderduiken en vervolgens als een duvel uit een doosje tevoorschijn schieten. Kort nadat Operation Flashpoint in 2001 verscheen werd al duidelijk dat het spel een opvolger zou krijgen. Zeven jaar na dato is die opvolger in aantocht, en op de Games Convention in Leipzig toonde ontwikkelaar Codemasters voor het eerst in-game beelden van Operation Flashpoint 2: Dragon Rising.

Operation Flashpoint 2

Operation Flashpoint 2 speelt zich af op het eiland Skira, dat ten noorden van Japan ligt. Skira is door de jaren heen vaak van eigenaar gewisseld en vooral China en Japan hebben daarbij stuivertje gewisseld. Een echt conflict ontstaat echter pas als wordt ontdekt dat precies onder Skira een grote oliebron ligt, die het land dat controle over het eiland heeft miljarden dollars op kan leveren. Een aantal grootmachten komt hierdoor lijnrecht tegenover elkaar te staan, en het duurt niet lang voordat de hel losbreekt.

Codemasters heeft de afgelopen jaren allerminst stilgezeten, zo blijkt uit een eerste blik op het spel. Het eiland waarop alles zich afspeelt ziet er verbluffend mooi uit. Door de gekozen stijl lijkt vegetatie van op afstand op een aquarel, maar van dichtbij is het bijna fotorealistisch. Volgens de op de Games Convention aanwezige producers is dat te danken aan de engine, die speciaal voor de next-gen consoles is geschreven. Dit is meteen een gedeeltelijke verklaring voor de lange ontwikkeltijd van het spel. De nieuwe engine blinkt met name uit in efficiŽntie. Als je in een auto of helikopter zit en je beweegt je snel voort, zie je aanzienlijk minder detail in het landschap dan wanneer je je te voet voortbeweegt. Een bewuste keuze, om het spel zo goed mogelijk te laten presteren, zo verzekerde Codemasters de in Leipzig aanwezige media. Mochten we nog niet onder de indruk zijn, dan moesten we vooral nog even meenemen dat er meer dan anderhalf miljoen bomen op het eiland staan en dat je zeker vijf kilometer ver kunt kijken. Op zich zegt dat niet zoveel, maar het is leuk om te weten.

Operation Flashpoint 2

De code die in Leipzig werd getoond liep overigens allerminst soepel. De framerate kakte regelmatig in en zelfs het door een bos rennen oogde niet heel stabiel. Op zich niet vreemd, het spel komt pas in 2009 uit en Codemasters heeft nog tijd om alles te optimaliseren. Je kunt je wel afvragen of de engine niet een beetje te zwaar is, zelfs voor de krachtige Playstation 3. Tegelijkertijd konden we vaststellen dat de kwaliteit van de graphics al prima was. Als het spel er op een console al zo geweldig uit ziet, zal het op een krachtige pc alleen maar beter worden.

*