Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 166, views: 33.167 •

Het aantal aansluitingen voor analoge tv is in het afgelopen jaar met een kwart gedaald. Dat blijkt uit cijfers van markttoezichthouder OPTA. Waar een jaar geleden nog 2,2 miljoen huishoudens alleen analoge kabel hadden, is dat nu 1,6 miljoen.

Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal van 1,6 miljoen bijna een halvering, en de daling was ook daarvoor al zichtbaar. De afname gaat vooralsnog gestaag door, waarmee het erop lijkt dat analoge tv langzamerhand aan het verdwijnen is. Veel mensen stappen over naar digitale tv via de kabel; het aantal aansluitingen daarvan steeg van 3 naar 3,5 miljoen. Ook zijn er steeds meer mensen die via iptv of satelliet tv kijken: hun aantal steeg in het afgelopen jaar van 2,2 naar 2,5 miljoen. In totaal nam het aantal rtv-aansluitingen overigens nauwelijks toe.

De markt wordt verdeeld tussen enkele grote partijen, blijkt uit de MarktMonitor van toezichthouder OPTA. Ziggo is de grootste aanbieder, met een marktaandeel van tussen 35 en 40 procent. UPC en KPN hebben beide tussen 20 en 25 procent van de markt in handen. Verder heeft alleen Canal Digitaal als enige een marktaandeel van meer dan 5 procent, de andere aanbieders zijn zonder uitzondering veel kleiner.

Reacties (166)

Reactiefilter:-11660159+190+214+30
Ik denk dat je afgezien van de meerwaarde in kwaliteit ook steeds minder keuze hebt. Analoog verdwijnen er steeds meer zenders, dus de keuze is voor velen simpel: Minder zenders (waar je wellicht wel naar wil kijken) of overschakelen naar digitaal...
dat is bij digitaal niets anders.
bij upc is het pakket het afgelopen jaar er niet beter op geworden gewoon een hoop meuk zenders nu die vaak nog in letterbox doorgegeven worden ook...
Ik heb analoog zelfs meer zenders als digitaal :P, Boven heb ik kabel en heb ik zenders als cnn, Maar beneden hebben we kpn digitenne en geen cnn inplaats daarvan MTV :P alleen de kut zenders blijven over :( Digitaal daar verwijderen ze alle leuke zenders en laten ze je extra betalen voor deze zenders.

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 19 juli 2012 19:33]

Digitenne heeft gewoon CNN. Denk dat je even opnieuw moet scannen.
CNN zit op kanaal 30 van digitenne dus even een automatische scan uitvoeren en je zou hem weer moeten zien.
Ik ben terug naar 4 zenders (Digitenne FTA) want ik vond het maandbedrag voor analoge kabel belachelijk hoog. Je kijkt bijna fulltime reclame tegenwoordig... Digitaal is echt helemaal onzinnig, nog meer shit voor een nog hogere prijs.

TV dus maar afgeschaft en dat bevalt uitstekend! Heb ineens veel meer tijd voor van alles en nog wat.

Verder even XMBC op een atom pctje gezet, paar leuke series gedownload. Dus nu kan ik kijken wat ik zelf wil op het moment dat ik zelf wil en zonder reclame zonder een duur abonnement ook.
Zelf ook een paar dagen geleden UPC opgezegd. Ik was niet ontevreden over de internet/telefonie dienst. Maar de hoeveelheid reclame is gewoon |:( en voor wat?? Er zijn nog maar heel weinig kwaliteit programma's ondanks de zovele kanalen. En wat ik dan wil kijken, kijk ik wel via de appletv of hengel ik binnen via nieuwsgroepen. Scheelt structureel ¤80,- per maand.
Nu ja, ¤20,- per maand een dsl verbinding, en een VPN abbootje naar de USA. En ik kan alles kijken wat ik wil.

Ik wil ook best betalen (via AppleTV bv) voor content (die ¤60,- pm die ik nu overhoud), maar op mijn tijd, en zonder reclame.
Dat is een flink bedrag: 60 euro voor een kabelTV-abonnement.
-----------


Ik denk dat veel mensen ook overstappen naar digitaal omdat het analoge signaal op een hdtv veel beeldruis geeft. Daar had je vroeger gewoonweg geen last van met een lagere beeldresolutie. Dus mensen stappen vanwege hun tv wel vanzelf over op digitaal.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 20 juli 2012 00:52]

Mee eens.
Ik heb gelukkig bij het kapot gaan van mijn TV een paar jaar geleden de laatste HD-ready digitale beeldbuis gekocht. Destijds was er geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om een flatpanel te kopen van wegen het teleurstellende beeld.
Ik ben elke keer verbaasd wanneer ik bij andere mensen kom en het beeld van hun flatpanel zie. Hoe hebben we daar met zijn allen in kunnen trappen denk ik dan.

Uiteindelijk zal het wel goed komen maar voorlopig ben er nog erg tevreden met mijn 32" beeldbuis.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 20 juli 2012 08:26]

Beldruis?

Op mijn Full HD TV heb ik met analoog nergens last van. Ik heb wel even nieuwe kabels getrokken want het is vooral de aansluiting die eventuele ruis kan opleveren.
Digitaal is nog scherper ik weet het, maar voorlasnog blijf ik lekker analoog.
Ja, haha. Mensen nemen digitaal omdat ze van analoog de kwaliteit te laag vinden. Vervolgens blijkt dat ze hun installatie zo slecht hebben aangelegd dat digitaal helemaal niet werkt en de monteur legt vervolgens een prima systeem aan (dure versterker, betere pluggen aan de kabels) en tada... prima digitaal beeld! Ehm,... ja en analoog ziet er dan ook gelijk prima uit.
ik ook per 1 juli. Digitenne was nog wel leuk voor onder de 7 euro maar je voor elke onzin zender die erbij komt (kookkanaal was de laatste aanwinst) komt er weer 50 cent bij. Kijk bijna nooit tv en werd me iets te gortig. Waar ik behoefte aan heb is RTL meuk en wellicht een discovery channel. Niet een batterij kanalen waarvan de helft alleen maar in de weg zit met zappen.
Waar ik behoefte aan heb is RTL meuk
............. :')

Dat is juist de reden dat ik mijn TV abo heb opgezegd, ik wil niet betalen voor die bullcrap sensatie-TV. Die ene keer dat ik TV kijk, is het via FTA TV via Digitenne (binnenkort ook Belgie wss) en Satelliet.
Dit x100.

Ben 2 jaar geleden verhuisd en daar was kabel niet aangesloten, heb het vervolgens gewoon ook niet aangevraagd, en nog geen moment gemist.

Als je van de grotere sport-evenementen toch eens wat wilt zien, het hele WK/EK/Tour de France/Olympische spelen etc. is gewoon via de NOS website te volgen. Je betaalt er genoeg belasting voor, dus dat mag ook wel. Is dan wel geen HD, maar och.
Ben het helemaal met je eens.

Alleen ik zie wel dat er steeds meer on-demand beschikbaar wordt (ziggo) waaronder goeie films die ik anders zou downloaden op newsgroups. Dus het wordt wel steeds aantrekkelijker om een TV abbo daarvoor te nemen (die commerciele troepzenders ben je min of meer verplicht om af te nemen bij zon On Demand pakket).

Alle nederlandse zenders (op NL 1 2 en 3 want die zijn publiek) mogen wat mij betreft wel afgeschaft worden en mag alles volledig op On-Demand overgaan. Met On-Demand filter je alle troep die je niet wil zien er tussenuit en kijk je alleen wat jij wil, dit wordt echt de toekomst.

Nu maar hopen dat mensen dit een keer gaan inzien en die bagger die nu steeds op tv is links laten liggen. Niet dat het uberhaupt ooit echt goed is geweest, maar de laatste tijd begint NL tv wel een aardig amerikaans (lees: zeer laag) niveau te krijgen.
Ik ben terug naar 4 zenders (Digitenne FTA) want ik vond het maandbedrag voor analoge kabel belachelijk hoog
Veel mensen van mijn leeftijd hebben thuis geen kabel meer, maar een simpele HTPC met een goedkope internetverbinding. 's-Ochtends of 's-Avonds zetten ze torrents of downloads aan en als ze thuis komen staat het netjes klaar, eventueel beheerbaar vanaf je telefoon of tablet. Of via de AppleTV, dat werkt ook goed. Ik snap niet dat niet meer mensen de kabel eruit gooien; na 16,5 maand heb je het er al uit (16,95 voor analoog + 13,00 voor Tv Extra) uitgaande van een HTPC van ¤ 500,-.
Maar lang niet iedereen heeft zin om met al die apparaatjes te klooien. Ik krijg ook wel eens wat gedownload, maar om nu constant bezig te zijn om iets klaar te zetten (en dan maar afwachten of het werkt). Had onlangs een film die fout was geüpload, en halverwege weer van vooraf begon, gezellige avond hoor)
TV is inmiddels iets dat door de commercie compleet gesloopt is, enige zenders die nog te pruimen zijn, zijn die van de BBC
jep.
Sins de tv platter werden werd de programmering dat ook. }>
Ik kijk zowel digitaal als analoog. Word ik nu niet meegerekend als analoge kijker? Heel objectief, anders dan dit aan afnemers te vragen, kun je dit niet vaststellen lijkt me.
Het gaat om het aantal huishoudens dat alleen een analoge aansluiting heeft
Ja dat leek me ook al. Is het dan fair om te zeggen dat de behoefte aan analoge TV afneemt? Lijkt me niet, de behoefte aan digitale TV neemt toe. Ik hoef niet in elke kamer een digitale aansluiting, analoog volstaat daar prima.

De vraag is hoe ze het gaan aanpakken wanneer het analoge aanbod weer verder uitgekleed gaat worden of volledig wordt afgeschaft. Dit scheelt ze wel per klant 16~ euro. Dat zal toch ergens gecompenseerd moeten worden lijkt me.
Nee, de kabelboeren hebben bedacht dat je zonder analoog signaal ook geen digitale kanalen kan ontvangen.

Tevens lekker realistisch dit nieuws, mijn ouders hebben een Mediabox en vragen elke maand opnieuw waarom alleen Ned. 1 nog werkt (smartcard die zijn refresh gemist heeft omdat ze bijna altijd analoog kijken).
Nee, de kabelboeren hebben bedacht dat je zonder analoog signaal ook geen digitale kanalen kan ontvangen.
Niet helemaal, er zit een praktische reden achter: Je hebt kabel nodig om zowel digitaal als analoog te kijken. De analoge signalen zitten echter onversleuteld op de kabel. VAn zodra je kabel hebt... kan je ook analoog kijken en de kabelboeren kunnen dat niet verhinderen.
Tot wanneer de analoge signalen verdwenen zijn van de kabel zal je dus in eerste instantie een abonnement voor analoog aangaan en digitaal als bijkomstigheid.
Onzin, die signalen zijn prima te filteren waardoor je niets meer van die analoge kanalen ziet. Het is gewoon een koppelverkoop verhaal.

Bovendien is het ridicuul dat je moet betalen voor analoog als je digitaal afneemt. Men kan ook zeggen dat het analoge signaal gratis meegeleverd wordt als je digitaal afneemt.

Maar nee, het is de gierigheid van de kabelbedrijven die maakt dat je dubbel betaalt.
Ik zie het eerder andersom: ik betaal voor het digitale signaal en ik krijg analoog er gratis bij.

Ik zit bij Ziggo en daar gaat jouw redenatie echt niet op: digitaal TV kijken kost niets extra ten opzichte van analoog.
Ik zie het eerder andersom: ik betaal voor het digitale signaal en ik krijg analoog er gratis bij.
Klopt.
Met Ziggo TV Standaard beschikt u over circa 25 analoge en 60 digitale zenders (waarvan 12 HD zenders). Daarnaast krijgt u circa 10 wisselende films On Demand en circa 3 wisselende series On Demand.
https://www.ziggo.nl/#pro...bonnementen/tv-standaard/
Ik zit bij Ziggo en daar gaat jouw redenatie echt niet op: digitaal TV kijken kost niets extra ten opzichte van analoog.
Behalve een "paar" zenders die je analoog niet (meer0 kan ontvangen.

¤17,20 p/m is nog te doen. Ik zat in 2009 al op ¤52,- p/3-mnd(UPC)
Toen overgestapt op CD a ¤9,95 p/m excl. hardware, maar da's een eenmalige aanschaf.Die je na een jaar eruit hebt.Nu 4 kanalen digitenne wegens ruimtegebrek schotel.

Een paar problemen gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat de OPTA vorig jaar een fout maakte door de televisiemarkt niet aan te pakken.
nieuws: OPTA laat televisiemarkt ongemoeid
Het is nl. wel nodig!

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 20 juli 2012 08:25]

Klopt,dit gebeurt door middel van een analoog filtertje (RC netwerkje) in de wijkkast.
Ik heb wel een kabel aansluiting,waar ik niets meer voor betaal,geen analoge en/of digitale TV signaal wat er door komt,maar wel een werkend kabelmodem.

Door een fout in de regels van de kabelboer/nutsbedrijf hoef ik dus niet te betalen voor mijn kabelaansluiting,omdat ik enkel internet afneem van hun "onafhangkelijke"dochter.(ooit eens afsluiting TV signaal vanwege ooit eens een betalingsachterstand)
Het gekke is,als je nieuw internet abbo afsluit MOET je perse analoge kabel nemen.
Enkel bij storing is deze situatie soms lastig,maar op jaarbasis is het wel een leuke besparing op de vaste lasten.

Lang leve XBMC en al z'n add ons programma's
Ben jij dan niet gierig? Jij wilt kannelijk (net zoals dat kabelbedrijf) zoveel mogelijk geld zelf houden / binnenhalen.
Van mijpart stoppen ze helemaal met analoog, is toch out- dated. En die paar oma's met hun grijze beeldbuis in houtkleurig bakbeest die geen digitaal kunnen ontvangen moeten dan ook maar over.

Gewoon 1 analoog signaal om connectie te hebben voor je digitaal. Wees blij dat het gewoon over dezelfde oude coax kabel kan allemaal.
[...]

Niet helemaal, er zit een praktische reden achter: Je hebt kabel nodig om zowel digitaal als analoog te kijken. De analoge signalen zitten echter onversleuteld op de kabel. VAn zodra je kabel hebt... kan je ook analoog kijken en de kabelboeren kunnen dat niet verhinderen.
Tot wanneer de analoge signalen verdwenen zijn van de kabel zal je dus in eerste instantie een abonnement voor analoog aangaan en digitaal als bijkomstigheid.
Sterker nog, 9 van de 10 keer blijft je analoge kabelsignaal gewoon werken als je je abonnement opzegt. Voor een kabelboer is het namelijk veel te veel werk om voor elke abonnee eventjes een kabel uit de wijkkast te gaan trekken.
yup ik heb ook analoge kabel gratis van de vorige bewoners. bij meer mensen om mij heen gemerkt dat ze gewoon kabel hadden zodra ze een huis ingingen :P
Wat ik veel kwalijker vind is dat de 25 zender die ik analoog kan ontvangen niet onversleuteld digitaal worden aangeboden. Als ik een analoog abonnement heb dan heb ik volgens Ziggo ook recht op 60 digitale zenders. Als die nou ongecrypt op de kabel zouden zitten, dan zou ik met de simpele DVB-C decoder in mijn tv's dit kunnen ontvangen. Had ik er geen recht op, dan zou mijn analoge signaal immers ook weg zijn, dus een extra verificatie met een smartcard is hier niet nodig. Maar nee, bijna alle zenders zijn gecrypt waardoor ik per tv een smartcard van ¤ 30,- moet kopen + een CAM module of een losse decoder (die verbruiker ook nog eens 9 à 10W in standby, dus dat kost ook weer geld) terwijl ik gewoon recht heb op die zenders!
...Want dat is het getal wat de kabelaars willen laten zien. Ze willen zsm van analoog af, want met digitaal valt meer te verdienen aan extra pakketten. Met het laten zien dat er minder mensen gebruik maken van analoog, kunnen ze verantwoorden dat er minder analoge zenders worden doorgegeven. Maar de vraag is hoeveel mensen met digitaal, analooog erbij blijven gebruiken voor de overige televisies in huis.
De prijzen voor analoog worden van hogerhand bepaald, digitaal valt daar echter niet onder. Dat zal ook wel meespelen.
En al die schotelbezitters die "ongeregistreerd" digitale sateliet naast hun analoge kabel kijken?

Sinds ze ineens alle analoge kanalen van de Astra hebben geveegd ben ik opnieuw aan het oriënteren. Digitaal via de kabel lijkt mij (zoals ook hier aangegeven) zwaar tegen te vallen en wil je na je proefperiode waarbij je met alle zenders even lekker gemaakt bent ook direct het dure pakket nemen omdat het standaard pakket te beperkt is. Als Ziggo mij een gratis ontvanger kan aanbieden wil ik die stap misschien maken en zo lang ik het idee heb dat ze mij dwingen naar digitaal te stappen zal het niet mee werken als ik extra moet investeren.
Digitenne heeft te weinig meerwaarde en blijft een upgrade van mijn sateliet over. Een dreambox met ethernet voor cardsharing en streaming over je thuisnetwerk lijkt me de beste oplossing.
Ze hebben niet alle analoge zenders van de astra geveegd. Er zijn idd heel veel zenders van de 19,2 naar de 23,5 gegaan (HD) zenders, maar heel veel kanalen blijven hun SD signaal nog steeds door geven op de 19,2.

Overigens ben ik een blije dreambox bezitter en hoop dat er eens concurrentie komt op schotel gebied. Omdat ik een buitenlandse vriendin en die af en toe haar series wil blijven kijken, is schotel een must have. En zal ook niet anders meer willen. Geen reclames tijdens F1 ed. Heerlijk :-)
Geen reclames tijdens F1 ed. Heerlijk :-)
Overigens is dat sowieso een tip: De BBC is vrij te ontvangen op 28,2 graden oost en ze zenden alle Grand Prix-races uit zonder reclame. Nog met beter commentaar ook dan Olav Mol op de RTL kan leveren. ;)
Helaas niet alle, alleen een stuk 10 miv 2012. De rest zit bij sky, een abo service
Heel stiekem kan ik ook sky volgen, dus dat scheelt ;-)
man, dat was in 1996!!, hoe lang ben je al "opzoek"?
ik heb digitaal, maar ik kijk nooit digitaal.
Het probleem is dat het al een halfuur duurt voor die domme diebiel slechte upc-decoder aan staat en dan ben ik ondertussen al wat anders gaan doen. Analoog werkt tenminste gewoon.
UPC is gewoon waardeloos. Digitale TV is er al jaren, maar UPC krijgt het maar niet voor elkaar om het werkbaar te krijgen.
Ja... je kan nu ook een kaart direct in je tv doen, maar dan moet je natuurlijk wel een tv hebben die dit ondersteund. En dan weet weer UPC het te verzieken: je krijgt maar een deel van de mogelijkheden (geen opneem-functies en geen pay-per-view), maar je moet evenveel betalen als voor hun waardeloze en energieverslindende decoder.
edit:
oja: die decoder is ook nog eens heel geluidruchtig. Zelfs als hij na afloop uit gezet wordt, dan nog hoor ik hem boven alles uit. Daar zit ik dan met mijn doodstille htpc: nog geen stilte...

[Reactie gewijzigd door Quacka op 19 juli 2012 19:53]

Ziggo is juist top digitaal. Mijn Humax hoor je niet en de beeldkwaliteit is gewoon goed. Ik ben dus een zeer tevreden gebruiker ;)
Het enige nadeel vind ik dat je tenzij je een CI+-tv hebt het weer een extra afstandsbediening en kastje is en het zappen duurt langer.
Bij de HDD recorder krijg je een ab die zowel je TV als je recorder aan kan sturen. Dus nog steeds maar 1 ab. En met EPG zap je niet, maar kies je het programma dat je wil kijken.
Jammer dat die AB van de decoder/recorder niet alle knoppen van specifiek mijn tv kent. Er zijn toch wel een aantal functies die ik niet met de AB van Ziggo kan bedienen. Ik stel bijvoorbeeld regelmatig via het menu de helderheid in afhankelijk van het omgevingslicht. Dan moet ik nog steeds de AB van m'n tv er bij hebben liggen.
Daarnaast wil ik in de woonkamer echt niet zo'n lelijk kastje er naast hebben liggen.
Daarom heb ik beneden nu dus een CI+ module. De HD recorder van Ziggo staat op de slaapkamer (lekker die extra verwarming met 20Watt stand-by verbruik).
Neem een Harmony afstandsbediening van Logitech dan is dat ook opgelost, ik bedien alles met 1 afstandsbediening.
O? Hier duurt het ongeveer 10 seconden om uit stand-by te komen. Verder kijk ik al jaren via UPC digitaal, en vanaf het eerste uur de HD zenders, en ik weinig tot geen problemen ervaren. Soms loopt het geluid out-of-sync, maar dat is meestal de zender die daar zelf debet aan is.

De decoder is inderdaad wat lawaaierig; het modelletje dat ze standaard meeleveren is in 4 jaar ofzo niet aangepast, dat mogen ze wel een keertje doen. Maar zo lawaaierig als jij voordoet is hij niet.

Verder is het logisch dat je geen opneem-functie heb als je een kaartje gebruikt; er zit tenslotte geen recorder op dat kaartje, wel in je kastje.

Tenslotte, als je nooit digitaal kijkt moet je ook niet klagen want dan weet je niet waar je het over hebt :Y)
Denk je nu echt dat ik maar wat zeg? Ik heb het natuurlijk geprobeerd. Vaak genoeg.
Als het eenmaal werkt, dan werkt het op zich wel. Ik moet alleen niet teveel gaan zappen, want daar kan de non-hd decoder absoluut niet tegen.
Het probleem is dat het ding echt loei en loei heet wordt bij langdurig gebruik, waarna het dus op een gegeven moment crashed.

Jij hebt de HD-decoder. Die is al een stuk minder slecht. Mijn ouders hebben die namelijk ook. Maar ook daar heb ik wel eens ruzie mee gehad. Ik moet soms 100x (lichte overdrijving) op de aan-knop drukken, voordat het apparaat aangaat.
Reageert deze decoder eindelijk, dan heb je inderdaad wel beeld na een 10-15 secondes.

Het punt is dat UPC mensen wil dwingen om de duurdere HD-zenders te nemen, daarom leveren ze bij een normaal digitaal abonnement een 10 jaar oude decoder leveren.(fysiek zal het apparaat jonger zijn, maar nieuw was deze zeker niet toen ik hem kreeg) En dat apparaat werkt dus echt niet binnen 10 seconde. En dat apparaat is dus WEL zo lawaaierig als dat ik zeg. Ik had de decoder een tijd niet gebruikt en was dus vergeten hoeveel lawaai het maakte. Ik zat na afloop op mijn htpc te internetten (zonder geluid) en begon bang te worden dat er iets kapot was gegaan, omdat de pc zoveel geluid leek te maken. Het was natuurlijk niet de htpc, maar de UPC-decoder.

Ik heb dus nu bijna een jaar digitale TV van UPC en heb het misschien 2 of 3 avonden gebruikt. (excl het uitproberen) Beetje jammer dus...

edit:
En vind jij het normaal dat je voor een kaartje hetzelfde betaald als voor een decoder met opneemfunctie? Kijk eens naar de productiekosten van het kaartje vs de decoder?
Al snap ik dat de productiekosten van mijn non-hd decoder er bij UPC inmiddels wel uit zijn....

[Reactie gewijzigd door Quacka op 19 juli 2012 23:32]

Mijn ervaringen zijn heel anders, maar schijnbaar ligt dat dus aan het kastje wat gebruikt wordt. Dat is uiteraard uberslecht van UPC, dat daar zo'n groot verschil in zit. Ik heb ook een 2e HDTV-decoder zonder harddisk en die doet het ook prima.

Dat van die knoppen op de decoder kan ik wel onderschrijven; dat is echt bagger. Wat ik ook al 2x heb gemerkt is dat de coating op de achterkant van de afstandsbediening plakkerig wordt als deze 1x wat heter is geworden (bijv. omdat die op je decoder heeft gelegen). Gelukkig heb ik een Harmony One dus weinig last, maar toch...

Kaartjes zijn relatief nieuw, dus daar kunnen ze gewoonweg nog op verdienen.
Verder is het logisch dat je geen opneem-functie heb als je een kaartje gebruikt; er zit tenslotte geen recorder op dat kaartje, wel in je kastje.
Meeste tv's hebben anders wel een usb aansluiting zodat je er een externe hd of usb stick aan kan hangen en dus wel degelijk kan opnemen. Verder is dat technisch gewoon mogelijk indien je tv die aansluiting heeft dus het is zwaar belachelijk dat ze je die mogelijkheid ontnemen als je geen decoder hebt. Gelukkig ben ik niet van de provider afhankelijk of ie die mogelijkheid aanbiedt want mijn tv kan dat standaard zelf en ja ik heb ook geen decoder maar kijk digitaal via een ci+ card in mijn tv gestoken, ideaal. Geen extra stekker en dus stroombesparend en ook nog eens ruimtebesparend.
Hier kan analoog niet afnemen, omdat je geen UPC digitale tv kan hebben zonder een analoge aansluiting |:(
Idd... kijk uitsluitend HDTV en toch betaal ik voor analoog + digitale tv terwijl ik daar echt NOOIT naar kijk.
Wel zo fijn voor de bankrekening van UPC, betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt.
Ik heb internet van upc en kijk nooit tv, maar toch betaal ik voor analoge tv, want geen analoge tv == geen internet bij upc.
Daar zit ik dus ook mee....
tja digitaal zit vaak gratis bij analoog basis, tenminste bij ziggo. de overstap is de aankoop van een CI+ kaart of settopbox. maar je blijft evenwel analoog houden.

[Reactie gewijzigd door bbstreams op 19 juli 2012 18:44]

Digitaal gratis? Nee, natuurlijk niet: het is wel UPC, hè!
Je betaalt bij UPC in principe alleen decoderhuur bovenop je analoge aansluiting. Wat dat betreft heb ik liever Ziggo: kwaliteit een stuk beter en geen toeslag van 5 euro per maand per televisie, maar gewoon zelf kiezen welke apparatuur je neerzet. In eerste instantie duurder vanwege de eenmalige aanschaf, maar op de lange termijn bakken goedkoper.

Wat betreft "analoog moet wil je digitaal kunnen kijken": zo werkt kabel nu eenmaal. Verderop in de straat staat gewoon een kast met een splitter die gewoon hetzelfde signaal in elk huis naarbinnen brengt. Wil je dat opdelen in klanten die alleen digitaal kijken en klanten die ook analoog kijken, dan zal je per aansluiting een filter moeten plaatsen, en als de frequenties veranderen mag je bij elke kast langs om een nieuw filter te plaatsen voor die klanten. Vanwege die extra kosten die nu vermeden worden betaal je bij Ziggo niks extras voor digitale televisie, en huur je bij UPC voor 5 euro per maand per televisie een decoder of CI-module.
kwaliteit is precies het zelfde bij alle aanbieders die gebruik maken van de aangeleverde stream uit hilversum, het is de decoder die het beeld slecht/goed maakt.

Zowel upc/ziggo/glashart/cai leveren het signaal 1:1 door aan de abbo.
Ik heb Glashart en dat signaal is echt keihard op m'n Amino 140.
Ik heb bij mijn werkgever gezien hoe National Geographic SD eruitzag op een HD decoder aangesloten op HDMI met UPC. Dat zat stampvol met compressie-blokken die ik bij Ziggo niet zie. Als dat de manier is om je abo's op HD over te krijgen, dan doen ze toch echt iets verkeerd.
Dat het aan de decoder ligt is leuk en aardig, maar bij UPC heb je geen keus, je moet de decoder van UPC gebruiken, iets anders werkt niet.
Dat kan uiteraard nog meerdere oorzaken hebben... het signaal zelf kan bijvoorbeeld slecht zijn om diverse redenen; gebruikte coax door gebruiker is slecht.... het koper in de muur is slecht/verouderd. Er zit ergens een slechte connector of er hangt een slecht apparaat 'binnen het netwerk' die stoort op het signaal. Of misschien zelfs zoals ik hier een paar weken geleden heb meegemaakt, een prutser van een monteur die rommelig werk heeft gedaan bij 'onderhoudswerkzaamheden' waardoor de hele wijk last had van slechte kwaliteit televisie en wegvallende internetverbindingen en telefonie.
Bij digitale televisie heb je beeld of niet. Een slechte kabel zorgt er niet voor dat je compressie-artifacts ziet zoals bij foto's die gecomprimeerd zijn met sterke JPEG-compressie, dat ligt geheel aan de bitrate van de aangeleverde video.
Of ben jij zo eentje die gelooft in Monster HDMI kabels die scherper beeld geven dan een HDMI kabel van de Action?
Nee, analoog is gratis bij Digitaal. Lees je contract nog maar eens door. Je bent voor Ziggo gewoon een digitale klant (die nog even Analoog krijgt)
In de bron staat ook 'digitaal (+analoog)'.
Dus analoog is echt alleen analoog.
De kabelaars zijn er enorm bij gebaat analoge tv snel uit te faseren. Dan komt er immers een hoop bandbreedte vrij. Wat ze in dit soort statistiek voor het gemak vaak vergeten is dat de meeste huishoudens naast een primaire digitale aansluiting, ook nog veek gebruik maken van het analoge deel.

De markt wordt dus zeker niet per definitie kleiner als je dit aspect niet meeneemt in het onderzoek.
Laten ze nou eens beginnen met het verwijderen v/d encryptie van de 1e 30 kanalen o.i.d.

Dan mag *wat mij betreft* analoog zelfs met een paar jaren helemaal uit.
En de limiet op het aantal decoders verwijderen. Het is belachelijk dat als ik 4 apparaten of tuners wil aansluiten, ik dan opeens 2 abonnementen (Ziggo) moet nemen. Vroeger had ik 8 analoge tuners in m'n pc (om meerdere zenders in de gaten te houden of op te nemen. Dat was toen geen enkel probleem, maar nu wordt het opeens als teveel gezien, en zou ik -alleen daarvoor al- 3 abonnementen moeten afnemen. Wat dat betreft een enorme achteruitgang.
En de limiet op het aantal decoders verwijderen. Het is belachelijk dat als ik 4 apparaten of tuners wil aansluiten, ik dan opeens 2 abonnementen (Ziggo) moet nemen. Vroeger had ik 8 analoge tuners in m'n pc (om meerdere zenders in de gaten te houden of op te nemen. Dat was toen geen enkel probleem, maar nu wordt het opeens als teveel gezien, en zou ik -alleen daarvoor al- 3 abonnementen moeten afnemen. Wat dat betreft een enorme achteruitgang.
je bent met zulk gedrag natuurlijk wel een enorme uitzondering. :)

Ik heb maar 1 decoder nodig, met 1 kaart, waar 3 tuners in zitten. Ik zou echt niet weten waarom ik in de slaapkamer ook nog een TV zou willen hebben.
Enorme uitzondering?

Gezinssituatie hier: vader+moeder+3 oudere kinderen
In de woonkamer hebben wij een tv met een decoder = 2 smartcards
2 kinderen hebben tv op slaapkamer; in theorie dus ook 2 smartcards (hebben we nu analoog).
Wat als ik (3e kind) ook eigen tv wil = 1 smartcard
M'n ouders hebben geen tv op slaapkamer maar als ze dat willen = 1 smartcard.

Dat is 6 smartcards in ons huishouden. Zo apart vind ik dat niet hoor. Het is dat we nog analoog kunnen kijken op de tv's (behalve woonkamer dus) maar ik geef BDHowner en Ingcharoth groot gelijk: weg met slome encryptie en limitering van smartcards. Was nooit nodig en nu dus ook niet. |:(

(En nee; we zitten nu niet allemaal in ons eigen kamertje voor de tv te hangen ;) )

EDIT: verbeterd. We zitten dus NIET allemaal voor de tv te hangen :+

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 19 juli 2012 20:51]

@arjankoole
je bent met zulk gedrag natuurlijk wel een enorme uitzondering.
Dat doet helemaal niks terzake. Dan zou dat vroeger ook al zo zijn, maar toen werd er lachend gezegd dat ik rustig m'n gang mocht gaan. En nu opeens zou dat ongewenst zijn, omdat *hun* dat nu goed uitkomt? Nee, feit blijft dat het vroeger geen enkel probleem was was, maar nu *moedwillig* beperkt wordt zonder objectieve valide argumentatie. Ja, ik begrijp best dat ze d.m.v. die kaartjes gebruiksinformatie willen ontfutselen, maar dat gaat wel ten koste van een al dan niet selecte groep gebruikers die hier na, vele jaren zonder problemen, plotseling onnodig op onevenredig hoge extra kosten worden getrakteerd, terwijl de noodzaak er niet is. Ziggo zou zonder problemen deze groep tegemoet kunnen komen, zonder zelf hun voordeel kwijt te raken.

En inderdaad zoals al gemeld: Zo'n uitzondering hoef je niet te zijn. Als je in slechts 2 kamers van radio en tv gebruik wilt maken moet je nu al een extra abonnement aanschaffen, terwijl dat vroeger 'peanuts' was.
Ik heb maar 1 decoder nodig, met 1 kaart, waar 3 tuners in zitten. Ik zou echt niet weten waarom ik in de slaapkamer ook nog een TV zou willen hebben.
Wat heb ik met jouw persoonlijke situatie te maken? Jij bent niet representatief voor iedereen in dit land. Niet iedereen hoeft dezelfde mening als jij erop na te houden. Ik zou ook echt niet weten waarom *jij* in de slaapkamer ook nog een TV zou willen hebben. Ik zou echter wél begrijpen waarom *andere* personen dan ik zoiets zouden willen ;)
En de limiet op het aantal decoders verwijderen. Het is belachelijk dat als ik 4 apparaten of tuners wil aansluiten, ik dan opeens 2 abonnementen (Ziggo) moet nemen. Vroeger had ik 8 analoge tuners in m'n pc (om meerdere zenders in de gaten te houden of op te nemen. Dat was toen geen enkel probleem, maar nu wordt het opeens als teveel gezien, en zou ik -alleen daarvoor al- 3 abonnementen moeten afnemen. Wat dat betreft een enorme achteruitgang.
Je kan nog steeds zoveel analoge apparaten gebruiken als je wilt, bij Ziggo. Enige probleem is, dat het aantal analoog doorgegeven zenders steeds minder wordt.
Het maximum aantal smartcards per abonnement is officieel drie, maar er zijn voldoende berichten om aan te nemen, dat je na een belletje met de helpdesk een vierde en zelfs een vijfde smartcard kan gebruiken, op één abonnement.
Het maximum aantal smartcards per abonnement is officieel drie, maar er zijn voldoende berichten om aan te nemen, dat je na een belletje met de helpdesk een vierde en zelfs een vijfde smartcard kan gebruiken, op één abonnement.
Is dat nog steeds zo dan? Want ik hoorde dat ze juist weer strenger waren geworden, en zich weer strikt houden aan de limiet van 3 kaarten, vandaar.
Analoog is gewoon anders, heb je meer TV's dan zet je een versterker ertussen. Bij IPTV kost het nu eenmaal bandbreedte, wil je meer tuners, heb je meer bandbreedte nodig.
Huh? Nee, voor meer *zenders* heb je meer bandbreedte nodig, voor meer tuners niet hoor. Het is echt niet zo dat ze dezelfde kanalen 4x naar me toe sturen, als ik 4 tuners heb :+
Die zitten gewoon 1x op de kabel, en hoe vaak ik ze decodeer maakt technisch gezien niets uit, en is (technisch) ook helemaal geen probleem. Mits voldoende versterking, maar zo'n versterker wordt ook bij digitale tv zelfs door hun standaard meegeleverd. Alleen willen ze nu opeens extra geld hebben als je meer dan 3 apparaten aan wilt sluiten. Gewoon omdat ze dat nu kunnen zien en blokkeren (door die smartcards), maar vroeger niet. Anders hadden ze dat vroeger waarschijnlijk ook wel gedaan ;)
wat een onzin bericht: klanten bij UPC die digitale tv nemen, houden ook ook analoog .. canal digitaal is zoals de naam al zegt: digitaal, alleen is daar het onderscheid SD en HD, terwijl bij de kabelaanbieders dat onderscheid er ook is maar helemaal niet weergegeven .. conclusie : tendentieus bericht, om schijnbaar nog meer mensen naar digitaal te stuwen ...
In de eerste alinea staat dat deze telling gaat om gebruikers die enkel en alleen analoge tv afnemen
Ja ok maar het blijft een vreemde conclusie. Zo kan je ook stellen dat het aantal analoge kijkers toeneemt voor iedereen die overstapt naar de kabel en daar een digitaal abo neemt. Bij upc betaal je eerst voor je analoge signaal.
Hoe zit het met analoge radio? Dat blijft toch wel bestaan als analoge tv op een gegeven moment uit het pakket gaat verdwijnen?
nee dat wordt ook digitaal DAB (wel via de settopbox), behalve FM antenne radio natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door bbstreams op 19 juli 2012 19:10]

Niks DAB. Gewoon DVB-C. DAB is wat er terrestrial komt ter vervanging van FM.
dat wordt geloif ik nog tot 2020 ofzo (meen dat ergens gelezen te hebben) doorgegeven, daarna is ook dat digitaal..
Gok dat die wel even blijft. De hele band voor analoge radio loopt van 87.50 tot 108.00, dat is net iets meer dan 20MHz. In die 20MHz kan je nog geen 3 eurodocsis kanalen kwijt, maar wel tig radiozenders. Ik zie het niet gebeuren dat ze zo'n beperkt stukje frequentieband gaan vrijmaken voor 2 extra transportstreams.
Ik kocht twee jaar geleden voor mijn moeder een Sony HDD recorder, omdat ze nog altijd d'r series op videobanden opnam. Met analoge TV is het nog mogelijk om tijdens het opnemen iets anders te kijken. Zodra ze gedwongen over zou moeten gaan naar digitaal is niet alleen de HDD recorder (waar ze goed mee om kan gaan) nutteloos, maar zou er een dubbele decoder moeten komen om tijdens het opnemen iets anders te kijken.

Uiteindelijk zal ik maar een HTPC voor m'n moeder kopen zodat je iedere aflevering 'on demand' kan kijken. TV wordt toch achterhaald op den duur.
maar zou er een dubbele decoder moeten komen om tijdens het opnemen iets anders te kijken.
Natuurlijk niet. Alle PVR's hebben sowieso 2 tuners. 1 opnemen, kan ze alsnog tijdens een opname naar een ander programma kijken...

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 19 juli 2012 19:35]

2 jaar geleden waren digitale harddiskrecorders al redelijk gemeengoed. Ik heb ruim 2 jaar terug een Humax iHDR-5050c aangeschaft, mijn ouders hadden toen al ruim anderhalf jaar een Humax iPVR-9200c. Dat jij achterhaalde techniek aanschaft is niet het probleem van UPC of Ziggo.
Met die redenering is niets het probleem van Ziggo. Ze bieden analoge televisie, waarom zou men dat niet gewoon naar behoren moeten kunnen gebruiken? Rare redenatie uwerzijds.
HTPC kun je vergeten, die zijn nu al zo ongeveer niet meer rbuikbaar en dat wordt steeds erger.
Kan je dat onderbouwen, want bij mij werkt het prima!
voor digitale tv van ziggo betaal je sowieso voor de analoge lijn, je kan niet zonder die coax aansluiting...dus dit onderzoek is vast wat scheef, wss kijken ze puur naar hoe het gebruikt wordt.
Je betaalt voor de aansluiting en die is altijd inclusief het standaard analoge en digitale tv pakket. Coax op zich is niet analoog of digitaal maar slechts een transportmiddel.
hier in belgie bij telenet het zelfde. een 16-tal extra euro dieje mag bijrekenen bij hun paketjes die zo mooi voorgesteld worden in hun reclame.
Ziggo ziet natuurlijk ook alleen maar digitale tv (want je kunt daar alleen digitaal + analoog tv afnemen). Wij kijken hier met 1 tv digitaal, maar met 2 andere tv's analoog.

Zo kan ik natuurlijk ook wel zeggen dat alles digitaal wordt, maar een heel groot deel (qua tv's) kijkt nog gewoon analoog.
Hopelijk gaat analoog niet snel weg, want aan digitaal vind ik persoonlijk nog veel te veel nadelen zitten...
analoog ontvang je gewoon een stuk minder zenders dan voorheen.
(ze moesten ruimte maken om de digitale pakketten aan te kunnen bieden.....pfffft laat me niet lachten!)
Vanaf 10-10-10 kreeg analoog standaard een berg ruis extra(naast minder zenders) terwijl dit voorheen niet zo was.
Vind het wel allemaal een beetje geforceerd dat digitaliseren.

Los van dat overgaan vind ik het nog wel meer nadelen hebben;
- geen ruis, maar valt helemaal weg of veranderd in blokken
- geluid valt soms weg of klinkt dan als een blik met spreeuwen
- kan maar op 1 kanaal kijken en niet eens met de videorecorder opnemen.
liever geen beeld dan ruis. en met de tegenwoordige aparatuur kjn je okk opnemen... videorecorder? da's zo 80ies... !
Het is echter wel waar hoor..
Analoge zenders nemen evenveel bandbreedte in als 8 digitale zenders.

Als je last hebt van blokkerig beeld dan ligt het aan je eigen binnenhuis bekabeling.
Hoe kan een analoog signaal op een beeldbuis-TV blokkerig beeld opleveren? Bij slechte bekabeling zou ik ruis verwachten, geen blokken.

Ik ervaar namelijk hetzelfde. Bij snelle beeldwisselingen lijkt het beeld "blokkerig" te worden, zelfs bij het kijken op een beeldbuis-TV. Dat lijkt mij duiden op een te sterke mate van compressie tussen "Ziggo" en de "kast-in-de-straat".

In het oude Multikabel-gebied was het trouwens mogelijk om de straatkasten op afstand te bedienen, om zo bepaalde frequentiebereiken aan of uit te zetten en zo "zenderpakketten" aan of uit te zetten. Dit schijnt er bij de overgang naar Ziggo uitgehaald te zijn.
De compressie zal eerder tussen de bron en Ziggo zitten. Ziggo gaat dat spul niet digitaal opnieuw coderen alleen maar om naar de kopstations te gaan.
Nee, maar wel om consumenten van analoge TV naar de digitale TV te dwingen.
- geen ruis, maar valt helemaal weg of veranderd in blokken
Misschien je huisinstallatie eens nakijken. Valt hier gewoon nooit weg. Of je moet het over Digitenne hebben maar dat kan je sowieso beter alleen op de camping en boot gebruiken.

- geluid valt soms weg of klinkt dan als een blik met spreeuwen
Wederom huisinstallatie.

- kan maar op 1 kanaal kijken en niet eens met de videorecorder opnemen.
PVR? Uitzending gemist?
Ja ze schroeven kwaliteit van analoog naar beneden en maar roepen dat digitaal er dan zo fantastisch uit ziet. Krijg toch het idee dat we beet worden genomen.
Dat minder zenders is voor ons een reden geweest om Ziggo er compleet uit te gooien. We kijken veel BBC en dat was ineens verdwenen. Digitenne heeft dat wel, dus keus was snel gemaakt, ook nog eens goedkoper...
Vreemde actie. Ziggo verplaatst BBC naar het digitale pakket en om de één of andere reden vind jij dat niet leuk, maar dan ga je wel een digitaal pakket via Digitenne nemen? Waarom dan niet gewoon digitaal via Ziggo kijken? Kostenaspect?
Het gaat niet alleen om het product. In dit geval gun je een leverancier gewoon de omzet niet meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013