Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 11.343 •

AMD heeft Brazos 2.0 voor ultraportables en kleine desktopsystemen uitgebracht. Het platform is opgebouwd rond dezelfde architectuur als Brazos, maar de kloksnelheden van de E-serie apu's zijn verhoogd en er is nieuwe functionaliteit.

AMD's Brazos is een zuinig platform voor mainstream-notebooks, minilaptops, ultraportables en kleine desktopsystemen. Op AMD's roadmap stond oorspronkelijk het Deccan-platform als opvolger van Brazos, met op 28nm gebakken Krishna- en Wichita-apu's, maar het bedrijf ondervond naar verluidt problemen met de productie, zodat AMD koos voor een upgrade van de Zacata-apu's van Brazos.

AMD heeft nu twee nieuwe apu's uitgebracht: de E-1200 en de E-1800, beide met een tdp van 18W. De chips worden nog steeds op 40nm geproduceerd en het gaat nog steeds om de Bobcat- en Radeon-cores van Brazos 1.0. Zowel het cpu-deel als de gpu heeft een bescheiden boost  gekregen wat kloksnelheid betreft, maar volgens AMD zou dit niet ten koste gaan van de accuduur. Onder andere is het idle-verbruik van de fusion controller hub afgenomen van ongeveer 920 tot 750mW.

ApuCoresCpu-clockL2-cacheRadeon-igpGpu-coresGpu-clockTdp
E2-1800 2 1,7GHz 1MB HD 7340 80 680MHz/
523MHz
18W
E1-1200 2 1,4GHz 1MB HD 7310 80 500MHz 18W

Brazos 2.0 brengt onder andere ondersteuning voor maximaal twee usb 3.0-poorten naar het platform, terwijl nu ook de sd-kaartlezer vanaf de chipset ondersteund wordt. Bovendien is er bij versie twee ondersteuning voor sata-600. Daarnaast benadrukt AMD de nieuwe toevoegingen Steady Video en Quick Stream. De eerste technologie zou helpen om trillingen in videobeelden te corrigeren, terwijl Quick Stream bandbreedtebeheer biedt, zodat streaming video vloeiend wordt afgespeeld. AMD verwacht dat onder andere Acer, Asus, HP, Lenovo, Samsung, Sony en Toshiba systemen met de apu's gaan uitbrengen.

AMD Brazos 2.0 AMD Brazos 2.0 AMD Brazos 2.0 AMD Brazos 2.0

Reacties (28)

Ik zie dergelijke chips eerlijk gezegd niet zo snel in een kleine desktop verschijnen. Uiteraard wel in de OEM-markt SFF, maar ik denk dat de zelfbouwende tweaker toch al snel voor een low voltage Sandy/Ivy zal gaan gezien deze een stuk beter zullen presteren bij huis- tuin en keuken gebruik (surfen/streamen/1080p) of kunnen deze chipjes met gemak 1080p met hoge bitrate uitzenden?

*edit zo te zien dezelfde IGP als de 6320, de IGP lijkt capabel om Blue-ray 3d uit te zenden, maar ondersteund geen HDMI 1.4

Wat ik raar vind is dat ze ultra low voltage chips nog op 40nm bakken:S

*edit 2 typo

p.s. Waarom offtopic ?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 6 juni 2012 14:55]

Zotac heeft een hele reeks van die kleine desktops met Brazos 1.0. Geniale kastjes! Kunnen ook met gemak 1080p uitzenden door de grafische chips.

Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Zotac ZBOX nano XS AD11 Plus

Ook andere merken zoals sapphire en msi maken er gretig gebruik van.
Vergelijken van een AMD Brazos systeem met een Intel low voltage is nou niet echt realistisch.

Ten eerste is er het verschil in specificaties. Intel low voltage Corei series verbruiken nogsteeds een keer of 3 meer dan de Brazos.
Ten tweede is er het verschil in kosten. Een volledig Brazos moederbord met processor heb je voor een euro of 80. Ook hier zit Intel op een factor 3.

Uiteraard heb je voor dat verschil in verbruik en prijs een systeem wat veel sneller is. Die snelheid heb je bij een dergelijk systeem echter helemaal niet nodig. De oude Brazos heeft geen enkel probleem met 1080p op hoge bitrate, noch met huis-tuin en keuken gebruik (browser, office, etc.)

Op diezelfde manier zou je kunnen zeggen dat je geen low-end Corei3 koopt omdat een Corei7 toch veel sneller is. Dat je geen harddisk koopt omdat een SSD toch veel sneller is.

De AMD Brazos zijn AMDs tegenhangers voor Intel's Atom. En in die vergelijking is de Atom een slak vergeleken met de E350 en de E2s.
Qua cpu zit er niet echt veel verschil tussen Atom en Brazos. Klok-voor-klok is de Bobcat architectuur van AMD wat sneller dan Bonnell van Intel, maar (mede) doordat Intel op 32nm zit en AMD nog op 40nm kunnen de Atoms wat hoger klokken voor hetzelfde verbruik. In de praktijk zit er vervolgens weinig tussen, zie ook alle reviews en benches.

GPU is een heel ander verhaal, om in de buurt van de E350/450 te komen moet Intel er echt een nVidia/AMD chip naast plakken.

In de praktijk neemt Brazos 2.0 het in de markt nu op tegen de low-end Sandy Bridge varianten (Celeron/Pentium) en zit Atom vooral in het 8-10W segment daar net onder (waar AMD nog de C60 voert). Da's gunstig voor AMD, want zo houden ze de marges voor Brazos 2.0 gezond (een Sandy Bridge is een stukje duurder om te produceren voor Intel dan een Atom).

Volgend jaar komt Silvermont (de nieuwe Atom architectuur), maar tot die tijd heeft AMD een best comfortabele positie in de netbook markt. Nou alleen nog hopen dat netbooks een beetje populair blijven, want als iedereen vervolgens overstapt naar ARM/Atom-based tablets schiet AMD er alsnog niks mee op.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 juni 2012 12:55]

arm is leuk op een telefoon, of een xPad maar zodra het een groot scherm en een toetsenbord heeft is die cpu helemala niet zo'n groot verbruiker meer, het is dan ook niet voor niets dat mux bezig is gegaan aan het tweaken van een tft scherm, en als je dan naar de achterliggende verhalen kijkt merk je direct dat dit al een stuk lastiger is dan een pc naar 8 tot 10 wat trekken.

op een net book war het scherm dus rond de 15 20 watt trekt maakt die 5wat voor je cpu ineens bijna niets meer uit,

het is idd wachten wat intel met de atom gaat doen, maar ik heb nog nooit een intel igp gezien die ook maar in de buurt komt van wat ati heeft gepresteerd.. ze zullen dus behoorlijk wat technische verbeteringen moeten toepassen (zonder extra stroom te gaan gebruiken) om het amd moeilijk te maken op dit segment. en procedé verkleinen klinkt dan leuk maar dat kan amd natuurlijk ook... dus zullen ze de winst moeten halen uit andere vlakken.

persoonlijk hoop ik dat het ze voorlopig niet gaat lukken... dat houd de markt namelijk scherp.
Behalve voor netbooks zijn deze APU's ook uitermate geschikt voor HTPC's. In 2013, wordt het pas echt leuk als x86 en ARM beide gaan concurreren op veelal dezelfde markten (NAS, HTPC, Tablets, Low-end desktop, netbook, etc.)

In 2013 zullen de hardware prijzen dalen richting de voor ARM-ecosysteem (veel aziaten met eigen brands ipv Aziaten die OEM voor grote merken produceren) gebruikelijke lage marges.
Nice!
ik denk dat de zelfbouwende tweaker toch al snel voor een low voltage Sandy/Ivy zal gaan gezien deze een stuk beter zullen presteren bij huis- tuin en keuken gebruik (surfen/streamen/1080p) of kunnen deze chipjes met gemak 1080p met hoge bitrate uitzenden?

Brazos 1 is al in staat om ruim 2 Full HD streams tegelijk te genereren. Dus 1 is geen enkel probleem. Dat komt doordat de GPU in verhouding erg sterk is _/-\o_

De keuze voor i3 hangt helemaal van de kosten af.........
Budget Brazos zelfbouw heb je al compleet vanaf 150 euro.

Voor i3 ben je ineens een heel ander bedrag kwijt.
Ja die cpu is sneller maar hoe vaak heb je dat echt nodig..............?

Zotac Brazos 1 review:
productreview: Zotac ZBOX Nano AD10 review door trm0001

Budget Brazos 1 review (135 euro totaal):
productreview: MSI E350IA-E45 review door trm0001

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 6 juni 2012 12:51]

Het gat tussen i3 en Brazos is enorm (prijs en performance), je zal dan eerder de Celeron/Pentium varianten van Sandy Bridge overwegen, die cpu's heb je al vanaf drie tientjes.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 juni 2012 12:59]

28nm was ook origineel het idee maar dat is later de nek om gedraaid en dit is een tussenoplossing, 28nm is nou ook niet allemaal rozengeur en maneschijn voor zover als ik heb kunnen opmaken over verhalen over tegenvallende yields.
Ik denk meer dat deze APU's erg handig zijn voor gebruik met Thinclients. Waar nu bijv. HP Intel Atom gebruikt voor hun Thinclients kan je een goedkopere Thinclient aanbieden waarop deze APU geïnstalleerd is.

Steeds meer bedrijven in bepaalde sectoren laten hun werknemers op Thinclients werken die gewoon via Remote Desktop op een server werken. Eigenlijk het principe van een Terminal zoals het vroeger ook was. Thinclients zijn algemeen goedkoper dan een desktop/laptop en hebben natuurlijk zelf minder mogelijkheden maar wat vooral de voordeel is dat je met Thinclient zonder Administrator wachtwoord echt geen drol kan aanpassen of installeren. Daarnaast werken ze allemaal op één server wat behoorlijk wat kosten kan besparen en vooral voor een ICT Helpdesk tijd kan besparen omdat als er problemen zijn dat dit op de server zelf zit, één computer dus en gebruikers kunnen al helemaal niks per ongeluk problemen veroorzaken omdat alleen een ICT medewerker alles installeert en instelt.

Thinclient heb je met zo'n APU meer dan voldoende aan. Maar natuurlijk kan je ook goedkope HTPC maken met dit, zeker als je bijv. NAS gebruikt.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 6 juni 2012 12:57]

@el_jay: mogelijk vind (zonder t, no pun intended :-)) je dit een interessant artikel, over het verkleinen van de cpu/gpu/apu:
http://www.tomshardware.c...-28nm-apu-tsmc,14073.html

Zelf hoop ik ook dat ze snel hun zaken op orde kunnen krijgen én houden, dat houdt Intel ook scherp..
Ik snap het artikel niet helemaal. Het gaat me om deze gedeelte :

"Brazos 2.0 brengt onder andere ondersteuning voor maximaal twee usb 3.0-poorten naar het platform, terwijl nu ook de sd-kaartlezer vanaf de chipset ondersteund wordt. Bovendien is er bij versie twee ondersteuning voor sata-600"

Ik heb op dit moment een Zotac ZBox AD02 met AMD E350 APU (dus Brazos 1.0). Ook ik beschik over 2x USB 3.0 en een SATA-600 aansluiting. De USB 3.0 controller is echter van Renesas maar zover ik het heb kunnen terug vinden wordt de SATA600 controller wél via AMD's eigen (M1 / A50M) chipset aangestuurd.

Brazos 1.0 heeft dus al ondersteuning voor USB 3.0 én SATA600. Misschien dat ik zo'n simpele ziel ben maar het enige verschil is de wat hogere kloksnelheid en het ander type GPU (de E-350 bevat een RadeonHD 6310 GPU)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 juni 2012 00:25]

Kleine verbeteringen, altijd welkom. Brazos is voor AMD 1 van de succesnummers, het jammere is alleen dat het hele netbook segment een beetje uit de gratie is.

Is er trouwens al wat meer bekend over Hondo, de 5W tablet variant?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 juni 2012 12:15]

Er komt binnekort een markt voor windows 8 tablets, daar zullen ze ook wel in komen
Niet deze 18W varianten, mag ik hopen :)
Netbooks waren leuk toen het nog een nieuw concept was. Ik kan de aankondiging van de Asus EEEPC nog goed voor de geest halen.

Het grote probleem was de slechte prijs/prestatieverhouding. Een enigermate fatsoenlijke netbook kost nét zo veel als een eenvoudige laptop (die veel betere prestaties levert). Een goedkope netbook had vaak maar 1 GB werkgeheugen (als je mazzel had 2 GB) en een processor die niet vooruit te branden was.

Tegenwoordig hebben tablets het stokje overgenomen van netbooks omdat ze compacter zijn en het OS veel beter op de hardware is afgestemd. Bovendien is de accuduur (in de regel) stukken beter. Een simpele USB lader is al voldoende, waardoor je niet met een zware adapter hoeft rond te zeulen.

Daarbij komt dat het begrip netbook niet helemaal is uitgestorven; daar heb je nu de ultrabooks voor (die wederom veel te duur zijn als je kijkt welke hardware er in zit-).
Fully agree. Van dat de netbooks werden uitgerust met Windows, wat daarvoor veel te zwaar was (ook XP), is het fout gegaan. Windows eist te veel schijfruimte zodat de dure SSD werd vervangen door een HDD. Ook eiste het ,meer van de CPU en GPU en dus vanaf dat moment waren ze tergend traag.

Feitelijk is de Asus Transformer-reeks een reïncarnatie van de EEE-PC netbooks.
De prijs is wel omhoog gegaan omdat de Transformers in de markt gezet zijn als premium-producten met de bijbehorende eigenschappen (ips-scherm, aluminium behuizing) terwijl de EEE-PC meer gericht was op low budget.

Waar de netbooks wel voor gezorgd hebben is dat ook voor mainstream-notebooks die goedkopere onderdelen (o.a. lage resolutie tn-panelen) gemeengoed geworden zijn.
In het artikel staat: "Bovendien is er bij versie twee ondersteuning voor sata-600."

Mijn hp dm1 netbook met e-350 apu heeft ook gewoon sata-600: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36646228
Ik haalde met de oude firmware 363MB/s read met een crucial M4 64GB. Met de laatste firmware (0309 geloof ik?) haal ik zelfs 480MB/s read, maar daar heb ik ff geen screen van bij de hand.

Zie trouwens dat ze de ingebouwde gpu weer een andere naam hebben gegeven? Het blijft nog steeds een zuinige variant van de HD5450...
Sata-600 is inderdaad niet nieuw, de A50M chipset (aka Fusion Controller Hub, deel van het Brazos 1 platform) ondersteunt 6x Sata-600. http://en.wikipedia.org/w...controller_hubs_.28FCH.29

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 6 juni 2012 12:38]

Sterker nog: als je naar het plaatje van AMD kijkt zie je dat het nieuwe platform maar 2 of 3 s-ata 600 poorten ondersteund. Terwijl mijn A50M er 6 heeft. Beetje jammer, maar dan moet ik mijn A50M maar gebruiken voor mijn zelfbouw NAS en de A68M voor mijn HTPC :P

Wel een rare keuze vind ik, waarom nou die poortjes weghalen? Maar goed: de markt voor een SD kaart slot (netbooks) zal wel groter zijn dan die voor veel s-ata poortjes (NAS).
Ik hoop dat ze toch nog snel een leuke netbook hiermee op de markt brengen. Lijkt me erg handig voor mobiel werken/vakantie. Tablets zijn leuk voor surfen/entertainment, maar ik kan er niet op werken.
Ik denk eigenlijk dat AMD niet zozeer productie problemen heeft, maar een "upgrade" gewoon slimmer vond. Laten we eerlijk zijn: de grafische prestaties van de Atom zijn zo slecht dat AMD gewoon een enorme voorsprong heeft. En op CPU gebied zijn ze even snel of maar iets langzamer.

Dan kun je beter je huidige lijn nog even melken en flink wat geld binnen halen. Dat kun je dan investeren in een platform die de volgende generatie van Intel weer kan verpletteren!
Ben nu al twee maanden eigenaar van het snelste Brazos platform (in een HP DM1), de E450 op 1.65 GHz in combinatie met een Radeon HD6320. Helaas moet ik een aantal van jullie opmerkingen relativeren.

Allereerst een opmerking over de CPU. Deze is naar mijn mening te zwak vergeleken met de GPU, dit merk je vooral tijdens browsen op webpagina's met veel links / audio / streams / etc. Scrollen gaat dan gewoon niet soepel genoeg. Ook klokt hij naar mijn mening te snel terug naar de zuinige stand (1320 of zelfs 800 MHz). Dan zit er helemaal geen vaart meer in.

Ten tweede de GPU. Deze is op zich krachtig genoeg, mocht je een potje COD4 willen doen is dat geen probleem - wel wat settings terugschroeven uiteraard. Ook met de opmerking erbij dat het geheel dan wel erg warm word, ik heb met CPU / GPU Z temperaturen van boven de 80 graden gezien...

Het (grote) probleem zit 'em echter in de optimalisatie van de GPU. Dit is naar mijn mening echt nog niet goed. De chip is snel zat voor 1080p content, maar dan moet het Vision Control Center wel de GPU gebruiken en niet de CPU. Meer dan eens kwam het voor dat een filmpje hier op Tweakers haperde en niet lekker liep. Kijk ik vervolgens bij de CPU / GPU load, blijkt dat de CPU 100% draait en de GPU nog geen 20%. Dit probleem heb ik vooral bij Chrome, ondanks dat hardwareversnelling aanstaat. Het is dus gewoon niet geoptimaliseerd door AMD! Moet echt wat aan gedaan worden, want je verlies gewoon snelheid die er wel in zit.

Ook niet alle videoformaten gaan goed in 1080p, en dit komt wederom bijna altijd doordat de CPU het werk aan het doen is en niet de GPU. Ik weet niet wat ik hieraan moet doen!

Hetzelfde verhaal bij sommige games, ik heb pas Medal of Honor Airborne gedaan. Zou prima moeten werken, al wat oudere game, vraagt echt niet het meeste. Maar komt niet boven de 15 FPS op lage settings omdat de GPU niets doet!!

Dit is wat mij betreft echt een serieus punt, en dat veel afbreuk aan het hele platform. Hierdoor merk je ook (wat ik al eerder zei) dat de CPU wel wat sterker mag...

Leuk dat AMD nu Brazos 2.0 heeft, maar ze zullen dit op moeten lossen. Het is voor mij sowieso de upgrade niet waard, want je krijgt effectief alleen iets hogere clocks, de chips zijn hetzelfde (HD 6320 = HD 7340). USB 3.0 werd tot nu toe ook al geleverd op de Asus modellen, dus daarvoor hoef je ook niet up te graden...
Wat jij opnoemt klinkt eerder als software/driver problemen. Ik heb de hp dm1 met E350 apu nu sinds augustus vorig jaar, en herken de opgesomde problemen niet. Moet wel zeggen dat ik een clean install had gedaan van windows 7 x64 op een ssd, en handmatig de apu driver geinstalleerd heb. Scrollen op webpagina's gaat bij mij dan ook gewoon soepel. CPU speed kun je trouwens gewoon instellen, standaard staat ie in vision control center op minimaal 800MHz op accu, maar dat kun je gewoon verhogen naar 1000/1200 oid. Zoveel maakt dat nou niet uit voor de accuduur.

Dat van niet alle videoformaten die hij niet goed zou afspelen ligt wederom aan software. Gebruik eens xbmc of mphc met dxva enabled, en kijk hoe soepel 1080p mkv met x264/divx/ whatever dan afspeelt. Onder xbmc met dxva speelt brazos 1080p vrij soepel af. Bij games is het een kwestie van de meest recente drivers voor de apu gebruiken, ik krijg iedere maand weer zo'n pop-up dat er een nieuwe driver verschenen is.

Natuurlijk zou de brazos cpu wat sneller mogen, dan komen ineens wat meer games binnen bereik. Maar nog sneller en toch een tdp van 18 watt is blijkbaar niet mogelijk op 40nm. Wie weet wat 28nm en piledriver cores dan zouden kunnen brengen... Wil je alleen een snellere cpu, dan is er nog de intel ulv celeron 800 serie, waarbij de dualcores twee keer zo snel zijn als brazos op cpu gebied (SNB cores), maar je een tragere gpu krijgt en tray prijzen van $134: http://ark.intel.com/prod...r-847-(2M-Cache-1_10-GHz)
Idem hier met een E-350 laptop (ThinkPad E325). Er is veel marketing hype over die supersnelle GPU van Brazos, maar dat verbergt (helaas) niet dat de cpu gewoon Atom niveau is, en dat merk je in de praktijk wel degelijk, precies zoals Muffin hierboven zegt: vooral met meerdere browsertabs open. Ben trouwens wel erg tevreden over de accuduur, zuinig zijn die Brazos dingen wel.
Ligt toch echt aan je software. Heb een e-450 Asus mobo/4GB ram, geen SSD en browsen met 10 tabs open en zware flash sites gaan probleemloos. Heb vaak zelfs nog XBMC op de tv draaien terwijl ik aant internetten ben.
Dat is juist het mooie van de Brazos serie, snel zat voor 99% van de dingen die 90% van de mensen met een pc doen. Dus er moet echt een software issue zijn of misschien wel iets mis met je hdd? Heb daar zelf een issue mee gehad, hdd was stervende (geen fragmentatie issue). Nieuwe hdd en alles was weer snel.

Mijn huidige 780G htpc is dringend aan vervanging toe. Brazos2 is goedkoopste optie. Een Intel 2150 van 35watt is ook een optie, al is die gpu minder krachtig, het zou net kunnen. Maar dan moet je (1) een CPU fan erop zetten en (2) meer centjes hebben.
De e-450 kan passief gekoeld worden. Heb je alleen beetje airflow nodig (6 dB 80mm casefan).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 7 juni 2012 20:30]

ik heb een netbook op basis van de Brazos cpu.
De HP-DM1 en ben daar zeer tevreden van. Is niet supersnel maar veel beter dan de Atom cpu bazed systemen. Ook de interne GPU is zeer goed en kan HD streaming volledig aan. Kan gemakkelijk 6-8uur kantoor use werken op batterij.

Ik kijk al uit naar de eerste benchmarks van dit nieuwe systeem
Erg jammer dat de echte opvolger er nog niet is. Deze chips hadden ze wat mij betreft gewoon E-550 en E-650 kunnen noemen ipv E2-1xxx. Het is amper beter dan de oude E-350. En dat is niet raar gezien het dezelfde chip is. Wellicht alleen een iets nieuwere stepping.

Echt jammer dat dat 28nm bij GF zo tegen zit. Zodra die chips komen krijg je pas echt weer een mooie performance winst te zien met een lager verbruik.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 6 juni 2012 18:00]