Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 149, views: 44.579 •

Samsung gaat naar verluidt onderdelen leveren voor een iPad die over een kleiner scherm beschikt. Volgens de geruchten gaat het om een scherm met diagonaal van 7,85". Er gaan al lange tijd geruchten de ronde over een kleinere iPad.

Volgens The Korea Times heeft een niet nader genoemde Samsung-werknemer aangegeven dat er een contract met Apple is getekend ter waarde van 11 miljard dollar voor onderdelen die nog dit jaar geleverd moeten worden. Of Apple ook dit jaar nog een nieuwe iPad aankondigt, is onbekend. Waarschijnlijk gaat het om de levering van oled-schermen en gaat Samsung de Apple-soc's produceren die in de kleinere iPad het hart moeten vormen. Mogelijk wordt de kleinere iPad voorzien van de A5x die ook in de pas aangekondigde iPad zijn werk doet.

Tevens meldt de Koreaanse krant dat Samsung ssd's gaat leveren voor de Macbook Air. Deze zouden sneller moeten zijn dan de huidige versies, maar verdere details werden niet prijsgegeven.

Het is niet de eerste keer dat er geruchten over een kleinere iPad opduiken. Zo kwam al naar buiten dat Apple 7,85"-panelen van LG en AU Optronics af wilde nemen. Of deze deal nu is afgeblazen of naast die met Samsung blijft voortbestaan, is onduidelijk. Ook is nog niet duidelijk welke schermtechnologie wordt ingezet. The Korea Times meldt dat Apple geïnteresseerd is in de oled-technologie, maar het bedrijf zou nog wel twijfels hebben.

Apple en Samsung hebben een complexe relatie. Aan de ene kant wordt de Koreaanse fabrikant vaak ingezet om onderdelen te leveren voor Apple-producten, maar tegelijkertijd klagen de bedrijven elkaar over en weer aan wegens patentinbreuk. Er gingen lange tijd geruchten dat Apple van Samsung als onderdelenleverancier af wilde, maar dit lijkt geen doorgang te hebben gevonden: Samsung levert de nieuwe A5X-soc en het Retina-scherm in de nieuwe iPad. Er zou een contract tot 2014 zijn over het leveren van onderdelen.

Reacties (149)

Reactiefilter:-11490135+161+26+30
Wtf, eerst slaan ze elkaar de hersenen in met allemaal rechtzaken en nu zijn ze weer vriendjes :P
Dat is altijd al zo geweest. Die A4 SOC is ook van Samsung bijvoorbeeld.
Incorrect, hij word geproduceerd door Samsung maar is ontworpen door Apple.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A4
The Apple A4 is a package on package (PoP) system-on-a-chip (SoC) designed by Apple Inc. and manufactured by Samsung.

[Reactie gewijzigd door noobynater op 13 maart 2012 20:05]

Volgens mij is het wel een redesign van een Samsung chip.
Volgens mij is het wel een redesign van een Samsung chip.
Nope, inhouse ontworpen bij Apple. Wat veel mensen niet weten is dat Apple zelfs een eigen x86 CPU fab heeft in de USA.
Niet helemaal. Het is sowieso ontworpen door een bedrijf wat maar sinds kort is overgenomen door Apple. Daarvoor ontwierpen ze de Samsung socs. Het is dus wel zo dat de A4 niet meer is dan een redesign.

Pas de versies daarna kan je echt praten over een Apple soc

Tenminste dat is wat ik weet.
Niet helemaal. Het is sowieso ontworpen door een bedrijf wat maar sinds kort is overgenomen door Apple. Daarvoor ontwierpen ze de Samsung socs. Het is dus wel zo dat de A4 niet meer is dan een redesign.
Niet geheel juist. het bedrijf in kwestie ontwierp voor meerdere partijen, inclusief Apple en Samsung, de SoC's. Echter waren in beide gevallen zowel Samsung als Apple ook 'hands on' betrokken bij het ontwerp. (ze hebben bij beide bedrijven daadwerkelijk hele goeie chipontwerpers zitten).

Na de overname door Apple is Samsung zelf - met veel success - de chips gaan ontwerpen, en Apple is het door de overname natuurlijk ook compleet inhouse gaan doen. (eveneens met het nodige succes)
Waar dan (in de USA)?
Uit dezelfde bron:
The Cortex-A8 core used in the A4 is thought to use performance enhancements developed by chip designer Intrinsity (which was subsequently acquired by Apple) in collaboration with Samsung.
Zoals gewoonlijk bij Apple (en veel van de andere grote IT bedrijven) is het aangekochte R&D.
Met alle respect, maar Wikipedia als bron gebruiken is nogal discutabel.
Wikipedia wordt wel degelijk gecontroleerd. Het is onterecht dat mensen het een onbetrouwbare bron vinden.
Ook al is het offtopic, maar niet alles wordt op Wikipedia gecontroleerd. En de mensen die iets controleren kunnen er minder verstand van hebben dan mensen die dingen schrijven.

Maar als bron is WIkipedia niet beter of slechter dan welke andere encyclopedie. Wat aan het oppervlak wel allemaal goed is, kan dieper weer verkeerd zijn.
Als je zo gaat kijken dan kan alles discutabel zijn want alles is wel door iemand geschreven anders zou het niet geschreven zijn ;)

"contract met Apple is getekend ter waarde van 11 miljard dollar "
Dat zijn aardig wat dollars voor onderdelen :)
reken maar dat alles wat met apple te maken heet op wikipedia, vollop wordt gecontroleerd, iets met een vergrootglas ;)
Met alle respect is wat hier op wikipedia staat correct en het feit dat jij geen betrouwbaardere bron weet te posten vrij frapant met een reactie als dat.
Meningen die gestaafd zijn met bronvermelding. Iets wat jij niet doet.
natuurlijk heb je gelijk, hoewel studies hebben uitgewezen sat de betrouwbaarheid van Wikipedia net zo groot is als die van de encyclopaedia Brittanica...

Daarnaast: een wetenschappelijke bron voor een onderwerp als dit ga je NIET vidnen, daarbij duurt het creeëren van een wetenschappelijke bron vaak jaren en jaren, waardoor je er in deze context niets aan hebt.

In gevallen als deze kun je wikipedia prima gebruiken als bron, wat voor alternatief heb je trouwens?
om telkens opduikende misverstanden de kop in te drukken: dat onderzoek ging over wetenschappelijke artikelen en NIET over "allerlei" wat met name bij merkentrys nogal eens discutabele resulaten kan opleveren. Wikipedia is daar vaak het recht van de sterkste of degene met het meeste volhoudingsvermogen.
En daarbovenop bleek de "onderzoeker" niet te weten welke artikelen nu eigenlijk in de encyclopedie stonden en welke in andere publicaties van dezelfde uitgever en was er door de "onderzoeker" in artikelen geknipt en waren er artikelen samengevoegd. Het uiteindelijke resultaat was alles behalve een correcte weergave van de inhoud van de Encyclopaedia Brittanica. Dat onderzoek hoort in de prullenbak, maar helaas zoals wel vaker heeft men enkel het eerste sensationele artikel gelezen en niet de moeite genomen om het verhaal echt te volgen.

Wikipedia is ongetwijfeld in de meeste gevallen correct, maar is ook een speelbal van mensen met een bepaald standpunt gebleken waarbij men niet schuwt om bewust onwaarheden in artikelen te vermelden om een bepaalde mensen schade te berokkenen.
Intrinsity (en dus apple) heeft beiden chips ontworpen :z
FOUT :)
The Cortex-A8 core used in the A4 is thought to use performance enhancements developed by chip designer Intrinsity (which was subsequently acquired by Apple) in collaboration with Samsung.
Het opkopen van Intrinsity was in April 2010, vrijwel tegelijk met de verkoop van de iPad (nee niet de nieuwste, handig 2 dezelfde namen) die de chip bevatte. Erg lastig binnen een paar dagen een chip bedenken en laten produceren en ook nog is direct massa-produceren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A4
http://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsity

Oftewel Samsung en Intrinsity hebben de A4 ontworpen, het CPU gedeelte is zelfs helemaal door Samsung gedaan en is identiek aan de CPU in de Hummingbird SoC van Samsung!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 maart 2012 11:53]

Wat zal er gaan gebeuren als Samsung onaangekondigd stopt met chips produceren?
@Netrunner dan gaat samsung failliet en gaat apple naar een andere fabrikant.
Waarom zouden ze dat doen? Het is waarschijnlijk een hele andere divisie dan hun mobile division. Mogelijk maken ze ook gebruik van transfer pricing en dan kunnen de divisies een enorm grote autonomiteit hebben.
Dan int Apple de komende jaren alle winst van Samsung in de vorm van reparatiebetalingen voor het niet nakomen van hun contracten.
Dan gaat Apple naar een andere fabrikant en investeert daar geld in en worden de Chips een stukje duurder tijdelijk....
Wel als het om zulke grote bedragen gaat.
Durf ik niet zeggen aangezien de oorlog pas echt was losgebroken enkele maanden nadat hij bij Apple een stap opzij had gezet.
Hoezo apart? Business is business. Dat als jij ruzie hebt met je buurman je geen bakjes aardbeien uit eigen tuin gaat halen betekent niet dat bedrijven in een patentenkwestie niet meer kunnen samenwerken.

't is allemaal zakelijk. Het zou dom zijn van zowel apple als samsung om gevoelsmatig te gaan denken en geen zaken meer te willen doen om de patantenruzie.
Alles uit eigenbelang uiteraard.
Nogmaals, die patentzaken zijn business as usual! Dat gebeurt al honderden jaren, alleen nu vindt men het blijkbaar nieuws, tsja. De bedrijven zelf gaan gewoon door met wat ze altijd al doen... zaken en geld verdienen.
Precies, en als dat betekent dat ze bij de conculega betere onderdelen kunnen kopen voor een betere prijs, dan moet dat maar.
Samsung mobile staat ook compleet los van de hardware divisie, het enige wat overeenkomt is de naam dus de rechtzaken staan hier los van.
Dit is een gerucht. Waarom zouden ze dit doen.

Een kleine iPad zorgt enkel voor versplintering in resoluties en grootte voor developers en kannibalisme van hun eigen markt. De iPad is zo goed als de enige tablet die echt goed verkoopt, waarom zouden ze een goedkoper alternatief maken die hun eigen cashcow ondermijnd.

En daarnaast wordt de voorgaande iPad al goedkoper aangeboden om zo de onderkant van de markt te kunnen bedienen. Sinds de eerste iPhone zijn er ook geruchten van een kleine iPhone en die is er ook nog nooit gekomen. Ik zou niet weten welk voordeel Apple uit een kleine iPad haalt.

Dat zulke berichten de FP halen, mja, als er nou gestopt wordt met zulke berichten dan heb je ook niet van de mensen die zeggen dat elke scheet die Apple laat op de FP komt. Dit komt namelijk niet bij Apple vandaan maar is gewoon weer een zoveelste gerucht die door "iemand" rond is geslingerd.

Uiteraard is nog het ergste dat sommigen denken dat dit nu al een feit is en deze dingen praktisch morgen de fabriek uitrollen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 maart 2012 20:19]

Dat het schem kleiner is, wil niet per definitie zeggen dat de resolutie ook kleiner is. Zo zijn er 4.3" schermen met een 720p resolutie, maar ook zijn er 4.3" schermen met een 480p resolutie. En 1080p resoluties zullen ongetwijfeld ook kunnen worden behaald op een scherm van 4.3"
Alleen zou dat wel een beetje gestoord zijn, 500ppi, 326 ppi van een iPhone 4 is wel genoeg op normale telefoon houd afstand.

Mijn idee:

iPad 2 @ 1024×768 op 10"
(new) iPad @ 2048×1536 op 10"
small iPad @ 1024×768 op 7"

Want persoonlijk vind ik een 10" tablet net te groot/lomp en misschien ziet Apple hier nu eindelijk markt in na de Android 7" tablet vraag?
Want persoonlijk vind ik een 10" tablet net te groot/lomp en misschien ziet Apple hier nu eindelijk markt in na de Android 7" tablet vraag?
Welke 7" tablet vraag? Ik zie alleen aanbod.
nieuws: 'Vraag naar 7"- overstijgt vraag naar 9,7"-tabletschermen' Deze tablet vraag, dat Steve Jobs toevallig heeft gezegd dat kleine tablets niet deugen op het moment dat Apple alleen een grote tablet op de markt had, trekt de rest van de wereld (inclusief Apple blijkbaar) zich niet zoveel van aan. Iets verder kijken dan marketing praat mischien :).
Uit jouw bron:
[...] aangezien de reden van de toename van het aantal 7"-bestellingen is dat Amazon en Barnes & Noble in de afgelopen twee maanden veel exemplaren van respectievelijk de Kindle Fire en de Nook Tablet verkopen. Ergens in de eerste helft van 2012 wordt echter de iPad 3 verwacht; dus waarschijnlijk trekt de productie van 9,7"-panelen weer spoedig aan.
Dat was dus nét op het moment dat Apple bezig was met de nieuwe iPad, en dus de vraag zodanig was ingeklonken dat er meer 7" schermen naar verluid -het is immers Digitimes- de fabriek uit rolde.

Daarnaast denk ik niet dat de Kindle's / andere 7"-ers zo populair zijn om hun formaat, maar veel meer om hun prijsstelling. En laat Apple daar nu de iPad 2 voor hebben om de lage kant van de markt te bedienen. Eenzelfde strategie als met de iPhone 3GS.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 13 maart 2012 23:42]

De ipad blijft gewoon dezelfde grote.

Als het echt gaat om nieuwe schermen, dan gaat het gewoon om de remote control van de nieuwe Apple TV.

et zou te zot voor worden zijn als Apple nu een iPad gaat maken de kleiner is.
Of het gaat om een nieuwe iPod XL.
Alles kan, het zijn immers geruchten en niemand weet waar ze vandaan komen en hoe ze zijn ontstaat. Het kan pure speculatie zijn.
Geloof er ook weinig van. Ieder gerucht over Apple omtrend zijn IOS lijn moet je met een korreltje zout nemen.

Je weet het pas bij de release.
Bingo! Dat denk ik dus ook. Een remote control voor de Apple TV i.p.v. een nieuwe iPad.
Een 8" 1024x768 tablet zou nog steeds betekenen dat alle apps opnieuw ontworpen moeten worden met grotere touch targets.Schiet niet op.
En daarnaast ook nog eens het feit dat Steve Jobs zich altijd verzet heeft tegen een kleinere iPad, ik vraag me dan af of ze zo snel na zijn dood al met een kleiner model gaan komen, vooral gezien dat Steve altijd zo betrokken was met de ontwikkeling van de nieuwe producten, waaronder de iPad, dus de ontwikkeling van een kleiner model had dan al moeten beginnen op de dag van zijn dood. Ik geloof niet in deze geruchten dat het voor een kleiner model is, eerst zien dan geloven...................
De kleinere iPad zal de resolutie krijgen van de iPad 2 lijkt me. (nog een gerucht yeey :> )

[Reactie gewijzigd door SurfHost op 13 maart 2012 21:06]

Ik denk dat Apple zsm van "standaard resolutie" oftewel non-Retina af wil. Momenteel hebben alleen de iPhone 3GS en de iPad 2 een non-retina scherm (van de apparaten die verkocht worden)
Het is toch handig dat je met een enkel woord meteen duidelijk kunt maken wat je bedoelt!
Jij snapt dus overduidelijk niet wat Apple met de Retina display bedoelt.. Het gaat niet om de technologie er achter, IPS, etc. maar om de pixeldichtheid..
Het is wel een heel vage benaming en de pixeldichtheid is eigenlijk ook niet relevant. Het gaat erom dat je de pixels niet kan onderscheiden vanaf de afstand waarbij het scherm normaal gebruikt wordt. Volgens de definitie van apple zijn de schermen in een iPad3 en iPhone 4 een retina scherm. Maar is een 1920x1080 scherm in een 13" laptop dat ook. Sterker nog 1920x1080 op een 50" tv of de posters in een Abri voldoen ook aan die eisen. En die laatste hebben een behoorlijk lage pixeldichtheid.

Een retinascherm is dus allesbehalve nieuw of speciaal. Het is gewoon een woord wat bedacht is door een marketing afdeling om op een nieuwe manier eigenschappen te beschrijven die al eeuwenlang bekend zijn.

Dat neemt trouwens niet weg dat zowel het iPhone 4 scherm als het nieuwe iPad 3 scherm natuurlijk een knap staaltje techniek zijn. Mijn irritatie richt zich dan ook puur op termen als "retina-scherm" of "APU" die klakkeloos in de media worden overgenomen en als nieuw worden gebracht terwijl het in feite niets meer is dan oude wijn in nieuwe zakken.
Ja precies, uiteraard is dat bedacht wat anders? Het gaat erom dat consumenten dan gewoon snappen waar het om gaat, die hebben geen flauw idee wat ppi betekent.
Een retinascherm is dus allesbehalve nieuw of speciaal.
Ah, dat verklaart waarom alle andere fabrikanten al lang een echt rgb scherm hebben met een veel hogere pixeldichtheid dan apple's iPhone 4 of 'iPad 3' scherm... Niks bijzonders aan...
iOS is nu al versplinterd over resoluties, maar wel telkens in 4-voud van elkaar. Het is perfect mogelijk dat een kleinere iPad dezelfde resolutie krijgt als deze van de iPad 2
Inderdaad in perfecte dubbele maten, daarmee kun je op alle iOS apparaten, alle iOS applicaties gemaakt voor de laagste resolutie draaien, alle afmetingen worden simpelweg verdubbeld in de software.
Het ziet er alleen niet uit. Je wilt geen iPhone 3 app draaien op een iPad.
Als een app op een zodanige manier van het nieuwe scherm gebruik maakt dat het er op een ouder scherm niet uitziet, dan kan de developer gewoon instellen dat de app alleen werkt vanaf iPad 3. Maar voor de meeste apps geldt dat niet.

Als je favoriete RSS reader geupgrade is naar hogere resoluties, kan die nog net zo goed werken op je oude iPad. En dat ziet er dan prima uit, helemaal niet slechter dan voorheen.
dat is niet perfect mogelijk, technisch wel, maat UI ellementen in aps worden een drama (wanneer deze niet netjes worden geschaald.)
Als ze hem nu eens flink wat groter zouden maken en er een standaard onder zetten.
Dan heb je een bestwel unieke TV denk ik.
Dit is een gerucht. Waarom zouden ze dit doen.
Dit doen ze omdat ze mensen hebben met visie. Je moet jezelf blijven ontwikkelen om succesvol te zijn. Het is dus goed mogelijk dat ze na 3 jaar iPad 10" duidelijk zien dat de Apple fans wel een nieuwe iPad kopen maar het normale publiek het helemaal niet zo handig vind of veel gebruikt als ze in eerste instantie dachten. Daar kan een 7" natuurlijk wel weer flink verandering in brengen.
Het zou een tegenhanger van de kindle moeten worden, vandaar het 7" scherm
Een kleine iPad zorgt enkel voor versplintering in resoluties en grootte voor developers en kannibalisme van hun eigen markt.
Er zijn nu al veel resoluties in omloop dus eentje extra kan er nog wel bij
iphone: 320×480 en 640×960
ipad: 1024×768 en 2048×1536

Of developers nu voor 4 of 5 resoluties moeten developen zal niet veel uitmaken.
Ze hoeven maar met twee resoluties rekening te houden, apple werkt met points namelijk. Waar een point 2x2 pixels op de nieuwere producten is. Extact de zelfde maat, maakt voor plaatsing niet uit dus, maar details zijn veel scherper
Inderdaad, alleen grafische assets moet je 2x maken; 1x voor normale resolutie en 1x voor hoge resolutie. iOS kiest dan zelf de juiste assets als je ze de juiste naam geeft (@2x suffix).
Ga eerst eens na hoe groot Samsung is en uit hoeveel verschillende divisies het bestaat... de chipbakkende afdeling van Samsung heeft in dat opzicht niets met Samsung Mobile te maken waar al die patent-ruzies worden uitgevochten, ze hebben dezelfde naam maar zijn totaal andere bedrijven. Sterker nog, Samsung Mobile 'koopt' ook gewoon hun chips bij de andere afdeling. De ruzies gaan dan ook weinig over hardware, maar over software en toepassing daarvan.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 maart 2012 20:08]

Elk groot bedrijf heeft ook een inwendige boekhouding waarbij afdelingen elkaar factureren. Daar worden wel andere prijzen aangerekend dan voor derden, maar het is de enige manier om afdelingen tov elkaar te waarderen.
Wtf, eerst slaan ze elkaar de hersenen in met allemaal rechtzaken en nu zijn ze weer vriendjes
Samsung Mobile en Samsung Semiconductor zijn aparte bedrijven binnen het Samsung conglomeraat.
Heel veel onderdelen van Apple worden gemaakt door Samsung, dat is het voordeel van dit soort grote organisaties. Eigenlijk zijn het allemaal aparte bedrijven die opereren onder de naam van en het beleid van Samsung, Samsung semiconductors (die deze onderdelen maakt) is heel iets anders dan samsung mobile en ze hebben ook weinig met elkaar te maken behalve dat ze allebei onder samsung vallen.
Het zijn andere Samsung business units waar ze ruzie mee maken en waar ze spullen afnemen.

Overigens is het voor de niet nader genoemde Samsung medewerker niet te hopen dat hij bekend wordt....
Ach, heeft 'ie z'n 15 minutes of fame ook weer gehad. Om daarna voor lul te staan omdat 'ie de zoveelste is die onware geruchten over een kleinere iPad de wereld in stuurt...
Andere afdeling zelfde moederbedrijf. Doet niets af van de relevantie.
Patenten werken op zo'n manier dat als je ze NIET aan vecht, anderen later kunnen zeggen 'toen vochten ze er niet om, dus nu mag dat ook niet'. Daarom vechten bedrijven dus om alle patenten die ze willen houden.
Wtf, eerst slaan ze elkaar de hersenen in met allemaal rechtzaken en nu zijn ze weer vriendjes :P
ze zijn nog steeds bezig met die rechtzaken hoor. dus 'vriendjes'?

Maar dit is doodnormaal in zakenland. Een rechtzaak betekend niet dat je helemaal niets meer met het andere bedrijf te maken wilt hebben. Je hebt een geschil, je komt er onderling niet uit, de rechter moet bepalen wie gelijk heeft. Ondertussen gaan de zaken gewoon door en moeten er producten ontworpen, gebouwd en verkocht worden.

Alleen hier op tweeakters.net reageert men zo ongeloofelijk overdreven emotioneel op rechtzaken. In de rest van de wereld is het gewoon onderdeel van zaken doen.

(vergis je niet: emotie heeft een belangrijke plek in werk en zakendoen, het is een belangrijk onderdeel voor passie, maar soms moet je even een wat meer out-of-the-box blik hanteren om het grote plaatje te zien)
Wtf, eerst slaan ze elkaar de hersenen in met allemaal rechtzaken en nu zijn ze weer vriendjes :P
Nee hoor, ze slaan elkaar nog steeds de hersens in, alleen heeft Samsung het voordeel een ontwerper+bouwer te zijn, whereas Apple enkel ontwerpt...ze hebben dus iemand nodig die die dingen voor ze in elkaar zet of halffabrikaten levert (zoals losse onderdelen)
Logisch het zijn beide grote bedrijven met redelijke mensen.
Dat houd simpel weg in dat een conflict op het ene vlak samenwerking op andere gebieden uitsluit.
Als goede ondernemer moet je het grotere geheel kunnen zien en niet op een dispuut blijven hangen en hameren.

Zouden meer mensen/bedrijven moeten doen als je het mij vraagt.
Samsung moet ook ergens haar centjes binnen halen.
OLED-schermen? Dat zou wel heel erg on-Apple's zijn. Aan de andere kant geloof ik er ook geen snars van. Steve Jobs heeft bewezen dat, met een stabiel en intuïtief OS, 9,7" de juiste formfactor is. Met 7,85" lever je zoveel in (ook al lijkt het niet zo). Daarnaast, welke resolutie zou deze moeten hebben? 2048x1536 lijkt mij een beetje te hoog gegrepen als je hoort dat de productie van de 9,7"-variant al niet al te makkelijk is. Een andere oplossing zou 1024x786 zijn, maar om een iPad Mini als budget te positioneren heeft Apple niets aan. Immers versnippert het zijn eigen productportfolio, moeten er extra kosten in worden gestoken en bovendien kan Apple nu al de oudere iPad's als budgetmodel verkopen. Geloof er geen hol van.
Vraag en aanbod. Er is ontzettend veel vraag naar bijv. kleinere tablets zoals de Kindle Fire en de Nook Tablet.

En de vraag naar iPads nam zover ik weet af in de VS. Ergo; een slimme manier om de iPad weer een boost te geven.
De man mag dan een visionair worden genoemd, waar ik het toch al niet mee eens ben maargoed, maar alsjeblieft zeg. Hij is geen Caesar, 'So shall it be written, so shall it be done' :') Is het soms onmogelijk dat hij het fout heeft, en dat 7-inch tabletten wel kunnen aanslaan? We zullen het zien...
De vraag is of Kindle Fire en de Nook Tablet om het formaat zo populair zijn of vanwege de prijsstelling.
Dat maakt weinig uit. Mensen die een Kindle Fire of een Nook Tablet kopen kopen waarschijnlijk geen iPad. Dit betekent een verloren klant. Het kan zijn dat Apple die klanten niet interessant vindt (men richt zich tenslotte ook niet op budget notebooks) maar men kan het ook noodzakelijk vinden voor de toekomst van de iOS producten dat het marktaandeel substantieel blijft. In dat geval kan een goedkope 7" tablet wel eens bittere noodzaak worden.
Apple heeft al vaker laten zien niet geïnteresseerd te zijn in de goedkope volume-markt. Met de bedragen die Amazon op de Kindle verdient (hint: ongeveer niks) is dit een markt waar Apple totaal niet in geïnteresseerd is.

Ik snap niet dat mensen nu alweer vergeten lijken te zijn wat er met de netbook is gebeurd. Bijna niemand produceert die nog, en waarom? Er is geen droog brood in te verdienen. Hetzelfde is nu aan het gebeuren met kleine, goedkope tablets. Het is heel verstandig dat Apple zich daar niet in mengt.

De tactiek van Apple zal, net als met de iPod en later de iPhone, zijn om langzaam het goedkoopste model steeds bereikbaarder te maken voor de mensen. Je kunt de vorige iPad nu al kopen voor 399, wat in vergelijking met de concurrentie echt niet duur is. Misschien volgend jaar wel voor 349 en zo langzaam door. Op die manier wordt het product voor bijna iedereen bereikbaar. En de groep die echt per se het minimale wil uitgeven, die wil Apple toch niet.
Mee eens. Qua resolutie is het erg onwaarschijnlijk. Op zich zou de iPad-2 resolutie op een kleiner scherm wel passen, maar dan moet je er wel een vijl bij leveren, zodat de klanten hun vingers kunnen bijvijlen om de kleinere knopjes te kunnen bedienen.
Want een iPhone is ook zo moeilijk te bedienen? ;)
Grapjas. Het punt is, dat DEZELFDE resolutie op een kleiner scherm niet gaat werken. Als je van 10 inch naar 7 inch gaat, met een gelijke resolutie, is een knopje van 1 cm opeens 0,7 cm. En omdat de maten van knoppen afgestemd zijn op menselijke maten, zal het dus onhandig worden om apps te bedienen.
Nee dat is niet zo, je kan namelijk de dpi aanpassen waardoor 'knopjes' in alle formaten dezelfde grootte hebben.
Ja, theoretisch kan dat. Maar dat is compleet anders dan hoe iOS op dit moment werkt. iOS is niet resolutie-onafhankelijk. Een knop heeft een vaste pixel-afmeting. Het enige wat ze hebben gedaan, is met 'virtuele' pixels werken. Daardoor zeg je bijvoorbeeld 'deze knop is 57 pixels' en als je dan een iPhone 4(S) hebt of een iPad 3, dan maakt hij die knop in werkelijkheid 114 pixels groot. Maar dat is het. Er is niet een mogelijkheid om alles bijvoorbeeld met een factor 0,7 te schalen.

Kortom: theoretisch is er van alles te bedenken, maar kijkend naar de praktijk van dit moment zal het niet gebeuren want dan moeten alle apps worden aangepast.
Ik denk dat Samsung, ondanks alle rechtzaken, voor Apple nog steeds de beste leverancier is; Samsung kan heel makkelijk een totaalpakket leveren omdat ze zo gigantisch groot zijn en zoveel verschillende onderdelen kunnen produceren.
Uiteindelijk is het waarschijnlijk dus ook goedkoper om zoveel mogelijk bij 1 producent te halen, dat dat dan bij een concurrent is, is maar bijzaak.

Hoewel Samsung natuurlijk wel in zoveel verschillende takken is verdeeld dat je bijna kan zeggen dat de rechtzaken met Samsung Mobile eigenlijk maar weinig te maken hebben met andere onderdelen van het bedrijf.
Gaat idd om leuke bedragen.

"Samsung's part orders from Apple were said by The Korea Times to be jumping from $7.8 billion in 2011 to at least $9.7 billion, possibly going up to $11 billion depending on demand."
Boven bewijst des te meer dat mensen iets leren niet helpt. Samsung is een conglomeraat bestaande uit verschillende bedrijven. Samsung welke hardware levert voor telefoons staat compleet los van Samsung welke de mobieltjes maakt. Elke bedrijf opereert los van elkaar.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 13 maart 2012 20:09]

Dat is niet correct. Samsung mobile zal nooit iets doen waardoor Samsung electronics schade zou ondervinden. Ze mogen dan nog onafhankelijk zijn, samen behoren ze tot dezelfde groep en hebben ze dus een gemeenschappelijke organisatiestructuur en procedures.
Apple en Samsung hebben een complexe relatie. Aan de ene kant wordt de Koreaanse fabrikant vaak ingezet om onderdelen te leveren voor Apple-producten, maar tegelijkertijd klagen de bedrijven elkaar over en weer aan wegens patentinbreuk.
Tjah, verschillende bedrijfstakken van Samsung. Aan de ene kant klaagt Apple de telefoonfabrikant Samsung aan, maar de productietak voor de onderdelen is nog steeds dikke vrienden met Apple.

Ik hoorde de Apple fanboys laatst nog roepen dat OLED slecht is enzovoorts, maar nu wil Apple er toch mee in zee :) Ik denk alleen dat Apple nog twijfelt vanwege de resolutie (pentile, hoge resolutie op een groot scherm kost veel, zie de Tab 7.7) en het stroomverbruik; OLED schermen verbruiken weinig met grotendeels zwart beeld (hoewel dat op de SGSII ook wel tegenvalt) maar met bijvoorbeeld witte tekst moet er voor 1 witte pixel 3 gekleurde subpixels oplichten: dit kost veel meer stroom. Daarom kan Samsung beter een techniek bedenken als Sony heeft, extra witte subpixels (wit verbruikt los volgens mij minder dan 3 gekleurde subpixels bij elkaar om wit te vormen).

Al twijfel ik alsnog over een kleinere iPad: de filosofie is altijd al "One size fits all" geweest bij de iPhone en de iPad en dat is zeker geen slecht plan geweest. Misschien dat ze nu toch de concurrentie van bijvoorbeeld de Kindle Fire dwars willen bomen. Hoewel dat me ook sterk lijkt, ze zijn immers nog steeds markleider: 58% volgens http://www.phonearena.com...ew-research-shows_id26291
Ik hoop niet dat je de stemmen van apple fanboys in je hoofd hoort, maar misschien is dat een bijwerking als je gesamsunged bent? :-) Maar waar haal je vandaan dat Apple (AM)OLED gaat gebruiken? Samsung maakt ook andere schermen hoor...
Was Samsung niet bezig de LCD fabrieken te verkopen om zich zo op OLED te kunnen concentreren?
Krijgen we dan ook een grotere iPhone :D.

Vind het overigens wel vreemd als ze dit zouden doen. Want in eerste instantie was 9,7 de perfecte maat en kleiner zou niet werken :^). Achja geruchten, helft komt uit andere helft niet dus ja.

[Reactie gewijzigd door Tiwazz op 13 maart 2012 20:28]

een 7.85" iPad waarmee je kan bellen wordt het, denk ik.
een 7.85" iPad waarmee je kan bellen wordt het, denk ik.
zoals de galaxy note? wat een onding is dat zeg. Ik kan me niet voorstellen dat Apple met zoiets zou komen.
Heb je hem zelf überhaupt wel eens gebruikt? Perfecte formaat, Ik zou zeker nooit zo 'n klein rot scherm als van de iphone willen dat zijn pas ondingen
ik heb een galaxy note en het is echt een geweldig ding ;)
Het kan een onding voor jou zijn...

Maar het verkoopt ziek goed. Veel beter dan Samsung verwacht had met dit probeersel:
http://www.mobilewitch.co...its_news_details_1105.htm

Ik vind hem zelf heel gaaf.. maar wil zelf liever de scherm grootte van een Galaxy Nexus bijvoorbeeld.
ipod touch, iphone, ipad mini, ipad.. waarom ook niet? toen de ipad uitkwam riep ook iedereen "wat moeten we met een ipod touch die 4x zo groot is, die koopt niemand.." moet je eens kijken wat ze dr veel van verkocht hebben ;)
Volgens Steve waren tablets met een 7" scherm 'dead on arrival'. Gezien zijn opvattingen als een soort van heilig worden gezien binnen het bedrijf, denk ik dat de kans klein is dat we op korte termijn 7" tablets gaan zien van Apple.
Het hangt natuurlijk wel van de tijdsgeest en gebruik af. De tablet in zijn huidige vorm zou idd te klein zijn op 7" maar als die tablet een afstandsbediening wordt van de Apple TV zou het weer wel een perfect formaat zijn. De tablet krijgt dan een nieuwe functie waar een ander formaat geschikter voor is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013