Hoofdcategorieën
Device Settings

'Prijzen hdd's bereiken begin volgend jaar hoogste punt'

Door Yoeri Nijs, vrijdag 4 november 2011 13:46
Submitter: aRonA, views: 40.318

De prijzen van harde schijven zullen naar verwachting begin volgend jaar hun hoogste punt bereiken. Oorzaak van de enorme prijsstijging zijn de overstromingen in Thailand. Het Aziatische land is na China de grootste hdd-exporteur.

Geld uit portefeuille halenVolgens Digitimes kan de productie pas begin volgend jaar volledig worden hervat. De site baseert zich daarbij op informatie van Taiwanese componentenproducenten. Die beweren dat de toeleveranciers in Thailand te kampen hebben met hevige schade en daardoor moeite hebben om de productie weer op te pakken.

De gemiddelde prijs van een harde schijf werd in de afgelopen weken met enkele tientallen procenten verhoogd. Uit onderzoek van Tweakers.net blijkt dat in bepaalde gevallen de prijzen zelfs zijn verdubbeld. Verwacht wordt dat pas na het eerste kwartaal van volgend jaar de stijging afneemt. Opvallend is dat de prijzen van externe harde schijven tot nu toe minder hard zijn gestegen. In de Pricewatch is in veel gevallen een externe schijf aanmerkelijk goedkoper dan een los exemplaar met dezelfde opslagcapaciteit.

De prijzen van traditionele harde schijven raakten voorgaande jaren juist in een vrije val. De enorme prijsdalingen werden door de overstromingen in Thailand in de afgelopen weken echter tenietgedaan. Onder meer Western Digital, de grootste fabrikant van harde schijven wat aantallen betreft, heeft een groot deel van zijn fabrieken in Thailand staan. Het bedrijf neemt intussen maatregelen om de gedaalde productie op te schroeven: het vangt zijn productieverlies op met een verhoging van de fabricage in fabrieken in andere landen.

Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand Western Digital overstroming Thailand
Foto's afkomstig van Ronnie Benoist
Volgende 13:52 AMD schrapt 10 procent van personeelsbestand
Vorige 13:40 CBS weigerde deal met Apple over streaming tv
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Damn zeg :\ Natuurlijk erg wat er daar gebeurd is maar mijn PC is nodig toe aan extra schijfruimte en in sommige gevallen zijn prijzen inderdaad (bijna) verdubbeld. 100+ voor 1+TB in de meeste gevallen. Jammer dit :\

Dan gooi je maar even wat films weg :P

Of je neemt een door watergekoelde harde schijf af van WD :P

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :X

Schijnt dat ze genoeg van die versies hebben ja, maar of ze nog werken? :)

Of je kijkt ze ipv te sparen en niet kijken, wat verdomd veel mensen doen. Om die reden heb ik ZAT aan mijn 500GB schijfje.

Wil niet zeggen dat de poster ze niet spaart maar ook kijkt. Dat doe ik namelijk ook. Ik spaar en kijk het en bewaar het vervolgens.

Dat bewaren ben ik ook allang vanafgestapt. Nadat het gekeken is kan het weg, want als ik het nog een keer zou willen zien dan download ik het wel nog een keer in de toekomst.

Waarom zou je het bewaren? Alles dat ik vroeger heb bewaard kijk ik nu toch niet meer, want dan download ik wel een BR versie op HD.

Die foto's zeggen genoeg, dat is maanden materiaal opknappen daar voordat er weer op volle toeren gedraaid kan worden.
De prijs van HDD's is ook wel gestegen, maar ik vind 100 euro voor 1TB nog niet erg duur, ik stond ervan te kijken dat ze het voor 50 euro per TB konden maken en distribueren een paar maanden terug, met nog marge voor de tussenhandel.

Maar wanneer Fred Teeven van de hollywood politie ingrijpt heb jij geen voorraad :)

Gaat niet gebeuren, nu niet en nooit niet.

Of je hebt een DSLR waar je ontzettend veel mee filmt? Natuurlijk, ik heb zo m'n verzameling films en muziek, maar hetgeen m'n meeste ruimte vreet zijn de filmbestanden van mijn 550D. 16GB per half uur gaat hard, geloof me ;)

Of wat dacht je van gewoon een aantal plaatjes? Ik ga op vakantie en neem mee 48GB aan 8GB kaartjes. Al die RAWfiles op m'n NAS en HDD als Holy's (niet mee werken) en dan nog eens in een Work folder. Vervolgens al die mega pano's stitchen en print jpegs aanmaken, maast webcopies met tumbnails.

Twee weekjes weg betekend zo ook al snel ~100GB aan data op je schijven. En dat laat je niet op één schijf staan, maar heb je natuurlijk gemirrored en op andere apparaten staan.

Gewoon converteren naar JPEG, scheelt een hoop. Laatst een klus gedaan voor fotografieburo. Die jongens sloegen ook alles in RAW op en hadden ruim 20TB aan data. Echt absurd. Ik heb toen daar de boel omgezet naar JPEG met een redelijke compressie en sindsdien is opslag totaal geen issue meer.

Alleen raak je wel wat kwaliteit kwijt met JPEG.
De meeste mensen die RAW gebruiken hebben er zelf voor gekozen om een specifieke reden.

En nu blijkt dat een JPEG foto die ze een jaar geleden hadden gemaakt super te zijn voor een reclame stunt. alleen is die foto niet meer te gebruiken omdat de RAW foto foetsie is.

Je kaan aan goede foto's met een duidelijk onderwerp soms wel erg veel geld verdienen door de rechten vrij te geven aan een reclame buro of zo..

Een tweaker die foto's maakt van vliegtuigen heeft zo ook zijn foto vrijgegeven aan een reclame buro die een reclame wall heeft gemaakt op een vliegveld..

[Reactie gewijzigd door To_Tall op vrijdag 4 november 2011 19:48]


En nu blijkt dat een JPEG foto die ze een jaar geleden hadden gemaakt super te zijn voor een reclame stunt. alleen is die foto niet meer te gebruiken omdat de RAW foto foetsie is.
Als dat reclamebureau geen geld heeft voor de inmiddels tijdelijk duurdere harddisks, dan heeft het geen bestaansrecht. Het is een bedrijf, geen thuisgebruiker.

Dit is wel erg kort door de bocht. Als je je jpeg's een paar keer bewerkt hebt, is de kwaliteit duidelijk slechter. Als je meedoet aan een foto wedstrijd, wordt ook vaak verwacht dat je ook het origineel hebt.

En néé, niet alleen pro's gebruiken RAW.
In RAW kan je zoveel meer doen dan in JPEG, zoals de witbalans eenvoudig aanpassen etc

JPEG en een lossy compressieformaat... dat meen je toch niet dat je dat bij een fotografiebureau gedaan hebt???

Je beseft toch dat je al die foto's in kwaliteit hebt gedegradeerd!!!

Wil je compressie zonder kwaliteitesverlies dan moet PNG gebruiken! Je compressie is dan ook helemaal niet zo hoog als bij JPG, maar tenminste ben je zeker dat de foto pixel perfect blijft tov de RAW afbeelding.
Met irfanview kan je ofwel gewoon meteen laten batchconverten en saven naarPNG en je compressiegraad instellen, of anders gebruik je om op te slaan (ook bij batchconversie) de pngout plugin, die werkt wel wat trager maar levert nog iets kleinere bestanden op..

je originele RAW bestanden kan je dan met RAR comprimeren; er bestaat een speciaal algoritme voor multimediabestanden (lees: afbeeldingen) dat je RAW bestanden wel onder handen zal nemen...

KaptKoek, ik werk regelmatig voor fotografen en reclamebureaus. Als je bij hun zou flikken wat jij gedaan hebt (archief raw naar jpeg) dan adviseer ik je een lijfwacht. En reken ook niet op vervolgopdrachten.

Blij dat je dat niet bij mij hebt gedaan, dan was je nog lang de schade aan het betalen.

Jpeg kan ivm met mijn gebruik rechtstreeks de prullenbak in, nutteloos, je had m'n hele (en dure) collectie bronmateriaal naar de kloten geholpen op deze manier.

successful troll is successful! :Y)

Ach, sommige mensen vinden het leuk een grote filmdatabase op te bouwen. Ik ook overigens. Lijkt me niks mis mee toch? Tuurlijk, het kost meer, maar zo vreemd lijkt het me niet.

Ik vind het ook wel prettig dat ik uit genoeg films kan kiezen als ik eens iets wil zien en niet eerst een film moet downloaden.

Edit: Overigens zou ik wel weer eens wat meer 4200 rpm schijven willen zien. Voor films is het zat, en het zou voor opslag een leuke optie zijn. Zeker nu de snellere schijven toch niet meer opkunnen tegen SSD.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op vrijdag 4 november 2011 15:02]


500? Zeg maar 60Gb.

Tegenwoordig is een film al snel 10-17 GB (blueray), als je dan ook nog 80 gb voor het OS rekent en wat games hebt dan kom je snel te kort. Mijn steam folder is bijvoorbeeld 70 GB.

is dat al ???
ik heb speciaal een externe HD genomen voor mijn steam alleen ...

(ik werk met een junction op c:\steam) -> voor zij die niet weten wat dat is; in een cmd-omgeving type je:
mklink /j c:\steam o:\steam

waarbij c:\steam eerst niet bestaat (of al gerenamed was naar iets anders) en waarbij de O:\ mijn externe disk is waarop mijn steam dus staat
op deze manier denkt steam dus dat hij op c:\steam staat terwijl hij gewoon op de o:\ staat (externe HD via E-sata). Handig want zo is mijn steam 'draagbaar' geworden tussen verschillende pc's. Ik moet alleen maar zorgen dat steam oorspronkelijk in c:\steam wordt geplaatst, ik hernoem die folder en ik koppel mijn externe schijf aan de steamfolder :)

soit, bij mij is die externe schijf ook stilaaan op z'n einde aan't lopen qua limieten... ik heb nog maar 83GB vrij en dan is het weer gedaan, maar wanneer je aan de laatste 2% zit is het al krap lastig en trager aan't worden...
btw; ik zit over de 382GB voor mijn 112 stuks volgens steam... http://steamcommunity.com/id/bogy/games?tab=all

Ik koop gewoon een 100-spindel (Maxell) DVD-R voor ongeveer ¤ 15 bij Bigdennis.com.
DVD+R DL kosten rond de ¤ 4 per 10 stuks (Platinum); een spindel van 100 stuks Dual-Layer kost ongeveer ¤ 45.

Brand je je films en series toch voorlopig even op optische media totdat de HDD's weer een normale prijs hebben.

De reden dat harde schijven zo significant in prijs gestegen zijn is voor een groot deel te wijten aan aandelenland. Iedereen wilt aandelen die in waarde stijgen, met als gevolg dat ze nog sterker stijgen (economische bubbel). De consument daarintegen koopt door de hoge prijzen juist minder schijven dan voorheen.

De wisselwerking tussen de prijs van schijven en de koers van aandelen is in dit geval anders dan jij beschrijft, omdat de prijsstijging te maken heeft met een calamiteit, in dit geval een overstroming. De like-for-like winst in Q3-Q4 is belangrijker en winst per aandeel, voor dit jaar.

Dit argument volg ik niet helemaal. Waarom zouden de producten van een bedrijf in prijs stijgen wanneer de aandelen van datzelfde bedrijf stijgen.

Zou jij bijvoorbeeld verwachten dat de prijzen van de producten bij de Aldi in prijs stijgen wanneer het bedrijf meer winst maakt en dus een hogere waardering van de aandelen krijgt?

Aandelen en product-prijzen hebben weinig relatie met elkaar.

Je kunt ook aandelen hebben in producten en grondstoffen, niet alleen in bedrijven.

Aandelen in producten? Naar mijn weten bestaat er niet zoiets als "een aandeel harde schijf"?

Je zou op z'n hoogst opties/futures op de grondstoffen kunnen hebben welke veel worden gebruikt in harde schijven. Gezien harde schijven echter veel minder gefabriceerd kunnen worden lijkt me dat de vraag naar grondstoffen juist zal dalen, en daarmee ook de prijs van die grondstoffen.

En de "harde-schijven-bedrijven" zelf? Die hebben heel veel schade/kosten, en kunnen minder produceren = minder winst = lagere koers van aandeel.

Ik zie dus nog steeds niet in hoe je kan profiteren van hogere prijzen van harde schijven door aandelen te kopen. Je zou ten hoogste "short kunnen gaan" (= speculeren op prijsdaling van het effect) om winsten te halen.

Laat ik het anders zeggen: als handelaar kun je harde schijven opkopen. Misschien was mijn woordkeuze niet al te handig.

[Reactie gewijzigd door SilenceMurderer op vrijdag 4 november 2011 16:29]


Klopt, maar dat is heel wat anders. Ik reageerde op SilenceMurderer die het volgende zei:
De reden dat harde schijven zo significant in prijs gestegen zijn is voor een groot deel te wijten aan aandelenland. Iedereen wilt aandelen die in waarde stijgen, met als gevolg dat ze nog sterker stijgen (economische bubbel).
Mijn punt is dus, dat prijzen van harde schijven in dit geval weinig te maken hebben met aandelen.
Tegenwoordig geven veel mensen zomaar blindelings de schuld van van alles en nog wat aan "de beurs", of zoals SilenceMurderer het verwoordt "aandelenland". Ik vind dat gewoon zo enorm kortzichtig.
Toegegeven; aandelenhandel zorgt ook wel eens voor vervelende effecten. Een voorbeeld daarvan is de groei in prijs van verschillende levensmiddelen (Maïs, Rijst, Palmolie etc.) doordat mensen speculeren op een prijsstijging. Dit is inderdaad een voorbeeld van een zelfuitkomende voorspelling; doordat veel mensen de voorspelling maken komt hij ook uit.

In dit geval heeft dat er echter helemaal niets mee te maken. Om te beginnen kan je dus geen "aandelen harde schijven" kopen. Hierdoor kan een prijsstijgging ook niet door speculanten worden veroorzaakt. De prijsstijging komt hier simpel en alleen doordat er een overstroming is die allerhande fabrieken platlegt, waardoor er minder aanbod van harde schijven is. Er van uitgaande dat de vraag gelijk blijft zal de prijs van harde schijven dan logischerwijs stijgen. Dit heeft echter helemaal niets met "aandelenland" te maken.

Dit kan alleen totdat je voorraad op is, gaat dit te snel dan gaan de distributeurs ook gewoon hogere prijzen rekenen, de fabrikanten zijn ook niet gek dus die gaan vervolgens ook mee. Dit is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Dat is gewoon het basis princiepe van het capitalisme... Natuurlijk zijn er altijd partijen die hier nu winst mee kunnen behalen (je zou maar nog 5000 hdd's hebben liggen, vang je wel 5000x60 euro extra zonder iets te doen), maar op de lange termijn gaat dit niet op... Wil je dat een hdd altijd ongeacht de omstandigheden een bepaaalde prijs heeft? Dan moet je naar noord korea oid verhuizen :+ .

Je kan natuurlijk proberen producten op te kopen om zo de schaarste te versterken... maargezien de snelle ontwikkelingen in computerland (ook bij hardeschijven) en zou de handelaar de schijven weer snel kwijt moeten als hij geen enorm verlies wil maken.

Als dus al een deel van de prijsstijging veroorzaakt is door speculatie (en hier ben ik niet direct zeker van...) dan kan dit dus nooit lang aanhouden.

Zou fijn zijn geweest als Western Digital de HDD-tak van Hitachi niet had overgenomen. Dan had ik die tenminste nog voor een normale prijs kunnen kopen :-)

Ach, dan wacht ik wel tot de volgende zomer met het upgraden van mijn NAS. Ga geen 130 euro (of meer) voor een 2 TB schijfje neerleggen. Ik heb ook geen geldboompje in de tuin staan.

Nou ja, bekijk het van de positieve kant; nu heb je een extra excuus om toch maar die hele grote SSD aan te schaffen :)

SSD's mogen dan wel snel zijn maar zijn daartegen absoluut niet geschikt voor P2P-verkeer door de beperkte write-cycli die er voor de flash-chips gelden.

Zolang dit probleem niet opgelost wordt zullen SSD's enkel gebruikt worden als snelle systeempartitie en om spellen van te starten.

Voor het backuppen van grote hoeveelheid data blijft de normale harde schijf (vooralsnog-) het beste alsmede het gebruik voor P2P-verkeer.

Alle 2 TB schijven hebben t.o.v. de laagste prijs afgelopen zomer een verdubbeling gekregen. Toen kon je ze voor 60 krijgen en nu voor 120.

Ik heb een week geleden nog een Samsung externe HD gekocht voor ¤70, 90. 2 TB dus.

Alternate spant de kroon met bijna 240 euro voor een 2TB WD schijf. Dat is 400% verhoging!

Klinkt meer als niet los willen verkopen omdat ze alle schijven die ze kunnen bemachtigen voor andere doeleinden nodig hebben :)

Wel, strik genomen is het een verhoging van 300% (een verhoging van 100% is een verdubbeling in prijs).

Je haalt daar wel een interessant punt aan. Bij Azerty bijvoorbeeld kost die schijf zelfs 254 euro. De goedkoopste prijs in Pricewatch waar de schijf op voorraad is, is 159 euro. Da's inderdaad nogal een verschl. Zijn Azerty en Alternate dan goed bezig omdat ze op die manier langer van een voorraad verzekerd zijn omdat minder mensen daar hun schijven kopen?

De shops waar die schijven nu 159 euro kosten, gaan wellicht eerst door hun voorraad heen zitten en misschien kunnen ze nadien wel geen schijven meer aangeleverd krijgen. Dan zullen mensen toch bij Azerty en Alternate hun schijven kopen lijkt me.

De toekomst zal het uitwijzen....

Ik denk dat Azerty en Alternate hun harde schijven voor losse verkoop hoog houden, zodat ze schijven op voorraad hebben voor mensen die een heel systeem bij hun willen kopen.

Ik zou zelf namelijk afhaken als ik een heel systeem heb samengesteld, maar een harde schijf ontbreekt.

Azerty en Alternate zullen met de verkoop van een heel systeem, meer omzetten (meer winst) dan enkel een harde schijf verkopen.

Dan zullen mensen toch bij Azerty en Alternate hun schijven kopen lijkt me.

ik hoop toch echt dat mensen zich beseffen dat ze het niet NODIG hebben maar best even zonder kunnen of een kleiner 2dehansje kunnen gebruiken.
het kopen van zwaar overprijsde producten zou van mij strafbaar mogen worden aangezien dat de prijs rechtvaardigd en de rijken rijker maakt en het zeker nadelig is voor de consument als geheel.

Ja, behalve dat het in dit geval een vraag/aanbod situatie is, er is weinig aanbod terwijl de vraag even hoog blijft, dus gaan de prijzen omhoog. Niks strafbaars dus.

je mist het punt dat binnekort of over een half jaar de levering weer start en en de prijzen dan simpelweg niet realistich meezakken en de winstmarges dus te hoog zijn.

alternate is de laatste tijd toch eenbeedje dom aan het doen cpu's zijn ze ook duurder en geheugen gaat omhoog maar niet meer naar benenden moederborden blijven te lang te duur en ga zo maar door zelfde de mycom en mediamarkt on de hoek zijn nu vaak hoedkoper

Alternate is ook een boevenbende. Ooit eens een paar geheugenreepjes gekocht. Die zaten zonder ESD-zakje in een dichtgeplakt kartonnetje tegen elkaar aan te rammelen. En veeeeeeeeel te duur.

Ik zou nog eerder naar zo'n ballentent als de Dynabyte gaan dan nog eens wat bij Alternate te bestellen, en dat wil wel wat zeggen. Gelukkig zijn er ook zat fatsoenlijke (web-)shops. Zoals Informatique bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op zaterdag 5 november 2011 03:43]


ik zat ook te denken aan een nieuwe HDD.
Maar door deze prijzen haak ik af en wacht nog wel half jaar;)

Helaas voor jouw inderdaad. Ik heb gelukkig net 2 maanden geleden gekocht. Toen waren ze nog goed geprijsd. Heb echt geluk gehad.

ditto hier _/-\o_
3 weken geleden 5*2TB gekocht.
zat eigenlijk te wachten tot de 3TB's betaalbaar werden,maar die wilde niet zakken in prijs,op gegeven moment.toch maar voor de 2 gegaan omdat mijn aray nagenoeg vol was.
heb nu wel een aantal 1.5TB over }>
voor mensen die nu nog schijfruimte nodig hebben word het goed zoeken,zie post mangofruit.
of een paar maanden tot een half jaar wachten.

zijn er eigenlijk hdd fabrikanten die geen onderdelen uit thailand halen?

edit/ er staan nog plentie hdd's bij vraag en aanbod,voor diegene die verlegen om ruimte zitten.(en nee die van mij staan er nog niet bij ;) )

[Reactie gewijzigd door erikdeperik op vrijdag 4 november 2011 14:45]


Als je ze nog niet geheel gebruikt zou je ook kunnen overwegen om nu 2e hands te verkopen voor het 3/4 voudige en over een halfjaar hetzelfde of de 3TB's te kopen.
Er zijn altijd mensen/bedrijven die het nu nodig hebben en wat extra's betalen.

Je kan eens kijken hoe de prijzen van externe schijven zijn. Dan sloop je hem daar uit.

Misschien een tactische zet voor producenten van SSD's om deze in prijs te verlagen. Zo kunnen ze wat meer markt veroveren en de SSD's bekender maken onder het grote publiek.

Zo gek is het nog niet wat je zegt. Natuurlijk zit er wel iets meer achter dan "we gooien de prijzen omlaag", maar wanneer de traditionele HDD duurder wordt, en de SSD goedkoper, dan zal de laatste daar zeker winst bij kunnen behalen.

Hoe zit het eigenlijk met de productie hiervan? Die vindt niet plaats in risicogebieden?

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op vrijdag 4 november 2011 14:58]


Aan de andere kant: nu HDD's duurder worden gaan er sowieso meer mensen over op SSD's, dus valt er misschien meer winst te behalen door de prijzen omhoog te gooien. Economie is complex. :) Al hoop ik natuurlijk dat ze de prijs flink omlaag gooien. O-)

Nee, flash-producenten zijn niet zwaar getroffen. Het probleem met HDD's is dat een groot deel van de producenten in Thailand zit, veel andere onderdelen (RAM, flash-producten) worden daar niet (veel) gemaakt. Volgens komt flashgeheugen vooral uit China/Taiwan, maar dat weet ik niet zeker.

[Reactie gewijzigd door bwerg op vrijdag 4 november 2011 14:12]


Volgens komt flashgeheugen vooral uit China/Taiwan, maar dat weet ik niet zeker.
Klopt, zo heeft OCZ pas nog een nieuwe SSD fabriek geopend in Taiwan.
Zie http://www.bit-tech.net/n...ocz-opens-new-ssd-plant/1
Taiwan is een eiland, dus dat lijkt me ook geen veilige locatie bij overstromingen en tsunami's.

wel een groot eiland hoor, net zo groot als nederland.

Ik snap ook niet dat ze die fabrieken niet op gigantische stukken styropor bouwen. Hebben ze hier in de Maas ook gedaan; een dorp gebouwd op het water. Die zullen geen last hebben van overstromingen.

Misschien moeten we allemaal woonboten gaan kopen. Ideaal; als je je buren zat bent vaar je gewoon een stukje verder :-)

Flash geheugen (het duurste deel van de SSD) komt vooral uit Korea (Samsung/Hynix), Japan (Toshiba/Sandisk) en ook een beetje uit de VS (Intel/Micron)...

Van de controllers weet ik't niet zo goed (waarschijnlijk wel taiwan of evt singapore) maar die komen ook niet uit thailand.

De uiteindelijke productie van de SSD (controller+geheugen samen zetten op een PCB, daar een schoon doosje om zetten en een merknaam op printen) lijkt me niet echt speciaal werk en kan waarschijnlijk zonder moeite in heel de onderontwikkelde (lage lonen) wereld gedaan worden.

Markt veroveren is leuk, maar als producent wil je toch juist winst maken op je producten. Dus als de prijzen van HDs omhoog gaan kunnen de prijzen van SSDs mee omhoog... ;-)

als je kan rekenen reken er dan maar niet op!

ook de ssd's worden gewoon langzaam omhoog gegooit of niet verlaagd omdat de prijs preformance nog altijd meespeeld.
de motievatie om ssd's goedkoper te maken is er nog niet omdat het ook nog lang geen uitontwikelde techtniet is en er steeds watnieuws komt wat de prijs weer verhoogd omdat het weer sneller en beter is.

Als je één of meerdere SSD's hebt waar je OS op hebt staan dan heb je niet echt nog andere SSD's nodig. Want SSD's heb je voor de snelle toegangstijden.
4 grote snelle HD's in RAID5 is nog altijd sneller (sequentieel) en goedkoper als een SSD en je hebt een pak meer opslag ruimte.
Ik vraag me af wanneer het overstap punt komt waar SSD's ook in prijs per GB goedkoper zullen zijn als HD's. Waarschijnlijk duurt dat toch nog enkele jaren maar je weet nooit hoe snel de evolutie in computer land gaat.

[Reactie gewijzigd door Niak op vrijdag 4 november 2011 13:53]


4 grote snelle HD's in RAID5 is nog altijd sneller (sequentieel) en goedkoper als een SSD en je hebt een pak meer opslag ruimte.
Maar dat kost wel een aardige hoop fysieke ruimte en maakt een stuk meer herrie. De trend is juist naar steeds kleinere en stillere apparaten, ook desktops en htpc's.

Helemaal als je bekijkt dat opslag van muziek en films steeds makkelijker wordt via streaming of downloaden is zo'n RAID dan helemaal niet zo interessant. Modieus gezegd verschuift opslag "naar de cloud". Kijk maar bijvoorbeeld naar Apple, die nu ook films aanbiedt.

Hoe snel denk je dat 4 SSD's in raid 5 zijn?

te snel :) je heb er niks aan :)

zo snel ongeveer :)
http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs
24 ssd's in raid

Dat zijn prutsers. 24 SSD's (a 220MB/sec volgens het filmpje) en dan maar 2 GB/sec behalen ? In theorie zou dit eerder rond de 5,3 GB/sec moeten zijn.

Daarbij; waarom een SSD defragmenteren ? Die jongens hebben er echt weinig kaas van gegeten. Met 5 Crucial M4 schijven presteer je hetzelfde (waarschijnlijk zelfs beter vanwege de SATA600 interface)

Niet iedereen heeft 4 grote HD's in RAID draaien. Als je op een laptop werkt is een SSD niet enkel een verbetering voor de snelle toegangstijden. Sneller uitpakken van rar files,... . Maar oke ik snap je wel. Films etc. hoeft met niet op te slaan op een SSD. Een externe HD (eventueel in RAID) kan worderen doen.

ik heb graag mijn games geschijden dus ja ik heb wel een 2de ssd nodig om het schoon te houden.
downloads krijgen bij mij ook een prive schij.
zolang alles op een andere schijf draait blijft je pc lekker snel schijven zijn nou eenmaal ruk als het op multitasken aankomt.

Dit zou wel eens het zetje in de rug van SSDs kunnen zijn, dat hun definitieve doorbraak voor de massa markt betekent. HDDs die in prijs verdubbelen, en SSDs die - door het in hoog tempo introduceren van nieuwere, snellere modellen - steeds aantrekkelijker geprijsd worden.

Het nadeel - door de gestegen vraag naar SSDs gaat de prijs daarvan misschien ook wel omhoog.

ssd prijzen zouden sowieso al lichtjes stijgen/stagneren tot ong nieuwjaar, aangezien er nu al steeds grotere vraag is. daarna zou door stijgende productiecapaciteit de prijs dalen tot onder de 1 euro/gb (dit gaat over nand-flash geheugen waarvan de prijs van ssd's grotendeels afhankelijk zijn)

google 'nand price evolution' en dergelijke voor exactere cijfers

echter is het vergelijken van ssd's met hdd's niet echt juist, een beetje zoals appelen en peren vergelijken
ssd's zijn meer performance boosters waar je os en enkele programma's opzet, maar echt geen opslag zoals een hdd dat is. nand zal (wrs) nooit zo goedkoop worden per gb als hdd's dat zijn


over hdd's: de prijs is gemiddeld genomen zelfs verdubbeld: sommige winkels bieden ze nog goedkoop aan maar die prijzen zijn gewoon verouderd, ze hebben geen stock meer en je kan verwachten dat nieuwe voorraden gewoon veel duurder zullen zijn
zie http://tweakers.net/price...sOuPukK6kpYRo6DPoZmzaWULw
2 maande geleden had je 1 TB voor 40-45 euro, nu kan je er geen enkele binnen de week krijgen voor minder dan 80, zelfs minder dan 100 krijg je nauwelijks nog vast


ps: mensen die van plan zijn een notebook aan te schaffen doen dit best zo snel mogelijk, die prijzen lopen weliswaar wat achter maar ook dara kan je een prijsstijging verwachten door stijgende 2.5" hdd prijzen

[Reactie gewijzigd door bertp1 op vrijdag 4 november 2011 14:25]


1TB HD = ~¤100
1TB 960GB SSD = ~¤2000

Je denkt toch niet dat de prijzen twintig keer goedkoper worden dan nu van de SSDs...

bestaan die dingen? 960GB ssd;'s? pff meteen effe 2 kopen hoor

Tevens zijn er geen merken genoemd en zou het ook 2x 480GB kunnen zijn a 1700 euro het stuk ;)

Het zal de SSD misschien wel een boost geven maar denk nog niet dat het echt wat kan doen. Zeker niet als je 1TB of meer wilt kopen. Want een beetje SSD met 1TB gaat al snel over de 2000 euro heen. Dan kan je nog steeds beter voor 100 euro een 1TB schijf kopen als het je echt om de space gaat.

Heb je weinig ruimte nodig (zo rond de 60 a 120GB) is een SSD inderdaad nog wel een optie. Anders vraag ik het me namelijk wel af. Zit nog steeds behoorlijk prijsverschil tussen de 2 als je naar euro's per GB kijkt. Bij normale HDD zit je op de 0.10 euro en bij SSD zit je rond de 2 euro in het geval van 1TB. Dus even simpel gezegd is een SSD dus nog steeds bijna 20x zo duur als een hdd als het je om de space gaat en minder om de performance.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Pasquald op vrijdag 4 november 2011 15:00]


En toen dachten wij dat het in Japan al erg was met die aardbeving, tsunami en daaropvolgende stroomproblemen.
Alles concentreren op een plek levert natuurlijk kostenbesparing op, maar als er ook iets gebeurd ben je ook wel heel erg de klos.

Het is echt te bizar voor woorden dat dit zo'n prijsstijging teweeg kan brengen, tijdens het vorige bericht typte ik nog dat op moment van schrijven mijn HDD's nog 45 euro duurder waren, op dit moment is dat gewoon al opgelopen tot vrijwel het dubbele (109 incl. zenden nu 205,95 incl.).
Ik blijf erbij dat ze dit voorval meteen met beide handen aangrijpen om die prijsdalingen van afgelopen jaren meteen een beetje mee te compenseren, je zou haast zeggen kan niet anders.

is wrs ook zo. samsung hun productielijnen staan bv in zuid-korea, en anderen in china/japan/taiwan/.... het kan wel zijn dat een deel van hun toelveranciers problemen hebben maar dan nog
die laten hun prijzen gewoon mee stijgen en hebben nu idd grote winsten, terwijl anderen als wd met de handen in het haar zitten en wrs grote verliezen maken

waar vindt de meeste productie van SSD's plaats? ik zou zeggen dat dat ook bij fabrieken in bv thailand zou gebeuren en dus ook op zijn gat zou moeten liggen..

Heel ander procede? Zit geen enkel magnetisch deel in een SSD (wat uit thailand komt). Gezien Samsung de grootste leverancier is van de SSD chips zou ik zeggen dat de grootste SSD (onderdelen) productie in Korea zit
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:52 AMD schrapt 10 procent van personeelsbestand
Vorige 13:40 CBS weigerde deal met Apple over streaming tv
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011