Minister Verhagen gaat met KPN in gesprek om te kijken of de chatheffing kan worden afgeblazen. Dat zegde de minister woensdagavond toe aan de Tweede Kamer. Hij is het niet eens met de Kamer dat de netneutraliteit in het geding is.
De minister toonde interesse om met providers te praten over een model, waarbij alle diensten bij alle abonnementen beschikbaar blijven, maar waarbij onderscheid wordt gemaakt in snelheid en datalimiet, schrijft persbureau ANP. De toezegging ging niet van harte; Verhagen zag geen problemen in de chatheffing, waarbij KPN extra geld gaat vragen voor internetdiensten als voip, streaming video en chatten.
Volgens Verhagen is de netneutraliteit niet in het geding, omdat 'mobiel internet echt wat anders is dan een vaste aansluiting thuis'. Ook de suggestie van censuur wees hij van de hand. Providers hebben volgens de minister het recht om extra geld te vragen voor bepaalde diensten via het internet. Het is onduidelijk wanneer het gesprek tussen Verhagen en de providers plaatsvindt.
KPN kondigde vorige week aan extra geld te vragen voor diensten zoals chatten, streaming video en voip. De meerderheid van de Tweede Kamer is tegen het plan van KPN. De nieuwe abonnementen van de provider, waarvan de details nog onduidelijk zijn, moeten deze zomer ingaan. Vodafone en T-Mobile hebben nog geen eigen chatheffing aangekondigd, maar hebben zich niet uitgesproken tegen het plan van KPN.
En volgend jaar lezen we dat Verhagen een leuk baantje aangeboden heeft gekregen bij KPN ? Puur toeval natuurlijk.Verhagen zag geen problemen in de chatheffing, waarbij KPN extra geld gaat vragen voor internetdiensten als voip, streaming video en chatten.
[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 28 april 2011 12:43]
Mobiel internet is inderdaad onderhevig aan andere beperkingen dan vast internet (en heeft weer andere voordelen), maar het blokkeren/ extra belasten van concurerende diensten, dat is toch écht oneerlijke concurentie en een aantasting van de netneutraliteit. Een minister zou zulke basale kennis toch wel moeten hebben.Hij is het niet eens met de Kamer dat de netneutraliteit in het geding is.
[...]
Volgens Verhagen is de netneutraliteit niet in het geding, omdat 'mobiel internet echt wat anders is dan een vaste aansluiting thuis
[Reactie gewijzigd door Twixell op 28 april 2011 12:57]
[Reactie gewijzigd door N3oC op 28 april 2011 14:08]
Dit geeft toch een fundamenteel onbegrip aan over de markt: er is geld aan te verdienen want er is vraag, het probleem voor kpn e.a is dat ze hun oude woekerwinsten will behouden en daarom misbruik willen maken van de marktmacht die ze nu hebben: dit noemen we marktfalen.Innovatie zal nog harder tot stilstand komen als alle telecom bedrijven zich terugtrekken van de mobiele (telefonie, sms, internet) markt omdat daar geen droogbrood meer in te halen valt omdat je niets mag verdienen...
En die heeft hij ook, jullie denken zeker allemaal dat Mensen van de regering (ambtenaren) niks daar van weten, ze weten donders goed van dat alleen interesseert het hun niet wat wij vinden, zo lang zij maar goed zitten en extra bonussen krijgen als ze het voor elkaar krijgen.Een minister zou zulke basale kennis toch wel moeten hebben.
Jonge leeftijd en kennis van ICT en computers zijn niet gecorreleerd?Wat heeft leeftijd hier mee te maken?
Het gaat om kennis.
[Reactie gewijzigd door Sfynx op 28 april 2011 23:47]
[Reactie gewijzigd door gepebril op 29 april 2011 12:28]
[Reactie gewijzigd door gekkejopie2 op 28 april 2011 13:17]
[Reactie gewijzigd door dinkelover op 28 april 2011 13:36]
Ok, misschien een slecht voorbeeld.Interessant dat je de postbode als voorbeeld aanhaalt... Want daar hebben we nou juist een dienst te pakken waar het wel uitmaakt wat je verstuurt! Drukwerk heeft een ander tarief dan een brief, en weer een ander tarief dan een postkaart. Je betaald dus niet alleen voor de hoeveelheid data. (En daar zijn zo de redenen voor)
Ik ben niet tegen betalen voor kwaliteit. Als KPN meer geld wil vragen voor een low-latency abonnement, prima, maar dan wel voor alle diensten die ik wil, en niet alleen voor specifieke programma's (zoals Skype).Ook bij internet bestaat er meer dan alleen de hoeveelheid data. Voor spraak is het onacceptabel als er veel lag op de lijn zit. Voor vooraf opgenomen video kun je bufferen, en is het minder belangrijk. En bij webpagina's maakt het geen ruk uit. Maar voor de provider maakt het wél uit, omdat het andere infrastructuur eist. En dus is het logisch dat het anders benaderd wordt, en ook anders afgerekend.
Of dít de methode is, is een tweede... maar het is goed dat KPN de discussie aanzwengelt.
Op dit moment kan het nog niet, en KPN kan het misschien niet in z'n eentje, maar ze kunnen wel degelijk de markt enorm beinvloeden. Skype (en vergelijkbare programma's) via je mobiele telefoon gebruiken wordt steeds belangrijker. KPN verdient meer aan het gewone telefoonverkeer dan aan data (net als alle andere telefoon-providers). Als KPN het gebruik van Skype duurder maakt zal dat slecht zijn voor Skype. In theorie heb je dan marktwerking, maar alle andere mobiele providers verkopen in de eerste plaats telefoondiensten.En je suggestie dan KPN een bedrijf kapot zou kunnen maken door de prijs te veranderen is natuurlijk pure FUD. Maar dat weet je zelf ook wel...
[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 29 april 2011 10:15]
Goh. Ik heb in deze hele discussie helemaal niemand zien of horen zeggen dat ze het recht op gratis internet hebben of niet voor hun datagebruik willen betalen. KPN zelf heeft ook helemaal niet aangegeven om eerlijk op dataverkeer af te gaan rekenen; enkel dat ze (onder andere) chatberichtjes die een minieme hoeveelheid dataverkeer genereren gaan blokkeren en apart willen afrekenen.Mensen moeten nu eenmaal betalen voor wat ze gebruiken. Eerlijker kan het niet. Zo werkt dat met ongeveer alles in het leven, behalve je internetaansluiting. Heeft niets nada noppes met net-neutraliteit te maken. Elektriciteit: je betaalt toch ook voor de hoeveelheid stroom die je afneemt? Juist, er is een vast bedrag en een variabel bedrag. Logisch toch?
€1,80 per 16 kilometer ...waarom is er dan nog geen rekeningrijden
omdat dit een verzekering is en geen vrijwillig gebruik (ik ken niemand die graag ziek is). Mocht jij een ongeluk krijgen heb jij geen €50k op je bankrekening staan.ziektekosten
Zou je meer huizen kopen/huren dan betaal je ook meer.zielig verhaal over huurhuis/koophuis
Omdat de aansluiting op het riool so-wie-so geld kost (initiële kosten versus variabele kosten). Bij pensioen krijg jij meer dan een individu van een samenwonend stel dat net zo veel premie heeft betaald. Leuk verzonnen maar dit is helemaal niet van toepassing op meer verbruik.zielig alleenstaande verhaal
Dat doen we toch al?Ik ben benieuwd hor dit gaat aflopen, uiteindelijk gaan we er toch aan betalen!
Juist!
Het kán wel eerlijker, kijk bijvoorbeeld naar het boetesysteem in Skandinavische landen. Gecombineerd met het verval van privacy in Nederland, kan KPN best overgaan naar een abonnementssysteem dat gedifferentieerd is naar inkomen. Dát is pas eerlijk!Mensen moeten nu eenmaal betalen voor wat ze gebruiken. Eerlijker kan het niet.
Wil je een brede pijp? Dan moet je veel abonnementsgeld betalen. Heb je niet zoveel nodig? Dan neem je een smallere verbinding.Zo werkt dat met ongeveer alles in het leven, behalve net als bij je internetaansluiting.
Inderdaad, en de leverancier nóch de netbeheerder bekommeren zich ene zier om wat ik met die electriciteit doe. Of dat nu iets nuttigs is als het gras maaien, spaarlampen branden om de bijbel bij te lezen of om scheerapparaat op te laden. Het is dezelfde stroom, en over het algemeen afgeleverd met hetzelfde voltage.Elektriciteit: je betaalt toch ook voor de hoeveelheid stroom die je afneemt?
Inderdaad, het vastrecht is de ~10 euro voor het huren van de telefoonlijn of de "televisie"-kabel. Het variabele bedrag is naar gebruik: een snelle lijn voor zo'n 60 euro, een bospad voor rond de 15 euro.Juist, er is een vast bedrag en een variabel bedrag.
... als je buurman ook in 1% van jouw tijd klaar wil zijn.Of je nu 100 keer zoveel "gebruikt" ten opzichte van je buurman of niet, je betaalt hetzelfde...
Ik kan het je nog sterker vertellen! Jij hebt een aansluiting van 15 euro per maand en nut hem ten volle uit, en je buurman met een 20 keer zo hoog inkomen heeft een abonnement van 60 euro waar hij drie keer per maand (al hij thuis is) z'n mail over leest.Eigenlijk is dat van de zotte. Als jij 100GB per maand trekt en je buurman 1 GB, jij kost nu eenmaal meer voor een provider,
Jahaa, net zoals je vroeger zo hard mocht als je modempje aan kon, en enkel gelimiteerd werd door de kosten per kilobyte. Het was echt revolutionair toen je flat-fee kon krijgen voor astronomische bedragen, en al helemaal niet voorstelbaar dat het daarmee goedkoper zou worden voor de leverancier.Natuurlijk kán het wel doorgaan in het huidige model, maar dan zal die prijs van 10 euro per maand, onherroepelijk naar 15-20 euro per maand gaan,
Daar haal je juist het belangrijke punt aan. Niet elk bitje is even duur voor de provider. Niet elke dienst die de klant gebruikt, heeft even veel bitjes per tijdseenheid nodig.zolang er stupide politici Tweakers over dingen beslissen discussiëren waar ze geen kaas van hebben gegeten, (..)
Het meeste eerlijke model is gewoon betalen voor dataverkeer. Geen datalimieten, maar simpelweg, net als met stroom en water, x vast bedrag voor je aansluiting en y variabel voor de hoeveelheid data.
En bovendien heeft VoIP voor een zakelijke conference call weer een veel hogere waarde dan voor je vriendin en haar klasgenoot.En om direct de puntjes op de i te zetten. Dat variabele gedeelte y, hoeft niet per se 10 cent per GB te betekenen. Immers VOIP data heeft in principe een veel hogere waarde per kilobyte dan bv een HD film streamen
Correct, maar dát is puur politiek. Politiek en hoe een bedrijf zich moet kunnen verantwoorden moeten wel enigszins gescheiden blijven.Het kán wel eerlijker, kijk bijvoorbeeld naar het boetesysteem in Skandinavische landen. Gecombineerd met het verval van privacy in Nederland, kan KPN best overgaan naar een abonnementssysteem dat gedifferentieerd is naar inkomen. Dát is pas eerlijk!
Eens..... maar, praat dat als provider maar eens goed naar een gemiddelde consument of verkoop het. De enige vorm zoals dat nu op de consumenten markt is, is in een misleidende vorm, namelijk sneller. Zie KPN Mobiel internet en KPN Mobiel Internet Extra snel. 10 euro vs 15 euro per maand (zonder actietarieven), die 5 euro betaal je echt niet meer zodat je i.p.v. 384, 1024kbit/s krijgt, maar zodat de veelgebruiker naar dat abonnement gepushed kan worden, omdat ie zelf niet begrijpt dat hij meer geld kost.Wil je een brede pijp? Dan moet je veel abonnementsgeld betalen. Heb je niet zoveel nodig? Dan neem je een smallere verbinding.
Zoals een ander hier het al veel beter omschreef, electriciteit = electriciteit. Elke kilowatt is hetzelfde. Helaas ligt dat bij bitje heel wat gecompliceerder.Inderdaad, en de leverancier nóch de netbeheerder bekommeren zich ene zier om wat ik met die electriciteit doe. Of dat nu iets nuttigs is als het gras maaien, spaarlampen branden om de bijbel bij te lezen of om scheerapparaat op te laden. Het is dezelfde stroom, en over het algemeen afgeleverd met hetzelfde voltage
De meest gemaakt fout, snelheid is NIET bandbreedte, dat weet je zelf ook donders goed. Iemand met een 1 Mbit cap vaste lijn die 24/7 zijn lijn voltrekt en iemand met een 10Mbit cap vaste lijn die elke dag zijn verbinding een half uurtje voltrekt, mag jij raden wie meer geld kost voor een provider. Snelheid is een verkapte en naar mijn mening zeer acceptabele vorm van extra laten betalen voor meer bandbreedte. Voor een provider geldt: bandbreedte kost altijd geld, de snelheid waarmee dat gebeurt is een eenmalige investering (globaal genomen, zitten uiteraard nog wel haken en ogen aan).Inderdaad, het vastrecht is de ~10 euro voor het huren van de telefoonlijn of de "televisie"-kabel. Het variabele bedrag is naar gebruik: een snelle lijn voor zo'n 60 euro, een bospad voor rond de 15 euro
Onzin, dit gaat niet over dataverkeer: dit gaat over machtsmisbruik van mobiele ISP's omdat hun overige producten uit de tijd zijn en nieuwe producten niet zo kunnen worden uitgeknepen als voorheen, dit heet vooruitgang.Of je nu 100 keer zoveel "gebruikt" ten opzichte van je buurman of niet, je betaalt hetzelfde. Eigenlijk is dat van de zotte. Als jij 100GB per maand trekt en je buurman 1 GB, jij kost nu eenmaal meer voor een provider, waarom mogen zij dat niet in die vorm in rekening brengen (losstaand van de verhouding uiteraard!)? Reden? Dataverkeer is zo ontastbaar, iets onbegrijpelijks en kennelijk moet het gratis, net als regen.
Appèl of Apple? :-)Ik heb geen probleem om meer te betalen voor mn mobiele data, ik heb wel een probleem bij bedrijven die gebrek aan marktwerking willen misbruiken om woekerwinsten te maken ten kosten van bedrijven en consumenten.
Corrupt Dictatoriaal Appel imho
Ik denk dat het gesprek gaat over Verhagen's carrièreperspectief...Dus hij is het eigenlijk er al mee eens? waar gaat hij dan daadwerkelijk over praten dan?
Dat is anders niet wat de providers zeggen. Leuzen als "Super snel internet, altijd en overal'. Doen mij toch echt geloven dat er geen verschil meer is tussen de internet verbinding thuis, op het werk of onderweg.Volgens Verhagen is de netneutraliteit niet in het geding, omdat 'mobiel internet echt wat anders is dan een vaste aansluiting thuis'.
Dat zou prima passen in een pleidooi om per MB te betalen.Wie reclame teksten geloofd, leeft in een droomwereld. Internet op de mobiel is veel langzamer dan thuis, veel duurder en het netwerk heeft een heel veel kleinere capaciteit.
[Reactie gewijzigd door Twixell op 28 april 2011 12:50]
Dat is nu eenmaal waar het naar toe gaat, kunstmatig de markt beinvloeden zodat dit vertraagd wordt is precies het soort communisme wat ik overigens van verhagen verwacht.De telecom maatschappijen zijn denk ik eerder bang dat ze over een jaar of 2 misschien 3 gewoon alleen maar data bundels gaan verkopen zonder minuten of smsjes.
[Reactie gewijzigd door Albert39 op 28 april 2011 12:53]
Dit dus. Het schokkende hier is dat KPN diensten van een derde partij extra wil belasten! Als ik Google was, zou ik dan van KPN ook een deel van die Youtube heffing willen zien trouwens... ze verlagen te toegankelijkheid tot mijn dienst, en promoten mijn dienst met een bundel waar zij winst op maken... nou, dan zou ik daarvoor gecompenseerd moeten worden.Als de KPN knullen geld willen verdienen aan een Chat dienst dan ontwikkelen ze die maar gewoon een en starten ze een marketing actie om de dienst bij hun klanten te krijgen.
[Reactie gewijzigd door Sfynx op 29 april 2011 00:14]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets E3 2013 Mobiele telefoons Google Sony Apple Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True