Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties, 14.223 views •

Trans Link Systems en de ov-bedrijven zijn genomineerd voor een Big Brother Award vanwege de ov-chipkaart. De awards zijn voor de grootste privacyschenders. Ook deep packet inspection en Facebook-gebruikers zijn genomineerd.

Big Brother Awards

De awards, die door Bits of Freedom worden georganiseerd, worden op 9 maart uitgereikt aan de grootste privacyschenders. Onder andere Trans Link Systems, dat de ov-chipkaart coördineert, en de openbaar vervoerbedrijven zijn genomineerd, omdat ze willens en wetens een lekke kaart zouden introduceren.

In dezelfde categorie, voor bedrijven, is ook ABN Amro genomineerd, omdat het op zijn website statistieken van klanten zou verzamelen om ze vervolgens over een onbeveiligde verbinding naar een derde partij te sturen. TNO is genomineerd voor het ontwikkelen van technologie om met camera's verdacht gedrag op te sporen.

Een onderzoek naar de inzet van deep packet inspection, het controleren van de payload van internetverkeer, is genomineerd in de categorie 'voorstellen', evenals SLIM Prijzen, volgens Bits of Freedom 'het rekeningrijden in een nieuw jasje'. Genomineerd in de categorie 'personen' zijn alle Facebook-gebruikers, omdat die de privacy van hun eigen vrienden zouden schenden.

Ook minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie is genomineerd, omdat hij voorstelde kentekens die gescand zijn vier weken op te slaan. In de categorie 'overheid' is het Openbaar Ministerie genomineerd, omdat het in onderzoeken soms wil achterhalen wie bepaalde nieuwsberichten op het internet heeft gelezen.

De winnaars worden gekozen door een jury, maar er is ook een publieksprijs. Vorig jaar won onder andere Guusje ter Horst, destijds nog minister van Binnenlandse Zaken, een prijs, omdat Nederland onder haar supervisie zou uitgroeien tot een 'controlemaatschappij'. Ook de vingerafdrukdatabase won een prijs, evenals T-Mobile en Vodafone, voor het onterecht leveren van de inhoud van sms'jes aan opsporingsdiensten.

Reacties (57)

Na gister zou BREIN misschien ook wel een aardige kanshebber op deze award zijn.

[Reactie gewijzigd door Gunner op 23 februari 2011 09:59]

Ondanks wat Brein gedaan niet goed is, is het niet iets wat kans maakt op de Big Brother Awards. De prijs is voor de grootste privacyschenders. Nu is het zonder rechtelijk bevel meenemen van een server en bekijken wel een vorm van privacyschending, echter is dit maar een klein eenmalig geval. De schaal van Facebook of Ov-chipkaart is veel groter.
... echter is dit maar een klein eenmalig geval. De schaal van Facebook of Ov-chipkaart is veel groter.
Ik begrijp je punt, en in dit geval heb je gelijk. Een eenmalige schending is geen BB award waardig.

Maar als je alle opvragingen van persoonsgegevens die BREIN doet bij ISP's, co-locators en hosting bedrijven dan denk ik dat je een goede te pakken hebt. Ook al mogen die bedrijven de gegevens eigenlijk niet geven en zijn zij dus in sommige gevallen ook schuldig, BREIN zet zichzelf neer als semi- overheids/gerechtelijke instantie en is lastig te weigeren. Ook weet BREIN dat de verzoeken die zij doen zonder gerechtelijk bevel hiervoor gewoon illegaal zijn. In dat opzicht zou ik BREIN zeker als een goede kandidaat zijn.

Om nog maar niet te spreken over het feit dat het gewoon een dictatoriale maffia is daar bij BREIN. In mijn ogen is iedereen beter af zonder deze organisatie, zelfs de artiesten!
ik dacht ook meteen aan dat nieuws bericht, in mijn ogen is BREIN al de winnaar. ;)
Nou, er zijn nu zoveel manieren om van je OV chipkaart een OV hackkaart te maken dat het niet meer zoveel uitmaakt of ze je kunnen traceren, voglens mij weten ze niet meer waar ze moeten kijken tussen alle gehackte en valse kaarten.

Ik stem dus op BREIN voor onterecht en illegaal het weghalen van servers, of, als ze niet aan het lijstje toegevoegd worden, ABN amro..
Nou, er zijn nu zoveel manieren om van je OV chipkaart een OV hackkaart te maken dat het niet meer zoveel uitmaakt of ze je kunnen traceren, voglens mij weten ze niet meer waar ze moeten kijken tussen alle gehackte en valse kaarten.
Ja maar als je het volgens de regeltjes wilt gebruiken wordt je privacy dus enorm geschonden. (Ook met die "anonieme" kaart).
Die anonieme kaart kun je sinds het beschikbaar worden anders gewoon anoniem opladen. Met muntgeld om precies te zijn. Ik zamelde niet vor niets altijd zo fanatiek 2 euro munten in. :P
De OV-flut kaart kan gevoegelijk de eerste, tweede en derde plaats krijgen denk ik.
Niet alleen is hij zo lek als een mandje, waarvoor hebben ze al die reisgegevens van je nodig? Ook inchecken als je een abonnement hebt? Dat kan op andere manieren!
Ik vind de database met vingerafdrukken die de overheid van alle burgers aan het aanleggen nog steeds een kwalijkere zaak. Wat mij betreft kan die database nog een keer winnen (zeker nu deze weer in het nieuws is, omdat een burger een rechtzaak heeft aangespannen).
Goed punt. Mijn vrouw moest dit ook ineens doen bij de aanvraag van een nieuw paspoort. Ik vraag me af wat de volgende stap is. DNA in mijn paspoort ?

De combi van overheid en databases/ict is in het verleden niet echt een goede geweest, dus ben bang voor de gevolgen.
Ze kunnen ook overdrijven met nominaties...
"Ook minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie is genomineerd, omdat hij voorstelde kentekens die gescand zijn vier weken op te slaan."
Kan me voorstellen dat dit gebeurd elke keer als je geflitst wordt, dus niet enkel als je te hard rij maar bij elke paal die je voorbij rijd. Kan je een aardig patroon opstellen van waar naar waar iemand elke dag heenrijd.
Als je niet te hard rijd en beide paaltjes voorbij bent dan kunnen die gegevens gewoon weg.
Geflitst wordt je alleen als je te hard rijdt hoor, die palen detecteren dat zelf aan de hand van de radar. Die kenteken scanners zijn echter wat anders, die registreren gewoon iedereen die er langs rijdt en dat allemaal opslaan is echt wel een inbreuk op de privacy, zo kun je van een erg groot deel van de bevolking dus compleet nagaan wat ze de afgelopen maand gedaan hebben!
zo kun je van een erg groot deel van de bevolking dus compleet nagaan wat ze de afgelopen maand gedaan hebben!
Omdat ze a.d.h.v. een kenteken precies weten wanneer een groot deel van de bevolking wat precies deed..? :+ Ze weten hooguit dat je op die dag omstreeks die tijd daar reed, niets meer, niets minder..

Of ik nou met vrouwlief en beide kinderen in de auto Kinderen voor Kinderen zit te zingen of stiekem met mijn vaste prostituee naar een veilig plekje rijd om me eens lekker uit te leven, is niet duidelijk met deze scanners. Dus om nou te zeggen dat ze "compleet" kunnen nagaan wat je gedaan hebt is een beetje ver gezocht.
precies. en de kans dat ze hiermee autodieven of bankovervallers pakken wordt hiermee groter, dus denk ik dat de afwegeing privacy versus veiligheid redelijk is.

preventief fouilleren, nou daar zou ik me veel drukker over maken. loop ik net terug van de seksshop en ontdekken ze die grote dildo die ik net had gekocht. al mijn vrienden in amsterdam-west zien dat en mijn harsens worden ingeslagen. m.a.w. de kans dat je onschuldige mensen in grote verlegenheid brengt is aanzienlijk groter. waarom hordt dit dan niet bij de top 5 van big brother? veel erger dan de ov-chipkaart en flitspalen.
[...]


Omdat ze a.d.h.v. een kenteken precies weten wanneer een groot deel van de bevolking wat precies deed..? :+ Ze weten hooguit dat je op die dag omstreeks die tijd daar reed, niets meer, niets minder..

Of ik nou met vrouwlief en beide kinderen in de auto Kinderen voor Kinderen zit te zingen of stiekem met mijn vaste prostituee naar een veilig plekje rijd om me eens lekker uit te leven, is niet duidelijk met deze scanners. Dus om nou te zeggen dat ze "compleet" kunnen nagaan wat je gedaan hebt is een beetje ver gezocht.
Sterker nog, er wordt alleen een kenteken vastgelegd, niet wie er op dat moment in de auto zat.
De ene keer ben ik dat en de andere keer een monteur van de garage.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 23 februari 2011 19:45]

Geflitst wordt je alleen als je te hard rijdt hoor, die palen detecteren dat zelf aan de hand van de radar.
Ooit van traject-controle gehoord :?

Dat werkt ook met kentekenscanners.
haha blijkbaar is iedereen wel genomineerd
iedere facebook gebruiker dat is 8 op de 10 personen..
nou heb ik zelf wel een facebook maar gebruik ik hem niet maar ik zou die prijs niet willen hebben.
dank je...
de enige privacy die ik schend is de slaapkamer van me vriendin :o en ik heb toestemming gekregen XD dus telt zeker ook niet?
Ach ik liep ooit over straat en vroeg aan 50 random mensen of ze een facebook hadden 40 daarvan zeiden ja.
Dus daarom dat ik zei 8 op de 10 mensen.
Het was maar groot genomen.
dat leest voor VMBO+ mensen iets makkelijker.
Trouwens.. doen alsof je alles bent hoeft nou ook weer niet he ;)

Edit:
En Nederland is niet het einde van de wereld maar 80% van de wereldbevolking is ook niet zo... het was maar een ruime schatting maar geef eerlijk toe bijna iedereen heeft wel facebook tegenwoordig.
Ook al wil je het niet

[Reactie gewijzigd door kniftagstuh op 23 februari 2011 10:48]

Ach ja, 1.800.000/16.669.112 * 100%= 10,8 % van de Nederlanders die Facebook gebruiken.

Dus die schatting was wel heeeeeel erg ruw...

> Natuurlijk ben ik niet alles en maak ik ook genoeg taalvouten, maar hoofdletters en leestekens zijn niet voor niets onderdeel van de spelling. Het maakt lezen gewoon prettiger voor iemand als ik (ja... een ouwe zak). :+
Die schatting was dan weer wel gebaseerd op 50 mensen ipv de hele bevolking :+
Zag gisteren een filmpje over facebook en 75% van alle internetgebruikers een facebook account heeft. Waar ze die gegevens vandaan halen weet ik niet.
Zag gisteren een filmpje over facebook en 75% van alle internetgebruikers een facebook account heeft. Waar ze die gegevens vandaan halen weet ik niet.
Facebook heeft 500 miljoen gebruikers, er zijn heel wat meer internet gebruikers.
de enige privacy die ik schend is de slaapkamer van me vriendin :o en ik heb toestemming gekregen XD dus telt zeker ook niet?
Arme jongen, slaapt in een andere kamer als zijn vriendin :+
[...]
Arme jongen, slaapt in een andere kamer als zijn vriendin :+
Misschien slaapt hij wel gewoon naast zijn vrouw.?
mod niet nodig:
HEEL ERG OFFTOPIC:

:o ik wist niet dat ik al getrouwd was :+
maar dank je
Ben idd wel van plan me vriendin te vragen O-)
Maar eerst even een vast contract zien te krijgen
Ik heb een oplossing voor je maar dat is wellicht te laat voor je....

Ga leven als een holbewoner ofzo.
Geen computer, geen internet, geen mobiel, geen telefoon, geen televisie want stel je hebt digitale tv dan kunnen ze je alsnog achter halen.
Ga lekker in een grotje wonen zorg dat je een hakbijl hebt dat je weet hoe je een kampvuur maakt, pak een mes maak een speer ofzo...

maar nu ff serieus?
Handel je in kinderporno?
Vast niet.... maak je je dan ook niet druk ofzo?
het mooie is dat ze via de ov chipkaart je reisgedrag willen/kunnen volgen. Maar ze mogen je reisgedrag niet koppelen aan een gepleegde misdaad in bijv. rotterdam. Dat is al eerder gezegd dus wat ze met die kaart willen begrijpen is mij een raadsel
Ja dat zeggen ze nu. In de praktijk lijkt het later waarschijnlijk wel handig voor de opsporingsdiensten en dan opeens komt er een wetswijziging.
Function creep lost dat wel op...
De mensen bang maken, dat willen ze hiermee. De overheid heeft een ''geheim'' (wij weten niet wat ze ermee willen), en een geheim is macht :)
persoonlijk vind ik het echt helemaal niet erg als ze winkeldieven of overvallers pakken omdat ze kunnen traceren via hun ov-chipkaart. wie kan hier tegen zijn? sterker nog, ik HOOP dat ze hiermee misdaadplegers kunnen traceren. wat is het verschil tussen dit en getuigen die je gezien hebben? of politie die je achtervolgd hebben?
Stel, overval in rotterdam.

jij bent op exact het station uitgestapt, vlak voor de overval daartegenover. je loopt de AH/Burger King/etc. binnen, haalt iets te eten/drinken. Tegen de tijd dat je naar buiten loopt is de overval reeds voorbij. Nix gemerkt, maar je ziet je bus al staan en rent daar dus naartoe.

Vervolgens wordt jij 's nachts van je bed gelicht wegens verdenking van, terwijl je de volgende morgen weer vroeg eruit moet om te werken...

Want ja, jij was op dat station, en had net genoeg "overstaptijd" om de overval te plegen. Ze hebben de in- en uitcheck momenten, en camerabeelden van het in- uitchecken en van het rennen...

Nog steeds blij met die reisgegevens? (ik niet)
ik ben benieuwd wie de "gelukkige" winnaars zullen worden,
facebook mag van mij wel een awardje winnen, ze verzamelen veel gegevens van je, en strekken die zelf naar een 3e partij uit.

maar wat iedereen loop te zeuren over BREIN snap ik niet, die hele affaire heeft tog niets met persoonlijke gegevens te maken?
of ze willen gewoon zien dat brein stopt.
tuurlijk,ze onderzoeken wel, maar dat doen zoveel organisaties....
ik denk dat ik zou stemmen op de deep packet inspection hoor (heb geen ov kaart of facebook :Y) )

@kniftagstuh: ik heb het zelfde maar omdat je toestemming heb is het geen schending van de privacy :+
Persoonlijk gaat mijn stem naar minister ivo :o
Nou duurt het nog wel even voordat ik een auto heb en geflitst word ofzo.

en klopt heb je gelijk in is het niet meer maar daarom ook de retorische vraag :+
haha zou wat zijn als dat nog schending van privacy was :o
Lig je met je vrouw of vriendin in bed word je deur in getrapt.
Jullie schenden elkaars privacy mee naar het bureau...(scarcasme ten top)
Mijn stem zou naar 'deep packet inspection' gaan; deze schending is permanent en je kunt er niet omheen (mits het goed ingericht wordt.)

Ik ga bijvoorbeeld gewoon niet met het openbaar vervoer en voorkom daarmee gebruik van de OV-chipcard.

Edit:
Overigens wil dat dus juist zeggen dat ik tegen de ov-chipcard ben :)

[Reactie gewijzigd door gevoelig op 23 februari 2011 10:51]

altijd onzin over de ov-chipkaart. ik bedoel, who the f*ck cares? strippenkaart was/is veel fraudegevoeliger. wil niet zeggen dat de kaart niet (sterk) verbeterd moet worden - dat zeker - maar big brother? onzin van mensen die te niets beters te doen hebben dan mierenn*ken over de kleine dingen en tegelijkertijd de grote schendingen negeren.

je moet maar eens weten wat voor informatie apple over je verzameld als je één van hun producten aanschaft. DAT is nou big brother. of creditcard bedrijven.
Ik de tijd dat ik nog met het ov ging, heb ik pas 1 truuk gehoord met een strippenkaart. En die was nog slecht ook. Met zo'n chip is het veel makkelijker.
Erg makkelijk om de strippenkaart te kopiëren, of een dun laagje erop waar de inkt later af te wrijven was. En er was dan niemand die dat kon zien. Er werd op grote schaal gefraudeerd.

Met de huidige ov-chipkaart wordt er wel gefraudeerd, maar het ov-bedrijf kan dat vaak toch achterhalen (meer geld wordt afgeschreven dan er opgezet wordt). Succes aan die sukkels die geld uitgeven voor apparaten om mee te frauderen, want veel zullen toch gepakt worden en dan is de pret er af.

Verder heeft dat echt helemaal niets met "big brother" (privacyschending) te maken, en daar gaat het hier om.
Het lijkt er inderdaad op dat het systeem alleen is ingevoerd vanwege een lagere fraude gevoeligheid. Dit lijkt ook de enige reden te zijn, ik kan namenlijk geen enkel ander voordeel bedenken buiten dat en dat het voor de klant goedkoper an zijn bij het reizen van korte afstanden. Ik het nu ff geen zin om de nadelen op te sommen, vraag het me morgen maar.
iedere chauffeur die even met zijn vinger over de strippenkaart wreef kon voelen dat een laagje plastic op zat. ik ken er genoeg die opgepakt zijn. nu kijkt de chauffeur je vaak niet meer aan zolang hij maar een piepje hoort.

vooral tijdens de spits is het niet meer te controleren wie een gehackte kaart heeft. te veel drukte en controles zijn er alleen maar als het lekker weer is.
Las er laatst een en vind het jammer dat ik die niet meer kan testen (woon in het buitenland). Kwestie van een carbonpapiertje over de te stempelen strip en zo in de automaat. Lijkt net of de echte stempel erop staat alleen deze kun je er zo weer afgummen. :D

Aanzetten tot illegaal gedrag schijnt strafbaar te zijn. Ach, de Nederlandse wet reikt toch niet tot waar ik zit. En nee, ik heb niets op mijn kerfstok verder. Ik baalde gewoon van de kou. :P
altijd onzin over de ov-chipkaart. ik bedoel, who the f*ck cares? strippenkaart was/is veel fraudegevoeliger. wil niet zeggen dat de kaart niet (sterk) verbeterd moet worden - dat zeker - maar big brother? onzin van mensen die te niets beters te doen hebben dan mierenn*ken over de kleine dingen en tegelijkertijd de grote schendingen negeren.

je moet maar eens weten wat voor informatie apple over je verzameld als je één van hun producten aanschaft. DAT is nou big brother. of creditcard bedrijven.
Er is nogal een flink verschil tussen de strippenkaart en de OV Chip kaart.
De gegevens van een strippenkaart werden niet opgeslagen, men kon dus niet zien waar jij allemaal bent geweest.

Off topic :

Overigens, heb je wel eens nagedacht hoeveel mensen een permanent saldo moeten hebben op de kaart om uberhaupt in te mogen stappen ?
Het opstaptarief voor Bus, metro en tram is 4 euro.
Hoeveel chipkaarten zijn er ?
Weet je hoeveel geld dat is en wie daar de rente van trekt ?

En weet je dat je dat geld nooit meer terug ziet ?
Als je saldo euro 3,99 is, dan kun je niet meer opstappen.
Als je kaart verloopt, dan kun je het restant over laten boeken naar je eigen rekening, maar dat kost je wel euro 2,50.

Hoe bedoel je dat we belazerd worden ?

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 23 februari 2011 20:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True